PDA

View Full Version : Mai2013: Amsterdam: Schipol/fly/spotting/skip/leiebil: BMW7


Blackhawk
19-05-2013, 15:22
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/mini01.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/mini01.jpg.html)http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/mini02.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/mini02.jpg.html)
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/mini03.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/mini03.jpg.html)http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/mini04.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/mini04.jpg.html)




Mai2013: AMS: Schipol+fly/spotting/skip/leiebil: BMW730d:

STP: Mai2013: Amsterdam: Schipol/fly/spotting/skip/leiebil: BMW7



Del 1:


Her kommer en ganske så fersk serie fra Nederland og med
hovedvekt på AMS / EHAM: Amsterdam Schipol, i tillegg til
litt blomster, natur, litt fartøy og skip, inkl. avstikker
til IJmuiden, samt ikke minst en del bilder av den herlige
leiebilen fra Sixt: BMW 730d. Til de som har lav terskel for
bildekvalitet, er nok ikke dette serien for deg. Jeg vil herved
advare om varierende bildekvalitet, pga. ujevn kvalitet hos
fotografen, meget varierende vær og vind, i tillegg til begrenset
tid tilgjengelig for etterarbeid med bildene.

Amsterdam: Schipol lufthavn (AMS/EHAM) ligger 18 km sørvest for
Amsterdam sentrum. Dette er den fjerde største flyplassen i Europa
målt i antall passasjerer, slått av Heathrow, Frankfurt, og
Charles de Gaulle. Nesten 35% av all pax på AMS, reiser
interkontinentalt. Målt i mengden frakt, er AMS den tredje
største i Europa (slått av Paris og Frankfurt). Amsterdam Schipol
har hele fem hovedrullebaner, i tillegg til en sjette som brukes
mest av privatfly. Det foreligger allerede planer for en
syvende rullebane! Det er få lavprisselskaper på Schipol, mye
grunnet vanskeligheter med å få tak i ledige slots, samt høye
landingsavgifter - derofor har disse selskapene primært valgt
flyplasser som Rotterdam og Eindhoven. De tre store selskapene
KLM, Martinair, samt Transavia har sin hovedbase på Schipol.
Ellers er Amsterdam Schipol verdens lavestliggende flyplass,
da den ligger tre meter under havoverflaten.

I underkant av 90 ulike flyselskaper har ruter til/fra AMS
(fordelt på syv pir), samt i underkant av 30 ulike
frakt/cargoselskaper. I 2011 var det 49.7 mill. passasjerer
innom flyplassen, fordelt på over 420.000 flybevegelser.



Bildene ble tatt på følgende steder:

1) Spotte-terrassen i tilknytning til selve terminalen.
2) Ved "Buitenveldertbaan" (27-09) ved McDonalds.
3) Ved "Polderbaan" (36L-18R)

Majoriteten av bildene ble tatt ved Polderbaan.



Del 1 inneholder:

Dag en: bilder fra Spotte-terrassen
Dag en: bilder fra Polderbaan og Buitenveldertbaan
Leiebilen (BMW 7-serie)
Samt bilder fra turen til IJmuiden
Inntrykk fra en av tulipan-plantasjene


Del 2 inneholder:

Dag to/tre: bilder fra Polderbaan og Buitenveldertbaan
Dag fire: bilder fra Spotte-terrassen
Bilder av to ulike Jr. Suiter på
Radisson Blu: Amsterdam Schipol Airport.




La oss sette i gang:



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/AMS_kart02.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/AMS_kart02.jpg.html)


Polderbaan 18R-36L; 3.800 meter x 60 meter
Zwanenburgbaan 18C-36C; 3.300 meter x 45 meter
Kaagbaan 06-24; 3.500 meter x 45 meter
Aalsmeerbaan 18L-36R; 3.400 meter x 45 meter
Buitenveldertbaan 09-27; 3.450 meter x 45 meter
Oostbaan 04-22; 2.014 meter x 45 meter








http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7551.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7551.jpg.html)
Over: United Airlines med B767-300ER, og reg.: "N656UA". Levert
jan. 1993, maskinen er snart 20.5 år gammel. Seatconfig: F6/C26/W71/Y80.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7524.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7524.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7527.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7527.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7529.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7529.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7530.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7530.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7541.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7541.jpg.html)
Over: KLM med MD-11 og reg.: "PH-KCD". Maskinen ble levert
ny til KLM pr. sept. 1994, og er dermed i underkant av 19 år gammel.
Bærer navnet: "Florence Nightingale", seatconfig: C24/W38/Y223.

Bak kan deler av Iran Air med Airbus A300-600 sees, med reg.: "EP-IBC".
Maskinen ble opprinnelig levert ny til Olympic Airways (senere
Olympic Airlines) pr. juni 1992, som "SX-BEK". Så over til nåværende
Iran Air pr. mars 2005, maskinen er litt over 21 år gammel.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7509.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7509.jpg.html)
Over: KLM med B747-400, og reg.: "PH-BFN". Levert april 1993,
maskinen er litt over 20 år gammel. Bærer navnet: "City of Nairobi".
Seatconfig: C42/W36/Y125.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7505.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7505.jpg.html)
Over: KLM med Airbus A330-200, og reg.: "PH-AOA". Levert aug. 2005,
maskinen er snart åtte år gammel. Bærer navnet: "Dam Amsterdam".
Seatconfig: C30/W27/Y230.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7504.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7504.jpg.html)
Over: Air Astana (Kazakhstan) med B767-300ER, og reg.: "P4-KCA". Maskinen
ble opprinnelig levert ny til KLM pr. feb. 1997 som "PH-BZI". Så overtatt
av Air Astana pr. feb. 2007, maskinen er litt over 16 år gammel.
Seatconfig: C28/Y190.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7502.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7502.jpg.html)
Over: RAM - Royal Air Maroc med B737-800, og reg.: "CN-ROL". Levert mars 2007,
maskinen er litt over seks år gammel.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7500.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7500.jpg.html)
Over: KLM med B737-900 (i SkyTeam-farger), og reg.: "PH-BXO". Levert
pr. juni 2001 til KLM, og dermed har denne lengste versjonen av B737
faktisk blitt hele 12 år gammel. Denne B737-900 bærer navnet: "Plevier/Plover",
seatconfig: Y189.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7648.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7648.jpg.html)
Over: Qatar Airways (Cargo) med B777, og reg.: "A7-BFD". Levert mars 2012,
maskinen er litt over ett år.


http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7616.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7616.jpg.html)
SAS ("Danmark") med Airbus A319 og reg.: "OY-KBR". Levert aug. 2007,
og er litt under seks år gammel. Bærer navnet: "Sten Viking".
Seatconfig: Y141


http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7606.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7606.jpg.html)
Over: Icelandair med B757-200, og reg.: "TF-FIP". Levert april 2000,
maskinen er litt over 13 år gammel. Bærer navnet: "Snaefell".
Seatconfig: C22/W41/Y120.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7596.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7596.jpg.html)
Over: AirFrance med Airbus A320-200, og reg.: "F-HEPA". Levert des. 2009,
og er snart 3.5 år gammel.

Blackhawk
19-05-2013, 15:23
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7593.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7593.jpg.html)
Transavia med B737-700, og reg.: "PH-XRY". Levert mars 2003, maskinen
er litt over 10 år gammel. Seatconfig: Y149.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7590.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7590.jpg.html)
Over: Transavia med B737-800, og reg.: "PH-GUB". Levert pr. juni 2010
hos "GOL Transportes Aereos" som "PR-GUB". Fra april 2013, leaset av
Transavia fra ovenstående selskap. Maskinen er tre år gammel.
Seatconfig: Y183.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7587.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7587.jpg.html)
Over: China Southern Airlines med Airbus A330-300, og reg.: "B-6502".
Levert okt. 2008, maskinen er ca. 4.5 år gammel. Seatconfig: C38/Y262.


http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7585.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7585.jpg.html)
Over: KLM med Fokker-70.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7575.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7575.jpg.html)
Over: KLM med B777-200ER, og reg.: "PH-BQO". Maskinen ble levert jan. 2007,
og er litt over seks år gammel. Bærer navnet: "Old Rauma".



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7573.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7573.jpg.html)
Over: KLM med Airbus A330-300, og reg.: "PH-AKA". Levert feb. 2012,
og er litt over ett år gammel. Bærer navnet: "Times Square, New York".
Seatconfig: C30/Y264.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7572.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7572.jpg.html)
Over: Delta Airlines med Airbus A330-200, og reg.: "N857NW". Levert
nov. 2004 til daværende Northwest Airlines med samme reg, maskinen
er ca. 8.5 år gammel.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7569.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7569.jpg.html)
Over: KLM med B777-200ER, og reg.: "PH-BQP". Levert apr. 2007,
og er seks år gammel. Bærer navnet: "Pont du Gard".
Seatconfig: C35/W34/Y249.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7567.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7567.jpg.html)
Over: China Southern Airlines (med SkyTeam-logojet) og reg.: "B-6528".
Levert feb. 2011, maskinen er litt over to år gammel. De lokale spotterne ble ganske
så "ville i trusa", når denne maskinen kom - tydeligvis en som ikke er innom så
ofte muligens.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7563.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7563.jpg.html)
Over: KLM Cityhopper med Embraer-190, og reg.: "PH-EZF". Levert aug. 2009,
og er snart fire år gammel.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7556.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7556.jpg.html)
Over: Delta Airlines med Airbus A330-300, og reg.: "N805NW". Levert til
daværende Northwest Airlines med samme reg, pr. okt. 2003. Maskinen
er 10.5 år gammel.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7554.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7554.jpg.html)
Over: KLM Catering Services strekker seg så langt man kan, men lengre opp
enn denne B777 - kan ikke denne strekke seg!




http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7488.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7488.jpg.html)
Over: Den pensjonerte Fokker-100 maskinen i KLM-farger, står fjellstøtt
på spotte-terrassen på Amsterdam: Schipol. Denne har reg.: "PH-OFE", og ble
pensjonert fra KLM pr. 31. mai 2011. Den startet sitt liv allerede pr. mars 1989
med "Inter Canadian", med reg.: "C-FICQ" - så overført til Intair. Videre til
England og "Air UK" pr. des. 1992, så over til "KLM uk" pr. jan. 1998. Overført
til KLM Cityhopper pr. mars 2003, der den var inntil den ble tatt ut av trafikk.
Maskinen var dermed 14 år gammel, så satt til lagring - før den senere fikk sin
nåværende plass.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7483.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7483.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7486.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7486.jpg.html)
Over: tre ulike amerikanske selskaper etterhverandre.

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7479.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7479.jpg.html)
Over: Delta var uten tvil de med flest maskiner av de amerikanske
selskapene nede på AMS, de dagene vi var tilstede, den ene dagen bevitnet
vi bl.a. 10 avganger på noen få timer!



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7476.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7476.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7471.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7471.jpg.html)
Over: Delta Airlines med Airbus A330-200, og reg.: "N855NW". Levert ny
pr. okt. 2004 til daværende Northwest Airlines, overført til Delta Airlines pr. sept. 2009.
Maskinen er snart ni år gammel.

Blackhawk
19-05-2013, 15:24
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7469.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7469.jpg.html)
Over: KLM med Airbus A330-200, og reg. "PH-AON". Levert april 2013, til KLM -
selv om maskinen hadde sin "First flight" allerede tilbake: 18. april 2008,
maskinen er dermed fem år gammel. Er dog ikke registrert hos andre selskaper,
før KLM pr. 12. april 2013.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7464.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7464.jpg.html)
Over: KLM med B777-200ER, og reg.: "PH-BQP". Levert april 2007, og
er litt over seks år gammel. Seatconfig: C35/W34/Y249.






BMW 7-serie fra Sixt: Amsterdam Airport:



Leiebilen vi hadde booket i god tid, ut fra AMS - var hos Sixt
og bilgruppen hvor bl.a. BMW 7-serie var representert. En mørkblå
BMW 730d var bilen vi skulle benytte oss av, i disse dagene. Bilen
hadde kun gått ca. 867 km når vi satt oss inn, den var 1.gangsregistrert
ikke lengre tilbake enn: 15. april 2013 - dvs. bilen var kun
ca. 2.5 uke gammel, når vi skulle ha denne. Representanten hos Sixt informerte
da også om, at dette var den nyeste bilen de hadde inne. Bilen var selvsagt
en drøm å kjøre, med svært mange valg for innstillinger av dempere/fjøringer/
karosseri, i tillegg til et drøss av ekstrautstyr.


Litt detaljer om bilen:

BMW 730d, 6-sylindret motor på 3.0 liter, og 258 hestekrefter.
Motoren har kompressor med turbo, og en toppfart på 250 km/t,
gjør 0-100 km/t på 6 sekunder (moment: 560nm). Vår bil var
utstyrt med en 8-trinnsautomatkasse, bilen stod på 19" dekk.

Oppgitt forbruk: kombinert: 0.56l. pr mil, bykjøring: 0.68l.,
blandet: 0.56l. Drivstofftank: 80l.

Lengde: 5.07m, bredde: 1.90m, høyde: 1.47m (vekt: 1.840kg).

Nypris i Norge: kr: 1.039.000, nypris i Sverige: kr: 747.800 (norske).

Grunnet mye trafikk den dagen vi tok en svipptur over til Tyskland,
fikk man ikke mulighet til å ta ut alt av krefter i denne bilen - men man
rakk i det minste å passere 232 km/t; da var det dog ikke all verden med
kraft igjen..


http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7960.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7960.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7969.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7969.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_8078.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_8078.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7909.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7909.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7906.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7906.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7890.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7890.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7887.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7887.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7883.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7883.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7875.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7875.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7657.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7657.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7660.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7660.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7653.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7653.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7612.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7612.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7609.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7609.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7603.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7603.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7578.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7578.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7577.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7577.jpg.html)

Blackhawk
19-05-2013, 15:25
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7580.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7580.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7584.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7584.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7914.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7914.jpg.html)




I tillegg til flere småturer, ble det bl.a. en tur til kysten vestover og
til IJMuden:





http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7964.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7964.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7962.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7962.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7996.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7996.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7991.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7991.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7993.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7993.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7995.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7995.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7989.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7989.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7988.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7988.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7987.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7987.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7984.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7984.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7957.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7957.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7955.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7955.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7945.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7945.jpg.html)



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7981.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7981.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7976.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7976.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7952.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_7952.jpg.html)
Over: "M/S Princess Seaways" går i rutetrafikk mellom IJmuiden i Nederland,
og Newcastle i England. Opprinnelig bygget i 1986 (Bremerhaven, Tyskland)
og levert til TT-Line (linjen: Travemünde-Trelleborg). Skipet er 161.53 meter langt,
28.20 meter bredt. Har kapasitet til 1700 pax, og 550 biler. Fra 1993 var skipet
i trafikk i Australia, og bar navnet "Spirit of Tasmania". Fra 2003, satt inn hos
norske Fjord Line, med navnet: "M/S Fjord Norway" i rute: Bergen-Haugesund-Egersund-
Hanstholm, senere mellom Bergen-Stavanger-Newcastle. Fra 2006 hos DFDS Seaways,
og bar navnet: "Princess of Norway", satt i trafikk mellom Bergen-Stavanger-Newcastle.
Fra 2007 flyttet over til Newcastle-IJmuiden linjen, og omdøpt til "M/S Princess Seaways"
fra feb. 2011.

Blackhawk
19-05-2013, 15:25
Ikke ofte jeg tar med "blomsterbilder" i disse trip-rapportene, men siden vi kjørte fast
forbi en ganske så stor tulipan-plantasje hver gang vi skulle bort til Polderbaan - måtte
vi nesten feste noen av inntrykkene til bilderullen. Bare lukten når man gikk og kjørte
forbi var ganske så utrolig:


http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_8020.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_8020.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_8018.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_8018.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_8015.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_8015.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_8014.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_8014.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_8012.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_8012.jpg.html)

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/Mai2013_AMS_Del1/IMG_8008.jpg (http://s1121.photobucket.com/user/FRL_2011/media/Mai2013_AMS_Del1/IMG_8008.jpg.html)



Resten av flybildene (inkl. A380-800 m.m.), samt bildene fra
Radisson Blu: Amsterdam Schipol Airport (2 x Junior Suite)
finnes i Del: 2 .




Informasjon om bl.a. reg. dato, kan inneholde feil - alderen på flyet er
angitt i forhold til "first flight" hos flyfabrikanten, og ikke i forhold
til når flyet ble levert til selskapet. Informasjon ang. evt. seatconfig
kan være feil, og angitt når dette er opplyst i forhold til registrering
på flyet når jeg har slått dette opp.



Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av
merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0
megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom.
Jeg har nå brukt 800x600-format på disse bildene, i stedet
for 1100x618 med widescreen som jeg ofte har brukt.


Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!

bergejm
19-05-2013, 15:41
Herlige bilder av både fly og bil! :)

toftos
19-05-2013, 22:17
Flott serie med god kvalitet på bildene :)

N588NW
20-05-2013, 00:50
Fantastisk bra dokumentasjon både på fly og bil! :)

Glean EBG
20-05-2013, 06:57
Takk for fin rapport med mange detaljer om objektene.

rkvalvaa
20-05-2013, 11:19
Svært bra, liker spesielt kommentarene og dataene om flyene.
Knallflott leiebil, har også fått noen fine bmw og mb'er hos Sixt tidligere :-)

Til info så er Delta i joint venture med KLM/AF, så det er grunnen til at de er størst, på samme måte som at United er store fra FRA. Har ofte måtte fly med Delta til USA på en KLM billett.

Someone
20-05-2013, 18:52
Herlige bilder, og liker du tar med litt "nerdeinfo"

PH-AON var forresten en 330MRTT prototype tiltenkt USAF, får den ble bygget om til passasjerversjonen og leiet ut til KLM

Blackhawk
25-05-2013, 13:34
Takker så mye også her, for kommentarer og tilbakemeldinger - det gjør virkelig jobben verdt det!

Someone: takker for meget interessant info!