PDA

View Full Version : Dash 7

GF1
11-04-2006, 11:16
I forbindelse med en beskrivelse av den alvorlige hendelsen under innflyvning til Sørkjosen skriver VG (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=112933) idag følgende helt til slutt i artikkelen:

"På Dash 7, som Widerøe benyttet tidligere, var det ikke mulig for pilotene å sette motorene i revers før hjulene traff bakken"

Jeg kom da til å tenke på et flystevne på Torp på den tiden da Dash 7 var forholdsvis ny i Widerøe. Jeg husker at Ole Martin Nordby klatret svært høyt med flyet og deretter demonstrerte hvordan han kunne stige ned mot Torp svært så bratt, nesten vertikalt! Jeg har hele tiden tenkt at det var mulig fordi han hadde reverserte propellene for å hindre at hastigheten ble for stor. Men det skulle altså ikke være mulig hvis VG's opplysninger er riktige. Noen som har en forklaring på den bratte nedstigningen med Dash 7?

Jeg har forøvrig bare to minner fra nevnte flystevne:
1. Partnairs stilige flypark av Beech-fly (200?)
2. At fly som skulle tilbake til Fornebu etter stevneslutt måtte slippes enkeltvis avgårde med hele fem minutters mellomrom!
:nor

ANX
11-04-2006, 15:17
Ole Martin, ja. RIP. Vanskelig å venne seg til at han er borte.

Har ikke selv fløyet turboprop, men det er vel noen her som gjør? Vil tro det er tilstrekkelig drag i fin pitch (flat prop) til å "leke elevator".

Var det ikke en Bandeirante eller noe sånt som havarerte for noen år siden fordi en motor gikk i revers pga teknisk feil? De landet ok, men brant opp.

:wow:

LN-KGL
11-04-2006, 17:08
Det er vel to Fokker 50er som har møtt den skjebnen med å reverese i luft:
6. nov 2002 Luxair LX-LGB på LUX
10. feb 2004 Kish Air EP-LCA på SHJ

LN-MEH
12-04-2006, 22:22
Originally posted by ANX

Var det ikke en Bandeirante eller noe sånt som havarerte for noen år siden fordi en motor gikk i revers pga teknisk feil? De landet ok, men brant opp.

:wow:

Vet ikke om det har skjedd med Bandeirante,men flere Brasilia har hatt flere ulykker relatert til proppellsvikt.Jeg vet om to ulykker,begge fra samme selskap ASA(Atlantic Southeast Airlines).Den første N270AS krasjet 5/4-91 pga en feil i propellsystemet som gjorde at propellen på venstre motor gikk i flight idle posisjon på finalen.Den gikk rett i bakken og alle 23 ombord omkom.
Så den 21/8-95 kom den hendelsen som NGC har sendt flere ganger i sin serie flyhavarikommisjonen(senest idag gikk den).Der knakk et propellblad på N256AS tvert av,og etter å ha krasjlandet i en åker levde alle ombord.Men så tok flyet fyr,og 8 av 29 ombord omkom.

Sinus
08-09-2009, 22:55
Sitter å studerer gamle artikler på SF og siden jeg har noen 1000 timer på Dash 7 så kan jeg svare på det. På throttle kvadranten på 7`eren hadde vi et håndtak som kaltes "gate"
, det var magnetisk låst i luften og hadde som oppgave å hindre at man trakk throttlene i reverse mens man var i luften. I det øyeblikk man hadde vekt på hovedhjulene ved landing gikk dette åpent og man kunne reversere. Som jeg skrev så var dette magnetisk låst i luften, men det kunne åpnes manuelt med litt kraft, og det var nok enkelte som "lurte" denne åpen dersom man kom inn litt høyt eller fort, og da gikk det raskt nedover, og som man ser av VG artikkelen, noen ganger for raskt.
OMN sitt stunt på Torp var nok heller bruk av fine pitch og idle tror jeg.