View Full Version : Hoteller. Er det vanlig å gi beskjed om at man kommer sent?
Twin Otter
13-07-2013, 15:06
Skal ha en del overnattinger på hotell de neste ukene. Er det vanlig å gi beskjed om at man har sen ankomst med fly osv?
Har garantert for sen ankomst ved en del av bookingene ved å oppgi kredittkort. Er dette nok?
Jeg sender av og til en epost og informerer om sen innsjekk, men mest fordi det er en grei anledning til å minne hotellet på min ev. status med henblikk på en mulig oppgradering.
Har aldri opplevd at et rom garantert med kredittkort er blitt gitt bort. Å ankomme uanmeldt sent kan også ha sine fordeler, som to av mine kamerater fikk erfare i München under Oktoberfest. De hadde booket billigste romkategori i delt dobbeltrom, men endte opp i 2-etasjers suite med flere soverom og bad enn de hadde behov for. Litt overkill for et opphold der man knapt tilbringer tid på rommet, men moro uansett.
Fly med oss
13-07-2013, 15:39
Ja, jeg gpleier for god ordens skyld å gi beskjed dersom jeg vet jeg kommer til å komme tidlig (før kl 15) eller sent. Kommer jeg med fly, så opplyser jeg de om flightnummeret.
Jobbet i en resepsjon før, og 0.5% ga beskjed om sen ankomst via tlf/mail, mens det mest vanlige var å få reisebyrået tiil å legge inn en notis om dette i reservasjonen.
En gjør jo hotellet en tjeneste ved å si fra om slikt, så ikke vær redd å send en mail til dem og opplys om dette, samtidig som du kan legge til frequent guest-nummeret ditt for å spare dem tid, og deg poeng i tilfelle du glemmer det ved inn/utsjekk.
Garantert med kredittkort er "nok" ja. Overbooking skjer etter min erfaring meget sjeldent, og løser seg stort sett på en tilfredsstillende måte.
Kjenner ikke til utenlandske forhold like godt, så har selv alltid sendt en mail dersom jeg lander sent.
Om jeg ankommer etter ca kl 21-22 gir jeg alltid beskjed. Etter midnatt ringer jeg som oftest samme kveld.
De kjedene jeg bor oftest på legger jeg inn flightnr ved booking eller i etterkant.
Jeg har ved et par anledninger opplevd å sjekke inn ca kl 23, på en booking gjort på hotellets egen side, og garantert med kredittkort, bare for å oppleve at rommet er gitt bort. Begge gangene har vært på kjente kjedehotell i Norge.
Det har jo ordnet seg med at de har funnet rom på et annet hotell i samme by. Men da foretrekker jeg å si fra at "HALLO, JEG KOMMER" - fremfor å risikere det igjen.
Twin Otter
13-07-2013, 16:43
Takk for innspill. Tenker det ok å sende ut et par eposter da. Så har jeg gjort min innsats ihvertfall..
Men da foretrekker jeg å si fra at "HALLO, JEG KOMMER" - fremfor å risikere det igjen.
Samme her. Har inntrykk av at mange hoteller anser rommet som fritt vilt hvis ikke man viser seg innen 20 ...
Alltid her... Har ofte fått de beste rom...;)
arnstein
13-07-2013, 18:41
Jeg sier alltid ifra dersom jeg regner med å ankomme senere enn 18:00.
Pleier som oftest å ringe. Mye på grunn av at det er vanskelig å finne epostadresser som en kan være sikker på at blir lest.
Utflyttet
13-07-2013, 19:57
Jeg pleier å legge inn notis i reservasjonen om jeg vet forut at jeg ankommer etter 16, med et estimat om når jeg kommer.
Er jeg forsinket på veien så pleier jeg å sende mail (om jeg har addressen) eller bare ringe og si i fra.
Sier aldri i fra om jeg kommer veldig tidlig på dagen, da har de ikke sjans å fortelle meg "innsjekk er klokken 12"... :p
-A
Hvis jeg vet at jeg kommer etter 1800 pleier jeg å gi beskjed.
Jeg har som vane å varsle om mulig sen ankomst. Sitter i fingrene like lekent som 'så høyt opp som mulig' og 'badekar hadde vært fint' :-)
robertaas
14-07-2013, 09:44
Bruker også si ifra om jeg ankommer på kveld/natt, men jeg skriver da bestandig at jeg annkommer etter et tidspunkt, ikke ved et tidspunkt. Håper at om jeg er forsinket til etter 22 så er det større sjangse for at de ikke gir bort rommet om jeg skriver "etter 21:00" og ikke "rundt 21:00".
I USA har jeg opplevd å få beskjed i shuttle fra flyplassen at alle må regne med å bo på et annet hotell pga overbooking, og at vi vil bli kjørt videre dit etter å ha registrert oss i resepsjonen på det første hotellet. Jeg hadde varslet sen ankomst og slapp å bli med shuttle videre, mens 4 andre forsvant videre ut i natten.
sail4fun
15-07-2013, 10:03
Pleier å ringe om jeg kommer seint.
jeg ringer eller skriver e-post om det er tid nok hvis jeg kommer sent. Jeg har opplevd en gang, paa et svaert enkelt hotell at jeg ikke fikk plass til tross for en liten forsinkelse. De var saa avvisende og da det var smekkfullt overalt kastet vi bort masse tid for det endelig var noe ledig.
Jeg gir omtrent aldri beskjed om jeg kommer seint. Mener det var mye mer vanlig å gi beskjed om slikt før i tiden. Har mange hotelldøgn pr år, og har ofte sen ankomst, men har aldri hatt trøbbel med at rommet er gitt vekk. De gangene jeg gir beskjed er ofte når du kan hake av for det i bestillingsprossessen. Det er jo en ting alle hoteller burde ha hatt i bookingsia si, så får de jo kanskje mange flere kunder til å si ifra, hvis det er en ting de ønsker beskjed om. :)
Jeg jobber i Choice, i resepsjonen og folk gir som regel alltids beskjed om de kommer sent :)
Så lenge de er garantert med kredittkort så gir ikke vi vekk rommet :)
Om vi lurer på om gjesten kommer så bruker vi å ringe og spørre om de kommer eller ikke så vi kan frigjøre det rommet og selge det videre, uten at han som opprinnelig har booka rommet skal bli belastet for det :) Det er en service vi gir, å i sær om vi ser at vi har overbook så ringer vi de gjenværende gjestene som står på ankomstlista om de kommer eller ikke :)
Legger altid inn ankomst ved bestilling og ofte også flight nr så hotellet er klar over det. Mer eller mindre så ankommer vi altid seint , så da har det blitt en vane å fikse det når man bestiller.