View Full Version : Sikkerhetskontroll for barnefamilier på OSL
rkvalvaa
29-05-2013, 06:43
OSL starter prøveprosjekt med egen "VIP" sikkerhetskontroll/fasttrack for barnefamilier, som bla. har vært stort suksess på Gatwick. Spennende tiltak, håper det fungerer bra, er ikke alltid like lett å ha med unger på reise, og mest sannsynlig glir køen i den vanlige kontrollen også smidigere pga. dette.
http://www.aftenposten.no/okonomi/Na-far-barna-sin-egen-VIP-ko-pa-Gardermoen-7214250.html
Maltwhisky
29-05-2013, 07:32
Tommelen opp fra denne småbarnsfaren.
Reiste gjennom LGW tidligere i år og fikk testet sikkerhetskontrollen for familier der - ypperlig. Mindre folk, mindre stress og mye lettere å passere, holde øye på tingene våre samt barna enn i den vanlige slusen.
På LGW er fordelen også at man etter å ha passert familie-sikkerhetskontrollen slippes ut i vrimleområdet, mens man etter den ordinære sluses gjennom duty-free butikken.
Ikke for å være negativ, men hvorfor prioriter de ikke heller fast-track for innenrikspax med gullkort og på fullflex? Og de som skal gjøre transfer utland-innland? Tullete priotering dette...
Superhai
29-05-2013, 13:34
Ikke for å være negativ, men hvorfor prioriter de ikke heller fast-track for innenrikspax med gullkort og på fullflex?
Ideen er vel å teste dette, og da er det nok lurt nå for sommeren er jo høysesong for denne gruppen. Inneriks-business er lite, men får håpe de vil legge opp til det til høsten.
Ikke for å være negativ, men hvorfor prioriter de ikke heller fast-track for innenrikspax med gullkort og på fullflex? Og de som skal gjøre transfer utland-innland? Tullete priotering dette...
Du har kanskje ikke små selv?
Synes dette er et fantastisk tiltak av OSL!
Du har kanskje ikke små selv?
Synes dette er et fantastisk tiltak av OSL!
Ikke misforstå, det er et bra tiltak. Men OSL driver business, og da er det kanskje lurt å belønne de som reiser oftest før man begynner med fast-track for barn...
Dag Viking
29-05-2013, 13:38
Igjen ser det ut som OSL velger å prioritere alle andre enn de som er hyppige kunder. Håper bare de lager fast-track for ungdom, charterpassasjerer, gamle damer og middelaldrende kvinner også, så kan vi andre beholde 12-13 sluser.
jamesclandestine
29-05-2013, 13:51
Er i prinsippet enig i det, men det er jo en avlastning for den vanlige køen (og dermed for alle andre passasjerer). Jeg trodde forresten at man kan benytte seg av fasttrack med EBG på OSL.
Mtp fullflexbillett: Det systemet fins forresten på ARN med Norwegian Fullflex og etter min oppfattning fungerer det dårlig. Det er ikke en egen checkpoint, men man går bare forbi hele køen til kontrollen. Det medfører negative kommentarer fra frustrerte folk som venter og jeg har opplevd at security personalet ikke kjente til opplegget selv og prøver å sender en tilbake.
Jeg trodde forresten at man kan benytte seg av fasttrack med EBG på OSL.
Det funker ikke for EBG vist du har innenriksbillett. Tror ikke det funker engang om man er Pandium og legger igjen 500k i flybilletter i året. Men det kan sikkert noen andre avkrefte eller bekrefte....
Maltwhisky
29-05-2013, 14:23
Ikke misforstå, det er et bra tiltak. Men OSL driver business, og da er det kanskje lurt å belønne de som reiser oftest før man begynner med fast-track for barn...
OSL driver buisness og legger til rette for de som lagger igjen penger på flyplassen. Biz- og gullpassasjerer legger igjen penger til flyselskapene og en brøkdel av dette kommer tilbake til flyplassen i form av landingsavgifter, leieinnteker på lounge og fasttrack.
Barnefamilier kommer flere timer før flyet skal ta av, legger igjen flerfoldige tusen hos kiosken, restaurantene, tax-free'n som tross alt er hovedinntekten for OSL.
I tillegg vil alle tjene på at barna (deriblandt djevelfrøene) tas ut av den ordinære sikkerhetskontrollen. Et uastyrlig barn kan plage mange pax mens det står i kø og også forsinke sikkerhetskontrollen med sin oppførsel. Og alle ikke-familereisende slipper nå å stå i kø i lange baner med et spedbarn hylende 10cm unna øret sitt.
Misforstå meg rett, støtter fasttrack på innland også (og ikke bare utland). Men dette skal vel komme men er vel forsatt under forhandling med flyselskapene. OSL må jo kunne gjennomføre andre elementer av sine planer selv om fasttrack for innland ikke er på plass enda.
Maltwhisky
29-05-2013, 14:24
Det funker ikke for EBG vist du har innenriksbillett. Tror ikke det funker engang om man er Pandium og legger igjen 500k i flybilletter i året. Men det kan sikkert noen andre avkrefte eller bekrefte....
Den eksisterende fasttracken leder vel pax rett inn i utlandsavdelingen, og er derfor rimelig ubrukelig for de som skal innenriks.
Den eksisterende fasttracken leder vel pax rett inn i utlandsavdelingen, og er derfor rimelig ubrukelig for de som skal innenriks.
Om det ikke har vært ombygning de siste ukene tyder vel denne kommentaren på at du ikke har førstehånds observasjon av sikkerhetskontrollen og fast track'en på OSL? Selv om den ligger helt til høyre kommer du ut mot bokhandelen og Nordea og må gjennom enveis-slusen for å komme utenlands.
Maltwhisky
29-05-2013, 14:48
Om det ikke har vært ombygning de siste ukene tyder vel denne kommentaren på at du ikke har førstehånds observasjon av sikkerhetskontrollen og fast track'en på OSL? Selv om den ligger helt til høyre kommer du ut mot bokhandelen og Nordea og må gjennom enveis-slusen for å komme utenlands.
Reiser sjelden til utlandet direkte fra OSL ja (flyr fra TRD og forsøker som oftest å få billett via CPH på returen for å slippe rotet med transfer utland-innland på OSL), blir mest innenriks og uten dyre billetter eller gullkort er fasttrack aldri et alternativ. Men siden den kun er gyldig for utenriksreisende hadde det vært logisk at den ledet rett dit.
OSL eies av Avinor, som igjen eies av staten. Overskuddet brukes i første rekke til å subsidiere regionale småflyplasser og anbudsruter. Etterspørsel i markedet, f.eks. innenrikslounger og fast track på innenriksavganger, kommer i annen rekke. Vi <3 statlig eierskap!
Forøvrig er det vel i jantelovens øyne enklere å forsvare en egen sluse for de 'svake' enn å smøre eliten med luksusgoder som egen sikkerhetskontroll.
Helt greit med fast track for barnefamilier, fordi de bruker (som regel) uforholdsmessig lang tid. Det bør dog ikke gå på bekostning av fast track innenriks på EBG etc. T.o.m. En av verdens verste sikkerhetskontroller (BGO) tilbyr "fast track" for småbarn. Veldig greit for oss som reiser en del med barn.
Synes det er flott at man kan sluse barnefamilier i en egen kø, og jeg avventer med å skrike inntil jeg ser hvordan dette organiseres.
I Denver hadde de separert security-køene for "de som reiser sjelden" og "de som reiser minst en gang pr. mnd" når jeg var der for en stund siden, det funket veldig fint selv om ikke det var kontroll hverken av reisemønster eller bookingklasse. De som var usikre og hadde mye "å tukle med" stod i sin kø, og de som kunne prosedyren hadde sin kø.
Selv om den ligger helt til høyre kommer du ut mot bokhandelen og Nordea og må gjennom enveis-slusen for å komme utenlands.
Definitvt, og fast-track deler jo også tidvis portal med vanlig security.
Da virker det som sikkerthetskontroll for barnefamilier åpner denne uken, ifølge en artikkel på dinside.no (http://www.dinside.no/917694/familier-bor-se-etter-dette-skiltet).
Denne uken åpnet den nye familieslusen på Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL). Dette er en helt egen sluse i sikkerhetskontrollen, som er kun for barnefamilier.
- Vi er klar over at sikkerhetskontrollen kan være stressende for de som reiser med barn. Det er mye som skjer, og kanskje har du en stresset forretningsreisende som dytter på bakfra. Dette er et forsøk på å redusere dette stressmomentet for familiene, sier medierådgiver Joachim Westher Andersen ved OSL til DinSide.
Dag Viking
04-07-2013, 07:40
Dette funker jo utmerket. I løpet av de 7 minuttene jeg sto i kø, så jeg en familie i slusa ved siden av.
Er ikke noe vits i å skrike ut før vi ser om dette fungerer eller ikke. Dersom det gir en mer stressfri hverdag for både forretningsreisende og barnefamilier så har man vel vunnet? I USA har de feks også "family lane" såvidt jeg har sett. Jantelovargumentet må man derfor lenger ut på landet med. I USA sluses fasttrack og den ordinære køen sammen. Egne lanes for ungdommer? Hoho - jeg er nok en ungdom som bruker kort tid i sikkerhetskontrollen. Mest kanskje fordi jeg er reisevant og vet hva som er lov og ikke lov. Hender at har glemt igjen ting. Antibacen min glemte jeg igjen i sikkerhetskontrollen på LHR, men heldigvis ikke pass og boardingkort. :) Det sørger jeg alltid for å ha i sekken.
Jeg hadde gleden av å prøve nyvinningen da vi reiste til Split for en uke siden. Den fungerte utmerket for oss. Det var betydelig kø i den vanlige kontrollen, men i familiefasttracken var vi gjennom på noen få minutter.
sail4fun
04-07-2013, 08:39
Testet dette for 2 uker siden, veldig smooth , var igjennom på 2-3 minutter, mot vanlig kø 10 minutter +
Testet dette tre dager etter åpningen når det for en gangs skyld var barn i reisefølget. Absolutt ingen i kø og tom. hyggelige vektere som jattet med når jeg sa at dette er mye raskere og bedre en fast track.
Hvis ingen bruker dette forsvinner det nok fort siden det er under testing...