View Full Version : LN-RGG ankom ca 09:05 lokal tid
Fellowship
30-05-2013, 00:42
Hei
alltid stas å være der når de kommer, og i dag var det mulig for meg å forskyve dagen litt, godværet var en fin motivasjon.
kl 09:05 kom hun
http://farm3.staticflickr.com/2828/8883893166_2e7436b5e8_b.jpg
Her satte hun hjulene på skadinavisk grunn for første gang
http://farm3.staticflickr.com/2894/8883892516_1c0a07d958_b.jpg
bremsene er på, og LN-RGG heter "Asgerd Viking"
http://farm9.staticflickr.com/8262/8883892176_557273bbf5_b.jpg
Taxet raskt tilbake til STS hangaren...
http://farm3.staticflickr.com/2883/8883891568_fb10c8f0b0_b.jpg
og ble møtt av bakkemannskap med biler for å taue den inn på baksiden av hangaren. Bakfra kan man se ulikheten på fonten for "SAS" på hhv babord og styrbord side, slik det alltid har vært...
http://farm6.staticflickr.com/5464/8883893596_c42b6a893b_b.jpg
Ja det ble mange av samme fly, men det var nå mest for dokumentasjonens del...
Veldig bra!
Skal hun inn på NO produksjon eller SE produksjon?
Vi trenger da NOEN nye B73H her i Norge også :P
Bizflyer
30-05-2013, 10:11
Hvilket Viking navn har denne fått?
Hvilket Viking navn har denne fått?
Det står vel forsåvidt i bildeteksten?
...LN-RGG heter "Asgerd Viking"
:colgate:
Flotte bilder, Ole Johan!
Bakfra kan man se ulikheten på fonten for "SAS" på hhv babord og styrbord side, slik det alltid har vært...
Atte hæ??
Da lærte jeg noe nytt i dag også, noen som kan fortelle meg hvorfor?
Sånn ellers, takk for flotte bilder, jeg syns farven på selve flykroppen er utrolig fin, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hva det er.
johanfrc
30-05-2013, 12:42
Noget med at på port side er halen i den 'riktige' vinkel i forhold til font'ens vinkel, mens fontens vinkel ikke passer til halen på starboard side.
Flotte bilder :)
:) Inger
Veldig fine bilder!
Har aldri lagt merke til forskjellige størrelser på fonten før. :)
Flotte bilder, Ole Johan! Godt å se at du fortsatt er ute i grålysningen innimellom .. ;)
Veldig bra!
Skal hun inn på NO produksjon eller SE produksjon?
Vi trenger da NOEN nye B73H her i Norge også :P
Denne går dessverre til svensk produksjon som resten av de nye har gjort...
Foreløpig står den i Hangar på OSL. Dagen idag har gått med på å montere seter, samt en cabin check og litt diverse :)
Likte bildene!! Så reint fly er det ikke ofte man ser :)
Det har kanskje noe å gjøre med konkurransesituasjonen på Norsk innenriks å gjøre. Tendensen har jo vært at de nye går til svensk produksjon, mens internett-maskinene kommer fra svensk til norsk produksjon.
Det har kanskje noe å gjøre med konkurransesituasjonen på Norsk innenriks å gjøre. Tendensen har jo vært at de nye går til svensk produksjon, mens internett-maskinene kommer fra svensk til norsk produksjon.
Nja. Wifi maskinene er norske tvers igjennom. I nesten to år var ett eget "team" i full sving med cabin mod og wifi installasjon. Er vel heller motsatt. At vi tok noen wifi moder for svenskene.
Når det gjelder konkurransen er jeg ikke sikker. Det jeg vet er at siden det meste av OCC, flykontoret, og andre kontorer ble flyttet fra Norge til Sverige er det ikke vi som får godene. Det skal være snikkers og twist....
FamilyGuy
30-05-2013, 19:16
og ble møtt av bakkemannskap med biler for å taue den inn på baksiden av hangaren. Bakfra kan man se ulikheten på fonten for "SAS" på hhv babord og styrbord side, slik det alltid har vært...
Hehe, fonten og størrelsen er helt lik den.
Det som er, er at hvis det skulle sett likt ut på begge sider ville den ene siden vært skrevet speilvendt. ;)
Fine bilder forresten. :)
Nja. Wifi maskinene er norske tvers igjennom.
Ah, ok. Bare tidligere i vår så har mange av wifi maskinene flydd en del i sverige, men nå flyr de fleste i Norge. Men mulig de bare har vært på utlån?
Ang konkurransesituasjon, så tok jeg det fra årsrapporten til SAS der det sies at SAS møter hardest konkurranse på norsk innenriks. Så la sammen 2+2. Hard konkurranse i Norge+de nye B73H til ARN=9/10 WIFI maskiner i Norsk produksjon.
Synes selv det er dårlig gjort at alle de nye går til Svensk Produksjon ingen splitter nye maskiner som kommer til Norsk Produksjon unntatt Norwegian.
Dårlig at norge får gammelt skrap mens svenskene får ALLE nye maskiner inkludert de brukte B73Wene..
Ikke noen som kan trylle litt så vi får noen HELT nye maskiner inn i NO produksjon og? :P
Fellowship
31-05-2013, 00:48
Hehe, fonten og størrelsen er helt lik den.
Det som er, er at hvis det skulle sett likt ut på begge sider ville den ene siden vært skrevet speilvendt. ;)
Fine bilder forresten. :)
Takk for mange hyggelige tilbakemedlinger :)
Nei, det er ulike størrelse, sikkert samme font, men som om man velger størrelse 14 og 16 på et A4 ark... e.l....
selvsagt på grunn av halen som heller bakover, ja.
det er bare å stille seg rett bak et hvilket som helst SAS fly med standard skjema, dette har jeg lagt merke til i mer enn 40 år nå.. ;)
raider66
31-05-2013, 16:27
Tusen takk for flott billeddokumentasjon Ole Johan!
Selv satt jeg i LN-KKW ved gate og ventet på pushback på vei til varme Alta da SK-landingen inntraff...
Beste hilsen Espen
FamilyGuy
31-05-2013, 19:58
det er bare å stille seg rett bak et hvilket som helst SAS fly med standard skjema, dette har jeg lagt merke til i mer enn 40 år nå.. ;)
Her blir jeg nok nødt til å stå på mitt. :)
Dette du ser er nok kun synsbedrag, pga at skriften på høyre side heller framover, og på venstre side heller bakover. Sett bakfra selvfølgelig.
Fellowship
31-05-2013, 21:36
Her blir jeg nok nødt til å stå på mitt. :)
Dette du ser er nok kun synsbedrag, pga at skriften på høyre side heller framover, og på venstre side heller bakover. Sett bakfra selvfølgelig.
Det er lov til å stå på sitt ;)
Men jeg vil gjerne høre hvordan du i så fall tolker det nederste bildet av de jeg har lagt ut..
raider66
31-05-2013, 22:08
Her støtter jeg Ole Johan helt og holdent.
Ta en titt på gamle SAS DC-10 bilder. Logoen kan umulig ha samme skriftstørrelse på begge sider av halefinnen.
Beste hilsen Espen
FamilyGuy
31-05-2013, 22:09
Det er lov til å stå på sitt ;)
Men jeg vil gjerne høre hvordan du i så fall tolker det nederste bildet av de jeg har lagt ut..
Som du ser fra min forrige post.
Nederst på bokstavene ser du at de går like langt ned på begge sider, men det ser ut som bokstavene er høyere på venstre side fordi logoen "bøyer" seg bakover(nærmere), mens de på høyre side "bøyer" seg forover(lenger unna).
Dette er ikke noe jeg vet, men er villig til å sette 200 riksdaler på det. :p
Fellowship
31-05-2013, 23:36
Som du ser fra min forrige post.
Nederst på bokstavene ser du at de går like langt ned på begge sider, men det ser ut som bokstavene er høyere på venstre side fordi logoen "bøyer" seg bakover(nærmere), mens de på høyre side "bøyer" seg forover(lenger unna).
Dette er ikke noe jeg vet, men er villig til å sette 200 riksdaler på det. :p
Nå husker jeg ikke kursen på riksdaler ;) men jeg vedder i mot!
Det er nettopp fordi halen vender bakover at "SAS" skriften som heller mot høyre kan være større på venstre side, enn på høre side der bokstaver og hale vender motsatt vei.
Og de hadde dette også på propellflyene på 50-tallet...
Her er et utsnitt av bildet i full størrelse, haleroret er ikke bøyet til noen av sidene, og dermed er avstanden til begge sider nøyaktig den samme. Døm selv!
http://farm9.staticflickr.com/8544/8905520361_3c1d146088_o.jpg
Det er nettopp denne lille forskjellen på hver side som gjør at det fortsatt er litt igjen av sjarmen på et SAS fly...
FamilyGuy
31-05-2013, 23:48
Nå husker jeg ikke kursen på riksdaler ;) men jeg vedder i mot!
Det er nettopp fordi halen vender bakover at "SAS" skriften som heller mot høyre kan være større på venstre side, enn på høre side der bokstaver og hale vender motsatt vei.
Og de hadde dette også på propellflyene på 50-tallet...
Her er et utsnitt av bildet i full størrelse, haleroret er ikke bøyet til noen av sidene, og dermed er avstanden til begge sider nøyaktig den samme. Døm selv!
http://farm9.staticflickr.com/8544/8905520361_3c1d146088_o.jpg
Det er nettopp denne lille forskjellen på hver side som gjør at det fortsatt er litt igjen av sjarmen på et SAS fly...
Tror fremdeles det bare er synsbedrag.
Tror nok ikke SAS har laget en logo litt for stor, for så å bare klaske den på, og deretter lage en mindre for å få den til å passe på andre siden.
Makes no sense, når man kan lage to like store/små som passer med en gang. :)
Kanskje Sastech vet mer om dette?
Fellowship
01-06-2013, 00:01
Ikke meningen å lage en sær debatt av dette, vi er bare uenige, og det er helt normalt i denne verden å tro forskjellig :)
Det er åpenbart på hvert eneste SAS fly det finnes gode bilder av, så det er ikke mer sært enn det, men jeg er enig i at vi lar en som kjenner detaljene på STS avgjøre dette..
At de er ulike er ikke fordi SAS har laget en for stor logo, men at de har hatt noen som faktisk har sans for hvordan det ser ut på flyene :)
OG noen som så verdien av at selv om de kastet all historie omkring malingen på SASflyene overbord i 1998, så var det noen som så verdien i å beholde SAS-logoens unike kvaliteter.
http://farm6.staticflickr.com/5348/8905728173_2405be64b7_b.jpg
http://farm6.staticflickr.com/5334/8906347638_26a448f811_b.jpg
God natt :)
FamilyGuy
01-06-2013, 00:11
Hehe, ser faktisk ut som du har rett.
Men holder fremdeles en knapp på synsbedrag. :)
Hyggelig og få tillit her inne. Dessverre må jeg denne gangen si pass...
Dette er noe jeg ikke har tenkt over selv. Husker for en tid tilbake lakkerte vi om halen på LN-RPO (russerkjerra som var hvit). Halen ble blå, og SAS logoen kom på. Vi har egne malekarer på Gardermoen. Jeg tar gjerne en prat med de til uka. De vet sikkert hvorfor :)