PDA

View Full Version : Enveisbillett til Asia - hva er refunderbart? Tolkning av billettregler.


Peppep
27-06-2013, 10:20
Jeg skal bestille en refunderbar billett fra Bergen til KUL i oktober. Sendte mail til et reisebyrå, og får et OK tilbud, men med følgende kommentar:

Billetten med Turkish Airlines kan evt avbestilles/refunderes mot innbetalt beløp (men du får ikke igjen YQ skatter) som utgjør kr 1 190 (dette er stort sett på alle flyselskap i disse dager, men beløpet varierer og Turkish er en av de laveste skattene)

Jeg synes det var merkelig, mitt inntrykk er at billetter enten er non-refundable (ingenting tilbake), eller at skatter/avgifter kan refunderes (med eller uten gebyr), eller at den er helt refunderbar (med eller uten gebyr). Har aldri tidligere hørt om at alt utenom skatter/avgifter kan refunderes. Sjekker fare rules for TKs Q-klasse, og finner:

CANCELLATIONS
TICKET IS NON-REFUNDABLE IN CASE OF NO-SHOW.
NOTE -
NOT PERMITTED EVEN FOR MEDICAL REASON
FOR NON REFUNDABLE TICKETS THE -YR- SURCHARGE
WILL NOT BE REFUNDED.
BEFORE DEPARTURE
CHARGE EUR 100.00 FOR CANCEL/REFUND.
NOTE -
-
WHEN COMBINING FARES THE MOST RESTRICTIVE
CANCELLATION CONDITIONS APPLY FOR THE ENTIRE
PRICING UNIT.
-
AFTER DEPARTURE
CANCELLATIONS PERMITTED FOR CANCEL/REFUND.
NOTE -
FOR CANCELLATIONS AFTER DEPARTURE THE REFUND GIVEN
WILL BE THE DIFFERENCE BETWEEN THE FARE PAID AND
THE APPLICAPLE FARE FOR THE JOURNEY FLOWN.
APPLICABLE FARE FOR THE JOURNEY FLOWN IS THE ONE
THAT SET AT THE SAME RBD WITH THE ORIGINAL FARE
PAID.
IF NO FARE EXISTS FOR THE FLOWN JOURNEY
ON THE SAME RBD WITH THE ORGINALFARE
ANY FARE SET ON A HIGHER RBD WILL BE ACCEPTED.
--
-
WHEN COMBINING FARES THE MOST RESTRICTIVE
CANCELLATION CONDITIONS APPLY FOR THE ENTIRE
PRICING UNIT.

Jeg tolker det som at ved no-show er billetten non-refundable, og man får ingenting (heller ikke YR), mens ved avbestilling før avreise betaler man 100 EUR og får refundert hele billetten, inkludert skatter/avgifter.

Svaret jeg får når jeg stiller spørsmål ved det, er:

Det er nok litt forvirring rundt dette med skatter. Alle flyselskap har idag en skatt som heter YR/YQ, dette er sikkerhets skatter og drivstoffstillegg, disse refunderes aldri og det er dette som er de største skattne (selv ikke SAS refunderer disse, og det er det samme på businessklasse så dette kommer du ikke utenom).

Det er vel bare tull? Det er da plenty av 100% refunderbare billetter? Håper at dette er et enkelt spørsmål, og at det bare er å bytte reisebyrå - hvis jeg ikke har misforstått noe grunnleggende.

JohnRR
27-06-2013, 10:53
Enig i dine tolkninger, og ville vurdert bytte av TA :)

Discus
27-06-2013, 17:49
Finnes det flere farebasis i Q-klasse? Det er en del her inne som har kikket på riktig klasse, men feil farebasis ifht. refusjoner/endringer.

Peppep
29-06-2013, 23:08
Enig i dine tolkninger, og ville vurdert bytte av TA :)
Takk, godt å se at jeg ikke er helt på villspor. ;)

Finnes det flere farebasis i Q-klasse? Det er en del her inne som har kikket på riktig klasse, men feil farebasis ifht. refusjoner/endringer.
Vet ikke, har ikke KVS Tool/Expertflyer. Det var denne farebasis-en som kom opp da jeg søkte opp med tvungen klasse (/f bc=q) i ITA Matrix. Men fyren mente tydeligvis at det ikke fantes helt refunderbare billetter, så da prøver jeg videre. Kanskje jeg gjør det enkelt og bare booker en fullflex DY-billett til BKK i stedet, får 99% sikkert ikke bruk for den uansett. Den eneste ulempen er at den belastes ved bestilling (i motsetning til fullflex i Norden). Men det blir litt på siden i denne tråden.

Superhai
30-06-2013, 11:25
Det er garantert flere farebasis på de fleste klassene- kampanjer, ulike markeder, spesialpriser, strekninger, t/r, forsalg, etc bestemmer dette. Problemet er at mange selskapets websider er for generelle.