PDA

View Full Version : Moods med uniformer til DY-longhaul

Someone
24-05-2013, 08:36
Dette kan faktisk bli litt kult og utradisjonelt og kanskje passe bra til Norwegian, når det blir uniformer fra Moods of Norway ombord i langdistanseflyene deres

http://www.aftenposten.no/okonomi/Moods-bak-Norwegians-nye-flyuniformer-7209772.html
Norwegian har fått hjelp fra Norges mest kjente motedesignere for å lage uniformene til de ansatte på selskapets nye langdistansefly. Moods of Norway håper på PR-effekt i utlandet.

Herlov
24-05-2013, 09:01
Det er morsomt å se at Norwegian fortsatt ønsker å bygge en "norsk" merkevare til tross for internasjonal ekspansjon!

AirbusTrond
24-05-2013, 09:13
Se også side 44-45 i D2 i dag.

Og kan også sees her. Ser relativt normalt ut... :-)

. Duoen Peder Børresen og Simen Staalnacke påbegynte arbeidet ifjor, og Børresen forteller at briefen fra Norwegian var åpen.

http://www.dn.no/d2/article2618259.ece

darkcho
24-05-2013, 10:19
Pene uniformer, absolutt. Ingen stor fan av Moods akkurat, men disse traff de bra med.

LN-KID
24-05-2013, 10:32
Støgt som juling, men det passer jo til det hjemmesnekra "designprogrammet" til DY forøvrig.

77W
24-05-2013, 10:33
Nå er ikke jeg noen moteguru, men dette var ikke fint i det hele tatt!

LN-NGT
24-05-2013, 10:44
Nå er ikke jeg noen moteguru, men dette var ikke fint i det hele tatt!

Helt enig!

Dash
24-05-2013, 10:48
Syns det var stilig, men kan det være bra for Moods å assosieres med et lavpriselskap? De har jo ikke akkurat H&M priser selv..... :stir

Thomas
24-05-2013, 10:51
Er Norwegian Long Haul AS et lavprisselskap da? (Vel, det kommer kanskje ann på øyet som ser) ;)
Ellers syns jeg dette ser riktig så trendy ut.

SeatBelt
24-05-2013, 10:54
Jeg elsker Moods, men er litt usikker på herrejakken. Synes den kanskje var litt overkill, men konseptet er veldig bra, og det er en genistrek å velge Moods som leverandør.

http://media.norwegian.com/#/pressrelease/view/norwegians-nye-dreamliner-uniformer-er-klare-869632

kimpe
24-05-2013, 10:55
Heisann!

Nå er vel ikke jeg Norwegians største kunde eller fan, men ble imponert over samarbeidet med Moods her og resultatet.

Dette er veldig "retro"-stil med massevis av kuule detaljer. Liker stilen på herreklærne, skiller seg ut, fin farge og spenstige detaljer. Hos damene er det veldig klassisk, ser nesten ut som om Pan Am skal begynne å fly igjen, om enn i andre farger enn før..

Vil gi kjempeskryt til Norwegian for tanken bak med å benytte norske designere og det å skape et særpreg!

Er nå min lille mening.. :) :)

Kim

Savipix
24-05-2013, 10:59
HILFE! Tärningen gömmer sig nästan men efter att ha pratat snällt med den blir det en 1:a.

bardf
24-05-2013, 11:01
Synes dette var dritkult! Kred til Norwegian for å tenke nytt og sprekt. Og dette er jo ganske strømlinjeformet og konservativt til å være Moodsgutta.
Håper de passer like bra i Thai-størrelse da!

LCH
24-05-2013, 11:04
Synes faktisk det ble ganske stilig, langt bedre enn man kunne fryktet med tanke på hva de gutta har begått tidligere...

Den rutete jakka ga meg for øvrig assosiasjoner til karakteren 'Stan' fra Monkey Island spillene. Noen som skjønner hva jeg mener? ;)

Dash
24-05-2013, 11:11
Kanskje de har stjålet ideen herifra ;)
My SAS Idea|Moods Of Norway (https://mysasidea.flysas.net/idea/moods-norway-comfortkit-cc) :stir

LN-AØR
24-05-2013, 11:22
Dameuniformen er forsåvidt ok. Herreuniformen er derimot katastrofalt stygg emm.

FlyHi
24-05-2013, 11:59
HILFE! Tärningen gömmer sig nästan men efter att ha pratat snällt med den blir det en 1:a.

Enig. Specielt herrejakken er jo direkte gyselig, men dameuniformen er nu heller ikke for smart.

Minder om et eller andet fra 60-erne...

AirbusTrond
24-05-2013, 12:07
Minder om et eller andet fra 60-erne...

Det er helt riktig observert !

Uniformsdesignen er influert av den såkalte gullalderen i flyvning på 1960-tallet, der det amerikanske flyselskapet Pan Am gikk i bresjen med sine lyseblå uniformer.

Synes generelt at uniformene i de fleste selskaper er altfor tradisjonelle. NIKI/Air Berlin (?) damer i jeans ser bra ut, og passer til selskapets image, som Norwegians her.

Someone
24-05-2013, 12:13
Dameuniformen er forsåvidt ok. Herreuniformen er derimot katastrofalt stygg emm.

Ikke helt enig. Dameuniformen virker litt kjedelig, men grei, men synes faktisk herreuniformen ble stilig for formålet, selv om jeg ikke er veldig begeistret for Moods-stilen personlig (ser man bortifra jeg har noen boxere med cocktailglass og traktorer :p ) Poenget her er vel å virke friske og utfordrene, og det har de tydeligvis lykkes med basert på kommentarene her

FlyCarl
24-05-2013, 12:19
At det skal ligne noe fra 1960-tallet er med overlegg. Det ligger i Moods stil å kombinere en del designelementer.

Jeg synes dette er drittøft, kult at de har baller til å gjøre noe som er annerledes.

LN-FHU
24-05-2013, 12:19
Skikkelig stilig !!! Dette var ordenlig forfriskende og innovativt,med flotte detaljer og tradisjonelle farger på et "moderne-retro"-vis :D :D :D
Og hvorfor er jeg ikke overrasket over hvilke som synes dette er stygt...... :rolleyes:

LN-AØR
24-05-2013, 12:24
Ikke helt enig. Dameuniformen virker litt kjedelig, men grei, men synes faktisk herreuniformen ble stilig for formålet, selv om jeg ikke er veldig begeistret for Moods-stilen personlig (ser man bortifra jeg har noen boxere med cocktailglass og traktorer :p ) Poenget her er vel å virke friske og utfordrene, og det har de tydeligvis lykkes med basert på kommentarene her
At uniformene er friske og utfordrene kan vi enes om, og herreuniformene skiller seg utvilsomt ut. At de nye uniformene er formålsmessige kan òg være. Men jeg har aldri vært noen fan av Moods, og synes spesielt dressene gjennomgående fremstår som harry.

Men men, alt kommer an på øyet som ser. ;)

Someone
24-05-2013, 12:25
Moderator

Fint om vi alle kan forsøke holde oss til tema, og ikke få det til å handle om hvem som mener hva og andre personkarakteristika. Vi kan jo til og med prøve å ha en hyggelig diskusjon

For de som ønsker persondiskusjoner og andre former for skyttergravstrid henviser vi til avisenes kommentarfelter
/Moderator

Skuggenheimer
24-05-2013, 12:27
Fikk også et herlig selvmotsigende friskt retropust blåsende inn over meg når jeg så disse uniformene. Dameuniformen i særklasse mest delikat. Herreuniformen kanskje noe "to much" men til Moods å være har de holdt seg konservativt til skinnet må jeg si:-)
Blir imponert over hva Norwegian får til til tider. Får lyst til å fly med de bare for å se ei asiasnelle i denne outfit..

Someone
24-05-2013, 12:32
At uniformene er friske og utfordrene kan vi enes om, og herreuniformene skiller seg utvilsomt ut. At de nye uniformene er formålsmessige kan òg være. Men jeg har aldri vært noen fan av Moods, og synes spesielt dressene gjennomgående fremstår som harry.

Men men, alt kommer an på øyet som ser. ;)

Som nevnt, jeg er ingen fan av Moods sine dresser (og DY prøver jeg også unngå), men denne i funksjonen her, tror og mener jeg en frisk uniform kan komme til sin rett. Den passer ikke inn i F-kabin hos BA eller for en CEO som skal i styremøtet, men i DY longhaul sin business strategi tror jeg det passer bra. Langt bedre enn kombinasjonen Coop + Northug f.eks

TOS
24-05-2013, 12:34
Jeg synes i grunnen dette ser friskt ut, selv om jeg nok ikke ville ikledd meg herreoutfit'en selv. Nå er vel imidlertid ikke hensikten med slike uniformer å lage noe som mannen i gata selv ville tatt på seg, men for å uniformere personellet, bygge et image og kanskje også skape en viss blest rundt selskapet.

SBT
24-05-2013, 13:14
Jeg synes det ligner litt på jakka til Benny i Olsen-banden.
Masse striper, skal purseren ha enda flere ?

SudCaravelle
24-05-2013, 14:00
Herlig opplegg.. Ville ikke under noen omstendighet vurdert å ikle meg med dialekt-trend, men synes at to norske internasjonale suksessbedrifter samarbeider er kun fantastisk.. Blir nesten litt stolt. Dette er bra merkevarebygging som noen surmulere helt sikkert lar janteloven påvirke ;)

Discus
24-05-2013, 14:06
Litt kule detaljer også:

http://a5.mndcdn.com/image/upload/t_article_v2/v09wuqhpvd41qdbj2ngp.jpg

http://a2.mndcdn.com/image/upload/t_article_v2/qqyh02orewp7rzuwg2qr.jpg

Tommelen opp for dette (og for de som ikke liker det så kan en sammenligning med AB/Nikki anbefales)

robertaas
24-05-2013, 14:10
Det er jo en skikkelig knovnedress de skal bruke for mennene. Er også rød nese og altfor store sko en del av uniformen?

Dag Viking
24-05-2013, 15:11
Jeg må si meg veldig skuffet over Moods. De hadde god kvalitet når de startet opp, men det er tydelig at ekspansjonen har gått ut over kvaliteten. De siste plaggene jeg har kjøpt har vært av en så dårlig kvalitet at jeg aldri mer kommer til å kjøpe merket. Det hjelper ikke om det ser pent ut i buktikken når det ser ut som en vaskefille etter litt bruk.
Trist at et nystartet norsk selskap som selges over hele verden opplever et slikt fall i kvalitet, men slik er det kanskje når kortsiktig profitt og ekspansjon går først.

RWY 24
24-05-2013, 15:21
Det er så bra ut! Som hverdags-, fest-eller kontorklær, ville jeg selvsagt ikke brukt dem, men som uniform, hadde jeg gledelig ikledd meg disse her (fortrinnsvis herreutgavene).

SQ 777
24-05-2013, 15:21
Dette uttaler jeg meg ikke om, bortsett fryktelig rar/fæl bøttehatt . Nærmest kokkeaktig for ikke å spre baselusker ned på kundene...

Discus
24-05-2013, 16:05
...ltfor store sko en del av uniformen?

Det ser ikke slik ut, ref posten over din ;)

http://a2.mndcdn.com/image/upload/t_article_v2/qqyh02orewp7rzuwg2qr.jpg

petru26
24-05-2013, 16:33
dameuniformene synes jeg var skikkelig classy, men herreminskaper, er det manneuniformen han står i?? Nå er ikke jeg heller noen moteekspert, men den var ikke pen i det hele tatt, og dy beveger seg vel litt i grenseland i dristighet på uniformfronten med den designen. Greit å prøve å være annerledes, men kanskje ikke såå annerledes ;-)

pgaa
24-05-2013, 16:49
Pent var det ikke. Dameuniformen er forsåvidt grei nok. Mens herreuniformen må ha blitt designet ganske sent en lørdagsnatt i Stryn. Forferdelige greier.. :drunk:

kimpe
24-05-2013, 18:11
Hehehe, @robertaas..

Meget morsom kommentar, lo lenge og godt her.. Kanskje en rødnese står i stil med malingen utenpå flyene?? hehehe. :)

Regner med at barnas nye Norwegian-maskot også er "Rudolf" om man skal kjøre en gjennomført stil.... :) :)

Kim

Cloudius
24-05-2013, 18:37
Personlig måtte jeg flire og riste på hodet når jeg så følgende uttalelse fra dem i D2 idag:

"Norwegian er jo opptatt av å fylle flyene sine med norske verdier, og der sammenfaller våre filosofier fint"

Er det noe jeg virkelig ikke forbinder med DY så er det dette.

SudCaravelle
24-05-2013, 21:45
Personlig måtte jeg flire og riste på hodet når jeg så følgende uttalelse fra dem i D2 idag:

"Norwegian er jo opptatt av å fylle flyene sine med norske verdier, og der sammenfaller våre filosofier fint"

Der er jeg faktisk enig - Norwegian er dårlig på den gode gamle kjipe norske alt skal være likt og kjedelig ;-) De bør lære av sine konkurrenter.

no-backpacker
24-05-2013, 21:54
Jeg ser at de fleste synes dameuniformene var fine. Vel... Som med det meste av det Moods lager, så mangler de et elegant snitt. Mulig denne uniformen er kledelig på tynne modeller, men for dem med kjøtt (og kanskje litt flesk) på beinet er det en katastrofe. Jakkene burde vært litt lengre og litt mer formsydde. I tillegg ser det ut som om de har brukt et billig stoff, så for meg ser dameuniformene veldig tacky ut... ikke klassiske i det hele tatt.

Herreuniformene? Noen vil si Moods er nyskapende... Vel, min bror hadde en liknende konfirmasjonsdress og han er 42 år... :-)

Som grunder er jeg virkelig imponert over hva Moods har fått til, men jeg liker hverken stilen eller snittet.... At klærne også er "made in China", i grisedårlig kvalitet og dyre gjør at jeg ikke har problemer med å gå forbi buikken. :)

Xxx.

no-backpacker
24-05-2013, 22:01
Og bøttehattene... UTROLIG lite praktisk! Enten må de være på hele tiden, eller så må de være av hele tiden. Om man går med en slik hatt i 30 min og så tar den av, vil man neppe se smart ut etterpå... Og man vil vel ikke jobbe med en slik hatt i 10-12 timer? På meg virker det som om Moods bare har tenkt at de skulle være hippe og kuule, men at de ikke har tenkt på at dette er klær som skal passe til alle og at de skal være praktiske.....

Xxx.

Tommy777
24-05-2013, 22:32
Lol.. Tror bestefattern hadde den dressjakken da Carter satt i stolen. Og Frank Barone har ogsaa en slik

no-backpacker
24-05-2013, 22:37
Jeg tror forresten jeg hadde blitt flysyk av å se på den herrejakken i 10 timer.... :)

Xxx.

FlyHi
24-05-2013, 23:20

Må være "joke of the year"

Jetset
25-05-2013, 00:43
Dette synes jeg var skikkelig stilig og kult retro!!
Hatten brukes vel sjelden ombord, eventuelt kun under boarding og til/fra flyet.
Det samme med herrejakken.
Personlig har jeg aldri likt Moods, men hadde skikkelig sansen for alle detaljer i denne uniformen.
Og sist men ikke minst har det skapt en stor medieinteresse og diskusjoner i diverse fora som er av enorm reklameverdi for DY Longhaul.

Nok en gang beviser DY at de tør å satse og være "litt annerledes".

Me like :)

LN-KGL
25-05-2013, 02:17
Her er det veldig enkelt å finne de som er konservative i klesveien med en fargepalett bestående av blått, svart, hvitt og alle gråtoner mellom svart og hvitt - eneste andre fargeklatter er på slipset og hvis en er ekstra vågal noen andre farger på sokkene. Hvis tar for oss annen produsent av klesvarer, Hugo Boss, ville de konservative aldri sett på kolleksjonene BOSS ORANGE, BOSS GREEN og HUGO. I motsetning til Hugo Boss har Moods of Norway masse humor og til dels en mye galskap. Hvem har ikke vært på Aker Brygge og lurt på hvem som har den helpinke fiskeskøyte med navn Smooth Sailing fortøyd der? Selvsagt tilhører den Mood of Norway. Nå har jeg litt mer innsideinformasjon enn flere andre her om Moods og så slo vi dem om internasjonaliseringsprisen i 2009 da. Galskapen er stor eller hva sier dere om å merke en bukse med "pants inspired by deep fjords, a few cocktails and a grandmother with exquisite taste"? Det er bare rett og slett herlig.

Nå er det kanskje på tide å bevege seg i retning de nye Norwegian uniformene. Jeg ble helt forgapt i foret til kolleksjonen. Flyplass med navnet "super duper airport", VIP bags dratt av selvsagt en pink traktor, selvsagt flere neonskilt med "Cocktails" i New York og sannelig er ikke også den pinke fiskeskøyta på fjorden. En ting er sikkert. Dette viser at Norwegian ønsker å være et friskt pust i en ellers konservativ bransje. Det å reise skal ikke være kjedelig, i hvert fall ikke om bord i Norwegians langdistansefly.

Superhai
25-05-2013, 04:44
Pink er engelsk for rosa når det gjelder farge. På norsk er pink noe ala det samme som skvip.

Til uniformen, så vil jeg vente med store vurderinger til thai-damene står i midtgangen av flyene. Det er greit å være litt utradisjonell, men foreløpig så er dette for min del midt på treet.

Tommy777
25-05-2013, 18:17
Her er det veldig enkelt å finne de som er konservative i klesveien med en fargepalett bestående av blått, svart, hvitt og alle gråtoner mellom svart og hvitt - eneste andre fargeklatter er på slipset og hvis en er ekstra vågal noen andre farger på sokkene. Hvis tar for oss annen produsent av klesvarer, Hugo Boss, ville de konservative aldri sett på kolleksjonene BOSS ORANGE, BOSS GREEN og HUGO. I motsetning til Hugo Boss har Moods of Norway masse humor og til dels en mye galskap. Hvem har ikke vært på Aker Brygge og lurt på hvem som har den helpinke fiskeskøyte med navn Smooth Sailing fortøyd der? Selvsagt tilhører den Mood of Norway. Nå har jeg litt mer innsideinformasjon enn flere andre her om Moods og så slo vi dem om internasjonaliseringsprisen i 2009 da. Galskapen er stor eller hva sier dere om å merke en bukse med "pants inspired by deep fjords, a few cocktails and a grandmother with exquisite taste"? Det er bare rett og slett herlig.

Nå er det kanskje på tide å bevege seg i retning de nye Norwegian uniformene. Jeg ble helt forgapt i foret til kolleksjonen. Flyplass med navnet "super duper airport", VIP bags dratt av selvsagt en pink traktor, selvsagt flere neonskilt med "Cocktails" i New York og sannelig er ikke også den pinke fiskeskøyta på fjorden. En ting er sikkert. Dette viser at Norwegian ønsker å være et friskt pust i en ellers konservativ bransje. Det å reise skal ikke være kjedelig, i hvert fall ikke om bord i Norwegians langdistansefly.

Jeg tok en kikk innom Moods of Norway's websider og fant mye stilig der inne, men det er jo ingenting som er i naerheten til "stilen" man har valgt for Norwegian. Uniformene til damene er utrolig posete og lite smigrende. Det virker som hele cut'en er helt ute aa kjoere. De boettene paa huet er smakloese.

Kan se humoren og noe spennende i manneuniformen, men igjen, det skal vaere en uniform, ikke en cocktailjakke. Der ogsaa ser det ut til at cut'en er helt borte.

Moods of Norway har utrolig mye kult, maa si at dette er det minst kule jeg har sett fra dem.

LN-KGL
25-05-2013, 18:37
En trøst må det være at hodebøttene ikke bæres innvendig i B788ene Tommy777. Å, det var sant - du setter jo ikke dine bein om bord i Norwegian-maskin, så da får du ikke oppleve det ;)

CFM
25-05-2013, 18:50
Jeg ble helt forgapt i foret til kolleksjonen. Flyplass med navnet "super duper airport", VIP bags dratt av selvsagt en pink traktor, selvsagt flere neonskilt med "Cocktails" i New York og sannelig er ikke også den pinke fiskeskøyta på fjorden.

Dette er noe jeg ikke helt har forstått tydeligvis. Jeg har selv også noen plagg, blazer m.m. med fancy for, men ser ikke helt poenget. Hvem er det som får sett noe til det? Eller skal de gå med jakka på vranga?

Coffee og Tea på ermene? Jeg vet ikke hvordan kabinen til Norwegian ser på det, men akkurat klisjeen med at det er det de er der for, ser jeg ikke noe stort poeng i underbygge med uniformen.

Discus
30-05-2013, 17:57
Her er uniformene synlige under åpningen av OSL-JFK i dag
34792
Kild: OSL på twitter

sail4fun
30-05-2013, 18:24
real crew,or real models ?

77W
30-05-2013, 18:25
En grusom uniform er det ihvertfall ingen tvil om.

robertaas
30-05-2013, 19:07
Ser ut som en gruppe studenter som har kledt seg ut for en tema-fest.

Tommy777
01-06-2013, 17:27
En trøst må det være at hodebøttene ikke bæres innvendig i B788ene Tommy777. Å, det var sant - du setter jo ikke dine bein om bord i Norwegian-maskin, så da får du ikke oppleve det ;)

I motsetning til det mange her tror, har jeg hundrevis av flighter med DY ;)

Men du har rett, ikke aktuelt med longhaul i PE.

Skuggenheimer
02-06-2013, 07:43
Passer nok ikke den grumpy sjela til noen dette men må atter engang si dette er tøft. Stilig og litt banebrytende. Idag er ikke å fly noe spes overhode så dette frisker til en litt sirumpet bransje. Mannejakka er vel kanskje en smule to much men men.. Dette virker tror jeg..

BraathensSafe1985
02-06-2013, 13:12
Det er helt klart annerledes, men kan ikke forvente noe annet når det kommer fra Moods of Norway. Jeg syns det var ganske stilig. Alt, bortsett fra de tåpelige hodeplaggene. De må vekk !!

RescueMe
02-06-2013, 14:03
En kan si mye om designet, men de har klart det viktigste, å få folks oppmerksomhet. Når til og med hardcore flynerder diskuterer mote og klær så er det målet nådd.

Så hva synes jeg? Tja, fint lite egentlig. Viktigst for meg er at uniformen gjør det lett å identifiesere at de jobber der, at den er såpass diskret at jeg ikke tenker over den og at den ikke hindrer de i å gi meg god service.

Skuggenheimer
02-06-2013, 14:46
Noen som vet kostnader på dette el om detber en form for gjensidighet ute og går her. Med det menes at uniformene er produsert til forholdsvis rimelig pris mot at jo også Moods får endel oppmerksomhet? Vil tippe at å være leverandør til et mye omtalt selskap(på godt og vondt) har endel markedsverdi i seg selv. Selvfølgelig vanskelig å prissette men noen har sikkert tittet litt på dette i det ene el andre selskapet(mest sannsynlig begge)...

Tommy777
06-06-2013, 16:42
Synes uniformene til Air Canada Rouge var utrolig mye friskere og classy enn Moods of Bangkok uniformene til DY:

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10103957

RWY 24
17-06-2013, 16:40
Nettopp kommet hjem etter JFK-ARN med DY/Hi Fly, og uniformene så bra ut i virkeligheten. Mennenes jakker er mye roligere enn de kan se ut på bilder. Og mye mindre ;) De brukte ikke jakkene inne, bare vest eller blå golfjakke. Både menn og damer ga et proft og solid inntrykk.