Blackhawk
19-05-2013, 15:22
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/mini01.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/mini01.jpg.html)http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/mini02.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/mini02.jpg.html)
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/mini03.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/mini03.jpg.html)http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/mini04.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/mini04.jpg.html)
Mai2013: AMS: Schipol+fly/spotting/skip/leiebil: BMW730d:
STP: Mai2013: Amsterdam: Schipol/fly/spotting/skip/leiebil: BMW7
Del 1:
Her kommer en ganske så fersk serie fra Nederland og med
hovedvekt på AMS / EHAM: Amsterdam Schipol, i tillegg til
litt blomster, natur, litt fartøy og skip, inkl. avstikker
til IJmuiden, samt ikke minst en del bilder av den herlige
leiebilen fra Sixt: BMW 730d. Til de som har lav terskel for
bildekvalitet, er nok ikke dette serien for deg. Jeg vil herved
advare om varierende bildekvalitet, pga. ujevn kvalitet hos
fotografen, meget varierende vær og vind, i tillegg til begrenset
tid tilgjengelig for etterarbeid med bildene.
Amsterdam: Schipol lufthavn (AMS/EHAM) ligger 18 km sørvest for
Amsterdam sentrum. Dette er den fjerde største flyplassen i Europa
målt i antall passasjerer, slått av Heathrow, Frankfurt, og
Charles de Gaulle. Nesten 35% av all pax på AMS, reiser
interkontinentalt. Målt i mengden frakt, er AMS den tredje
største i Europa (slått av Paris og Frankfurt). Amsterdam Schipol
har hele fem hovedrullebaner, i tillegg til en sjette som brukes
mest av privatfly. Det foreligger allerede planer for en
syvende rullebane! Det er få lavprisselskaper på Schipol, mye
grunnet vanskeligheter med å få tak i ledige slots, samt høye
landingsavgifter - derofor har disse selskapene primært valgt
flyplasser som Rotterdam og Eindhoven. De tre store selskapene
KLM, Martinair, samt Transavia har sin hovedbase på Schipol.
Ellers er Amsterdam Schipol verdens lavestliggende flyplass,
da den ligger tre meter under havoverflaten.
I underkant av 90 ulike flyselskaper har ruter til/fra AMS
(fordelt på syv pir), samt i underkant av 30 ulike
frakt/cargoselskaper. I 2011 var det 49.7 mill. passasjerer
innom flyplassen, fordelt på over 420.000 flybevegelser.
Bildene ble tatt på følgende steder:
1) Spotte-terrassen i tilknytning til selve terminalen.
2) Ved "Buitenveldertbaan" (27-09) ved McDonalds.
3) Ved "Polderbaan" (36L-18R)
Majoriteten av bildene ble tatt ved Polderbaan.
Del 1 inneholder:
Dag en: bilder fra Spotte-terrassen
Dag en: bilder fra Polderbaan og Buitenveldertbaan
Leiebilen (BMW 7-serie)
Samt bilder fra turen til IJmuiden
Inntrykk fra en av tulipan-plantasjene
Del 2 inneholder:
Dag to/tre: bilder fra Polderbaan og Buitenveldertbaan
Dag fire: bilder fra Spotte-terrassen
Bilder av to ulike Jr. Suiter på
Radisson Blu: Amsterdam Schipol Airport.
La oss sette i gang:
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/AMS_kart02.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/AMS_kart02.jpg.html)
Polderbaan 18R-36L; 3.800 meter x 60 meter
Zwanenburgbaan 18C-36C; 3.300 meter x 45 meter
Kaagbaan 06-24; 3.500 meter x 45 meter
Aalsmeerbaan 18L-36R; 3.400 meter x 45 meter
Buitenveldertbaan 09-27; 3.450 meter x 45 meter
Oostbaan 04-22; 2.014 meter x 45 meter
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7551.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7551.jpg.html)
Over: United Airlines med B767-300ER, og reg.: "N656UA". Levert
jan. 1993, maskinen er snart 20.5 år gammel. Seatconfig: F6/C26/W71/Y80.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7524.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7524.jpg.html)
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7527.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7527.jpg.html)
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7529.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7529.jpg.html)
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7530.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7530.jpg.html)
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7541.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7541.jpg.html)
Over: KLM med MD-11 og reg.: "PH-KCD". Maskinen ble levert
ny til KLM pr. sept. 1994, og er dermed i underkant av 19 år gammel.
Bærer navnet: "Florence Nightingale", seatconfig: C24/W38/Y223.
Bak kan deler av Iran Air med Airbus A300-600 sees, med reg.: "EP-IBC".
Maskinen ble opprinnelig levert ny til Olympic Airways (senere
Olympic Airlines) pr. juni 1992, som "SX-BEK". Så over til nåværende
Iran Air pr. mars 2005, maskinen er litt over 21 år gammel.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7509.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7509.jpg.html)
Over: KLM med B747-400, og reg.: "PH-BFN". Levert april 1993,
maskinen er litt over 20 år gammel. Bærer navnet: "City of Nairobi".
Seatconfig: C42/W36/Y125.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7505.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7505.jpg.html)
Over: KLM med Airbus A330-200, og reg.: "PH-AOA". Levert aug. 2005,
maskinen er snart åtte år gammel. Bærer navnet: "Dam Amsterdam".
Seatconfig: C30/W27/Y230.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7504.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7504.jpg.html)
Over: Air Astana (Kazakhstan) med B767-300ER, og reg.: "P4-KCA". Maskinen
ble opprinnelig levert ny til KLM pr. feb. 1997 som "PH-BZI". Så overtatt
av Air Astana pr. feb. 2007, maskinen er litt over 16 år gammel.
Seatconfig: C28/Y190.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7502.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7502.jpg.html)
Over: RAM - Royal Air Maroc med B737-800, og reg.: "CN-ROL". Levert mars 2007,
maskinen er litt over seks år gammel.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7500.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7500.jpg.html)
Over: KLM med B737-900 (i SkyTeam-farger), og reg.: "PH-BXO". Levert
pr. juni 2001 til KLM, og dermed har denne lengste versjonen av B737
faktisk blitt hele 12 år gammel. Denne B737-900 bærer navnet: "Plevier/Plover",
seatconfig: Y189.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7648.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7648.jpg.html)
Over: Qatar Airways (Cargo) med B777, og reg.: "A7-BFD". Levert mars 2012,
maskinen er litt over ett år.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7616.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7616.jpg.html)
SAS ("Danmark") med Airbus A319 og reg.: "OY-KBR". Levert aug. 2007,
og er litt under seks år gammel. Bærer navnet: "Sten Viking".
Seatconfig: Y141
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7606.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7606.jpg.html)
Over: Icelandair med B757-200, og reg.: "TF-FIP". Levert april 2000,
maskinen er litt over 13 år gammel. Bærer navnet: "Snaefell".
Seatconfig: C22/W41/Y120.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7596.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7596.jpg.html)
Over: AirFrance med Airbus A320-200, og reg.: "F-HEPA". Levert des. 2009,
og er snart 3.5 år gammel.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/mini03.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/mini03.jpg.html)http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/mini04.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/mini04.jpg.html)
Mai2013: AMS: Schipol+fly/spotting/skip/leiebil: BMW730d:
STP: Mai2013: Amsterdam: Schipol/fly/spotting/skip/leiebil: BMW7
Del 1:
Her kommer en ganske så fersk serie fra Nederland og med
hovedvekt på AMS / EHAM: Amsterdam Schipol, i tillegg til
litt blomster, natur, litt fartøy og skip, inkl. avstikker
til IJmuiden, samt ikke minst en del bilder av den herlige
leiebilen fra Sixt: BMW 730d. Til de som har lav terskel for
bildekvalitet, er nok ikke dette serien for deg. Jeg vil herved
advare om varierende bildekvalitet, pga. ujevn kvalitet hos
fotografen, meget varierende vær og vind, i tillegg til begrenset
tid tilgjengelig for etterarbeid med bildene.
Amsterdam: Schipol lufthavn (AMS/EHAM) ligger 18 km sørvest for
Amsterdam sentrum. Dette er den fjerde største flyplassen i Europa
målt i antall passasjerer, slått av Heathrow, Frankfurt, og
Charles de Gaulle. Nesten 35% av all pax på AMS, reiser
interkontinentalt. Målt i mengden frakt, er AMS den tredje
største i Europa (slått av Paris og Frankfurt). Amsterdam Schipol
har hele fem hovedrullebaner, i tillegg til en sjette som brukes
mest av privatfly. Det foreligger allerede planer for en
syvende rullebane! Det er få lavprisselskaper på Schipol, mye
grunnet vanskeligheter med å få tak i ledige slots, samt høye
landingsavgifter - derofor har disse selskapene primært valgt
flyplasser som Rotterdam og Eindhoven. De tre store selskapene
KLM, Martinair, samt Transavia har sin hovedbase på Schipol.
Ellers er Amsterdam Schipol verdens lavestliggende flyplass,
da den ligger tre meter under havoverflaten.
I underkant av 90 ulike flyselskaper har ruter til/fra AMS
(fordelt på syv pir), samt i underkant av 30 ulike
frakt/cargoselskaper. I 2011 var det 49.7 mill. passasjerer
innom flyplassen, fordelt på over 420.000 flybevegelser.
Bildene ble tatt på følgende steder:
1) Spotte-terrassen i tilknytning til selve terminalen.
2) Ved "Buitenveldertbaan" (27-09) ved McDonalds.
3) Ved "Polderbaan" (36L-18R)
Majoriteten av bildene ble tatt ved Polderbaan.
Del 1 inneholder:
Dag en: bilder fra Spotte-terrassen
Dag en: bilder fra Polderbaan og Buitenveldertbaan
Leiebilen (BMW 7-serie)
Samt bilder fra turen til IJmuiden
Inntrykk fra en av tulipan-plantasjene
Del 2 inneholder:
Dag to/tre: bilder fra Polderbaan og Buitenveldertbaan
Dag fire: bilder fra Spotte-terrassen
Bilder av to ulike Jr. Suiter på
Radisson Blu: Amsterdam Schipol Airport.
La oss sette i gang:
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/AMS_kart02.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/AMS_kart02.jpg.html)
Polderbaan 18R-36L; 3.800 meter x 60 meter
Zwanenburgbaan 18C-36C; 3.300 meter x 45 meter
Kaagbaan 06-24; 3.500 meter x 45 meter
Aalsmeerbaan 18L-36R; 3.400 meter x 45 meter
Buitenveldertbaan 09-27; 3.450 meter x 45 meter
Oostbaan 04-22; 2.014 meter x 45 meter
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7551.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7551.jpg.html)
Over: United Airlines med B767-300ER, og reg.: "N656UA". Levert
jan. 1993, maskinen er snart 20.5 år gammel. Seatconfig: F6/C26/W71/Y80.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7524.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7524.jpg.html)
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7527.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7527.jpg.html)
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7529.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7529.jpg.html)
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7530.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7530.jpg.html)
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7541.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7541.jpg.html)
Over: KLM med MD-11 og reg.: "PH-KCD". Maskinen ble levert
ny til KLM pr. sept. 1994, og er dermed i underkant av 19 år gammel.
Bærer navnet: "Florence Nightingale", seatconfig: C24/W38/Y223.
Bak kan deler av Iran Air med Airbus A300-600 sees, med reg.: "EP-IBC".
Maskinen ble opprinnelig levert ny til Olympic Airways (senere
Olympic Airlines) pr. juni 1992, som "SX-BEK". Så over til nåværende
Iran Air pr. mars 2005, maskinen er litt over 21 år gammel.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7509.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7509.jpg.html)
Over: KLM med B747-400, og reg.: "PH-BFN". Levert april 1993,
maskinen er litt over 20 år gammel. Bærer navnet: "City of Nairobi".
Seatconfig: C42/W36/Y125.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7505.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7505.jpg.html)
Over: KLM med Airbus A330-200, og reg.: "PH-AOA". Levert aug. 2005,
maskinen er snart åtte år gammel. Bærer navnet: "Dam Amsterdam".
Seatconfig: C30/W27/Y230.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7504.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7504.jpg.html)
Over: Air Astana (Kazakhstan) med B767-300ER, og reg.: "P4-KCA". Maskinen
ble opprinnelig levert ny til KLM pr. feb. 1997 som "PH-BZI". Så overtatt
av Air Astana pr. feb. 2007, maskinen er litt over 16 år gammel.
Seatconfig: C28/Y190.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7502.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7502.jpg.html)
Over: RAM - Royal Air Maroc med B737-800, og reg.: "CN-ROL". Levert mars 2007,
maskinen er litt over seks år gammel.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7500.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7500.jpg.html)
Over: KLM med B737-900 (i SkyTeam-farger), og reg.: "PH-BXO". Levert
pr. juni 2001 til KLM, og dermed har denne lengste versjonen av B737
faktisk blitt hele 12 år gammel. Denne B737-900 bærer navnet: "Plevier/Plover",
seatconfig: Y189.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7648.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7648.jpg.html)
Over: Qatar Airways (Cargo) med B777, og reg.: "A7-BFD". Levert mars 2012,
maskinen er litt over ett år.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7616.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7616.jpg.html)
SAS ("Danmark") med Airbus A319 og reg.: "OY-KBR". Levert aug. 2007,
og er litt under seks år gammel. Bærer navnet: "Sten Viking".
Seatconfig: Y141
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7606.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7606.jpg.html)
Over: Icelandair med B757-200, og reg.: "TF-FIP". Levert april 2000,
maskinen er litt over 13 år gammel. Bærer navnet: "Snaefell".
Seatconfig: C22/W41/Y120.
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7596.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7596.jpg.html)
Over: AirFrance med Airbus A320-200, og reg.: "F-HEPA". Levert des. 2009,
og er snart 3.5 år gammel.