PDA

View Full Version : Klappsete?

barteki
22-06-2013, 18:20
Noen som vet om det går an å få sitte på klappsete hos Wizzair? Rute fra TRF - KTW. Flyr 10. Juli...

Glenn
22-06-2013, 18:48
Spør kabinsjefen eller med kaptein med en gang du kommer ombord om cockpiten står åpen.
Du får enten ja eller nei.

Lykke til!

barteki
22-06-2013, 19:45
Noen som vet om det går an å få sitte på klappsete hos Wizzair? Rute fra TRF - KTW. Flyr 10. Juli...

Den er god, cabin-crew er polsk, så vi får se! Tusen takk :)

ambu113
24-06-2013, 12:49
Inntrykket mitt er etter en viss hendelse tilbake i 2001 har klappseteturer blitt vanskelig. Om du har Avinor sitt I.D-kort utstedt kan det fortone seg lettere, da det er dette som har blitt forespurt de gangene jeg har ymtet om jeg kunne få sitte der.

En annen ting du kan gjøre er og bli kjendis, på en flight fra TOS-OSL spurte jeg Kabinsjefen om jeg kunne få sitte på klapp, hun forhørte seg meg Kapteinen som sa at det var ingen som fikk lov på denne flighten, uten at hun utdypet noe mer.

På raden ved siden av meg satt programleder, NRK-tryne Erik Wold. En mann som bl.a. er kjent for å stå i Litteraturhuset å fyre opp politikere og andre synsere. Han, høylytt, i tillegg til at han så ut som han var 2.05 høy kom med følgende: " Hei, jeg heter Erik Wold, jeg jobber i NRK, du har helt sikkert sett på TV. Er det greit at jeg får sitte i cockpit?"

Kabinsjefen som tydelig hadde sett han på tv, kjendissvak, eller bare svak for høye menn som har vannkjemmet hår rettet seg fysisk opp i ryggen, hun stod der som en gardist. Så paraderte hun ned midtgangen og inn i cockpit, det gikk ikke lange tiden før hun kom ut med et stort smil. Hun kunne da informere om at han var hjertelig velkommen i cockpit, der satt han, og når han kom ut kunne han med stor innlevelse fortelle at det var snø i luften, at flyet hadde landet seg selv og at han satt på en pitteliten stol, og ikke bare det, han fikk sitt helt egne og personlige headsett.

Skal ikke lyve for dere å si at jeg ikke var skuffet, eller litt småsur. Moralen er at vannkjemmet hår og kjendisstatus letter utfordringen med klappsetetilgang.

Eric.

Trevln
24-06-2013, 14:21
Det går gjerne på å vite hvem vedkommende er. Har man ID-kort fra Avinor så har man også gjennomgått bakgrunnssjekk. Det er jo ingen garanti, men det har man jo egentlig aldri. En "kjendis" er sånn sett mer sannsynlig til å være en normal person (kontra syk, noe jeg påstår en flykaprer er), da man i hvert fall vet noe om personen. En god venn av en kollega kan også funke, det er de totalt ukjente man gjerne er litt skeptisk til.

TheEirikK
24-06-2013, 16:03
Skal fly med Novair. Er det enkelt å komme til da? Bare spørre veldig pent?

barteki
24-06-2013, 16:14
Inntrykket mitt er etter en viss hendelse tilbake i 2001 har klappseteturer blitt vanskelig. Om du har Avinor sitt I.D-kort utstedt kan det fortone seg lettere, da det er dette som har blitt forespurt de gangene jeg har ymtet om jeg kunne få sitte der.

En annen ting du kan gjøre er og bli kjendis, på en flight fra TOS-OSL spurte jeg Kabinsjefen om jeg kunne få sitte på klapp, hun forhørte seg meg Kapteinen som sa at det var ingen som fikk lov på denne flighten, uten at hun utdypet noe mer.

På raden ved siden av meg satt programleder, NRK-tryne Erik Wold. En mann som bl.a. er kjent for å stå i Litteraturhuset å fyre opp politikere og andre synsere. Han, høylytt, i tillegg til at han så ut som han var 2.05 høy kom med følgende: " Hei, jeg heter Erik Wold, jeg jobber i NRK, du har helt sikkert sett på TV. Er det greit at jeg får sitte i cockpit?"

Kabinsjefen som tydelig hadde sett han på tv, kjendissvak, eller bare svak for høye menn som har vannkjemmet hår rettet seg fysisk opp i ryggen, hun stod der som en gardist. Så paraderte hun ned midtgangen og inn i cockpit, det gikk ikke lange tiden før hun kom ut med et stort smil. Hun kunne da informere om at han var hjertelig velkommen i cockpit, der satt han, og når han kom ut kunne han med stor innlevelse fortelle at det var snø i luften, at flyet hadde landet seg selv og at han satt på en pitteliten stol, og ikke bare det, han fikk sitt helt egne og personlige headsett.

Skal ikke lyve for dere å si at jeg ikke var skuffet, eller litt småsur. Moralen er at vannkjemmet hår og kjendisstatus letter utfordringen med klappsetetilgang.

Eric.

Det var jo kjiipt. Får bare håpe at de i Wizzair er litt "snille" men det er ikke heller verdens undergang hvis man får et nei :)

Z400
24-06-2013, 16:15
Skal fly med Novair. Er det enkelt å komme til da? Bare spørre veldig pent?

Novair har en policy om at man ikke skal ha personer i cockpit under landing. Den har vi hørt før, ikke sant? Men det er ikke av SAS eller Norwegian-versjonen, det sitter hakket mer i pilotene hos Novair. Det er kapteinens valg når alt kommer til alt, og det er mange forskjellige kapteiner i Novair. Vil tro det ikke er noen problemer å komme inn i cockpit ila flyturen, sitte og slå av en prat skal ikke være et problem. Har selv opplevd at noen ble sendt ut når plinget med setebeltet kommer på, for under landingen skal det ikke være noen der. I teorien.