PDA

View Full Version : Norwegian kjøper fly


Someone
06-04-2006, 15:45
http://www.hegnar.no/kurser/ticker.asp?paper=nas

Er dette ett av de planlagte i kk(n) serien eller ett "nytt" ett?

laurenz
06-04-2006, 15:56
Høres ut som et nytt et.

Men nå er det på tide å investere i nyere fly en -300.

Hilsen,
Laurenz

Hurum
06-04-2006, 18:02
Norwegian kjøper fly
Den kraftig passasjerveksten gjør at Norwegian utvider flyparken.

Samme dag som det ble igangsatt streik i erkekonkurrent og storebror SAS melder Norwegian at de har kjøpt et fly.

Selskapet har kjøp en Boeing 737-300 fra Deutsche Structured Finance & Leasing, og kjøpet følger av selskapets planlagte ekspansjon i 2006. Flyet vil bli levert innen utgangen av måneden.

Flyet blir det 18. flyet i flåten, men det andre flyet som selskapet eier selv. Resten av flåten er leaset.

Selskapet oppgir ikke hvor mye de har betalt for flyet.

Airbus 330
07-04-2006, 16:32
Dette er gode nyheter ja, MEN det må da vel snart være slutt på "brukbare" 737-300 nå??
Håper de snart går for 500/700, så de kan komme seg litt lengre ned i Europa slik som f.eks Kanariøyene.
Veldig mange nordmenn som bor der nede og trenger billige flybilletter.

Airbus 330.:)

MountainDew
07-04-2006, 16:50
De kunne ha fått tak i noen 700 fra Sterling, men interessen er vist ikke tistede.

Hurum
07-04-2006, 17:10
Hvor gamle er de 2 flyene Norwegian har valgt å kjøpe?

EB
08-04-2006, 09:39
Mosomt at de også begynner å eie flyene... Hvor lenge kan 300 generasjonen fly? Det er vel en del år igjen...

Hurum
08-04-2006, 09:47
Flyene kan vel strengt tatt fly ganske maneg år om dem vedlikeholdes. Flyr jo fortsatt 737-200 rundt omkring. Det er vel noen DC-9/10 som også flyr...og enda eldre fly.

Men synes Norwegian sikkert gjør lurt å eie noen fly, men kanskje dem bør planlegge/bestemme seg for ny flytype.

Flaps40
08-04-2006, 11:23
Originally posted by EB


Mosomt at de også begynner å eie flyene... Hvor lenge kan 300 generasjonen fly? Det er vel en del år igjen...

Southwest flyr da fremdeles de tidligste -300 som de fikk i 1984, 1985 og har så langt jeg kjenner til ingen umiddelbare planer om å pensjonere dem. De har jo nettopp kvittet seg med sine siste -200. Men vedlikeholdet av de gamle -300 blir stadig dyrere, slik at det etterhvert blir en avveining hvor lenge det lønner seg å ha dem i drift. Jeg vil anta -300 kan gjerne opereres til i alle fall 100 tusen Flight Hours. tatt i betrakning at de mest brukte -300 i DY er såvidt over 50 tusen fH er det en del å gå på :biggrin

Flaps40
08-04-2006, 17:20
Originally posted by BU662


Southwest vil operere alle sine -300er frem mot 75.000 cycles. Da er det en must-have inspection pga korrosion som er påalgt fra FAA. Kom kort etter Aloha sin berømte Cabrio-hendelse.

Så poenget er hvor mye cycles flyene har.

De nye flye som DY nå tar imot har vel omkring 30.000 cycles, if at all... 8 års er ingen alder for en fly.

Så langt jeg kjenner til er heller ikke 75 000 FC noen absolutt grense. Mener sågar en del 737CL har passert den grensen, og flere av Southwest -300 ligger like oppunder 75 000 FC. Dag Johsen ville nok kunnet fortelle oss mer om dette.