PDA

View Full Version : Kasting av returbilletten


petter380
19-06-2013, 23:09
Hei,

Prøvde å søke etter erfaringer om kasting av returen, uten å lykkes. Jeg trenger nemlig å komme meg hjem fra SEA i høst én vei, og best da er NZ fra LAX, SIN fra JFK eller Norwegian. Litt små stress siden jeg er et stykk vekke fra samtlige av disse.

Har mest lyst å fly SEA-Europa-Norge. Lufthansa ville ha $2300+ for det, men kun $1400 for tur-retur. Tenker da å kaste returen.

Dumt spørsmål kanskje, men skjer det noe da (utenom at jeg sløser litt penger)? Har noen erfaring med å kaste returen?

Cecilie
19-06-2013, 23:25
Hvis du har nok poeng er jo awardreiser ganske gunstige om du bare trenger en vei. Men det svarer vel strengt tatt ikke på spørsmålet ditt.

Eller jo! Jeg hadde en reise med UA t/r OSL-MCO i vinter. Pga litt dårlig vær slik at jeg ikke ble ferdig med det jeg skulle i tide, måtte jeg kaste returen med UA MCO-OSL. Booket da enveis awardbillett med Lufthansa i business til den nette sum av 66K EB-poeng og 260NOK (eller no) i avgifter. Så det går jo greit. Har kommet meg inn og ut av Amerika 2 ganger etter det.

Discus
20-06-2013, 01:15
Har du sjekket Icelandair? De har greie enveispriser.

Dumt spørsmål kanskje, men skjer det noe da (utenom at jeg sløser litt penger)? Har noen erfaring med å kaste returen?
Kast i vei, ingen vil bry seg

robertaas
20-06-2013, 01:28
Skulle engang en snartur til utlandet midt i uken og billett ble ganske dyrt. Bestilte derfor en billett A-B-A som hadde retur litt over 2 uker senere og B-A-B som også hadde retur 2 uker senere. Ved å snike inn ett tilsynelatende opphold over minst en helg fikk jeg 2 reiser til lavere pris enn 1.

Lite tid og begrenset interesse for å reise tilbake til et sted jeg allerede hadde besøkt gjorde at jeg kun brukte den første delen av begge billettene. Ble ikke etterlyst, kontaktet eller svartelistet da jeg ikke møtte opp for siste del av reisene.

gygrid
20-06-2013, 08:44
Hadde billett OSL-SFO-OSL med BA i 2009 hvor jeg ikke benyttet meg av returen. De neste 6-12 månedene opplevde jeg at innsjekket koffert blå åpnet og gått gjennom nesten uten unntak. Det høres passe paranoid ut, men det skjedde altfor ofte til at det kunne være tilfeldig. Men om det skyldtes den ubrukte returbilletten eller at man rett og slett åpnet innsjekket bagasje oftere i 2009 enn hva man gjorde i 2008 og de siste tre årene, blir bare spekulasjoner fra min side. Rart var det uansett.

Edit: Koffert ble kun åpnet ved domestic flights i USA.

Peppep
20-06-2013, 09:40
Hadde billett OSL-SFO-OSL med BA i 2009 hvor jeg ikke benyttet meg av returen. De neste 6-12 månedene opplevde jeg at innsjekket koffert blå åpnet og gått gjennom nesten uten unntak. Det høres passe paranoid ut, men det skjedde altfor ofte til at det kunne være tilfeldig. Men om det skyldtes den ubrukte returbilletten eller at man rett og slett åpnet innsjekket bagasje oftere i 2009 enn hva man gjorde i 2008 og de siste tre årene, blir bare spekulasjoner fra min side. Rart var det uansett.

Edit: Koffert ble kun åpnet ved domestic flights i USA.
Jeg mener å huske at den innsjekkede bagasjen min ble gjennomgått på tre av tre muligheter da jeg var i USA i 2011, med en TSA-lapp hver gang om at hvis jeg pakket mer ryddig var det mindre sannsynlig at jeg ble sjekket. Hadde ikke kastet noen returbillett i forkant. ;) Den ble ikke sjekket på noen av de fire mulighetene de hadde i 2012.

dc-8-63
20-06-2013, 09:42
Hei,

Prøvde å søke etter erfaringer om kasting av returen, uten å lykkes. Jeg trenger nemlig å komme meg hjem fra SEA i høst én vei, og best da er NZ fra LAX, SIN fra JFK eller Norwegian. Litt små stress siden jeg er et stykk vekke fra samtlige av disse.

Har mest lyst å fly SEA-Europa-Norge. Lufthansa ville ha $2300+ for det, men kun $1400 for tur-retur. Tenker da å kaste returen.

Dumt spørsmål kanskje, men skjer det noe da (utenom at jeg sløser litt penger)? Har noen erfaring med å kaste returen?

Som Discus sier det er ikke noe problem å¨kaste returen (problemer oppstår når du ikke bruker deler "midt inne i billetten" - dog en tanke kan være å bestille returen ut i tid - en Lufthansen billett til USD 1400.00 er vel gyldig i 6 -12 måneder og kan endres mot USD 150.00 man vet aldri og Vancouver may happen.

Vi har kastet endel billetter, min Kone reiste på en temmelig dyr KLM billett når svigerfar ble alvorlig syk og den har det vist seg å være helt umulig å endre, uten at hverken bagasje eller annet er angrepet av den grunn.

LN-CMN
20-06-2013, 10:15
Ser daglig pax som ikke bruker returen fordi det er den billigste billetten, eneste *problem* for selskapet er hvis du sjekker inn på den og man står og roper på deg i final Call for mr/ms X :)

LN-MOW
20-06-2013, 14:48
Hadde billett OSL-SFO-OSL med BA i 2009 hvor jeg ikke benyttet meg av returen. De neste 6-12 månedene opplevde jeg at innsjekket koffert blå åpnet og gått gjennom nesten uten unntak. Det høres passe paranoid ut, men det skjedde altfor ofte til at det kunne være tilfeldig. Men om det skyldtes den ubrukte returbilletten eller at man rett og slett åpnet innsjekket bagasje oftere i 2009 enn hva man gjorde i 2008 og de siste tre årene, blir bare spekulasjoner fra min side. Rart var det uansett.

Edit: Koffert ble kun åpnet ved domestic flights i USA.

1. Det er omtrent null informasjonsutveksling mellom TSA og CBP. At CBP skulle be TSA om å sjekke kofferten din pga en ubrukt returbillett er omtrent like sannsynlig som at gjørmebryting blir olympisk sport.

2. CBP rgistrerer når du passerer grensen. Ikke hvilken billett du reiser på. Bestillingen din screenes for mistenkelige data, men CBP registrerer ikke om den enkelte bestillingen blir brukt. Selv om du har fire bestillinger, figurerer dine persondata kun på en APIS-melding - den flighten du sjekker inn og reiser med.

Jeg har som regel minst en TSA-lapp i kofferten min. Det skyldes nok imidlertid mest kabelsalat, gjetost og syltetøy ....

jalig
20-06-2013, 19:04
På andre flynerdforum er det laaaaange diskusjoner om det er etisk riktig, akseptabel og om du gror hår på håndbaken av å kaste returer.

Erfaring tilsier dog at dette er null problem. Bare ikke gjør det til en fast vane eller kast første reisen.

Du har vel også da i utgangspunktet krav på å få tilbake skatter og avgifter på den ubenyttede billetten.

Det finnes også en avgjørelse i flyklagenemda hvor de slo fast at flyselskapene ikke kan kansellere hjemreise om du ikke benytter utreise.

Discus
20-06-2013, 19:12
Du har vel også da i utgangspunktet krav på å få tilbake skatter og avgifter på den ubenyttede billetten.


Det er det ikke nødvendig å forsøke på hvis man har kjøpt en t/r billett med restriksjoner, for da vil selskapet regne om billetten til en eviesbillett som antagelig er minst like dyr.

jalig
20-06-2013, 20:05
Det er det ikke nødvendig å forsøke på hvis man har kjøpt en t/r billett med restriksjoner, for da vil selskapet regne om billetten til en eviesbillett som antagelig er minst like dyr.

For å ta den et hakk videre, er det da en sjanse for at om de blir gjort oppmerksom på triksingen at man kan bli charget for en enveisreise om den er dyrere enn tur/retur reisen?

jefi99
20-06-2013, 21:36
omtrent like sannsynlig som at gjørmebryting blir olympisk sport.

Hellere (female) mud wrestling end nogen af disse:
http://www.bbc.co.uk/sport/0/olympics/22680558

petter380
20-06-2013, 23:18
Takker for samtlige erfaringer! Det setter jeg veldig stor pris på! Er klar over at Iceland Air har flotte én-veisbilletter men jeg er så #avgeek at jeg ikke vil fly B752 :p

Som Discus sier det er ikke noe problem å¨kaste returen (problemer oppstår når du ikke bruker deler "midt inne i billetten" - dog en tanke kan være å bestille returen ut i tid - en Lufthansen billett til USD 1400.00 er vel gyldig i 6 -12 måneder og kan endres mot USD 150.00 man vet aldri og Vancouver may happen.

Dette er et godt poeng jeg ikke har tenkt på! Jeg skal bare hjem fra Seattle (er du forresten der ca. 4. oktober? ;)) og hvis jeg bestiller retur på et kanskje tidspunkt i typ juli neste år, så kan jeg kanskje bruke den da (who knows!)! Genialt, takk!

robertaas
20-06-2013, 23:26
Bare av nysgjerrighet, når jeg sa jeg hadde gjort det samme tidligere i tråden var innlegget mitt usynlig for andre eller skjønner ikke folk hva jeg skriver?

Tommy777
20-06-2013, 23:32
Vel, det er jo ikke lov ifølge vilkårene for billetten, flyselskapene kan faktisk kreve deg for mellomlegget mellom t/r og enveis, men har aldri hørt om at dette har blitt praktisert.

Det finnes dog masse eksempler på folk som har fått kontoene sine frosset og mistet alle poengene / fått en fet regning fra diverse flyselskaper ved bruk av såkallte throwaways bookinger ala Roberts. Men vi snakker da om en rimelig heftig bruk av dette trikset.

Jeg gjør det selv et dusinvis ganger i året, men begrenser bruken til de gangene prisene er helt hinsides en vei. Har aldri hatt noe problem, så kjør på er min anbefaling

LN-MOW
20-06-2013, 23:34
'Vanlig' forumoppførsel. Har selv stilt meg samme spørsmål flere ganger. Det er en del som ikke leser seg opp i det hele tatt før de poster.

Scanflyer
21-06-2013, 03:44
Mulig litt off toppic, men vil det gå greit å hoppe av en reise før endelig destinasjon?
Skal fly SFO-FRA-BRU med UAs Biz tilbud og det aller enkleste for meg er å hoppe av i FRA å kjøpe tilsluttning hjem der i fra.
Vil jeg møte noe problem i innsjekk hvis jeg bare ber om tagg til FRA?

O_K_
21-06-2013, 10:09
Mulig litt off toppic, men vil det gå greit å hoppe av en reise før endelig destinasjon?
Skal fly SFO-FRA-BRU med UAs Biz tilbud og det aller enkleste for meg er å hoppe av i FRA å kjøpe tilsluttning hjem der i fra.
Vil jeg møte noe problem i innsjekk hvis jeg bare ber om tagg til FRA?

Jeg hadde en noe tilsvarende problemstilling tidligere, og rådene jeg fikk da var at du kan aldri vite før du står på innsjekk. Det er fysisk mulig å bare sende bagajse en del av strekningen, men om du får overtalt dem til å gjøre det på innsjekk i SFO er en annen sak.

dc-8-63
21-06-2013, 10:25
Mulig litt off toppic, men vil det gå greit å hoppe av en reise før endelig destinasjon?
Skal fly SFO-FRA-BRU med UAs Biz tilbud og det aller enkleste for meg er å hoppe av i FRA å kjøpe tilsluttning hjem der i fra.
Vil jeg møte noe problem i innsjekk hvis jeg bare ber om tagg til FRA?

Det jeg ville undersøke er prisen FRA - OSL, har selv hatt noenlunde samme tanke, dvs. har funnet utrolig lave priser med Condor SEA-FRA - men FRA - OSL delen (selv med billettkastning) har alltid vært så dyrt at totalen blir høyere enn andre alternativer.

Norge Rundt På 14 Dager
21-06-2013, 10:31
Vel, det er jo ikke lov ifølge vilkårene for billetten, flyselskapene kan faktisk kreve deg for mellomlegget mellom t/r og enveis, men har aldri hørt om at dette har blitt praktisert.

Det finnes dog masse eksempler på folk som har fått kontoene sine frosset og mistet alle poengene / fått en fet regning fra diverse flyselskaper ved bruk av såkallte throwaways bookinger ala Roberts. Men vi snakker da om en rimelig heftig bruk av dette trikset.

Jeg gjør det selv et dusinvis ganger i året, men begrenser bruken til de gangene prisene er helt hinsides en vei. Har aldri hatt noe problem, så kjør på er min anbefaling

Undskyld at jeg spørr men hva er throwaways bookinger?

Martin
21-06-2013, 13:03
Undskyld at jeg spørr men hva er throwaways bookinger?

throwaway=kaste bort. Altså en booking der du kaster bort f.eks. en returbillett, som er det denne tråden handler om ;)

petter380
27-06-2013, 21:48
Da har jeg bestilt en flybillett til under 1000 USD med SEA-FRA-OSL og OSL-FRA-SEA. Ikke sikkert jeg får bruk for returen, men kanskje jeg lurer meg på den for å få stått litt på ski (valgte retur i mars 2014 :) ).

Takker for tips, erfaring og hjelp!