PDA

View Full Version : 26/6 - SK908 kraftig forsinket. Patronhylse funnet ombord.

Twin Otter
26-06-2013, 08:48
SK 908 er ganske forsinket i dag. Årsaken:

Flyet fra Newark skulle opprinnelig lande i Oslo klokken 08.20. Ved avgang på flyplassen i New York fant en passasjer en patronhylse på gulvet og varslet de ansatte.

Disse varslet politiet, og alle passasjerer ble umiddelbart tatt ut av flyet, og måtte gjennom en ny sikkerhetssjekk.

En patronhylse er en komponent i enkelte skytevåpen.

- Det ble ikke funnet flere patronhylser eller andre gjenstander, opplyser informasjonssjef i SAS Knut Morten Johansen i SAS.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10117951

Flyet har en ny ankomsttid til klokken 11.50, ifølge OSL sine nettsider.

Da blir den vel sen ut igjen også.

roger
26-06-2013, 08:59
Er ikkje dette ca ei ikkje-sak? Om VG brukar omgrepa sine rett, så er ei patronhylse ei tom patron, som omtrent ser ut som ein kort kulepenn uten penn :). Er det derimot ei patron, så er det jo ei litt større sak. Alt etter som kva bukse/jakke eg har på meg, kan det jo tenke seg at det ligg igjen ei hylse der etter siste turen på skytebana. Ein skal vel uansett ikkje ta noko sjansar med flya og passasjerane.

Bergern
26-06-2013, 10:49
Nå var det jo noen som fant dette såpass alvorlig at de valgte å tømme flyet og sende samtlige pasasjerer gjennom ny sikkerhetskontroll. Og det var ikke VG...

Fredrik74
26-06-2013, 11:24
Nå var det jo noen som fant dette såpass alvorlig at de valgte å tømme flyet og sende samtlige pasasjerer gjennom ny sikkerhetskontroll. Og det var ikke VG...

Nej, det var de amerikanska myndigheterna och de är minst lika hysteriska som en tabloidtidning.

LN-VLE
26-06-2013, 11:37
Alt etter som kva bukse/jakke eg har på meg, kan det jo tenke seg at det ligg igjen ei hylse der etter siste turen på skytebana. Ein skal vel uansett ikkje ta noko sjansar med flya og passasjerane.

Uansett hvilken jakke eller bukse du har på deg burde den blitt funnet i sikkerhetskontrollen, og i hvertfall om den lå i en jakke opprinnelig. Alle jakker scannes i sikkerhetskontrollen.

Slutter meg til siste setning.

Vidar

Skuggenheimer
26-06-2013, 11:59
Rent instinktivt tenker jeg at hvis det var meg som hadde funnet en tom patronhylse der jeg satt ombord i flyet så ville jeg nok bare ha latt som ingenting og lagt den i setelommen. En tom patronhylse er ikke farlig. Hadde selvfølgelig lurt på hva den gjorde der men hadde nok kommet frem til at det nok hadde en naturlig og ufarlig forklaring(som noen har vært inne på). Ville dog sagt fra til betjeningen ombord når jeg forlot flyet: "forresten det ligger noe jeg antar er en tomhylse i setelommen på plass XX - jeg fant den når jeg skulle grave frem snusen min ved landing her på Gardermoen, har nok vært en jeger el noe som har hatt den i jakkelommen sin som har lagt den der, ha en fin dag"..

SKY-LIMITED
26-06-2013, 13:09
Hvordan er det egentlig med air marshaller om bord i utenlandske fly fra US? Er det vanlig eller ikke? Første som slo meg når jeg hører om patroner om bord i fly på andre siden av fjorden...

Glean EBG
26-06-2013, 14:32
Det er vel ikke dagligdags at airmarshals avfyrer skudd om bord å tipper dem ville vist om det om det var tilfellet.

LN-MOW
26-06-2013, 14:53
Air Marshals finner du kun på US carriers. Enklelte land har sine egne, dog. SAS har ikke ...

Finner man en patron ombord, brukt eller ubrukt, er det alvorlig. Den kan selvfølgelig tilfeldigvis ha ligget uoppdaget i en jakkelomme, men kommer den annensteds fra, kan det være langt mer alvorlig. Det var en riktig beslutning å gjennomsøke maskinen. Man sjanser ikke når det gjelder sikkerhet.

MD11
26-06-2013, 16:21
Air Marshals finner du kun på US carriers. Enklelte land har sine egne, dog. SAS har ikke ...

Finner man en patron ombord, brukt eller ubrukt, er det alvorlig. Den kan selvfølgelig tilfeldigvis ha ligget uoppdaget i en jakkelomme, men kommer den annensteds fra, kan det være langt mer alvorlig. Det var en riktig beslutning å gjennomsøke maskinen. Man sjanser ikke når det gjelder sikkerhet.

Er det nå airmarshals på alle US carries på oversjøiske ruter? Hva med domestic i US?

LN-MOW
26-06-2013, 17:05
Nei, langt ifra. Enklelte ruter tror jeg det alltid er - hvilke kan du vel tenke deg .. Ellers er det bare sporadisk. De er altfor mange som de er .... ;)