PDA

View Full Version : Streik i Widerøe

TheEirikK
04-05-2013, 10:02
Krangel om pensjonsordninger kan sette en stopper for flyavganger neste uke.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/streik-kan-lamme-wideroee-fra-onsdag-4039696.html

kekker
07-05-2013, 22:45
Noen som har noen formening om resultatet av forhandlingene, håper de kommer til enighet.

WF har lite bruk for en streik nå og jeg vil gjerne komme meg til FDE i mårråtidlig.

Hickok
08-05-2013, 03:46
Det gikk dårlig.

Det ble dessverre ikke enighet med de kabinansatte i Widerøe i natt. Kabinforeningen har tatt ut samtlige av sine i streik, og dermed så står all Widerøes trafikk fra onsdag morgen.

https://www.wideroe.no/nyhetsarkiv/brudd-i-forhandlinegen---streik-blant-kabinansatte-i-wideroe/CF07616B-4DA2-4245-8ADA-E37A4C5BC331/1

sail4fun
08-05-2013, 06:53
Hm, da blir de VW og ikke WF til Sandane i dag.

lerik
08-05-2013, 07:35
For en start for selskapet utenfor SAS. Tragisk!

Dash
08-05-2013, 07:56
Oi. Lykke til med å booke folk om i dag, alle fly er jo smekk fulle fra før av. Misunner ikke de som er på jobb på bakken i dag....

LN-NGT
08-05-2013, 08:01
Hvor lenge "forventes" denne streiken å vare?

Styrmainn
08-05-2013, 08:17
Siden WF på oppdrag fra Staten ivaretar viktige samfunnsinteresser i distrikts-Norge, kan man jo håpe på tvungen lønnsnemnd relativt raskt.

kekker
08-05-2013, 08:53
Min jobbreise til FDE, med tilhørende helg på Sunnmøre gikk føyken, men jeg stresser ikke all verden med dette, slikt som skjer. Ser for meg at det er mange konfirmasjoner og langhelger ellers som går skeis, skal bli tett med folk på diverse busser og til en viss grad tog de kommende dagene.

Det som er litt dumt er at jeg ikke har hørt et pip fra WF, hverken på SMS eller epost, jeg oppdaget at min reise gikk fløyten i dag tidlig, ved å lese nyhetsvarsler fra Aftenposten og NRK, det er litt for dårlig av WF

Edit:
Fikk tilbakemelding om at det var gått ut 11 000 smser med info, så det var litt rart at jeg ikke hadde fått melding.
Den meldinga kom susende 5 timer etter oppsatt avgang, så tanken var nok god, men belastninga på mobilløsningen til WF sto kanskje ikke helt i stil til kapasiteten.

TCAS
08-05-2013, 08:54
For en start for selskapet utenfor SAS. Tragisk!

WF er fortsatt 100% eiet av SAS frem til i september når Konkurransetilsynet har godkjent salget.

sail4fun
08-05-2013, 09:14
Siden WF på oppdrag fra Staten ivaretar viktige samfunnsinteresser i distrikts-Norge, kan man jo håpe på tvungen lønnsnemnd relativt raskt.

Staten har jo ikke kommet på banen rundt handling streikene nordafor, er det så lite konsekvenser av denne streiken for de enkelte lokalsamfunnene ?

Frequent Traveller
08-05-2013, 09:21
Under press fra WFs Trade Unions blir vel SAS tvunget til ä äpenbare salgets innvirkning pä alle vedrörtes Pensjonsordninger. Klarhet i saken er önskelig. Klarhet i avgrensningen Arbeidsgiver/Arbeidstaker SAS vs WF seg imellom for alle fag-grupper er ogsä önskelig : WF er ikke lenger et fullt integrert datterselskap (en slags "avdeling" ?) men en separat Entity ... man er ikke lenger en del av "familien", man stär heretter hver for seg !

Dash
08-05-2013, 09:41

Man tillater i hvertfall nå at billetter med WF ut måneden kan bookes om. Billetter frem til 12 mai kan refunderes.....

Rebooking permitted on WF / SK for passengers holding reservatiions up to and including 31MAY13.
Passengers holding WF/701 or SK/117 documents may rebook in the same booking class or in lowest available booking class in the same service class as originally booked, within ticket validity.
Rerouting to nearby stations, with flights operated by SK, permitted. No expenses will be taken for surface transportation

Full refund for unused tickets up to and including 12MAY13.
If the outbound travel is made, refund permitted of the unused part of ticket.

EHBK
08-05-2013, 09:48
Og kommentarene på WFs Facebookside lar ikke vente på seg, syntes denne topper så langt:

Serdeles profesjonelt. Disse gutta er jo rene definisjonen på yrkesstolthet.

Kjære widerøes ansatte og fagforening; håper dere går like hardt på tryne som hellas, så kan dere ligge å vralte dere i dødskramper å skrike over den jævla pensjonsordningen deres mens dere driter på både kundebase og arbeidsgiver. Da får vi forhåpentligvis statlig innblanding, og et litt mer politelig alternativ til dette høyst useriøse foretaket.

I all seriøsitet: håper widerøe går konkurs med dette, og at samtlige ansatte ender opp som søppelplukkere og fastfoodansatte på minstelønn under tvang fra NAV.

kekker
08-05-2013, 10:06
Litt travelt hos WIAS i dag..

Sånn ellers kan det virke som at de som lager kvalm på nettdebattene hos VG og DB har flyttet over til fjesboksidene til WF i dag.
Mye dårlig underholdning der..

LN-NGT
08-05-2013, 11:17
Man tillater i hvertfall nå at billetter med WF ut måneden kan bookes om. Billetter frem til 12 mai kan refunderes.....

OK, men ingen flighter i morgen er innstilt enda, så det er kanskje et (bitte)lite håp om at streiken er over i morgen?

LN-MOW
08-05-2013, 13:56
Det som er litt dumt er at jeg ikke har hørt et pip fra WF, hverken på SMS eller epost, jeg oppdaget at min reise gikk fløyten i dag tidlig, ved å lese nyhetsvarsler fra Aftenposten og NRK, det er litt for dårlig av WF

Vi har sendt ut over11.000 SMS'er i dag, så hvis du ikke har fått må det ha vært noe som har gått feil. Systemet er kvalitetssikret av Kjelltech, så det er umulig at noe har gått feil på vår side ... ;)

Hickok
08-05-2013, 14:01
Vi har sendt ut over11.000 SMS'er i dag, så hvis du ikke har fått må det ha vært noe som har gått feil. Systemet er kvalitetssikret av Kjelltech, så det er umulig at noe har gått feil på vår side ... ;)

Jeg har fått to, men skal ikke fly! :)

kekker
08-05-2013, 14:49

Hehe, meldinga kom susende fem timer at flyet til FDE hadde oppsatt avgangstid, så det var nok i overkant med belastning. Spørs om ikke Kjelltech ikke hadde forutsett denne belastninga. Inviter Kjell til oppvaskmøte, med kake og baguetter, så kommer han! :D

For min del var ikke det kansellerte flyet noen krise, så det er ikke krisestemning her i leiren, men kan skjønne at noen blir litt svette når WF plutselig står på bakken.

sukram
08-05-2013, 14:50
Jeg har fått to, men skal ikke fly! :)

Skal vel ingen av de andre 11.000 heller :)

LN-VLE
08-05-2013, 15:06

Tja,hva skal man si. Alle mener vel at akkurat deres jobb er "verdens viktigste" og at dersom jeg streiker så må det bli tvungen lønnsnemd temmelig fort.

Norge har tidligere fått kritikk fra ILO for å sende lovlige streiker til tvungen lønnsnemd med for dårlig begrunnelse. For å avslutte en streik med tvunget lønnsnemnd må det være fare for liv og helse, eller at streiken får store samfunnsmessige konsekvenser.

Oppfyller så denne streiken blant cabincrew disse kriteriene? Det er etter mitt syn ikke fare for liv og helse fordi flyplassene er fremdeles åpne og akutttransport går med ambulansefly, og de går. Selvfølgelig er det ubekvemt å måtte benytte andre transportmidler, men man kommer seg fram og tilbake til sykehus med båt og landeveistransport. Det tar kanskje lengere tid enn en flytur, men er altså ikke en fare for liv og helse. Bare ubekvemt. Er det så store samfunnsmessige konsekvenser ved denne streiken? Tja. Antakelig også her mer ubekvemt enn store samfunnsmessige konsekvenser, dersom man ikke mener det at Ordføreren i kommunen må bruke 4 timer lengere reisetid fordi han må reise med tog eller bil er en stor konsekvens.

Etter mitt syn kan streiken vare en stund fordi den ikke kan løses med kroner og ører, men dreier seg om et prinsipp.

Vidar

kekker
08-05-2013, 15:13
Som LN-VLE sier, jeg tror ikke streiken får "store nok" samfunnsmessige konsekvenser, det er snakk om 11 000 passasjerer spredt rundt om i vårt langstrakte land. Det er hevet over enhver tvil om at det har konsekvenser men ikke i nærheten av så store om f.eks. all tog trafikk stoppet, da begynner det å svinge av de samfunnsmessige konsekvensene..

Hvor mye syketransport går med WF flighter har jeg ingen formening om, men det hørtes ut på pressekontakten i WF at det var et viktig poeng for han sin del...
Mye kan løses med bakke- og/eller sjøtransport, alternativt ambulansefly/helikopter, men det er jo en begrenset kapasitet på disse tjenestene også.

1944vintage
08-05-2013, 15:40
Hvor er alle de som pleier å rope opp om "streiker går ut over uskyldig tredjepart ?"

Gjelder det bare hvis en selv blir berørt, - spesielle fagrupperr, eller er enkelte selskap/bransjer unntatt ?

kekker
08-05-2013, 15:54
Hvor er alle de som pleier å rope opp om "streiker går ut over uskyldig tredjepart ?"

Gjelder det bare hvis en selv blir berørt, - spesielle fagrupperr, eller er enkelte selskap/bransjer unntatt ?

Sjekk facebooksidene til WF, der er det mye drøyt, håper de som sitter der, klarer å skille mellom sak og person..

Streik rammer nødvendigvis 3. part, selv om det ikke er ønskelig. Det passer stort sett aldri at flyene ikke går, men vi får leve med dette i velferdsstaten Norge.

LN-VLE
08-05-2013, 17:02

Det er åpenbart at både denne streiken og den streiken som pågår i Brønnøysund med sympatistreiker i Vadsø, Vardø, Mehamn, Honningsvåg og Svolvær rammer hardest hos tredjeparter. Og jeg føler med alle som er rammet av streik og selv ikke er del av konfliktene.
Og man ser dette i streik etter streik. Det ser ut som at man spekulerer i å ramme tredjepart og tar de reisende som "gisler" for sin sak. Årsaken er kanskje at man tror at man skal klare å få kundene til å presse på politikerne for at den ene eller andre part skal få gjennom sitt syn i konflikten.
Etter mitt syn har streikevåpenet, der man tar alle ut i streik, overlevd seg selv når man de siste år har en opplevelse om at det er om å gjøre å ramme en uskyldig tredjepart (kunder). Se f.eks på streiken i offentlig sektor i fjor. Kommunene tjente penger på streiken ved at de slapp å betale lønn til de som var i streik. Hvilket incentiv skulle de ha for å få en slutt på den?
Se på omdømmetapet i SAS etter de konfliktene de har hatt. Selv om det stort sett har vært ro i organisasjonen hører en stadig om de "konflikthappye" ansatte i SAS ennå. Og det kan umulig være i de ansattes interesse å skade omdømme til sin arbeidsgiver, spesielt i den konkurransesituasjonen som er i dag.

Skal så ikke de ansatte ha et kampmiddel? Jo, selvfølgelig skal de ha det. Men målet må være å ramme sin arbeidsgiver i størst mulig grad og ikke de som betaler maten din, din ferie og driften av din familie.

Vidar

Dash
08-05-2013, 18:06
Da er morgendagens avganger også kansellert....

Hickok
08-05-2013, 18:08
Er neppe over på et par dager denne streiken. Blir ikke overrasket om den går ut måneden.

Superhai
08-05-2013, 18:17
Det ser ut som at man spekulerer i å ramme tredjepart og tar de reisende som "gisler" for sin sak.

På'n igjen ser jeg. En streik vil alltid ramme en tredjepart (med mindre det er en beskyttet tiltaks-bedrift som ikke leverer til andre enn seg selv).

Wf-pax
08-05-2013, 18:53
En slik streik vil vel typisk kunne vare en god stund. Så lenge det ikke rammer noe særlig innenfor ring 3 i Oslo, så gir vel folk generelt faen.. Skulle likt å sett oppslagene hvis noen av våre kjære journalister på Østlandet hadde vært rammet av denne streiken!

VG's store nyhetssak ang. streiken: "Flere steder får forsinket postlevering".

Insomnia4u
08-05-2013, 18:58
Ringte Sas og forandret en utreise søndag på bonusbillett fra WF til SK. Havnet i Sverige, og de klarte å bruke 20 min på å booke om. Flott det der å legge ned kundeservice i Norge ja.

Polaris
08-05-2013, 19:00
Hvor mye syketransport går med WF flighter har jeg ingen formening om, men det hørtes ut på pressekontakten i WF at det var et viktig poeng for han sin del...

Iflg en skoleoppgave jeg skrev om Widerøe i 2010: "In total, "Helse-Nord" stated they could fill 15 Dash 8-100 planes each day (NRK, 2006)iii". Videre er det viktig å påpeke at i dårlig vær, særlig på vinteren, kan flytransporten være eneste mulighet for transport når veier blir stengt og sjøveien ikke er mulig.

LN-VLE
08-05-2013, 19:09
Iflg en skoleoppgave jeg skrev om Widerøe i 2010: "In total, "Helse-Nord" stated they could fill 15 Dash 8-100 planes each day (NRK, 2006)iii". Videre er det viktig å påpeke at i dårlig vær, særlig på vinteren, kan flytransporten være eneste mulighet for transport når veier blir stengt og sjøveien ikke er mulig.

Jo, riktig nok. Men akkurat denne streiken foregår på en tid av året der stengte fjelloverganger er en sjeldenhet. Akutttransport foregår med ambulansefly eller helikopter og det skjer uansett årstid. At pasienter må bruke lengere tid til sine timer på sykehus på grunn av streik hos flyselskapet er mer ubekvemt enn livstruende. Det samme gjelder også store samfunnsmessige konsekvenser.

Vidar

Polaris
08-05-2013, 19:16
Jo, riktig nok. Men akkurat denne streiken foregår på en tid av året der stengte fjelloverganger er en sjeldenhet. Akutttransport foregår med ambulansefly eller helikopter og det skjer uansett årstid. At pasienter må bruke lengere tid til sine timer på sykehus på grunn av streik hos flyselskapet er mer ubekvemt enn livstruende. Det samme gjelder også store samfunnsmessige konsekvenser.

Nei jeg sa ikke det var tilfelle nå, jeg poengterte viktigheten av Widerøe i Nord-Norge. I tilfelle du ikke er klar over det snødde det tett i Tromsø i dag ved havnivå, hvordan det så ut på fjelloverganger vet jeg ikke, men med sommerdekk ville jeg neppe lagt ut på langtur i dag... Så du skal ikke se bort i fra at også I DAG kan flytransport være ekstremt viktig.

Irrelevant av føre på veien har jeg uansett ekstrem medfølelse for barn, eldre og svært syke som har ventet i lang tid på behandling og nå faller bakover i køene... :( Syke som må reise på andre ubekvemme måter, for eksempel eldre som blir usikre når de sendes ut på uvant reis alene. Det er kjempetrist, det.

Dagsrevyen og Nordnytt melder om at 130 pasienter drar med Helse Nord hver dag, og Widerøe omtales som "riksveg 1" i Nord-Norge.

(Har ingen formening om streiken er korrekt eller ikke, poengterer bare hvor viktig Widerøe er for Nord-Norge, og at det er mange pasienter som er avhengig av Widerøe.)

LN-VLE
08-05-2013, 19:37
Nei jeg sa ikke det var tilfelle nå, jeg poengterte viktigheten av Widerøe i Nord-Norge. I tilfelle du ikke er klar over det snødde det tett i Tromsø i dag ved havnivå, hvordan det så ut på fjelloverganger vet jeg ikke, men med sommerdekk ville jeg neppe lagt ut på langtur i dag... Så du skal ikke se bort i fra at også I DAG kan flytransport være ekstremt viktig.

Irrelevant av føre på veien har jeg uansett ekstrem medfølelse for barn, eldre og svært syke som har ventet i lang tid på behandling og nå faller bakover i køene... :( Syke som må reise på andre ubekvemme måter, for eksempel eldre som blir usikre når de sendes ut på uvant reis alene. Det er kjempetrist, det.

Dagsrevyen og Nordnytt melder om at 130 pasienter drar med Helse Nord hver dag, og Widerøe omtales som "riksveg 1" i Nord-Norge.

(Har ingen formening om streiken er korrekt eller ikke, poengterer bare hvor viktig Widerøe er for Nord-Norge, og at det er mange pasienter som er avhengig av Widerøe.)

Widerøe er viktig på alle de plasser som blir trafikkert, uten tvil. Nå er det en gang slik at de aller fleste som må reise for å komme til f.eks sykehus antakelig må reise med annet enn fly. Som du selv referer til er det 130 som er rammet i Nord-Norge, og kanskje et tilsvarende tall i Sør-Norge.
Eldre personer er nok ikke så uvant å reise med annet enn fly. Det er tross alt ikke mer enn 40 år siden kortbanenettet ble åpnet i f.eks Finnmark. Før det var det buss og Hurtigrute som gjaldt. Også for meg, og jeg er ikke gammel mener nå jeg.
Men jeg aksepterer at det i dag kan oppleves som en strevsom reise å reise på sjøen eller på landeveien i forhold til å reise med fly. Og det kan helt sikkert også være forhold som gjør at man ikke bør reise på alternative reiser. Det er også tragisk dersom man på grunn av streiken havner på en ny venteliste for å få den diagnosen eller behandlingen man trenger. Men hver enkelt må selv vurdere om ubehaget med en lengere reisetid er større enn ventetid på ny time hos legen. Lang reisetid er sjelden livstruende. Derfor tror jeg ikke det blir grepet inn i streiken på grunn av fare for liv og helse.

Vidar

Wahoo
08-05-2013, 19:58
Nå er jo WF i praksis en av de siste bedrifter som fortsatt er i en monopolsituasjon igjen i dette landet og da vil jo en
streik nødvendigvis få store konsekvenser for samfunnet. De WF ansatte har da ett større moralsk/etisk ansvar for å ikke streike
uten god grunn, og det kan vel i høy grad diskuteres om de har i dette tilfellet.

Dash
08-05-2013, 20:21
Et spørsmål?

I hvilken grad kan SAS øke sin kapasitet for å ta unna de stranede pax? De kan jo selvsagt ikke fly rutene til WF. Men kan de f.eks sette inn -800 istedet for -700/600 for å route pax via OSL? Det vil jo kreve ekstra crew. Lovlig?

Oslop
08-05-2013, 21:32
Et spørsmål?

I hvilken grad kan SAS øke sin kapasitet for å ta unna de stranede pax? De kan jo selvsagt ikke fly rutene til WF. Men kan de f.eks sette inn -800 istedet for -700/600 for å route pax via OSL? Det vil jo kreve ekstra crew. Lovlig?

Det er allerede gjort imorgenkveld osl-ksu og ksu-osl fredag morgen.
Hvorfor skulle ikke det være lov? WF flyr ikke ksu-osl...

Dash
08-05-2013, 21:43
Det er allerede gjort imorgenkveld osl-ksu og ksu-osl fredag morgen.
Hvorfor skulle ikke det være lov? WF flyr ikke ksu-osl...

Jeg har ikke peilig, derfor jeg spør ;) Skal selv fly OSL-KRS i morgen med B73W, og det er den eneste avgangen til KRS i morgen med SK. Denne avganger er utsolgt, og mistenker at det er fordi der er mange WF pax ombord som egentlig skulle til KRS med WF fra SVG/BGO/CPH. Så tenkte det kunne være lurt å sette inn en B738 istedet. Men fordi det krever en ekstra CC så kunne noen fagforenings pamper se på det som om denne ekstra CC utførte jobben til en CC fra WF. Samtidig så har jo SAS et kraftg redusert flyprogram i morgen, så tenkte at det kanskje var mulig å oppdrive en B738...

Oslop
08-05-2013, 21:49
Vi får se hva som lar seg gjøre imorgen. :)

Discus
08-05-2013, 23:11
Men fordi det krever en ekstra CC så kunne noen fagforenings pamper se på det som om denne ekstra CC utførte jobben til en CC fra WF.

Reint streikebryteri er en ting, men man skal ikke trekke det alt for langt.
Det blir vel som med handling-streiken i nord, der WF selv tok en del av jobben og som de selv mente var helt greit.

LN-VLE
09-05-2013, 07:08
Reint streikebryteri er en ting, men man skal ikke trekke det alt for langt.
Det blir vel som med handling-streiken i nord, der WF selv tok en del av jobben og som de selv mente var helt greit.

Det var vel ikke bare WF som mente det. Grunnlaget for denne meningen finner du i punkt 16 i dette skrivet. Punktet refererer til en dom om forholdet.
http://nholt.no/getfile.php/ARBEID%20UNDER%20KONFLIKT%20090512%20m%20vedlegg%2 0pdf.pdf

Og her
http://www.nj.no/no/Lonn_og_avtaler/Streik/Utredning_om_opptreden_under_streik/Utredning+om+opptreden+under+streik.b7C_wtrG2p.ips

F. Overføring av arbeid til bedrifter som ikke er i streik. Interesseteori og allianseteori.

En av de klassiske problemstillingene om streikebryteri, er spørsmålet om arbeidstakere i bedrifter som overtar streikerammet arbeid, har plikt til å utføre dette arbeidet - eller om arbeidet skal anses som streikebryterarbeid som arbeidstakerne kan nekte å utføre. Også i denne sammenheng har det stått en strid mellom arbeidstakere som ønsker å unngå å utføre arbeid som kan oppfattes som en støtte til arbeidsgiversiden, mens arbeidsgiversiden dels ønsker å utføre arbeid i egeninteresse og dels som en støtte til streikerammede bedrifter. Dersom arbeid flyttes fra streikerammet virksomhet til andre, har dette blant fagorganiserte tradisjonelt blitt oppfattet som streikebryterarbeid. Men her har rettspraksis valgt en løsning som ikke er tilfredsstillende sett fra de streikendes side.

Man kan her snakke om en interesseteori mot en allianseteori. Allianseteorien går ut på at både unøytrale utenforstående virksomheter og utenforstående som reelt sett må anses som allierte med den streikerammede virksomheten kan blokkeres av de streikende med den konsekvens at det blokkerte arbeidet er å anse som streikebryterarbeid.. Interesseteorien går ut på at dersom arbeidet ikke utføres som en hjelp til den konfliktrammede virksomheten, men for å ivareta virksomhetens egne interesser, er arbeidet ikke å anse som streikebryterarbeid, og da har de berørte arbeidstakerne ikke rett til å nekte å utføre arbeidet.

Tidligere var det i rettspraksis visse holdepunkter for allianseteorien. Men dette stiller seg helt klart annerledes etter dommen i Rt 2001 s 501 (Tollpost Globe), hvor Tollpost Globe som ikke var omfattet av streik utelukkende i egen interesse overførte transportoppdrag fra en streikerammet transportør til et transportfirma som ikke var omfattet av streiken. Høyesterett sier rett ut at det den omtalte allianseteori er «uten forankring i gjeldende norsk arbeidsrett».

Man må legge til grunn at dersom en virksomhet i egen interesse flytter oppdrag fra streikerammet til ikke-streikerammet virksomhet, kan arbeidet i den nye bedriften ikke blokkeres og dermed ikke anses som konfliktrammet. Bare dersom en bedrift overtar et oppdrag «for å hjelpe den streikerammede bedrift eller opptrer i dennes interesse på annen måte», kan arbeidet i følge dommen anses som streikebryterarbeid.

At en fagforeningsleder betegner det som skjer i Brønnøysund som streikebryteri trenger ikke nødvendigvis bety at det er det. Han må vel hevde det for å skape sympati for den aksjonen de har gående og forsøke å gjøre den mest mulig effektiv for å bringe streiken raskest mulig til opphør.

Vidar

Dash
09-05-2013, 09:48
Skal selv fly OSL-KRS i morgen med B73W, og det er den eneste avgangen til KRS i morgen med SK. Denne avganger er utsolgt, og mistenker at det er fordi der er mange WF pax ombord som egentlig skulle til KRS med WF fra SVG/BGO/CPH. Så tenkte det kunne være lurt å sette inn en B738 istedet. Samtidig så har jo SAS et kraftg redusert flyprogram i morgen, så tenkte at det kanskje var mulig å oppdrive en B738...

Vi får se hva som lar seg gjøre imorgen. :)

Og der kom det equipment change :D

Vede
09-05-2013, 18:47
Dette skriver WF på sine Facebook sider akkurat nå:

Widerøes Flyveselskap (https://www.facebook.com/wideroe.no?ref=stream&hc_location=stream)

Det er dialog mellom partene! Om ikke annet så er det et godt tegn i alle fall. Begge partene ønsker en slutt på streiken. CS

LN-VLE
09-05-2013, 19:48
Dette skriver WF på sine Facebook sider akkurat nå:

Det er dialog mellom partene! Om ikke annet så er det et godt tegn i alle fall. Begge partene ønsker en slutt på streiken. CS

Og Wikestad innrømmer at hans streik nå er en fare for liv og helse.

http://e24.no/naeringsliv/lufthavnstreikene-naa-gaar-det-utover-liv-og-helse/20366905

- Vi setter oss ned øyeblikkelig hvis de tar kontakt. Vi trenger bare to timer på oss, så er vi klar, sier Wikestad.

- Hvordan reagerer du på at lokalsamfunnene mener streiken går ut over liv og helse?

- Jeg skjønner det veldig godt, og jeg er helt enig med dem, sier han.

Med forbehold om at han er rett sitert må han ta på seg et stort personlig ansvar ved å holde i gang en streik han selv innrømmer er en fare for liv og helse. Eller er han rett og slett lei hele streiken og ber om lønnsnemd for å slippe å ta kontakt med NHO Luftfart. Ser hele tiden at han sier han er klar til å forhandle på to timers varsel, bare NHO Luftfart tar kontakt på mail eller telefon. Men han har antakelig selv mail og telefon til NHO Luftfart og kan selv ta initiativ hvis han ønsker å få slutt på en streik han selv anser være en fare for liv og helse. Jeg har ikke sett referert noen plass at han har gjort det.

Vidar

LN-NGT
09-05-2013, 20:28
Alle flyvninger til klokka 12:00 i morgen er innstilt.

ln-pep
09-05-2013, 21:38
Kommunikasjonsrådgiver Kenneth Lauritsen i Helse Nord avdramatiserer Widerøes uttalelser og sier at det så langt ikke er fare for liv og helse. Parat har ikke mottatt noen søknad om dispensasjon for å fly alvorlig syke, og kan forsikre alle om at slike henvendelser meget raskt vil bli behandlet positivt fra oss. Vi tar liv og helse på alvor og det er ingen grunn til å snakke om tvungen lønnsnemd i denne streiken, sier Larsen.

Discus
10-05-2013, 16:00
Ser ut som de står steilt:
Ordkrigen mellom partene har pågått hele fredagen, og de har vært uenige om hvorvidt de faktisk nærmer seg en løsning.http://nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.11021236

Så vidt jeg skjønner så dreier ikke streiken seg om at de mister noen goder, men at de vil ha flere goder, dvs. forhandlingsrett ifht. en pensjonsordning som ikke skal endres før i 2017? Eller er det mer en likestillingskamp de streiker for siden de sier "Dette handler om å styrke kvinnenes posisjon"?

CRJ1000ER
10-05-2013, 16:24
Hvorfor er det så forferdelig at de kabinansatte i WF ønsker forhandlingsrett ifht pensjonsordning, egentlig? Pensjon angår alle yrkesaktive og alle ønsker jo en grei ordning for den dagen de (forhåpentligvis) blir pensjonister.

Jeg har flydd WF mange ganger siste 20 år og oppfatter de kabinansatte der som en svært edruelig gruppe ansatte som meg bekjent lager svært lite bråk for sin arbeidsgiver og står på for at passasjerene skal ha en fin tur.

Merker at mange fjesbok-kommentarer på nettavisene er svært usympatiske, lukter "hvis ikke jeg får fly over alt hele tiden til 199 kr så er alle flyansatte bare noe pakk" -type tenkning lang vei.

Styrmainn
10-05-2013, 17:32
Det "forferdelige" er at de faktisk allerede har sikret sin pensjon fram til 2017. Dvs. pilotene har gjort det for dem! De kan jo streike i 2017 hvis de vil. Kabinpersonalet var medspillere under pilotenes forhandlinger tidligere i vinter. Da hadde de i følge pilotforeningens formann (Aftenposten) intet å bemerke, og var fornøyde med resultatet. Så snur de altså 180 grader og setter potensielt alles arbeidsplasser i fare ved å skape uro, misnøye og påføre selskapet økonomiske tap i overgangsfasen til nytt eierskap. Pilotene ofret i sin tid hele pensjonskassen sin, spyttet den inn i fellespotten i selskapet, og har forhandlet kollektiv for alle ansattegrupperi snart 40 år. Kabinpersonalet har ikke ønsket å endre på dette før nå. Og da attpåtil fire år før de må. Dette forundrer og provoserer mange.

EHBK
10-05-2013, 19:56
Det "forferdelige" er at de faktisk allerede har sikret sin pensjon fram til 2017. Dvs. pilotene har gjort det for dem! De kan jo streike i 2017 hvis de vil. Kabinpersonalet var medspillere under pilotenes forhandlinger tidligere i vinter. Da hadde de i følge pilotforeningens formann (Aftenposten) intet å bemerke, og var fornøyde med resultatet. Så snur de altså 180 grader og setter potensielt alles arbeidsplasser i fare ved å skape uro, misnøye og påføre selskapet økonomiske tap i overgangsfasen til nytt eierskap. Pilotene ofret i sin tid hele pensjonskassen sin, spyttet den inn i fellespotten i selskapet, og har forhandlet kollektiv for alle ansattegrupperi snart 40 år. Kabinpersonalet har ikke ønsket å endre på dette før nå. Og da attpåtil fire år før de må. Dette forundrer og provoserer mange.

Nå har ikke jeg satt meg veldig inn i detaljene utover Aftenpostens dekning av saken, men er det ikke litt forunderlig at kun én ansattgruppe skal forhandle for alle andre også? Jeg, som er helt utenfor dette, greier ikke helt å se logikken i en slik ordning, og skjønner godt at det oppfattes som en viktig prinsipiell sak. Hvorfor er det forunderlig og provoserende at man ønsker forhandlingsrett over egen pensjon? Kan godt hende at jeg har gått glipp av noe fundementalt her, ber i såfall om unnskyld. :-)

Og en annen tanke som har slått meg er at hvis streiken ikke dreier seg om kroner og øre, men forhandlingsretten, har WF egentlig noe å tape på å godta kravet? Har ikke en streik betydelig større negativ effekt?

Altitude
10-05-2013, 20:15
Det "forferdelige" er at de faktisk allerede har sikret sin pensjon fram til 2017. Dvs. pilotene har gjort det for dem!

"... pilotene har gjort det for dem." Der er jo sakens kjerne.

Ville pilotene takket kabinen, lastepersonalet eller billettselgerne, dersom de hadde hånden på roret når det gjaldt å utføre tilsvarende "tjenester" for pilotene?

Dette er en konflikt jeg forstår og støtter 100%. Og litt til.

Lowandslow
10-05-2013, 20:22
"... pilotene har gjort det for dem." Der er jo sakens kjerne.

Ville pilotene takket kabinen, lastepersonalet eller billettselgerne, dersom de hadde hånden på roret når det gjaldt å utføre tilsvarende "tjenester" for pilotene?

Dette er en konflikt jeg forstår og støtter 100%. Og litt til.

Tja, hvis det hadde innebært at de hadde bransjens utvilsomt beste betingelser slik kabinen har idag så tror jeg de fleste ville kunne ha levd med det.......

EHBK
10-05-2013, 20:35
Tja, hvis det hadde innebært at de hadde bransjens utvilsomt beste betingelser slik kabinen har idag så tror jeg de fleste ville kunne ha levd med det.......

Ingen betviler vel at betingelsene er gode, men betyr det at man skal legge prinsippene til side? Fiat justitia ruat caelum.

Lowandslow
10-05-2013, 20:40
Neida, men når man har 4 år på seg til pensjonsspørsmålet dukker opp igjen så var vel dette et rimelig tragisk tidspunkt å sette igang en streik på kanskje........

Altitude
10-05-2013, 20:52

Åpenbart ikke, må vi vel innse?

Eller er det WF-kabinen som er helt eksepsjonelt irrasjonelle, vil du si?

Vet heller ikke helt hvem disse "de fleste" er?

Å ha eget grep om egen fremtid er et høyst forståelig og legitimt ønske.
Full support herfra! :fly

Lowandslow
10-05-2013, 20:59
At de åpenbart ikke har bransjens beste villkår? Er du uenig i det? Fortell meg hvilke andre som har tilsvarende avtaler som disse har da?
Om de er irrasjonelle ikke er egentlig likegyldig, poenget her er vel hva de streiker om.
Hvis du hadde hatt det jeg vil kalle en meeeeeget god avtale og villkår, som takket være en gruppe kolleger i en annen stilling har brukt mye tid og ressurser på, ville du da ha streiket kun for å få bestemme selv? Tror de virkelig at de skal klare å få til en bedre avtale enn hva de har idag? Burde vel kanskje ha avventet litt med denne streiken og sett hva som skjer når de nye pensjonsreglene begynner å tre ikraft, men men......

Discus
10-05-2013, 21:00
Burde vel kanskje ha avventet litt med denne streiken og sett hva som skjer når de nye pensjonsreglene begynner å tre ikraft, men men......

Og når nye eiere kommer inn, antagelig har ledelsen i WF lite spillerom nå mens salget pågår.

gustavf
10-05-2013, 21:06
A
Hvis du hadde hatt det jeg vil kalle en meeeeeget god avtale og villkår, som takket være en gruppe kolleger i en annen stilling har brukt mye tid og ressurser på, ville du da ha streiket kun for å få bestemme selv? Tror de virkelig at de skal klare å få til en bedre avtale enn hva de har idag? Burde vel kanskje ha avventet litt med denne streiken og sett hva som skjer når de nye pensjonsreglene begynner å tre ikraft, men men......

Er detaljene i den nye pensjonsordningen klar?

Vi har jo sett, for eksempel i SAS, hvordan grupper kan stå mot hverandre når detaljene i pensjonsordningene skal forhandles fram. Jeg har stor forståelse for at de kabinsansatte vil ha en formell finger med i spillet der. Dersom det er uproblematisk å overlate forhandlingsmakt til andre, kan sannsynligvis denne streiken avsluttes rimelig raskt om pilotforeningen gir fra seg retten til å forhandle pensjon og overlater den til kabinforeningen.

Altitude
10-05-2013, 21:21
At de åpenbart ikke har bransjens beste villkår? Er du uenig i det? Fortell meg hvilke andre som har tilsvarende avtaler som disse har da?
Om de er irrasjonelle ikke er egentlig likegyldig, poenget her er vel hva de streiker om.

Nei, kompis. Les én gang til.

Det som er åpenbart (lagt for dagen) er jo nettopp at ikke alle kan leve med slike betingelser, samme hvor begeistret fornøyde og takknemlige de kanskje burde være.

WF-kabinen har sikkert en jamførbart rålekker avtale. Men - engasjert og kloke som kabingjengen tydeligvis er, skuer de naturligvis både 5, 10 og 20 år frem i tid. At de griper inneværende øyeblikk er trolig gjennomtenkt og velkalkulert, i et lengre perspektiv.

Klart det er av stor betydning å ha egeninnflytelse på fremtiden! Ikke minst når andre mener de vet bedre enn deg hva som er best. For deg. :rolleyes:

Litt som å få en gave alle giverne mener er storveis, mens man selv hverken har ønsket seg den eller syns den er fin.

P.S. Kjenner ingen som jobber i WF, og har ingen interesser i selskapet.

Altitude
10-05-2013, 21:30

Nei, kompis. Les én gang til.

Det som er åpenbart (lagt for dagen) er jo nettopp at ikke alle kan leve med slike betingelser, samme hvor begeistret fornøyde og takknemlige de burde være.

WF har sikkert en jamførbart rålekker avtale. Men - engasjert og kloke som kabingjengen tydeligvis er, skuer de naturligvis både 5, 10 og 20 år frem i tid. At de griper inneværende øyeblikk er trolig gjennomtenkt og velkalkulert, i et lengre perspektiv.

Klart det er av stor betydning å ha egeninnflytelse på fremtiden! Ikke minst når andre mener de vet bedre enn deg hva som er best. For deg. :rolleyes:

Litt som å få en gave alle giverne mener er storveis, mens man selv hverken har ønsket seg den eller syns den er fin.

P.S. Kjenner ingen som jobber i WF, og har ingen interesser i selskapet.

Wahoo
10-05-2013, 21:51
Har ikke satt meg veldig inn i saken, men dette lukter vel av at de forsøker å få til en deal
før de nye eierne tar over. De ser vel også kanskje for seg at pensjonsavtalene/vilkår kommer til å bli
satt under press også hos WF i årene framover, og da føles det vel kanskje tryggere å ha kontroll over
disse avtalene selv.

1944vintage
10-05-2013, 22:48
Har ikke registrert noen stor jubel blant WIFansatte på det omtalte salget.

Begynner å lure på om denne streiken egentlig er et forsøk på å sabotere dette. :(

Lowandslow
10-05-2013, 22:54
Registrert mye klager da?

ENBO
11-05-2013, 00:24
Har ikke registrert noen stor jubel blant WIFansatte på det omtalte salget.

Begynner å lure på om denne streiken egentlig er et forsøk på å sabotere dette. :(
En nittenførtifirer må følge bedre med ;) ; det er grupper i WF som synes overtakelsen er bra: http://www.an.no/nyheter/article6638199.ece Så får du fylle på med de som ikke jubler.

LN-MOW
11-05-2013, 17:26
Og da var streiken over ..... Jippii !!!

Hickok
11-05-2013, 17:29
Konge. Da kan jeg fly med mitt førstevalg i morgen!

Twin Otter
11-05-2013, 17:33
Streiken i Widerøe er over etter at kabinforeningen og selskapet lørdag ble enige om en ny pensjonsavtale med forhandlingsrett.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10103213

kekker
11-05-2013, 17:51
Streiken førte tydeligvis frem, ifølge nrk.no www.nrk.no/nyheter/norge/1.11023217 så får kabinansatte også forhandlingsrett over sine pensjonsavtale...

1944vintage
11-05-2013, 21:33
Så flott !

Får håpe at både de ansatte og nye eiere kan leve med resultatet over tid.

Hickok
12-05-2013, 10:45
Da er nesten alle fly i rute ut av BGO nå på formiddagen, med unntak av KRS. Her har det med andre ord gått temmelig smertefritt.

gustavf
12-05-2013, 11:00
Melding fra moderator:

Diskusjonen rundt Widerøes lønninger i forhold til lønnsnivået i Spania (?!?) er flyttet ut i egen tråd.