Someone
03-04-2006, 16:00
Del 1: Utreisen (Dag1):
Ankom Gardermoen litt over 1,5 time før avreise og begikk meg til self-check inn skrankene til SAS utland for å sjekke inn OSL-FRA-LHR-BHD. Var begrensett med vindu seter igjen men valgte meg 10F fra OSL siden jeg trodde jeg skulle fly en 738. Fikk også skjekket inn FRA-LHR, men LHR-BHD gikk ikke og fikk beskjed at det ikke lot seg gjøre og fikk heller prøve i fra eller lhr ifølge damen i service skranken. Heldigvis som jeg fikk merke senere sendte jeg ikke bagasje.
SK4755 var satt opp fra gate 48 noe som for de lokal kjente betyr en litt "rar" og kronglete ankomst og boarding siden gaten egentlig ligger på non-schengen. Flyet var heller ikke en 738, men en 737 og da er ikke sete 10F det beste siden det ikke går ann å lene bakover pga nødutgangen er rad 11, men allikevel er det OK med plass selv for en på 190 ombord. Dessuten så selv om setene ikke er skinn og litt harde passer de langt bedre til min rygg og rumpe enn f.eks BA sine. Boarding var completed ca på tiden og ble så stående i 5 min får dagens 1. dårlige nyhet kom. Pga vindforholdene var det redusert kapasitet i fra og avgangen var utsatt en time og 10 min. Med tanke på at jeg kun hadde 50min i FRA (noe som er litt snaut) så måtte jeg da håpe at også flyet videre til LHR også var tilsvarende forsinket. Kapteinen kom også med ett lite sleivspark til sine Europeiske kollgaer...han sa følgene etter å ha gitt beskjeden: "Sett i forhold til norske forhold er det ikke noe å urolige seg for da vi er vant med langt værre innenriks i Norge". Av en eller annen grunn så ble ikke dette sagt da kapteinen hadde sin tyske og engelske presentasjon
Kapteinen valgte allikevel å få push-back å vente ved enden av 19L, noe som viste seg å være lurt siden vi fikk plutselig fremskyndten sloten vår med 15 min. For førte gang opplevde jeg å ta av paralellt på OSL for maks 10 sek "bak" oss på 19R tok en 757 med winglets fra Icelandair av og i 30 sek fløy vi paralellt før han bøyde av mot vest. Fra vognen ble en oppvarmet ciabatta og øl kjøpt som smakte veldig bra, bare synd man måtte betale.
Ankom FRA en time forsent men så LH maskinen som skulle ta meg til LHR også var forsinket, men hadde boarding og begikk meg i retning A61 gjennom pass og sikkerhetskontrol og trodde dette skulle gå. Men neida. Ved gate A59 er det enda en sikkerhetskontroll av uviss grunn og her var det kjempe kø. Jeg som alle andre som hadde dårlig tid forsøkte å få sneket oss foran, men ble høflig bedt om å gå "in zee bak of zee que" av sikkerhetsvaktene. Køen var full av mennesker og det var nesten tilløp til håndgemeng og etter å stått i kø i 45 min og blant annet måtte jeg be en uforskammet dansk dame som prøvde å snike og som bygynte å skjelle meg ut på dansk fordi jeg ikke ville slippe henne forbi om å holde holde kjeft og dra til helvete. Hun må ha trodd jeg ikke kunne dansk for hun ble svært overrasket da jeg svarte med noen gode norske gloser. Da jeg omsider kom jeg meg gjennom oppdaget at flyet hadde gått:(
Så bar det mot service desken UT gjennom samme sikkerhetskontroll for å få booket om billettene. Ved service desken var det ifølge "ekspertene" 2,5 time kø, noe som kan stemme siden de 3 bak skranken brukte ca 15min per person og og det var ihvertfall 35 før meg i køen. Så etter å ha stått der i 30 minutter uten å ha beveget meg fikk heldigvis "lov" til å gå rett til gaten gjennom for neste LH avgang til LHR og fikk nye boarding pass der. Måtte gjennom sikkerhetskontrollen igjen men nå hadde køen forsvunnet.
Dessverre var dette flyet til London 2,5 time fosinket og fikk beskjed om at jeg ikke ville rekke siste BMI flyet fra LHR til BHD (BA flyr ikke LHR- BHD (eller BFS)) Ombord i Airbus 300-600 som fraktet meg til LHR var det ca 2/3 fullt og hadde 42J og K for meg. Det er forsatt gratis servering hos LH og en ikke spesielt spennende Sandwich med ost ble servert, men høyde punktet var at de serverte øl på glassflaske:up:
A300 er forrestem en komfortabelt fly og uten den vanlige Airbus knirken.
Pga trafikk inn til LHR måtte vi også fly "straffe" runder over London i 30min, før vi tok bakken. Begikk meg så til Lufthansa's billettkontor som holdt på å stenge og fikk hotel rekvisisjon etter å måtte vente i 20 min på shuttlebussen som skulle frakte meg til hotellet sjekket jeg på Park Inn (del av Rezidor) klokken 11.45. Oppholdet var inkludert middag, men restauranten var stengt så det ble en lasagne via room service før jeg tok kvelden.
Ankom Gardermoen litt over 1,5 time før avreise og begikk meg til self-check inn skrankene til SAS utland for å sjekke inn OSL-FRA-LHR-BHD. Var begrensett med vindu seter igjen men valgte meg 10F fra OSL siden jeg trodde jeg skulle fly en 738. Fikk også skjekket inn FRA-LHR, men LHR-BHD gikk ikke og fikk beskjed at det ikke lot seg gjøre og fikk heller prøve i fra eller lhr ifølge damen i service skranken. Heldigvis som jeg fikk merke senere sendte jeg ikke bagasje.
SK4755 var satt opp fra gate 48 noe som for de lokal kjente betyr en litt "rar" og kronglete ankomst og boarding siden gaten egentlig ligger på non-schengen. Flyet var heller ikke en 738, men en 737 og da er ikke sete 10F det beste siden det ikke går ann å lene bakover pga nødutgangen er rad 11, men allikevel er det OK med plass selv for en på 190 ombord. Dessuten så selv om setene ikke er skinn og litt harde passer de langt bedre til min rygg og rumpe enn f.eks BA sine. Boarding var completed ca på tiden og ble så stående i 5 min får dagens 1. dårlige nyhet kom. Pga vindforholdene var det redusert kapasitet i fra og avgangen var utsatt en time og 10 min. Med tanke på at jeg kun hadde 50min i FRA (noe som er litt snaut) så måtte jeg da håpe at også flyet videre til LHR også var tilsvarende forsinket. Kapteinen kom også med ett lite sleivspark til sine Europeiske kollgaer...han sa følgene etter å ha gitt beskjeden: "Sett i forhold til norske forhold er det ikke noe å urolige seg for da vi er vant med langt værre innenriks i Norge". Av en eller annen grunn så ble ikke dette sagt da kapteinen hadde sin tyske og engelske presentasjon
Kapteinen valgte allikevel å få push-back å vente ved enden av 19L, noe som viste seg å være lurt siden vi fikk plutselig fremskyndten sloten vår med 15 min. For førte gang opplevde jeg å ta av paralellt på OSL for maks 10 sek "bak" oss på 19R tok en 757 med winglets fra Icelandair av og i 30 sek fløy vi paralellt før han bøyde av mot vest. Fra vognen ble en oppvarmet ciabatta og øl kjøpt som smakte veldig bra, bare synd man måtte betale.
Ankom FRA en time forsent men så LH maskinen som skulle ta meg til LHR også var forsinket, men hadde boarding og begikk meg i retning A61 gjennom pass og sikkerhetskontrol og trodde dette skulle gå. Men neida. Ved gate A59 er det enda en sikkerhetskontroll av uviss grunn og her var det kjempe kø. Jeg som alle andre som hadde dårlig tid forsøkte å få sneket oss foran, men ble høflig bedt om å gå "in zee bak of zee que" av sikkerhetsvaktene. Køen var full av mennesker og det var nesten tilløp til håndgemeng og etter å stått i kø i 45 min og blant annet måtte jeg be en uforskammet dansk dame som prøvde å snike og som bygynte å skjelle meg ut på dansk fordi jeg ikke ville slippe henne forbi om å holde holde kjeft og dra til helvete. Hun må ha trodd jeg ikke kunne dansk for hun ble svært overrasket da jeg svarte med noen gode norske gloser. Da jeg omsider kom jeg meg gjennom oppdaget at flyet hadde gått:(
Så bar det mot service desken UT gjennom samme sikkerhetskontroll for å få booket om billettene. Ved service desken var det ifølge "ekspertene" 2,5 time kø, noe som kan stemme siden de 3 bak skranken brukte ca 15min per person og og det var ihvertfall 35 før meg i køen. Så etter å ha stått der i 30 minutter uten å ha beveget meg fikk heldigvis "lov" til å gå rett til gaten gjennom for neste LH avgang til LHR og fikk nye boarding pass der. Måtte gjennom sikkerhetskontrollen igjen men nå hadde køen forsvunnet.
Dessverre var dette flyet til London 2,5 time fosinket og fikk beskjed om at jeg ikke ville rekke siste BMI flyet fra LHR til BHD (BA flyr ikke LHR- BHD (eller BFS)) Ombord i Airbus 300-600 som fraktet meg til LHR var det ca 2/3 fullt og hadde 42J og K for meg. Det er forsatt gratis servering hos LH og en ikke spesielt spennende Sandwich med ost ble servert, men høyde punktet var at de serverte øl på glassflaske:up:
A300 er forrestem en komfortabelt fly og uten den vanlige Airbus knirken.
Pga trafikk inn til LHR måtte vi også fly "straffe" runder over London i 30min, før vi tok bakken. Begikk meg så til Lufthansa's billettkontor som holdt på å stenge og fikk hotel rekvisisjon etter å måtte vente i 20 min på shuttlebussen som skulle frakte meg til hotellet sjekket jeg på Park Inn (del av Rezidor) klokken 11.45. Oppholdet var inkludert middag, men restauranten var stengt så det ble en lasagne via room service før jeg tok kvelden.