PDA

View Full Version : Midnight sun military show 2013, Bardufoss


LN-ORO
25-06-2013, 02:26
I forbindelse med Bardufoss flystasjons 75 års jubileum, og Brigade Nord sitt 60 års jubileum, ble det stelt i stand show på flystasjonen.
Opprinnelig hadde arrangøren lagt lista høyt, med blant annet Frecce Tricolori, red arrows m.fl på ønskelisten, i tillegg til de vanlige innslagene som har vært på tidligere arrangemeter på BDU (sist gang i 2006).
Når alt kom til alt, så fikk ikke arrangøren napp hos hverken Frecce eller Red Arrows, men derimot hos Belgian Air Force Solo Display, en C-17 globemaster, en tysk og en norsk Orion osv.
Om det var manglende respons fra de store stjernene som gjorde at det hele til slutt ble et gratis arrangement skal jeg ha usagt, faktum er i alle fall at inngangen på selve showet var gratis, mens hangarballet dagen etterpå kostet mellom 600 og 800 kroner å komme inn på.

Forsiktige anslag i lokalpresse antyder noe sånn som 10-14.000 besøkende.

139.luftving har i mange år samarbeidet med Barnekreftforeningen (www.barnekreftforeningen.no) og overskuddet fra helgas show og hangarball går uavkortet til denne. I den forbindelse ble det delt ut frivillige "parkeringsgebyr" på 50 kroner, som vi kunne betale til kontonummer 47500963782 (det var reklamen, jeg oppfordrer alle som kan og vill, til å hjelpe 139.luftving sitt arbeide for denne foreningen).

Som sagt, de store stjernene uteble, men de som kom gjorde vei i vellinga og ga absolutt oss som sto og så på, noe igjen for å tilbringe ettermiddagen på BDU.

Jeg legger ut et knippe bilder her, som jeg har sagt i en annen billedtråd, så er jeg flygærn så det holder, men jeg har aldri vært noen ihuga flyfotograf, så jeg er vil med en gang presisere at dette er nybegynnerarbeide.
Følgelig er jeg takknemlig for tilbakemeldinger, tips, triks og hjelp. (for å presisere, jeg fotograferer mye ellers, men for det meste står motivene i ro, de kommer aldri mot meg i flere hundre kilometer i timen)

Bildene har vært gjennom Lightroom, mest for å justere hvitbalanse, og tidvis for å justere eksponeringa. Jeg slet mye med litt for lang lukkertid, og prøvde å kjøre opp ISOen litt, desverre med enkelte kornete bilder som resultat.

Utstyret som har vært i bruk er en Nikon D90, en Nikon D3, Nikkor 50mm f1,4 og Sigma 50-500mm f4,5-6,3.

Så til bildene, som sagt...tilbakemeldinger settes pris på :)

Begynte litt forsiktig med litt skolefly:

http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms12_zpsdbb94502.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms12_zpsdbb94502.jpg.html)

333 sqn taxer ut med sin P3C Orion, legg merke til motoren helt til venstre som står i ro. Displayet med denne maskinen ble satt på hold i noen minutter pga noe snægg med denne motoren. Maskinen kom seg etterhvert i lufta og fikk gjennomført sitt display.

http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms11_zps60608f36.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms11_zps60608f36.jpg.html)

Etter noen minutter på holding area, "taxet" maskinen (i ei faderlig fart) over til andre enden av rullebanen, før den tok av i retning vest.

http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms16_zps1ed04660.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms16_zps1ed04660.jpg.html)

Maskinen avsluttet med en rekke low passes

http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms18_zps50f9870d.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms18_zps50f9870d.jpg.html)

Bardufoss flystasjon huser som kjent 337 og 339 skvadronene, følgelig blir det mye helikopterdisplay, noe som i mine øyne (og øre) er helt ok :)

Først en av 337 sine nye NH-90

http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms17_zpse7ee576e.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms17_zpse7ee576e.jpg.html)

Mer NH-90

http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms14_zps19b2802c.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms14_zps19b2802c.jpg.html)

NH-90 på bakken, der den svingte seg rundt og viste seg fra alle vinkler, fin maskin, men jeg kjenner at jeg kommer til å savne Lynxen sin karakteristiske lyd om noen år.

http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms13_zpsb933fb38.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms13_zpsb933fb38.jpg.html)

Når vi snakker om Lynx, her er den i ledtog sammen med to stk 412, jeg synes speaker sa noe om at dette var siste gang vi fikk se Lynx på flystevne her i landet

http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms3_zps163b4c1b.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms3_zps163b4c1b.jpg.html)

Så da får vi fortsette med mer 412

http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms8_zps4dc51bea.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms8_zps4dc51bea.jpg.html)

Mer...

http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms20_zps8d35fb37.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms20_zps8d35fb37.jpg.html)

enda mer...
http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms22_zps4d98d970.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms22_zps4d98d970.jpg.html)

et par til...

http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms6_zps27aaae34.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms6_zps27aaae34.jpg.html)

http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms5_zps476ec63c.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms5_zps476ec63c.jpg.html)

Mer i del to...

LN-ORO
25-06-2013, 02:27
Etterhvert kom rosinen i pølsa for de som liker F-16, det Belgiske solo displayet. Her skal jeg gladelig innrømme at jeg ikke hang med i svingene for fem flate øre, så bildene ble deretter...

http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms24_zps8bfd28d4.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms24_zps8bfd28d4.jpg.html)

Cobra manøver (har hørt at det heter det i alle fall)

http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms26_zps6869fee4.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms26_zps6869fee4.jpg.html)

Low pass...opp ned

http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms25_zps77e6ff9b.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms25_zps77e6ff9b.jpg.html)

Flares

http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms2_zps80e27c7a.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms2_zps80e27c7a.jpg.html)

Taxing

http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms23_zps0a4110d8.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms23_zps0a4110d8.jpg.html)

Til slutt ble BDU angrepet av fiendtlige styrker, her måtte både NH-90, bell 412, F-16, Stridsvogner og Marinejegere rydde opp.

Stridsvognene legger jeg ikke ut her, det finnes andre forum for panserskaller og drøvtyggere :)

Norsk F-16, tar av og gjennomfører etterhvert gun run mot fienden

http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms27_zpsd9a9879a.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms27_zpsd9a9879a.jpg.html)

Når F-16 var ferdig, gjennomførte 339 skv sitt eskortehelikopter et streif eller to mot fienden

http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms30_zps895daf94.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms30_zps895daf94.jpg.html)

Så da skulle alt være klappet og klart for litt marinejegeraction

Forbereder fastrope

http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms34_zpsce6b0a29.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms34_zpsce6b0a29.jpg.html)

Tau ut...

http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms31_zps977d784b.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms31_zps977d784b.jpg.html)

Rapell...

http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms32_zps6be1320f.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms32_zps6be1320f.jpg.html)

Og når jobben er gjort, og terroristen pågrepet, da passer det fint med en Spider pick up

http://i1288.photobucket.com/albums/b499/orolsen/msms2013/msms33_zps0cdc0fb9.jpg (http://s1288.photobucket.com/user/orolsen/media/msms2013/msms33_zps0cdc0fb9.jpg.html)


Håper dette var et ok bidrag fra Midnight Sun Military Show 2013, som sagt er jeg ikke dreven på ting som flyr og passerer meg med stor fart, derfor er jeg takknemlig for tips og triks.

rkvalvaa
25-06-2013, 07:39
Veldig flotte bilder, mye action :-)

toftos
25-06-2013, 12:07
Dette var en flott og actionfylt serie :)

Z400
25-06-2013, 13:23
Flotte bilder som lider under fotografens kroniske dårlig selvtillitt. Get a grip, man! Du tar bra bilder :thumbup

olehoel
25-06-2013, 16:15
Slutt å snakke deg selv ned, dette var storveis! ;-)

LN-ORO
25-06-2013, 19:48
Tusen takk for fine tilbakemeldinger. Når jeg ser bildene fra Tiger meet tråden, så synes jeg mine bilder virker veldig amatørmessige :)

Uansett, det gir inspirasjon til å prøve meg videre på flybilder når anledningen byr seg :)

ENGM 911
25-06-2013, 19:52
Tusen takk for fine tilbakemeldinger. Når jeg ser bildene fra Tiger meet tråden, så synes jeg mine bilder virker veldig amatørmessige :)



Vi er alle amatører men har det gøy allikevel. Hurra for actionbilder fra BDU.

Mvh
Fullstendig ødelagt av flypsyken :cool:

seilfly
25-06-2013, 20:00
Den motoren du påpekte stod stille ble startet "i gir" ved å bruke luftstrømmen til å trekke den i gang og hjelpe den nok opp i turtall. Dette ble gjort da flyet, som du skriver, "taxet" i en faderlig fart.

Flott serie! Bell 412SP er et vakkert helikopter!