PDA

View Full Version : CNN: Mange klarer ikke bruke lojalitetsprogram


robertaas
03-06-2013, 13:47
http://edition.cnn.com/2013/06/02/travel/airline-loyalty-frequent-flyer-schemes/index.html

CNN referer til en undersøkelse som vider at lojalitetsprogranmmene er så dårlige/kompliserte at 40% av de som er registrert aldri klarer få noe ut av programmene.

""It's ironic that what is meant to be a key benefit for travelers becomes a key frustration quite quickly,"

LN-MOW
03-06-2013, 13:51
Det er som alt annet i livet. Vil du bli skikkelig god på noe, må du jobbe litt for det ..

Kan sammenlignes litt med kupongsamling her borte - har ikke hørt noen klage på at det er for vanskelig. Tvert i mot - enkelte kaster seg over det med dødsforakt.

Dag Viking
03-06-2013, 14:07
Det er mange som ikke klarer å treffe toalettet når de går på do også. Det vil ikke dermed si at det er noe galt med toalettet.

Utflyttet
03-06-2013, 14:56
På et litt alvorligere plan, det er vel litt av hensikten fra selskapet sin side at et bonus-program skal kreve litt innsats av kunden; det er vel rett og slett en slags utregning av "yield" på hvor mye bonus-poeng kunne man ha delt ut om alle krevde sine poeng, kontra hvor mange som faktisk blir delt ut, og videre til hvor mange som blir delt ut faktisk seinere brukt.

Den største misnøyen blandt oss her inne blandt oss som faktisk aktivt bruker disse programene er det noen som kansje gir ut god belønning, men som igjen gjør det vanskelig å ta ut feks oppraderinger eller bonus-turer. I den første gruppen vil jeg tro vi finner SQ sitt program, i motsetning til feks. US sine DM-påfunn, som har holdt sjampis-nivået høyt i perioder her inne.

-A

jb1
03-06-2013, 14:56
Det er mange som ikke klarer å treffe toalettet når de går på do også. Det vil ikke dermed si at det er noe galt med toalettet.

Jo, men det som presenteres i kortversjonene paa flyselskapenes nettsider er ikke hele sannheten. Kjipe gebyrer som hos Miles & More og Flying Blue og black out dates kan skape mye frustrasjon.

Utflyttet
03-06-2013, 15:06
Jo, men det som presenteres i kortversjonene paa flyselskapenes nettsider er ikke hele sannheten. Kjipe gebyrer som hos Miles & More og Flying Blue og black out dates kan skape mye frustrasjon.

Dette, i lag med hvor mye seter som allokeres til bruk (eller er generelt tilgjengelig) for bonus-bruk er jo også faktorene selskapet kan bruke for å kontrollere "yield" av bonus-programmene.

Har avdeling nord eller avdeling sør-øst noe innsikt hvordan dette er kostnadsmessig for selskapene, må de føre kost etter hvor mange poeng som gies ut, eller hvor mange som faktisk brukes?

-A

bamseh
03-06-2013, 15:31
Dette, i lag med hvor mye seter som allokeres til bruk (eller er generelt tilgjengelig) for bonus-bruk er jo også faktorene selskapet kan bruke for å kontrollere "yield" av bonus-programmene.

Har avdeling nord eller avdeling sør-øst noe innsikt hvordan dette er kostnadsmessig for selskapene, må de føre kost etter hvor mange poeng som gies ut, eller hvor mange som faktisk brukes?

-A
Det må/bør jo føres som en gjeldspost..
Men nå er jo verdien av "poengene" - les: størrelsen på gjeldsposten - høyst usikker (i selskapets favør), siden de "når som helst" kan si at en bonusreise skal koste 20.000 poeng i stedet for 5000 poeng..

KLM 1200
03-06-2013, 15:48
Min far var heldig ifjord og klare og booke 3 t/r Miami fra SVG med KLM. etter mye om og men så klare de og fikse det for oss. Men har aldri klart og brukt mer av de Poengene. men han har nå 53.000 FB poeng... som ikke han kommer noen vei med!

Utflyttet
03-06-2013, 16:13
Det må/bør jo føres som en gjeldspost..
Men nå er jo verdien av "poengene" - les: størrelsen på gjeldsposten - høyst usikker (i selskapets favør), siden de "når som helst" kan si at en bonusreise skal koste 20.000 poeng i stedet for 5000 poeng..

Ja, det var det jeg spurte. Føres denne gjelden i som antall poeng som er gitt ut til kunder og dermed kan realiseres, eller føres det som feks kostnad etter hvert som de realiseres?

Regner med at TOS eller BU662 vet litt om dette. :)

-A

LN-MOW
03-06-2013, 16:21
Du vil sikkert få en lang regle, men miles er big business og en stor inntektskilde for flyselskapene.

TOS
03-06-2013, 16:39
Nå er ikke jeg noen regnskapsekspert (så dette er med litt forbehold), men her er den lange regla:

Selskaper som rapporterer i henhold til IFRS (international financial reporting standard), som vel de fleste europeiske selskapet iallefall er underlagt, skal føre inn "bonusgjelden" som en gjeld i regnskapet basert på et estimat for "fair value", som da vel må være et kronebeløp. Såvidt jeg har forstått dette så gjøres vurderingen av fair value på det tidspunktet gjelden opparbeides, og endres ikke hvis eventuelle endringer med verdien av poengene/bonusgjelden endres (da vil kun ny "gjeld" behandles etter nye satser).

Når så gjelden innfris, i form av uttak, så slettes gjelden fra regnskapene.

Dash
03-06-2013, 16:41
Bokføreren i meg vil føre det som en gjeldspost. For så å inntektsføre verdien av poengene når de brukes...

Edit: Slått av TOS

Someone
03-06-2013, 17:35
Bokføreren i meg vil føre det som en gjeldspost. For så å inntektsføre verdien av poengene når de brukes...

Edit: Slått av TOS

Første et riktig, men inntekten bør nok føres når poengene selges og inntekten kommer

Dash
03-06-2013, 17:50
Første et riktig, men inntekten bør nok føres når poengene selges og inntekten kommer

Men inntekten skal jo ikke føres før kostanden påløper. Og kostanden påløper vel ikke før poengen brukes. Og hvordan vil du fjerne gjelden vist du ikke skal innteksføre den?

Someone
03-06-2013, 18:03
Selvsagt, tenkte motsatt ;)