View Full Version : Hvor skal jeg spotte?
Hei, jeg har planer om å dra på spotte tur nok en gang. Forrige gang var jeg på LHR.
Jeg har noen "krav" lengre nede i posten. Hadde vært flott om noen kunne hjelpe meg med å planlegge denne turen :)
Krav:
MD-11 MÅ være i trafikk (helst pax utgave eller begge)
787 dreamliner må være i trafikk
Ønsker:
Store fraktere er også et ønske (flott med 747-8F)
E-jet`s hadde vært bra
Fokker fly hadde vært bra
har selv tenkt ut disse:
Amsterdam
zurich
Frankfurt
når:
Juli 2013
Flyplasser jeg har spottet på før:
NCL
LPL
MAN
LHR
(Ønsker også tips til hotell)
jameson82
21-06-2013, 13:32
Høres veldig ut som Amsterdam er plassen da.
Hotell tips er Raddisson Blue Airport hotel. Der har de sykler du kan låne. Avstandene til spotterplassene er store etter det jeg har hørt. (Skal dit om 1,5uke)
Twin Otter
21-06-2013, 13:34
AMS og FRA er gode kandidater her.
AMS har vel en flott spotterterrasse og det er det også på FRA.
Har ingen hotellanbefalinger for AMS. Men når jeg var på spotting på FRA bodde jeg på InterCity Frankfurt Airport Hotel som var veldig greit. 5 minutter med shuttlebuss fra terminalene og hadde romutsikt mot flyplassen og kunne faktisk ta bilder ut fra hotellrommet hvis jeg ønsket det.
http://www.intercityhotel.com/en/frankfurt_airport/
AMS har jeg tenkt på ja.
har en tenkt på et stopp på TRF for å ta en prøvetime på pilot.
tenkte å reise derfra til AMS med F70 (ny flytype)
og AMS-BGO med 737/E-jet
Er 787`en i trafikk på AMS i Juli? Og er spotte terrassen bra? ( kan man se 360 grader rundt uten å se rett inn i et bygg osv.)
FRA passer alle alternativ bra her. Både terrassen på FRA og AMS er ubrukelige med tanke på at det er motlys så og si hele dagen. Heat haze kan også være et stort problem. Men problemet for begge er at leiebil kreves.
får man sett 787 på AMS og FRA i Midt-Juli? og hvilke selskaper er det?
Holder meg litt til AMS for øyeblikket. Hvor stor er "Panarama Terrace"? Ser ut som man får med seg alle flyene som drar fra AMS. (de taxer forbi for å ta av på 24)
ser ut som om man ikke får med seg flyene som taxer til gate etter landing. en god ide ville da vært å dra til punkt C ( http://www.plane-mad.com/airport-spotting-guides/netherlands/amsterdam-schiphol-ams-eham.html#spot-1) om morningen og senere dra opp på Panarama Terrace. (regner med at de beste flyene kommer tidelig og drar senere)
Tenker på å bo på et hotell i terminal området. Er det buss muligheter fra terminal området til punkt c eller er det best å leie sykkel?
får man sett 787 på AMS og FRA i Midt-Juli? og hvilke selskaper er det?
Holder meg litt til AMS for øyeblikket. Hvor stor er "Panarama Terrace"? Ser ut som man får med seg alle flyene som drar fra AMS. (de taxer forbi for å ta av på 24)
ser ut som om man ikke får med seg flyene som taxer til gate etter landing. en god ide ville da vært å dra til punkt C ( http://www.plane-mad.com/airport-spotting-guides/netherlands/amsterdam-schiphol-ams-eham.html#spot-1) om morningen og senere dra opp på Panarama Terrace. (regner med at de beste flyene kommer tidelig og drar senere)
Tenker på å bo på et hotell i terminal området. Er det buss muligheter fra terminal området til punkt c eller er det best å leie sykkel?
Panorama terrace er veldig stor men som sagt om du ikke har lyst å ta bilder i motlys eller med heat haze er ikke plassen noe å satse på.
Du skriver også punkt C om morningen og terrassen på senere. Det blir også feil. Det er motlys på vestsiden (punkt C) av Polderbaan frem til midt på dagen en gang. AMS er vanskelig uten leiebil. Samme med FRA. Mulig det går buss i nærheten men det har jeg ikke satt meg inn i da vi har hatt leiebil de gangene vi har vært der.
787 operatører til FRA: Qatar (2x daglig i juli), ANA, Air India og Etihopian fra 16.juli.
787 flyr ikke til AMS så vidt jeg vet.
Hei
Jeg er ikke den "hardeste" spotteren på forumet, men de tre plassene du nevner har jeg vært på. FRA og Intercityhotel er nevnt. Det har jeg også prøvd, og det kan anbefales. Herfra kan du gå til spotterplassen ved motorveien, i enden av rullebanene 25L/25C.
sjekk denne: http://www.frankfurt-aviation-friends.de/spotting-locations/
I AMS har jeg bodd på IBIS hotellet. Her kan du gå til spotterplassen ved McDonalds, men vær obs på at rullebanen her ikke er den mest brukte. Av terrassene likte jeg best ZRH, med AMS som en god nr. 2. Terrassen i FRA er ikke noe særlig å skryte av mtp. motlys.
787 og MD11F (Lufthansa Cargo) er bankers i FRA. Også 748F fra Air Bridge Cargo "frekventerer" området jevnlig, i tillegg til LH sine 748.
Mvh. Steinar
Ok. Det blir ikke en spottetur, med jeg skal til london og tar en reise over om morningen til ams med easyjet og reiser tilbake til london om kvelden. Blir da ca 12 på ams hvor jeg kommer til å bruke spotte terassen. Skal til ams ons 24.07.13. Hvis noen har tips til spennende fly så er det fint om dere skriver det her :) takk for hjelpen :up:
Md11 flyene kommer vel og går ganske ofte eller bør jeg finne ut på forrhånd når de kommer/går?
96adrian
22-06-2013, 16:13
Spotteterassen i AMS er helt fin med tanke på lys etter ca. 13-14, så den er å anbefale ;)
EK bruker A380 til AMS med ank. 1330 og ang. 1530, hvis det er av interesse. Det er også masse andre store fly som opererer daglig :)
Når det gjelder MD-11 ville jeg søkt litt på KLM sine sider for å se når de går. Er ikke så mange igjen av de, men jeg vil tro du får med deg et par ihvertfall på en dag :D
funker denne siden fint hvis jeg tar av codeshare?
http://www.flightstats.com/go/FlightStatus/flightStatusByAirport.do?airportQueryType=0
ser det er et et par MD11 om dagen (ganske mange faktisk)
-flybg :)
Absolutt. Men ja fjern codeshare som du vel lærte når du skulle til LHR.