Log in

View Full Version : Med YQ och LX till Stockholm

Savipix
04-04-2006, 21:44
Så var det än en gång dags att ta turen hemåt. Märkligt att samtidigt tänka på att det är en av de sista turerna som Avd. Monaco gör. :(

Leg 1: YQ1230 MCM-NCE 3A-MTP

Efter att ha satt sista punkten på examen gick jag upp till receptionen och hämtade mina väskor för att sedan bli körd ner till Monaco International Air..sorry Heliport.

Personalen i incheckningen tittade argt på mig med alla väskor (3 carry on, 1 resväska och ett skidpaket) men eftersom jag var den enda passageraren på den "flighten" gick det bra den här gången.

Klockan 12:28 började piloten att starta upp och prick 12:30 lyfte vi ut mot Medelhavet och flög längs kusten till Nice Côte d'Azur airport där vi landade efter 7minuter och 48sek. Detta är inte illa med tanke på att det är billigare än en taxi och går 20 minuter fortare.

Blev körd in till terminal 1 där det var dags att checka in på nästa leg:

Leg 2: LX 569 NCE-ZRH

Efter att ha letat mig igenom terminal 1 hittade jag Swiss check in i Zon C och siktade in mig på den som jag tyckte såg sötast ut av "flickorna".

Efter att ha placerat väskan som precis vägde 20 kilo var det dags för skidutrustningen som lade till 13,3 kilo. Försökte allt vad jag kunde med det blev till att betala. Dock behövde jag bara betala 6 kilo extra och kom på så sätt undan med "bara" €92. Gick sedan igenom säkerhetskontrollen och köpte mig en bit mat.

Boardingen skulle börjat klockan 14:20 men då ingen var i gate 14:30 förstod vi att det skulle bli en liten försening. Tillslut dök samma flicka från check-in upp och började snabbt att ta ombord passagernarna på bussen ut till remoteparkeringen. Där stod bolagets "stjärnjumbolino" och väntade på oss.

På toppen av trappan möttes vi av pursern och hennes kollega som hälsade välkommen på 4 språk (Franska, Tyska, Engelska och Skandinaviska). Efter en mindre väntan blev kom vi äntligen iväg klockan 15:10 (ursprungligen 14:40) och jag såg min connection i Zürich försvinna sakta men säkert men det skulle i så fall bli ett senare problem.
Uppe i luften serverades vi en sandwich och dryck samt en fantastisk utsikt över alperna och med gott om plats att sträcka ut sig eftersom det bara var 35 pax ombord.
På väg in mot Zürich var det fortfarande osäkert om jag skulle hinna med min anslutning men fick följande konstruktiva svar "Run for all you are worth"
Parkering på remote och därefter buss in till terminalen.

Leg 3: ZRH-ARN LX1254

Efter att ha kommit in i terminalen letade jag fort upp en skärm där det stod att LX1254 till Stockholm skulle avgå från A86 som för säkerhets skull ligger LÄNGST ute på A-piren.
Fick löpa gatlopp mellan andra passagerare och efter diverse akrobatiska övningar under rep hamnade jag först i säkerhetskontrollen där det direkt började pipa om mig. Det visade sig vara ett mynt som gjorde utslaget. Väl framme vid gaten möttes jag av en leende "ny Schweizare" som gav mig kommentaren "congratulations, new offical airport record for the distance". Som svar fick hon bara ett trött leende och ett boardingkort innan jag stapplade mig ner för gången. Möttes av en fullpackad A319 när jag kom ombord och hade blivit tilldelad ett B-säte. Som tur var hamnade jag brevid en gammal bekant från skolan så tiden gick ganska fort.

Väl uppe i luften blev det samma sandwich och dryckesutbud, följt av tax-free vagnen. Vi landade på Arlanda klockan 19:10 (20 minuter efter tidtabell) och parkerade nästan längst ut på F-piren, något som betydde en lååång spatsertur. Otroligt nog fick jag med mig allt som hade checkats in i Nice och jag hoppade in i första bästa taxi hem där jag sjönk ner i badet med en STOR G&T.

Del två följer

Someone
04-04-2006, 22:23
Bra rapport. Ser ut som det var flere enn meg som satte flyplassrekorder i løping denne uken. Du i ZRH og jeg i FRA:p

Savipix
04-04-2006, 22:26
Originally posted by Someone

Bra rapport. Ser ut som det var flere enn meg som satte flyplassrekorder i løping denne uken. Du i ZRH og jeg i FRA:p

Tänkte på det samma när jag läste din rapport.. Det visar bara att vi business studenter inte bara har det i huvudet :nor