LN-ORO
25-06-2013, 02:26
I forbindelse med Bardufoss flystasjons 75 års jubileum, og Brigade Nord sitt 60 års jubileum, ble det stelt i stand show på flystasjonen.
Opprinnelig hadde arrangøren lagt lista høyt, med blant annet Frecce Tricolori, red arrows m.fl på ønskelisten, i tillegg til de vanlige innslagene som har vært på tidligere arrangemeter på BDU (sist gang i 2006).
Når alt kom til alt, så fikk ikke arrangøren napp hos hverken Frecce eller Red Arrows, men derimot hos Belgian Air Force Solo Display, en C-17 globemaster, en tysk og en norsk Orion osv.
Om det var manglende respons fra de store stjernene som gjorde at det hele til slutt ble et gratis arrangement skal jeg ha usagt, faktum er i alle fall at inngangen på selve showet var gratis, mens hangarballet dagen etterpå kostet mellom 600 og 800 kroner å komme inn på.
Forsiktige anslag i lokalpresse antyder noe sånn som 10-14.000 besøkende.
139.luftving har i mange år samarbeidet med Barnekreftforeningen (www.barnekreftforeningen.no) og overskuddet fra helgas show og hangarball går uavkortet til denne. I den forbindelse ble det delt ut frivillige "parkeringsgebyr" på 50 kroner, som vi kunne betale til kontonummer 47500963782 (det var reklamen, jeg oppfordrer alle som kan og vill, til å hjelpe 139.luftving sitt arbeide for denne foreningen).
Som sagt, de store stjernene uteble, men de som kom gjorde vei i vellinga og ga absolutt oss som sto og så på, noe igjen for å tilbringe ettermiddagen på BDU.
Jeg legger ut et knippe bilder her, som jeg har sagt i en annen billedtråd, så er jeg flygærn så det holder, men jeg har aldri vært noen ihuga flyfotograf, så jeg er vil med en gang presisere at dette er nybegynnerarbeide.
Følgelig er jeg takknemlig for tilbakemeldinger, tips, triks og hjelp. (for å presisere, jeg fotograferer mye ellers, men for det meste står motivene i ro, de kommer aldri mot meg i flere hundre kilometer i timen)
Bildene har vært gjennom Lightroom, mest for å justere hvitbalanse, og tidvis for å justere eksponeringa. Jeg slet mye med litt for lang lukkertid, og prøvde å kjøre opp ISOen litt, desverre med enkelte kornete bilder som resultat.
Utstyret som har vært i bruk er en Nikon D90, en Nikon D3, Nikkor 50mm f1,4 og Sigma 50-500mm f4,5-6,3.
Så til bildene, som sagt...tilbakemeldinger settes pris på :)
Begynte litt forsiktig med litt skolefly:
http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms12_zpsdbb94502.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms12_zpsdbb94502.jpg.html)
333 sqn taxer ut med sin P3C Orion, legg merke til motoren helt til venstre som står i ro. Displayet med denne maskinen ble satt på hold i noen minutter pga noe snægg med denne motoren. Maskinen kom seg etterhvert i lufta og fikk gjennomført sitt display.
http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms11_zps60608f36.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms11_zps60608f36.jpg.html)
Etter noen minutter på holding area, "taxet" maskinen (i ei faderlig fart) over til andre enden av rullebanen, før den tok av i retning vest.
http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms16_zps1ed04660.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms16_zps1ed04660.jpg.html)
Maskinen avsluttet med en rekke low passes
http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms18_zps50f9870d.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms18_zps50f9870d.jpg.html)
Bardufoss flystasjon huser som kjent 337 og 339 skvadronene, følgelig blir det mye helikopterdisplay, noe som i mine øyne (og øre) er helt ok :)
Først en av 337 sine nye NH-90
http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms17_zpse7ee576e.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms17_zpse7ee576e.jpg.html)
Mer NH-90
http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms14_zps19b2802c.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms14_zps19b2802c.jpg.html)
NH-90 på bakken, der den svingte seg rundt og viste seg fra alle vinkler, fin maskin, men jeg kjenner at jeg kommer til å savne Lynxen sin karakteristiske lyd om noen år.
http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms13_zpsb933fb38.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms13_zpsb933fb38.jpg.html)
Når vi snakker om Lynx, her er den i ledtog sammen med to stk 412, jeg synes speaker sa noe om at dette var siste gang vi fikk se Lynx på flystevne her i landet
http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms3_zps163b4c1b.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms3_zps163b4c1b.jpg.html)
Så da får vi fortsette med mer 412
http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms8_zps4dc51bea.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms8_zps4dc51bea.jpg.html)
Mer...
http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms20_zps8d35fb37.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms20_zps8d35fb37.jpg.html)
enda mer...
http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms22_zps4d98d970.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms22_zps4d98d970.jpg.html)
et par til...
http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms6_zps27aaae34.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms6_zps27aaae34.jpg.html)
http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms5_zps476ec63c.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms5_zps476ec63c.jpg.html)
Mer i del to...
Opprinnelig hadde arrangøren lagt lista høyt, med blant annet Frecce Tricolori, red arrows m.fl på ønskelisten, i tillegg til de vanlige innslagene som har vært på tidligere arrangemeter på BDU (sist gang i 2006).
Når alt kom til alt, så fikk ikke arrangøren napp hos hverken Frecce eller Red Arrows, men derimot hos Belgian Air Force Solo Display, en C-17 globemaster, en tysk og en norsk Orion osv.
Om det var manglende respons fra de store stjernene som gjorde at det hele til slutt ble et gratis arrangement skal jeg ha usagt, faktum er i alle fall at inngangen på selve showet var gratis, mens hangarballet dagen etterpå kostet mellom 600 og 800 kroner å komme inn på.
Forsiktige anslag i lokalpresse antyder noe sånn som 10-14.000 besøkende.
139.luftving har i mange år samarbeidet med Barnekreftforeningen (www.barnekreftforeningen.no) og overskuddet fra helgas show og hangarball går uavkortet til denne. I den forbindelse ble det delt ut frivillige "parkeringsgebyr" på 50 kroner, som vi kunne betale til kontonummer 47500963782 (det var reklamen, jeg oppfordrer alle som kan og vill, til å hjelpe 139.luftving sitt arbeide for denne foreningen).
Som sagt, de store stjernene uteble, men de som kom gjorde vei i vellinga og ga absolutt oss som sto og så på, noe igjen for å tilbringe ettermiddagen på BDU.
Jeg legger ut et knippe bilder her, som jeg har sagt i en annen billedtråd, så er jeg flygærn så det holder, men jeg har aldri vært noen ihuga flyfotograf, så jeg er vil med en gang presisere at dette er nybegynnerarbeide.
Følgelig er jeg takknemlig for tilbakemeldinger, tips, triks og hjelp. (for å presisere, jeg fotograferer mye ellers, men for det meste står motivene i ro, de kommer aldri mot meg i flere hundre kilometer i timen)
Bildene har vært gjennom Lightroom, mest for å justere hvitbalanse, og tidvis for å justere eksponeringa. Jeg slet mye med litt for lang lukkertid, og prøvde å kjøre opp ISOen litt, desverre med enkelte kornete bilder som resultat.
Utstyret som har vært i bruk er en Nikon D90, en Nikon D3, Nikkor 50mm f1,4 og Sigma 50-500mm f4,5-6,3.
Så til bildene, som sagt...tilbakemeldinger settes pris på :)
Begynte litt forsiktig med litt skolefly:
http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms12_zpsdbb94502.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms12_zpsdbb94502.jpg.html)
333 sqn taxer ut med sin P3C Orion, legg merke til motoren helt til venstre som står i ro. Displayet med denne maskinen ble satt på hold i noen minutter pga noe snægg med denne motoren. Maskinen kom seg etterhvert i lufta og fikk gjennomført sitt display.
http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms11_zps60608f36.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms11_zps60608f36.jpg.html)
Etter noen minutter på holding area, "taxet" maskinen (i ei faderlig fart) over til andre enden av rullebanen, før den tok av i retning vest.
http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms16_zps1ed04660.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms16_zps1ed04660.jpg.html)
Maskinen avsluttet med en rekke low passes
http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms18_zps50f9870d.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms18_zps50f9870d.jpg.html)
Bardufoss flystasjon huser som kjent 337 og 339 skvadronene, følgelig blir det mye helikopterdisplay, noe som i mine øyne (og øre) er helt ok :)
Først en av 337 sine nye NH-90
http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms17_zpse7ee576e.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms17_zpse7ee576e.jpg.html)
Mer NH-90
http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms14_zps19b2802c.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms14_zps19b2802c.jpg.html)
NH-90 på bakken, der den svingte seg rundt og viste seg fra alle vinkler, fin maskin, men jeg kjenner at jeg kommer til å savne Lynxen sin karakteristiske lyd om noen år.
http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms13_zpsb933fb38.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms13_zpsb933fb38.jpg.html)
Når vi snakker om Lynx, her er den i ledtog sammen med to stk 412, jeg synes speaker sa noe om at dette var siste gang vi fikk se Lynx på flystevne her i landet
http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms3_zps163b4c1b.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms3_zps163b4c1b.jpg.html)
Så da får vi fortsette med mer 412
http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms8_zps4dc51bea.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms8_zps4dc51bea.jpg.html)
Mer...
http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms20_zps8d35fb37.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms20_zps8d35fb37.jpg.html)
enda mer...
http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms22_zps4d98d970.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms22_zps4d98d970.jpg.html)
et par til...
http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms6_zps27aaae34.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms6_zps27aaae34.jpg.html)
http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms5_zps476ec63c.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms5_zps476ec63c.jpg.html)
Mer i del to...