Log in

View Full Version : Norwegian snur etter massiv service-kritikk

Tommy777
19-06-2013, 15:59
(VG Nett) Klagestormen mot servicen om bord på Norwegians langdistanseruter har fått flyselskapet til endre kurs.

Nå blir det både gratis vann og mulighet til å betale med kontanter om bord på flyene.

I dag la selskapet følgende informasjon ut på sin facebookside:

«Vi er opptatt av å lytte til våre kunder og har derfor i dag besluttet at følgende vil gjelde på våre langruter»:

- Gratis vann til alle om bord.

- Det vil være mulig å betale med kontanter om bord.

- Gratis avbestilling av flyreisen for de som ikke ønsker å reise på grunn av manglende underholdningssystem på den innleide flymaskinen.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10111325

Middels bra av Norwegian. Hadde forventet at de også heiv med at tepper var gratis.

Men de gir altså ikke kompensasjon/refusjon for manglende underholdningssystem, men du kan altså få pengene tilbake :rolleyes:

Yeah rite, forsøk å finne rimelige billetter hos andre med stort sett null varsel midt i fellesferien

Hva med de som allerede har reist? Come on Kjos! Bite the bullett og gi folk en 500 lapp mot fremtidig booking og la folk sitte igjen med følelsen at du er sorry.

LN-MOW
19-06-2013, 16:22
LCC blues. Egentlig litt overrasket at de gikk så langt. Det jeg synes er mer pinlig er hvordan de skylder på 'oppstartsproblemer med innleid fly'. C'mon .. vi snakker om egne ansatte her .. dette hadde skjedd hvis de hadde hatt 787 også .. (med unntak av IFE, da).

petru26
19-06-2013, 17:47
Nå skal man vel kanskje ikke forvente at alt blir inkludert, lcc som det er, men nå trodde jeg at pleddbegyret var vekk.. veit ikke helt hvorfor, men har hengt meg litt opp i det pledd-gebyret.. Må være gode pledd da :-)

LN-KGL
19-06-2013, 18:36
Damned if you don't, damned if you do - en liten vri på et kjent begrep.

Jeg ville som forelder ikke hylt til pressen hadde jeg sendt poden avgårde uten nok klær og ikke riktig type penger. Det har den siste tiden vært diskutert at reisearrangører ønsker anledning til svarteliste enkelte reisende. Kanskje den type forelder som ovenfor bør svartelistes?

Altitude
19-06-2013, 19:10
LCC blues. Egentlig litt overrasket at de gikk så langt. Det jeg synes er mer pinlig er hvordan de skylder på 'oppstartsproblemer med innleid fly'. C'mon .. vi snakker om egne ansatte her .. dette hadde skjedd hvis de hadde hatt 787 også .. (med unntak av IFE, da).

Nettopp. Hoveddelen av (den etter min mening, legitime) kritikken dreier seg om DY/DY strategi og prosedyrer. Flaut, flaut, flaut.

Haakon85
19-06-2013, 19:53
Vann burde i det minste være gratis! Ihvertfall på langdistanse. Men bra Norwegian snur nå! Ikke for tidlig!! :D

LN-CGJ
19-06-2013, 20:13
Bra synes jeg, selv om noen her inne og der ute selvfølgelig ikke blir fornøyd.

Poenget er vel at noen aldri blir fornøyd med Norwegian, samme hva dem gjør. pussig nok så er det få gratulasjoner, i tråden der DY er kåret til beste LCC i Europa, fra dem som dem som alltid finner noe å pirke på.

Jeg er ikke spesielt DY fan, men synes det er Bra de hører på kundene og snur trenden. Enig i at de burde sett dette på forhånd, og ikke lagt lista så lavt på IC. Dy har fått mye medieomtale siste tiden, og noe av dette er vel ikke god reklame! Folk forventer mer på en tur på 10timer, enn på 45 min.

Gulboble
19-06-2013, 20:33
Damned if you don't, damned if you do - en liten vri på et kjent begrep.

Jeg ville som forelder ikke hylt til pressen hadde jeg sendt poden avgårde uten nok klær og ikke riktig type penger. Det har den siste tiden vært diskutert at reisearrangører ønsker anledning til svarteliste enkelte reisende. Kanskje den type forelder som ovenfor bør svartelistes?

Hva er "riktig type penger" da?

LN-MOW
19-06-2013, 20:37
Det som står i flyselskapets reisebetingelser ... ;)

Skuggenheimer
19-06-2013, 22:31

Poenget er vel at noen aldri blir fornøyd med Norwegian, samme hva dem gjør. pussig nok så er det få gratulasjoner, i tråden der DY er kåret til beste LCC i Europa, fra dem som dem som alltid finner noe å pirke på.

Jeg er ikke spesielt DY fan, men synes det er Bra de hører på kundene og snur trenden. Enig i at de burde sett dette på forhånd, og ikke lagt lista så lavt på IC. Dy har fått mye medieomtale siste tiden, og noe av dette er vel ikke god reklame! Folk forventer mer på en tur på 10timer, enn på 45 min.

Nei du sier noe. Ganske påfallende egentlig men det faller nok enkelte litt tungt for brystet at DY kjører med profitt trass i at "alt" er galt iflg noen(ofte merkelig nok de samme). Jeg har sagt det før og sier det igjen at det som skrives her inne blir nok ikke lagt spesielt godt merke til ute blandt den jevne flyreisende. Så om noen her inne ikke vil fly DY for alt i verden, så ser det ut til at mange nok er villig til det. Produktet er rimelig bra også om jeg må få si og de har nye og moderne fly. Jeg bruker også rimelig bra som betegnelse av hovedkonkurrentens produkt. Begge blir kraftig forbigått av mange asiatere og gulfselskaper.
Når denne LH operasjonen får litt mer rutine og start hickupsene er borte så glemmer folk flest dette mediastyret og fortsetter/starter å fly med Kjos like fordømt. Dog ønsker jeg at han skal lykkes med all hans flyvirksomhet(lang som kort) uten at jeg skal kalle meg noen storforbruker av hans tjenester.
Som en digresjon bestillte jeg meg, for noen timer siden, en premium billett t/r OSL - BKK om ei ukes tid DY7201/DY7202(kort partytur). Gleder meg til det. Får sikkert sove der også. Bare 11000 i ferietiden. Bra bra!! Tror Thai skulle ha ca 16000 for direktfly og det var ikke Biz engang..

JoeW
19-06-2013, 22:36
Synes egentlig det er litt synd at de ser seg nødt til å snu -- dette var konseptet, og at folk ikke skjønner det er jo strengt tatt deres problem. Så er selvsagt neste spørsmål om det finnes nok kunder villig til å akseptere det opprinnelig konseptet til å fylle opp flyene.

LN-RRE
20-06-2013, 01:00
Ja, jeg må si meg enig i at jeg ikke skjønner helt kritikken til DY-produktet. Det blir samme gamle visa om at billig skal man ha det, men man steiler når man ikke får alle elementene som premiumproduktene har. Norwegian har lagt seg på sin linje og da får man jo heller bare velge å fly med de eller ikke. Det ser vitterlig ut som de har lyktes, med tanke på passasjerantallet, og de opererer til og med positivt resultat.

Trodde da folk her inne hadde flydd så mye at de skjønte forskjell på et premiumprodukt og et økonomiprodukt....?

(Nå er det nå slik at de fleste her inne aksepterer kvaliteten på det DY leverer, men noen er det, som virker overasket over at de ikke får limo-service inkludert i NAX-bilettene)

Z400
20-06-2013, 01:23

Det er mulig jeg ikke har lest mange nok tråder, men jeg må ærlig si jeg synes det er utrolig mange som er positive mot flyselskapet Norwegian her inne. Særlig Norwegians nye interkontinentale satsning. Ord ala bra, hurra, fantastisk har gjentatt seg. Mange har også brukernavn som viser glede mot Norwegian. Det som tvert i mot har slått meg er at folk klager og bærer seg over SAS. Særlig de nye klassene, den nye maten på klassene, flyene, mobilapp, statsstøtte osv. Det er jo forsåvidt uinteressant, men ble overrasket over å lese en så annerledes oppfatning :)

Jens W
20-06-2013, 04:45
Synes egentlig det er litt synd at de ser seg nødt til å snu -- dette var konseptet, og at folk ikke skjønner det er jo strengt tatt deres problem. Så er selvsagt neste spørsmål om det finnes nok kunder villig til å akseptere det opprinnelig konseptet til å fylle opp flyene.

For å snu litt på flisa:
Om den jevne mannen i gata, som også er målgruppen, ikke klarer å tilpasse seg produktet, så er det produktet og ikke kunden det er noe galt med.

iFly
20-06-2013, 16:39
Bra at de tar til seg tilbakemeldinger og gjør om på ting, selv om det har vært mye støy rundt dette.
Hvis pledd blir gratis håper jeg likevel at man må be om å få det. På de langflyvningene jeg har tatt med SAS og KLM, hvor man får både pute og pledd, har disse bare vært i veien for meg. Men her er det nok jeg som er sær :-)

RSL
20-06-2013, 16:57
Bra at de tar til seg tilbakemeldinger og gjør om på ting, selv om det har vært mye støy rundt dette.
Hvis pledd blir gratis håper jeg likevel at man må be om å få det. På de langflyvningene jeg har tatt med SAS og KLM, hvor man får både pute og pledd, har disse bare vært i veien for meg. Men her er det nok jeg som er sær :-)

Du er klar over at du kan gi det til en medpassasjer eller en flyvertinne? Det er ingen som tvinger deg til å bevare pleddet.

For oss andre er pleddet et veldig godt tilbud. :)

jalig
20-06-2013, 17:58
Det er noe som heter re integra. Det betyr at dersom avtalemotparten (passasjeren) har inrettet seg etter avtalen. Det vil i dette tilfellet si at man har fått ferie og bestilt hotell/bil.

Så kan ikke Norwegian uten videre kun tilby å kansellere avtalen. Jeg vil påstå at det er noen vesentlige mangler ved det markedsførte produktet som også har innenfor selskapets kontroll.
På samme måte som at man ikke får det servicenivået man har betalt for. Er det annonsert et visst servicenivå skal det jo leveres.

Alternativet som tilbys er jo i realiteten ikke et alternativ for de fleste, og dette tror jeg nok at Norwegian vet godt.

Bevisbyrden må jo uansett ligge på de for å komme med en meget god grunn til hvorfor de ikke kan tilby det som annonseres.

Jeg høres kanskje ut som en sytpeis nå. Men det som må markeres er at kontrakten om å fly ikke bare handler om å transporteres fra A til B. Man har også betalt for et visst servicenivå og et innhold/levering underveis i denne transporten.

Dette må også leveres da man jo har betalt for dette også, hvis ikke så mener jeg at det er grunnlag for kompensasjon.
Hva man har betalt for billetten er jo derfor helt irrelevant da selskapet mener at de skal kunne tilby de annonserte tjenester til den prisen de setter.

LN-MOW
20-06-2013, 18:20
D Men det som må markeres er at kontrakten om å fly ikke bare handler om å transporteres fra A til B. Man har også betalt for et visst servicenivå og et innhold/levering underveis i denne transporten.

Har man? Show me ...

http://www.norwegian.com/uk/technical-pages/infourl/infourlnorwegianconditions/

jalig
20-06-2013, 19:29
Har man? Show me ...

Det står ingenting om det der.

Men når det er sagt så er det ikke den kontrakten det eneste som er gjeldene. Man har også obligatorisk lovgivning på forbrukerkjøpsområdet.

Man kan da se først til forbrukerskjøpsloven §15b
Da må det avklares om man har en berettiget forventning til at det skal finnes tilgjengelig ife ombord.
I bestillingsdialogen så fremgår det tydelig at dette er inkludert og betyr jo da at det vil være en del av det produktet man kjøper. Man kjøper flyreisen med tilhørende underholdning, eventuelt også oppgradert sitteplass.

Vil derfor konstantere at kravet er oppfylt.

Se videre til samme lov 16a
Der settes kravet for mangel.
Mangel er dersom et av kravene over ikke er oppfylt. Det har vi allerede slått fast.

Så ser man på samme lov §26 hvor det står at man kan kreve prisavslag dersom det er konstantert mangel.

Ser da videre til §31 hvor det står en rett til prisavslag. De øvrige paragrafer kan vanskelig synes å gjelde på en tjeneste som er flyreise.

Så her mener jeg altså at forbrukerkjøpsloven setter en skranke for hvilken vilkår og valgmuligheter selskapet kan sette ved mangler.

Tommy777
20-06-2013, 19:36
Har man? Show me ...

Vel, nå har DY markedsført at de har dette ganske så kraftig.

Når IFE ikke funker hos United, BA, American mv. vanker det alltid kompensasjon til passasjerene, om ikke annet en unnskyldning, ikke en bortforklaring. Ingen av delene er DYs sterkeste side.

Men jeg skjønner at det kan forventes av passasjerene at man får en liten påskjønnelse dersom ting ikke funker/er slik man har oppfattet det via markedsføring