PDA

View Full Version : Blue1 717, Fases ut? (rykte)


Fokker-50
08-07-2013, 00:58
Hei da jeg satt i SAS Loungen i dag tidelig hørte jeg to meget flyintriserte menn diskutere om Blue1 717 skulle fases ut iløp av neste år. Den ene mente de skulle det, og den andre mente at de ikke skulle fases ut på en god stund.
Hadde jeg vist noe hadde jeg blitt med i diskusjonen..

Men hva er egentlig riktig,er det tilfelle at de skal fases ut om ikke alt for lenge?

ThomAAs
08-07-2013, 02:11
Skal de ut må jo Blue1 bestille noe annet, og det har de vel ikke gjort så vidt jeg vet.

Twin Otter
08-07-2013, 02:15
Blue 1 er jo blitt en del av SAS nå. Blue 1 navnet skal helt vekk. Muligens SAS ønsker å sette inn Boeing 737 eller Airbus på "basen" i Helsinki?

Fokker-50
08-07-2013, 02:28
Blue 1 er jo blitt en del av SAS nå. Blue 1 navnet skal helt vekk. Muligens SAS ønsker å sette inn Boeing 737 eller Airbus på "basen" i Helsinki?

Kanskje derfor de ikke har malt om liveryet fra Blue1 til SAS på 717 ene? At siden de "skal" byttes ut som de sa?

Twin Otter
08-07-2013, 02:34
Time will show! Men tenker nok at filosofien med fast flytype på de forskjellige basene fortsetter. Boeing 717 er et flott og komfortabelt fly å reise med og personlig håper jeg at SAS beholder de en god stund til.

FlightDeck
08-07-2013, 10:27
Blue 1 navnet skal helt vekk.

Skal det? Trodde Blue1 skulle videreføres som et produksjonsselskap for SAS. Nå fungerer det jo både som produksjonsselskap og wetlease-aktør.

melind
25-11-2013, 06:45
Har i det siste reist endel med Blue1 og deres 717, har lagt merke til at før hver avgang kommer det en bil og parkerer ved vingen og tekniker går ut på vingene og sjekker de mot innfesting til flyskroget, er det oppdaget noe svakhet eller tilfeller av sprekker på 717 som gjør at dette er rutine? eller er det tilfeldig at de avgangene jeg har vert med på så har de hatt slik inspeksjon?

RIBRO
25-11-2013, 06:54
[QUOTE=FlightDeck;867686]Skal det? Trodde Blue1 skulle videreføres som et produksjonsselskap for SAS. Nå fungerer det jo både som produksjonsselskap og wetlease-aktør.[/ QUOTE]

Tanken var vel det, men ingenting har jo skjedd med profilen til Blue1.

"Når Blue1 og SAS sine flyginger slås sammen under SAS varemerke blir tilbudet tydeligere, og det blir enda enklere enn før å bestille reiser, siden Internett-salget styres til én og samme nettside."

http://www.sas.no/Alt-om-reisen/For-reisen/SAS-styrker-posisjon-i-Finland/

Edit: tolket dette som om alle fly skulle males om, men virker vel som om det bare er snakk om flynummer som blir SK. Eller?

Someone
25-11-2013, 07:05
Har i det siste reist endel med Blue1 og deres 717, har lagt merke til at før hver avgang kommer det en bil og parkerer ved vingen og tekniker går ut på vingene og sjekker de mot innfesting til flyskroget, er det oppdaget noe svakhet eller tilfeller av sprekker på 717 som gjør at dette er rutine? eller er det tilfeldig at de avgangene jeg har vert med på så har de hatt slik inspeksjon?

Høres ut som de sjekker vingen for is

melind
25-11-2013, 07:37
Nei tror nok ikke de sjekket for IS, de gjorde dette i September også 10-15+ da, ser ut som de er nøye med og sjekke mot flykroppen men kan jo være tilfeldig.

CFM
25-11-2013, 09:07
Høres fortsatt ut som sjekk for is. Har selv hatt is på vingene i pluss 12 på bakken. Lang flytur i kald luft og derfor underkjølte vinger og kald fuel. Fuktighet i lufta på bakken og du har raskt is på vingene. Viktig å sjekke inn mot kroppen på maskiner som MD80/B717/F70/100 pga. motorenes plassering. Se Gottröra.

L-1011
25-11-2013, 09:43
Nei tror nok ikke de sjekket for IS, de gjorde dette i September også 10-15+ da, ser ut som de er nøye med og sjekke mot flykroppen men kan jo være tilfeldig.

Det är troligen is det tittas efter.
Samma procedur var på MD80 fram tills de togs ur trafik 26e oktober.

tackle55
25-11-2013, 12:14
Nei tror nok ikke de sjekket for IS, de gjorde dette i September også 10-15+ da, ser ut som de er nøye med og sjekke mot flykroppen men kan jo være tilfeldig.

Det ER is vi sjekker for. Is kan dannes på oversiden av vingen, selv med 10-15+. Om flyet kommer inn til landing i regn/tåke, med mye fuel, så vil fuktighet i luften sette seg på vingene som clear ice. Fuelen har ofte en temp på -50 grader. Veldig viktig, som noen så før her, på flytyper med motorene bak vingene.

Fokker-50
25-06-2014, 17:51
http://www.boarding.no/art.asp?id=58005

Utfasingen begynt:
Blue1 skal gå fra 9 til 5 fly, hva skjer med de 4 andre flya. Selges de helt ut av SAS Group?

MountainDew
25-06-2014, 18:07
Utfasingen begynt:
Blue1 skal gå fra 9 til 5 fly, hva skjer med de 4 andre flya. Selges de helt ut av SAS Group?

Mistenker at hele Blue1 snart er utfaset...

RJon
25-06-2014, 18:41
Blue1 skal gå fra 9 til 5 fly, hva skjer med de 4 andre flya. Selges de helt ut av SAS Group?

Må være midt i blinken for DL om de vil utvide 717-flåten sin, de har 24 leaset allerede...virker som de liker godt brukte fly som de kan få tak i for riktig pris og om de matcher det materiellet de allerede har. Noen andre flyselskap som kan være interessert?

Atterfenton
27-06-2014, 23:00
Er disse 717 gamle?

Fokker-50
27-06-2014, 23:04
Er disse 717 gamle?

De er vell mellom 13-14 år

LN-KRF
28-06-2014, 00:01
http://www.boarding.no/art.asp?id=58005

Utfasingen begynt:
Blue1 skal gå fra 9 til 5 fly, hva skjer med de 4 andre flya. Selges de helt ut av SAS Group?

4 av flyene skal til Volotea :)

Har en kjenning som jobber der som CA så han nevnte det at de skal ha 4 av de i løpet av sommeren faktisk :)

Cockpitview
28-06-2014, 07:42
Burde vel neppe være an overraskelse at både Blue1, finske crew og rakettene forsvinner.
Sistnevnte logisk å fase ut med tanke på de finansielle utfordringene SAS har sunket ned i.

storg
28-06-2014, 09:21
Var ikke greie en tid at Blue1 var billigere i produksjon enn resten av SAS?

Basse-HAU
29-06-2014, 21:24
Var ikke greie en tid at Blue1 var billigere i produksjon enn resten av SAS?

De var vel så billige at de ikke tjente penger :D