PDA

View Full Version : Norwegian Dreamtour med 787 OSL-AGP-OSL i Premium og Economy


Ruby
08-07-2013, 22:18
Her kommer mitt bidrag i form en “hastereport” fra min første tur med Boeing 787-8 Dreamliner. Bildekvaliteten er dessverre noe varierende.
Videre har jeg ikke gjort noen notater underveis, for jeg var skamdårlig i ryggen. Jeg hadde fått noen tabletter av legen, disse inneholdt også morfin, så noe storslagne måltider med øl og vin om bord hos “Kjosen” ble det heller lite av på turen, men reise, det skulle jeg.
Turen ble booket noen få dager etter at billettene med Dreamlineren var lagt ut for salg.
Jeg ønsket i utgangspunktet å få prøvd både Premium Class og Economy Class, dermed ble det booket Flex billett ned og LowFare på returen. Hotell ble booket på Hotels.com
Avreise var lørdag 6. juli fra Stavanger med DY521 med avgang 06:30.
Jeg ankom SVG 05:30 og brukte en god stund på å krøke meg til terminalen, fikk raskt å greit ekspedert bagasje før jeg kunne starte opp med tablettene jeg fikk av legen kvelden før.
Ingen kø i security og rett til gate 21 bar det.
Noe forsinket kom vi oss avgårde med LN-NOX , med meg plassert på “stamplassen” 2A.
http://farm6.staticflickr.com/5478/9239460319_b85bb7d75b_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9239460319/)
Gikk sakte men målrettet direkte til utlands område og fikk kjøpt meg noe salat og vann som frokost, tilbehøret ligger på bordet...
http://farm6.staticflickr.com/5525/9242241758_1bd8bc1cd3_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242241758/)

Så kom de dragenes med denne 340-300, jeg synes den er finere med større motorer.
http://farm3.staticflickr.com/2850/9239708717_25811824be_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9239708717/)
Å tydeligvis var det mange “non Schengen” turister som skulle avgårde denne dagen også.
http://farm4.staticflickr.com/3807/9242242284_b5f2c71475_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242242284/)
Med dårlig rygg gikk tiden relativt sent, men nå nærmet det seg Boarding .
Vi satt først utenfor Gate 49, men jeg var raskt ute når dørene inn til Gate 49 ble låst opp, det gjelder å benytte seg av alle mulige men dog redelige knep for å komme tidlig om bord, så jeg la kursen bak gate-skranken fikk kapret meg en strategisk sitteplass før noen andre rakk fram, slik skulle jeg komme tidlig ombord.



Første bilde av dette vakre flyet.
http://farm6.staticflickr.com/5331/9239461701_f87e87f03b_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9239461701/)
Ombordstigning på DY1806 kom noe sent i gang, det er nok mange funksjoner som skal gå seg til.
Boarding.
http://farm8.staticflickr.com/7344/9242243324_798b865e1f_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242243324/)
Jeg klarte ikke bli den første om bord, det ble tilslutt jeg som ble utmanøvrert av et knep jeg ikke hadde tatt høyde for selv, nemlig “barn som reiser alene”.

Men det ble ikke så ille, jeg kom meg om bord som nr 3.
http://farm8.staticflickr.com/7366/9242243762_1fa86b761b_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242243762/)
http://farm4.staticflickr.com/3665/9242244142_dbdb596292_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242244142/)
http://farm8.staticflickr.com/7376/9242244522_5bdfd61894_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242244522/)
http://farm8.staticflickr.com/7392/9239463711_4a6e57d834_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9239463711/)
http://farm3.staticflickr.com/2863/9242245204_a64673d0fb_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242245204/)
Hvor skrur vi på lyset mon tro?
http://farm6.staticflickr.com/5501/9242245616_f533662c96_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242245616/)
Vell ombord fant jeg plassen i sete 3J.
http://farm4.staticflickr.com/3688/9239464917_76ec8b1105_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9239464917/)
http://farm6.staticflickr.com/5530/9239465483_6b9f5505ca_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9239465483/)
Knapp for justering av lysblending, det tar ganske lang tid før glasset blir mørkt/lyst.
http://farm6.staticflickr.com/5447/9242246732_00f97152e0_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242246732/)
Da var vi klare for sikkerhets demonstrasjon.
http://farm6.staticflickr.com/5325/9242247234_a1397014ca_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242247234/)
http://farm3.staticflickr.com/2877/9239466561_84c734d137_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9239466561/)
Venter ved enden av rwy 19R, på at denne 330 skal lande.
http://farm4.staticflickr.com/3727/9239466977_09a9da1103_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9239466977/)

Merk forskjellen i vingflex før og etter take off
http://farm4.staticflickr.com/3795/9242248514_fbd930ef02_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242248514/)
http://farm6.staticflickr.com/5489/9242249032_f5615d1401_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242249032/)

Ruby
08-07-2013, 22:19
Setene i Premium er helt greie, gode og komfortable stoler med skinn trekk, de kan legges godt tilbake og du ligger som i en god stress less. All justering er manuell, greit nok, men flere av de eldre om bord hadde problemer med å pushe inn fotskammelen etter bruk, besetningen måtte hjelpe et par stykker med dette. Bord og monitor i armlene.
http://farm6.staticflickr.com/5470/9239468415_8b7af02105_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9239468415/)
Skjermen er en touch screene, fin brukervennlig meny.
Her finnes flight Information, ankomst informasjon, film, musikk, spill, city guide mm.

Salg av drikke og mat startet etter at taxfree meny var delt ut. Salg av mat tar lang tid, men tid er det nok av når de skal fly til BKK.
Spesielt virker det som at den saken de puncher inn varene i, arbeider tregt, noe tegn til irritasjon hos FA var å spore mens dingsen jobbet med å prosessere data.
http://farm8.staticflickr.com/7439/9242249826_d1366c07f4_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242249826/)
Jeg gikk for Tapas med 7-UP og kaffe som drikke. Tapasen smakte utrolig bra, bare synd at jeg ikke kunne sitte og sippe rød vin til den.
http://farm8.staticflickr.com/7436/9239469251_71a1826395_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9239469251/)
Den mye omtalte belysningen.
http://farm8.staticflickr.com/7390/9242251052_77a6c03369_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242251052/)
Belysningen er ikke noe spesiell, samme opplegg med farge i TG sine A345/A346 samt SQ sine 773 og 388.

Komfortabel stol å ligge i
http://farm3.staticflickr.com/2883/9242251562_6a02bda7c6_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242251562/)
In flight over Frankrike et sted
http://farm6.staticflickr.com/5505/9242252104_87cf8ca906_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242252104/)
http://farm3.staticflickr.com/2875/9242252682_23112116a9_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242252682/)

Hadde meg en runde bak å befarte ECO cabinen, som dere ser var det nesten fult fly på tur nedover.
http://farm4.staticflickr.com/3767/9242253108_301b018599_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242253108/)
http://farm3.staticflickr.com/2860/9242253594_bb6066605b_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242253594/)
http://farm6.staticflickr.com/5335/9242254144_9ef5656c39_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242254144/)
http://farm4.staticflickr.com/3670/9242254586_356233c342_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242254586/)

Nedstigning mot AGP
http://farm3.staticflickr.com/2844/9242255054_c36aa3cc71_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242255054/)
http://farm8.staticflickr.com/7291/9242255890_6626a6d8ae_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242255890/)
Når en bedømmer dette produktet, må en ikke sammenligne med Business Class til nettverksselskapene, men ta i betraktning at Norwegian er et low cost selskap, og dette må være utgangspunktet for vurderingen.
Premium cabinen syntes jeg er et helt greit produkt og synes å være bedre enn Charter selskapene sine Premium produkter. Hva som inkluderes når Longhault kommer i gang med 788 er jeg litt usikker på, men ref. Norwegian sine sider kan det se ut som om at mat, bagasje og setereservasjon er inkludert.
Det som ikke er bra i Premium, er at når vedkommende på raden foran deg har lagt setene bak, og du sitter ved vindu eller i midten av 3 seteren, da har du et problem om du skal ut for en leggstrekk, men som sagt, dette er jo ikke Business class.
Om dette produktet er verdt +12 000,- og oppover t/r BKK, det vet jeg ikke helt.

Spanjakkene brukte lang tid på å få levert bagasjen, nesten 1 time etter parkert på Gate.
Tok taxi til Malaga sentrum og innlosjerte meg på Barcelo Malaga.
http://farm4.staticflickr.com/3670/9242256558_bbec25fa53_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242256558/)
Et moderne art hotell.
Store og rene rom med god utsikt, dessverre ingen bilder av rom.
http://farm8.staticflickr.com/7428/9239476151_b6b6d667f9_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9239476151/)

Søndag 7. juli er det klart for retur. Taxi tilbake til AGP, hadde tenkt å få kvittet meg med kofferten før jeg skulle ta en liten ekspedisjon utenfor terminalen, men innsjekk skulle ikke åpne før 2 time før avgang, så da satt jeg der på en benk å blomstret. Innsjekk ble åpnet 2:15 for avgang. Jeg forsøkte her å få endret sete til Premium, men det gikk ikke, de påsto at flyet var nesten fult og jeg måtte ta det sete jeg hadde valgt. At flyet var nesten fult var en kraftig overdrivelse.

En noe usunn frokost inntas
http://farm8.staticflickr.com/7317/9239476793_6a1894af3c_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9239476793/)
Før jeg begir meg mot gate.
Boarding på DY 1801 startet tidlig, herfra ser en at det er et stort fly.
http://farm6.staticflickr.com/5468/9239477363_25810ff6c6_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9239477363/)
http://farm6.staticflickr.com/5531/9239477937_101e295617_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9239477937/)
http://farm3.staticflickr.com/2884/9242259506_50d1c653c5_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242259506/)

Ruby
08-07-2013, 22:20
Eco cabin
http://farm6.staticflickr.com/5537/9239478945_4df3c6a38c_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9239478945/)
http://farm8.staticflickr.com/7398/9242260410_9c8d7709a6_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242260410/)
http://farm8.staticflickr.com/7312/9242260912_a9efe2f056_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242260912/)
http://farm6.staticflickr.com/5456/9239480459_a38b87653e_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9239480459/)
http://farm8.staticflickr.com/7284/9242261898_8209acce4e_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242261898/)
http://farm8.staticflickr.com/7420/9242240762_51e33e83df_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242240762/)
http://farm3.staticflickr.com/2824/9239459327_72cb0889a0_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9239459327/)

Mitt sete var 28A, ønsket å komme så langt bak for å få med det som skjer i bakkant av vingen og samtidig kunne se greit ut.
Pax opptelling måtte de gjennomføre 5-6 ganger før de var fornøyd, så det lugger litt nå i innkjøringen.
Klar for sikkerhets demonstrasjon.
http://farm4.staticflickr.com/3731/9242239826_7b15889e78_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242239826/)

Vi tok av mot havet for så å svinge nordover og fikk dermed et fint skue over byen Malaga.
Severing av mat og drikke kom raskt i gang, tror jeg, for jeg sovnet å våknet idet de var der for å selge. Det ble Tapas og 7-UP på denne flighten også.
http://farm4.staticflickr.com/3800/9239458601_81b9077929_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9239458601/)

Så flyr vi forbi denne A320èn
http://farm4.staticflickr.com/3669/9239458115_4872f6a921_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9239458115/)


Bilde ut med blendingen på ca 70%
http://farm8.staticflickr.com/7444/9242238436_30c2b5a40d_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242238436/)

Her er blending på full styrke.
http://farm8.staticflickr.com/7348/9239457093_b0c8959129_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9239457093/)

På turen opp satt jeg og kikket gjennom IFE, har Norwegian avslørt sine fremtidige destinasjoner ved å konfigurere IFE slik at det er klart for de fremtidige destinasjonene….

http://farm4.staticflickr.com/3714/9240011059_21858b3cd2_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9240011059/)

Her ligger inne flere destinasjoner blant annet i Asia, langt fra alle, men et godt knippe med typiske turist steder.
Nedstigning mot OSL er begynt.
http://farm3.staticflickr.com/2843/9239456733_162bcf41d4_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9239456733/)
http://farm4.staticflickr.com/3681/9242236760_a48cb16580_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9242236760/)

Reagerte litt på at ikke alle nødutganger var betjent med crew på plassene, hva er vanlig her? Jeg vil tro at det er noen her på forumet som kan svare på det spørsmålet.
http://farm4.staticflickr.com/3686/9239455581_6d4402088b_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9239455581/)

Oppsummering av Economy Class, igjen må vi huske å bedømme dette ut ifra et lowcost perspektiv.
Til Norwegians fordel vil jeg nevne at midt sete var ledig og dermed er jo min opplevelse av produktet noe bedre enn om dette hadde vert opptatt, av et voksent menneske.
Cabinen er lys og fin og ser langt fra billig ut, setene er noe av det beste jeg har satt i på ECO, fantastisk gode seter med skikkelig bra passform og kjempegod korsryggstøtte. Seteputen er også relativt lang sammenlignet med noen av DY sine 738, knyttenevetesten er så vidt bestått men tiltros for dette kunne jeg strekke beina helt ut, setene kan legges godt bakover, 220v og USB tilgjengelig, stor skjerm. Å sitte her i 11 timer skulle ikke være verre enn å fly med KLM, LH eller SAS i ECO.
Komfortmessig overrasker dette produktet meg stort.
http://farm8.staticflickr.com/7317/9239454897_46b288e235_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9239454897/)

Da er det bare å si takk for turen EI-LNA
http://farm4.staticflickr.com/3736/9239454443_ee329ddc4a_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/79755862@N02/9239454443/)

Håper dette gir litt innblikk i Norwegians Long hault produkt. Fult innblikk er vel ikke mulig å få før noen lager en rapport etter at de er i gang med flygningene til BKK og New York.

posthuman
08-07-2013, 22:34
Flott rapport. Bare noen dager til den skal testes ut :)

pgaa
08-07-2013, 22:38
Veldig bra rapport :) Jeg syns faktisk å om en ser bort fra benplassen, at setene i economy er bedre enn setene i Premium. Beina til han på andre siden du har tatt bilde av, ser ut til å slite litt med knyttnevetesten likevel. Men man har bedre sittekomfort med sidestøtte etc. Hadde nok heller ikke betalt 12 laken for en tur i Premium til BKK. Det er ikke de setene dem har satt inn i Premium verdt. Det er min mening, men den skal jo ikke alltid høre på :D

geirs
08-07-2013, 22:44
Kjempefin rapport med alle bildene. Får lyst og reise selv.

Hpkris
08-07-2013, 22:47
Takk for fin rapport :)
Men tok de sikkerhets prosedyrene på gamle måten og ikke via IFE?

LN-CGJ
08-07-2013, 23:01
Hei, fin rapport. Fløy samme rute som deg, men med eco nedover til AGP og premium tilbake.

Veldig enig i dine synspunkter rundt produktet. Jeg mener også at disse eco setene er det beste eco-sete jeg har prøvd, men totalopplevelsen i premium er bedre.

WF-380
08-07-2013, 23:01
Godt jobba! Denne rapporten ga virkelig et meget godt inntrykk av innsiden av Norwegians 787. Har bestilt på rad 3 til Florida selv, føler etter å ha lest denne rapporten at det kommer til å bli bra.

Michael
08-07-2013, 23:25
Takk for fin rapport :)
Men tok de sikkerhets prosedyrene på gamle måten og ikke via IFE?

Det varierer litt tror jeg. Fløy t/r LGW på søndag, da viste de safetydemo på skjermene fra OSL. Fra LGW gjorde de det manuelt.

HS-TLD
08-07-2013, 23:26
Takk for flott rapport, bilder og kommentarer...:up:

Bortsett fra benplassen i økonomi ser ikke dette så galt ut i et low-cost perspektiv......:fly

God (rygg)bedring ønskes!

LTH
09-07-2013, 00:00
Takk for fin rapport og fine bilder. :)

petru26
09-07-2013, 00:17
flott rapport, liker :-)

Tommy777
09-07-2013, 06:28
Herlig rapport! Takker for den.

Har bare en ting aa si: Sawateekaaaaaaaaaaaaa :D

SudCaravelle
09-07-2013, 06:48
Takk for rapporten.. Jeg synes økonomi kabinen ser veldig lys og trivelig ut. Non smoking klistremerket på hvert bidige sete derimot, synes jeg ødelegger en del av finnishen.

Bali? Hadde det gått med 787? Ville i så fall vært konge.

jb1
09-07-2013, 07:56
Fin og nøktern rapport!

SAS-Steward
09-07-2013, 11:27
Flott rapport, og takk for flotte bilder.
Når det gjelder dette med crew seats, så trenger ikke alle dører/nødutganger være bemannet. Kun antall seter som styrer antall minimum crew. Men det skal derimot være fordelt jevnt over hele flyet.

hifiman
09-07-2013, 11:49
flott rapport :)
men hvordan var mat menyen om bord ?

Fnate
09-07-2013, 12:35
Takker for fin rapport!!!

petru26
09-07-2013, 12:43
Bali? Hadde det gått med 787? Ville i så fall vært konge.


Skulle kunne gå det ja. 6276nm i følge gcmap, 787 har vel rekkevidde på rundt 8000nm..

LN-RDV
09-07-2013, 15:03
Dem kommer jo til å kjøre 2/6 crew så noen av utgangene vil være ubemannet.

TLS at OSL
09-07-2013, 21:14
Takk for fin rapport og fine bilder! Jeg skal til Malaga og tilbake med denne i slutten av måneden og gleder meg vilt!

Henrik C
10-07-2013, 08:48
Takk for fin rapport, ser ikke halvdumt ut med Premium-setene på korte intraeuropeiske ruter.

Ruby
15-07-2013, 10:24
Takker for alle hyggelige tilbakemeldinger.


flott rapport :)
men hvordan var mat menyen om bord ?

Menyen var nok den samme DY bruker på øvrige Europeiske ruter.

Flott rapport. Bare noen dager til den skal testes ut :)
Takk skal du ha, ble turen din bra da, "rakk du returen etter emigrasjons runnet"?

Takk for rapporten.. Jeg synes økonomi kabinen ser veldig lys og trivelig ut. Non smoking klistremerket på hvert bidige sete derimot, synes jeg ødelegger en del av finnishen.

Bali? Hadde det gått med 787? Ville i så fall vært konge.

Ja, jeg setter et lodd på at DY har seriøse planer om å fly til de fleste av de destinasjonene som lå inne på IFE deres, med +8 fly 787èr i flåten skulle det gå greit.

Flott rapport, og takk for flotte bilder.
Når det gjelder dette med crew seats, så trenger ikke alle dører/nødutganger være bemannet. Kun antall seter som styrer antall minimum crew. Men det skal derimot være fordelt jevnt over hele flyet.
Takk skal du ha, da lærte jeg noe i dag også.

Hei, fin rapport. Fløy samme rute som deg, men med eco nedover til AGP og premium tilbake.

Veldig enig i dine synspunkter rundt produktet. Jeg mener også at disse eco setene er det beste eco-sete jeg har prøvd, men totalopplevelsen i premium er bedre.
Landingen i AGP var ikke av de fineste jeg har vert med på, smalt det like godt i cabinen bak der du satt?

Eirik
15-07-2013, 12:09
Landingen i AGP var ikke av de fineste jeg har vert med på, smalt det like godt i cabinen bak der du satt?

Var en ´solid´landing på LGW i går og. :D

Sikkert småpirk, men Thai´ene kan godt intensivere engelskkurset sitt, ganske så mange ord ble under sikkerhetsbriefingen uttalt på en så ´interessant´ måte at en knapt ville skjønt hva, eller hvilke kroppsdeler det ble referert til hvis en ikke la godviljen til/ hadde hørt en briefing eller 10 før. :)

LCH
16-07-2013, 12:04
Takker for alle hyggelige tilbakemeldinger.




Menyen var nok den samme DY bruker på øvrige Europeiske ruter.


Takk skal du ha, ble turen din bra da, "rakk du returen etter emigrasjons runnet"?



Ja, jeg setter et lodd på at DY har seriøse planer om å fly til de fleste av de destinasjonene som lå inne på IFE deres, med +8 fly 787èr i flåten skulle det gå greit.


Takk skal du ha, da lærte jeg noe i dag også.


Landingen i AGP var ikke av de fineste jeg har vert med på, smalt det like godt i cabinen bak der du satt?

OT, men jeg satt ved siden av en SAS-tekniker på en flytur for en stund tilbake, og i følge ham skulle landingene være harde. Det vi passasjerer oppfatter som gode landinger slet i følge ham mye mer på understellet.