Flyprat >
TripReports > En liten weekend i Bangkok, Hong Kong og Shanghai med mye rar flying.
View Full Version : En liten weekend i Bangkok, Hong Kong og Shanghai med mye rar flying.
SudCaravelle
10-07-2013, 11:09
I morgen begynner et litt artig Asia safari. En kamerat kom ned til Dubai i går for å krysse av et par nye byer på kartet. Avreise er i morgen, og akkurat nå gleder jeg meg mest til sete 1A igjen på Sri Lankan Airlines. Dette er vel en av mine favorittselskap for tiden som tidligere beskrevet her (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=116402&highlight=maldivene). Vi skal møte en venn som driver vårt Hong Kong kontor som blir med fra Bangkok til Hong Kong og skal gi oss to dager med ekte Hong Kong (blant annet deres nr 1 kina restaurant)
Maskinvalget blir:
DXB-CMB-BKK – Sri Lankan Airlines A330 Business Class
BKK-HKG – Emirates A380 First Class
HKG-PVG – China Eastern A320 Business Class (First)
PVG-KMG-DXB – China Eastern B767 Business Class
Bangkok blir på Lebua at State Tower (http://www.lebua.com/the-dome)(Hangover)
Hong Kong blir hos vennen/kollegaen som også har send hjem familien.
Shanghai blir på Jumeirah Himalaya (https://www.jumeirah.com/en/hotels-resorts/shanghai/jumeirah-himalayas-hotel/)hvor vi allerede er oppgrader til suiter pga. Sirius kortet.
Dette blir hektiske fem dager. Det jeg er mest spent på er China Eastern og hva de tilbyr. Det er svært lite informasjon – både på hjemmesidene og Internett generelt..
Vi snakkes.
35219
Glean EBG
11-07-2013, 00:31
Hvis du skal fly B767 med china eastern tipper jeg den er operert av shanghai airlines som er et slags underselskap av china eastern som har B767.
Gleder meg til å følge med. God tur!
Twin Otter
11-07-2013, 06:30
Herlig rute! Ser frem til rapport!
SudCaravelle
11-07-2013, 06:57
Takker takker.. Har en god gammeldags reisefeber naa.. :)
Ser ut som vi kan faa litt DomP paa buksende under landingen i Hong Kong:
http://thewatchers.adorraeli.com/2013/07/10/super-typhoon-soulik-now-in-philippines-current-track-suggests-taipei-will-get-a-direct-hit/
SudCaravelle
11-07-2013, 07:18
Hvis du skal fly B767 med china eastern tipper jeg den er operert av shanghai airlines som er et slags underselskap av china eastern som har B767.
Stemmer det.
SudCaravelle
11-07-2013, 19:39
Ja - dette nye trenfenomeet med live rapport fungerer ikke bra for en som henger drastisk etter på teknologi.
Dette innlegget har tatt 25 minutter å lage og reiseføget er kritisk.
Er i alle fall på vei :-)
35242
SudCaravelle
12-07-2013, 11:28
Da har man en stille stund etter en god lunsj på ShangriLa ved elven. Sri Lankan gikk knirkefritt – og det er et meget hyggelig flyselskap. Kjempeservice og god, spicy mat.
Lebua at State Tower er like bra som de sier på Tripadvisor, og ble en positiv overraskelse. Alle tre ble oppgradert til premium view suite i 53 etasje. Snart en tur i poolen, og middag på Sirocco på taket i kveld. Vi er ikke helt på det sedvanlige Bangkok kjøret som mange har – så det blir tidlig kvelden og sparer energien til Hong Kong.
35253
35254
35255
35256
35257
35258
35259
35260
35261
Dette ser jo meget bra ut. Du begynner å få det til nå ser jeg :) :) Keep up the good work !!! :drink :drink :drink
SudCaravelle
13-07-2013, 07:01
Neste stopp Hong Kong..
35273
FlightDeck
13-07-2013, 12:07
Sri Lankan så bra ut! God tur videre!
litt-amatør
13-07-2013, 23:31
Fantastisk bra! Har ikke vært på nett på to dager og da var det utrolig bra å møte denne rapporten med en gang. Takk. God tur videre.
Litt "fint" å se at det også er andre som sliter litt med det tekniske ;) , selv om det nå jo går veldig bra.
Ser ut som en fet tripp dere er på. Ser dere er klare for Emirates i F nå, ref lappen på veska di.
God tur videre!
SudCaravelle
15-07-2013, 04:46
En liten oppdatering… Kvelden I Bangkok var meget hyggelig, og Sirocco restaurant på taket av Lebua er nå på min topp 10 liste. Atmosfære og setting – 10, mat og service 9, Helt fantastisk. Ikke la dere lure av noen furtepumper på Tripadvisor. Dyrt? Ja, men det skulle jo bare mangle.
Innsjekken på BKK gikk smooth og trikset mitt med å spørre om oppgradering var like morsomt som naar vi dro fra DXB. De ler faktisk av spøken, men forteller fremdeles høflig at det er ikke noen rader foran rad 1.
Det har vært flere skildringer av EK First her, og man kan jo være enig med at det er jo rett og slett raatt. Da jeg ikke er sommelier kjenner ikke jeg noe forskjell på DP 2003, 2002 eller 2001 (spesielt i 40.000 fot), men det var godt, og vi fikk i oss tre flasker (samt en nydelig 2000 Paulliac)
Crewet var veldig hyggelige, og det virker som de liker at man ikke later som når man reiser med dem. Det var lite gjester på upper deck, saa de ble hengende bak sammen med oss i baren og det ble mye Hong Kong, Dubai og fly prat. DPen ble høflig flyttet bak i baren så vi skulle slippe vanlig harryvann.
Første kvelden i Hong Kong spiste vi på restaurant Hutong (http://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g294217-d1367659-Reviews-Hutong-Hong_Kong.html), som plutselig også snek seg inn på min topp 10 liste…. Utrolig.. Herlig mat med utsikt over "hele" Hong Kong.
Nå litt jobb, deretter Shanghai – og ja, jeg skal spørre om en oppgradering i dag også.
35279
35280
35281
35282
35283
35284
35285
35286
35287
35288
35289
35290
35291
35292
35293
35294
35295
35296
35297
35298
SudCaravelle
15-07-2013, 04:50
Noen blider til..
Kompisen bor saa det er full utsikt mot inflygningen.. Reisemakker to, som ikke ser spenningen med fly er temmelig lei flypratet ;)
(Foerste bildet er fra Hutong Restaurant)
35299
35300
Twin Otter
15-07-2013, 05:07
Herlige bilder og flott rapport! Ser ut som man koser seg skikkelig! En reise på First hos Emirates hadde vært groomt å oppleve en gang... Får drømme videre...
Herlige bilder og flott rapport! Ser ut som man koser seg skikkelig! En reise på First hos Emirates hadde vært groomt å oppleve en gang... Får drømme videre...
Skulle du befinne deg i HKG eller BKK er det fullt mulig å oppleve EK F mellom nevnte byer til en overkommelig pris :-) Betalte selv rett i overkant av 4K ;-)
SudCaravelle
17-07-2013, 09:46
Sa satt man plutselig tilbake på kontoret og det er to deler igjen av turen å rapportere. Jeg er ikke så veldig trendy, men har skjønt at rapporter skal deles opp og/eller være live, så denne er en mix.
Flighten fra Hong Kong til Shanghai var med China Eastern Business Class i en A320. Det lille jeg har lest om China Eastern på nettet er stort sett ganske negativt, så forventningene var ikke særlig høye. Innsjekk på HKG gikk bra, men de knotet en del da hele reisemønsteret vårt for den helgen ikke er A4, samt en bor i Norge en bor i UAE, men da hun skjønte at vi skulle kun til Shanghai i føreste omgang ble det litt frem og tilbake med visum. Det var fremdeles usikkert om vi i det hele tatt fikk lov til a benytte oss av transit visa (jeg far fått ca 50/50 fordeling på ja eller nei svar)
Da jeg har gullkort med Skyteam fikk vi en annen lounge (CNA?) som ga gode minner om OSL, så der ble det en rå kjapp øl og deretter tilbake på terminalen for å se på livet.
Flyet var hyggelig innvendig, og hadde ”ekte” businessclass med åtte seter foran en vegg. Fikk veldig US følelse helt til serveringen startet. Før takeoff var det litt skandinavisk, men kun juice eller vann – men vi fikk utdelt meny som så meget bra ut, fire forskjellige varmretter (to western og to chinese) samt et relativt bra utvalg på viner.
Kort forklart – disse 140 minuttene var meget imponerende, med svært god mat (blant annet wasabi shrimps til hovedrett) En meget positiv overraskelse.
35315
35316
35318
35319
35320
35321
35322
35323
På PVG ble man hentet med egen VIP bus sammen med de to andre business passasjerene – og de hadde en helt fantastisk priority på alt fra immigrasjon til bagasje. Immigrasjonen gikk uten noe problem som helst (puh) og våre kofferter lå aller først på bagasjebåndet med to store ”priority” skilt satt på båndet, før og etter business bagasjen. Det var også et eget område sperret av ved bagasjebåndet, med en rød løper for priority, hvor man kunne lene seg frem og ta av bagasjen.
35324
Jumeirah skuffet ikke, og vil ble oppgradert til to ganske stilige suiter. Hotellet var raatt og frokosten var en nyyytelse.
35325
35326
35327
35328
35329
35330
35331
35332
Shanghai var som forventet – stort, veldig stort, med en herlig blanding av high tech og jalla.
Comming up…. Indrefileten av turen, Shanghai Airlines hjem til Dubai
SudCaravelle
17-07-2013, 13:30
Så skal vi bli ferdige med denne rapporten, og da komme til (for oss) det mest eksotiske med hele reisen.
Fra Shanghai skulle vi fly til DXB med Shanghai Airlines (med en kort mellomlanding i Kunming (KMG).
Innsjekk for business passasjerer var veldig fancy med mye roede tepper osv. Innsjekken gikk greit og vi fikk invitasjon til en VIP lounge. Denne var så kjip at man snudde i døren og satt oss på en bar/cafe.
Vi ble etter hvert hentet i en business (eller first som de hele tiden kalte det vi reiste) buss og transportert til flyet. Det var en herlig opplevelse og hele flyet var som hentet ut fra en tidsmaskin. Skikkelig shabbye greier med store sofa seter i klassisk stil. Disse stolene var faktisk veldig komfortable, og elektriske. Seteryggen ble faktisk mer eller mindre flat (og det var god plass bak setene).
35333
35334
35335
35336
35337
35338
35339
35340
35341
35342
35343
35348
Før take off vare det juice eller vann, samt at pursher tok i mot bestillinger – ingen meny, men en meget gebrokken forklaring om at det var ”sikken, biip ol slimp” Jeg tok ”sikken” og ”dried meet” som fortett. Når han spurte hva vil drikke til maten fant vi ut at de hadde et par typer brus, og lunkent øl.
Maten var temmelig enkel og de prøvde så godt de kunne, men var veldig lite like de andre asiatiske selskapene vi kjenner så godt til. Hele business class bestod av makker og meg (eneste hvite om bord) og en gjest til. Resten av business class virket som en fritidsklubb for Shanghai Airlines ansatte som fløy ut og inn mellom cockpit?!, business og økonomi. Alle var shabby og gikk i slitne ustrøkne skjorter, samt det kom en intens røyk os ut fra cockpit hver gnag døren ble åpnet (ca hvert andre minutt) Kapteinen var en ganske kjekk kinesisk man som vandret rundt med et skjeft blikk og pilotbrillene var på hele tiden – episk. (når vi nærmet oss Dubai var det faktisk så mye røyk på businessclass at det begynte å bli småplagsomt.
Mellomlandingen på Kunming (KMG) var vi veldig spente på da det var overhodet ingen informasjon om hva som skulle skje der. Under den ganske rykkete innflygningen så var det helt øde med noen få gruver og plutselig var det en rullebane. Flyet parkerte på en fjernplass og det kom først beskjed om at transitpassasjerer skulle bli i flyet, og deretter kom flyvertinnen og ba oss gå ut. Der stod det to busser, en VIP minibuss og en del sivil politi. Vi ble fraktet til terminalen som var et sjokk…. Den var rett og slett enorm (kinas andre største) og hadde ikke mindre en 64 airbridges. Helt surrealistisk for oss. Fant ut etter litt googling i dag at flyplassen er på 2100 meters høyde, og at byen har kun 6.4 millioner innbyggere – men sterke ekspansjonsplaner.
35344
35345
35346
35347
Her gikk vi i 20 minutter før vi ble sjekket ut av landet (fant ut da at første del var en domestic flight) og så ble man busset ut til flyet igjen. Del to av turen var på seks timer og var noe av det samme, men nå hadde de håndholdt underholdning med fire kinesiske filmer, pluss at man kunne få vin. Alt i alt en utrolig morsom opplevelse og overraskende lite slitsomt til å være en elleve timers flight (inkludert en time på bakken)
35349
35350
ETA var 1900 og flyet landet 1830. DXB er nesten tom på denne tiden, så fra flydøren åpnet seg til vi ble møtt av vår sjåfør tok det faktisk 21 minutter (inkludert tax free shopping, innsjekket bagasje og toalettbesøk) – Ny personlig rekord.
Det var det – en fantastisk morsom helg med et herlig reisefølge. Jeg hadde en knallhelg selv om det var bare Shanghai som var nytt for meg. Kompisen fra Oslo fikk med seg Bangkok, Shanghai og Hong Kong som mye byer og i tillegg en Dubaitur.
I morgen bærer det til Oman – men med bil.
Herlig !! Som Beach Boys sier - 'Get Around' .. ;)
Fikk du med deg reg'en på den Shanghai'en? De har de sist produserte 757'ene ..
Veldig bra SudCaravelle - takker & bukker for nok en flott rapport...:up:
Eksotisk :)
Herlig !! Som Beach Boys sier - 'Get Around' .. ;)
Dette ser da veldig ut som en 767....spesielt innvendig ;)
Dette ser da veldig ut som en 767....spesielt innvendig ;)
F*** !! :headbang:headbang
Er nok litt for 757-fiksert .....
Skulle du befinne deg i HKG eller BKK er det fullt mulig å oppleve EK F mellom nevnte byer til en overkommelig pris :-) Betalte selv rett i overkant av 4K ;-)
Men så kommer reisa til/fra BKK/HKG pluss overnattinger i tillegg, da ;)
Forøvrig tror jeg ikke de har så halvgærne priser på flightene mellom Australia og New Zealand heller, en gang jeg drev os sjekket sånt.
SudCaravelle
21-07-2013, 06:17
He he den så jeg nå MOW, og hadde vel aldri ventet fra deg. Det var en 763 – men hvor gammel den var aner jeg ikke. Den var som sagt sliten, men hadde jo ting som flight map paa veggskjermene etc.
SudCaravelle
21-07-2013, 06:21
Takker forøvrig for hyggelige tilbakemeldinger. Det var en fin eksotisk tur, og man var overraskende utvilt etter hele spetakkelet. Reisemakker dro hjem i natt og hadde fått med seg fire, nye, totalt forskjellige land i tillegg til Dubai.
SriLankan Airlines, middagen på Lebua og mellomlandingen i Kunming, er fremdeles det som sitter sterkest i minnebarken. ^_^
Robbiedeluxe
21-07-2013, 10:42
Eksotiske greier! Fresh bag du har óg. Hva bestilte du på Hutong?
SudCaravelle
21-07-2013, 11:15
Hva bestilte du på Hutong?
Der var det en av mine kompiser som bor i Hong Kong som bestilte. Det var vel mer eller mindre en smak av hele menyen deres fra tynne svineribbeskiver, "crispy duck" til stekt tørket kjøtt (nydelig). Var ca åtte retter, hvor alle bygde seg opp og måltidet ble bedre og bedre.