Wig-wag
06-06-2013, 16:44
Flyet skulle gå 1120, og vi ankom OSL med bil etter en to timers kjøretur kl 1000.
Automatinnsjekk, automat bag-drop og lite kø i security. En kjapp tur innom tax-free for inkjøp av Underberg og så rekesmørbrød og øl.
Så langt alt bra.
Så begynner det, både OSL-appen og SMS tikker inne hver tiende minutt med ti-minutters delay.
Vi begir oss etterhvert til gate 47F som er i en "kjeller" under non-schengen. Der er det ikke noe lys av noe slag, men derimot elektrikere og kabeltromler som vi må skritte over og rundt. Sist jeg reiste med fly var med Ryanair fra Stansted, og gatene til Ryanair på Stansted var rene luksusen i forhold til dette.
Først, ny tid 1145, så ny tid 1155, så 1205, så 1220, så 1230 og til sist 1255. Da fikk vi lov til å gå ombord i en buss, og der satt vi og ventet i det vide og brede på noe vi trodde var passasjerer som somlet. Det viste seg ettehvert å være flyverne.
Så en lang kjøretur runst hele terminalbygget og til vår maskin som parkert ved UPS sitt fraktfly ved cargoterminalen.
Vi fant oss våre seter og satt oss ned. Og satt, og satt, og satt..... Jeg klarte å lese hele Dagens Næringsliv og Aftenposten før vi begynte å røre på oss. Varmt ombord ble det også, men det tok lang tid før noen fant på å sette på noe ventilasjon/ac.
Kapteinen kunne forklare at de hadde fått snaggs på to flymaskiner, derfor så sent. Men som om ikke det var nok!
Dette var avgangen "alt" gikk galt. Flyet kom sent på stand, så nå måtte vi vente på catering for få lastet ombord mat og drikke. Vi måtte vente på fuel, og når fueltruck kom var flyet i feil posisjon for fuel og må pushes 4 meter bakover, (og da blir vel parkeringsbremsen tatt av så departure blir registrert?). Men så, når vi har fuelet må lasten og bagasjen omfordeles på grunn av problemer med balansen. Så finner de også ut at de skal ha litt mer catering.
Jeg er på dette tidspunkt svært frustrert og min kone har et strev med å roe meg ned. (Det er foreløpig bare henne det har gått ut over).
Når vi så omsider blir airborne er det 2:10 etter schedule. Da tar SAS fullstendig brodden av min etterhvert oppmagasinerte frustrasjon med å tilby gratis drikke til samtlige ombord, som plaster på såret. Det fungerte for meg, det hadde nok hverken Norwegian eller Ryanair gjort. Det var kanskje derfor de måtte catre opp ekstra, mer drikke til alle mann?
Nå er vi innsjekket på et deluxe-rom på Radisson BLU i Gdansk. Helt fantastisk, med gulv-til-tak vinduer mot Ulica Dluga, hovedgågaten i byen. Alle frustrasjoner på OSL er glemt!
Automatinnsjekk, automat bag-drop og lite kø i security. En kjapp tur innom tax-free for inkjøp av Underberg og så rekesmørbrød og øl.
Så langt alt bra.
Så begynner det, både OSL-appen og SMS tikker inne hver tiende minutt med ti-minutters delay.
Vi begir oss etterhvert til gate 47F som er i en "kjeller" under non-schengen. Der er det ikke noe lys av noe slag, men derimot elektrikere og kabeltromler som vi må skritte over og rundt. Sist jeg reiste med fly var med Ryanair fra Stansted, og gatene til Ryanair på Stansted var rene luksusen i forhold til dette.
Først, ny tid 1145, så ny tid 1155, så 1205, så 1220, så 1230 og til sist 1255. Da fikk vi lov til å gå ombord i en buss, og der satt vi og ventet i det vide og brede på noe vi trodde var passasjerer som somlet. Det viste seg ettehvert å være flyverne.
Så en lang kjøretur runst hele terminalbygget og til vår maskin som parkert ved UPS sitt fraktfly ved cargoterminalen.
Vi fant oss våre seter og satt oss ned. Og satt, og satt, og satt..... Jeg klarte å lese hele Dagens Næringsliv og Aftenposten før vi begynte å røre på oss. Varmt ombord ble det også, men det tok lang tid før noen fant på å sette på noe ventilasjon/ac.
Kapteinen kunne forklare at de hadde fått snaggs på to flymaskiner, derfor så sent. Men som om ikke det var nok!
Dette var avgangen "alt" gikk galt. Flyet kom sent på stand, så nå måtte vi vente på catering for få lastet ombord mat og drikke. Vi måtte vente på fuel, og når fueltruck kom var flyet i feil posisjon for fuel og må pushes 4 meter bakover, (og da blir vel parkeringsbremsen tatt av så departure blir registrert?). Men så, når vi har fuelet må lasten og bagasjen omfordeles på grunn av problemer med balansen. Så finner de også ut at de skal ha litt mer catering.
Jeg er på dette tidspunkt svært frustrert og min kone har et strev med å roe meg ned. (Det er foreløpig bare henne det har gått ut over).
Når vi så omsider blir airborne er det 2:10 etter schedule. Da tar SAS fullstendig brodden av min etterhvert oppmagasinerte frustrasjon med å tilby gratis drikke til samtlige ombord, som plaster på såret. Det fungerte for meg, det hadde nok hverken Norwegian eller Ryanair gjort. Det var kanskje derfor de måtte catre opp ekstra, mer drikke til alle mann?
Nå er vi innsjekket på et deluxe-rom på Radisson BLU i Gdansk. Helt fantastisk, med gulv-til-tak vinduer mot Ulica Dluga, hovedgågaten i byen. Alle frustrasjoner på OSL er glemt!