PDA

View Full Version : Nettverksselskapet SAS?

LN-TIB
31-05-2013, 16:43
Fikk nettopp telefon fra min mor som var strandet på Gardermoen etter å ha kommet sent inn fra Stavanger. Da de kom til gaten på flyet videre til Evenes fikk de ikke boardet med svar at kapteinen hadde allerede fått papirene, så det lot seg ikke gjøre. Forøvrig drev de ennå å lastet baggasje ombord. Resultatet ble 15 illsinte nordlendingen, hovedsakelig Statoilansatte, som ikke kommer seg hjem til 25 grader før sent i kveld.

Hva er egentlig i ferd med å skje med SAS? Dette er jo noe fanklubben til "nettverkselskaper" har hånet folk med at man bare må regne med når man reiser med LCC... :old:old

sail4fun
31-05-2013, 16:59
SK4094, ? , du sier ikke noe om når de var ved gate ? ser jo ut som om den var sein i utgangspunktet

LN-TIB
31-05-2013, 17:04
De var ved gate mens flyet ennå stod med åpen dør. De fikk beskjed fra svg flyet at 4094 ventet så alle la på sprang. Har forøvrig fått mer info. De var allerede booket om før de landet på OSL i følge damen som delte ut matbonge. Det forklarer vel bakgunn for at de ikke fikk komme ombord, men det gjør ikke saken bedre.

Someone
31-05-2013, 17:04
Nå har vel ikke det noen med nettverkselskap eller ikke å gjøre. Hadde det ikke vært det måtte man jo kjøpe nye billett når man ikke rakk flyet. Det er der forskjellen er. Sånn sett er tråden din veldig tabloid ;)

At det kanskje var dårlig av SAS, er jeg enig i så forvarer dem ikke, men således ikke unikt. Har opplevd akkurat det samme hos både KLM og Lufthansa. Er boarding stengt så er den stengt, selv om det er jævlig irriterende det og da

Og at de allerede var booket om er jo det som kjennetegner et nettverkselskap ;)

raider66
31-05-2013, 17:08
SK4094, ? , du sier ikke noe om når de var ved gate ? ser jo ut som om den var sein i utgangspunktet

Hvorfor er tidspunktet så vesentlig her? Poenget her er vel at flyet fortsatt stod ved gate og at bagasje fortsatt var på vei inn i flyet. Og at Evenespax'en kom inn med en annen maskin fra samme selskap.

Når det er sagt har jeg vært ute og fløyet både ons, tor og i dag, og det har vært stor fokus på å holde tildelte slot tider grunnet omlegginger på OSL. Dette kan jo ha vært medvirkende årsak til fartøysjefens negative beslutning om å boarde de som kom sent inn bra BGO og svært gjerne skulle med til EVE på den flighten de allerede var sjekket inn på...

Espen

raider66
31-05-2013, 17:10
De var ved gate mens flyet ennå stod med åpen dør. De fikk beskjed fra svg flyet at 4094 ventet så alle la på sprang. Har forøvrig fått mer info. De var allerede booket om før de landet på OSL i følge damen som delte ut matbonge. Det forklarer vel bakgunn for at de ikke fikk komme ombord, men det gjør ikke saken bedre.

Dette burde normalt vært opplyst ombord i god tid før landing på OSL.

Espen

Dag Viking
31-05-2013, 17:11
Av og til virker slike ting uforståelige for de som er rammet. De som tar beslutningene har som regel en del mer informasjon, som f.eks. slot-tider osv. Er det rettferdig at et helt fly skal bli forsinket, for å blidgjøre 10 passasjerer?
Jeg har vært i begge situasjoner, og foretrekker at flyene går på rute selv om ikke alle passasjerer rekker forbindelsen.

raider66
31-05-2013, 17:22
Av og til virker slike ting uforståelige for de som er rammet. De som tar beslutningene har som regel en del mer informasjon, som f.eks. slot-tider osv. Er det rettferdig at et helt fly skal bli forsinket, for å blidgjøre 10 passasjerer?
Jeg har vært i begge situasjoner, og foretrekker at flyene går på rute selv om ikke alle passasjerer rekker forbindelsen.

Ikke uenig Dag Viking. Suksessfaktoren her er info til de som blir rammet. Forståelsen er ofte stor bare man blir informert og får en troverdig forklaring på hva årsaken er. Noe har etter min mening trolig sviktet her i så måte.

Beste hilsen Espen

LN-TIB
31-05-2013, 19:17
Bare så det er sagt så er jeg ikke rammet å har ikke noe forhold til dette annet en at de denne gang rammet min mor. Ser alle argumenter her og er tildels enig. Det som er spesielt er at de fikk beskjed fra gate når de landet om å "kjappe" seg, og når de kom frem var det bom stopp.

At noen her hevder at de foretrekker at fly går på rute er vel og greit, men når det bare går 3 om dagen, så blir dette en fattig trøst ;)

Det kom kanskje ikke helt greit frem her, men erfaringsmessig så har alltid sas ventet på dette flyet fra SVG for de vet det er mye gjennomgående pax. Tilsvarende har de motsatt vei, der de før alltid brukte samme maskin videre til SVG for å unngår krøll.

Tanken min var vel heller mot at sas ikke vektlegger dette på samme måte som før, men heller er mer opptatt av å gå på rute.

Når Someone sier at gjennomgående billett er typisk for nettverkselskaper, så er det vel det NAX og er etterhvert. Innad i norge fungerer de helt på samme måte som SAS, men har hatt en uvane å stikke på rutetid whatsoever der SAS har ventet på sine pax.

LN-MOW
31-05-2013, 19:23
Høres ut som dårlig kommunikasjon. EVE-maskinen gikk hele 41 minutter sen, og da er all toleranse strukket til bristepunktet og mer til for forbindelser i den andre enden og for returen. Mulig noen på incoming gate så at forsinkelsen til EVE var øket og sendte dem over uten å forstå konsekvensene .. ? Ren spekulasjon, selvfølgelig ..

LN-TIB
31-05-2013, 19:41
Ikke godt å si. De har tatt stand på seafood bar med tilhørende drikke, så humøret er stigende ;-)

73H
01-06-2013, 01:43
Det nevnes at om gaten er stengt, så er alt håp ute, og for å presisere det litt nærmere; Det er ikke umulig å åpne flighten igjen og kjøre et nytt loadsheet med de ekstra 10 paxene inkludert. Hvis ikke all bagasjen allerede var lastet ombord slik at flyet allikevel ble stående ved gate i en periode lang nok for late pax boarding, så ser jeg ingen grunn til at de 10 skulle holdes igjen i gaten til neste fly. At ikke SVG bagen kommer med på EVE flyet er ikke så unaturlig, men siden delayen ikke er noe pax har styring over, så er det ikke problematisk at ikke bag følger pax. Ja, det medfører ekstra arbeid å åpne flighten igjen, og ja det ryktes at de færreste gjør det lille ekstra på samme måten som tidligere, nå som det er klart at de får ny arbeidsgiver. Kan verken si at det er fakta eller feil, men det ryktes nå iallefall i gangene.

LN-VLE
01-06-2013, 06:47

Høres ut som dårlig kommunikasjon. EVE-maskinen gikk hele 41 minutter sen, og da er all toleranse strukket til bristepunktet og mer til for forbindelser i den andre enden og for returen. Mulig noen på incoming gate så at forsinkelsen til EVE var øket og sendte dem over uten å forstå konsekvensene .. ? Ren spekulasjon, selvfølgelig ..

Var det ikke slik at SAS fører punktlighetsstatistikk i forhold til landingstidspunkt, mens en del LCC operatører bruker avgangstid i punktlighetsstatistikken?

Vidar

LN-VLE
01-06-2013, 06:52
Nå har vel ikke det noen med nettverkselskap eller ikke å gjøre. Hadde det ikke vært det måtte man jo kjøpe nye billett når man ikke rakk flyet. Det er der forskjellen er. Sånn sett er tråden din veldig tabloid ;)

At det kanskje var dårlig av SAS, er jeg enig i så forvarer dem ikke, men således ikke unikt. Har opplevd akkurat det samme hos både KLM og Lufthansa. Er boarding stengt så er den stengt, selv om det er jævlig irriterende det og da

Og at de allerede var booket om er jo det som kjennetegner et nettverkselskap ;)

Men er det noe forsvar for SAS at slik gjør KLM og Lufthansa? Selvfølgelig ikke. Dette var ikke KLM og Lufthansa's passasjerer, men SAS's passasjerer.

Vidar

Dag Viking
01-06-2013, 08:55
Var det ikke slik at SAS fører punktlighetsstatistikk i forhold til landingstidspunkt, mens en del LCC operatører bruker avgangstid i punktlighetsstatistikken?

Vidar

Hva har min post med det å gjøre? Er boarding stengt pga loadsheet, slot eller lignende, så er den stengt uansett når man måtte måle punktlighet. Skal man komme fram på rute, så er det greit å komme seg avgårde noenlunde på rutetid også.

Hva er egentlig i ferd med å skje med SAS? Dette er jo noe fanklubben til "nettverkselskaper" har hånet folk med at man bare må regne med når man reiser med LCC... :old:old

De var allerede booket om før de landet på OSL i følge damen som delte ut matbonge. Det forklarer vel bakgunn for at de ikke fikk komme ombord, men det gjør ikke saken bedre.

Det ser vel egentlig ut som SAS har gjort som nettverksslskaper bør gjøre. Sørge for ombooking, dele ut matkuponger og passe på at flest mulig kommer seg dit de skal når de skal.

Men ja, det er kjeldelig å miste fly man tror man klarer etter å ha løpt en flyplass på langs. Der og da virker det meste helsvart og svetten siler. Ser man på det store bildet er det faktisk slik det må være av og til, for å gjøre det beste for de fleste.

Innad i norge fungerer de helt på samme måte som SAS, men har hatt en uvane å stikke på rutetid whatsoever der SAS har ventet på sine pax.

Da foretrekker jeg DY sin mer presise tilnærming, siden venting på transferpassasjerer går veldig ut over oss som er lokalpassasjerer fra OSL. Det hender vi skal noe viktig i andre enden av flyturen. Selvsagt bør man bruke skjønn, men et sted må også grensa gå. Siden det er mennesker som tar vurderingene, er det ikke alltid man får det utfallet man forventer og håper på.

sail4fun
01-06-2013, 09:02
Hvorfor er tidspunktet så vesentlig her? Poenget her er vel at flyet fortsatt stod ved gate og at bagasje fortsatt var på vei inn i flyet. Og at Evenespax'en kom inn med en annen maskin fra samme selskap.

Når det er sagt har jeg vært ute og fløyet både ons, tor og i dag, og det har vært stor fokus på å holde tildelte slot tider grunnet omlegginger på OSL. Dette kan jo ha vært medvirkende årsak til fartøysjefens negative beslutning om å boarde de som kom sent inn bra BGO og svært gjerne skulle med til EVE på den flighten de allerede var sjekket inn på...

Espen

Det var tynt lite informasjon i første post om bakgrunn, tider og opplysninger gitt av hvem og når.

Alltid kipt å ikke komme med, og spesielt om man har fått inntrykk av at det ventes.

LN-KGL
01-06-2013, 12:28
I bunn og grunn kan alt føres tilbake til planlegging og utførelse. Med planlegging mener jeg paringen SK4024 med SK4094 og dermed selge billetter med bare 35 minutter transfer på OSL. Det kunne gått bra i gamle dager når SAS var punktlig, men når paret har henholdsvis en punktlighet på 65% og 68% i mai. Selv når SK4024 er på tid så kan det være så lite som 21 minutter mellom flightene og hvis så er ankomst ytterst på 19-piren og avgang fra gate 11 vil det være nesten komplett umulig for en eller flere seniorpassasjerer å rekke det på tilgjengelig tid. Med andre ord tror jeg SAS hadde tjent på å tilpasse seg bedre til forholdene på OSL i perioden frem til 2017 - større gangavstander, lengre taksetid med de nye takse banene, mer bruk av remote parking, ...

Når det gjelder informasjonsarbeidet så er det tydelig et problem for SAS, i hvert fall for den omtalte saken. Har i det siste blitt litt reising med konkurrenten innenlands, og jeg setter virkelig pris på deres SMS-infoer selv om de kan antyde forsinkelse en sjelden gang.

grindstein
01-06-2013, 12:45
Når det gjelder informasjonsarbeidet så er det tydelig et problem for SAS, i hvert fall for den omtalte saken. Har i det siste blitt litt reising med konkurrenten innenlands, og jeg setter virkelig pris på deres SMS-infoer selv om de kan antyde forsinkelse en sjelden gang.

Denne SMS varslinga ifra DY er genial. Ikke bare varsler den om forsinkelse, men også om det blir gatebytte..

ILS2
01-06-2013, 12:51
Denne SMS varslinga ifra DY er genial. Ikke bare varsler den om forsinkelse, men også om det blir gatebytte..
Samme varsling som SAS med andre ord.

LN-KGL
01-06-2013, 13:21
Samme varsling som SAS med andre ord.

Har ikke sett noe til dem selv ved til dels større forsinkelser, men så kjøper jeg alltid SAS-flighter via Widerøe og da ser det ut til at ikke informasjonen om mitt mobilnr. veien fra WF til SK.

Someone
01-06-2013, 13:45
LN-KGL sitt forslag om at SAS (og andre) bør øke MCT på OSL under byggeperioden tror jeg er en svært god ide!

Dag Viking
01-06-2013, 13:47
LN-KGL sitt forslag om at SAS (og andre) bør øke MCT på OSL under byggeperioden tror jeg er en svært god ide!
Det samme gjelder CPH, som har mye større avstander. Oppsatt 19 minutter gange og MCT på 30 minutter hører ikke noe sted hjemme.

LN-KGL
01-06-2013, 14:25
Har prøvd meg noen ganger på CPH fra UK og videre til Norge. Ikke akkurat noen behagelig opplevelse selv med ankomst før tid.

Men selv på Værnes må man være obs. SAS til TRD er så som så når det gjelder å være på tid, og skal man til OSY med WF er ikke førstevalget de korteste transfertidene.

dc-8-63
01-06-2013, 14:41
Har ikke sett noe til dem selv ved til dels større forsinkelser, men så kjøper jeg alltid SAS-flighter via Widerøe og da ser det ut til at ikke informasjonen om mitt mobilnr. veien fra WF til SK.

Det virker som WIAS ikke deler mye info med selskapene de selger for - har opplevd det samme og hørt fra Lufthansa i Norge at de ikke mottar f.eks. kontakt informasjon som .f.eks. mobil nummer (som er litt nødvendig for SMS;) )

LN-MOW
01-06-2013, 20:14
Slikt er det ikke nødvendigvis vi som styrer. Mer pnr-info betyr høyere transaksjonskostnader og det er nok LH selv som har valgt ikke å få denne informasjonen. En annen mulighet er at de bruker et annet format i sine pnr'er enn det vi gjør..

På samme måte er det ikke alle selskaper som gir oss tilgang til seteplanen heller.

Men gå inn på lufthansas nettsider, så kan du legge inn riktig info der.

Star Flyer
21-08-2014, 13:35
Ny tid 19:00 på SK907

Cockpitview
21-08-2014, 13:37
Da får alle tilbud om ombooking? Siden det er så tidlig mener jeg?

Cockpitview
21-08-2014, 13:41
Ryktes om ingen informasjon om ombooking eller noen representanter fra SAS som har møtt opp for å ta imot og informere berørte pax som nå er tilbake i terminalen!

Er ikke dett noe spesielt?

SQ321
21-08-2014, 13:53
Vi fikk ikke tilbud om ombooking men matkupong. De har heller ikke informert om hva som skjer med de som skal videre foreløpig men håper på avgang senere i dag. Vi får se. Tar en øl til jeg.

SQ321
21-08-2014, 13:55
...og ringer VG da selvsagt;)

Cockpitview
21-08-2014, 13:56
Vi fikk ikke tilbud om ombooking men matkupong. De har heller ikke informert om hva som skjer med de som skal videre foreløpig men håper på avgang senere i dag. Vi får se. Tar en øl til jeg.

Jøss, flyr ikke du med et fullservice selskap da?

Mener å ha lest betydelig mengder argumentasjon som gir et litt annet bilde av hva man kan forvente?

KristianSk
21-08-2014, 14:07
Er vel bare å henvise til SAS sin Instagram profil og be om ombooking.

kimpe
21-08-2014, 14:09
Tradisjonen tro satser de vel på å få alle med samme fly kl. 19.00, og deretter overlate til United å ombooke folk videre med connecting flights.

Tatt i betraktning hvor sent man da vil lande på EWR regner jeg med det blir mange fulle hoteller rundt flyplassen i kveld..

Burde vel ombooket i hvertfall Premiumpax og EBG/EBD til andre flights, men nå er det vel mulig det har skjedd. Ved samme tilfelle selv tidligere i sommer fikk jeg bare en SMS med ny reiserute uten at noen fra SAS var i nærheten ved forsinkelse.. (Er EBD selv..)

Om ikke så er det bare å tømme baren på Gullstua.. haha. :)

Kim

gingo
21-08-2014, 14:58
Det jobber helt sikkert andre i kulissene med omboking m.m
De ansatte vil nok aller helst bli kvitt pax fortest mulig, så er det mulig med ombooking med andre selskap blir det nok gjort fortere enn svint :)

Someone
21-08-2014, 15:06
Det jobber helt sikkert andre i kulissene med omboking m.m
De ansatte vil nok aller helst bli kvitt pax fortest mulig, så er det mulig med ombooking med andre selskap blir det nok gjort fortere enn svint :)

Nå er det lite poeng og ombooke for andre enn de som eventuelt misser connections på EWR, så lenge flyet kommer seg avsted i dag, og man unngår feltsenger og leirskole på non-Schengen

Ombookes du nå, vil man allikevel komme senere frem til New York, enn hvis flyet kommer seg av sted nå klokken 19

gingo
21-08-2014, 15:22
Nå er det lite poeng og ombooke for andre enn de som eventuelt misser connections på EWR, så lenge flyet kommer seg avsted i dag, og man unngår feltsenger og leirskole på non-Schengen

Ombookes du nå, vil man allikevel komme senere frem til New York, enn hvis flyet kommer seg av sted nå klokken 19

Det er jeg helt enig i, meningen med min kommentar er at man må ha litt tålmodighet. Det hjelper lite med 10 ansatte som prater med pax i gate. I kulissene jobbes det med beste løsning for alle pax, kanskje noen blir booket om, kanskje det ikke er fornuftig i denne situasjonen. Hva som skjer fra EWR blir nok ikke endelig avgjort før flyet eventuelt er i luften. Da jobbes det med å finne løsninger til de som skal videre.
Tålmodighet, tålmodighet :)

LNv22
21-08-2014, 16:08
Det er 1 stk SAS ansatt som forsøker å hjelpe alle sammen og det fungerer meget dårlig. En del frustrerte pax og noen meget hissige amerikanere.

Etter lang tid i kø spurte jeg om ombooking men det var ikke mulig da de ikke har noen til å laste av flyet...

Tilbake i Schengen området nå.

Er EBG forøvrig.

To be continued...

Flyet er over fire timer forsinket. Dette er elendig av SAS.

Det var avgang kl. 11 og i det en teknisk feil inntreffer - som de ikke med sikkerhet kan si vil løses med en gang - bør de gi mulighet for ombooking. Dette litt knallharde synspunktet forsterkes naturligvis av SAS sin markedsføring i det siste, hvor *A nettverk og ombooking markedsføres tøft, samt hvordan jeg har opplevd dette hos andre *A selskaper.

Ja, nå kl 15:50 er kanskje ikke det noe poeng lenger, men det er jo på ingen måte et argument når man bedømmer situasjonen under ett og hvordan dette bør gjøres.
Hadde det argumentet blitt brukt mot meg med en premiumbillett i den ene hånden og *A gullkort i den andre, på vei til et møte i NYC, hadde jeg pent vist til at jeg bevisst valgte en tidlig avgang nettopp for å kunne bli booket om i et tilfelle som dette, og.... at jeg fortsatt står her. Det er med andre ord 100 % fail fra SAS sin side.

Noe for TRS Travelrights?

Har du kjøpt aksjer, siden du er så ivrig etter å promotere dem?

Det ville ikke vært det siste spørsmålet i et game show hvor LN-MOW har sine aksjer - for å si det forsiktig - og uten referanse bare til nærværende tråd.

LN-MOW
21-08-2014, 16:50
Det ville ikke vært det siste spørsmålet i et game show hvor LN-MOW har sine aksjer - for å si det forsiktig - og uten referanse bare til nærværende tråd.

:lol: Hvor LN-MOW 'har sine aksjer' er nå ingen hemmelighet, men jeg er normalt temmelig nøytral i mine meninger i slike saker. Rett skal være rett - uansett hva saken gjelder.

Hvor merkelig det enn høres ut, så prøver man å begrense skadevirkningene ut i fra den informasjonen man til enhver tid har. Det er ingen som sitter på et backoffice med en pervers glede av å herse med kundene, men man må tenke litt praktisk. Som Someone sa, så er det lite poeng i å booke om de som bare skal til NYC. De kommer ikke fortere fram uansett. Når det gjelder de andre, blir det en individuell vurdering.

Det verste man har er en slik 'krypende' forsinkelse. Noen ganger ser man i ettertid at man kunne tatt andre beslutninger, men der og da kan det se litt anneredes ut. Det er nå engang slik at man ikke automatisk booker om alle for noen timers forsinkelse. Det gjør ingen. En kansellering er imidlertid en helt annen sak.

Jeg vet naturlig nok ikke hva som konkret skjer med SK907 nå, men jeg kjenner prosedyrene og organisasjonen og vet at man hele tiden prøver å løse problemene for kundene på best mulig måte. Men det er surt å sitte der og timene blir fort lange ....

Cockpitview
21-08-2014, 17:16
Unnskyldingen til de reisende om at de gjerne skulle vært booket om men, at det var umulig fordi baggasjen var allerede lastet inn i flyet, er kanskje en smule tynn.

Når samtidig EGB kortet funker like dårlig som å dra opp medlemskort på IKEA, så kan man kanskje være litt mer ydmyk i forhold til tilsvarende hendelser hos andre selskaper.
Spesielt når det i ettermiddag har vært kapasitet ut og videre til EWR med andre selskap.
Fortreffeligheten over å konstatere feil og mangelfull info, dårlig benanning og manglende vilje hos konkurrenter burde kanskje benyttes med større moderasjon ovenfor eget produkt.

LN-MOW
21-08-2014, 18:01
Vel, faktum er at det er 'forsvunnet' temmelig mange passasjerer, så noe skjer ...

SAS-Steward
21-08-2014, 18:19
Unnskyldingen til de reisende om at de gjerne skulle vært booket om men, at det var umulig fordi baggasjen var allerede lastet inn i flyet, er kanskje en smule tynn.

Når samtidig EGB kortet funker like dårlig som å dra opp medlemskort på IKEA, så kan man kanskje være litt mer ydmyk i forhold til tilsvarende hendelser hos andre selskaper.
Spesielt når det i ettermiddag har vært kapasitet ut og videre til EWR med andre selskap.
Fortreffeligheten over å konstatere feil og mangelfull info, dårlig benanning og manglende vilje hos konkurrenter burde kanskje benyttes med større moderasjon ovenfor eget produkt.

Eller kanskje vente noe, å få riktig informasjon før man kommenterer?
Mange som nå er booket om og sendt med andre ut fra den informasjonen som foreligger. Både med Star og andre selskaper.
Just sayin...........

Cockpitview
21-08-2014, 18:28
Mange som nå er booket om og sendt med andre ut fra den informasjonen som foreligger. Både med Star og andre selskaper.
Just sayin...........

Da anbefaler jeg omgående en tur til ankomst hallen på OSL for å lodde stemningen blandt særs fornøyde pax, booket om, mett på oppfølging og info er på vei hjem eller til hotell for kanskje å fly ut i morgen. Lettet over at det ville vært så mye værre om det hadde vært et annet selskap.....

sukram
21-08-2014, 18:56
Var på samme flyet. Selvfølgelig er det vanskelig når 263 pax (iflg personalet) skal bookes om. Men i dag gikk det meste på tverke. Ikke har jeg fått no mat i kroppen (bare øl :) ) og ny reiserute er helt i det blå. Klart, sølvstatusen gir ikke all verdens.. men jeg forventet likevel noe mer...

SQ321
21-08-2014, 19:20
Ingen ble booket om i dag og nå står vi i lang kø på Thon hotellet (noe som ikke er SAS eller Thon sin skyld for øvrig). Elendig service av SAS i dag dessverre mtp håndtering og ombooking, som ikke eksisterte. Er veldig overrasket og skuffet, mildt sagt.

view
21-08-2014, 19:30
Da jeg gikk forbi her tidligere i dag hadde flyet nylig returnert til gate og det var satt opp ny tid 12:45. Da var man nok i utgangspunktet mer optimistisk, så mulig det var en såkalt krypende forsinkelse.

Norfindir
21-08-2014, 19:55
Fikk dere vite om hva som feiler maskinen?

jeg reiste med samme maskin forrige lørdag og da stod vi i 30 min ekstra mens de reparerte en vanntank. Men kan ikke tenke meg at samme feil førte til innstilling.

Cockpitview
21-08-2014, 20:12
Har da inflasjonen på EBG gått så langt at status egentlig er devaluert?

Er det kanskje det vi ser at iveren etter å forgylle reisende gjør det vanskelig å innfri ved avvik fordi de har blitt så mange fler?

Star Flyer
21-08-2014, 20:39
Det er ikke akkurat få av slike bilder...

LNv22
21-08-2014, 20:59

Yep.

Fail.

SQ321
21-08-2014, 21:25
Vi må via FRA kl 0610 i morgen da alt med SAS var fullt. Spiste middag med noen nå som ble booket om med samme SK907 i morgen. Hun med veninne var statusløs og jeg er EBG. Jaja..

view
21-08-2014, 21:34
Vi må via FRA kl 0610 i morgen da alt med SAS var fullt. Spiste middag med noen nå som ble booket om med samme SK907 i morgen. Hun med veninne var statusløs og jeg er EBG. Jaja..

Ouch..

:headbang

SAS-Steward
21-08-2014, 21:49

Nei og dagen i dag viser at det faktisk er slik, tviler på at det er noen som sitter på OSL eller på EWR i morgen kveld, samtlige vil være på plass eller underveis.
Så at det blir noen glipper når 263 pax skal bookes om så er ikke det annet en å beklage. Spesielt for dere som er gull etc. Men håper ingen sover på et flyplassgulv, eller misser halve ferien sin.

Norfindir
21-08-2014, 21:58
Så at det blir noen glipper når 263 pax skal bookes om så er ikke det annet en å beklage. Spesielt for dere som er gull etc. Men håper ingen sover på et flyplassgulv, eller misser halve ferien sin.

Sikkert vanskelig for deg å svare men, finnes det noen som helst unskyldning for at "statusløse" ble prioritert på 907 i morra fremfor han med EBG? Det er jo i slike situasjoner at EBP/D/G virkelig bør være en fordel.

L-1011
21-08-2014, 22:02
Jag undrar om det kommer någon artikel i VG imorgon om SK 907/908 pax som fick tillbringa natten på det hårda, kalla flygplatsgolvet ;)

SAS-Steward
21-08-2014, 22:05
Sikkert vanskelig for deg å svare men, finnes det noen som helst unskyldning for at "statusløse" ble prioritert på 907 i morra fremfor han med EBG? Det er jo i slike situasjoner at EBP/D/G virkelig bør være en fordel.

Det kan jeg ikke svare på, men jeg mener at i utgangspunktet er dette ikke ok.
Når det er sagt så satt ikke jeg å booket dette og så hvilke løsninger som var aktuelle. Men om det ikke er snakk om videreforbindelser, eller andre ting som er sagt av statuspax så synes jeg ikke det er ok.
Eneste er om man ved å fly med f.eks LH/KL/AF tidlig, også er tidigere i NY. Poenget er å få pax frem så fort som mulig. Så er det også spørsmål om klasse, status på flight i morgen, og en del andre kriterier som vi aldri vil få vite.
Poenget mitt er at elv om det var en del kluss i dag så er alle nå på hotell eller hjemme, og er booket om i morgen med enten SAS, partnere, eller andre selskaper.

imm
21-08-2014, 22:06
Jag undrar om det kommer någon artikel i VG imorgon om SK 907/908 pax som fick tillbringa natten på det hårda, kalla flygplatsgolvet ;)

Helt sikkert ikke. De har jo fått flott service og har visst ingen grunn til å være misfornøyde, ut fra hva det sies her. Og da blir det ikke noe avisskriverier.

Discus
21-08-2014, 22:06

Er de booket i samme kabin? Har noen av dem videreforbindelse? Hvor stort er resiefølget? Har SQ321 fått oppgradering via Frankfurt? osv. osv.

Cecilie
21-08-2014, 22:25

Kanskje de var "heldige" og fikk de to siste ledige setene på flyet; midtseter på bakerste rad?

SQ321
21-08-2014, 22:33
Jeg har definitivt ikke fått flott service ref. forrige post om 1 stk SAS ansatt for å håndtere alle pax samt at den ene ansatte ikke kunne booke oss om pga at bagasjen var stuck på flyet. Mitt reisefølge var 2 stk, tilsvarende de som fikk direkteflight, begge parter hadde sluttdestinasjon i EWR, vi flyr eco i morgen akkurat som de. SAS har fullstendig feilet, noe alle kan gjøre.

TOS
21-08-2014, 23:20
Poenget mitt er at elv om det var en del kluss i dag så er alle nå på hotell eller hjemme, og er booket om i morgen med enten SAS, partnere, eller andre selskaper.

Så det man kan konkludere med at så lenge det er mindre enn 24 timers forsinkelse er OK? Vi har vel sett både avisoppslag om kortere forsinkelse enn dette, og meldinger fra SAS som skryter av hvor mye flinkere de er enn DU/DY og hvor mye verdt nettverket er. Man lager en nokså stor fallhøyde for seg selv med slik kommunikasjon.

Jeg synes historien til SQ321 virkelig indikerer full kollaps i forhold til håndtering av statuspax (og andre). Kanskje Diamantkortet ikke blir så verdifullt å inneha som jeg kanskje først trodde...

KristianSk
21-08-2014, 23:21
Greit at ingen må sove på gulvet i terminalen, men det er ikke måte på hvor lett det er å booke om til andre flyvninger skal vi tro SAS i sosiale medier. Dette slår tilbake på de nå...

ILS2
21-08-2014, 23:32
Kanskje Diamantkortet ikke blir så verdifullt å inneha som jeg kanskje først trodde...
Nå er det vel slik at systemet ikke aner om du er EBD med mindre du fysisk flasher kortet til den som skal booke deg om, eller har jeg misforstått? EBD-prefix kommer vel først Q1 2015.

LN-MOW
21-08-2014, 23:34
Så det man kan konkludere med at så lenge det er mindre enn 24 timers forsinkelse er OK? .

Dette er en grov mistolking av hva han sier ...

Det kan jeg ikke svare på, men jeg mener at i utgangspunktet er dette ikke ok.

Og basert på det jeg har lest synes ikke jeg heller dette har vært håndtert helt stødig. Men jeg ser at alle ble sendt på hotell med en gang kanselleringen var et faktum, og alle er informert om ombookinger via email og SMS istedet for at man må stå i nok en kø for å få gjennomført dette. Mulig informasjonen på stedet kunne vært bedre og at utdelingen av matkort kunne vært mer effektiv, men alle er tatt hånd om og i morgen er flåten i balanse igjen uten hjelp fra portugisiske chartermaskiner.

TOS
21-08-2014, 23:44
Dette er en grov mistolking av hva han sier ...

Vel, du får lese sitatet jeg viser til. Det er i utgangspunktet ikke OK, men passasjerene er altså nå enten på hotell eller hjemme og ombooket slik at de ankommer sin destinasjon i morgen en gang (altså bortimot 24 timer senere, skulle man tro), selv om det altså var "en del kluss" i dag. Fordømmende kritikk av håndteringen er det i alle fall ikke. 24 timers forsinkelser har i andre sammenhenger blitt referert til som noe annet enn "en del kluss" og "i utgangspunktet ikke OK"?

LN-MOW
22-08-2014, 00:07
Dette er ikke en 24-timers forsinkelse. Det er en kansellering. De du referer til kansellerer ikke. De bare forsinker, selv om det tar 72 timer å få kundene dit de skal. Dermed får du ubalanse i flåten og ringivirknger i dagevis og skaper trøbbel for enda flere.

Det er ugunstig å starte med en teknisk retur som skjedde i dag. Men etter at man bestemte seg for å kansellere har alle fått ny reiserute så fort det har vært praktisk muig med definitiv beskjed om når de kommer seg avgårde. Nei, det er ikke bra at man får reisen utsatt med ca et døgn, men desverre forekommer det. Og i morgen er flåten i balanse og morgendagens reisende kommer seg forhåpendtligvis avgårde som oppsatt.

Kan forøvrig nevne at SAS kansellerte Tokyo-ruten i går. Alle ombooket uten fuss og skriverier i VG. Ikke to gode dager for SAS IC, men man får folk avgårde så fort det er praktisk mulig.

TOS
22-08-2014, 00:19
Dette er ikke en 24-timers forsinkelse. Det er en kansellering. De du referer til kansellerer ikke. De bare forsinker, selv om det tar 72 timer å få kundene dit de skal. Dermed får du ubalanse i flåten og ringivirknger i dagevis og skaper trøbbel for enda flere.

For en passasjer er det ikke vesentlig om man kaller det en forsinkelse på 24 timer eller en kansellering som resulterer i en 24 timers forsinkelse på reisen (annet enn at man har krav på noen hundre euro i kompensasjon).

LN-MOW
22-08-2014, 00:24
For de som er booket på morgendagens flight er det veldig vesentlig .....

Cockpitview
22-08-2014, 08:05
Alle ombooket uten fuss og skriverier i VG.

Så VG er målestokken for hvor misfornøyde pax er? :headbang

Nå har det seg slik at VG med flere sitter betydelig lettere på avtrekkeren når det gjelder avvik med andre selskap. I tillegg til SQ321, hadde jeg en kollega med familie som skulle med i går. Flere tipset DB og VG, men fikk beskjed om at det ikke hadde redaksjonell interesse....

For øvrig mener jeg det er fullstendig tåpelig å gå til pressen for å bli riksklovn i slike saker, men at noen avvik selger bedre enn andres er helt på det rene.

sukram
22-08-2014, 08:18
Sitter og venter på å bli reroutet via FRA. Fikk kluss med at reiseselskapet ble delt, så da blir det solotur. Ut i fra antallet reiseruter jeg har hørt til nå så skjønner jeg det var en stor jobb på bakrommet. Det som overrasker mest er imidlertid at det svikter noe inne på Gardermoen. Selv ble jeg 'fanget' på non schengen - og forståelsen for at jeg ville ut (etter at kansl var et faktum) var fraværende. Bagasjen tok det to og en halv time å få tak i (også etter at kansl var et faktum). Men bortsett fra lokalhåndteringen får faktisk SAS godkjent minus. Har stått fast med DY et par ganger for mye, det foregår enda mer kaotisk.

Min ringe opplevelse av det hele, i hvert fall..

sukram
22-08-2014, 08:28
Som en halvfestlig sidehistorie kan jeg legge til at i smsen fra SAS inneholdt en link til en nettside, visstnok inneholdende informasjon om passasjerenes rettigheter. Men linken kjører deg rett til en 404-side :) det er vel greit å sjekke slikt før du sender det ut til 263 pax? (Retorisk)

Cockpitview
22-08-2014, 08:56
Med kun EN representant til å håndtere ilandsatte pax på egen base i Oslo, med Ola Conny henvisning til hvorfor de ikke blir booket om, ingen øvrig info, vilkårlig prioritering av assistanse, ansiennitet like mye verdt som et medlemskap i Donald Duck klubben, så burde kanskje fortreffeligheten i å se at andre har utfordringer, justeres noe.

HS-TGA
22-08-2014, 09:59
Jeg antar at de som opprinnlig skulle reise fra Newark med den kansellerte maskinen igår (SK908?) ble ombooket asap når kanselleringen var ett faktum. SÅ deres forsinkelse ble vel ikke like stor som SK907 sin pax?

Hadde det vært snakk om Norwegian, så måtte pax i New York fint vente til maskinen endelig kom seg frem frem til dem, eller ventet på en portugisisk maskin med derpå crewrest og man hadde fått en enorm forsinkelse.

Slikt sett er SAS mye bedre enn Norwegian, selv om forsinkelsen og handlingen på SK907 muligens kritikkverdig.

Cockpitview
22-08-2014, 10:26
Det blir bare tull og et synlig hull i samvittigheten når det dras paralleller til at det hadde verst så mye verre med andre selskap. At det ikke ble ringt VG, at det ikke ble satt ut feltsenger, at de ikke måtte fly et portugisisk selskap har ingen ting med kjernen i saken å gjøre. Jeg tror ikke heller SAS selv ville benyttet denne sammenligningen som en årsaksforklaring eller beklagelse.

Nå har det jo seg slik at SAS har benyttet andre beklagelige hendelser til å fremheve fordelene ved å velge SAS dersom avvik skulle oppstå. Dette viser jo med all tydelighet at de ikke klarer å innfri hva de selv kommuniserer, noe som er trist. SAS har tidenes mulighet til å snu denne typen hendelser til sin fordel, all den tid fokuset på dette nettopp er så stort hos de reisende. Å forsøke å bortforklare dette med at det var utsatt avgang, forsinkelse, kansellering, bla, bla bla, er komplett likegyldig for de reisende og jeg registrerer at argumentasjonen fra enkelte varierer meget ut fra hvilket selskap som har forsinkelser.

Takk for øvrig til SAS-Steward for gode poster!

SAS-Steward
22-08-2014, 10:33
Så det man kan konkludere med at så lenge det er mindre enn 24 timers forsinkelse er OK? Vi har vel sett både avisoppslag om kortere forsinkelse enn dette, og meldinger fra SAS som skryter av hvor mye flinkere de er enn DU/DY og hvor mye verdt nettverket er. Man lager en nokså stor fallhøyde for seg selv med slik kommunikasjon.

Jeg synes historien til SQ321 virkelig indikerer full kollaps i forhold til håndtering av statuspax (og andre). Kanskje Diamantkortet ikke blir så verdifullt å inneha som jeg kanskje først trodde...

Synes du skal puste med magen og lese det jeg skriver en gang til ;-)
Men en torsdag til USA, med stort sett fulle fly samme dag og dagene etter samt kansellering og ikke ledig back up fly synes jeg under 24 timer er ok, slik situasjonen utviklet seg. Ikke optimalt eller bra, men ok.
Jeg er heller ikke enig i full kollaps, en del kaos så absolutt, men overhodet ingen kollaps. Jeg mener SAS holder det som loves og i stort sett taklet situasjonen ok. Mye kan gjøres annerledes, og skal bli interessant å se eventuelle klager som kommer inn i etterkant. Da får vi se hvordan dette er taklet.
At SQ321 føler at dette er elendig forstår jeg, men i det store å det hele synes jeg det er ok.

TOS
22-08-2014, 12:29
Synes du skal puste med magen og lese det jeg skriver en gang til ;-)

---
At SQ321 føler at dette er elendig forstår jeg, men i det store å det hele synes jeg det er ok.

Du bekrefter vel egentlig det jeg skrev i min post (dvs. 24 timer er egentlig OK siden det er fulle fly; ikke helt det som er budskapet ellers fra SAS, for det man ellers ser er vel at de mener det er veldig enkelt å booke om alle passasjerene på et fly), så jeg tror jeg kan forholde meg like rolig som jeg normalt sett gjør...;)

Hvis det er slik at det er fullstendig tilfeldig prioritering (dvs. ingen prioritering knyttet til status) i forhold til assistanse så spørs det vel om lojaliteten blir like stor som den ellers kunne vært. Jeg hadde i grunnen håpet at et gull-/diamantkort er verdt noe i slike situasjoner, og at det viser seg å ikke være det er i mine (diamond sparkling) øyne en nokså fundamental svikt. Du må gjerne være uenig i det.

SAS-Steward
22-08-2014, 14:21
Du bekrefter vel egentlig det jeg skrev i min post (dvs. 24 timer er egentlig OK siden det er fulle fly; ikke helt det som er budskapet ellers fra SAS, for det man ellers ser er vel at de mener det er veldig enkelt å booke om alle passasjerene på et fly), så jeg tror jeg kan forholde meg like rolig som jeg normalt sett gjør...;)

Hvis det er slik at det er fullstendig tilfeldig prioritering (dvs. ingen prioritering knyttet til status) i forhold til assistanse så spørs det vel om lojaliteten blir like stor som den ellers kunne vært. Jeg hadde i grunnen håpet at et gull-/diamantkort er verdt noe i slike situasjoner, og at det viser seg å ikke være det er i mine (diamond sparkling) øyne en nokså fundamental svikt. Du må gjerne være uenig i det.

Gull, diamant og Pandion SKAL føle en utvidet service, de gangene det ikke skjer er det en eller flere ting som går feil, noe jeg vel også har sagt tidligere.
At enkelttilfeller faller gjennom tror jeg er forståelig i en slik situasjon, men om det har vært slik for de fleste status passasjerer denne gangen vil vise seg og da er det i så tilfelle noe som har sviktet. Men det vet vi ikke ennå. Det vil evalueringen i etterkant, samt tilbakemeldinger fra disse passasjerene vise.

Jeg tror i dette tilfellet at det har vært relativt enkelt å booke om pax, men SAS har vel aldri sagt at samtlige 264 pax vil være ute av døra i løpet av en time eller to. Det som derimot er sagt er at ingen skal bli stuck på en flyplass i dagevis. Med det for øyet mener jeg at SAS klarte dette ganske greit, men har stor respekt for de som føler at vi kunne gjort jobben bedre og det er noe vi skal bli bedre på.
Men jeg regner ikke med at de aller fleste i dette forum ser på dette slik jeg gjør det :-)

Norfindir
23-08-2014, 07:56
Det vil jo alltid være ting å lære etter avvik som dette. Jeg tror SAS kom greit ut av dette.
Jeg jobber i tog og kan godt forstå hva ssassteward sier her. Å håndtere 2-300 passasjerer er ikke lett i slike situasjoner.

Superhai
23-08-2014, 08:58
Det har ikke fungert slik som det burde, og det er flere grunner til det. En ting er at teknisk kanskje var litt for optimistiske. Hadde kansellering blitt bekreftet tidligere ville ting vært enklere. Vi (SGH) har hele uka hatt mange på opplæring/kurs, og dermed hatt færre til å dekke en del kritiske funksjoner, i tillegg har det vært ferieavvikling for en del av de mer erfarne og sykdom. EBG/D blir prioritert likt siden som de fleste her vet, systemene skiller ikke mellom disse - men de skal nomalt få "de beste alternativene" etter EBP. Jeg har ikke oversikt over ombookinger, men det ble overnatting på hotell og avgang på morgenen for de fleste slik jeg har forstått det. Og på toppen av det hele så hadde vi TSA på besøk på den avgangen...

TOS
23-08-2014, 11:18
Det vil jo alltid være ting å lære etter avvik som dette. Jeg tror SAS kom greit ut av dette.
Jeg jobber i tog og kan godt forstå hva ssassteward sier her. Å håndtere 2-300 passasjerer er ikke lett i slike situasjoner.

Jeg tror nok de fleste har forståelse for at det ikke nødvendigvis er gjort i en fei å håndtere 2-300 passasjerer, men årsaken til at SAS her får litt pes er fordi de har gått så høyt ut på banen når andre selskaper (DU) har hatt tilsvarende forsinkelser. Det virker da ikke som det er måte på hvor enkelt SAS kan booke om sine passasjerer, og de nevnte aldri da at også de kunne ende opp med at passasjerene ble opptil 24 timer forsinket (selv om de har "venner" blant andre flyselskaper). Som nevnt tidligere så har SAS helt egenhendig skapt seg selv en nokså stor fallhøyde gjennom sin egen kommunikasjon i media & på sosiale media. Selv synes jeg ikke 24 timers forsinkelse er OK, hverken hos det ene eller det andre selskapet.

Nå bekrefter vel Superhai at ting ikke har gått slik det skulle gå, og har en del gode forklaringer på hvorfor ting kanskje ikke ble håndtert optimalt denne gangen. Jeg er heller ikke i tvil om at SAS jevnt over har en bedre håndtering ved irr enn f.eks. DU, men det er særdeles lite kledelig å være så eplekjekk om dette.

imm
23-08-2014, 12:44
Jeg tror nok de fleste har forståelse for at det ikke nødvendigvis er gjort i en fei å håndtere 2-300 passasjerer, men årsaken til at SAS her får litt pes er fordi de har gått så høyt ut på banen når andre selskaper (DU) har hatt tilsvarende forsinkelser. Det virker da ikke som det er måte på hvor enkelt SAS kan booke om sine passasjerer, og de nevnte aldri da at også de kunne ende opp med at passasjerene ble opptil 24 timer forsinket (selv om de har "venner" blant andre flyselskaper). Som nevnt tidligere så har SAS helt egenhendig skapt seg selv en nokså stor fallhøyde gjennom sin egen kommunikasjon i media & på sosiale media. Selv synes jeg ikke 24 timers forsinkelse er OK, hverken hos det ene eller det andre selskapet.

Nå bekrefter vel Superhai at ting ikke har gått slik det skulle gå, og har en del gode forklaringer på hvorfor ting kanskje ikke ble håndtert optimalt denne gangen. Jeg er heller ikke i tvil om at SAS jevnt over har en bedre håndtering ved irr enn f.eks. DU, men det er særdeles lite kledelig å være så eplekjekk om dette.

SAS har igrunnen gått høyt ut før også. For eksempel da de skulle gjenninføre service, null gebyrer, og verdens punktligste selskap. Flotte saker alt dette, men det skaper fare for gedigne fall om forventningene ikke innfris.

Alle forstår at det ikke er bare bare å booke om 2-300 personer. Men at det ikke er noen som kan ta ut bagasje for gullkunder som vil bookes om, og at det kun er èn person til å ta seg av disse 2-300 menneskene i front, det er "ikke optimalt" for å si det litt forsiktig.

Someone
24-08-2014, 16:17
På BGO ser det ut som det fungerte når det først ble innstillingen slik det ser ut her jeg sitter. 16:00 flyet ble kansellert og basert på høyttalermeldinger ble de med sølv, gull og videreforbindelser (unntatt TOS og KKN) booket om til 17:00 avganger og de uten status til 17:30 flyet. Så det er jo sånn det skal være når ting skjærer seg

SQ321
30-08-2014, 12:39
En kort oppsummering av hvor jeg mener SAS feilet ifm denne hendelsen, etter at stormet har lagt seg og jeg og mitt reisefølge til slutt kom frem til NY 25 timer etter opprinnelig tidspunkt (samt har returnert):

SAS hadde 1 stk ansatt som måtte ta seg av alle 263 pax på non-schengen og håndtere spørsmål fra alle som hadde connection videre fra EWR, kan jeg bli booket om på annet fly, kan jeg få matkupong, katten til bestemor er sulten osv osv. Den samme ansatte var også ansvarlig å åpne døra og forklare pax veien tilbake til terminalen fra non-schengen da vi til slutt fikk lov til å gå dit. Det var mange frustrerte reisende som stod veldig lenge i kø og når de først kom frem så fikk SAS høre det (gjaldt spesielt noen amerikanere som ikke la noe i mellom). SAS sin representant var for øvrig hyggelig, profesjonell og møtekommende i motsetning til dragen i loungen som var direkte frekk og nedlatende, men dette er elendig SAS!

Da jeg endelig kom frem til den ansatte å ba om å bli booket om fikk jeg beskjed om at det ikke var mulig da de ikke hadde folk til å laste av bagasjen så alle måtte bli værende. Dette er et nytt argument for meg og er et argument som ikke holder vann, spesielt da det er snakk om en av deres egne hubs.

Vi ble til slutt booket om på LH avgangen kl 0605 og fløy via FRA til EWR, men ble meget skuffet og irritert da jeg erfarte at et par andre reisende hadde blitt booket om på direkteavgangen neste dag. De var begge statusløse (jeg er EBG og mitt reisefølge EBS) og hadde EWR som sluttdestinasjon. Dette var spesielt irriterende da jeg var på tlf med SAS da jeg erfarte at avgangen var kansellert i tillegg til at jeg snakket med serviceskranken i terminalen. Elending av SAS.

Erfaringene jeg har dratt etter denne turen i tillegg til at jeg har hatt 2 vennepar med tilsvarende erfaringer med SAS til/fra USA i sommer med mer enn 24 timers forsinkelser:
For at SAS skal kunne levere hva de kommuniserer med ombooking ved større forsinkelser så er det en rekke faktorer som må være på plass som tilgjengelige seter ut av OSL, tilgjengelige seter tilgjengelig videre til USA, riktig tidspunt på døgnet slik at det faktisk er mulig å få pax frem (noe som i realiteten er håpløst, spesielt fra USA til Europa), nok personel til å kunne håndtere strandede pax, nok personell til å kunne laste av bagasje. Det vil ikke overraske meg om det er andre faktorer som kan stå i veien men det får jeg i verste fall erfare neste gang.

Og gullstatusen er etter min erfaring lite verdt utover loungtilgang, en tilgang en kan kjøpe ad hoch i stedet.

Star Flyer
19-09-2014, 17:34
Kan noen sette opp ulike passasjergrupper etter prioritet?
(Hvis feks. SK907 blir kansellert og 264 pax står fast på OSL).

- SAS Business
- SAS Plus
- SAS Go
- SAS Business + EBG
- SAS Plus + EBG
- SAS Go + EBG

Regner med at Business-passasjerer får høy prioritet? Spesielt hvis de har en C-klassebillett? Er Business-class "mer verdt" enn Gullstatus? Og hva med Plus vs. EBG i Europa?

Peppep
19-09-2014, 17:48
Regner med at Business-passasjerer får høy prioritet? Spesielt hvis de har en C-klassebillett? Er Business-class "mer verdt" enn Gullstatus? Og hva med Plus vs. EBG i Europa?
En C-pax har vel i utgangspunktet ikke de samme ombookingsalternativer som en Y-pax, så jeg vil ikke tro at det blir en interessekonflikt der (*G Y vs statusløs C).

petter380
09-10-2014, 09:33
Jeg er en rolig kar. I dag er SK925 forsinket 4 timer. Jeg fikk melding når jeg sto opp, 0730, og tenkte ganske kjapt: blir vel ombooka til LH via FRA eller SK via EWR.

Kommer til OSL og billettservice prøver å hjelpe meg. 2 min senere kommer en "I hate my job"-person ut fra bakrommet og sier at ingen skal ombookes på flighten påtross av forsinkelsen.

Jeg sier fint at jeg kun skal en helg til IAD og at det er svært lite gunstig å komme 4t forsinket. Videre, sa jeg at jeg var redd for videre forsinkelser, og evt. kansellering - det er ikke akkurat lett å estimere reparasjonstid på fly...

Uten å tenke seg om sier hun nei, det er ordre fra CPH. Hjelper ingenting at jeg er EBG eller høflig. Jeg undres over hvorfor SAS ikke ville ombooket meg når jeg
1) kom tidlig til flyplassen for å eventuelt ta et annet fly
2) skal kun være en helg med SK begge veier
3) er EBG

Det er ikke annet å si enn at jeg er veldig skuffet. Med alle de punktene ovenfor burde det vært en lett sak. Hadde bare SK vist at jeg hjelper samtlige bekjente med flybestillinger, og at jeg i 2013 hjalp med bookeing av fly for nær 1 million NOK.

Jaja, det var dagens tanker. Til syvende og sist er dette et #firstworldproblem

ILS2
09-10-2014, 10:02
Bare å slenge over et EU 261/2004-krav til SAS etter hjemkomst, så får du i hvert fall 600 EUR som plaster på såret.

Hvilke andre realistiske alternativer kunne du tatt og kommet raskere frem enn SK med forsinkelse?

Cecilie
09-10-2014, 10:16
SK907 OSL-EWR og så en eller annen prop-sak fra EWR til IAD, hadde vel vært mulig (med forbehold om plass, selvfølgelig)

SQ321
09-10-2014, 10:40
Du er dessverre ikke den eneste som har opplevde dette med SAS siste tiden, noe som overrasker meg. Nå har jeg/vi begrenset med info om bakgrunnen for hendelsen men for meg høres det ut som om at du er er offer for vurderingen SAS gjør mellom kostnader og kundeservice.

Bare å slenge over et EU 261/2004-krav til SAS etter hjemkomst, så får du i hvert fall 600 EUR som plaster på såret.

Men det gjelder ikke dersom det er snakk om uforutsette tekniske problemer, stemmer ikke det?

Cecilie
09-10-2014, 10:47
Uforutsett og uforutsett... :p 925 skal flys av OY-KBM, som ikke har flydd en plass etter at den landet på CPH i går morges fra IAD. -RKF tok vel turen i går til DC, i stedet. Teknikerne har altså hatt nesten 30 timer på å fikse problemet. Men allikevel blir det forsinkelse i dag. Ikke akkurat imponerende.

Someone
09-10-2014, 10:50
Jeg er en rolig kar. I dag er SK925 forsinket 4 timer. Jeg fikk melding når jeg sto opp, 0730, og tenkte ganske kjapt: blir vel ombooka til LH via FRA eller SK via EWR.

Men finnes det noen selskaper som i denne situasjonen faktisk ville booket deg om her? Jeg er svært usikker

Hvilke andre realistiske alternativer kunne du tatt og kommet raskere frem enn SK med forsinkelse?

Trodde det var 6 timer forsinkelsen måtte være på lange ruter?

ILS2
09-10-2014, 10:52
Men det gjelder ikke dersom det er snakk om uforutsette tekniske problemer, stemmer ikke det?
Hvis man undersøker litt rundt avsagte dommer i EU omkring begrepet "extraordinary circumstances", ser man at teknisk feil sjelden blir akseptert som grunn for ikke å betale erstatning til passasjerene. De fleste flyselskapene vil nok likevel bruke denne forklaringen ved første kontakt, og man må derfor ofte belage seg på en klagerunde via f. eks. Flyklagenemda for å få utbetalt erstatning.

Mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Regulation_261/2004

TOS
09-10-2014, 10:55
Men finnes det noen selskaper som i denne situasjonen faktisk ville booket deg om her? Jeg er svært usikker

Når blir man booket om, om det ikke er når flyet man egentlig skulle vært med er forsinket/kansellert? Den vanlige historien vi hører om nettverksselskap som SAS er at man ofte til og med kommer frem før man egentlig skulle vært der man skal...

Trodde det var 6 timer forsinkelsen måtte være på lange ruter?

Nei, så vidt meg bekjent er det 4 timer.

ILS2
09-10-2014, 11:09
Uforutsett og uforutsett... :p 925 skal flys av OY-KBM, som ikke har flydd en plass etter at den landet på CPH i går morges fra IAD. -RKF tok vel turen i går til DC, i stedet. Teknikerne har altså hatt nesten 30 timer på å fikse problemet. Men allikevel blir det forsinkelse i dag. Ikke akkurat imponerende.
Over fire timers forsinkelse er varslet (4t og 10 min.), men hvis den kommer seg avgårde kl. 16:30, er det ikke utenkelig at den kan lande i IAD mindre enn fire timer forsinket. Her kan det bli et kappløp mellom 261/04-bevisste passasjerer og flykapteinen om ankomst +/- 4 timer forsinket :p

TG923
09-10-2014, 11:13

Den har vel stått 1 døgn mer enn det - -RKH fløy vel dagen før

Cecilie
09-10-2014, 11:16
Den har vel stått 1 døgn mer enn det - -RKH fløy vel dagen før

Det har du selvfølgelig rett i. Siste flyvning var SK926 med avgang 6.oktober fra IAD, og den landet i CPH 7.oktober

http://www.flightradar24.com/data/airplanes/oy-kbm/

krølle
09-10-2014, 12:42

Så for å "imponere" deg så er det bedre at teknikerne sier, nei nå har vi brukt så lang tid på å fikse dritten, så vi lapper den sammen og tar resten en annen gang;)

På den andre side, den har ikke dratt enda, så hvem vet kanskje det blir 4+

Cecilie
09-10-2014, 12:57
Når man går så hardt ut som man gjør, i sosiale medier og reklamerer med at man har back up resources og venner i STAR Alliance, da er det ikke så veldig imponerende. ;)

petter380
09-10-2014, 13:58

Vi får se om vi landet 4 timer forsinket eller ei i IAD, takk for plasteret :) Satser på at det er 4 timer ;)

Alternativene som jeg sjekket på flytoget på vei utover var LH via FRA eller SK via EWR.

petter380
09-10-2014, 16:13
Haha, fantastisk. Dama sier grunnen for delay er "scheduled maintenance". Hvorfor i herrens navn flyttet de ikke bare avgangstiden for lenge siden da? F.eks. før jeg bestilte, i juli? Da kunne jeg sovet 4 timer lengre! Driftsplanlegging 101 :(

LN-MOW
09-10-2014, 16:25
'Scheduled maintenence' betyr at flyet har en planlagt sjekk. Det behøver ikke å bety at maskinen har vært satt opp på ruta hele tiden....

Det kan også hende at det ikke finnes alternativer. SAS har tross alt en liten og høyt utnyttet longhaulflåte.

TOS
09-10-2014, 16:53
'Scheduled maintenence' betyr at flyet har en planlagt sjekk. Det behøver ikke å bety at maskinen har vært satt opp på ruta hele tiden....

Det kan også hende at det ikke finnes alternativer. SAS har tross alt en liten og høyt utnyttet longhaulflåte.

SAS har jo "venner" blant andre flyselskaper så det burde vel ikke være noe problem for dem å håndtere en slik situasjon...;) Spesielt siden dette var et kjent problem for SAS på et tidspunkt hvor det skulle være flust av alternativer ut fra Europa og i retning IAD (dette er jo standardsvaret ellers - ingen alternativer siden det er så sent...)

Cecilie
09-10-2014, 17:01
Det er jo KBM det er snakk om, den "faste" IAD-maskinen.

SAS-Steward
09-10-2014, 17:46
Hva som har skjedd i forhold til ombookinger etc i dag skal ikke jeg si noe om for jeg vet ikke. Men selv ved scheduled maintanance så oppstår det problemer fra tid til annen, noe som har skjedd denne gangen.
Man oppdager feil som i utgangspunktet ikke var meldt inn eller blir funnet. Det er planlagt tid for uforutsette ting, men innimellom er det ting som tar tid. Som nå med
-KBM.
Men som sagt, dette er noe som dessverre skjer fra tid til annen og ikke en forklaring dersom pax ikke føler seg ivaretatt.

krølle
10-10-2014, 21:06
Haha, fantastisk. Dama sier grunnen for delay er "scheduled maintenance". Hvorfor i herrens navn flyttet de ikke bare avgangstiden for lenge siden da? F.eks. før jeg bestilte, i juli? Da kunne jeg sovet 4 timer lengre! Driftsplanlegging 101 :(

A Check, re wiki så ligger den på mellom 20-50 timer, så om den kom inn om morgenen 07 og planlagt ut 1225 den 09 så har de 50+, så her har de nok fått en ekstra utfordring.
For orden skyld, du tapte 2:45 ved å bli "fanget" på SK925, jfr at en klarer connection i EWR på 1 time..

petter380
11-10-2014, 00:14
A Check, re wiki så ligger den på mellom 20-50 timer, så om den kom inn om morgenen 07 og planlagt ut 1225 den 09 så har de 50+, så her har de nok fått en ekstra utfordring.
For orden skyld, du tapte 2:45 ved å bli "fanget" på SK925, jfr at en klarer connection i EWR på 1 time..

For orden skyld v2, hadde de satt meg på Lufthansa via FRA hadde jeg kun tapt 20-50 min avhengig om jeg ble satt på United vs. Lufthansa...

Ser forøvrig nå at jeg har rett på 600 euro kompensasjon - sweet :)

tdb
12-10-2014, 22:01
Hvor er vennene??

Et aflyst SAS-fly har skabt frustrationer for 134 passagerer, der i øjeblikket er strandet på andet døgn i Tyrkiet.

http://www.bt.dk/danmark/sas-fly-aflyst-flere-end-100-danskere-strandet-i-tyrkiet

kekker
12-10-2014, 23:44
TK kunne vel vært behjelpelig med å få strandede dansker tilbake, med en mellomlanding i Konstantinopel...

krølle
13-10-2014, 01:59
Hvor er vennene??

Et aflyst SAS-fly har skabt frustrationer for 134 passagerer, der i øjeblikket er strandet på andet døgn i Tyrkiet.

http://www.bt.dk/danmark/sas-fly-aflyst-flere-end-100-danskere-strandet-i-tyrkiet

Uff ja, ikke bra å være "venneløs" i Tyrkiet

TOS
15-10-2014, 09:27
Her er litt mer om Tyrkiaepisoden: http://www.standby.dk/sas-alt-gik-galt/

Jeg ser det klages på informasjonen også her. De siste kommer visstnok hjem i dag, onsdag, og hendelsen fant sted på lørdag. Er det lagt ut noe bilde fra SAS på Instagram om vennene deres i denne forbindelse, mon tro...?

Hagen
15-10-2014, 09:54
Er det lagt ut noe bilde fra SAS på Instagram om vennene deres i denne forbindelse, mon tro...?

Jeg er ikke av de som må forsvare SAS i alt de gjør. Men hvorfor legge seg på samme nivå?

Uansett, ikke imponerende håndtert av SAS dette.

TOS
15-10-2014, 09:59
Jeg er ikke av de som må forsvare SAS i alt de gjør. Men hvorfor legge seg på samme nivå?

Det er selvsagt et stikk til SAS (og alle de som syntes SAS sin kommunikasjon i så måte var fortreffelig og beskrivende) for sin kjepphøye holdning når andre er ute å kjører.

I forhold til dette med samme nivå: Det er noe ganske annet når et selskap gjør dette i en av sine egne offisielle kanaler enn når jeg påpeker dette her på forumet. Det hadde vært noe annet om f.eks. en konkurrent til SAS hadde tvitret om dette. Da kunne man snakket om å legge seg på samme nivå.

Cockpitview
16-10-2014, 07:34
Hovmod står for mageplask!

Cecilie
16-10-2014, 09:43
Her er litt mer om Tyrkiaepisoden: http://www.standby.dk/sas-alt-gik-galt/

Jeg ser det klages på informasjonen også her. De siste kommer visstnok hjem i dag, onsdag, og hendelsen fant sted på lørdag. Er det lagt ut noe bilde fra SAS på Instagram om vennene deres i denne forbindelse, mon tro...?

Å jada :colgate: Postet for 3 dager siden, dvs mandag:

TOS
16-10-2014, 09:48

Jeg tror kanskje ikke SAS Social Media følger med på hva som skjer med håndteringen av passasjerer...;)

SQ321
16-10-2014, 09:50

Jeg har full forståelse for at det blir forsinkelser og kanselleringer men det er bare trist at de kjører så hardt på dette i sin markedsføring når det er nok av historier om alle gangene de ikke er i stand til å leve opp til forventningene.

view
16-10-2014, 10:25
Steike, hadde nok vært en fordel om social media gruppa hadde tonet ned dette vennepreiket... mageplask er en god beskrivelse ja.

KristianSk
16-10-2014, 13:38

Det er i beste fall utrolig pinlig...

Star Flyer
16-10-2014, 18:00

Tror det er godeste "bjornpilot" som er med på å styre SAS sin Instagram ;)