View Full Version : Om innleie av fly, kompensasjon, SK vs DY m.m.
Spacetime
20-06-2013, 01:20
Spennde å se om SAS følger opp Norwegian med fri avbestilling til de som blir satt opp med den innleide 767 til New York. Burde vel komme en og annen klage der også. Eldgammel 767 med kun turistklasse og Omni crew er vel ikke feriestarten mange hadde forventet da de kjøpte biletten.
Spennde å se om SAS følger opp Norwegian med fri avbestilling til de som blir satt opp med den innleide 767 til New York. Burde vel komme en og annen klage der også. Eldgammel 767 med kun turistklasse og Omni crew er vel ikke feriestarten mange hadde forventet da de kjøpte biletten.
?? Kjerra er helt kurant, den .. og har 24 C-klasseseter.
?? Kjerra er helt kurant, den .. og har 24 C-klasseseter.
Veeel vel, nå synes jeg du gjør det litt for enkelt her Mr.
La oss sammenlikne to forhold: DY mangler PTV/AVOD. SK kommer til å mange eco+ på Omni767.
Etter min preferanse, synes jeg det hadde vært MYE værre å fått et sete i eco når jeg hadde bestilt eco+ (dreier seg om langt flere forhold), enn hva det ville vært å ha bestilt eco og fått eco, men PTV/AVOD manglet (det er jo omtrent daglig kost når LH bytter maskin til en 744).
Vi legger til grunn at DY - på forhånd - gir avbestillingsmulighet for manglende PTV/AVOD.
Så, ut i fra min målestokk (og her tror jeg at jeg har mange med meg, eks. alle de som sier de ikke bryr seg om PTV/AVOD og alltid har med seg sin egen underholdning), ville da SK sin nedgradering til eco være mye værre enn at det manglet PTV/AVOD. Skal SK ha samme servicenivå som DY, tilsier det da at SK, GOD til i forveien, tilbyr full refusjon og ikke noen tullekompensasjoner ved innsjekk eller gate.
Tror den jevne mann i gata gir seg pokker i om det er 767 eller 777. Tror ikke de greier å se forskjell på flyene en gang. Om det er in flight entertainment eller ei tror jeg heller ikke blir vektlagt hos normale folk.
Tror det er vi på dette forumet som faktisk er noe mindre normal, som, hehe, vektlegger setepitch og knytnevetester :) Selv jeg bryr meg faktisk mindre om alt dette når jeg reiser, men det er kanskje fordi jeg er en kortvokst same på 170.
Med innlegget prøver jeg å si at jeg tror ikke DY har noe å frykte for at de må bruke en innleid maskin i påvente av at 787 er klar. Tror de fleste med litt vett i hodet skjønner at folka i bransjen som grounda 787 gjorde det i beste mening. Det er mitt inntrykk av de jeg omgås i alle fall.
Veeel vel, nå synes jeg du gjør det litt for enkelt her Mr.
La oss sammenlikne to forhold: DY mangler PTV/AVOD. SK kommer til å mange eco+ på Omni767.
Som nevnt i en annen tråd, vil Plus-pax oppgraderes til C så langt det er plass. På sommeren selges det ytterst sjelden så mange som 24 av Business og Plus totalt, så dette er et minimalt problem.
Equipment change er vanlig i flyverdenen. Og Omnis 767'er er ikke veldig mye eldre enn Hi Fly's 340'er.
Som nevnt i en annen tråd, vil Plus-pax oppgraderes til C så langt det er plass. På sommeren selges det ytterst sjelden så mange som 24 av Business og Plus totalt, så dette er et minimalt problem.
Equipment change er vanlig i flyverdenen. Og Omnis 767'er er ikke veldig mye eldre enn Hi Fly's 340'er.
Faktum er fortsatt at DY tilbyr pengende tilbake for manglende AVOD/IFE.
SK vet at enkelte kunder vil måtte sitte i eco selv om de har bestilt eco+ (hvilket etter min mening hadde vært langt værre enn å ikke få AVOD/IFE). Disse har ikke fått valget om å avbestille slik at de kan sikre seg det produktet de i utgangspunktet ønsker, fra en annen leverandør.
Du rettferdiggjør det hele ved å vise til at man _kan_ få jackpot ved at man blir plassert i C. Jeg mener at det ikke forandrer noe så lenge du står i reell fare for å få et dårligere produkt enn det du har bestilt.
Serviceforskjell.
Disse har ikke fått valget om å avbestille slik at de kan sikre seg det produktet de i utgangspunktet ønsker, fra en annen leverandør.
.
Hva vet du om at dette ikke blir gjort? Man pleier ikke sende ut pressemeldinger om slikt, men kontakte berørte kunder individuelt. Hvis det er noen ....
SAS tilbyr:
1. Business Class ved tilgjengelighet (noe all statistikk tilsier ikke er noe problem i ferietid)
2. 75% refusjon av billettpris hvis man likevel må sitte i Economy
3. Ombooking til en annen SK-avgang
Punkt 2 er alene bedre enn DYs refusjonstilbud, ettersom man får reise til USA nesten gratis - samt opptjene nok poeng til nesten to tur/retur-reiser i Norge (ev. en tur/retur til flere europeiske destinasjoner).
Når det er sagt, skjønner jeg ikke alt oppstyret rundt DYs oppstart. Joda, ikke bra med kabinpersonell som mangler evne til å tenke selv, men det nulles ut av hjernedøde passasjerer som ikke kan forberede seg til en lang flytur.
Den store stormen kommer først når DY må kansellere og folk blir strandet i flere dager fordi DY ikke vil booke om til andre selskaper.
SAS-Steward
20-06-2013, 15:02
SK vet at enkelte kunder vil måtte sitte i eco selv om de har bestilt eco+ (hvilket etter min mening hadde vært langt værre enn å ikke få AVOD/IFE). Disse har ikke fått valget om å avbestille slik at de kan sikre seg det produktet de i utgangspunktet ønsker, fra en annen leverandør.
Du rettferdiggjør det hele ved å vise til at man _kan_ få jackpot ved at man blir plassert i C. Jeg mener at det ikke forandrer noe så lenge du står i reell fare for å få et dårligere produkt enn det du har bestilt.
Serviceforskjell.
Disse flyene fra Omni skal ha IFE. Så den er grei. De sjeldne gangene det eventuelt er eco+/Plus pax som ikke får plass i C-kabinen vil de få muligheten til følgende: (fra en bekjent i comercial avdelingen til SAS)
- Fri ombooking til andre ruter med SAS der dette er mulig.
- Downgrade compensation dersom man velger å bli med.
- Fri ombooking, eventuelt pengene tilbake dersom man ikke ønsker å bli med på grunn av dette.
Bookingtallene så langt sier at dette vil bli et mikroskopisk problem. Noen pax er allerede kontaktet for ombooking eller hva pax måtte ønske.
Tror den jevne mann i gata gir seg pokker i om det er 767 eller 777. Tror ikke de greier å se forskjell på flyene en gang. Om det er in flight entertainment eller ei tror jeg heller ikke blir vektlagt hos normale folk.
Jeg er enig i at "folk flest" ikke bryr seg om flytypen, men er helt uenig om IFE. Det virker det som folk er veldig opptatt av, er ikke få ganger at jeg har hørt "og så hadde de egne TVer i hvert sete!". For min del er det noe av det viktigste når jeg reiser longhaul, ikke fordi jeg er flynerd, men fordi jeg sjeldent klarer å sove mer enn noen minutter, uavhengig av lengden på flighten. En god AVOD utgjør da en stor forskjell.
Tror det er vi på dette forumet som faktisk er noe mindre normal, som, hehe, vektlegger setepitch og knytnevetester :)
Har helt motsatt oppfatning. Selv om man ikke kaller det seat pitch og knyttnevetest, så er selvfølgelig plass og komfort ombord viktig. Kompisen jeg reiste med til DXB kommenterte hvor mye bedre beinplassen og setene var på IST-DXB (343) enn OSL-IST (738). Selv om han ikke er flyinteressert, og ikke sa noen ting om at det var 343 og 738.
Jeg må jo flire litt av disse finurlige kundene til Norwegian.
For ikke mange ukene siden gjorde Norwegian ett "PR" stunt" der de lekte med det faktum at SAS har "skjulte kostander", og de skulle tvinge på kunder kostandder som kaffe o.l
Samtidig er Norwegian kunder så ALTFOR glad i å kommentere: "jeg vil komme meg fra A til B på billigst måte. Hvem trenger gratis kaffe og avis.
Men hva skjer når de nå har flydd Norwegian long haul. Nei daaaaa skal de plutselig ha tepper, kaffe, mat, vann, IFE og gud bære! Hva forventer de egentlig? SAS service til low coast pris?? Det er det de får! Ikke be om mer. Skal de absolutt ha det SÅ utrolig billig, ja så ikke regn med og få goder. Da er du nødt til å fly SAS. Håper at dette kan bidra med å se kontraster mellom LC, og selskap som SAS og andre.
Nå er jeg gaarantert innhabil. Syns bare det er så typisk ola nordmann å tenke slik. Jaja. Men nå er vel alt greit. For nå få man jo gratis vann!!! :):)
Etterhvert finner man vel ut at prisforskjellen ikke er så stor heller, når man ser bort fra lokkeprisene. Selv ikke på premium, hvor man kan få 'full pakke' hos LH, BA og andre for omtrent samme pris hvis man er litt fleksibel.
Men det går fortsatt folk rundt her borte som aldri sjekker annet enn Soutwest.com heller, selv etter 40 år, så mønsteret er ikke ukjent .. :p