PDA

View Full Version : Kabinstreiken er slutt


TG923
08-04-2006, 06:12
Streiken blant de kabinansatte i SAS Braathens er slutt. Etter hektiske møter hele fredagen mellom ledelsen i flyselskapet og Norsk Kabinforening (NKF) ble partene med Riksmeklingsmannens hjelp enige om en ny, 2-årig tariffavtale. SAS Braathens forventer at flytrafikken – og dermed påskeflyene – vil gå som normalt i løpet av helgen.

Avtalen som er inngått gir felles tariff- og tjenestegjøringsbestemmelser for alle våre ansatte i kabinen. - Dette har vært et svært viktig mål for alle parter i denne forhandlingen sier Åsne Havnelid, forhandlingsleder og leder for alle de 1800 kabinansatte i SAS Braathens.

- Jeg er veldig glad for at vi nå fikk en løsning, slik at vi igjen kan fly våre passasjerer dit de skal og til fastsatt tid. Jeg er takknemlig for et positivt samarbeid med Norsk Kabinforening i sluttfasen, og samtidig vil jeg på vegne av selskapet og ledelsen rette en sterk beklagelse til alle våre kunder som ble rammet av konflikten, sier administrerende direktør Petter Jansen.

- Vi er meget ydmyke og det står helt klart for oss at SAS Braathens har et stort og langvarig arbeid foran seg med å gjenopprette publikums tillit. Nå skal vi gå i gang med å få flyene våre i lufta, så raskt som overhodet mulig, avslutter Jansen.

For informasjon om SAS Braathens trafikk se www.sasbraathen.no , tekst-TV, den aktuelle flyplassens hjemmesider eller ring 05400.

(fra www.sas.no)

imm
08-04-2006, 08:22
Å bygge opp troverdighet og tillit tar årevis. Å rive tilliten ned kan gjøres iløpet av noen dager. SAS (SASBraathens) har i mine øyne bygd ned tilliten i flere år nå. Nå har de en ufattelig stor jobb forran seg. Norwegian vokser og vokser. Og det kan godt komme andre inn på markedet vårt også. En skal ikke se bort fra at for eksempel Ryanair plutselig en dag skulle finne på å fly innenriks i Norge. Med en effektivitet i hele organisasjonen, som ingen her på bjerget kan drømme om.
Lykke til med snuoperasjonen SAS.
Vi får nå håpe at det ikke er SAS i Danmark som skal aksjonere nå, slik de truer med.

disp
08-04-2006, 09:24
Er det noen som vet hva som er forskjellen mellom avtalen de nå har godtatt contra den avtalen de fikk på bordet torsdags morgen?

Regner med at avtalen som er lagt fram for NKF også vil gjelde for SBKF.

Hurum
08-04-2006, 09:33
Originally posted by disp


Er det noen som vet hva som er forskjellen mellom avtalen de nå har godtatt contra den avtalen de fikk på bordet torsdags morgen?

Regner med at avtalen som er lagt fram for NKF også vil gjelde for SBKF.

Propagandaen om hva dem egentlig er blitt enige om har selvsagt startet.
Jansen vil selvsagt si at avtalen er mest muli likt den som SAS Braathens kabinforening fikk....og Lyng vil selvsagt si at denne avtalen er langt bedre for dem...... Begge vil vel beholde jobben og vervene sine. Og om avtalen nå skulle være identiske så er jo det kjempebra og et steg i riktig retning for å få lik lønn for likt arbeid....paradoksalt nok det som NKF har hatt som mål hele tiden...men dem ville likevel ikke ha avtalen som den andre foreningen hadde fått.....


vg.no:
Som følge av de avtalene får de SAS-ansatte nå lik lønn og like rettigheter som de Braathens-ansatte. Dette tror Petter Jansen vil være med på å bedre klimaet betydelig i konsernet.

EB
08-04-2006, 09:36
Puh...

Hurum
08-04-2006, 09:40
Det må vel være den minst engasjerte kommentaren fra EB på lenge.

EB
08-04-2006, 09:42
Ja... Den forteller vel det meste...

Hurum
08-04-2006, 09:43
Tja...at SAS er flott når dem flyr...og no comment når dem ikke flyr? ;)

Hurum
08-04-2006, 09:43
Nyheter for Norsk Kabinforening
8.4.06 Ny tariffavtale på plass
Vi har fått fullt gjennomslag for vårt kjønnsnøytrale likestillingskrav mellom alle grupper av flygende personell, spesielt forholdet mellom arbeidstid og fritid!

·Ferieavtalen er uendret!


·Ny forbedret tjenestegjøringsavtale, som har faste tjenestegjøringsgrupper med ren 5/4, og en kombinasjon av 5/4 og 5/3 ( annenhver blokk), samt variable grupper med tilsvarende fridagsnøkler!


·Ny totalbidding på tjenestegjøringsgrupper skal gjennomføres for alle CC i selskapet på kortruteområdet. Disse tildeles etter senioritet.


·Fremmøte ved utkall på standby er utøket til 1:40.


·Forbedret mealstopavtale.


·Overtid utbetales etter 45t pr rullerende 7 døgn.


·Timebegrensning på dag ( 10:30 ), uke ( 42 ) og måned ( 154 ). Redusert timeantall for deltidsansatte i forhold til stillingsbrøk.


·Redusert antall standbydager, også i forhold til stillingsbrøk. BL-dager er borte!


·I henhold til årsmøtevedtak opprettholdes alle våre kollektive trygghetsgoder uendret. Pensjonsavtalen består med forsikrede og uforsikrede ( 55+ ) ordninger.


·Lønnsregulering pr. 1. mars 2006 vil bli beregnet i samsvar med en lønnsvekst fra 2005 til 2006 med årslønnsvekst på 3,8%.


·Lønnsansiennitet er korrigert og samordnet.


·Tvisten om regulering pr. 1. mars 2005 er løst gjennom et engangsbeløp til hver enkelt CC fra SAS på kroner 10.000,- i full stilling. For deltid graderes beløpet i tråd med gjennomsnittlig tjenestegjøringsgrad i år 2005.


·Alle kabinansatte i selskapet tilbys nå gratis helseforsikring gjennom NKF-ordningen.


·Det utnevnes 50 nye air pursere fra SAS i avtaleperioden. Enighet med SAS Braathens om kompetansekravene for air pursere.


·3 helgefri ( F4 ) pr 2 mnd for de som velger variabel gruppe, skal innfases før utgangen av året.


·Arbeidsmiljø på B-737 blir nå overført til verneombudene og AMU ( Arbeidsmiljøutvalget ).


·Komplett gjennomgang av basestrukturen (OSL, SVG, TRD ).


·Diverse andre avtaler!


·Det vil ikke bli lønnstrekk for de av våre medlemmer som har vært i streik!

Vi vil komme med mer utfyllende informasjon så snart det lar seg gjøre.

EB
08-04-2006, 09:46
NOPE! Bare veldig trist hele greia... Men nå skal sant å sies at jeg fløy med SAS under denen konflikten og ble ikke berørt...så jeg slenger meg ikke på hylekoret - men at dette er trist og at jeg er oppgitt er en annen sak...

Hurum
08-04-2006, 09:48
Velkommen hjem i alle fall. Og heldig som hadde et SAS-fly som fløy ;)

TG
08-04-2006, 10:31
Det viktigste punktet internt i SAS må vel være at alle kabinansatte (Tidl. Braathens og SAS) får de samme betingelsene. Var ihvertfall det de opplyste til P4 idagmorges.

Så får vi håpe som flere sier at dette gjør at det blir bedre miljø mellom alle ansatte, slik at de slipper å "krige" seg selv imellom.

Er jo litt spesielt at tidl. Braathens ansatte fikk i orden en avtale uten å streike, med krav som er lavere en det de streikende framsatte, men at nå vil egentlig de tidl Braathens ansatte også komme opp på det nivået som ble forhandlet frem inatt (etter hva jeg forstår?)

Men virker som alle er fornøyde nå, håper kundene blir det også....etterhvert....tror ikke SAS flyene blir tomme av den grunn, og når sant skal sies så kommer jeg nok til å fly mere SAS enn Norwegian i fremtiden jeg også....det gjelder nok mange.

(Men jeg er ikke fornøyd....snøen laver ned på Jæren, mens vi egentlig skulle vært igang med våronna. Uff....)

GF1
08-04-2006, 10:43
På NRK TV nå nettopp ble Petter J. rost for å ha vært med og fått oppgjøret i havn. Hvorfor var han ikke aktivt med lenge før? Hvorfor tillott han at anseelsen til SKBU ble rasert i to døgn fordi han ikke grep inn?
En dårlig leder, kanskje?:(

Hurum
08-04-2006, 10:44
Da starter jobben med lokke kunder tilbake:

– Etter påske starter vi nye salgs- og markedskampanjer, sier administrerende direktør Petter Jansen i SAS Braathens til NTB.

Kampanjen har som mål å vinne tilbake kundenes tillit og hente tilbake dem som er gått over til konkurrentene. Pris, profesjonalitet og regularitet er viktige stikkord framover for flyselskapet.

– Vi har tapt et sted mellom 50 og 70 millioner kroner under disse dagene med konflikt, opplyser Jansen.

dn.no

Flaps40
08-04-2006, 11:16
Med de betingelsene CA nå får har SBU en dårlig fremtid. LCC slaget er trolig tapt for SBU og selskapet vil trolig bli mindre i.s.f. større. At CA heller ikke vil jobbe lenger enn 10.5 timer per dag betyr vel at en god del Spania ruter kuttes ut for SBU. Men vi har jo DY og NB så pax har da andre muligheter heldigvis.

cabincruiser
08-04-2006, 12:26
Originally posted by Flaps40


Med de betingelsene CA nå får har SBU en dårlig fremtid. LCC slaget er trolig tapt for SBU og selskapet vil trolig bli mindre i.s.f. større. At CA heller ikke vil jobbe lenger enn 10.5 timer per dag betyr vel at en god del Spania ruter kuttes ut for SBU. Men vi har jo DY og NB så pax har da andre muligheter heldigvis.

Du trenger ikke*bekymre* deg for Spania-rutene Flaps40:sarc

Den 10.5 timers begrensningen gjelder bare på innlandet og ruteflygninger med flytid på 3 timer eller mindre (en vei). Flygninger på over 3 timer vil fortsatt ha en begrensning på 14 timer (15 dersom man flyr passivt siste timen).

Flaps40
08-04-2006, 13:31
Originally posted by cabincruiser


Originally posted by Flaps40


Med de betingelsene CA nå får har SBU en dårlig fremtid. LCC slaget er trolig tapt for SBU og selskapet vil trolig bli mindre i.s.f. større. At CA heller ikke vil jobbe lenger enn 10.5 timer per dag betyr vel at en god del Spania ruter kuttes ut for SBU. Men vi har jo DY og NB så pax har da andre muligheter heldigvis.

Du trenger ikke*bekymre* deg for Spania-rutene Flaps40:sarc

Den 10.5 timers begrensningen gjelder bare på innlandet og ruteflygninger med flytid på 3 timer eller mindre (en vei). Flygninger på over 3 timer vil fortsatt ha en begrensning på 14 timer (15 dersom man flyr passivt siste timen).

Bra! Det gjør at flåtereduksjonen ikke blir så stor i alle fall.

Flaps40
08-04-2006, 13:37
Dette kommer til å gå raskere enn alle tror. Vi har i natt send SMS-melding til alle våre medlemmer, og bedt dem om å få på seg uniformen og komme seg ut til Gardermoen for å fly. Det er i lufta vi liker å være, sier Lyng til NTB.


Hørt på sprøyt. De har da til fulle vist både nå og tidligere at det er på bakken man helst vil være. Bl.a. kravet om full pensjon fra 55 år. Nei, det skal mye til, dvs mange år med en helt annen innstilling til jobb og arbeidsgiver, før tilliten til CA foreningen er gjennopprettet.

Farmer
08-04-2006, 13:50
Glimrende at dette nå er over ( for denne gangen) !
Utfordringen framover er at SAS kan levere varene slik kundene forventer, og at ikke andre grupper som skal forhandle senere gjør at SAS kommer ut i et nytt uføre.
Jeg tror ikke at kundeflukten nødvendigvis kommer til å bli så stor, så sant det kan tilbys et godt produkt igjen. Det som nå mangler er vel bare at også cockpit gjengen kan komme fram til et resultat, hvor de også der har like vilkår, uansett om de kommer fra SK eller BU.
EN annen stor utfordring slik jeg ser det er selve crew planleggingen framover hvis ikke alle kan fly sammen på like vilkår.
Men, om de nå får dette til, så er det vel ikke noe problem avtalemessig for SAS Crew å produsere like mange "block-timer" som andre selskap de konkurrerer med.

Guest
08-04-2006, 13:57
Originally posted by Hurum
·Det vil ikke bli lønnstrekk for de av våre medlemmer som har vært i streik!

Flot de får løn for at ødelægge selskabet - det er dog vældig motiverende

Hurum
08-04-2006, 14:34
Originally posted by jens


Originally posted by Hurum
·Det vil ikke bli lønnstrekk for de av våre medlemmer som har vært i streik!

Flot de får løn for at ødelægge selskabet - det er dog vældig motiverende
Nja...tror nok dette er en ren praktisk måte å gjøre dette på. Ved streiker skal en ikke ha lønn, men penger fra streikkassen til fagforeningen. Alle som har vært i streik vet at denne jobben er ganske stor for både ansatte, lønningskontoret i bedriften og fagorganisasjonen. Om SAS og NKF heller har blitt enige om gjøre en direkte overføring fra streikekassen i NKF til SAS så letter vel det arbeidet for alle parter.

Men om det stemmer slik jens tror at dem får full lønn og samtidig streiker....blir jeg veldig overrasket....det er jo å be om problomer i framtiden.

LN-KOG
08-04-2006, 15:29
Originally posted by imm
En skal ikke se bort fra at for eksempel Ryanair plutselig en dag skulle finne på å fly innenriks i Norge. Med en effektivitet i hele organisasjonen, som ingen her på bjerget kan drømme om.

imm: Skjer dette i min levetid skal du få ei flaske 24 år gammel single malt av meg! Ryanair velger kun ruter som kan flys i all slags vær og får angstanfall når det kommer snø på bakken. Men det kan komme andre selskaper.

Det er ikke helt enkelt å operere på norsk innenriks. Et fryktelig langt sitat fra en artikkel som sto i Airways (http://www.airwaysmag.com/) for veldig lenge siden:

“The fact that we operate this far north and in mountainous areas, means that we can expect to see snow on the ground somewhere in the country at any time of the year. We have to be prepared for winter conditions all year,” says Captain Svenn Oddli, Scandinavian Airlines’ Chief Pilot on the MD80/MD90. “But it is not until September/October that we can regularly expect winter conditions.”
Captain Håkon Grosvold, Chief Pilot on the Boeing 737 with Braathens, agrees. “In September a crew may start in Kristiansand on the south coast in warm late-summer weather. Flying north to Tromsø or Longyearbyen, they may land in full winter conditions. Such variations are very much the case all winter. Conditions vary extremely from region to region.”
In order to meet this challenge the two companies have special winter operations procedures. Each autumn SAS publishes a Winterization Bulletin preparing crews for the coming season. “In addition we publish an extra Chief Pilot Office Information with special focus on the special aspects of the Norwegian winter. We especially highlight the conditions up north,” explains Capt Oddli. SAS draws pilots from the three participating nations in the airline. The climate in Sweden and Denmark is different from that of Norway, and SAS has chosen to have stringent rules for flying to certain airports in northern Norway. “We require a special check-out to fly to northern Norway. In practice this means that Oslo-based crews are rostered on these routes—plus a few Stockholm-based crews that bid in order to maintain this qualification. Where Kirkenes and Longyearbyen are concerned there are also restrictions on rostering first officers, whereby only Oslo-based first officers are scheduled. Longyearbyen requires a special checkout and only a handful captains are checked out. We do this to ensure frequent visits to this airport half way to the North Pole and with the nearest alternate some 500nm away.” The checkout includes simulator and theory training, and a training flight with either one of the chief pilots, an instructor or a line check pilot.
Braathens also publish a reminder of what is in store for the aircrews when winter comes. “We operate into airports that have relatively short runways with terrain restrictions,” explains Capt Grosvold. “Some of the airports are on islands, others are in the mountains or surrounded by mountains. All these factors influence our operations all year. However, we are especially vary in the wintertime.” Since all of Braathens’ aircrew are based in Norway, there are no special checkouts for winter operations. However, the training follows the same pattern as at SAS with theoretical and practical training. Once on line duty, new first officers are rostered alongside experienced captains.
“Our operations are divided in two,” explains Capt Arne Hegge, Chief Pilot on the Dash-8 with Widerøe’s Flyveselskap. “Roughly half of our services are flown on the STOLport system. The remainder are regional routes. The challenges on the regional routes are the same as the ones Braathens and SAS meet. The STOLports are a different story. Here the longest runways are rarely over 1,000m (3,280 ft) with the majority only 800m (2,625ft) long. Terrain restrictions in the shape of mountains and/or fjords preclude longer runways.”
The three chief pilots agree that once at cruise altitude there are few, if any special problems weatherwise. Even though the main characteristic of the Norwegian weather is variation—a euphemism for instability—there are times when a winter high pressure ‘sits’ on Scandinavia feeding cold weather over the region. During these conditions a peculiar phenomenon occurs: “In extremely cold weather,” says Capt Grosvold, “you can’t trust the altimeter blindly. At minus 30°C the difference in indicated altitude and actual altitude can be up to a thousand feet. The altimeter may be indicating 6,000ft, but you are actually only 5,000ft above sea level. This is particularly critical in a country so mountainous as Norway where tall mountains are frequent on approaches. We have issued a set of tables that give the altitude correction for the applicable temperatures. Our SOP requires that the crew use them in extremely cold weather.”
Another potentially dangerous condition occurs around the freezing point. When moist air hits the colder surface of a wing, it forms a thin layer of ice which distorts the wing profile and reduces lift. Left unchecked it can lead to the aircraft stalling. These conditions are most frequently found at lower altitudes.
“Our STOLport operation is particularly challenging on account of the topography and flying at relatively low altitudes due to short legs,” says Capt Hegge. “Icing can be found from ground level and up to about 16,000ft, but rarely above that. The risk of icing is greatest when the ground temperature is between +3° C (37° F) and -2° C (28° F) with wet precipitation before and during take-off. The altitudes most exposed to icing are between 2,000ft and 14,000ft—depending on the intensity of the precipitation, topography, wind, and temperature at altitude.

LN-KOG
08-04-2006, 15:42
Originally posted by EB


NOPE! Bare veldig trist hele greia... Men nå skal sant å sies at jeg fløy med SAS under denen konflikten og ble ikke berørt...så jeg slenger meg ikke på hylekoret - men at dette er trist og at jeg er oppgitt er en annen sak...

Jeg ble berørt, men jeg hyler ikke av den grunn. Jeg er derimot ekstremt provosert av alle kommentarer om at denne streiken er udemokratisk og rammer tredjepart osv. Vi har streikerett med alle fordeler og ulemper det innebærer. At en gruppe nå har brukt sin rett til å streike er ikke mer udemokratisk, umoralsk eller dramatisk enn om skatteoppkreverne gjør det. Hadde hylekoret gått like mye i fistel om de eller andre offentlig ansatte som lærere eller skoleadministratorer hadde lagt ned sitt arbeid?

Ellers er jeg enig med EB i at det er trist. Jeg synes tidspunktet for streiken var uheldig, men jeg vil på det sterkeste forsvare de kabinansattes rett til å streike (og arbeidsgivers rett til å stenge ute).

Klippe
08-04-2006, 15:49
Godt ikke SAS har 70 fly og monopol i Norge. Da tror jeg de ansatte hadde gått helt bananas og billettprisene ville vært 3-5 gangere høyere enn i dag.
:sarc

LN-KGL
08-04-2006, 17:07
Og nedenfor er bilde av LN-TUD ved ankomst LHR "paa morgenparten" i dag tatt fra hotellvinduet - flott de har faatt luft under vingene igjen

Hurum
08-04-2006, 17:28
Originally posted by LN-KOG


Originally posted by EB


NOPE! Bare veldig trist hele greia... Men nå skal sant å sies at jeg fløy med SAS under denen konflikten og ble ikke berørt...så jeg slenger meg ikke på hylekoret - men at dette er trist og at jeg er oppgitt er en annen sak...

Jeg ble berørt, men jeg hyler ikke av den grunn. Jeg er derimot ekstremt provosert av alle kommentarer om at denne streiken er udemokratisk og rammer tredjepart osv. .

Noen gang opplevd at en streik ikke rammer tredjepart?

Bare vent til våren om det blir streik blant f.eks sykepleiere. Vil anta at en da skriker om tredjepart og fare for liv og helse....selv man i de siste sykepleierestreikene har tatt ut medlemmene sine slik at det er sommerferiebemanning ved avdelinger...plutselig blir det fare for liv og helse og påfølgende tvungen lønnsnemd...selv om bemanningen er akkurat like stor i helgene resten av året. Verden vil bedras.

TOS
08-04-2006, 17:50
Originally posted by LN-KOG

Jeg er derimot ekstremt provosert av alle kommentarer om at denne streiken er udemokratisk og rammer tredjepart osv. Vi har streikerett med alle fordeler og ulemper det innebærer.

...
Ellers er jeg enig med EB i at det er trist. Jeg synes tidspunktet for streiken var uheldig, men jeg vil på det sterkeste forsvare de kabinansattes rett til å streike (og arbeidsgivers rett til å stenge ute).

Jeg må si meg helt enig med deg, KOG!

jy

dc-8-63
08-04-2006, 18:36
Originally posted by LN-KOG


Originally posted by EB


NOPE! Bare veldig trist hele greia... Men nå skal sant å sies at jeg fløy med SAS under denen konflikten og ble ikke berørt...så jeg slenger meg ikke på hylekoret - men at dette er trist og at jeg er oppgitt er en annen sak...

Jeg ble berørt, men jeg hyler ikke av den grunn. Jeg er derimot ekstremt provosert av alle kommentarer om at denne streiken er udemokratisk og rammer tredjepart osv. Vi har streikerett med alle fordeler og ulemper det innebærer. At en gruppe nå har brukt sin rett til å streike er ikke mer udemokratisk, umoralsk eller dramatisk enn om skatteoppkreverne gjør det. Hadde hylekoret gått like mye i fistel om de eller andre offentlig ansatte som lærere eller skoleadministratorer hadde lagt ned sitt arbeid?

Ellers er jeg enig med EB i at det er trist. Jeg synes tidspunktet for streiken var uheldig, men jeg vil på det sterkeste forsvare de kabinansattes rett til å streike (og arbeidsgivers rett til å stenge ute).

Igjen kloke ord fra "Virtual" Groennland, i Von Oektens vei.....tiltredes sterkt fra avdeling vest.

Guest
08-04-2006, 19:12
Originally posted by LN-KOG
Jeg er derimot ekstremt provosert av alle kommentarer om at denne streiken er udemokratisk og rammer tredjepart osv. Vi har streikerett med alle fordeler og ulemper det innebærer.
Jeg fatter ikke at nogen kan forsvare strejker. Strejker er pr. definition udemokratiske de er ene og alene et udtryk for egoisme i sin yderste koncekvens. Man tænker alene på sig selv og sine goder og skider på andre mennesker! At denne konflikt var varslet og dermed "lovlig" (aftalt er vel et bedre ord!) gør det ikke bedre.

Strejkeret/Lock-out ret (to andre ord for gidseltagning) hører efter min mening ingen steder hjemme i 2006 i lande hvor alle arbejdstagere i det store og hele er velbeskyttet af lovene og har det godt. Strejker som bl.a. denne her er alene et spørgsmål om graden af hvor godt man har det. Når man så yderligere ser at der her er tale om at to grupper af mennesker der laver samme arbejde vil forkæles i forskellig grad, men at den ene gruppe kan forhandle sig til rette mens den anden skal lufte de militante tendenser, ja så bliver det jo helt horribelt. Man sidder tilbage med en formodning om at det handler om at den ene gruppe af ansatte føler sig bedre værd end de andre og derfor sandelig ikke kan arbejde på samme betingelser som disse, eller også handler det om at nogle fagforeningspampere skal vise at de gør noget for deres skyhøje honorarer.


Originally posted by LN-KOGEllers er jeg enig med EB i at det er trist. Jeg synes tidspunktet for streiken var uheldig, men jeg vil på det sterkeste forsvare de kabinansattes rett til å streike (og arbeidsgivers rett til å stenge ute). Tidspunktet var "trist"? Nej, det var helt ude i skoven! En flok ansatte der ikke har pejling med hvordan omverdenen ser på deres arbejdsgiver og på det renome deres egocentriske opførsel giver samme arbejdsplads. De har tydeligvis ikke begrab skabt om hvor meget de skaber problemer for andre ansatte i selskabet.

Når man ser på hvilke betingelser der gælder lønmæssigt (i forhold til andre med samme længde uddannelse og arbejdsopgaver) og med henblik på arbejdstider er der jo ikke lige frem tale om en overanstrengt underbetalt gruppe af mennesker, så de har ikke rigtigt noget at klynke over. Tværtimod burde de måske smile hele vejen i banken.

Guest
08-04-2006, 19:15
Originally posted by Hurum

Nja...tror nok dette er en ren praktisk måte å gjøre dette på. Ved streiker skal en ikke ha lønn, men penger fra streikkassen til fagforeningen. Alle som har vært i streik vet at denne jobben er ganske stor for både ansatte, lønningskontoret i bedriften og fagorganisasjonen.

Men om det stemmer slik jens tror at dem får full lønn og samtidig streiker....blir jeg veldig overrasket....det er jo å be om problomer i framtiden. det var sgu da også mindste man kunne forvente at de får lidt besvær ud af det selv ved at genere alle andre. Nu oplever de det bare som at de kan sidde klynkende på deres falde, genere en mængde mennesker og så har det ikke engang økonomiske eller praktiske konsekvenser.

ANX
08-04-2006, 19:33
GF1 sa på forrige side:

På NRK TV nå nettopp ble Petter J. rost for å ha vært med og fått oppgjøret i havn. Hvorfor var han ikke aktivt med lenge før? Hvorfor tillot han at anseelsen til SKBU ble rasert i to døgn fordi han ikke grep inn?

Du er nok inne på noe der... De hadde kanskje en annen agenda. :smokin

Hei Jens:

Kan huske at for 20+ år siden var danskene på Kastrup eksperter på å bruke utvidet variant av streikevåpenet. Man ble vant til at uregelmessigheter pga at danskene "satt i faglig møte" og lammet trafikken i hub'en.

Kanskje du skulle lese litt historie før du kaster stein på noen som bruker det for første gang. Som alltid før har klart å forhandle frem løsninger.

Tidspunktet for streiken var gitt av tidspunktet for forhandlingene, som er satt til en gitt dato lang tid på forhånd. Altså ikke slik at kabinen valgte påskeferien. Den ble også behørig lovmessig varslet i god tid, og alle hadde således anledning til å booke seg om på andre selskaper for sikkerhets skyld.

Les ellers første post på forrige side, der fremkommer at det ikke kun dreide seg om lønn. Arbeidsforholdene er viktigere enn noen få kroner.

:love

KLMfan
08-04-2006, 20:28
Originally posted by LN-KOG


Originally posted by EB


NOPE! Bare veldig trist hele greia... Men nå skal sant å sies at jeg fløy med SAS under denen konflikten og ble ikke berørt...så jeg slenger meg ikke på hylekoret - men at dette er trist og at jeg er oppgitt er en annen sak...

Jeg ble berørt, men jeg hyler ikke av den grunn. Jeg er derimot ekstremt provosert av alle kommentarer om at denne streiken er udemokratisk og rammer tredjepart osv. Vi har streikerett med alle fordeler og ulemper det innebærer. At en gruppe nå har brukt sin rett til å streike er ikke mer udemokratisk, umoralsk eller dramatisk enn om skatteoppkreverne gjør det. Hadde hylekoret gått like mye i fistel om de eller andre offentlig ansatte som lærere eller skoleadministratorer hadde lagt ned sitt arbeid?

Ellers er jeg enig med EB i at det er trist. Jeg synes tidspunktet for streiken var uheldig, men jeg vil på det sterkeste forsvare de kabinansattes rett til å streike (og arbeidsgivers rett til å stenge ute).


sier meg enig, er ikke begeistret for streik, men så lenge det er lov så må vi leve med det. Ikke mange år siden butikkene var tomme for mat....kan ikke huske det var like mye styr da....

LN-KOG
08-04-2006, 20:34
Jens, du har så rett: Stone throwing in glass houses can lead to a very cold and draughty life.

Akkurat nå kaster du forhistoriske steiner.

Guest
09-04-2006, 10:09
Originally posted by Cohomology


Det slår meg at jens ville passet perfekt inn i ledergruppen i sas. :up: velvidende at det ikke er ment sådan, vælger jeg at tage det som en kompliment.

Guest
09-04-2006, 10:12
Originally posted by ANX



Hei Jens:

Kan huske at for 20+ år siden var danskene på Kastrup eksperter på å bruke utvidet variant av streikevåpenet. Man ble vant til at uregelmessigheter pga at danskene "satt i faglig møte" og lammet trafikken i hub'en. Det har jeg på ingen måde glemt, men mindes heller ikke at jeg på noget tidspunkt har taget de metoder i forsvar - tværtimod.

Originally posted by ANX

Tidspunktet for streiken var gitt av tidspunktet for forhandlingene, som er satt til en gitt dato lang tid på forhånd. Altså ikke slik at kabinen valgte påskeferien.
:love Tidspunktet for forhandlinger er jo temmelig sikkert sat i fællesskab - det vil undre mig såre om man ikke i på det tidspunkt har skelet til kalenderen

LN-KOG
09-04-2006, 13:47
Originally posted by jens
Tidspunktet for forhandlinger er jo temmelig sikkert sat i fællesskab - det vil undre mig såre om man ikke i på det tidspunkt har skelet til kalenderen

Nå legges det i Norge en tidsplan som Riksmeglingsmannen er med å bestemme basert på hans kapasitet. I dette tilfellet har nok det "ubetydelige" faktum spilt inn.

For å utdype siden du helt tydelig ikke er inneforstått med den norske måten å gjennomføre forhandlinger på:
1) Partene forhandler seg i mellom. De finner fram til enighet og alt er vel. De finner ikke fram til enighet, gå til 2.
2) Frivillig megling i regi av Riksmeglingsmannen. De finner fram til enighet og alt er vel. De finner ikke fram til enighet, gå til 3.
3) Streik

Etter dette kan det bli tvungen megling og innblanding fra politikerne. Interessant nok er det venstresiden som har grepet til tvungen lønnsnemd oftere enn de borgerlige.

sail4fun
10-04-2006, 01:32
Originally posted by Flaps40





Hørt på sprøyt. De har da til fulle vist både nå og tidligere at det er på bakken man helst vil være. Bl.a. kravet om full pensjon fra 55 år. Nei, det skal mye til, dvs mange år med en helt annen innstilling til jobb og arbeidsgiver, før tilliten til CA foreningen er gjennopprettet.

Missunelsen lyser lang vei Flaps40 !

Det kan være svært gode grunner til denne pensjon alderen...

Tenkat NKF vant frem, den satt vel langt inne hos endel her tenker jeg, også få fikk vel
BraaahensKabin litt extra da uten å streike, men hjelp fra storesøster ( igjen,.... )

Flott med flere pursere fra SK !!

Hurum
10-04-2006, 08:38
Litt skremt over at en mener 55 år må være pensjonsalder for kabin-crew. Må da finnes mange andre yrkesgrupper hvor dette er langt mer legitimt.

Hvorfor blir en automatisk karakterisert som sjalu om en ikke er enig med SAS-klanen på forumet?

Flaps40
10-04-2006, 08:48
Originally posted by P.A. VIKING

Missunelsen lyser lang vei Flaps40 !

Det kan være svært gode grunner til denne pensjon alderen...

Tenkat NKF vant frem, den satt vel langt inne hos endel her tenker jeg, også få fikk vel
BraaahensKabin litt extra da uten å streike, men hjelp fra storesøster ( igjen,.... )

Flott med flere pursere fra SK !!

He,he jeg står så langt fra CA jobb og karrieremessig at ordet misunnelse oppleves fra min side irrelevant. Det er SBU's overlevelses evne jeg er opptatt av. Med de grep Kjos nå tar har jeg veldig tro på DY fremover. Han sikrer på denne måte tilgang til lavere kostnader for CA og Pilot crew. Derved skrus konkurranseskruen til enda en omdreining. Jeg har liten tro på at SBU makter konkurransen med mindre de virkelig gjør noe for å senke kostnader og ikke bare øker dem.

Guest
10-04-2006, 09:39
Originally posted by LN-KOG


For å utdype siden du helt tydelig ikke er inneforstått med den norske måten å gjennomføre forhandlinger på:
1) Partene forhandler seg i mellom. De finner fram til enighet og alt er vel. De finner ikke fram til enighet, gå til 2.
2) Frivillig megling i regi av Riksmeglingsmannen. De finner fram til enighet og alt er vel. De finner ikke fram til enighet, gå til 3.
3) Streik

Kender godt den model LN-KOG, den er meget lig den danske. Og præcis derfor sagde jeg at man nok havde skelet til mulig konfliktdage i påsken. Denne tidsplan er jo lavet i samarbejde mellem parterne, og de kan jo også tage en kalender frem og regne baglæns. Med andre ord jeg tror ikke på at det var en tilfældighed at strjeken faldt ved påsken= der hvor flest mulige uskyldige kunne tages som gidsler.
Originally posted by P.A. VIKING
også få fikk vel BraaahensKabin litt extra da uten å streike, men hjelp fra storesøster ( igjen,.... ) ok den udtalelse lover virkelig godt for det fremtidige samarbejde...... NOT
Hvorfor kan to grupper af ufaglært personale ikke arbejde på samme vilkår i samme selskab uden at bekrige hinanden?

cabincruiser
10-04-2006, 10:34
Originally posted by P.A. VIKING



Tenkat NKF vant frem, den satt vel langt inne hos endel her tenker jeg, også få fikk vel
BraaahensKabin litt extra da uten å streike, men hjelp fra storesøster ( igjen,.... )

Flott med flere pursere fra SK !!

Det er jammen godt det ikke er vi to som skal jobbe sammen i kabinen Viking. Heldigvis er de fleste exSK mer positivt innstillt enn deg.

Jeg hadde forøvrig klart meg m e g e t godt uten denne "hjelpen" fra NKF. En prosent mer på lønnsslippen enn det SBK fikk er etter min og manges andres mening ikke på noen måte verdt det dårlige rykte og den kundeflukten vi nå vil oppleve. Det er det mange av NKFs medlemmer som synes også... :naughty:

TG923
10-04-2006, 14:19
Flyvertinnene og – vertene i SAS sa nei til å gå ned enda mer i lønn, og de krevde lik lønn for likt arbeid. Det er ikke akkurat urimelig.

...

Ved neste lønnsoppgjør i SAS Braathens bør de kabinansatte ha én fagforening, med en profesjonell ledelse og felles krav.

http://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/article2041023.ece

Flaps40
10-04-2006, 18:20
Originally posted by TG923


Flyvertinnene og – vertene i SAS sa nei til å gå ned enda mer i lønn, og de krevde lik lønn for likt arbeid. Det er ikke akkurat urimelig.

...

Ved neste lønnsoppgjør i SAS Braathens bør de kabinansatte ha én fagforening, med en profesjonell ledelse og felles krav.

http://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/article2041023.ece

Kanskje de ved neste korsvei går med på å rette opp skjevheten overfor DY og andre LCC. 25% merkost for SBU er ikke noe SBU kan leve med. I mellomtiden får vi tro SBU kompletterer med alternative løsninger som vikarpool, rekruttering fra vikarbyrå eventuelt direkte ansettelse av utenlandske CA på mer levelige betingelser enn det CA foreningene har klart å presse igjennom nå. Heldigvis har SAS ledelsen andre selskaper de kan sette inn på markedet for å ikke tape for store markeds andeler, f.eks. KF, airBaltic etc etc.

BU9001/V2.0
10-04-2006, 18:43
Da regner jeg med at du synes det er helt greit at selskapet leier inn folk innen engineering på samme måte som du beskriver?

Du er vel like villig til å gi fra deg lønnen din til fordel for billigere arbeidskraft fra andre steder?

TOS
10-04-2006, 20:00
Originally posted by Flaps40


Kanskje de ved neste korsvei går med på å rette opp skjevheten overfor DY og andre LCC. 25% merkost for SBU er ikke noe SBU kan leve med. I mellomtiden får vi tro SBU kompletterer med alternative løsninger som vikarpool, rekruttering fra vikarbyrå eventuelt direkte ansettelse av utenlandske CA på mer levelige betingelser enn det CA foreningene har klart å presse igjennom nå. Heldigvis har SAS ledelsen andre selskaper de kan sette inn på markedet for å ikke tape for store markeds andeler, f.eks. KF, airBaltic etc etc.

Flaps40: Du har tydeligvis ikke enda forstått de økonomiske mekanismene som fungerer i markedet som SAS Braathens og DY osv. opererer. Vis meg det selskapet som kan overta SKBUs rolle... DY kan ikke gjøre det, Ryanair kommer neppe på norsk innenriks, Sterling er heller ikke i nærheten av å kunne være et alternativ. Det er rett og slett ingen som har ledig kapasitet til å gjøre dette, og om noen skulle være interessert i ekspandere så er det lite sannsynlig at det er så mye ledige piloter og annet kabinpersonale at de kan gjøre det uten en økning i kostnadene.

Det er selvsagt riktig at dersom store skjevheter opprettholdes over lengre tid så kan selskap med lavere kostnader ta markedsandeler, men også LCC'er vil merke økte kostnader når man ekspanderer. Man bør nok ikke øke SKBUs kostnader nevneverdig, men å tro at utgiftene til kabinen er det som velter SAS Braathens er vel en smule søkt. SAS-ledelsen, som Flaps40 har stor tro på, har vel selv gjort endel grep for å "devaluere" produktets verdi gjennom reduksjon i servicenivå, reduksjon i bonusopptjening på billigbilletter (noe som innebærer at man må redusere billettprisen mer enn om man ga god bonusopptjening, gjerne med evigvarende poeng), osv.

Flaps40
10-04-2006, 20:08
Originally posted by BU9001/V2.0


Da regner jeg med at du synes det er helt greit at selskapet leier inn folk innen engineering på samme måte som du beskriver?

Du er vel like villig til å gi fra deg lønnen din til fordel for billigere arbeidskraft fra andre steder?



Ja faktisk er jeg det. Jeg tror vi må ta innover oss at arbeidsmarkedet er globalt. Eksempler er jo at SAS har solgt sin IT avdeling til CSC, SAS Component til ST Aero (Singapore), og både SAS og BU solgte i sin tid ut motorvedlikeholds verkstedene. Det ligger mye engineering i alle nevnte områder. Vi må regne med at flere funksjoner vil bli solgt. Som oftest følger de ansatte med på lasset. Men ved at man selger til globale aktører følger naturligvis at disse bedrifter over tid flytter aktivitetene der de finner det mest lønnsomt å operere. Vi ser f.eks. at FR er i ferd med å etablere teknisk vedlikehold i Riga i samarbeid med SR Technics. Håper det var svar på noe av det du spør om.

Flaps40
10-04-2006, 20:19
Originally posted by TOS


Flaps40: Du har tydeligvis ikke enda forstått de økonomiske mekanismene som fungerer i markedet som SAS Braathens og DY osv. opererer. Vis meg det selskapet som kan overta SKBUs rolle... DY kan ikke gjøre det, Ryanair kommer neppe på norsk innenriks, Sterling er heller ikke i nærheten av å kunne være et alternativ. Det er rett og slett ingen som har ledig kapasitet til å gjøre dette, og om noen skulle være interessert i ekspandere så er det lite sannsynlig at det er så mye ledige piloter og annet kabinpersonale at de kan gjøre det uten en økning i kostnadene.

Det er selvsagt riktig at dersom store skjevheter opprettholdes over lengre tid så kan selskap med lavere kostnader ta markedsandeler, men også LCC'er vil merke økte kostnader når man ekspanderer. Man bør nok ikke øke SKBUs kostnader nevneverdig, men å tro at utgiftene til kabinen er det som velter SAS Braathens er vel en smule søkt. SAS-ledelsen, som Flaps40 har stor tro på, har vel selv gjort endel grep for å "devaluere" produktets verdi gjennom reduksjon i servicenivå, reduksjon i bonusopptjening på billigbilletter (noe som innebærer at man må redusere billettprisen mer enn om man ga god bonusopptjening, gjerne med evigvarende poeng), osv.

Enig med mye av det du sier her. Imidlertid tror jeg vi har grunnleggende ulik oppfatning av hvorvidt andre selskaper kan overta kapasiteten til SBU etter hvert som SBU eventuelt måtte finne det nødvendig å redusere. Jeg tror fremdeles det er relativt fort gjort for andre selskaper å fylle opp tomrommet etter hvert som SBU måtte redusere. Husk det er en hel rekke selskaper som hver for seg kan ta biter av markedet.

Selvsagt er ikke overpris på CA cost alene nok til å velte lasset. Problemet for SBU er at de betaler for mye for de fleste funksjoner og tjenester fordi de er bundet opp av avtaler som var til å leve med i monopoltiden. DY og andre LCC er i en betydelig bedre valgsituasjon fordi de har ikke all denne kostbare infrastrukturen de må ivareta (a la SGS, STS etc).

Når det gjelder bonus poeng etc skal jeg være forsiktig med å uttale meg. Har lite kjennskap til den siden av driften.

sail4fun
10-04-2006, 22:03
Originally posted by cabincruiser


Originally posted by P.A. VIKING



Tenkat NKF vant frem, den satt vel langt inne hos endel her tenker jeg, også få fikk vel
BraaahensKabin litt extra da uten å streike, men hjelp fra storesøster ( igjen,.... )

Flott med flere pursere fra SK !!

Det er jammen godt det ikke er vi to som skal jobbe sammen i kabinen Viking. Heldigvis er de fleste exSK mer positivt innstillt enn deg.

Jeg hadde forøvrig klart meg m e g e t godt uten denne "hjelpen" fra NKF. En prosent mer på lønnsslippen enn det SBK fikk er etter min og manges andres mening ikke på noen måte verdt det dårlige rykte og den kundeflukten vi nå vil oppleve. Det er det mange av NKFs medlemmer som synes også... :naughty:



Hadde Petter Jansen sagt OK til dette "in the first place" så ble vel ingen streik da , men han gamblet og tapte

Men at Deres 2 forening er ikke klarer å spille på samme banehalvdel gavner ingen av dere 2 grupperinger , så er må dere ALLE i kabinen sammle dere.

sail4fun
10-04-2006, 22:37
Originally posted by jens



Originally posted by P.A. VIKING
også få fikk vel BraaahensKabin litt extra da uten å streike, men hjelp fra storesøster ( igjen,.... ) ok den udtalelse lover virkelig godt for det fremtidige samarbejde...... NOT
Hvorfor kan to grupper af ufaglært personale ikke arbejde på samme vilkår i samme selskab uden at bekrige hinanden?



Begge foreninger har vel kjempet for like vilkår , men ikke på samme banehalvdel.....og ikke syncronisert....

Husk også at denne gruppen ufaglært personale er en spesiell gruppe på den måten at de fleste har en (god) utdannelse fra før slik at de er ressursterke, har bein i nesa ,og har en veldig bred yrkeserfaring slik at jeg vil tror de er tøffe å møte i forhandlinger på mange måter.

kafarsken
11-04-2006, 00:45
Noen får det til å høres ut som om DY kabin har mye dårligere betalt en SK, det er feil. Innleide har dårligere betalt, men ikke fast ansatte.

Synes det er på tide å innse at det koster penger å ha flyene i luften, og det er godt for selskapet å ha ansatte med god erfaring.

sail4fun
20-04-2006, 21:13
http://kabin.no/nyhet_3276.nml

En konflikt til ettertanke

Vi har nettopp lagt bak oss en konflikt med SAS Braathens as. En konflikt som resulterte i kanselleringer og ubehageligheter for de av våre passasjerer som ble utsatt for den. De kabinansatte i SAS Braathens ønsket ikke en konflikt; vi søkte fredelige løsninger. Det gikk som kjent ikke, og konflikten ble en realitet.

La meg begynne med å slå fast at dette var en helt lovlig arbeidskamp for våre betingelser, i en bransje som er satt under et slikt press at nesten alle mulige grenser tøyes! I løpet av de to siste årene har flertallet av de kabinansatte (tidligere SAS) hatt arbeidsdager som i mange tilfeller har overskredet alt fra 12 til 16 timer og i enkelte tilfeller opp mot 20 timer. Arbeidsuker som overstiger 45 timer med 11 dager fri pr måned. I 30 % av arbeidstiden vet de kabinansatte ikke hvor de skal eller når de kommer hjem. De har ikke overtidsbetaling eller kompensasjon for arbeid på lørdag eller søndag. Store deler av arbeidsperiodene er de borte hjemmefra uten å se sin familie. De har en weekendfri pr måned som begynner kl. 16.00 fredag og varer til kl. 06.00 mandag morgen. De aller fleste, 1600 av 1800 kabinansatte i SAS Braathens, er kvinner. De fleste av disse er dobbeltarbeidende. De vilkårene de har levd under de siste årene har vært særdeles krevende. De har ikke hatt en mulighet å langtidsplanlegge sitt familieliv. Planlegging av juleferier og sommerferier har vært vanskelig og har medført stor frustrasjon! Dette var også årsakene til den konflikten som rammet selskapet sist uke. Det er ikke mange arbeidsgrupper i Norge i 2006 som ville godtatt slike vilkår!

Jeg aksepterer fullt ut passasjerenes reaksjon! Jeg er ikke i nærheten av å forstå reaksjonen fra en del andre aktører; en reaksjon som i bunn og grunn kun hadde en fellesnevner: Mer konkurranse og flere aktører på banen. Er det slik å forstå at næringslivets og politikernes samlede oppfatning er at svaret på ovenfor nevnte arbeidsbetingelser for et kvinnedominert yrke, er mer konkurranse og ytterligere forverring av arbeidsvilkårene? Jeg forstår at våre politikere samler billige politiske poeng ved å snakke om lavprisfly! Det er skapt et inntrykk av at en flymaskin til 200 millioner kr med piloter og kabinansatte, er et perfekt arbeidsverktøy for å transportere passasjerer fra for eksempel Norge til England, for samme pris som betales for en drosjetur mellom Oslo og Gardermoen. Jo billigere jo bedre, tror de som reiser! Sammen med fallet på den gjennomsnittelige billettprisen øker presset på våre arbeidsbetingelser. Vi som har hatt denne jobben i lang tid har hatt spennende dager i et utfordrende yrke. Men samtidig har vi vært med på en av de mest radikale omlegginger i vår industris historie. For SAS Abs del er besparingene de siste tre år kommet opp i formidable 14 000 millioner kroner. Ikke noe firma eller ansatte kan gå igjennom slike sparerunder uten at det legger betydelig press og stress på de indre relasjoner i et selskap. Slik har det også vært i SAS Braathens as! Legger vi til at vi i Norge skulle slå sammen SAS og Braathens til et nytt selskap, ja da er det kanskje ennå lettere å forstå at utfordringene nesten har vært umenneskelige! Oppgående næringslivsledere i Norge forstår at dette har vært og er en betydelig utfordring. Stor ble derfor min forbauselse da jeg i et innslag i TV2 11.april ser at ”storkundene nå vil bytte leverandør av flytjenester”. Men dessverre mangler de alternativer!” Et av intervjuobjektene var en leder fra entreprenørselskapet Skanska, som fornøyd via faks kvitterer ut en ny samarbeidsavtale med et flyselskap som heter Norwegian. Et flyselskap som har satt seg selv i spissen for å ytterligere øke presset på vilkårene i norsk luftfart, med å true med å opprette besetningsbaser i Polen og eventuelle andre lavkostland. Dette applauderes av en byggenæring som sulter etter billigst mulig (øst-europeisk) arbeidskraft. For det må vi kabinansatte forstå: Slik virker konkurransen og konsekvensen blir at norske skattepenger forsvinner ut av Norge. Utflagging av norske arbeidsplasser premieres med andre ord av norsk næringsliv!

Jeg blir betydelig mer bekymret når store aktører som Statoil og Hydro står frem med lignende synspunkter. To store seriøse norske samfunnsaktører som jeg har stor respekt for og som jeg er overbevist om ikke diskriminerer menn og kvinner hva gjelder eksempelvis arbeidstidbestemmelser. Uten et eneste ord om sympati for ovenfor nevnte problemstillinger og bakenforliggende årsaker er meldingen: ”Vi vurderer å bytte leverandør av flytjenester.” Hvor er etikken og moralen i dette bildet, og hvor er norske politikere og vernet av norske arbeidsplasser? Selv hadde jeg håpet på en reflektert reaksjon, som sa at de forstår de betydelige utfordringene som SAS Braathens arbeider med; tatt i betraktning de enorme spareplanene og sammenslåingen av to ulike selskaper som nå er blitt til Norges åttende største selskap. Men nei, her må det byttes leverandør av flytjenester og nye aktører må komme inn for å drive flyprisene ennå lengre ned, i et land der flyprisene allerede er blant de billigste i Europa! Konsekvensen for arbeidsvilkårene for de som arbeider i flybransjen, blir en ytterligere forverring. Norsk Kabinforening forstår den konkurransesituasjonen SASBraathens befinner seg i, og har bidratt betydelig i det arbeidet som har vært gjort for å få SASBraathens til å bli et konkurransekraftig selskap. Det vil vi også fortsette med. Men selv for de kabinansatte går det en grense og den ble overtrådt i den perioden som nå ligger bak oss. Resultatet ble en arbeidskamp for de kabinansattes rettigheter. I årene som kommer skal våre medlemmer møte alle våre kunder med et smil og en profesjonell serviceinnstilling, og det gleder vi oss til. Til gjengjeld håper vi på at våre passasjerer forstår og aksepterer at dette er et krevende sikkerhetsyrke som vi utfører med arbeidsglede og profesjonalitet. I tillegg håper vi at vår ledelse i SAS Braathens en gang for alle forstår at selv et kvinnedominert yrke skal ha respekt og en hverdag til å leve av og leve med! På den måten unngår ledelsen fremtidige konflikter med de kabinansatte i SAS Braathens til beste for våre passasjerer, de ansatte og selskapets egen ledelse!

John Lyng

Lystige Laura
21-04-2006, 00:15
Tilbud / etterspørsel.

Det er det som styrer betingelsene til kabinansatte. Så lenge det finnes så mange som vil gjøre samme jobben til en helt annen pris, med samme kvalitet, så blir betingelsene deretter. Det går igjen i flere bransjer, og luftfarten er ingen hellig ku.

TOS
21-04-2006, 00:31
Originally posted by Lystige Laura


Tilbud / etterspørsel.

Det er det som styrer betingelsene til kabinansatte. Så lenge det finnes så mange som vil gjøre samme jobben til en helt annen pris, med samme kvalitet, så blir betingelsene deretter. Det går igjen i flere bransjer, og luftfarten er ingen hellig ku.

Det er ikke så enkelt at det er tilbud og etterspørsel som bestemmer betingelsene til de kabinansatte, selv om et eventuelt overskuddstilbud av personer som ønsker å jobbe som kabinansatte (og som er kvalifiserte eller kan bli det) på sikt kan bidra til at betingelsene blir dårligere. Dette vil skje f.eks. kunne skje gjennom overenskomster mellom arbeidstakere og arbeidsgivere, noe som vel har skjedd i SAS, og gjennom at nyansettelser skjer på andre vilkår enn de vilkår som de som er i systemet allerede har (sannsynligvis ikke helt rett frem å få fagforeningene med på dette..).

Man kan ikke bare si opp de med gode vilkår og erstatte disse med noen på dårligere vilkår (ei heller kan man bryte kollektivavtaler hvis man føler for det). Tilbud og etterspørsel er viktige faktorer, men arbeidsmarkedet er litt mer komplisert enn mange andre markeder.

Hurum
21-04-2006, 00:39
John Lyng er tydeligvis ikke helt orientert om marked og markedskreftene.

Argumentasjonen at det jobbes 20 timers dager og at i 30% av tilfellene vet ikke de kabinansatte hvor dem ender opp hen når dem er på jobb.
Trodde man schedulerte sine ansatte i god tid, og i alle fall før avgang...men at det kan komme endringer tviler jeg selvsagt ikke på...men i 30% av tilfellene? Da bør SAS snarest få seg bedre verktøy for å hjelpe dem med å bruke de ansatte i bedriften mer hensiktsmessig. At det i tillegg skal være et argument at det er mange kvinner og dobbeltarbeidende og at dte derfor er synd at dem må jobbe under de kjempe-ugunstige jobb/arbeidstidsavtalene SAS Braathens har virker vel litt fjernt. Hva med å innføre en hel uke i kabin-kurset på 5-6 uker...utvide det med en uke og realitetsorientere de søkende påhva dem går til. Ikke bare virker det som SAS ser ut til å mangle evnen til å informere kundene av hva de kan forvente av service og tjenester av selskapet...men det virker ikke som de ansatte heller er orientert om hva dem går til. Hvem har ansvaret for kommunikasjonen i selskapet - her er det jo kjempeutfordringer.

At Lyng i tillegg forsøker å sverte en konkurrent som visstnok heter Norwegian blir bare enda dummere.

Lystige Laura
21-04-2006, 00:56
Originally posted by TOS


Originally posted by Lystige Laura


Tilbud / etterspørsel.

Det er det som styrer betingelsene til kabinansatte. Så lenge det finnes så mange som vil gjøre samme jobben til en helt annen pris, med samme kvalitet, så blir betingelsene deretter. Det går igjen i flere bransjer, og luftfarten er ingen hellig ku.

Det er ikke så enkelt at det er tilbud og etterspørsel som bestemmer betingelsene til de kabinansatte, selv om et eventuelt overskuddstilbud av personer som ønsker å jobbe som kabinansatte (og som er kvalifiserte eller kan bli det) på sikt kan bidra til at betingelsene blir dårligere. Dette vil skje f.eks. kunne skje gjennom overenskomster mellom arbeidstakere og arbeidsgivere, noe som vel har skjedd i SAS, og gjennom at nyansettelser skjer på andre vilkår enn de vilkår som de som er i systemet allerede har (sannsynligvis ikke helt rett frem å få fagforeningene med på dette..).

Man kan ikke bare si opp de med gode vilkår og erstatte disse med noen på dårligere vilkår (ei heller kan man bryte kollektivavtaler hvis man føler for det). Tilbud og etterspørsel er viktige faktorer, men arbeidsmarkedet er litt mer komplisert enn mange andre markeder.

Helt opplagte ting som står her, men hvis du vil beholde jobben din så må du være konkurransedyktig også.

Et eksempel: 2 butikker selger hvitmaling. Malingen er akkurat like holdbar og god i begge butikker, og det vet kundene. Den ene butikken tar 200 kroner pr. liter og den andre tar 50 kroner pr liter. Hvilken butikk overlever?

dc-8-63
21-04-2006, 04:27
Vel etter snart 10 aar her borte hvor markedskreftene styrer, har jeg aldri funnet et eksempel som du nevner om maling...jeg har kjoept masse maling til Nok 50.00 bare for aa finne ut at for aa male rommet ender jeg opp med aa kjoepe "billig" maling for Nok 250.00 totalt for aa faa det til aa se pent...mens jeg kunne ha klart meg med Nok 200.00 om jeg hadde kjoept bedre kvalitet med engang....og her i USA faar du det betaler for...koster noe vesentlig mindre, ja saa er kvaliteten deretter.....og her vil begge butikkene overleve....fordi markedet krever det....

Slik vil markedet finne rom til baade SAS og Norwegian ogsaa

Lystige Laura
21-04-2006, 15:12
Originally posted by dc-8-63


Vel etter snart 10 aar her borte hvor markedskreftene styrer, har jeg aldri funnet et eksempel som du nevner om maling...jeg har kjoept masse maling til Nok 50.00 bare for aa finne ut at for aa male rommet ender jeg opp med aa kjoepe "billig" maling for Nok 250.00 totalt for aa faa det til aa se pent...mens jeg kunne ha klart meg med Nok 200.00 om jeg hadde kjoept bedre kvalitet med engang....og her i USA faar du det betaler for...koster noe vesentlig mindre, ja saa er kvaliteten deretter.....og her vil begge butikkene overleve....fordi markedet krever det....

Slik vil markedet finne rom til baade SAS og Norwegian ogsaa



Helt til enda en butikk selger like god maling til kr 50 pr liter. Da overlever de 2 som selger til kr 50. Den som må ha kr 200 på grunn av høye kostnader taper for mye på å selge maling til kr 50, og må kaste inn håndkledet.

dc-8-63
21-04-2006, 15:24
Poenget mitt er at det aldri er samme kvalitet paa noe du betaler NOK 50 for og noe du betaler NOK 200 for...altfor ofte viser det seg at NOK 200 i utgangspunktet blir billigst, naar du er ferdig med aa male rommet....slik ogsaa med flybilletter: Kjoeper jeg den billige billetten med Jetblue til New York og de instiller pga teknisk, saa er allt det de tilbyr en reise 24 timer senere (som er deres neste avgang) kjoeper jeg den dyrere billetten fra Continental (som har hoeyere kostnader) og de maa instille pga teknisk for jeg tilbud om reise via Houston aa komme frem 3 timere senere enn planlagt....og jeg rekker fremdeles konferansen jeg betalte 10x hva flybilletten koster....

EB
21-04-2006, 19:05
Godt poeng...og du er faktisk større fan av jetBlue enn Continental!

Hurum
21-04-2006, 19:09
Synes begge sider har et poeng...tror ikke saken er så svart/hvitt som det fremstilles her.
Continental forsøker f.eks ikke å bli et nytt Jetblue;)

dc-8-63
21-04-2006, 19:25
...vel jeg oppfatter ei heller at SASBraathens forsoeker aa bli ett nytt Norwegian paa noen som helst maate....mitt poeng er at naar man kjoeper en flybillett, saa er det en del av en stoerre bilde, og som oftest er det andre faktoerer enn nettopp pris som avgjoer hvilket selskap som er det mest gunstige....det er summen av alle faktorer som avgjoer....og i min situasjon har muligheten for aa bli 3 timer forsinket i stedenfor 24 timer forsinket en hoey verdi.....og vil vaere avgjoerende for hvilket selskap jeg velger....hvit malings eksemplet er ganske saa svart-hvitt vel hvitt - hvitt

Hurum
21-04-2006, 19:36
Jo kan være med deg i at det er totalbildet som avgjør. Nettopp derfor er det greit at en har begge deler og dermed får større valgfrihet.

Men at SAS Braathens forsøker langt mer å bli et lavprisselskap i stedenfor å satse på det gode produktet dem hadde tror jeg mange er enig i har skjedd.

dc-8-63
21-04-2006, 21:00
Originally posted by Hurum


Jo kan være med deg i at det er totalbildet som avgjør. Nettopp derfor er det greit at en har begge deler og dermed får større valgfrihet.

Men at SAS Braathens forsøker langt mer å bli et lavprisselskap i stedenfor å satse på det gode produktet dem hadde tror jeg mange er enig i har skjedd.


Da velger du en noksaa snevert grunnlag for hva som skiller mellom LCC og Nettverk Selskap...ja service ombord hos SASBraathens er helt klart paa LCC nivaa....men paa ingen maate har de forlatt Nettverket de er en del av, resten av SAS, Star Alliance etc. etc. og i mitt totalbilde betyr nettverket langt mere enn en broedskive eller to......

EB
21-04-2006, 21:09
Tilbake til malingsbutikkene... Her spiller det vel også en rolle hvilken pris butikkene kjøper malingen inn i butikk på. Pluss hva de har av cash i banken...

ANX
21-04-2006, 23:24
SAS som LCC er en urealistisk myte som i praksis er motbevist.

I denne tråden interessante analogier til dagens virkelighet, bless you:

I denne tråden SYNSES det over en lav sko, og de som egentlig vet hvor den trykker er fraværende. Så husker vi som har levd en stund:

I gamlelandet Norge var det et skjæringspunkt engang for 20+ år siden, da nordmenn gikk mann av huse for å kjøpe billige produkter fra utlandet og etterpå oppdaget at det var dårlig kvalitet, slik at man like gjerne kunne kjøpt norsk.

Virker som at hvermannsen ikke kan gjenkjenne kvalitet. Bare det er lavpris og plastic så kan man bare kaste det og kjøpe nytt. Sluttsum = høyere.

Når det nå spares inn på vedlikehold på flyene, begynner jeg bli betenkt: Flyene er konstruert i en tid da godt vedlikehold var en del av pakka.

Skal starte en egen tråd om dette. :lol