View Full Version : Tax free til Thailand.
Jeg skal reise til chiang mai som ligger nord i Thailand via Bangkok fra Oslo. Hvordan er det mulighet å ta med tax-free varer som blir kjøpt i Oslo og ta den med hele veien fram? Heller risikerer vi at tax free posen blir tatt fra oss når vi mellom lander i Bangkok for å fly videre til chiang mai?
teamseacow
30-05-2013, 19:49
Den skal vanligvis bli forseglet ved kjøp i Oslo med kvittering synlig, dette kan du spørre om ved kjøpet. Da skal det gå greit i 24(?) timer :) Vet dessverre ikke om det er særregler for Thailand.
Du skriver ikke noe om hvordan du reiser, om har gjennomgående billetter (eller i alle fall gjennomgående innsjekket bagasje) hele veien til CNX.
Hvis du har gjennomgående innsjekket bagasje og går gjennom sikkerhetskontrollen i transit mellom ankomst og innenlandsterminalen (ikke går ut for å sjekke inn på nytt) pleier det å gå helt greit med forseglet tollfrie varer.
Hvordan det er hvis du tar ut bagasjen i BKK og sjekker inn på nytt vet jeg ikke.
Maltwhisky
30-05-2013, 20:46
Dersom du må igjennom ny sikkerhetskontroll vil det du har kjøpt på OSL tatt fra deg (og ut fra hjemmesiden til BKK ser det ut til at du mp igjennom en sikkerhetskontroll).
EU/EØS-reglene for poser gjelder (i utgangspunktet) kun i EU/EØS, andre land (som jo ikke har noen kontroll av sikkerhetskontrollen i EU/EØS-området) aksepterer ikke disse posene.
Ifølge hjemmesiden til King Power (Duty-freeoperatøren i Thailand) er det en ankomstsjappe på Chiang Mai (er vel også en på BKK).
EU har avtaler om ensidig eller gjensidig godkjennelse av sikkerhetskontrollen, med Thailand er ikke blandt disse. Det gjelder (så vidt jeg er riktig oppdatert) USA (USA-poser er gyldige i EU/EØS, mens EU/EØS-poser ikke er gyldige i USA), Kanada, Kroatia (utvalgt flyplasser), Malaysia (KUL) og Singapore (SIN).
Den skal vanligvis bli forseglet ved kjøp i Oslo med kvittering synlig, dette kan du spørre om ved kjøpet. Da skal det gå greit i 24(?) timer :) Vet dessverre ikke om det er særregler for Thailand.
NB! Plastposen er primært en EU-sak. (Med mindre man er navlebeskuende, da kan man vel si at alle andre da har særregler). Eksempler er nevnt i posten over, og det er faktisk steder i verden det ikke finnes væskeforbud også.
Dersom du må igjennom ny sikkerhetskontroll vil det du har kjøpt på OSL tatt fra deg (og ut fra hjemmesiden til BKK ser det ut til at du mp igjennom en sikkerhetskontroll).
EU/EØS-reglene for poser gjelder (i utgangspunktet) kun i EU/EØS, andre land (som jo ikke har noen kontroll av sikkerhetskontrollen i EU/EØS-området) aksepterer ikke disse posene.
Ifølge hjemmesiden til King Power (Duty-freeoperatøren i Thailand) er det en ankomstsjappe på Chiang Mai (er vel også en på BKK).
EU har avtaler om ensidig eller gjensidig godkjennelse av sikkerhetskontrollen, med Thailand er ikke blandt disse. Det gjelder (så vidt jeg er riktig oppdatert) USA (USA-poser er gyldige i EU/EØS, mens EU/EØS-poser ikke er gyldige i USA), Kanada, Kroatia (utvalgt flyplasser), Malaysia (KUL) og Singapore (SIN).
Det var da veldig bombastisk.
Ja - du må gjennom sikkerhetskontroll i Bangkok.
Ja - det pleier å gå helt greit med forseglede poser med tollfrie varer (i sikkerhetskontrollen i transfer).
EU-reglene er helt uinteressante i Thailand
C-klasse
31-05-2013, 04:17
De har flytende væske i Thailand også så du slipper å drasse med deg Tax-free. Forseglet pose er EU regel så du kan risikere og bli fratatt posen på BKK.
Hadde gjennomgående billett til Koh Samui via Bangkok.
Forseglet pose fra Gardermoen.
De tok den og ga blanke i både forsegling og kvittering i pose.
Om jeg bare har vært uheldig vet jeg ikke, men ville ikke gamblet på det.
Maltwhisky
31-05-2013, 09:34
Det var da veldig bombastisk.
Ja - du må gjennom sikkerhetskontroll i Bangkok.
Ja - det pleier å gå helt greit med forseglede poser med tollfrie varer (i sikkerhetskontrollen i transfer).
EU-reglene er helt uinteressante i Thailand
Instruksen de ansatte på OSL skal ha fått er de ikke kan anbefale innkjøp av fludium der grunnet transfer utenfor EU/EØS-området. Det er ingen garanti at man får med seg varene videre, og mister man dem har man tapt pengene. Dersom enkelst å bare kjøpe varene i Thailand = mindre stress og med stor sannsynlighet mye billigere enn OSL.
Selvfølgelig er EU-regler uinteressante i Thailand så lenge de ikke har en bilateral avtale på dette felter.
Platposer (ikke noen sær EU-regel) har de i mange land i verden, men de gjelder hovedsaklig kun det aktuelle landet.
Superhai
31-05-2013, 10:07
Thailand ønsker å være i det gode EU-selskap når det gjelder tax-free-forsegling, men EU har visstnok ikke godtatt de.
Når det gjelder væske i Thailand, så reiste jeg innenlands fra DMK og hadde glemt en flaske vann og i sikkerhetskontrollen sa de at denne kunne jeg ikke ha med meg, men ga den tilbake til meg. - I know, svarte jeg og gikk videre. Tenkte ikke så mye mer på det før jeg satte meg ned og hadde flasken fortsatt i hånden... jaja...
Når det gjelder væske i Thailand, så reiste jeg innenlands fra DMK og hadde glemt en flaske vann og i sikkerhetskontrollen sa de at denne kunne jeg ikke ha med meg, men ga den tilbake til meg. - I know, svarte jeg og gikk videre. Tenkte ikke så mye mer på det før jeg satte meg ned og hadde flasken fortsatt i hånden... jaja...
Så det samme på HKT (domestic) der folk fikk beskjed om å drikke opp/kaste flasken etter at de hadde gått gjennom security, men det var ingen som fulgte opp.