PDA

View Full Version : Restaurant-valg i Longyearbyen


litt-amatør
16-07-2013, 09:25
Skal for første gang til Svalbard og ser at byen sett hen til størrelsen har et imponerende utvalg av fristende restauranter. Rekker ikke å få testet så mange, men må prøve å få med et par. Noen som har erfaringer? Så langt virker vel Huset (www.huset.com) og restauranten på Rica-hotellet mest fristende. Ser at det også er restaurant på hotellet der jeg bor (Radisson blu) som heter Nansen, men synes umiddelbart den virket noe mindre fristende. Noen som har erfaringer?

roger
16-07-2013, 10:55
Har nettopp komme tilbake derifrå, så inntrykka mine er: Biffen på Kroa: meget meget bra. Fin pris, fin atmosfære. Resturant Funken (på Rica): dyrare og meir "fancy". God mat, men fekk liksom ikkje heilt wow-faktor. Prøvde ein 5-rettar (og det er vel nesten eit "krav" for å bli mett :) )Bra samansett vin til maten, meinar iallefall vin-amatøren meg. Vi rakk oss aldri på Huset (mest pga. ein laaaang shoppingtur pga. forsinga bagasje), men det har eg høyrt mykje bra om, iallefall!

God tur! Fantastisk plass!

TriStar
16-07-2013, 11:13
Var noen dager på Svalbard i april og her er min rangering av de stedene vi spiste på:

1 Med god margin - Huset. Fantastisk god mat, enda bedre vinkjeller og god service. Anbefales!
2 Kroa. God mat med lokale råvarer i uformell atmosfære
3 Funksjonærmessen på Rica-hotellet. God mat, men ikke all verdens nivå på de østeuropeiske servitørene.

Bodde på Radisson Blu, men spiste kun frokost og lunsj der. Hotellet har den hyggeligste baren i Longyearbyen. Hadde egentlig booket middag på Mary-Anns Polarrigg den ene kvelden, men av ymse årsaker diverterte vi til kroa...

Man alt i alt, veldig bra standard på restaurantene på Svalbard. Enjoy! Og for en litt annerledes matopplevelse kan du ta en tur til Barentsburg og spise russisk koldtbord:)

litt-amatør
16-07-2013, 11:13
Takker så mye for deres inntrykk, jeg tar absolutt disse rådene med meg oppover!!:)

Basse-HAU
16-07-2013, 12:48
Huset skal være knall, og som nevnt ovenfor, en veldig bra vinkjeller. Skal visstnok være nordeuropas beste utvalg av gode viner :drink:

robertaas
16-07-2013, 14:03
Vit at Huset ligger litt for seg selv utenfor byen. Og man skal passe seg litt om man vandrer utenfor allfarvei på Svalbard.

Kroa var veldig folkelig med sentral beliggenhet, grei mat og store porsjoner. De har også et rom med glasstak.

The Viking
16-07-2013, 14:20
Nr 1: Huset
Nr 2: Huset (Besøk nr 2, kan ta tid og energi å komme gjennom DELER av det nydelige vinkartet).

Kun én erfaring fra Kroa, og den var definitivt ikke positiv. Passive servitører, rotet med bestillingene og maten kun såder...

Z400
16-07-2013, 14:22
Vit at Huset ligger litt for seg selv utenfor byen. Og man skal passe seg litt om man vandrer utenfor allfarvei på Svalbard.

Hvilket Svalbard du har vært på, kjenner ikke jeg til, men Huset ligger da høyst innenfor Longyearbyens bysgrenser. At huset ikke ligger klint inntil svalbardbutikken og lompensenteret er nå én ting, men det er da mer til Longyearbyen enn en radius på 50 meter. Ja, man må gå litt for å komme seg til huset, men å insinuere at det er "farlig" er jo nesten litt lattermildt. Man skal vise aktsomhet på Svalbard, men jeg vil anbefale å senke skuldrene ett hakk og la de bli der til man beveger seg vekk fra asfaltert veg trafikkert nesten hele døgnet rundt, i det minste... ;)

Alle stedene nevnt er gode, barentz har pizza i øverste klasse.

TOS
16-07-2013, 14:27
Basert på en rekke besøk i LYR så er min prioriteringsrekkefølge:
1. Huset (som Z400 skriver er det uproblematisk i forhold til isbjørn, selv om slike i ny & ne kommer i nærheten av bebyggelsen)
2. Funken
3. Radisson Blu (har spist noen middager der og de har vært helt OK)

Så må du selvsagt innom Karls-Berger Pub. De har f.eks. Armagnac fra diverse årganger, så kanskje kan du smake på din egen årgang... :)

Fredrik KH
16-07-2013, 15:30
Huset skal være knall, og som nevnt ovenfor, en veldig bra vinkjeller. Skal visstnok være nordeuropas beste utvalg av gode viner :drink:

Har Norges 3. Største vinkjeller og et vanvittig utvalg. Er man på huset så er det ingen problem å få en tur å se i vinkjelleren om en bare spør. Ellers har de jo pakker der en kan ha vinsmaking i kjelleren.

Ellers er huset som andre her sier en fantastisk opplevelse med veldig bra mat. Senere på kvelden er huset også en nattklubb som holder åpent store deler av natten.

Ellers vil jeg absolutt anbefale en tur innom baren på radisson hotellet. Her har enkelte av bartenderene deltatt i EM i bartending og er veldig flinke, prisene er også relativt lav til å være Norge.

3tflyer
16-07-2013, 17:33
Nettopp kommet hjem fra Longyearbyen. Utrolig heldig med været, utepils i solveggen på Kroa på lørdag ettermidag, etter en fin padletur. Kroa har god og enkel mat slik som burger etc. For en bedre middag er nok Huset best, så Rica og restaurant Nansen på Radisson.