View Full Version : Hvor skal jeg reise i Asia?
Trenger litt tips. Saken er den er at jeg har en velfylt US Airways konto som jeg gjerne skulle brent før AA mergeren blir komplett. Nå er det sommer og jeg har tid til å reise. Jeg har vært i Seoul og Tokyo før så jeg tror jeg står over. Tenker på en rute aka dette: OSL-FRA-ICN-TPE(stopover)-HKG-BKK-SIN (destinasjon)-BKK-CDG-OSL. Både Eva, Thai og SQ er som kjent medlemmer i *A.
Jeg er interessert i storby og gode opplevelser samtidig så jeg regner med at alle steder jeg har listet opp underveis dekker det. Men hva er det mest spennende? Bør jeg kutte ut Taipei til fordel for HKG eller BKK? Altså rutingen her er ikke låst til noe, kan fint flikke på den ved direktefly osv. Fly er jo litt av opplevelsen her også. Her tenker jo å få prøvd både Eva, Thai, ASiana og SQ i en og samme tur. HKG-BKK leddet er kun for å fly Airbus 380 og F enda en gang, men kan med fordel byttes ut. Jeg har også juksegull i HHonors som jeg gjerne skulle benyttet litt, men det er ikke så viktig.
Hva synes dere? Fordelen med alle disse destinasjonene her er jo at jeg ikke trenger å søke om visum på forhånd (noe man må til feks fastlands-Kina). Jeg er ikke i nærheten av kresen og jeg har lyst til å besøke alt sammen, men US Airways og regler vøtt. Kan sikkert legge inn en eller to flyturer underveis på stopover/destinasjon.
robertaas
27-06-2013, 20:04
Singapore er en fin destinasjone, men jeg ville valgt Hong Kong eller Bangkok over Taipei. I hong Kong bør du ta en dagstur med ferge til Macao. Fra Singapore reiser du lett litt rundt med Air Asia.
Hvis flyturene skal være en viktig del av opplevelsen, og du ender opp med å stoppe i Hong Kong eller Bangkok, kan du vurdere å ta en tur med EK A380 for turens skyld. Det er "billig" å reise tur/retur i C eller F mellom de byene (tror det er ca 5000 for C en vei og F den andre, eller ca 6000 for F begge veier). Om det er verdt det for en dusj i luften vet jeg ikke. ;)
Hvis flyturene skal være en viktig del av opplevelsen, og du ender opp med å stoppe i Hong Kong eller Bangkok, kan du vurdere å ta en tur med EK A380 for turens skyld. Det er "billig" å reise tur/retur i C eller F mellom de byene (tror det er ca 5000 for C en vei og F den andre, eller ca 6000 for F begge veier). Om det er verdt det for en dusj i luften vet jeg ikke. ;)
Viktig ja, men kanskje ikke såå viktig. Prøver nå å få mest mulig ut av US DM poenga. Viktigste er jo at jeg får F på longhaulleggene. Dessuten har jo Thai Airbus 380 HKG-BKK med F.
Jeg vil anbefale deg Tiger Airways over FK om du reiser rundt i Asia. De har mye bedre benplass og koster omtrent det samme. :) Har du vært på Sri Lanka eller Maldivene? Tiger går dit fra SIN til en ganske rimelig pris.(Tiger går bare til CMB) Der kan du dra til Whilpatu national park å oppleve elefanter,leoparder(om du er heldig) etc.. "Visum" ordnes lett på nettet.
Islending
28-06-2013, 00:04
Jeg ville valgt Taipei over alle andre byene i Asia. Hyggelige folk, fantastisk mat, billig shopping, bra uteliv og lite turister. En av mine favorittbyer i verden. Så får du prøvd EVA sine Hello Kitty-fly også! ;)
Jeg ville valgt Taipei over alle andre byene i Asia. Hyggelige folk, fantastisk mat, billig shopping, bra uteliv og lite turister. En av mine favorittbyer i verden. Så får du prøvd EVA sine Hello Kitty-fly også! ;)
Hmm da får jeg spesifikt prøve å få BR857 TPE-HKG... Hehe. Høres ut som en fin ide. SLike opplevelser settes pris på. Ser også ut som Asiana har forsvunnet fra verktøyene jeg bruker (ANA og United). På ANA så ser jeg flighten, men ikke mulig å se hva som er tilgjengelig (alt vises med - tegnet, utilgjengelighet skal vises med en stor X ). Får vel kanskje ringe US Airways for å sjekke da.
Fly med oss
29-06-2013, 11:48
Så enig så enig! Taipei er helt topp :) Taiwan har en fascinerende historie, og en av tingene du kan oppleve i Taipei er alle de fantastiske skattene som før var i Den Forbudte By i Beijing. Les gjerne om mine opplevelser første gang i Taipei her:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=106370
Hei, har kikket litt på forumet en stund nå, og tar steget videre å poster for første gang. Med et spørsmål/dilema selvfølgelig.
Skal selv ut på tur til asia i Oktober, med gaupa som følge.
Har allerede booket noen gunstige billetter med LX på routing VLC-NRT og SIN-MAD som retur. Det er et hull mellom ankomst og avreise i asia på to uker som trengs å fylles med noe halv fornuftig. Har vært i Tokyo før, og skjønner at to uker uansett ikke strekker til om vi skal se "alt" så tipper det blir fire netter maks. Singapore har vi aldri besøkt før.
Mine kriterer er ganske enkle; mat, drikke og avslappning i rekkefølge. Mens min bedre side søker strand, spa, shopping osv.
Tenkte hovedsaklig å bruke diverse *a poeng vi har for å komme oss rundt omkring.
Er det noen som har erfaringer evt. tips for å få oss begge (og da mener jeg selvfølgelig mest henne) fornøyde.
Kina og Thailand utgår av diverse årsaker.
Velkommen til forumet. :)
Du har et spennende utgangspunkt, som gir dere utrolig mange muligheter. Det hadde hjulpet å vite hvor du har *A-poeng. For eksempel er både soneinndelingen og uttakstabellen til EuroBonus ganske annerledes enn Dividend Miles sin. Om du har Dividend Miles-poeng (som ikke er usannsynlig hvis du har lest her en stund ;)) koster det f.eks. bare 30 000 for NRT-HKG + HKG-TPE i business (du må muligens bestille med TPE-NRT óg, og droppe den siste flighten). Nå vet jeg ikke hvorfor du vil unngå Kina, men både til HKG og TPE slipper man styret med visum. Jeg likte meg godt i HKG - har ikke vært i TPE, men har sett mange anbefale byen varmt (flere bare i denne tråden).
Indonesia og Filippinene byr jo på avslapping, spa, vanvittig fine strender m.m. Nedover østkysten av Vietnam er det også mange fine områder, blant annet Nha Trang. Men storbyene i Vietnam bør man unngå hvis man vil slappe av. ;)
Har sett litt på Vietnam, Phu Quoc seiler opp som et alternativ, men er litt usikker på hvordan temperaturene og regnsessongen er i midten av Oktober.
Poengene er fordelt på EB, MP og M&M, ingen av programmene ligger under 40k
Selv frister det med et stopp i Seoul.
VirreVapp
05-07-2013, 11:24
Bra tråd dette. Jeg er vel i samme situasjon som Hypern, har 110' points som tenkte kunne bli en DM tur av i løpet av høsten, men er helt clueless...
Er det noen som har "hands on" erfaring fra kysten av Vietnam kontra kysten av Taiwan?
Hvordan er infrastrukturen, standard på hotellene og ikke minst kulturen?
Liker selvfølgelig å gjøre opp min egen mening om steder, men noen synspunkter fra andre hadde virkelig hjulpet.
Er ikke første og sikkert ikke siste gang jeg har basunert ut ovenfor gaupa at dette blir bra, kan umulig være ille osv. og blitt nødt til å betale dyrt for det i ettertid.
Føler at den laveste standarden her inne på forumet er høyere enn gjennomsnitts standaren for den "verdensvante" Asia backpackeren. Ikke for å høres forkynt ut altså, selv om jeg kanskje er det egentlig.
Så den minste erfaring tas i mot med uforkynte armer.
Mchansern
05-07-2013, 21:05
Jeg har ikke noen erfaringer fra Taiwan, men Vietnam er veldig bra! Kysten i hovedsak Hoi An er kanonflott med en liten søt by full av skreddere og vakre strender. Vietnam er også veldig billig. Både hotell, restauranter og dresser gjorde faktisk ikke noe særlig innhugg i min studentøkonomi.
Hoi An kan bli litt kjedelig om man skal være der lenger enn en uke, men det går både tog og fly både nord og sørover.
Legger ved et bilde jeg tok fra Cua Dai beach ved Hoi An. Tatt i midten av Juli (lavsesong). Da var det rundt 35 grader.
Bumper denne tråden igjen.
Tur til asia er bestillt med kombinasjon av MP og EB poeng. Blir en stop over i Seoul på ti timer, og lurer på hvor lang tid man må beregne i transport til ICE og sikkerhetskontroll. Destinasjonen blir Kuala Lumpur, så ser etter øyer med flygninger fra KUL, Langkawi ser unektelig bra ut, men setter pris på om det er noen som har andre erfaringer fra øyene rundt.
Ser forøvrig at eticketn min ligger inn med UA FF, der har jeg ingen status lengere. Hvordan vil det bli i forhold til lounge og priority?
The Ticketor
09-08-2013, 21:50
LGK og PEN er vel stort sett de eneste øyene i Malaysia du flyr direkte til med rutefly. Berjaya Air flyr vel også til TOD fra KUL, der skal det være veldig fint. Men det finnes mange fine øyer i Malaysia du kommer til med båt også.
Dette er en grei side for å få inspirasjon: http://www.myoutdoor.com/
Superhai
09-08-2013, 23:10
Berjaya Air flyr vel også til TOD fra KUL, der skal det være veldig fint.
De flyr til Redang og Pangkor også. Men det er mulig å fly til nærmeste by på fastlandet og ta båt over, turen er som regel ikke så lang og vel verdt det. Langkawi er absolutt største turistøya, men den er billig siden den er tax-free. Pangkor er også populær, kanskje mer for lokale fra KL siden den er nærmere. De andre øyene er mindre og er fantastisk fine, men det skjer mindre.
Superhai
09-08-2013, 23:13
Hvilke øyer du velger er også avhengig av når du skal være der, regntid vil avgjøre det. Rett før og rett etter er billige, mens under regntiden stenger mange av hoteller og andre turiststeder. Penang er også en øy, men det er ikke noe sted for strand og kan på mange måter regnes som fastland om man ikke er ute etter turstøy med strandliv.
robertaas
09-08-2013, 23:16
Perhentian skal være pent.
Superhai
09-08-2013, 23:30
Perhentian skal være pent.
Perfekt for dykking og snorkling, og hvite strender. Beste måte å reise dit er å fly til Kuala Terangganu og ta båt over, alternativt er å fly til Redang. Øyene er en del av Redang Marine Park. Men det er ingen vits å dra dit fra ca november til februar/mars.