PDA

View Full Version : Resirkulert gammelt ræl


flyKSU
02-06-2013, 22:43
Nå er det det noen år siden jeg sluttet å spotte aktivt. Her i forrige uke en lun kveld satt jeg og så igjennom de gamle bildene mine, og fant ut at mange av de selskapene jeg har tatt bilder av ikke finns lenger. Så her kommer en samling resirkulerte bilder av operatører som har gått nedenom og hjem.

http://www.kvernberget.net/tjafs6.jpg
Hvilken naturlig start. Vi husker vel alle gode gamle Braathens, og her er en av deres smågriser foreviget stigende i retning Oslo fra Trondheim en varm julidag.

http://www.kvernberget.net/tjafs11.jpg
RA-56667 flyr riktignok ennå, men Aeroflot-Nord er død og begravet, da bolaget skilte seg fra moderselskapet og gikk solo som Nordavia. Maskinen har nå blitt solgt til Pskovavia, og sprer kullos mellom Pskov og Moskva hver mandag, onsdag og fredag.

http://www.kvernberget.net/tjafs2.jpg
Den danske røde rakkeren kastet inn håndkleet sånn halvveis i 2008, og dro med seg Cimber i fallitt i 2012. Her foreviget på Gardermoen en kald desemberdag.

http://www.kvernberget.net/tjafs1.jpg
Med en gjeng islendinger i ryggen satset skotske City Star Airlines friskt mellom blant annet Kristiansund og Aberdeen. Da BAA tok beslag i en av selskapets tre Dornier Do. 328-maskiner i 2008 var eventyret imidlertid over.

http://www.kvernberget.net/tjafs4.jpg
Centralwings var en av LOTs chartersatsinger, og fløy også et knippe ruter på noenlunde fast basis til Norge – som til her; Værnes. Sistnevnte type operasjon var ikke lønnsom skal vi tro polakkene, og selskapet ga opp i 2009.

http://www.kvernberget.net/tjafs5.jpg
Her foreviget på Værnes er en av Blue Lines Fokker 100-maskiner, som fløy på vegne av Widerøes Q400-maskiner, siden SAS bestemte seg for at det var morsommere å buklande med disse enn å heise ned hjulsettet. Selskapet forsvant stille ut i intet i 2010.

http://www.kvernberget.net/tjafs9.jpg
De færreste her oppe på bjerget har vel hatt et særlig nærgående forhold til Seagle Air, men denne måken – og flere måker med den flakset rundt omkring i Øst-Europa med utgangspunkt i Slovakia før det var kroken på døra i 2010. Her fotografert på Rhodos.

http://www.kvernberget.net/tjafs7.jpg
Det har absolutt ikke gått nedenom og hjem med denne operatøren, men disse 737-300-logojetene er jo ikke å se lengre. ACTA derimot, og deres stråmenn, fikk seg imidlertid en lei smell.

http://www.kvernberget.net/tjafs3.jpg
Det er ikke helt slutt ennå, men dagene hvor man kan sitte på 33A og pådra seg tinnitus mellom Oslo og København er snart talte. Her fotografert i langt varmere strøk; på Rhodos.

http://www.kvernberget.net/tjafs8.jpg
I likhet med Helikopter Service, ble også Norsk Helikopter underlagt et utenlandsk storkonglomerat i 2009, og flyr i dag som Bristow Norway. Her på vei ned på Gullfaks C.

http://www.kvernberget.net/tjafs12.jpg
Den katalanske regjeringen kunne ikke redde denne gamle traveren fra å gå heden i 2012. Her sett på Mallorca lufthavn, dekorert med reklame for selskapets fremtidsrettede ikkemindreennfirekabinklasseriet164setersfly-program.

http://www.kvernberget.net/tjafs13.jpg
Disse særdeles stygge nederlenderne var et kjent syn på Vestlandet helt til SAS droppet sine commutter-flygninger, og delegerte dem videre til Widerøe i 2008.

http://www.kvernberget.net/tjafs15.jpg
Thomas Cook tok over MyTravel Airways i 2008, og dette betød slutten på det grelleste fargeskjemaet i moderne skandinavisk luftfartshistorie.

http://www.kvernberget.net/tjafs14.jpg
Romavia – eid av det rumenske forsvarsdepartementet bratt på vei inn mot Rhodos. Selskapet ble oppløst i 2010.

http://www.kvernberget.net/tjafs16.jpg
Dette Bratislavabaserte lavprisselskapet skulle etter planen bli Øst-Europas svar på Ryanair, men det var ikke dets kreditorer enige i. Kroken på døra ble smekket på plass i 2009.

http://www.kvernberget.net/tjafs10.jpg
Stygg og grell – joda, helt klart, men i slike omgivelser blir det likevel vakkert.

Takk for titten! :)

baselutvann
02-06-2013, 22:48
Wow, her var det utrolig mye flott!

LN-MOW
03-06-2013, 16:31
Herlig! Trenger en slik dose innimellom ... :up:

Pål S.
03-06-2013, 16:46
Noen av selskapene har jeg ikke en gang hørt om, så dette var morsomt å se. :)

LTH
03-06-2013, 20:45
Dette var et hyggelig gjensyn med gamle travere! :up:

pgaa
03-06-2013, 20:53
Takk for bilder, gøy med slike tilbakeblikk :)

Tommy777
03-06-2013, 21:32
Very najs!

toftos
03-06-2013, 21:35
Dette var flott :) ser gjerne flere ( Gamle ) bilder :)

inger
04-06-2013, 09:32
Moro å se disse bildene :) Ellers enig med toftos, jeg ser også gjerne flere :)

:) Inger

Glean EBG
04-06-2013, 14:37
Flott tilbakeblikk kom gjerne med flere.

Halvorsn
05-06-2013, 10:30
Utrolig mange flotte tilbakeblikk her! Merker at nå som jeg flyr så mye innenlands så hadde en F50 vært gøyal å fly. Veldig mye nyere "nostalgi" her, det er artig å se igjen :)

flyBG
05-06-2013, 18:35
Flotte bilder :up:

olehoel
05-06-2013, 21:47
Nice! Du hadde ikke Color Air da?

flyKSU
05-06-2013, 23:29
Man takker for hyggelige tilbakemeldinger :)
Nice! Du hadde ikke Color Air da?
Mnei... Selv om jeg flakset mye opp og ned Sør-Norge mellom 1998 og 1999 hadde ikke jeg; som liten pjokk på 6-7 år utstyrt med et gedigent UM-skilt rundt halsen fått utviklet spotterinteressen helt ennå. «Barneloungen» på OSL, med Playstation og Hennig-Olsen-bar var mye mer interessant på den tiden. :spin