Flyprat >
Småprat > Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)
View Full Version : Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)
Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur
Hun hadde 700 kroner i norske og thailandske sedler, men et Visa-kort som bare kunne brukes i Thailand.
http://www.aftenposten.no/okonomi/Norwegian-nektet-henne-mat-og-drikke-pa-12-timers-flytur-7228927.html#.UbljaJbGByI
Her har ikke fornuften vært avgjørende hos DY tydeligvis. Er det mulig!
Ja ja, man får vel det man betaler for.
ikke noe nytt hørt om noen som fløy til Dubai med Norwegian fikk ikke noe servering ombord verken vann eller mat
Nå er vel ikke Norwegian alene om å kun godta kort som betaling ombord - at det tas imot kontanter er heller unntaket enn regelen etter min erfaring.
Som norsk (?) selskap er faktisk Norwegian forpliktet å ta mot kontanter som betalingsmiddel.
Kontanter er fremdeles, etter norsk lov, såkalt "tvungent betalingsmiddel".
SudCaravelle
13-06-2013, 09:26
Dette er nok helt sikkert et innkjørings problem som DY/DU helt sikkert tar tak i. Det gir nok litt vann på møllen for noen, og det er godt stoff for avisene.
Jeg som vanlig er litt små paranoid ofr slike oppslag og mistenker at her er historien selvfølgelig lagt 100% prosent opp til at DY/DU er inhumane. Ser for meg at hun uten noen omstendighet ikke ville fått vann er merkelig, men igjen – det blir nok tatt tak i.
Jeg tror vi kommer til å se maaaaange slike historier utover, og regner med at sikkert en person av 200-300 pax på hver eneste flygning gjerne kunne tenke seg en 15 ”minutes of fame”
ikke noe nytt hørt om noen som fløy til Dubai med Norwegian fikk ikke noe servering ombord verken vann eller mat
Det er heller unntaket. DY har jeg aldri opplevd som gnien på vann. Jeg har alltid fått (fått - ikke betalt) når jeg har spurt.
Poenget er kanskje at man må spørre.
Regner med de går gjennom rutinene på dette. I noen situasjoner er ikke helt ufarlig å sitte i 12 timer uten drikke heller, så betaling kan ikke være et avgjørende element for dèt.
putzmeister
13-06-2013, 10:07
Ikke helt uventet dette, folk flest kjøper reisen der den er billigst.
Betingelser og regler er ikke sååå nøye å få med seg.
MEN det er ingen unnskyldning for flyselskapet å nekte å ta imot gangbar valuta, media elsker slikt.
Vi lever i et samfun der media selger best på skandaler, ekstremvær, klima osv osv. så slike oppslag må vi bare finne oss i.
Om vi skal akkseptere det er en annen sak.
Viser dette den virkelige verden i "billigselskaper" som DY og andre "billig" aktører i markedet???
Hvis alle reisende skaffer rede på HVA de bestiller og HVA de betaler for, samt skaffer seg rede på HVA de faktisk må betale ekstra for så hadde det vert mange skribenter i tabloidpressen som hadde hadt lite å gjøre.
De "vanlige" selskapene (Thai, Finnair, SAS osv.) er det jo som kjent mat å få ombord ved langflyvninger, så det er vel lett å feile og tro at alt er OK.
Husk Company pollesy....
CRJ1000ER
13-06-2013, 11:02
Som norsk (?) selskap er faktisk Norwegian forpliktet å ta mot kontanter som betalingsmiddel.
Kontanter er fremdeles, etter norsk lov, såkalt "tvungent betalingsmiddel".
Jeg tror DY kun er forpliktet til å ta i mot norske kontanter på norske innenriksruter. På internasjonale flyvninger kan selskapene bestemme selv hva de vil ta i mot.
I følge Aftenposten var det en i Norge som bestilte billetten for henne og da burde jo han ha lest vilkårene skikkelig. Dessuten er det ikke DY/DU's feil eller problem at hun ikke har et VISA-kort som fungerer utenfor Thailand - første bud når man reiser halve jordkloden rundt er å ha penger i bakhånd om noe skulle skje.
Veldig dårlig gjort å ikke ta i mot cash i en "nødsituasjon". Det Thailandske crewet tør vel ikke annet enn å følge reglene.
Hvis hun hadde spurt noen av medpassasjerene ville hun helt sikkert funnet noen som ville betalt med kort for henne mot cash.
Jeg tror DY kun er forpliktet til å ta i mot norske kontanter på norske innenriksruter. På internasjonale flyvninger kan selskapene bestemme selv hva de vil ta i mot.
I følge Aftenposten var det en i Norge som bestilte billetten for henne og da burde jo han ha lest vilkårene skikkelig. Dessuten er det ikke DY/DU's feil eller problem at hun ikke har et VISA-kort som fungerer utenfor Thailand - første bud når man reiser halve jordkloden rundt er å ha penger i bakhånd om noe skulle skje.
Selv om den reisende selv har et ansvar, så synes jeg nå oppriktig at det burde være muligheter til å betale med kontanter fra de land man flyr mellom. Man kan gjerne oppmuntre folk til å betale med kort, men litt fleksibilitet bør man kunne forvente.
Den reisende hadde jo også penger i bakhånd (bare ikke et internasjonalt VISA- eller kredittkort).
C-klasse
13-06-2013, 11:25
Du får hva du betaler for.
Dette er ikke siste gangen vi vil lese om passasjerer som vil klage på servicen på Norwegian LH.
teamseacow
13-06-2013, 11:30
Kan jo bare betale en medpassasjer litt cash mens for at den drar kortet? Ser ikke helt problemet for å være ærlig...
AirbusTrond
13-06-2013, 11:30
Om man er så sjenert eller dannet at man kan forkomme av tørst fordi man ikke tør spørre og forklare situasjonen, så kan vel neppe flyselskapet klandres først og fremst. Det blir jo ekstra pussig når man velger å gå til media etterpå i stedet. Men selvsagt altfor strengt fra kabinbesetningens side!
Ellers enig med TOS i at det er burde å være kulle betale med sedler i valuta fra land man reiser til og fra. Det kunne jo f.eks. være så enkelt at man har blitt mistet eller frastjålet kortet (ikke alle har to). Det er jo ikke i alle land kort er så utbredt som i Norge, og det må DY ta hensyn til når de skal ut i den virkelige store verden.
Cash-handling er grisedyrt. Du bruker ofte mer i admin-kostnader enn du får inn. Billigere å ta card only og heller 'kompe' litt i spesielle tilfeller. Krever selvfølgelig at purser har litt retningslinjer.
teamseacow
13-06-2013, 11:48
Sjekket på AirAsia sine nettsider: ironisk nok aksepterer de kun kontanter om bord og ikke kredittkort :p
AirbusTrond
13-06-2013, 11:58
Cash-handling er grisedyrt. Du bruker ofte mer i admin-kostnader enn du får inn. Billigere å ta card only og heller 'kompe' litt i spesielle tilfeller. Krever selvfølgelig at purser har litt retningslinjer.
Et cash-gebyr er da ikke urimelig, på samme måte som banker har det. "Betaler du med cash kommer et tillegg på 25 prosent eller 25 kroner per transaksjon..". Det ville jo tvinge de fleste over på kort.
Likevel, volumet er lite og kostnadene høye. Man har også strenge sikkerhetsrutiner med cash som man slipper når man kun har kort-slipper.
Dette er en ikke-sak !!
Sikker på at alt er 100% korrekt fremstilt folkens.....HUSK: en sak har flere sider....dette trenger ikke gjentas.
Men selvfølgelig....mange MÅ kritisere :headbang :headbang :headbang
litt-amatør
13-06-2013, 13:13
Selv er jeg en svoren tilhenger av cash under mottoet "cash is king".;) Men jeg har akkurat her litt forståelse for at det skaper mye problemer i lufta å skulle ta imot masse ulike sedler e.l. Men det som jo er viktig for oss som liker å betale cash er jo å ha på seg små sedler og mynter. Jeg blir altså grenseløst oppgitt og irritert på folk som går rundt med bare 500-lapper og tror dette skal by på null problem å få vekslet hvor som helst når som helst.
På min siste flytur nå var det nettopp en slik situasjon der en passasjer kjøpt en boks cola og rakte frem en 50 euro-seddel. Hun stilte seg helt uforstående til at personalet ble ganske oppgitt og spurte om hun ikke hadde mindre eller et kort. :headbang
En annen ting som også irriterer meg er at minibankene på Gardermoen kun har 50 eurosedler. Det må da være mulig å få 20 euro-sedler i noen av dem i det minste. det er jo så ekstremt upraktisk å komme til bestemmelsesstedet å skulle kjøpe en bussbillett eller en kort taxitur og så måtte spørre om å veksle 50 euro.:cry:
Nåja, man kjenner vel ikke historien selv om man har hørt en salgbar gjenfortelling fra en industri som selger underholdning/nyheter :)
Tviler på at hun hadde blitt nekta et glass vann dersom hun hadde spurt
Chriscross
13-06-2013, 17:43
Noe sier meg at DY hadde ferdigskrevet Manus for pressehåndtering på denne saken. Er vel ikke utenkelig at damen hadde et lokalt bankkort uten Visa heller, mange tror jo det er det samme. Men DY burde kanskje stille en inn betalingsterminal på "Thailand" siden brorparten av de reisende skal komme derfra i fremtiden.
Det er da ikke noe rart - ingen får vann eller mat på noen av DY´s flighter, men man kan jo kjøpe. Det står helt klart i betingelsene og burde være rimelig kjent blant de reisende.
KristianSk
13-06-2013, 18:02
Om saken er slik den blir fremstilt synes jeg det er litt snodig at ingen av de andre passasjerene spurte om de skulle betale for henne.
Om saken er slik den blir fremstilt synes jeg det er litt snodig at ingen av de andre passasjerene spurte om de skulle betale for henne.
synes jeg er veldig rart, har jeg sittet siden av henne så skulle jeg selvsagt ha kjøpt en matbit til henne..men hun sa selv at hun vil ikke "plage" de andre passasjerene.
Hun reagerte altså på at hun ikke fikk mat når de andre passasjerene fikk det, men når hun så forsøkte å bestille bestilte hun bare kaffe?
TLS at OSL
13-06-2013, 19:30
Iflg. Aftenposten hadde hennes venn ikke bestilt mat på forhånd, noe som visstnok førte til at hun heller ikke fikk kjøpt mat.
Dette er så pinlig dårlig av DY at det er flaut å være norsk. Jeg håper flere tar lærdom av dette og heller flyr med SAS eller Thai. Som flere har sagt før meg her: Du får det du betaler for.
Iflg. Aftenposten hadde hennes venn ikke bestilt mat på forhånd, noe som visstnok førte til at hun heller ikke fikk kjøpt mat.
Dette er så pinlig dårlig av DY at det er flaut å være norsk. Jeg håper flere tar lærdom av dette og heller flyr med SAS eller Thai. Som flere har sagt før meg her: Du får det du betaler for.
Det kan bli dyr mat, og antakeligvis ikke verdt prisen, dersom man skal velge SAS eller Thai kun for maten sin del. Det må vel være bedre å skaffe seg et kort som kan brukes internationalt? Spesielt om man skal få det man betaler for.
Vidar
Altitude
13-06-2013, 19:50
Tviler på at hun hadde blitt nekta et glass vann dersom hun hadde spurt
Ja. La oss håpe du har rett i det.
Ett glass H2O på 12 timer i luften er uansett godt over grensen, fysioligisk.
Befrakter har også, etter mitt skjønn, et ansvar for å transportere sine passasjerer til bestemmelsesstedet uten å utsette dem for helt banale, lett unngåelige helserisiki.
Den som løfter menneskelige organismer opp til 40 000 fot, mot betaling, får vær-så-god bære sin del av ansvaret. Selv for sjenerte reisende med feil valuta.
Vi har jo også hørt her inne på forumet om folk som er nektet et glass vann på SAS, så det kan vel være litt så som så i begge leire. Lærdommen bør vel heller være at den som skal bestille en billett faktisk leser hva produktet inneholder og ut fra det bestemmer seg for om dette er noe som passer ens behov.
Jeg er forøvrig helt enig i at dette kunne vært løst smidigere, og jeg regner med at evne til smidighet er en del av det bilde DY/DU ønsker å vise av seg selv. Men den smidigheten kan selvfølgelig ikke bli så stor at folk begynner å utnytte den og dermed utvanner produktet.
Som du sier, man får det man betaler for, og dersom prisforskjellen med god margin faller på DY sin side, er det kanskje ikke så rart at mange velger å fly med dem og heller velger å betale for maten for dermed å ha mere å rutte med på reisemålet!
Cool Vibes
13-06-2013, 20:19
Det er ikke mulig å "glemme" å bestille mat på norwegian sine sider. Jeg misliker sterkt overforbruket av dette ordet. Det brukes utelukkende for å dekke over sitt eget ansvar i en sak. Det er mulig for meg å glemme å kjøpe ost på butikken, og det er mulig å glemme å gi en beskjed videre til rette vedkommende, men det er ikke mulig å glemme å bestille mat på Norwegian.no.
Jeg har selv opplevd personer som har "glemt" å kjøpe bagasje hos samme selskap. Norwegian har lagt opp prosessen ved billettkjøp slik at man aktivt må velge at man kun ønsker håndbagasje dersom dette ønskes. Ved å aktivt måtte velge er det helt og holdent passasjerens eget ansvar. Jeg stemmer for livstid i fengsel for personer med så alvorlige tilfeller av IQ-sperre. De påfører meg smerte daglig. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg personlig aldri, aldri (!) har oppført meg i nærheten av like korttenkt uten å evne å ta selvkritikk.
Vi har jo også hørt her inne på forumet om folk som er nektet et glass vann på SAS, så det kan vel være litt så som så i begge leire.
Jeg har bare sett den diskusjonen på shorthaul, på longhaul får man utdelt vannflaske i setelommen + vann til begge måltidene, og ellers er det vann tilgjengelig i galley gjennom flighten.
Det kan bli dyr mat, og antakeligvis ikke verdt prisen, dersom man skal velge SAS eller Thai kun for maten sin del. Det må vel være bedre å skaffe seg et kort som kan brukes internationalt? Spesielt om man skal få det man betaler for.
Vidar
Og hvor lett tror du det er for en hvilken som helst Thai å skaffe seg et internasjonalt kredittkort?
teamseacow
13-06-2013, 20:54
Men om hun får mat uten å betale, hvorfor kan ikke jeg bare "glemme" kortet og gjøre det samme?
Og hvor lett tror du det er for en hvilken som helst Thai å skaffe seg et internasjonalt kredittkort?
Tror du denne reisen er betalt kontant?
Vidar
KristianSk
13-06-2013, 21:13
Tror du denne reisen er betalt kontant?
Vidar
Hun bestilte ikke reisen selv…
"Tabben hennes norske venn gjorde, var å glemme å forhåndsbestille mat. "
Ja, dette burde vært løst på en smidigere måte. Forhåpentligvis kan vi tilskrive denne episoden på oppstartsproblematikk, og selv de beste selskaper tabber seg ut (uten at man dermed trenger å gå høyt ut å snakke om flauhet osv.). Når det er sagt så er det jo mange som hevder at SAS og andre er billigere enn DY...
Det er ikke mulig å "glemme" å bestille mat på norwegian sine sider.
Men det er fullt mulig å "glemme" det hvis man ex. kjøper billettene gjennom Expedia eller andre steder. Der står det heller ingen ting om mat eller bagasje.
teamseacow
13-06-2013, 23:52
Men det er fullt mulig å "glemme" det hvis man ex. kjøper billettene gjennom Expedia eller andre steder. Der står det heller ingen ting om mat eller bagasje.
Expedia opplyser alltid om vanlige utgifter som ikke er inkludert i prisen. Jeg ble f.eks. opplyst om at Delta tar seg betalt for kofferten min fra JFK-MCO i sommer. Og jeg er ikke en person som leser de små bokstavene. Synes virkelig ikke at DY kan klandres for denne saken.
Sjekket på AirAsia sine nettsider: ironisk nok aksepterer de kun kontanter om bord og ikke kredittkort :p
HAHA :)
Jeg ble "fryktelig tørst" da jeg kun hadde kort på flygningen DMK-KUL med Airasia for 2 uker siden. :P
synes jeg er veldig rart, har jeg sittet siden av henne så skulle jeg selvsagt ha kjøpt en matbit til henne..men hun sa selv at hun vil ikke "plage" de andre passasjerene.
Glem nå ikke kulturforskjell. Hva som er å "plage andre" er ikke det samme i Norge som i Thailand... :old
Ang. kaffen: den kan jo ha kommet tidlig i turen. Men hvis hun ikke fikk betale kaffen kontant, hadde hun grunn til å tro at hun skulle få betale maten kontant senere på turen?
Og som mange andre allerede har påpekt: utenfor Norge er det mange steder hvor kontanter fremdeles er "normalen", og kort ikke er like utbredt. Å bruke VISA på NRT var heller ikke problemfritt sist jeg var der, og det er i et land som ellers er ganske god på teknologi. Betaling av bagasjeovervekt foregikk endatil på gamlemåten med kortet under en papirbit, og rulle over for "gjennomslag" for å få kort-detaljene (dette var i 2010)... :stir
Skal man inn i nye markeder og satse på de lokale, bør man sette seg inn i disses betalingsmønstre. Kan tyde påmat noen har gjort litt dårlig research .. Og Sandakers kommentar om at de skulle 'snakke med besetningene' blir bare latterlig. Det er jo ikke de som setter opp regler og avtaler...
Jeg tror kommentaren til Sandaker går på det at de skal få en klarhet i hva som har skjedd, og at ingen retningslinjer er brutt. Når det gjelder å servere vann fra flaske i WF, NAS og SAS så tror jeg dette går på skjønn. Akkurat som at de også kan finne på å gi deg en boks cola (har skjedd meg en gang) fordi de fant det for godt og at det var hyggelig å slå av en prat. Det jeg mener er at cabin crew har en viss myndighet til å vurdere slike situasjoner basert på skjønn og erfaring (etter hva jeg har blitt fortalt).
Dermed kan slike hendelser som å være uten vann lett unngås dersom crewet bruker sitt handlingsrom til å "spandere en flaske vann" eller i alle fall en slurk.
AirbusTrond
14-06-2013, 14:02
Skal man inn i nye markeder og satse på de lokale, bør man sette seg inn i disses betalingsmønstre. Kan tyde påmat noen har gjort litt dårlig research .. Og Sandakers kommentar om at de skulle 'snakke med besetningene' blir bare latterlig. Det er jo ikke de som setter opp regler og avtaler...
Det sies også at mat og drikke er svært viktig for thaier, de spiser og drikker hele tiden... Så det var muligens ekstra ille. Og det hevdes enkelte steder at "det thailandske miljøet er opprørt".
Slik jeg tolker Sandaker så vil man snakke med besetningen og si at de skal vise fleksibilitet hvis noen ikke har riktig betalingsmiddel og ber om et glass vann. Alle har regler og avtaler, men spørsmålet er graden av fleksibilitet i utøvelsen.
Dermed kan slike hendelser som å være uten vann lett unngås dersom crewet bruker sitt handlingsrom til å "spandere en flaske vann" eller i alle fall en slurk.
Slik jeg tolker Sandaker så vil man snakke med besetningen og si at de skal vise fleksibilitet hvis noen ikke har riktig betalingsmiddel og ber om et glass vann. Alle har regler og avtaler, men spørsmålet er graden av fleksibilitet i utøvelsen.
Det man også skal tenke på her er at crewet er unge, sannsynlig vis uten mye erfaring og de er fra en annen kultur der man ikke nødvendig vis tar seg til rette og utviser skjønn hvis ledelsen har sagt at "slik er det vi gjør det her". Man kan ikke forvente at folk fra Asia oppfører seg som nordmenn i arbeidslivet.
Nu siger erfaringen jo at man sjældent hører hele historien når medierne kører klage-historier som denne.
Jeg oplevede selv en lignende situation på easyJet for et stykke tid siden, hvor deres terminal ikke ville tage nogen af pax's 3 kort (de vidste godt de havde problemer med visse skandinaviske banker). Det løste crewet let og fint ved at bruge deres private kort og få pengene i cash fra pax - der kvitterede med at runde beløbet pænt op.
At undlade at servere vand for pax i 12 timer lyder I mine ører som noget de færreste normalttænkende mennesker ville gøre. De har vel også crew-vand ombord, som de kunne byde et par glas af i "nødstilfælde"
Denne historie lugter grundigt af at ikke hele historien kommer frem.
Skulle det - mod forventning - være sket som beskrevet i artiklen, så burde crewet på en grundig reprimande for ikke at tænke sig om eller procedurer bør ændres.
Altitude
14-06-2013, 21:36
Det man også skal tenke på her er at crewet er unge, sannsynlig vis uten mye erfaring og de er fra en annen kultur der man ikke nødvendig vis tar seg til rette og utviser skjønn hvis ledelsen har sagt at "slik er det vi gjør det her". Man kan ikke forvente at folk fra Asia oppfører seg som nordmenn i arbeidslivet.
Det du mener er sikkert at de oppfører seg som de (av nordemenn/arbeidsgiverne) har blitt fortalt at de skal oppføre seg. Det tror jeg du har rett i.
Altitude
14-06-2013, 21:53
At undlade at servere vand for pax i 12 timer lyder I mine ører som noget de færreste normalttænkende mennesker ville gøre. De har vel også crew-vand ombord, som de kunne byde et par glas af i "nødstilfælde"
Du er inne på noe viktig, tror jeg.
Jeg lurer på: Er det forskjeller ved ansvaret for å flytte levende mennesker fra Oslo til Molde e.l. (40 minutter på 38K feet) versus 10 timer i en trykkabin fra BKK til OSL? Eller er det helt uten betydning? For den som leverer varen, altså-
Er det kynisk? Eller - er det fornuftig markedstilpasning i en krevende industri?
Tidsmessig produktdesign? Eller usmakelig revenue-fokus, der vi alle må passe på oss selv i enhver tenkelig situasjon, som best vi kan?
LCC-velg-betal-og-sitt-ned-eller-stikk-konseptet virker forretnigsmessig smart og forførende. Kjøper det. Ser det.
Likevel... smaker det litt ekkelt av overforenklinger?
Man kan ikke forvente at folk fra Asia oppfører seg som nordmenn i arbeidslivet.
Jeg har jobbet en del med asiater fra diverse land, både når det gjelder programmering/produktutvikling og kundebehandling. Det alle har felles, er at de MÅ ha detaljerte instrukser. En asiat er fullstendig uinteressert i å ta ansvar og ta avgjørelser uten at de har en sjefstittel. Unntak finnes selvfølgelig, men de er few and far between. Hvis DY ikke vet dette, har de feilet fullstendig på strategien når det gjelder crewinstruks.
Superhai
14-06-2013, 23:13
Jeg har jobbet en del med asiater fra diverse land, både når det gjelder programmering/produktutvikling og kundebehandling. Det alle har felles, er at de MÅ ha detaljerte instrukser. En asiat er fullstendig uinteressert i å ta ansvar og ta avgjørelser uten at de har en sjefstittel. Unntak finnes selvfølgelig, men de er few and far between. Hvis DY ikke vet dette, har de feilet fullstendig på strategien når det gjelder crewinstruks.
Det er en generalisering som passer for alle mennesker på denne kloden. Alder, utdanning, lønn og modenhet er det generelt som avgjør slike faktorer og ikke tilhørighet. McDonalds i USA var for øvrig det første som kom i tankene når jeg leser dette.
Norwegians utfordringer i Thailand er likevel kulturforståelse.
sail4fun
14-06-2013, 23:15
Det er en generalisering som passer for alle mennesker på denne kloden. Alder, utdanning, lønn og modenhet er det generelt som avgjør slike faktorer og ikke tilhørighet. McDonalds i USA var for øvrig det første som kom i tankene når jeg leser dette.
... og her leste man tidligere at det skulle bli så j... topp service med Thai'er , kanskje innføre noen Scandinavisk service betjeninger på lokale vilkår daaa
Og det er jo på mange måter forståelig med tanke på jobb sikkerheten til mange der.
Om du trosser instruks fra sjefen kan veien til thainav bli kort.
I norge kan man tillate seg litt mer på godt å vondt fordi man ikke er livredd for å sparkes for småting.
Dette er basert på mitt arbeid med Nepalese re og indere. Skal ikke skjære alle over en kam. Men det er noen tydelige kulturforskjeller.
HAHA :)
Jeg ble "fryktelig tørst" da jeg kun hadde kort på flygningen DMK-KUL med Airasia for 2 uker siden. :P
Skal si jeg hadde det verre på KUL-SYD selv med bestilt frokost:drunk:
MOW har 100% ret. Jeg har selv arbejdet med asiatiske og indiske IT-folk i 10 år - og ja der er en forskel. De er meget dygtige, men når det kommer til ansvar og "tænk-selv" så er det to forskellige verdener.
Jeg er også nået frem til at outsorucing kan betale sig i visse tilfælde, men idag har vi insourced 70% af det vi outsourcede for 5 år siden. Timelønnen er muligvis 200% højere i Norden men værdien er også betydelig større.
hvis man skal outsource til asien og lign. lande, så kræver det store resourcer til projektstyring - ellers fungerer det ikke.
Dårlig vurdering av de ansatte, DY kunne ho ha briefet dem på hva de skal gjøre her. Det er ikke alle som setter seg inn i regler eller flyr så ofte etc. Kulturforskjeller kan også spille inn. Hva som oppfattes som pinlig varierer jo fra et land til et annet.
AirbusTrond
17-06-2013, 08:22
Og Norge største (og stadig mindre viktige) avis bringer dagens hovedoppslag under "Økonomi" følgende:
Gutt (16) ble nektet pledd på Norwegian-tur over Atlanteren
16-åringen frøs og ba om pledd på Norwegians fly til New York. Siden han ikke hadde kredittkort, ble han nektet pledd.
http://www.aftenposten.no/okonomi/Gutt-16-ble-nektet-pledd-pa-Norwegian-tur-over-Atlanteren-7232031.html#.Ub6qpZzI9Xs
Selvsagt kjedelig for gutten, men det merkeligste er jo denne uttalelsen fra Sandaker-Nielsen.
Dessuten har vi sjekket vårt eget regelverk og ser nå at det ikke er noen betingelse om at betaling skal skje med kort. Vi beklager overfor dem som er blitt rammet.
Vel, de får nok rettet på dette og med Dreamlinere på plass (blir stadig brukt av media som om det er et heeeeeeeelt spesielt fly) blir nok de fleste happy etter hvert.
men det merkeligste er jo denne uttalelsen fra Sandaker-Nielsen. "Dessuten har vi sjekket vårt eget regelverk og ser nå at det ikke er noen betingelse om at betaling skal skje med kort."
Ja dette er merkelig.... er det da besetningen som har funnet på dette selv ??
Selvsagt kjedelig for gutten, men det merkeligste er jo denne uttalelsen fra Sandaker-Nielsen.
Denne episoden illustrerer jo en del av problematikken med at de kun tar kredittkort på så lange turer. Det finnes en del folk som ikke får kredittkort som kan brukes offline, men har debetkort/prepay/Visa Electron og hva de alle heter, eks. som denne gutten som er under 18 år. En løsning på problemet ville vært å gi folk mulighet til å forhåndsbetale et beløp i bytte for vouchers el.l. (slik US-selskaper en periode praktiserte)
På kortere europaruter er jo dette et mindre problem, men når flyturen begynner å bli 12 timer + evt. delays så blir man tørst etter hvert. Da hjelper det ikke at man får en munnfull vann til maten tre timer etter avgang. Det at vi ikke har hørt om problemstillingen på Dubai-rutene kan jo også være fordi de er betjent av et crew som har håndtert dette på en annen måte.
Ja dette er merkelig.... er det da besetningen som har funnet på dette selv ??
Nei, det han mener er nok at de har glemt å informere passasjerene om det i forkant av turen. Jeg mener å husket at det står klart og tydelig på menyene som deles ut på Europa-rutene for eksempel, men det hjelper jo lite når man allerede sitter ombord.
Det står gjemt på DY-sine sider under EU/Afrika (hvis man leter litt rundt), men det går ikke tydelig frem andre steder. (Usikker på om dette er noe de har lagt inn de siste sagene). Når det gjelder kredittkort så er det kun Visa og Mastercard de aksepterer så om man kommer med lommeboka full av Amex og Diners så må man tørste. Det står ingen ting om betalingsalternativer på langrutesidene.
Kun kortbetaling om bord
Husk at vi kun aksepterer Visa og Mastercard ved salg om bord på mange av våre flyvninger.https://www.norwegian.no/Nyttig-pa-reisen/Reisetjenester/meny-ombord/meny-europa-og-nord-afrika/
Det er alltid skummelt å generalisere, men etter å ha jobbet med folk fra hele verden, er det klart for meg at tilhørighet og kultur spiller en rolle. Som andre har nevnt her, så er mange asiater både dyktige og pliktoppfyllende, men de stiller gjerne ikke de samme spørmålene om hvorfor de gjør noe i jobbsammenheng som folk fra andre steder. Mange av de gjør jobben de er satt til å gjøre fullstendig ukritisk - og selv om jobben de gjør er meningsløs eller medfører komplikasjoner, så blir jobben gjort som beskrevet.
Når det er sagt, så har jeg hatt gleden av å jobbe med mange supersmarte asiater som har gjort det fantastisk godt karrieremessig. Så unntak finnes. Helt klart.
Nei, det han mener er nok at de har glemt å informere passasjerene om det i forkant av turen. Jeg mener å husket at det står klart og tydelig på menyene som deles ut på Europa-rutene for eksempel, men det hjelper jo lite når man allerede sitter ombord.
Det står gjemt på DY-sine sider under EU/Afrika (hvis man leter litt rundt), men det går ikke tydelig frem andre steder. (Usikker på om dette er noe de har lagt inn de siste sagene). Når det gjelder kredittkort så er det kun Visa og Mastercard de aksepterer så om man kommer med lommeboka full av Amex og Diners så må man tørste. Det står ingen ting om betalingsalternativer på langrutesidene.
https://www.norwegian.no/Nyttig-pa-reisen/Reisetjenester/meny-ombord/meny-europa-og-nord-afrika/
Han sier jo selv at det ikke står noe sted....."Dessuten har vi sjekket vårt eget regelverk og ser nå at det ikke er noen betingelse om at betaling skal skje med kort."
Så lenge det ikke står noe om betaling på https://www.norwegian.no/Nyttig-pa-reisen/Reisetjenester/meny-ombord/meny-nord-amerika-og-asia/ så kan de heller ikke forlange at folk skal skjønne at det bare er kortbetaling som gjelder.
Dessuten så trodde jeg at norsk lov gjelder ombord på et "norsk" fly : http://www.lovdata.no/all/tl-19850524-028-003.html
Litt OT, men: Er det i det hele tatt mulig å beskrive en kultur uten å generalisere?
Kulturelle forventninger og vaner vil alltid spille inn i hvordan forskjellige folk håndterer forskjellige (arbeids)oppgaver. Men heller ikke alle tilpasser seg kulturen på samme måte, så det vil for eksempel dukke opp "individualister" i "kollektivistiske" kulturer, og visa versa.
Og det stemmer jo som tidligere beskrevet: Asiater generelt har en annen måte å forholde seg til autoriteter og instrukser enn det som er "typisk norsk". Å avskrive påstanden som "generalisering" er med respekt å melde manglende respekt for nettopp disse forskjellene. De som ofte reiser over landegrenser bør prøve å notere seg hvordan de blir motatt i forskjellige land, gjerne så tidlig som i passkontrollen. Forskjellene kan være ganske store, selv mellom naboland...
En bekjent av meg er bosatt i Dubai (og er forhenværende flyvertinne)
Hun opplevde noe lignende for et par år siden. Hun valgte å fly med Norwegian fra Dubai til Oslo.
Underveis ble det ganske kaldt da hun satt ved vinduet, genser hadde hun lagt i bagasjen som var sjekket inn.
Hun spurte om pledd slik hun er vant til at de har på lengre flyturer. Svaret var at det hadde de ikke. Da hun påpekte at det pleide å være tilgjengelig selv på charterselskaper under lengre flyturer, fikk hun en belærende lekse om at for å kunne tilby billige billetter kunne ikke Norwegian tilby pledd og slike ting….Dermed ble hun sittende og fryse de timene det tok oppover til Oslo. Men hun gikk ikke til media slik mange gjør :-)
Det hører med til historien at hun i ettertid har valgt Turkish og Quatar på sine turer når hun skal til Norge, selv om det innebærer en mellomlanding ekstra .
SudCaravelle
17-06-2013, 11:25
Det hører med til historien at hun i ettertid har valgt Turkish og Quatar på sine turer når hun skal til Norge, selv om det innebærer en mellomlanding ekstra .
Da vil jeg nesten anbefale aa heller ta paa seg litt varmere klaer foer en flytur? Kona er en frysepinne, men ogsaa relativt med - saa hun tar med seg en genser/jakke naar vi skal ut aa reise.
Bare et tips.
PS!! Du kommer til a faa pes innen kort tid for aa ha skrevet Qatar feil ;)
Hun spurte om pledd slik hun er vant til at de har på lengre flyturer. Svaret var at det hadde de ikke. Da hun påpekte at det pleide å være tilgjengelig selv på charterselskaper under lengre flyturer, fikk hun en belærende lekse om at for å kunne tilby billige billetter kunne ikke Norwegian tilby pledd og slike ting….
Det synes jeg faktisk er en helt grei begrunnelse.
Riktig nok tar kommunikasjonsavdelingen til Norwegian seg et par tråkk rundt i salatbeddet (nothing new here), men samtidig så er jo dette flere flotte eksempler på at folk tydeligvis er inkompetente når det kommer å ta vare på seg selv, samtidig som det er eksperter i ansvarsfraskrivelse. Sistnevnte person som frøs får heller se på det som en lærdom i å kle seg etter forholdene......og det innebærer å ha en genser tilgjenglig på lengrer flyturer
RSistnevnte person som frøs får heller se på det som en lærdom i å kle seg etter forholdene......og det innebærer å ha en genser tilgjenglig på lengrer flyturer
Jeg tenkte på det samme, særlig med følgende sitat: (min utheving)
Verre var det at gutten begynte å fryse straks etter avgang på grunn av kald kabin, noe som ikke er uvanlig. Han hadde ikke med seg genser eller jakke for å varme seg og spurte derfor om et teppe.
Trodde ikke det var mulig for et norskt selskap å bedrive kundeservice på et så lavt nivå! Og toppen (eller snarere bunnen) er jo at det viser seg at de likevel ikke har krav om kredittkort-betaling ombord... Norwegian kommer garantert og velfortjent til å falle som en stein på neste omdømmeundersøkelse.
Heisann!
Kjenner mange som jobber i Norwegian jeg, og samtlige av dem er hyggelige mennesker med god serviceinnstilling. Dessverre er både de, og selvsagt de nyansatte thai`ene, begrenset av regler satt av "gutta på kontoret" som er opptatt av at sjefene skal tjene penger til smør på grøten..
"Kun betaling med kredittkort" og en rigid fortolkning av dette regelverket er selvsagt en både hjernedød og tåpelig ting, særlig siden de ikke engang har det forankret i billettreglene og nå er på vikende front også her.. Man må kunne få betalt med Cash, i hvertfall på langruter over et visst antall timer.
Man kan dog diskutere opp og i mente hva som er rett og galt, til syvende og sist er det uansett markedskreftene som styrer. Dropper folk å bruke dem MÅ de forandre seg, ellers får de jo ingen kunder....
Fløy forresten med SAS over atlanteren fredag, og der hadde de både gode tepper og puter. Fikk til og med mat og drikke der faktisk, så man hverken var tørst eller gikk sultne... Bare det er en god grunn til at jeg velger dem foran DU på langruter i overskuelig fremtid! :)
Kim
Stringer
17-06-2013, 12:36
Skjønner at Facebook ikke er representativt for hele befolkningen, men se på reaksjonene til folk den siste uken. Virker som det er helt kaos på kundetelefonen også.
intransfer
17-06-2013, 15:12
Det må ha skjedd mye de siste åra, om det var meg og bruttern som ikke fikk teppe eller vann på turen over dammen ville det aldri kommet på alle nyhetsbulletiner til NRK og i et par aviser. Og om vi hadde klaget så hadde aldri Fattern latt seg intervjue eller blitt intervjuet. :headbang
Hadde nok ikke ringt avisen jeg heller, men når det er sagt, så er det bra noen gjør det. Uten denne dårlige omtalen de får, så spørs det om DY hadde forbedret seg noe særlig?
De kan bare bli bedre av denne kritikken som kommer frem i media.
H
Dessuten så trodde jeg at norsk lov gjelder ombord på et "norsk" fly : http://www.lovdata.no/all/tl-19850524-028-003.html
Står omtalt lenger oppe i tråden, gjelder på innlandsflyginger.
Dag Viking
17-06-2013, 15:57
Denne tråden viser at det er mye rart som endelig får muligheten til å fly nå når Kjos har lansert sine superbillige billetter. Enkelte burde beskyttes mot seg selv, og media kunne godt droppe alle tulle-historiene.
Nå har jeg flydd både SAS og DY over dammen i løpet av fire dager. Jeg fikk mat og drikke begge steder (og så mye vann jeg ville ha) uten å betale ekstra. Teppet og puta jeg fikk av SAS var bare i veien. Jeg gadd ikke å kjøpe teppe av dy, men hadde kledd meg for turen, på samme måte som jeg gjør når jeg skal med tog osv. Ife-systemet hos SAS var en vits (ikke interaktivt), så jeg så film på iPad i steden. Servicenivået ellers var helt likt. Det Moodskledde DY-folket fremsto som veldig proffe og behagelige. DY var et par hundringser billigere på det tidspuktet jeg bestilte (da har jeg delt tur-retur-billetten med SAS som jeg bare benyttet en vei på to). Eneste store forskjellen var at SAS ønsket de med gullkort og folka i business ekstra velkommen.
NorwayDY
17-06-2013, 17:46
Han sier jo selv at det ikke står noe sted....."Dessuten har vi sjekket vårt eget regelverk og ser nå at det ikke er noen betingelse om at betaling skal skje med kort."
Så lenge det ikke står noe om betaling på https://www.norwegian.no/Nyttig-pa-reisen/Reisetjenester/meny-ombord/meny-nord-amerika-og-asia/ så kan de heller ikke forlange at folk skal skjønne at det bare er kortbetaling som gjelder.
Nå er da ikke Norwegian sine langdistanse fly norske og trenger derfor ikke følge norske lover
C-klasse
17-06-2013, 17:59
Norwegian har vel snart ingen ting å gjøre med Norge.
Nye NIS er det jo Kjos driver med. De norske ansatte blir nok flagget ut etterhvert de også.
grindstein
17-06-2013, 18:11
Nå er da ikke Norwegian sine langdistanse fly norske og trenger derfor ikke følge norske lover
Men selskapet er Norsk, og jeg vil da påstå at ved spørsmål om betaling ombord i flyene er det den Norske lov som gjelder. Uansett er det komisk at et selskap og hindre unge mennesker under 18år å kunne betale for varer å tjenester ombord i et fly uansett hvor lang flyturen er. Og det å nekte å ta imot pålagt tvungen betalingsmidel i form av norske kroner kan umulig være lovlig for et Norsk selskap som tilbyr direktesalg ombord i sine fly.
Utflyttet
17-06-2013, 18:36
Men selskapet er Norsk, og jeg vil da påstå at ved spørsmål om betaling ombord i flyene er det den Norske lov som gjelder. Uansett er det komisk at et selskap og hindre unge mennesker under 18år å kunne betale for varer å tjenester ombord i et fly uansett hvor lang flyturen er. Og det å nekte å ta imot pålagt tvungen betalingsmidel i form av norske kroner kan umulig være lovlig for et Norsk selskap som tilbyr direktesalg ombord i sine fly.
Det som jeg lurer litt på er:
- Er det ikke slik at man må være 18 år for å ha et kredittkort? (i Norge, ihvertfall)
- Hva gjør ungdom som reiser aleine da?
-A
slankebrusmannen
17-06-2013, 18:46
- Er det ikke slik at man må være 18 år for å ha et kredittkort? (i Norge, ihvertfall)
De kan da alltids betale med et debetkort.
Men selskapet er Norsk, og jeg vil da påstå at ved spørsmål om betaling ombord i flyene er det den Norske lov som gjelder.
Jeg er ikke jurist, men i loven står det:
"Bankens sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge."
Nei, for det krever at terminalen er online, så det funker ikke ombord. (Debetkort, Visa Electron og en drøss andre varianter kan ikke brukes, som jeg har nevnt er par ganger tidligere i tråden)
grindstein
17-06-2013, 19:10
Så de kan det ja. ungdom under 18 år får Visa electron, det vil si et kort som krever onlineterminal for at det skal fungere. Om terminalen er online, og foretar dekningskontrol er saken noe endret i utgangspunktet.
Her er en blogg fra en passasjer:
"Norwegian med serviceutfordringer"
http://ernstlarsen.no/?p=217
Er det slikt som kalles startvansker? Eller er det slikt som kalles å være dårlig forberedt?
Nå tenker jeg( om dere trodde annet ) på DY og deres inntreden i Longhaul segmentet. De har solgt Dreamliner for det det var verdt, og blitt dratt inn i problemene uskyldsfritt, men, og det er et stort MEN, burde de ikke, om de har tilbudt passasjerene og refundere eller ombestille sine billetter lagt seg på en mer smidig linje. Noe ala:
Vi har et alternativ, det var ikke det vi solgte i utgangspunktet, men som en kompensasjon så "goodwiller" vi og ser litt gjennom fingrene. Så får de heller trekke frem cash, ehh creditcards only når Dreamliner er i drift..
teamseacow
17-06-2013, 23:11
Det som jeg lurer litt på er:
-A
Så vidt jeg vet er alle norske debetkort også VISA og kan dermed benyttes om bord :) Mitt har i alle fall alltid blitt akseptert
Så vidt jeg vet er alle norske debetkort også VISA og kan dermed benyttes om bord :)
Gode gamle bankkort er debetkort, men ikke VISA-kort.
Når du bruker Bankkort med VISA, benyttes kredittkortdelen av kortet ditt, selv om det trekkes "rett fra konto" osv. (tekniske forskjeller ifht. dekningskontroll/ansvar/kommisjon m.v., og det regnes som en kredittkorttransaksjon) og banken har gitt deg en kredittlimit. Som nevnt over, Visa Electron er et rent debetkort (eks. for de under 18 år) og kan ikke benyttes når det ikke er online-sjekk av dekning. Nei, det er ikke enkelt, og det er ikke rart folk blir forvirret npr de sitter ombord og skal betale.
teamseacow
17-06-2013, 23:42
Gode gamle bankkort er debetkort, men ikke VISA-kort.
Når du bruker Bankkort med VISA, benyttes kredittkortdelen av kortet ditt, selv om det trekkes "rett fra konto" osv. (tekniske forskjeller ifht. dekningskontroll/ansvar/kommisjon m.v., og det regnes som en kredittkorttransaksjon) og banken har gitt deg en kredittlimit. Som nevnt over, Visa Electron er et rent debetkort (eks. for de under 18 år) og kan ikke benyttes når det ikke er online-sjekk av dekning. Nei, det er ikke enkelt, og det er ikke rart folk blir forvirret når de sitter ombord og skal betale.
Okei... men hvorfor får jeg betalt med kortet mitt om bord hos bl. a. Norwegian? :) Har VISA Elektron og er under 18.
Da jeg var på tur til London med klassen var det flere andre som kjøpte seg noe om bord med kort, og ingen av oss var over 18 eller hadde kredittkort med seg.
Da har i såfall Norwegian sine terminaler online (er jo teknisk mulig med wifi etc) -- men det var nytt for meg. Visa Electron KREVER online forbindelse!
Jeg tror det finnes terminaler som 'samler' opp slike transaksjoner og sender dem inn når de får mobildekning. Mener å ha lest om det tidligere .. Men DY har jo wifi ombord, så det er jo ingen sak da.
Twin Otter
18-06-2013, 04:43
Av alle steder har Jon Magne Lund, kommentarredaktør i Vårt Land kommentert saken(e) på nettstedet Verdidebatt og skriver blant annet følgende:
Norwegian-sjef Bjørn Kjos har gjennom år greid å styre klar av svært mye av kritikken mot selskapet med sitt avvæpnende og sjarmerende smil og sin hjertelige latter. Men dette er ikke noe å le av. Her må det en grundig gjennomgang til, av regelverket og ikke minst Norwegians holdning til passasjerene. En melding til alle ansatte kan sendes ut i løpet av kort tid, med detaljer om hvordan man skal behandle passasjerene.
http://www.verdidebatt.no/debatt/cat28/subcat30/thread406740/#post_406740
Da har i såfall Norwegian sine terminaler online (er jo teknisk mulig med wifi etc) -- men det var nytt for meg. Visa Electron KREVER online forbindelse!
Nope! Det er de ikke, og du kan fint betale med VISA Electron ombord hos oss :D
Vi aksepterer VISA, MasterCard og VISA Electron. Vi foretrekker at du betaler med kort, men vi tar også kontanter, da aller helst et beløp så nøyaktig som mulig.
Så kom ikke med 1000 lappen din eller 50 euro og si du bare skal ha en kopp kaffe til 25,-...
Da må du nok bla opp med kortet ditt istedenfor.. Vi er ikke vekslekontor eller valutabank ;)
Forøvrig koster det ingenting å benytte kort ombord, og på våre expressruter innen Norden tar vi KUN kort! :)
Håper dette var oppklarende?
Hva Norwegian Longhaul gjør eller aksepterer av betaling vet jeg ikke... Det er jo et annet selskap...
DYA'n
Et spørsmål :
Ble passasjerenen 'nektet mat' eller 'nektet å kjøpe mat' ?
vstenhjem
18-06-2013, 11:29
Kanskje vi også kan diskutere menneskesyn?
Det sier litt om besetningen og verdisynet deres når de ikke gir en 16-åring i t-skjorte et pledd på en 8 timers tur til New York, eller får til en ordning slik at en kvinne får mat og drikke på en tolvtimerstur. Det må da gå an å bruke litt vett? Ærlig talt! (for klarhets skyld, de hadde jo penger)
Dette viser jo også at det blir annereledes når flyene ikke er LN-registrert og norske kroner ikke lenger er tvungent betalingsmiddel http://www.lovdata.no/all/tl-19850524-028-003.html#14.
Ikke bra og utrolig dårlig publisitet når Norwegian i mange tilfeller er dyrere enn SAS og United.
Mer i VG i dag. Her kan vi bl.a lese:
"- Servicen ombord var overraskende klønete og dårlig, sier den svært reisevante journalisten Inga Ragnhild Holst til VG.
Holst har blant annet skrevet reise-artikler for VG, og reagerer sterkt på serverings-konseptet om bord på Norwegians nye langruter....
...Inga Ragnhild Holst hadde ikke forhåndsbestilt mat, derfor måtte hun vente i fire timer før hun fikk lov til å kjøpe en flaske vann.
- Etter en lang stund i luften serverte personalet mat og drikke til de som hadde forhåndsbestilt dette. Jeg ba da om å få kjøpe en flaske, men de sa nei. Jeg måtte vente til alle de som hadde forhåndsbestilt hadde fått sin drikke, til tross for at de faktisk stod ved siden av meg med drikketrallen og jeg hadde kortet klart, forteller hun."
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10111085
Kanskje vi også kan diskutere menneskesyn?
Det sier litt om besetningen og verdisynet deres når de ikke gir en 16-åring i t-skjorte et pledd på en 8 timers tur til New York, eller får til en ordning slik at en kvinne får mat og drikke på en tolvtimerstur.
Dette viser jo også at det blir annereledes når flyene ikke er LN-registrert og norske kroner ikke lenger er tvungent betalingsmiddel http://www.lovdata.no/all/tl-19850524-028-003.html#14.
.
Foreslår at du leser gjennom tidligere postinger...
Hva Norwegian Longhaul gjør eller aksepterer av betaling vet jeg ikke... Det er jo et annet selskap...
DYA'n
Her leser jeg veldig mye mellom linjene ......
Nei, for det krever at terminalen er online, så det funker ikke ombord. (Debetkort, Visa Electron og en drøss andre varianter kan ikke brukes, som jeg har nevnt er par ganger tidligere i tråden)
De fleste debetkort fungerer aldeles utmerket offline. (Visa electron er et rent onlinekort)
16-åringer kan også få "offlinekort" ved godkjenning fra foreldre.
Fra samme VG i dag:
-Det skyldes i all hovedsak at vi måtte leie inn fly fordi vår egen Dreamliner er forsinket. Blant annet skulle innleiemaskinene ha underholdningssystem om bord, noe det viser seg at de ikke har. Når det er sagt, skal vi naturligvis være fleksible og utvise skjønn overfor våre reisende - det skulle bare mangle, sier han.
Nå viser det seg at de hadde bestilt med IFE, men det dukka plutselig opp uten. "Oj, de glemte å putte det inn. Jaja." - altså...går det an??
Tally-Ho
18-06-2013, 14:42
Man får det man betaler for, er det ikke sånn det er?
Og long haul operasjonene til Kjos har vel ikke startet særlig vellykket, med forsinkelser, klager og dårlige medieuttalelser. Long haul er krevende, og man er særdeles sårbare i startfasen, med bare to fly, som attpåtil ikke er utstyrt slik han lovet gjestene.
Tally-Ho
Fra samme VG i dag:
Nå viser det seg at de hadde bestilt med IFE, men det dukka plutselig opp uten. "Oj, de glemte å putte det inn. Jaja." - altså...går det an??
Tja .. hva står i kontrakten? IFE-system eller IFE-system med innhold .. ? Det synes å være en del venstrehåndsarbeide ute og går, og jeg må si at det forbauser og skuffer meg. At de ikke en gang kjenner sine egne Conditions of Carriage er ganske utrolig ..
Man vinkler det også mot uerfarent crew, men på Hi-Fly har de jo 'støttehjul' (Hi-Fly's erfarne) .. Hadde de startet direkte opp med 787 ville de ikke engang hatt dette ..
Mer i VG i dag. Her kan vi bl.a lese:
"- Servicen ombord var overraskende klønete og dårlig, sier den svært reisevante journalisten Inga Ragnhild Holst til VG.
...
Og de skriver også:
Sandaker-Nielsen forteller også at det i går ble bestemt at alle passasjerer om bord på langdistanseflyene skal få gratis vann. Så mye de vil. :drink
slankebrusmannen
18-06-2013, 15:30
Ungdom kan faktisk få f.eks. VISA-kort. Selv hadde jeg et ordinært MasterCard før jeg var 18. Det eneste vesentlige ved det var at det var et debetkort. Ingen kredittgrense ble innvilget. Derimot ville det naturligvis vanke overtrekksgebyrer og det som verre er dersom jeg skulle overtrekke kontoen, f.eks. ved å bruke kortet på en sånn god gammeldags greie som tok et avtrykk av kortet.
I lommeboken min i dag har jeg et VISA debetkort og et VISA kredittkort. Begge vil funke knirkefritt ombord i et hvilket som helst fly. Forskjellen ligger i hvordan jeg og banken har avtalt at bruken av disse kortene skal behandles.
tackle55
18-06-2013, 18:50
Blir faktisk veldig overrasket når jeg leser denne tråden. DY/DU har brutt norsk lov, og mange her forsvarer dette med at det står i betingelsene deres?????? Er virkelig på tide at noen her tar seg et kurs i rettslære. En lov opphever ALLE betingelser, om de skulle bryte med loven. Norske sedler og mynter er tvunget betalingsmidler i Norge, og Norwegian er et norsk selskap.
"Så kom ikke med 1000 lappen din eller 50 euro og si du bare skal ha en kopp kaffe til 25,-..." Sitat fra LN-DYA Sikkert noen som vet, men dette kan da vel heller ikke være lovlig? DY som den profesjonelle parten plikter vel å sørge for nok vekslepenger????
Norske sedler og mynter er tvunget betalingsmidler i Norge, og Norwegian er et norsk selskap.
Dette har jo vært oppe flere ganger i tråden, og du skriver selv "i Norge". På norske innlandsrutene tar de imot kontanter. Norwegian flyr rundt hele Europa uten å ta i mot kontanter, også på rutene fra Norge, rart ingen har arrestert dem for brudd på norsk lov før. (Eller er det rett og slett fordi de opererer utenfor Norge de har lov til det...?) Hva med svenske innenriksruter, skal de også der være tvunget til å ta i mot norske kroner?
Ungdom kan faktisk få f.eks. VISA-kort. Selv hadde jeg et ordinært MasterCard før jeg var 18. Det eneste vesentlige ved det var at det var et debetkort. Ingen kredittgrense ble innvilget. Derimot ville det naturligvis vanke overtrekksgebyrer og det som verre er dersom jeg skulle overtrekke kontoen, f.eks. ved å bruke kortet på en sånn god gammeldags greie som tok et avtrykk av kortet.
Jeg hadde også både kredittkort og "ekte" VISA-debitkort før jeg ble 18. Greien er dog at du da må ha en forelder/foresatt som ansvarlig -- fordi du etter norsk lov ikke kan pådra deg gjeld når du er under 18 (ergo vil ikke i banken kunne ilegge overtrekksrenter etc) dersom ungdommen alene står ansvarlig.
Forstår -DYA som at Electron virker ombord. Antar det et er mulig for Norwegian å godta transaksjonen offline, og "ta sjansen på" at det er dekning for kaffekoppen når de kobler opp maskinen. Nytt for meg, men antar det kan la seg gjøre for Norwegian/Norwegians leverandør å påta seg denne risikoen.
Superhai
18-06-2013, 19:05
Norske sedler og mynter er tvunget betalingsmidler i Norge, og Norwegian er et norsk selskap.
Flyets registreringsland er utgangspunktet for jurisdiksjon.
tackle55
18-06-2013, 19:09
Dette har jo vært oppe flere ganger i tråden, og du skriver selv "i Norge". På norske innlandsrutene tar de imot kontanter. Norwegian flyr rundt hele Europa uten å ta i mot kontanter, også på rutene fra Norge, rart ingen har arrestert dem for brudd på norsk lov før. (Eller er det rett og slett fordi de opererer utenfor Norge de har lov til det...?) Hva med svenske innenriksruter, skal de også der være tvunget til å ta i mot norske kroner?
Ja, det mener jeg. DY har selv hevdet at når de nå har irsk registrering på flyene, så er det irsk lovverk som gjelder. Da burde de i alle fall kunne følge norsk lovverk på sine norsk registrerte fly! Eller synes du at DY skal kunne bruke det lovverket som passer dem selv best fra sak til sak???
I SAS så mener jeg å huske at du kan betale med all skandinavisk valuta, i tillegg til euro og dollar. Uansett om det er i Norge, Danmark eller Sverige turen starter eller ender.
Grunnen til at myndighetene ikke har reagert enda, om dette er et lovbrudd, kan meget vel være at de ikke har vært klar over denne praksisen.
Superhai
18-06-2013, 19:32
Da burde de i alle fall kunne følge norsk lovverk på sine norsk registrerte fly!
Loven sier "i Norge" og da begynner loven å bli uklar når man har havnet forbi Skagerak - det er nok lett å argumentere at man ikke befinner seg i Norge lenger. Likevel synes jeg at et selskap som kaller seg Norwegian bør akseptere norske penger.
Flyets registreringsland er utgangspunktet for jurisdiksjon.
Jeg vil tro det gjelder en del områder vedr. flytekniske ting som AOC, men ikke på alle områder.
Ja, det mener jeg. DY har selv hevdet at når de nå har irsk registrering på flyene, så er det irsk lovverk som gjelder. Da burde de i alle fall kunne følge norsk lovverk på sine norsk registrerte fly! Eller synes du at DY skal kunne bruke det lovverket som passer dem selv best fra sak til sak???
A340en er hverken operert av Norwegian eller på norsk register, om vi skal spikke fliser.
Loven sier "i Norge" og da begynner loven å bli uklar når man har havnet forbi Skagerak - det er nok lett å argumentere at man ikke befinner seg i Norge lenger. Likevel synes jeg at et selskap som kaller seg Norwegian bør akseptere norske penger.
At de av servicemessige årsaker burde akseptere kontanter i enkelte tilfeller er vel de fleste enige om, men det er et stykke derfra til å påstå de bryter norsk lov.
Men jeg er ingen jurist, jeg bare leser det som står i loven og velger å tolke det dithen at Norwegian er på rett side av loven enn å skrike ut om at de er lovbrytere (...inntil det motsatte er bevist osv.)
"Så kom ikke med 1000 lappen din eller 50 euro og si du bare skal ha en kopp kaffe til 25,-..." Sitat fra LN-DYA Sikkert noen som vet, men dette kan da vel heller ikke være lovlig? DY som den profesjonelle parten plikter vel å sørge for nok vekslepenger????
Man er vel tvunget til å ta imot betaling, men ikke forpliktet til å gi veksel. Det kan bli dyr kaffe ...
teamseacow
18-06-2013, 19:45
Jeg hadde også både kredittkort og "ekte" VISA-debitkort før jeg ble 18. Greien er dog at du da må ha en forelder/foresatt som ansvarlig -- fordi du etter norsk lov ikke kan pådra deg gjeld når du er under 18 (ergo vil ikke i banken kunne ilegge overtrekksrenter etc) dersom ungdommen alene står ansvarlig.
Forstår -DYA som at Electron virker ombord. Antar det et er mulig for Norwegian å godta transaksjonen offline, og "ta sjansen på" at det er dekning for kaffekoppen når de kobler opp maskinen. Nytt for meg, men antar det kan la seg gjøre for Norwegian/Norwegians leverandør å påta seg denne risikoen.
Det er ikke bare Norwegian som gjør dette. Har fått kjøpt baggis eller drikke om bord hos SAS, Air Baltic and noen charterselskap også :) dette er med et Visa Kort uten kredittgrense men godkjent av foreldrene.
Superhai
18-06-2013, 19:50
Jeg vil tro det gjelder en del områder vedr. flytekniske ting som AOC, men ikke på alle områder.
Ja, og nei. Det er en del konvensjoner nedfelt i lovverket som gir registreringsland jurisdiksjon over flyindividet ved visse vilkår. Enkelte land har ikke innført disse. Det eneste absolutte er det territoriumet (luftrommet) man flyr over (gjennom).
grindstein
18-06-2013, 21:10
Norwegian flyr rundt hele Europa uten å ta i mot kontanter, også på rutene fra Norge, rart ingen har arrestert dem for brudd på norsk lov før
Javell. Jeg har fire flighter (to vær vei) mellom OSL-LGW, og har aldri hatt problemer med å betale med norske kontanter. Men jeg passer altid på å ha 20kr, 50, 100 og 200lapper tilgjengelig, slik at jeg kan betale mest mulig korekt beløp i forhold til summen som skal betales.
Javell.
Ja, og jeg har fløyet med dem flere ganger på nordiske og europeiske ruter hvor de har annonsert at de kun tar i mot kort. Det står også på websidene deres, ref post#58 i denne tråden, at de praktiserer på en del ruter.
grindstein
18-06-2013, 21:37
Jeg vet at de pratktiserer dette mellom de scandinaviske hovedstedene. Men noen her i denne trådene henviser til hele det europeiske rutenette og at det kun er kort som gjelder. Og det var derfor jeg komenterte med min erfaring mellom OSL-LGW.
Stringer
18-06-2013, 22:20
Tok SAS til Trondheim idag. Opplyste over høyttaler:"Vi foretrekker at dere betaler med kort, men tar selvfølgelig cash også"
:-)
Mulig de har sagt det i lang tid, men virket veldig påfallende...
Det sa de da jeg fløy OSL-TOS-OSL i mai for to år siden også. Da betalte jeg cash (nøyaktig beløp) den ene veien og med kort den andre.
I går, derimot, mellom ARN og OSL, ba de folk betale med kort. Akkurat som det står i bladet deres at man skal på strekninger i Europa (på under 90 minutter? Husker ikke..). Om de hadde nektet noen med nøyaktig beløp i cash, er ikke godt å si.
(Dersom)Norwegian er et norsk selskap som regnskapsføres i Norge og skatter til Norge så betyr det ingenting hvor flyene er registert så lenge inntektene går tilbake til Norge.
Fra sentralbankloven: Finansavtaleloven § 38 kan ikke fravikes ved avtale til skade for en for en forbruker, jf. § 2 første ledd. Retten for en forbruker til å betale med kontanter er etter lovens ordlyd absolutt, men begrenset til å gjelde oppgjør «hos betalingsmottakeren». Det oppstår gjerne spørsmål om hvor langt retten til kontant betaling strekker seg når man er utenfor situasjonen med varesalg over disk, for eksempel når en tjeneste ytes en rekke ulike steder og forbrukeren ønsker å betale med kontanter på stedet der tjenesten ytes. Når det gjelder dette spørsmålet, viser vi til at oppgjørsstedet «hos betalingsmottakeren» er forstått ganske snevert som forretningsstedet til betalingsmottakeren der fordringen knytter seg til mottakerens forretningsvirksomhet.
Hele prinsipputtalelsen: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/agenda/tolkningsuttalelser/avtale--og-obligasjonsrett/tolkningsuttalelser-om-finansavtaleloven/-38---sporsmal-om-tvungne-betalingsmidle.html?id=722001
Jeg vet at Finansdepartementet nå ser på saken, så en innskjerpelse kan nok ventes om ikke så lenge.
(Dersom)Norwegian er et norsk selskap som regnskapsføres i Norge og skatter til Norge så betyr det ingenting hvor flyene er registert så lenge inntektene går tilbake til Norge.
Fra sentralbankloven:
Hele prinsipputtalelsen: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/agenda/tolkningsuttalelser/avtale--og-obligasjonsrett/tolkningsuttalelser-om-finansavtaleloven/-38---sporsmal-om-tvungne-betalingsmidle.html?id=722001
.
Hvis Norwegian Longhaul eller hva de nå heter er registrert i Irland, så regnskapsføres de formelt i Irland.
Norwegian Longhaul er ikke er norsk selskap juridisk sett, men de er eiet av et norsk selskap riktignok.
En bekjent av meg er bosatt i Dubai (og er forhenværende flyvertinne)
Hun opplevde noe lignende for et par år siden. Hun valgte å fly med Norwegian fra Dubai til Oslo.
Underveis ble det ganske kaldt da hun satt ved vinduet, genser hadde hun lagt i bagasjen som var sjekket inn.
Hun spurte om pledd slik hun er vant til at de har på lengre flyturer. Svaret var at det hadde de ikke. Da hun påpekte at det pleide å være tilgjengelig selv på charterselskaper under lengre flyturer, fikk hun en belærende lekse om at for å kunne tilby billige billetter kunne ikke Norwegian tilby pledd og slike ting….Dermed ble hun sittende og fryse de timene det tok oppover til Oslo. Men hun gikk ikke til media slik mange gjør :-)
Norwegian hadde pledd før, men folk bare stjal de. Derfor sluttet vi visstnok med det, enkelt og greit. Noen ødelegger for mange, sånn er det vel hele tiden dessverre.
Hvis Norwegian Longhaul eller hva de nå heter er registrert i Irland, så regnskapsføres de formelt i Irland.
Norwegian Longhaul er ikke er norsk selskap juridisk sett, men de er eiet av et norsk selskap riktignok.
Ja det dreier seg rett og slett om hvor virksomheten er registrert, det var derfor jeg skrev (Dersom) ........
Men, det er nok norsk det også :
NORWEGIAN LONG HAUL AS
OKSENØYVEIEN 3 Organisasjonsnr 997923812
1366 LYSAKER Telefon 67593000
PB 115 Telefaks 67593001
1330 FORNEBU
Ja det dreier seg rett og slett om hvor virksomheten er registrert, det var derfor jeg skrev (Dersom) ........
Men, det er nok norsk det også :
NORWEGIAN LONG HAUL AS
OKSENØYVEIEN 3 Organisasjonsnr 997923812
1366 LYSAKER Telefon 67593000
PB 115 Telefaks 67593001
1330 FORNEBU
Kun hvis det er "den" Norwegian Longhaul" som opererer flightene. Slik jeg har skjønt det finnes det flere av dem
Kun hvis det er "den" Norwegian Longhaul" som opererer flightene. Slik jeg har skjønt det finnes det flere av dem
Da hedde de vel vært registrert som datterselskaper av Norwegian Air Shuttle ASA, men det er kun det ene.
Superhai
18-06-2013, 23:26
Dette er paragrafen som omtaler tvungne betalingsmidler
§ 14. Tvungent betalingsmiddel
Bankens sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge. Ingen er pliktig til i én betaling å ta imot mer enn femogtyve mynter av hver enhet.
Sterkt skadde sedler og mynter er ikke tvungent betalingsmiddel. Banken gir nærmere forskrifter om erstatning for bortkomne, brente eller skadde sedler og mynter.
Selv om en avtale inneholder klausul om betaling av en pengeforpliktelse i gullverdi, kan skyldneren frigjøre seg med tvungne betalingsmidler uten hensyn til denne klausul.
Det står ikke nevnt noe sted at det er relevant hvor man skatter eller regnskapsfører. I praksis betyr det hvilket geografisk sted man utfører betalingen, og i prinsipputtalelsen bruker man mottakers forretningssted. Nå gjelder Finansavtaleloven i utgangspunktet ikke for Norwegian Air Shuttle (det måtte i så tilfelle bli for BankNorwegian).
Blir faktisk veldig overrasket når jeg leser denne tråden. DY/DU har brutt norsk lov, og mange her forsvarer dette med at det står i betingelsene deres?????? Er virkelig på tide at noen her tar seg et kurs i rettslære. En lov opphever ALLE betingelser, om de skulle bryte med loven. Norske sedler og mynter er tvunget betalingsmidler i Norge, og Norwegian er et norsk selskap.
Njaaaaaaa. Er ikke helt sikker på om du har rett i noe av det du skriver.
I Norge er det full avtalefrihet. Det betyr at man i mange tilfeller kan avtale seg bort fra enkelte lovbestemmelser. Det er selvsagt mange mange unntak fra dette. Men det er slikt man i utgangspunktet bør sjekke før man går inn i en avtale.
Om du i rettslære lærte noe annet så bør du nok kjefte på læreren din.
Norwegian er et norsk selskap ja. Men flyene det er snakk om er registrert i Irland og traffikerer i internasjonal trafikk.
Det er også mulig at Norwegian har opprettet et underselskap som eier/drifter disse flyene som er veldig vanlig i skipsbransjen for å spre risiko dersom noe skulle gå shit.
Dersom dette selskapet er etablert i eks. Irland vil jo flyene være irske, på lik linje med et fly fra Ryanair. Det at Norwegian er Norsk begynner jo derfor å bli en sannhet med modifikasjoner. Uten at vi behøver å gå inn på den diskusjonen.
Men poenget er uansett at de opererer i mange forskjellige jurisdiksjoner, og skal man da tolke dit ressonement bokstavelig så skal de jo ta imot norske 1 kroner på flyet fra London tl syden.
Det gir jo ingen mening sant? Jeg er rimelig sikker på at de i utgangspunktet har sitt på det tørre rent juridisk. Selv om jeg syns det er en uting å ikke ta kontanter når man gjør det av rent økonomiske grunner.
Jeg har mye mer forståelse for å fjerne/redusere det fra bussen f.eks. mtp. sikkerhet for sjåføren.
Videre så ser man jo som jeg har nevnt tidligere det som fort skjer når man får en kulturkrasj. Når den norske kulturen som er vant med høy grad av frihet og hvor man ofte kan forhandle seg frem til litt slækk i systemet uten at jorda går under.
De møter nå en asiatisk arbeidskultur hvor de som jobber på gulvet må og skal følge reglene satt helt strikt. Alternativet er å miste jobben. En slik mentalitet kan ikke endres over natta.
Da blir det jo de som lager instruksene som må ta innover seg at man kanskje nå må i langt større grad detaljstyre enkelte ansattgrupper for å kunne levere kundeservice som kanskje tidligere ble utført på et mer ad-hoc basis av de flinke folk som står på i kabinen.
Er det en ting jeg har lært av å jobbe i asia så er det at det å improvisere eller gå utenfor gjeldene instruks er en praksis som ikke eksisterer med mindre du er CEO og da kan tillate deg hva du vil.
Dette er paragrafen som omtaler tvungne betalingsmidler
Det står ikke nevnt noe sted at det er relevant hvor man skatter eller regnskapsfører. I praksis betyr det hvilket geografisk sted man utfører betalingen, og i prinsipputtalelsen bruker man mottakers forretningssted. Nå gjelder Finansavtaleloven i utgangspunktet ikke for Norwegian Air Shuttle (det måtte i så tilfelle bli for BankNorwegian).
Du henviser til Sentralbankloven § 14, ikke Finansavtaleloven.
Superhai
18-06-2013, 23:40
Du henviser til Sentralbankloven § 14, ikke Finansavtaleloven.
Ja, jeg vet det. Det ble nok litt uklart, jeg skulle nok skrevet det at det er prinsipputtalelsen som henviser til Finansavtaleloven og dennes §38.
Dette har vi vært gjennom før.. Finansavtaleloven gjelder finansavtaler, ikke kjøp av varer mot kontanter. Den er derfor irrelevant her.
(Finansavtaleloven § 36 sier at man alltid kan betale det man skylder etter en finansavtale med en finansinstitusjon (lånet eller kreditten) med tvungent betalingsmiddel. Dessuten forteller bestemmelsen hvor kontant betaling i så fall kan skje. Bestemmelsen (eller andre bestemmelser i loven) gjelder som nevnt ikke for de som ønsker å kjøpe tepper, vann eller andre ting mot kontanter.)
Sentralbankloven § 14 sier at mynt og sedler er tvungne betalingsmidler i Norge. Hvor er Norge? Jo, blant annet på norsk territorium og på norskregistrerte sjø- og luftfartøy uansett hvor de befinner seg. Det betyr at man plikter å ta imot norske kontanter på norskregistrert fly, med mindre der finnes et unntak i lov om at sentralbankloven ikke skal gjelde. Det har jeg ikke hørt om. Loven gjelder ikke fly registrert i Portugal. Eller Irland. Eller Sverige.
Ligger en utenlandsk virksomhet i Norge, gjelder norsk lov. Og for norske virksomheter i utlandet, gjelder loven i det landet virksomheten ligger. (Som hovedregel).
Mulig dette her er helt rart tenkt, men er det egentlig er noen lov som pålegger Norwegian å selge noe i det hele tatt da? Er det ikke såpass enkelt at det er opp til selskapet om de ønsker å selge noe til en kunde?
Man kan jo ikke kreve å få kjøpt hva som helst, bare fordi mynt og sedler er tvungent betalingsmiddel?
Følgende gjelder ombord hos Norwegian når det gjelder betaling :
Kontanter aksepteres på alle ruter i Norge og Europa. Unntaket er intraskandinaviske ruter der kun kort gjelder. Dette skyldes korte flytider.
Fra Norge aksepteres NOK, EUR, SEK, DKK og GPB.
Mulig dette her er helt rart tenkt, men er det egentlig er noen lov som pålegger Norwegian å selge noe i det hele tatt da? Er det ikke såpass enkelt at det er opp til selskapet om de ønsker å selge noe til en kunde?
Man kan jo ikke kreve å få kjøpt hva som helst, bare fordi mynt og sedler er tvungent betalingsmiddel?
Nei, de kan godt la være å tilby varer. Men når de først tilbyr varer, er de rettslig bundet av aksepten fra kunden. Og da plikter de å ta imot betaling og levere varen de har tilbudt.
Nei, de kan godt la være å tilby varer. Men når de først tilbyr varer, er de rettslig bundet av aksepten fra kunden. Og da plikter de å ta imot betaling og levere varen de har tilbudt.
Riktig, og for å legge til. Et tilbud er også bindene. Slik at ved å legge meny osv. i setelommene har de tilbudt sine varer. Derfor er de bundet av dette.
Nå har noen startet en facebookgruppe mot Norwegian sin praksis på langdistanseproduksjonen:
https://www.facebook.com/Norwegianerstatning
Bare å komme med 1000 lappen din det for kjøp av en kaffekopp... Så skal du få igjen 375 kroner.... For da er vekslekassa mi tom... Blei en dyr kaffekopp gitt :colgate:
Det er dessverre endel passasjerer som ser oss som valuta og minibank... Vi har begrenset med veksel ombord og kan derfor ikke ta for store sedler ved småkjøp... Så vi foretrekker et så nøyaktig beløp som mulig hvis du skal betale kontant... Og enda en gang så er kredittkort gebyrfritt og benytte ombord :D
DYA'n
Ser at det diskuteres opp og ned om kulturforskjeller og regelverk rundt dette med betaling. For meg fremstår det som totalt irrelevant egentlig. Jobber selv i servicebransjen, byggevarebutikk, og er opptatt av å bruke skjønn og sunn fornuft i utfordrende saker, ikke henge meg opp i et rigid regelverk. Norwegian utviser her en total mangel på dette.
Men nå reklamerer jo de for at du kun betaler for det du trenger, ikke alt det andre, så da er det vel greit da?? For ingen trenger jo vann eller tepper?
(eller å betale med kredittkort ved bestilling, setevalg, mat, bagasje osv....)
Derfor velger jeg bort Norwegian 10 av 10 ganger.
Riktig, og for å legge til. Et tilbud er også bindene. Slik at ved å legge meny osv. i setelommene har de tilbudt sine varer. Derfor er de bundet av dette.
Litt usikker på nøyaktig hvordan dette fungerer i det Norske lovverket (den delen av vgs. rettslære husker jeg faktisk ikke), men under den mer britiske "Common Law" er dette faktisk "offer to treat" hvor kunden tilbyr seg å kjøpe anngitt vare til anngitt pris, og aksepten dermed ligger hos selger... :stir
(Så finnes det andre, mer detaljerte lover ang. "hyllepris" og villedende markedsføring, osv.)
Bare å komme med 1000 lappen din det for kjøp av en kaffekopp... Så skal du få igjen 375 kroner.... For da er vekslekassa mi tom... Blei en dyr kaffekopp gitt :colgate:
Det er dessverre endel passasjerer som ser oss som valuta og minibank... Vi har begrenset med veksel ombord og kan derfor ikke ta for store sedler ved småkjøp... Så vi foretrekker et så nøyaktig beløp som mulig hvis du skal betale kontant... Og enda en gang så er kredittkort gebyrfritt og benytte ombord :D
DYA'n
Gud så herlig om dere kunne brukt sunn fornuft, og sett gjennom fingrene av og til, vil anta at av 189 eller hva det nå måtte være, så vil der være 1 eller 2 som kanskje ikke klarer å leve opp til DY's "hva vi forventer av kunden" holdning.:headbang
Holloman
19-06-2013, 11:10
Tok SAS til Trondheim idag. Opplyste over høyttaler:"Vi foretrekker at dere betaler med kort, men tar selvfølgelig cash også"
:-)
Mulig de har sagt det i lang tid, men virket veldig påfallende...
Så har de sagt så länge jag minns.
Da har de annonsert at det blir gratis vann og greier!
Vi er opptatt av å lytte til våre kunder og har derfor i dag besluttet at følgende vil gjelde på våre langruter:
- Gratis vann til alle om bord
- Det vil være mulig å betale med kontanter om bord
- Gratis avbestilling av flyreisen for de som ikke ønsker å reise på grunn av manglende underholdningssystem på den innleide flymaskinen
Gud så herlig om dere kunne brukt sunn fornuft, og sett gjennom fingrene av og til, vil anta at av 189 eller hva det nå måtte være, så vil der være 1 eller 2 som kanskje ikke klarer å leve opp til DY's "hva vi forventer av kunden" holdning.:headbang
Hvem sier at jeg og mange av mine kollegaer ikke bruker sunn fornuft? Selvfølgelig gjør vi det. Men som flere her inne forteller, så er det stor forskjell på skandinavisk og asiatisk arbeidskraft og deres tenkemåte såfremt de ikke er i en lederposisjon.
Hva Norwegian forventer? De forventer vel at alle reisende setter seg inn i reisevilkårene som man må krysse av for at man har lest når man kjøper billetten :) Endel passasjerer har svært store forventninger til oss ombord. Kjøper du en billett til Dubai for 999,- en vei kan man vel ikke forvente lieflat seats, full food and beverage service, tepper, puter og underholdning for den prisen. Jeg tørr da påstå at kunden har et urealistisk syn på hva lowcost er.. det er jo en grunn til at det heter lowcost er det ikke?
Uansett så dreier denne tråden seg vel i hovedsak om Norwegian Longhaul, og der jobber ikke jeg.... Men innkjøringsproblemer er det med alt nytt, men det blir nok bra til slutt skal dere se....
Med ønske om en flott dag til dere alle :D
DYA'n
Ser at det diskuteres opp og ned om kulturforskjeller og regelverk rundt dette med betaling. For meg fremstår det som totalt irrelevant egentlig. Jobber selv i servicebransjen, byggevarebutikk, og er opptatt av å bruke skjønn og sunn fornuft i utfordrende saker, ikke henge meg opp i et rigid regelverk. Norwegian utviser her en total mangel på dette.
Men nå reklamerer jo de for at du kun betaler for det du trenger, ikke alt det andre, så da er det vel greit da?? For ingen trenger jo vann eller tepper?
(eller å betale med kredittkort ved bestilling, setevalg, mat, bagasje osv....)
Derfor velger jeg bort Norwegian 10 av 10 ganger.
Det du sier går jo rett i kjernen av mitt argument hadde lest det skikkelig. Det faktum at det i andre kulturer ikke er rom for skjønn i service er noe nordmenn nå reagerer på. Lik det eller ikke, men det er jo prisen man må betale.
Når du bruker skjønn i butikken din, er du redd for miste jobben?
Litt usikker på nøyaktig hvordan dette fungerer i det Norske lovverket (den delen av vgs. rettslære husker jeg faktisk ikke), men under den mer britiske "Common Law" er dette faktisk "offer to treat" hvor kunden tilbyr seg å kjøpe anngitt vare til anngitt pris, og aksepten dermed ligger hos selger... :stir
(Så finnes det andre, mer detaljerte lover ang. "hyllepris" og villedende markedsføring, osv.)
Common Law er i utgangpunktet helt vidt forskjellig fra norsk. I Norsk rett kreves det først et tilbud og deretter en aksept, begge deler er bindene.
Spørsmålet blir da hva som kommer først,, tilbudet om å selge eller kjøpe. Vanlig rettspraksis her er at når noe er annonsert som i en meny så er dette et bindene tilbud til de som ønsker å kjøpe.
Vel om det ikke finnes veksel så finnes det ikke veksel. Noen ganger viser man flex, andre ganger er det ikke alltid mulig å hjelpe.
SudCaravelle
19-06-2013, 12:00
Vi er opptatt av å lytte til våre kunder og har derfor i dag besluttet at følgende vil gjelde på våre langruter:
- Gratis avbestilling av flyreisen for de som ikke ønsker å reise på grunn av manglende underholdningssystem på den innleide flymaskinen
Herlig... :up:
Smart av DY, og det eneste riktige å gjøre.
Twin Otter
19-06-2013, 12:42
Smart av DY, og det eneste riktige å gjøre.
Betyr dette vannflasker i setene ved boarding? Eller servering av vann underveis?
Hvem sier at jeg og mange av mine kollegaer ikke bruker sunn fornuft? Selvfølgelig gjør vi det. Men som flere her inne forteller, så er det stor forskjell på skandinavisk og asiatisk arbeidskraft og deres tenkemåte såfremt de ikke er i en lederposisjon.
Hva Norwegian forventer? De forventer vel at alle reisende setter seg inn i reisevilkårene som man må krysse av for at man har lest når man kjøper billetten :) Endel passasjerer har svært store forventninger til oss ombord. Kjøper du en billett til Dubai for 999,- en vei kan man vel ikke forvente lieflat seats, full food and beverage service, tepper, puter og underholdning for den prisen. Jeg tørr da påstå at kunden har et urealistisk syn på hva lowcost er.. det er jo en grunn til at det heter lowcost er det ikke?
Uansett så dreier denne tråden seg vel i hovedsak om Norwegian Longhaul, og der jobber ikke jeg.... Men innkjøringsproblemer er det med alt nytt, men det blir nok bra til slutt skal dere se....
Med ønske om en flott dag til dere alle :D
DYA'n
Har ikke noe som helst mistanke om at der står noen plass i reisevilkårene at en må ha nøyaktig valør med, eller et bestemt kredittkort;)
Men honnør til selskapet ditt at de endelig dro frem den sunne fornuften på Longhaul:up:
Betyr dette vannflasker i setene ved boarding? Eller servering av vann underveis?
Ville tro servering av vann underveis. (men hva vet jeg :))
De praktiserte hvertfall vann underveis på søndag/mandag. Med og uten bobler :)
Sikkert en fornuftig beslutning av Norwegian.
Men som en liten digresjon kan man jo undres på om det samme skal kunne kreves av NSB. Jeg tok dagtoget fra Bodø til Trondheim nylig - en tur som tar rundt 10 timer. Det var ingen som kom rundt og tilbød gratis vann selv om mange sikkert var tørste. Det var kaldt som bare det i vogna på en flott sommerdag og vi satt og frøs, men det kom heller ikke noen og delte ut tepper slik at vi slapp å fryse på den lange turen. Dette var bare en liten tanke midt i alt oppstyret. Hvorfor er det slik at vi skal søreges for på alle mulige vis når vi skal ut å fly, men fint klarer oss selv forøvrig??? :72:
En ikke uvesentlig detalj er at du dehydrerer mye raskere i 30-40.000 fot ...
Sikkert en fornuftig beslutning av Norwegian.
Men som en liten digresjon kan man jo undres på om det samme skal kunne kreves av NSB. Jeg tok dagtoget fra Bodø til Trondheim nylig - en tur som tar rundt 10 timer. Det var ingen som kom rundt og tilbød gratis vann selv om mange sikkert var tørste Det var kaldt som bare det i vogna på en flott sommerdag og vi satt og frøs, men det kom heller ikke noen og delte ut tepper slik at vi slapp å fryse på den lange turen. Dette var bare en liten tanke midt i alt oppstyret. Hvorfor er det slik at vi skal søreges for på alle mulige vis når vi skal ut å fly, men fint klarer osss selv forøvrig??? :72:
Tja, i et fly sitter du rolig over lang tid. På toget har du muligheten til å bevege deg litt, kjøpe deg litt varm eller kald mat med tilhørende drikke. Medbrakt er også mulig på tog.. ;)
En ikke uvesentlig detalj er jo at du blir fratatt vannflaska du fylte hjemme når du skal ut å fly..
Det du sier går jo rett i kjernen av mitt argument hadde lest det skikkelig. Det faktum at det i andre kulturer ikke er rom for skjønn i service er noe nordmenn nå reagerer på. Lik det eller ikke, men det er jo prisen man må betale.
Når du bruker skjønn i butikken din, er du redd for miste jobben?
Nei, jeg er ikke redd for å miste jobben min :-)
Men, når dere skylder på at det er asiatene og deres kultur innen arbeidslivet som fører til disse problemene, hvordan henger det sammen med at det er asiatiske flyselskaper som alltid vinner kåringer av verdens beste flyselskap?
Kan det ha noe med kulturen og opplæringen i Norwegian, eller har Kjosern bare vært usedvanlig uheldig med de asiatene han har ansatt hos seg? Jeg bare spør.....
Cathay og Singapore feks er jo asiatiske så det holder, men ligger alltid i toppen.
Men, når dere skylder på at det er asiatene og deres kultur innen arbeidslivet som fører til disse problemene, hvordan henger det sammen med at det er asiatiske flyselskaper som alltid vinner kåringer av verdens beste flyselskap?
Kan det ha noe med kulturen og opplæringen i Norwegian, eller har Kjosern bare vært usedvanlig uheldig med de asiatene han har ansatt hos seg? Jeg bare spør.....
Cathay og Singapore feks er jo asiatiske så det holder, men ligger alltid i toppen.
For det første er alle artiklene DY har hatt problemer med, gratis hos disse ...
For det andre snakker vi her om et treningsopplegg AV asiater FOR asiater perfeksjonert over mange år. Singapore's kurs er 15 uker lange. Jeg vet ikke hvor langt DY's kurs er, men det er ihvertfall ikke i nærheten av dette ...
Joda, de artiklene er gratis hos de andre, og opplæringen er gitt av asiater til asiater.
Men de som forsvarer DY her mener jo at det er den asiatiske arbeidskulturen som fører til lite smidighet i de oppståtte situasjonene.
Jeg mener det IKKE er den asiatiske arbeidskulturen som er problemet, men Norwegian sin policy og opplæring av de kabinansatte som ikke er god.
Jeg tror vi er enige om at DY ikke helt har skjønt hva de har gitt seg ut på ... ;)
Jeg tror vi er enige om at DY ikke helt har skjønt hva de har gitt seg ut på ... ;)
Vel talt :-)
Joda, de artiklene er gratis hos de andre, og opplæringen er gitt av asiater til asiater.
Men de som forsvarer DY her mener jo at det er den asiatiske arbeidskulturen som fører til lite smidighet i de oppståtte situasjonene.
Jeg mener det IKKE er den asiatiske arbeidskulturen som er problemet, men Norwegian sin policy og opplæring av de kabinansatte som ikke er god.
Jeg tror vi er relativt enige. Poenget mitt er jo ikke at denne kulturen nødvendigvis er et problem. Den fungerer jo godt der den fungerer som du skriver, og da er det vel planlagt med tydelige instruksjoner for hvordan man skal opptre.
Men når DY sier til sine ansatte at vann skal kjøpes så får du følgende resultater:
Norsk arbeidskultur: Vann må betales for i utgangspunktet, men man kan da gjøre unntak for stakkaren uten kort med hodepine og noen her og der.
Asiatisk arbeidskultur: Vann må betales for, ellers får du ikke vann.
Dette er en konsekvens av at man velger å ansette folk fra utlandet. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Men man må da tilpasse seg til dette.
Se bare på de artiklene som har vært i avisene de siste ukene om store selskaper i norge med mange utenlandske ansatte hvor de må ha egne kurs om norsk arbeidskultur.
Common Law er i utgangpunktet helt vidt forskjellig fra norsk. I Norsk rett kreves det først et tilbud og deretter en aksept, begge deler er bindene.
Slikt sett er vel Common Law veldig lik Norsk lov, for også der er både tilbud og aksept bindende. Forskjellen er vel at menyen i setelommen ikke regnes som et slikt tilbud...
Superhai
19-06-2013, 20:40
Norsk arbeidskultur: Vann må betales for i utgangspunktet, men man kan da gjøre unntak for stakkaren uten kort med hodepine og noen her og der.
Asiatisk arbeidskultur: Vann må betales for, ellers får du ikke vann.
Den fundamentale forskjellen er at for nordmenn så er du beskyttet av et rigid lovverk som arbeider, og kan gjøre en del slike ting uten at det får konsekvenser for deg. For en del asiater, som f.eks. fra Thailand så kan du regne med å få sparken på dagen om du ikke følger regelverket.
For nordmenn så kan du regne med å få en like godt betalt jobb, eller trygd om du får sparken - men i Thailand så er den sjansen lav og trygd? Lønnsmessig er dessuten nordmenn generelt så godt betalt at man har en buffer uansett konsekvenser av mindre hendelser.
Dette er viktige punkter å forstå når man skal benytte ansatte fra en del asiatiske land, og spesielt "tredje verden"-land generelt. Det er også derfor leder-personer er nærmere nordmenn, siden de lever i en situasjon nærmere nordmenn.
Det er også derfor man kan regne med at nordmenn vil strekke seg litt lenger når de vil, men også havne på motsatt ende av skalaen når de ikke vil.
jamesclandestine
21-06-2013, 15:36
http://www.telegraph.co.uk/travel/travelnews/10127355/Anger-over-Norwegians-long-haul-service.html
"The complaint came a week after a Thai woman had a cup of coffee taken from her by Norwegian crew members when they discovered that she only had cash and a local credit card with her, neither of which the airline would accept. The woman was unable to buy any food or water for the entire 12-hour journey. "
Episodene har også nådd thailandsk presse, bl.a på nettsiden www.sanook.com. Men finner ikke igjen linken da jeg ikke er så stødig i thai...
AirbusTrond
22-06-2013, 00:12
Det er mye rart i journalistikken, men det er vel de fleste her klar over:
I april fikk frilansjournalist Inga Ragnhild Holst avslag på en forespørsel om sponset billett med Norwegian på selskapets nye langrute til New York. I et intervju med VG tirsdag slaktet hun servicen på Norwegians New York-fly.
http://www.journalisten.no/node/40185
Ikke helt etisk riktig, for å si det forsiktig.
Det er mye rart i journalistikken, men det er vel de fleste her klar over:
http://www.journalisten.no/node/40185
Ikke helt etisk riktig, for å si det forsiktig.
Journalister er som vinden, du vet aldri hvilken vei de blåser. Det er det eneste som er sikkert i media verdenen
Forstår -DYA som at Electron virker ombord. Antar det et er mulig for Norwegian å godta transaksjonen offline, og "ta sjansen på" at det er dekning for kaffekoppen når de kobler opp maskinen. Nytt for meg, men antar det kan la seg gjøre for Norwegian/Norwegians leverandør å påta seg denne risikoen .
Høres merkelig ut. Det er jo ikke bare opp til selger å "ta sjansen".
Hele hensikten med Visa Electron (og ikke nødvendigvis alle andre debetkort!) er jo dekningskontroll - både for bruker og selger.
robertaas
26-06-2013, 02:17
"Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur"
http://reise.aftenposten.no/reise/Ti-timer-i-luften-uten-dopapir-46547.html
"Ti timer i luften uten dopapir"
Ser et potensiale for å kombinere service-konseptene fra United og Norwegian.
"Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur"
http://reise.aftenposten.no/reise/Ti-timer-i-luften-uten-dopapir-46547.html
"Ti timer i luften uten dopapir"
Ser et potensiale for å kombinere service-konseptene fra United og Norwegian.
I flg Tommy777 kan man tørke seg i rompa med hele United, så dette kan umulig være noe problem? Eller hva Tommy?
Skuggenheimer
28-06-2013, 06:20
De har tydeligvis, og det er bra, tatt lærdom av noen uheldige førstesides agurkoppslag i media. På turen til BKK sto det ikke på vann ihvertfall. Men de skal ha $5 for pledd for de i øko. Ser litt rart ut men strengt tatt er det ikke et flyselskaps ansvar å sørge for at folk er riktig kledd så helt enig i at dette er en tjeneste man bør ta betalt for. Vil tippe også dette er med på å øke profitt både for selskap og ansatte(forutsetter da at de fremdeles som i gamle dager får provisjon av salg ombord)..
De har tydeligvis, og det er bra, tatt lærdom av noen uheldige førstesides agurkoppslag i media. På turen til BKK sto det ikke på vann ihvertfall. Men de skal ha $5 for pledd for de i øko. Ser litt rart ut men strengt tatt er det ikke et flyselskaps ansvar å sørge for at folk er riktig kledd så helt enig i at dette er en tjeneste man bør ta betalt for. Vil tippe også dette er med på å øke profitt både for selskap og ansatte(forutsetter da at de fremdeles som i gamle dager får provisjon av salg ombord)..
Det er jo bare å skru tempen ned i kabinen det, så det blir kaldt nok så de kan få solgt nok tepper ;)
Har selv opplevd kalde kabiner på fly og har frøset selv om jeg har vært riktig kledd som du sier. Men slipper iallefall å betale hvis jeg trenger ett pledd.
Skuggenheimer
28-06-2013, 11:08
Det er jo bare å skru tempen ned i kabinen det, så det blir kaldt nok så de kan få solgt nok tepper ;)
Har selv opplevd kalde kabiner på fly og har frøset selv om jeg har vært riktig kledd som du sier. Men slipper iallefall å betale hvis jeg trenger ett pledd.
En så lenge, en så lenge. De såkallte "velykkede" selskapene(legacy carriers) må nok snu seg om å se etter hvor de kan tjene penger. For slik jeg kan lese div årsrapporter(all virksomhet tilsammen kortrute/langrute mv)så synes det ikke som at det går så greit. Men hvis du som din avatar tilsier flyr mye Qatar så får du nok pledd skal du se for de kan jo kjøre sin egen stil inntil videre sammen med andre "sponsede"..
Forøvrig så var det så varmt at pleddet var det ikke stort behov for...
Jeg tenker at det burde være et flyselskaps ´plikt´ å levere et lett pledd til passasjerene på en lang nattflyvning, det er tross alt sovetid, og selv om det ikke er hotell en driver burde dette være et minimum av service.
Jeg tenker at det burde være et flyselskaps ´plikt´ å levere et lett pledd til passasjerene på en lang nattflyvning, det er tross alt sovetid, og selv om det ikke er hotell en driver burde dette være et minimum av service.
På QR så ligger det pledd i hvert sete når man kommer ombord. Helt enig, et pledd er ikke store kravet på nattflygninger.
Ja, men så må vi også huske at Norwegian er verdens første lavprisselskap som flyr langt - og et lavprisselskap kutter der andre gir deg komfort. Som Kjos sier, du kjøper en billett til 199,- og han får deg frem pronto. Om du ønsker mer får du det, men det koster per tjeneste. :-)
Ja, men så må vi også huske at Norwegian er verdens første lavprisselskap som flyr langt - og et lavprisselskap kutter der andre gir deg komfort. Som Kjos sier, du kjøper en billett til 199,- og han får deg frem pronto. Om du ønsker mer får du det, men det koster per tjeneste. :-)
Jeg er helt enig i at konseptet er akseptabelt, og at det aller meste kan koste ekstra uten problemer (IFE, mat, vin, øreplugger, whatever). Men et visst minimum bør det alltid være på longhaul, synes jeg. Gratis vann er en selvfølge pga faren for blodpropp osv. Pledd er ikke like opplagt, men å måtte betale for å låne et pledd i noen timer er smålig, hvor mye kan de spare/tjene på noe slikt? Med unntak av svinn er jo pledd en liten engangskostnad, det er ikke akkurat superbra kvalitet på pleddene man får hos SAS, BA, NSB osv.
Happyflyer
28-06-2013, 17:12
Jeg synes også det er helt greit at de tar seg betalt alt de måtte ønske, men pledd er en ting jeg synes skal være gratis da det ikke er noen standard for hvor varmt/kaldt det er i kabinen.
Man kan også gå så langt å si at det er en slippery slope, siden det kan resultere i spekulering i kabintemperaturen fra Norwegian's side.
Nå må man også huske at håndtering av pledd ikke er gratis. De må samles inn. renses og pakkes på ny i plast mellom hver flight. Man får også billigere handling når man ikke trenger å bry seg om pledd. Det blir mye penger på et år .... Det er langt bedre butikk å selge dem for en lav pris.
Det finnes jo overnattingsalternativer hvor man tilbyr sengen, men ikke nødvendigvis sengetøy osv. Sengetøy er da optional extras som må betales for.
Jeg er helt enig i at konseptet er akseptabelt, og at det aller meste kan koste ekstra uten problemer (IFE, mat, vin, øreplugger, whatever). Men et visst minimum bør det alltid være på longhaul, synes jeg. Gratis vann er en selvfølge pga faren for blodpropp osv. Pledd er ikke like opplagt, men å måtte betale for å låne et pledd i noen timer er smålig, hvor mye kan de spare/tjene på noe slikt? Med unntak av svinn er jo pledd en liten engangskostnad, det er ikke akkurat superbra kvalitet på pleddene man får hos SAS, BA, NSB osv.
Jeg er ganske sikker på at når man kjøper et pledd for $5, så har man det til odel og eie..
Men som LN-MOW skriver er det en del kostnader bak en konsept/flyvning som kanskje ikke er åpenlyst eller åpenbare. Mange som kanskje heller ikke kjenner til dette.
C-klasse
28-06-2013, 19:12
Verdens første lavpriselskap som flyr langt. Grrrrrrrrr.
Har du sovet i timen. :(
Ja, men så må vi også huske at Norwegian er verdens første lavprisselskap som flyr langt
Icelandair har fløyet med både BOB og betaling for pledd på langrutene sine tidligere.
Min ameirkanske "cousin" fløy med Norwegian JFK-OSL søndag 23.juni. Hun fikk beholde pleddet. Hun rapporterte også om en forholdsvis kald kabin som bidro til at ganske mange kjøpte pledd.
Hva noen oppfatter som kaldt er passelig for noen og kanskje varmt for andre. Er det i det kjøligste kan en ta på en jakke eller pledd. Verre hvis det er for varmt.
Synes egentlig det er greit å betale ekstra for det meste, særlig mat og drikke. Liker jeg ikke det som blir tilbudt, er det like greit å ikke ha betalt for det.
Jeg sliter fortsatt med å forstå at folk synes å være overrasket over at DY fortsetter med sin forretningsmodell hvor man tar seg betalt for tilleggsprodukter som mat, drikke, setereservasjon, tepper, puter, osv.
Hva noen oppfatter som kaldt er passelig for noen og kanskje varmt for andre. Er det i det kjøligste kan en ta på en jakke eller pledd. Verre hvis det er for varmt.
Synes egentlig det er greit å betale ekstra for det meste, særlig mat og drikke. Liker jeg ikke det som blir tilbudt, er det like greit å ikke ha betalt for det.
Heldigvis er det helt gratis å be flyvertinna be de i front å justere temperaturen hos andre carriers ;) Så slipper man å måtte kjøpe seg tepper fordi det er kaldt.
Hvordan er livet når du ikke liker å ha fleksibilitet og en sitteplass som er mer komfortabel enn de på economy? Disse momentene er vel motivasjonene for å kjøpe en businessbillett. Eller er det gratis pledd og mat som frister mest.
Heldigvis er det helt gratis å be flyvertinna be de i front å justere temperaturen hos andre carriers ;) Så slipper man å måtte kjøpe seg tepper fordi det er kaldt.
Hvordan er livet når du ikke liker å ha fleksibilitet og en sitteplass som er mer komfortabel enn de på economy? Disse momentene er vel motivasjonene for å kjøpe en businessbillett. Eller er det gratis pledd og mat som frister mest.
Å be de justere temperaturen, koster det noe hos Norwegian? :8:
Jo takk, livet er ikke så verst. Reiser stort sett bare på ferie med fly og da er datoene spikret. Setene i økonomi går fint de. Med 3 til i reisefølget blir det rimelig dyrt med businessbillett. Bruker heller de tusenlappene på andre ting.
Som regel spiser ingen av oss noe særlig av flymaten der den ikke kan velges bort. Kona vil ikke ha kokte grønnsaker,ikke sopp, ikke hvitløk, ikke brød osv.
Skuggenheimer
29-06-2013, 10:45
Jeg sliter fortsatt med å forstå at folk synes å være overrasket over at DY fortsetter med sin forretningsmodell hvor man tar seg betalt for tilleggsprodukter som mat, drikke, setereservasjon, tepper, puter, osv.
Ja det er noe med det. Skal det drives butikk(positiv bunnlinje) så må altså inntekter hentes fra et sted. Som noen spør via tidligere innlegg hvor mye det er å tjene på pledd a $5 stk? Sikkert ikke mye slik i den store sammenheng men kanskje nok til at "handlingen" av pleddene(rens, ompakking etc) kanskje nulles ut og således ihvertfall ikke fremstår som en utgift. Alt i skjønn forening med konseptet lavpris hvor det er litt "nazi" på det å ihvertfall ikke tape penger
Etter kommentarer på en sak hos aftenposten ser det ikke ut til at de er kommet i gang med gratis vann riktig enda:
http://www.aftenposten.no/okonomi/--Det-er-lov-a-bruke-hodet_-sier-Norwegian-sjefen-7244569.html#.UdHLLxbrtx0
Flyselskapet har gjort retrett, og deler ut gratis vann på alle langrutene og aksepterer også kontanter som betaling.
Det var ikke mye gratis vann å få på flyet til NYC i går, så kanskje Bjørn bør informere flyvertinnene også når de går ut med slik "bot og bedring" i media..? Da jeg sa til flyvertinnen at jeg hadde fått beskjed om at det var gratis vann sa hun "that's a lie"
Skuggenheimer
02-07-2013, 00:18
Hehe det var som sagt ikke prob med vannforsyning "østover"(OSL -BKK). Man fikk så mye vannglass man orket å drikke. Skulle man dog ha ei flaske vann så måtte man betale. En sunn forretningsdrift spør du meg(for igjen selskap som må tjene penger)..
Sendte BKK i dag og det ble lastet veldig mye vann både i store flasker og 1/2 litere så HiFly crewet idag visste ihvertfall at de skulle dele ut vann gratis. Dette ble understreket av DY's representanter på gate også.
Ser at Skuggenheimer bekrefter at ting funka som det skulle idag :D
Høres merkelig ut. Det er jo ikke bare opp til selger å "ta sjansen".
Hele hensikten med Visa Electron (og ikke nødvendigvis alle andre debetkort!) er jo dekningskontroll - både for bruker og selger.
Det er mulighet å sette en nedre grense for dette. Mener både DY og SK har lagt denne på rundt hundrelappen. Legg merke til neste gang du reiser at du for summer over dette, så må du signere, mens under slipper du. Kalkulert risiko for eventuelle tap er langt lavere en merarbeidet disse kvitteringene medfører.
Forøvrig tror jeg mye av det som nevnes til en viss grad kan skyldes voksesmerter i DY/DU systemet og at informasjonsflyten ikke henger med internt.
Det er mulighet å sette en nedre grense for dette. Mener både DY og SK har lagt denne på rundt hundrelappen. Legg merke til neste gang du reiser at du for summer over dette, så må du signere, mens under slipper du. Kalkulert risiko for eventuelle tap er langt lavere en merarbeidet disse kvitteringene medfører.
Forøvrig tror jeg mye av det som nevnes til en viss grad kan skyldes voksesmerter i DY/DU systemet og at informasjonsflyten ikke henger med internt.
Den grensen salgsstedet kan sette selv gjelder ikke Visa electron - det du snakker om er autorisering uten signatur/pin-kode.
For Visa electron er det et (gjensidig) krav om dekningskontroll.
Skjønner ikke at flyselskaper/Norwegian kan omgå dette.