PDA

View Full Version : Fri konkurranse gir dyrere flybilletter

LN-VLE
11-06-2013, 15:12
Svenskene har forsket på dette og kommet fram til at fri konkurranse gir dyrere pris på flybilletter og taxiturer.

Det er det jeg har hevdet hele tiden at når det er dyrere å ta seg til Gardermoen enn fra Gardermoen til f.eks Roma så er det prisen til gardermoen det er noe galt med.

http://www.dagbladet.no/2013/06/11/nyheter/innenriks/utenriks/forskning/samferdsel/27639066/

Vidar

TOS
11-06-2013, 15:18
Interessant. Det har vel blitt hevdet i andre diskusjoner (bl.a. i forhold til bonus) at prisene i andre land har gått like mye ned som i Norge. Hvis konklusjonene i denne rapporten er korrekt så har man tilsynelatende hatt en helt annen prisutvikling innenlands i Sverige kontra prisutviklingen i Norge (se Figur 2 i rapporten som det lenkes til i Dagbladet). Nå har jeg ikke lest rapporten særlig grundig, så hvorvidt det er en del kvalifiserende uttalelser der i forhold til oppsummeringen vet jeg ikke.

En annen ting som virker å være litt interessant er Figur 1 som viser trafikkutviklingen på svensk innenriks. Fra rundt 1990 og frem til 2011 (siste år i figuren) så er det en svakt fallende trend. Dette er vel også en helt annen utvikling enn vi har sett her til lands?

Hele rapporten her: http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/effekter-av-omregleringar-inom-inrikesflyg-taxi-kommersiell-tagtrafik-och-bilprovning.pdf

LN-ANX
11-06-2013, 15:22
Tja, da må vi vel opprette ett eget Aeroflot her Norge så skal vi se hvordan prisene stuper!

LN-TIB
11-06-2013, 15:24
Tja, da må vi vel opprette ett eget Aeroflot her Norge så skal vi se hvordan prisene stuper!

Vi har da SAS? :stir

Wahoo
11-06-2013, 15:41
..kanskje fordi bunus har vært tillatt innenriks i Sverige, men ikke Norge...? ;)

W

TOS
11-06-2013, 15:43
..kanskje fordi bunus har vært tillatt innenriks i Sverige, men ikke Norge...? ;)

W

Tja, neppe som eneste forklaringsvariabel;), men det har jo blitt hevdet nokså hardnakket at prisene i Sverige har falt like mye som i Norge. Denne undersøkelsen ødelegger vel litt av akkurat det argumentet.

Dash
11-06-2013, 16:48
I luftfarten så er stordriftsfordeler viktig for å få så lav CASK som mulig. Det ser vi jo bare på hvor store fly lavprisselskapene bruker.

Men når det åpnes for frisluppen konkurranse så er det jo en fare for at det blir mange tilbydere. Og mange tilbydere vil jo gjøre det vanskeligere å fylle flyene, slik at mindre fly blir mer lønnsomme. Men mindre fly vil igjen føre til høyere CASK.

Så da kan en kanskje konkludere med at få store aktører som er likeverdige er det som skal til for at prisen skal bli lavest?

I Sverige er jo innenriksmarkedet temmelig segmentert ettersom man både har Arlanda og Bromma. Begge flyplassene har jo innenriksflygninger med relativt små fly...

TOS
11-06-2013, 18:15
I luftfarten så er stordriftsfordeler viktig for å få så lav CASK som mulig. Det ser vi jo bare på hvor store fly lavprisselskapene bruker.

Men når det åpnes for frisluppen konkurranse så er det jo en fare for at det blir mange tilbydere. Og mange tilbydere vil jo gjøre det vanskeligere å fylle flyene, slik at mindre fly blir mer lønnsomme. Men mindre fly vil igjen føre til høyere CASK.

Så da kan en kanskje konkludere med at få store aktører som er likeverdige er det som skal til for at prisen skal bli lavest?

I Sverige er jo innenriksmarkedet temmelig segmentert ettersom man både har Arlanda og Bromma. Begge flyplassene har jo innenriksflygninger med relativt små fly...

Stordriftsfordeler kommer ikke bare gjennom flystørrelse selv om det er helt korrekt at dette gir grunnlag for stordriftsfordeler, men man kan også hente dette ut gjennom størrelsen på selskapet (flere fly gir mulighet til å hente ut slikt).

Konkurranse har vi vel også i Norge, så argumentet om at flere tilbydere gjør det vanskeligere å fylle flyene vil vel være tilstede også i Norge. Ergo må det være andre forhold som styrer.

Det å konkludere med at få store, likeverdige aktører er det beste kan man kanskje, men ikke basert på denne studien. Det må være andre forhold som gjør at vi får så store forskjeller mellom land mange har ment er sammenliknbare (f.eks. i bonussaken), og som nevnt så var det en hel del som mente å kunne vise til at prisutviklingen i vårt naboland ga bevis for at bonus ikke ga høyere pris fordi prisutviklingen der var lik det vi har hatt i Norge. Dette stemmer ikke etter hva denne rapporten forteller oss.

Trevln
11-06-2013, 18:40
En liten tanke, om man skal se på forklaringer i Sverige, kan være et bedre utbygd kollektivtilbud i form av tog / buss? Hvorvidt dette er tilfelle vet jeg ikke, men det kunne i så fall ha gitt en forklaring på hvorfor markedet synker i Sverige. Her i Norge har vi nok naturlige hinder til at buss / tog på langt nær blir like effektivt, så man har jo to rimelig forskjellige utgangspunkt sånn sett.

Dash
11-06-2013, 18:54
Stordriftsfordeler kommer ikke bare gjennom flystørrelse selv om det er helt korrekt at dette gir grunnlag for stordriftsfordeler, men man kan også hente dette ut gjennom størrelsen på selskapet (flere fly gir mulighet til å hente ut slikt).

Nei det vet jeg. Men flystørrelse i seg selv er jo viktig når man skal få ned CASK.

Konkurranse har vi vel også i Norge, så argumentet om at flere tilbydere gjør det vanskeligere å fylle flyene vil vel være tilstede også i Norge. Ergo må det være andre forhold som styrer.

Vi har konkurranse, men i innenriksmarkedet i Norge er det ikke så lett for en ny aktør å etablere seg pga slot-restriksjoner på OSL.

Dash
11-06-2013, 19:31
Hva hadde skjedd med flyprisene i Norge vist man istedet for å lukke FBU, hadde beholdt flyplassen som en city-airport. Begrenset trafikken til kun innland og satt restriksjoner på størrelsen på flyet?

Jeg tror at vi hadde sett flere aktører i markedet komme med mindre fly. Prisene inn til FBU hadde nok vært dyrere enn dagens priser inn til OSL pga høyere kostnader forbundet med mindre fly. Inn til OSL så hadde nok innenriksmarkedet blitt vesentlig dårligere og grunnlaget for hyppige frekvenser med B73H hadde vært betydelig mindre. Så altså mindre fly til OSL også som ville ført til høyere CASK og høyere priser.

Og det er vel dette som er situasjonen i dag med ARN og BMA.

TOS
11-06-2013, 21:15
En liten tanke, om man skal se på forklaringer i Sverige, kan være et bedre utbygd kollektivtilbud i form av tog / buss? Hvorvidt dette er tilfelle vet jeg ikke, men det kunne i så fall ha gitt en forklaring på hvorfor markedet synker i Sverige. Her i Norge har vi nok naturlige hinder til at buss / tog på langt nær blir like effektivt, så man har jo to rimelig forskjellige utgangspunkt sånn sett.

Nå ville vel jeg sagt at bedre utbygde alternative transportformer skulle tilsi lavere priser på flytrafikk, heller enn høyere priser. Dette kan kanskje forklare trafikkvolumets utvikling, men ikke prisutviklingen.

Vi har konkurranse, men i innenriksmarkedet i Norge er det ikke så lett for en ny aktør å etablere seg pga slot-restriksjoner på OSL.

Dette skulle isolert sett trekke i retning av mindre konkurranse og dermed høyere priser i Norge, mens vi har sett en prisutvikling som er motsatt av det som det synes å ha vært i Sverige.

Hva hadde skjedd med flyprisene i Norge vist man istedet for å lukke FBU, hadde beholdt flyplassen som en city-airport. Begrenset trafikken til kun innland og satt restriksjoner på størrelsen på flyet?

Jeg tror at vi hadde sett flere aktører i markedet komme med mindre fly. Prisene inn til FBU hadde nok vært dyrere enn dagens priser inn til OSL pga høyere kostnader forbundet med mindre fly. Inn til OSL så hadde nok innenriksmarkedet blitt vesentlig dårligere og grunnlaget for hyppige frekvenser med B73H hadde vært betydelig mindre. Så altså mindre fly til OSL også som ville ført til høyere CASK og høyere priser.

Vanskelig å si hva som ville skjedd. Noen har jo argumentert nokså kraftig for at større fly gir dårligere tilbud for enkelte destinasjoner (presumptivt tynne destinasjoner), så en innenlandsflyplass med størrelsesrestriksjoner på flyene kunne kanskje gitt rom for noe mer differensiert tilbud. Den tunge trafikken ville nok uansett blitt betjent med maskiner tilsvarende det vi ser i dag, for kabinfaktoren på mange av de større rutene synes å være høy (basert på noen ad hoc observasjoner).

Hva angår svensk innenriks: Hvilke selskaper flyr med små fly innenlands, og hvor stor andel av trafikken er det disse tar seg av?

ute_til_lunsj
11-06-2013, 23:07
"Efter publiceringen av VTI:s rapport om att priset på inrikesflyg ökat under de senaste 15 åren har det framkommit att det behövs en förnyad analys. Nya uppgifter indikerar att priset på inrikes flygresor, tvärt emot slutsatserna i VTI:s rapport, har minskat åtminstone sedan år 2000."
Dette står på side 8 i rapporten...

TOS
11-06-2013, 23:22
"Efter publiceringen av VTI:s rapport om att priset på inrikesflyg ökat under de senaste 15 åren har det framkommit att det behövs en förnyad analys. Nya uppgifter indikerar att priset på inrikes flygresor, tvärt emot slutsatserna i VTI:s rapport, har minskat åtminstone sedan år 2000."
Dette står på side 8 i rapporten...

Det fikk jeg ikke med meg i skummingen av rapporten. Jeg antar at en problemstilling er hvilke priser SAS rapporterer til VTI, for listepriser og priser for de ulike bookingklassene er ikke noe godt utgangspunkt for å vurdere hvordan prisnivået har utviklet seg (det tar ikke hensyn til hva folk faktisk betaler; bl.a fordi det ikke sier noe om hvor mange som får kjøpt billetter i de ulike bookingklassene).

Et annet spørsmål er hvordan svenske statistiske sentralbyrået har målt prisene (men jeg holder en liten knapp på at disse er mer kompetente til å måle prisindekser enn andre institusjoner - for det er hva de gjør...;)), men de bruker neppe et fullstendig datasett heller.