PDA

View Full Version : Flyprisene til New York og Bangkok presset i bunn

hifiman
02-05-2013, 22:56
Norwegians kommende entré på det interkontinentale lavprismarkedet har allerede hatt en god effekt på prisene på flybilletter til Bangkok og New York. De har falt nemlig med opptil 24 prosent. Samtidig har Norwegians aksjekurs steget med rekordfart. Det viser siste utgave av Norsk Flyprisindeks.

http://www.travelmarket.no/presse/Flyprisene-til-New-York-og-Bangkok-presset-i-bunn.cfm

intressant nyhet for oss som reiser/eller skal reise til New York eller Bangkok

Discus
02-05-2013, 23:14
Ja, tja, man kan skylde på så mangt. BKK og NYC har vært skitt-billig tidligere også. CO var i sin tid nede på 2500-2800-tallet en plass.

hifiman
02-05-2013, 23:23
Ja, tja, man kan skylde på så mangt. BKK og NYC har vært skitt-billig tidligere også. CO var i sin tid nede på 2500-2800-tallet en plass.
ja når jeg tenker litt tilbake så var det jo det tilbud til rundt den prisen, så prisen har vel heller gått litt oppover men det er har vel med at det er mer populært å reise dit

Dash
02-05-2013, 23:24
Helt klart at Norwegian har presset prisen. Men sammenlign nå epler med epler da. eksklusive evt. tillegg for bagasje og måltider hos Norwegian.

FamilyGuy
02-05-2013, 23:48
Helt klart at Norwegian har presset prisen. Men sammenlign nå epler med epler da.

Tja.. Da er det vel et poeng å få med at Norwegian flyr direkte?

Tommy777
02-05-2013, 23:50
Ingen av de prisene jeg saa her er i naerheten av det laveste vi har sett. Da US airways romsterte, kunne jeg lett finne priser paa 450 daler t/r Oslo-Chicago via Philly og med Norwegian er det braatt slutt naar hjulene tar jorden i NYC, skal du videre, maa du kjoepe separat billett med den risikoen det innebaerer.

Paa intercont sjekker de gleste inn bagasje og man maa ha noe aa spise og drikke, saa 5k t/r NYC er dyrt.

Dash
03-05-2013, 00:04
Tja.. Da er det vel et poeng å få med at Norwegian flyr direkte?

Jo, enig i det. Ta med begge deler.

Everest
03-05-2013, 00:23
Flyr ikke SAS+UA og TG direkte til NYC og BKK altså? :stir:

Someone
03-05-2013, 07:45
Norsk Flyprisindeks/Travelmarket fortsetter sine amatør artikkler og klarer få lurt folk/presse til å tro markedsføringen deres både er nyheter og forskning....:sarc:

kekker
03-05-2013, 08:28
Norsk Flyprisindeks/Travelmarket fortsetter sine amatør artikkler og klarer få lurt folk/presse til å tro markedsføringen deres både er nyheter og forskning....:sarc:

Word, hvem står bak denne morroa egentlig??

Back to topic, så er jo prisene, spesielt til NYC, som jeg følger tett tilnærmet utrolige. Det å betale rett i overkant av 4K med et nettverksselskap er jo bare drømmepriser, tatt i betraktning hva man får.
Som den gode flyprateren jeg er, ser jeg ikke problemet med en mellomlanding i europa et sted, siden mye av gleden med å reise er å sitte på en flyplass og myse ut av vinduene.. *nerd*

Foreløpig har ikke DY kommet opp med noen priser som har vært så lave at jeg har hoppet på IC flighter enda, selv om jeg har bortimot 2000 Ca$h points, som skal brukes. De skal derimot brukes på europeisk morro, der man får større utbytte av de "pengene".

TCAS
03-05-2013, 08:38
Hvem står egentlig bak Norsk Flyprisindeks? Den artikkelen er jo som DY-reklame å regne. Skal de fremstå som seriøse må de først fremstå nøytrale.

TommyL
03-05-2013, 13:38
Hmmm...fikk OSL-NYC-OSL med LH for 2995,- for fire år siden...synes ikke det har blitt noe billigere, det lille jeg har fulgt med på prisene.

robertaas
03-05-2013, 14:43
Kan heller ikke se at Norwegian har klart presse prisene, de ligger jo over andre i pris selv uten alle tillegg de tar.

Lufthansa og United som legger seg under dem er de som presser prisene til nord-amerika. Finnair er vel blandt de somhar presset prisene til Asia mest i det siste. 2750,- til flere byer i Kina er virkelig bra.

teamseacow
03-05-2013, 16:57
Aftenposten følger: Artikkel Aftenposten (http://reise.aftenposten.no/reise/Prisras-pa-flybilletter-til-New-York-og-Bangkok-42897.html#.UYPOsbWeNpA)

Prisras på flybilletter til New York og Bangkok
24 prosent billigere enn til samme tid i fjor. Unøyaktig måling, mener SAS.

Someone
03-05-2013, 17:26
Hvem står egentlig bak Norsk Flyprisindeks? Den artikkelen er jo som DY-reklame å regne. Skal de fremstå som seriøse må de først fremstå nøytrale.

Travelmarket eller hva de nå heter. De bruker dette for å skaffe trafikk til søkemotoren sin så de kan selge billetter. At journalistene gang på gang lar seg bruke som nyttige idioter er lile patetisk hver gang.

gygrid
03-05-2013, 18:03
Artikkelen er vel for en "pressemelding" å regne - at den er håpløs ligger i pressemeldingers natur. Den er skrevet tilpasset et spesifikt publikum i håp om å tiltrekke seg oppmeksomhet. Gjerne fra folk som lever av å tjene penger på å skrive om ting de ikke nødvendigvis har greie på. Som pressemelding, er den ikke håpløs.

Selve konseptet med en flyprisindeks er ikke helt håpløst. Om man tar seg tid til å se på det faktiske tallmaterialet. Flere har gått i fella og ikke gjort det. Det hevdes ikke at det er nå er billigere enn noensinne å fly til New York. Tvert imot. Det er billigere enn hva det var for et år siden. Mens prisen har steget 37% siden høsten 2009. Jeg tok en kikk på pdf-dokumentet de linket til, og fant det semi-interessant. Indekstallet gir en pekepinn på trender når det gjelder flypriser, men tar ikke høyde for sesongsvinginger.

Selv ble jeg overrasket over at prisene har gått ned mellom Oslo og New York. Jeg har holdt et øye med flypriser til Norge fra USAs vestkyst de siste årene, og prisene nå er etter hva jeg kan skjønne dyrere enn hva de har vært. Jeg kan ikke huske å ha betalt mer enn ca $1200 for noen av mine 10-12 rundturer. De prisene kan man se langt etter nå for samme reiser.

owj1310
03-05-2013, 19:13
Jeg ved nu ikke hvor billigt 5.000 kroner retur til NYC er? Sidste vinter (Vinterferien 2012) kom jeg af med 2.400,- tur/retur med Air France (og A380'eren).

Boeing_fan
03-05-2013, 20:47
Jeg kan ikke huske å ha betalt mer enn ca $1200 for noen av mine 10-12 rundturer. De prisene kan man se langt etter nå for samme reiser.

Det avhenger vel litt av når man reiser antar jeg, men det er ikke spesielt vanskelig å finne priser fra Oslo til Vestkysten av USA til under 1200 $.

gygrid
03-05-2013, 21:08
Det avhenger vel litt av når man reiser antar jeg, men det er ikke spesielt vanskelig å finne priser fra Oslo til Vestkysten av USA til under 1200 $.
Selvsagt gjør det det. Både når man reiser og når man bestiller.

Felles for mine turer er at de ikke har vært bestilt lang tid før avreise (stort sett 2-5 uker). De har heller ikke vært tur/retur OSL.

Inntrykket jeg sitter igjen med etter noen kjappe søk, er at prisene er opp 20-40%. Slutten av mai og tidlig juli gir jule og fellerferiepriser over hele linja.

Poenget mitt var uansett at jeg synes det er interessant at prisene til NYC enten holder seg lave eller går ned, mens prisene til andre steder i USA går opp. Å konkludere med at det kun skyldes Norwegian eller i hvilken grad de har påvirket prisene blir selvsagt altfor lettvindt. Akkurrat det som at folk har flydd billigere tidligere på en annen tid av året er lite relevant.

Det er skivebom i mine øyne å hevde at det Norwegian ikke har presset prisene fordi man kan fly billigere med andre selskap. De har økt konkurransen, noe de andre selskapene har tilpasset sine priser etter. Sannsynligvis har de også økt markedet med ekstra tilgjengelighet, men ikke nok om prisene faller.

hifiman
03-05-2013, 21:10
Noen som har tips når på året det er billigst å reise til New York?
Og lønner det seg å bestille veldig lang tid iforveien?
Og er hva er billigst flyplassen å reise fra iEuropa?

Edit: en del av dette ble besvart rett etter jeg postet dette.

LN-MOW
03-05-2013, 21:11
Jeg har holdt et øye med flypriser til Norge fra USAs vestkyst de siste årene, og prisene nå er etter hva jeg kan skjønne dyrere enn hva de har vært. Jeg kan ikke huske å ha betalt mer enn ca $1200 for noen av mine 10-12 rundturer. De prisene kan man se langt etter nå for samme reiser.

Prisene fra USA til Norge er langt høyere enn motsatt vei. Hvis jeg søker Atlanta-Oslo (ut uke 22 ... ) er det billigste jeg finner USD 935 med DL/KL. Alt annet er over 1100 ..

Jeg ser aldri noe spesielt lavere heller. Motsatt vei har jeg sett priser rundt det halve ...

FestiVal
04-05-2013, 12:29
Vi tenkte på å feire jul og nyttår i thailand og har i den forbindelse sjekket litt priser. Jeg har funnet ut at DU er nest dyrest av de alternativ jeg har sett på. Kun TG som var dyrere.... Jeg velger heller ett nettverksselskap som også er billigere en DU...

ValdaIsaksson
04-05-2013, 18:51
- Priserne til New York er vel meget ens når det ikke er ferie og jeg har snildt fundet fly til under 3.000,- tur/retur (de fleste gange med United). Sommerferien er rigtig dyr.

- Jeg har selv haft held mine rejser omkring et par måneder før afrejse, 2-3 måneder før.

- Priserne fra italienske lufthavne er tit noget billigere end resten af Europa, så hvis du kan skaffe dig en billig billet til enten Milano eller Rom så prøv at se efter derfra. Jeg er tit rigtig fleksibel omkring det (det kan dog være en omvej lige til New York).