View Full Version : Flere som reiser alene?
Hei alle sammen!
lurte egentlig bare på om det er flere enn meg som reiser alene rundt om i verden ?
veldig mange som kikker rart på meg når jeg sier at jeg skal reise alene.
personlig synes jeg det er kjempegreit du kan bestemme alt selv :)
flere som har negative/positive opplevelser med å reise alene ?
diskuter i vei!
jameson82
02-05-2013, 19:21
Jeg har vært alene til Hawaii,Hong Kong,Australia,Samoa og New Zealand og ja, folk synes det er spesielt men kult. Det som er litt kjedelig med å reise alene er måltidene om man ikke velger en takeaway/fast food løsning.
Jeg har kun vært på én langtur alene tidligere, til San Francisco, Hawaii, Fiji og Hong Kong. Eller, besøkte en venn på Hawaii, men var alene før og etter. Skal nå ut på en ny alenetur, denne gangen uten et "påskudd" for det, så det går fremover. Stortrives med å bestemme alt selv, og det sosiale blir godt ivaretatt hvis man bor på hostell. Ble utrolig fort kjent med folk, på tross av at jeg egentlig ikke er veldig utadvent, og hadde en strålende tur.
Er enig med jameson82 at måltider er det desidert kjipeste. Men har kommet over den verste kneiken, og føler meg ikke like sær lenger når jeg spiser ute alene. Det kan være greit å søke på "solo travelling in ...." for hver av byene man skal til for tips til spisesteder hvor man ikke skiller seg veldig ut som alenereisende.
Hvis du trekker fra kosedyr, vil du finne et respektabelt antall trip-reports forfattet av forumister på solotur ..
Selv har jeg også vært på en del aleneturer rundt omkring og synes det er helt greit. Men nå har jeg aldri vært noe utpreget flokkdyr ...
Fellowplane
02-05-2013, 19:35
Tja, de fleste som reiser i forbindelse med jobben reiser vel alene, men nå regner jeg med at du mente i fritidssammenheng? Siden jeg er så "uheldig" å ha en jobb der det blir lite reising utenom den årlige firmaturen begrenser det seg uansett for meg til ferie- og fritidsreiser. Da reiser jeg hovedsakelig sammen med min bedre halvdel, men det hender at jeg tar meg en tur på egenhånd hvis hun jobber en helg og jeg vil finne på noe artig. Synes igrunn det har vært herlig iblant å bare ha seg selv å tenke på, gjøre akkurat hva man vil uten å inngå diverse shopping-kompromisser, hehe. En ulempe med å reise alene er at opplevelsene for meg gjerne blir bedre dersom jeg deler de med noen. Nå finnes det jo en løsning på det også, nemlig å lage en liverapport her på flyprat. Gjør man den litt spennende vil det garantert være mange som følger med ettersom man oppdaterer. Så da har man plutselig et dusin forumskribenter med seg på reisen uten at de må forlate godstolen. :-)
ja tenkte på fritidsreiser ikke jobbsammenheng
ser at flere synes at det kjipeste er måltidene og det skal jeg være enig i men for min del har det blitt en vane.
vil også anbefale og melde seg på forskjellige aktiviteter dit du drar møter masse nye folk på denne måten, hostel har jeg aldri prøvd men det virker mer sosialt en hotell som jeg pleier å ligge på.
ja trip-reports virker som en god ide,jeg er ganske ny på forumet men kanskje jeg skal begynne å skrive en , skal til Gdansk førstkommende tirsdag og Barcelona den 26 mai :)
Jeg har reist alene siden jeg var 16 år. Jeg har vært i mange Asia land, Austalia, Nord Afrika,USA og Karibien. Det kjedelige er jo som nevnt og spise ute. Jeg tyr ofte til roomservice. ;)
Jeg har reist alene siden jeg var 16 år. Jeg har vært i mange Asia land, Austalia, Nord Afrika,USA og Karibien. Det kjedelige er jo som nevnt og spise ute. Jeg tyr ofte til roomservice. ;)
Roomservice :) må få ordnet meg et hotellrom som tilbyr dette,har aldri prøvd det
tror hotellet jeg skal overnatte i Barcelona har :)
Hvordan pleier dere å løse "utfordringen" med måltidene, da, foruten takeaway/roomservice?
Selv ser jeg an stedet før jeg går inn, og har litt magefølelse på om jeg vil føle meg komfortabel alene eller ikke. Det blir gjerne til at jeg spiser mer på kafeer enn restauranter.
Hvordan pleier dere å løse "utfordringen" med måltidene, da, foruten takeaway/roomservice?
Går gjerne på litt mer uformelle steder og har gjerne med meg en pocketbok e.l.. Er man i en storby er det egentlig mindre vesentlig - det er jo mye forretningsfolk ute og spiser alene også.
Nåtildags er jo mobilen en grei fordypelsesgreie .. ;)
Jeg reiser ofte alene og trives godt med det. Alltid hyggelig å ha selskap, men det er bedreå reise alene enn ikke å reise i det hele tatt.
Måltidene syns jeg ikke er noe problem. Tar med en bok eller guidebok og kart og planlegger neste dag. Når behovet for selskap melder seg, er som regel bardisken en sikker vinner.
Chriscross
02-05-2013, 20:57
Veldig glad i alenereising siden en da kan velge alt selv, inkludert reiserute og klasse:-).
Når det gjelder spising blir det jo lett roomservice eller McDonalds etc. Restaurant kan være farlig. Jle forsøkt sjekket opp på et restauranttoalett i Sao Paulo av en homse, men når en har rundet 30 må en jo bare ta det som et kompliment:-)
90% af mine rejser er solo. Jeg bestiller næsten aldrig roomservice; ser ikke noget problem i at spise på restaurant alene. Har ofte en bog eller iPad med.
Ser ikke problemet med å spise på restaurant alane. Selv dro jeg alene til Lyon med det ærend kun for å spise (alene) på restaurant
Selv ser jeg an stedet før jeg går inn, og har litt magefølelse på om jeg vil føle meg komfortabel alene eller ikke. Det blir gjerne til at jeg spiser mer på kafeer enn restauranter.
i Norge leser jeg avisa når jeg skal ut å spise.I utlandet har jeg bestandig med noe å lese ilomma.
På bar/pub så er det ikke noe problem bare å sitte ved bardisk, min erfaring er at det noen ganger er lettere å bli kjent med folk
I utlandet enn inorge, kanskje det sier litt om hvilken type folkeslag vi er inorge?
Ja, reiser i ny og ne alene. Det er gjerne når jeg skal benytte meg av bonusreiser osv hvor en e avhengig av å reise på et betemt tidspunkt. Synes det er helt greit. Liker å reise, og synes det er fin avslapping å dra alene. Ingen å forholde seg til.
Jeg trives godt med andre på tur, og så trives jeg godt i eget selskap siden jeg oppfører meg høfflig og pent overfor meg selv. Fordelen er jo at jeg stort sett er samkjørt med meg selv på hva jeg vil, selv om jeg noen ganger er i tvil eller uenig med meg selv om hva som er best :) Dog synes jeg det kan virke noe slitsom å reise alene i enkelte land/områder der man må passe på alt mulig rart hele tiden og kanskje løper en relativt stor risiko for å bli dårlig. Har jeg reist mye i jobbsammenheng på kort tid er det flott med en ferietur sammen med andre. Men har jeg reist mye sammen med andre så blir jeg rastløs og ønsker meg ferie alene.
Går gjerne på litt mer uformelle steder og har gjerne med meg en pocketbok e.l.. Er man i en storby er det egentlig mindre vesentlig - det er jo mye forretningsfolk ute og spiser alene også.
Her er vi to på linje tror jeg, en pocket-bok eller en reisebok om det er ting som fremdeles skal utforskes. Romservice har jeg aldri brukt, halve moroa er jo å prøve spennende mat og spisesteder, gjerne utenfor turistløypa. I USofA (og en del andre steder) er det jo også ofte man kan sitte ved (bar)disken, da er det jo lettere å komme i kontakt med andre og føles kanskje mindre ensomt.
Bizflyer
02-05-2013, 21:08
Så lenge man har en reisekamerat med samme interesser og enighet om reiseplaner på forhånd er det helt topp å reise sammen. Egentlig er det nokså gørr å reise alene, med mindre man har kjente på reisemålet da.
Det å gå på byen alene er jo også ganske gørr kjedelig i en by du ikke kjenner noen. Andre er kanskje bedre på å komme i kontakt med fremmede, men det er ikke alltid man finner noen som er allright å prate med heller da.
Men smak og behag, heter det vel?
BF:cool2
Så lenge man har en reisekamerat med samme interesser og enighet om reiseplaner på forhånd er det helt topp å reise sammen. Egentlig er det nokså gørr å reise alene, med mindre man har kjente på reisemålet da.
Det å gå på byen alene er jo også ganske gørr kjedelig i en by du ikke kjenner noen. Andre er kanskje bedre på å komme i kontakt med fremmede, men det er ikke alltid man finner noen som er allright å prate med heller da.
Men smak og behag, heter det vel?
BF:cool2
Ja det er det, noen trives med å reise alene andre ikke
Og noe er også flinkere å komme i kontakt med nye mennesker
Jeg har reist mye alene det siste året, og det har egentlig stort sett vært helt alright. Har ikke følt det awkward å spise ute på restauranter. På de plassene jeg har vært har det vært mange andre soloreisende, så det har sjeldent vært et problem. Minnes dog en middag i D.C i fjor. Fikk et bord for meg selv på TGI Fridays. Rett etter jeg fikk satt meg, kom det en svær familie med barn, barnebarn, svigerbarn og det-som-værre-er-barn og skulle feire bursdag til grandma på noen-og-sytti. Da følte jeg litt på stusseligheten oppi alt, men det gikk greit :)
Det beste med å reise alene er at jeg stort sett får gjort alt jeg vil se og oppleve, uten å måtte diskutere og rettferdigjøre alt med en eller flere.
Edit: Når det er sagt, er det jo ingenting som er bedre enn å reise sammen med familie eller gode venner. Men det er ikke alltid timeplanen strekker til, og vil man da oppleve verden så må man for all del ikke skylde på at man ikke har noen å reise sammen med. Reis og opplev verden, om så det må skje alene :)
no-backpacker
02-05-2013, 21:13
Hei og hå fra Malta!
Ja, jeg reiser mye både med og uten mann. Når jeg reiser alene er det stort sett kombinert jobb/fritid og da har jeg alltid et program. Bortsett fra denne turen her.... Jeg syntes det var en veldig god idee med 17 dager i sol og varme da jeg bestilte turen. Jo nærmere avreisen nærmet seg, jo mer bekymret ble jeg for at jeg skulle bli VELDIG ensom.
Nå er jeg halvveis i oppholdet og så langt har det gått bra. De første 5 dagene hadde jeg ikke lounge og da var det litt stusselig med måltidene ja... Løsningen ble et pizzastykke i hånden!
Etter at jeg betalte for lounge ble det hele litt bedre og i dag gikk jeg et godt stykke utenfor comfortsonen min og gikk på "the managers cocktail reception", eller noe i den duren der.
De fleste venninnene mine sier at jeg er en tøffing som reiser både til Asia, USA og til "syden" alene. Ikke vet jeg, men jeg tror det er mindre vanlig at jenter/damer reiser alene enn gutter/menn.
Nå skal det sies at jeg alltid bor på 5* hotell når jeg reiser alene. Det føles av en eller annen grunn litt tryggere. Da jeg var i Beijing og ble skikkelig syk var jeg glad jeg bodde på IC, der jeg også er RA.
Xxx.
Jeg har reist mye alene det siste året, og det har egentlig stort sett vært helt alright. Har ikke følt det awkward å spise ute på restauranter. På de plassene jeg har vært har det vært mange andre soloreisende, så det har sjeldent vært et problem. Minnes dog en middag i D.C i fjor. Fikk et bord for meg selv på TGI Fridays. Rett etter jeg fikk satt meg, kom det en svær familie med barn, barnebarn, svigerbarn og det-som-værre-er-barn og skulle feire bursdag til grandma på noen-og-sytti. Da følte jeg litt på stusseligheten oppi alt, men det gikk greit :)
Det beste med å reise alene er at jeg stort sett får gjort alt jeg vil se og oppleve, uten å måtte diskutere og rettferdigjøre alt med en eller flere.
Ja helt enig å diskture med folk på ferie er kjedlige greier
no-backpacker
02-05-2013, 21:17
Edit: Når det er sagt, er det jo ingenting som er bedre enn å reise sammen med familie eller gode venner. Men det er ikke alltid timeplanen strekker til, og vil man da oppleve verden så må man for all del ikke skylde på at man ikke har noen å reise sammen med. Reis og opplev verden, om så det må skje alene :)
Haha, veldig vittig at du skrev akkurat det. Her på Malta er ALLE sammen med noen og jeg bor midt i partyområdet. Da føler man seg plutselig mer ensom ja... I storbyene er det enklere, da "blender" man inn på en helt annen måte.
PS. Jeg heter også Cecilie.....:)
Xxx.
Nå skal det sies at jeg alltid bor på 5* hotell når jeg reiser alene. Det føles av en eller annen grunn litt tryggere.
Xxx.
Jeg bor også alltid godt på reiser alene; Grunnen er dog fordi jeg da som oftest tar kvelden tidligere og dermed bruker mere tid på hotellet enn når jeg reiser med følge.
Twin Otter
02-05-2013, 21:29
Hei,
Jeg heller nok litt mot begge deler. Kjekt å reise på tur med min bedre halvdel. Men da reiser vi til en konkret plass for å bli der. Men noen ganger kan hun faktisk bli med på alternative routinger for å få en ekstra flytype eller to. Men det hører til de få tilfellene.
Jeg og mange andre har jo den sære hobbyen at vi reiser kun for reisen sin del (flyturen). De turene får jeg ha får meg selv. Prøver å få til et par slike turer i året gjerne inkludert litt planespotting underveis.
Ellers har jeg reist på langturer på egenhånd også. Bl.a i Asia i 2007 og USA i 2011.
no-backpacker
02-05-2013, 21:33
Jeg bor også alltid godt på reiser alene; Grunnen er dog fordi jeg da som oftest tar kvelden tidligere og dermed bruker mere tid på hotellet enn når jeg reiser med følge.
Ja, det er også en av grunnene mine, at hotellets fasiliteter og rommet brukes mye mer når jeg er alene. :) MEN hovedgrunnen er nok at jeg (og mannen) føler at det er litt tryggere, spesielt med tanke på sykdom ol. Det skjer ikke ofte, men når det skjer er det VELDIG greit at hotellet tar godt vare på en, ordner med lege osv...
Xxx.
AirbusTrond
02-05-2013, 21:43
Reiser oftest og svært gjerne alene! Litt av vitsen med å reise er jo å "føle seg litt borte vekk", og frihetsfølelsen kommer best år man er helt fri - også fra venner, familie og bekjente. Ikke minst er det svært behagelig å sove til 11 en dag, spise lunsj svært sent en annen dag, og være ute til 04 dagen etter - uten at det går ut over noen andres planer og lyster.
En del globetrottere foretrekker å reise alene, slik at reiseopplevelsen blir viktigere en reisefølget, og det er noe jeg lett kan kjenne meg igjen. Dog må det sies at enkelte typer turer, f.eks. whisky-turene til Skottland er klart best sammen med noen.
Det er jo så mange slags reiser...
robertaas
02-05-2013, 21:52
Reiser som oftest alene og utsatte lenge å reise til Maldivene da det er veldig honeymoon-destinasjon. Hadde det utmerket der da jeg reiste med Club Med. Blir alltid kjent med GMs og GOs med masse tips om andre destinasjoner når jeg er på Club Med. På restaurantene bruker de ha større bord hvor alle er velkomne. Hadde 5 opphold på Club Med i 2012. :cool:
http://lh3.googleusercontent.com/-bpUQ20DfT_E/T4dXdkq9FwI/AAAAAAAADOk/C31fC7Amo7k/s912/IMG_411.JPG
http://picasaweb.google.com/robertaas/TurksCaicosApril2012#slideshow/5730645216423909122
Reiser alene, blir kjent med folk på hostell jeg spiser med, reiser videre, repeat.
Reiser som oftest alene og utsatte lenge å reise til Maldivene da det er veldig honeymoon-destinasjon. Hadde det utmerket der da jeg reiste med Club Med. Blir alltid kjent med GMs og GOs med masse tips om andre destinasjoner når jeg er på Club Med. På restaurantene bruker de ha større bord hvor alle er velkomne. Hadde 5 opphold på Club Med i 2012. :cool:
http://lh3.googleusercontent.com/-bpUQ20DfT_E/T4dXdkq9FwI/AAAAAAAADOk/C31fC7Amo7k/s912/IMG_411.JPG
http://picasaweb.google.com/robertaas/TurksCaicosApril2012#slideshow/5730645216423909122
Kunne du forklart hva club med er for noe? Høres intressant ut
Reiste alene for første gang tidligere i år. Lærte i hvertfall at jeg foretrekker å ha med reisefølge. Nå har jeg som regel sammenfallende interesser med reisefølge da, så slipper konflikter der. Når det er sagt så føltes det mer og mer naturlig å reise alene etter hvert. Får vel bare bli vandt til det hvis jeg skal rekke over alt jeg vil før man blir til jord igjen ;)
robertaas
02-05-2013, 22:17
Kunne du forklart hva club med er for noe? Høres intressant ut
Club Med er en opprinnelig fransk kjede som har ca. 80 resorter verden rundt. De var først kun ved middelhavet, derav navnet. Det var de som oppfant konseptet med all inclusive. De har god mat (ellers vil franskmenn gjøre opprør), sportsaktiviteter, kurs og show. I tillegg til vanlige hotellansatte har de animatører eller GO (Gentils Organisateurs) som står for aktiviteter og stemning, men man velger nå selv hvor involvert man vil være. Før ble man dratt med enten man ville eller ikke.
Noen av destinasjonene er veldig dominert av franskmenn og nesten alt foregår på fransk, noen er det mere blandet med engelsk og noen er det nesten kun engelsk. Har bodd i Frankrike så dette er ikke noe issue for meg, men man kan føle seg litt utenfor om man drar til en resort hvor det meste går å et språk man ikke forstår selv om de prøver være inkluderende. Noen av resortene har 18-årsgrense, andre er veldig barnevennlige. Som oftest har de fine strender og gode bademuligheter, men rommene ligger ofte litt etter andre i standard. De har ikke roomservice og det forventes ikke at det tipses, begge delene gir tilpassingsvansker for endel reisende fra USA.
Roomservice :) må få ordnet meg et hotellrom som tilbyr dette,har aldri prøvd det
tror hotellet jeg skal overnatte i Barcelona har :)
Vær obs på at mange hoteller ikke har spesielt bra utvalg når det kommer roomservice. Når jeg bestillte Chiken nugets på hotellet i Bangkok tror jeg de gikk til mcdonalds... De hadde bare tatt en tannpirker igjenom nuggetsene og låst den med en oliven :D Dette var et meget bra hotel Centara Grand at Centralworld. Så jeg ble litt overasket.
Club Med er en opprinnelig fransk kjede som har ca. 80 resorter verden rundt. De var først kun ved middelhavet, derav navnet. Det var de som oppfant konseptet med all inclusive. De har god mat (ellers vil franskmenn gjøre opprør), sportsaktiviteter, kurs og show. I tillegg til vanlige hotellansatte har de animatører eller GO (Gentils Organisateurs) som står for aktiviteter og stemning, men man velger nå selv hvor involvert man vil være. Før ble man dratt med enten man ville eller ikke.
Noen av destinasjonene er veldig dominert av franskmenn og nesten alt foregår på fransk, noen er det mere blandet med engelsk og noen er det nesten kun engelsk. Har bodd i Frankrike så dette er ikke noe issue for meg, men man kan føle seg litt utenfor om man drar til en resort hvor det meste går å et språk man ikke forstår selv om de prøver være inkluderende. Noen av resortene har 18-årsgrense, andre er veldig barnevennlige. Som oftest har de fine strender og gode bademuligheter, men rommene ligger ofte litt etter andre i standard. De har ikke roomservice og det forventes ikke at det tipses, begge delene gir tilpassingsvansker for endel reisende fra USA.
Ok takk for svaret, dette må jeg lese mer om :)
robertaas
02-05-2013, 22:33
Her er en artikkel som gir litt inblikk i forskjellen til mange andre resorter. Reporteren var på resorten i Turks&Caicos som jeg akkurat la ut bilde fra...
http://travel.nytimes.com/2012/02/05/travel/single-in-the-caribbean-sun.html?pagewanted=all&_r=0 (http://travel.nytimes.com/2012/02/05/travel/single-in-the-caribbean-sun.html)
De har ikke roomservice og det forventes ikke at det tipses, begge delene gir tilpassingsvansker for endel reisende fra USA.
Det finnes vel hundrevis, sikkert tusenvis, av resorts som passer beskrivelsen din (bortsett fra det med språk) hvor det stort sett er amerikanere som bor.
Man får den servicen man betaler for. Og når det kommer til all inclusive, så er room service ingen selvfølge og tips gjerne inkludert i prisen man betaler.
All inclusive har forøvrig ofte god verdi når man reiser alene. Det begrenser seg hvor mye dyrere det kan være for all inclusive. Og mens man andre steder ofte betaler samme pris uavhengig av om man er en eller to på rommet, gir noen all inclusive steder en ikke ubetydelig lavere pris om man er alene på rommet. Når jeg var i Mexico i fjor, betalte jeg mindre for all inclusive enn hva jeg ville endt opp med å betale for tilsvarende standard uten noe inkludert.
Selvsagt avhenger det av hvor man er, men når det kommer til det å spise når man reiser alene, har buffeter reddet meg noen ganger. Å spise alene gjør jeg gjerne, men all dødtiden når man venter på å bestille, venter på maten og venter på å få betale, den klarer jeg meg godt uten.
jameson82
02-05-2013, 22:57
. Restaurant kan være farlig. Jle forsøkt sjekket opp på et restauranttoalett i Sao Paulo av en homse, men når en har rundet 30 må en jo bare ta det som et kompliment:-)
Haha. Skjedde meg i Auckland også Det spesielle var at han påstå han var 100% navahoindianer homo
Fjordheim
02-05-2013, 22:58
Stortrives med å reise med venner, stortrives med å reise med kollegaer i jobben, men nesten halvparten av mine reiser (private reiser) så reiser jeg alene, og stortrives da også.
Mat har aldri vært noe problem, aldri hatt noe problem med å få et bord for en person på restauranter, og mange ganger har jeg blitt invitert til andre sitt bord nesten før jeg har fått drikke servert.
Mao., lettere å komme i kontakt med ukjente når man reiser alene også.
Digresjon; skal til London i september sammen med venner, men skal til meelom europa i juli alene; og gleder meg mest til den siste turen faktisk. :)
Mvh
Fjordheim
Jeg har reist alene på de fleste av de lengre reisene mine og det har gått helt fint. Det fine med å reise alene er som nevnt at man står fritt til å velge det man har lyst til å gjøre, uten å måtte tenke på noen andre. Det negative er jo at det alltid er hyggelig å kunne dele nye opplevelser med venner eller familie/kjæreste.
Som nevnt her er kanskje det å spise ute det aller kjipeste. Man føler seg veldig ensom når man sitter helt alene på restaurant, mens alle andre rundt en er sammen med noen. Men hvis man spiser litt tidlig, sånn 4/5 tiden, så slipper man som regel unna "romantisk-middag-tiden". Dessuten virker det som servitørene er litt ekstra hyggelige hvis man er alene (kanskje de syns synd på en...)
Som soloreisende er det greit med et hotell som holder litt standard. Greit å kunne komme tilbake til et "trygt" sted hvis noe først skulle skje. Og siden man reiser alene blir det ofte til at man tilbringer litt mer tid på rommet enn ellers. Baksiden er jo selvfølgelig at reisen blir dobbelt så dyr når man ikke kan dele regningen på hotell og diverse på to :(
Men som andre har sagt her: det er bedre å reise alene, enn ikke å reise i det hele tatt!
Reiser masse alene og litt isammen med andre. Bestemte meg for noen år siden at jeg hadde lyst til å se "det hele" og at jeg sannsynligvis var nokså alene om å faktisk ville gjennomføre alle ideene mine. Så da bestemte jeg meg for å gi gass.
Jeg velger også restauranter med omhu, men oppdager at den eneste som syntes solo-dining er wierd er en selv og evt super par-aktige gjester som neppe har vært single mer enn 15 min om gangen i sitt voksne liv.
Turene i jobb og privat har gitt meg kollosalt mange og iblant sære opplevelser jeg aldri ville fått om jeg hadde sittet hjemme og ventet på at noen skulle blitt meg.
Samtidig blir man desverre også så selvstendig at det ikke hjelper mest i fht å få seg et normalt liv med kjærring og Volvo 244
Reiser masse alene og litt isammen med andre. Bestemte meg for noen år siden at jeg hadde lyst til å se "det hele" og at jeg sannsynligvis var nokså alene om å faktisk ville gjennomføre alle ideene mine. Så da bestemte jeg meg for å gi gass.
Jeg velger også restauranter med omhu, men oppdager at den eneste som syntes solo-dining er wierd er en selv og evt super par-aktige gjester som neppe har vært single mer enn 15 min om gangen i sitt voksne liv.
Turene i jobb og privat har gitt meg kollosalt mange og iblant sære opplevelser jeg aldri ville fått om jeg hadde sittet hjemme og ventet på at noen skulle blitt meg.
Samtidig blir man desverre også så selvstendig at det ikke hjelper mest i fht å få seg et normalt liv med kjærring og Volvo 244
veldig artig skrevet det siste der :)
Reiser en del på turer hvert år, mest med venner og noe alene, alt etter hva formålet med reisen er. I år har jeg reist med noen til Philliphinene, Stuttgart og Amsterdam, mens alene til London (formålet var å shoppe i januar salget). Skal til Wien alene senere i mai. Men det er ikke så ofte at jeg sier til folk at jeg reiser alene. Da vil folk stusse litt på hvorfor jeg gjør det og vil synes at det er rart. Jeg syns at det kan være en fordel å reise alene. Da får man liksom sett og gjort det man vil. Å spise alene i en restaurant har jeg ingenting imot. Har gjort det mange ganger. MEn selvfølgelig er det og kjekt å reise sammen med noen, alt etter.
Islending
03-05-2013, 14:34
Jeg reiser for det meste alene. Da kan jeg velge fritt hva jeg ønsker å gjøre, og det blir lettere å bli kjent med nye folk.
Å spise alene på restaurant går for det meste fint, men har hatt et par kleine episoder, bl.a. på koreansk bbq i Seoul der jeg endte opp med å bestille et måltid som kunne matet en hel familie i en uke... :)
Reiser også alene, men foretrekker storbyer der det er mye å se på. Viktig å aktivere seg, å spise ute alene er ingen problem. Liker å spise på bedre steder, selv der ser man også folk spise alene. Bo godt er også viktig, roomservice har jeg testet kun for å se hva kvalitet av mat som leveres.
Fordelen med å reise er som andre skriver; friheten, koble helt av fra hverdagen.
Tenkte det ville bli kjedelig første gangen....men etterhvert kan jeg knapt tenke meg noe annet.
Reiser for tiden som regel alene, og utrolig nok går det bra hver gang. Selv ikke land som Vest-Sahara, Sørlige Afrika, Bangladesh og Maldivene for å nevne noen har skremt meg. Det blir ikke like mye :drink når en er alene, og dermed blir dagene derpå mye mer effektive og en får sett mye.
I farten kommer jeg bare på 2 ting som er litt negativt med å reise alene.
1 Det blir litt dyrere da en ikke kan dele en del utgifter som hotell og transport.
2 Å få tatt et godt bilde av seg selv på destinasjonen. Jeg må ofte spør 4-5 vilt fremmede for å få et godt bilde/minne. Utrolig hvor dårlig enkelte håndterer et kamera :headbang
Reiser for tiden som regel alene, og utrolig nok går det bra hver gang. Selv ikke land som Vest-Sahara, Sørlige Afrika, Bangladesh og Maldivene for å nevne noen har skremt meg. Det blir ikke like mye :drink når en er alene, og dermed blir dagene derpå mye mer effektive og en får sett mye.
I farten kommer jeg bare på 2 ting som er litt negativt med å reise alene.
1 Det blir litt dyrere da en ikke kan dele en del utgifter som hotell og transport.
2 Å få tatt et godt bilde av seg selv på destinasjonen. Jeg må ofte spør 4-5 vilt fremmede for å få et godt bilde/minne. Utrolig hvor dårlig enkelte håndterer et kamera :headbang
Alkohol drikker jeg ikke mye av jeg heller når jeg reiser alene, føler meg tryggere da. Men et glass eller to siden av maten skader ikke :)
hellbilly
03-05-2013, 21:24
Min jomfrutur som soloreisende blir nå i Juni da jeg reiser over til Tennessee for CMA Fest i Nashville. Nå har jeg vært i Nashville 6 ganger før, men da med enten familie eller venner. Mulig at jeg også tar en road trip til Memphis.
Må innrømme at jeg er litt spent, men programmet er tight med konserter fra morgen til kveld så jeg skal nok få tiden til å gå :)
Min jomfrutur som soloreisende blir nå i Juni da jeg reiser over til Tennessee for CMA Fest i Nashville. Nå har jeg vært i Nashville 6 ganger før, men da med enten familie eller venner. Mulig at jeg også tar en road trip til Memphis.
Må innrømme at jeg er litt spent, men programmet er tight med konserter fra morgen til kveld så jeg skal nok få tiden til å gå :)
Tror du kommer til å få en kjempetur, selv om du er alene:)
God tur :)
hellbilly
03-05-2013, 22:05
Tror du kommer til å få en kjempetur, selv om du er alene:)
God tur :)
Takk for det hifiman :)
Har egentleg ikkje reist på nokon "oppdagelsesturar" åleine, bortsett frå til/i Australia då eg var student der, og hadde sjølvsagt nokre dagar åleine før eg vart kjendt med folk. Inngangsporten var eit hostell, der eg også trefte dei eg delte hus med resten av opphaldet. Hadde nokre småturar i Australia og til NZ, men då trefte eg kjendsfolk innimellom. Elles har eg reist litt åleine i samband med jobb, og utvida reisa med eit par dagar. Hostellopplevingane eg har hatt var knall (men eg var jo litt yngre då...), så det kan anbefalast. Det har blitt litt "rarare" å reise no når eg har nokon som set heime, då vil eg helst ha ho med meg.
Einig i at det av og til er litt rart å ete åleine, og det blir for lettvinte løysingar. Eg synst også at det er litt vanskeleg å vere "god turist" åleine, det kan fort bli litt vel interessant å sitte på hotellet å slappe av og lese bok istadenfor å sjå seg rundt. Det tykkjer eg er enklare i godt selskap.
Har mange turer alene, enten som turist eller i jobb/organisasjonsærend. Det er pluss og minus med begge sider.
Men har ingenting imot å reise alene. Veldig effektiv ferieform. Men noe mer enn en helg liker jeg ikke.
Samt at jeg da gjerne foretrekker å dra til litt mer sosiale land enn Norge om jeg drar alene.
Kan være veldig vanskelig å komme i kontakt med folk her.
Skal ikke langt utenfor Norge før det er både enkelt og svært trivelig å komme i prat med folk på steder ute og inne.
Har mange turer alene, enten som turist eller i jobb/organisasjonsærend. Det er pluss og minus med begge sider.
Men har ingenting imot å reise alene. Veldig effektiv ferieform. Men noe mer enn en helg liker jeg ikke.
Samt at jeg da gjerne foretrekker å dra til litt mer sosiale land enn Norge om jeg drar alene.
Kan være veldig vanskelig å komme i kontakt med folk her.
Skal ikke langt utenfor Norge før det er både enkelt og svært trivelig å komme i prat med folk på steder ute og inne.
Helt enig med det du sier angående at det er enklere å komme i kontakt med folk i utlandet enn i norge
Litt synd at det er sånn, men heldgvis er det unntak noen ganger.
no-backpacker
03-05-2013, 22:39
Einig i at det av og til er litt rart å ete åleine, og det blir for lettvinte løysingar. Eg synst også at det er litt vanskeleg å vere "god turist" åleine, det kan fort bli litt vel interessant å sitte på hotellet å slappe av og lese bok istadenfor å sjå seg rundt. Det tykkjer eg er enklare i godt selskap.
Der er jeg veldig enig med deg! Å sightseeinge alene er ikke like gøy som sammen med mannen. Jeg drar sjeldent på de store utfluktene når jeg reiser alene. Er jeg i storbyer tar jeg gjerne undergrunnsbanen og utforsker lokalområdet, men de store utfluktene gjør jeg med mannen. Venner reiser jeg sjeldent med, ser for meg at det blir for mye styr og for mange hensyn å ta. :) Har kun en venninne som jeg reiser sammen med og vi drar enten til "syden" eller en storby en eller to ganger i året. Vi bor dog på hvert vårt rom.
Xxx.
Har reist både med fullpakke (kjerring+unger) tidligere, men må innrømme at det beste er å reise alene. Merker at når jeg drar sammen med andre nå så er blir jeg lettere frustrert når jeg må forholde meg til andre. Har ikke noen problemer med å gå ut å spise alene, eller surre rundt i en by uten mål og mening.
Men siden jeg fikk dame igjen så må jeg drasse rundt på henne når jeg er ute å reiser, så de eneste alene reisene jeg får heretter blir vel når jeg skal en liten tur til Norge og ha ferie med unga :)
Har reist både med fullpakke (kjerring+unger) tidligere, men må innrømme at det beste er å reise alene. Merker at når jeg drar sammen med andre nå så er blir jeg lettere frustrert når jeg må forholde meg til andre. Har ikke noen problemer med å gå ut å spise alene, eller surre rundt i en by uten mål og mening.
Men siden jeg fikk dame igjen så må jeg drasse rundt på henne når jeg er ute å reiser, så de eneste alene reisene jeg får heretter blir vel når jeg skal en liten tur til Norge og ha ferie med unga :)
Fint at det er flere som blir frustrert når man må forholde seg til andre...
DCHalvorsen
03-05-2013, 23:14
Å reise litt alene er en fornøyelse alle egentlig bør unne seg. Skjønt det kan være litt utfordrende å begynne med det dersom man allerede er tungt etablert i venne- og / eller familiesettinger. Men - det er en fin måte å bli bedre kjent med seg selv på, både ved å takle utfordringer og å kjenne litt på den gode frihetsfølelsen.
Ser en del av innleggene problematiserer det å spise ute. Det har jeg aldri sett på som noe problem, men velger konsekvent pub'en, kneipen eller den folkelige kafeen - der alt slags folk går. Kveldene kan tidvis bli litt lange, men en god bok på hotellrommet, en tilfeldig tur med trikken, eller ett eller annet tilfeldig valgt kulturarrangement blir som regel løsningen.
Og så det som mange nevner - så enkelt det er å komme i kontakt med folk når man reiser alene.
skullis85
03-05-2013, 23:51
Har ikke reist alene mange ganger, men har aldri vært så "lite" alene som jeg har vært når jeg har reist alene. Kan absolutt anbefales.
Jeg bodde på hostel og vil nok anbefale det fremfor et hotell, vanligvis flere andre som er alene der også.
Det er også mange flere som tar kontakt vanligvis når de ser at du ikke er i en "svær" gjeng. Har nok litt med barrierer å gjøre :)
no-backpacker
04-05-2013, 00:14
Ser at dere alle nevner dette med å komme i kontakt med andre. Mulig jeg er litt vel overnervøs her, men jeg synes det til tider kan være litt problematisk når man er dame alene på tur. Dette har jeg spesielt merket her på Malta der det er mest feriefolk og lite forretningsfolk. De få som har snakket til meg uoppfordret har stort sett vært enten de som jobber på hotellet, sleske degoser som vil at jeg skal handle hos de eller fulle menn. Noen er bare ute etter en ting... de spør til og med om jeg er alene! Og bare så det er sagt, jeg er snart 40 og ser ikke ut som Barbie... langt i fra... tror det må være alkoholen... :-D
(Rettelse: Det er ikke problematisk, men antageligvis noe vi damer må tenke litt mer på enn dere menn.)
Xxx.
Helt enig med det du sier angående at det er enklere å komme i kontakt med folk i utlandet enn i norge
Litt synd at det er sånn, men heldgvis er det unntak noen ganger.
På den annen side er det sjelden enklere å ta kontakt enn når man er på andre siden av jorda og finner ut at karen på nabobordet tilfeldigvis er norsk ;)
På den annen side er det sjelden enklere å ta kontakt enn når man er på andre siden av jorda og finner ut at karen på nabobordet tilfeldigvis er norsk ;)
Ja har opplevde det noen ganger , en gang i London da jeg var så uheldig å komme bort i en person på subwayen og jeg sa pardon me og han sa det går bra på ren Stavanger dialekt
AirbusTrond
04-05-2013, 10:55
Ble en lang og interessant tråd dette. Mest av alt viser det kanskje hvor forskjellige folk er, og at det finnes så mange måter å reise på - alt fra utelukkende sosiale turer - type "gutter på fotballtur", til lengre reiser - der reisen også kan være som en slags indre reise, som en parallell til de ensomme fjellvandreren.
Det virker også at folk er ganske forskjellige når det kommer til inntak av mat og alkohol. Selv har jeg stor interesse for begge disse områdene, på "alle måter".:spin - og god mat, gjerne på topprestauranter, er noe jeg klart prioriterer foran dyre hoteller. De siste årene har jeg spist på topprestauranter både i Valencia og Istanbul, og disse måltidene er så interessante i seg selv at man ikke rekker å føle seg alene. Og så ser jeg fram til trestjernersrestauranten Arzak i San Sebastian. :) Og noe av grunnen til å reise til utlaet er da billigere drikke? Det gir jo også for meg et ofte helt nødvendig sosialt lim - og i barer treffer man gjerne interessante og hyggelige folk, innstilt på en prat. :drink Ellers er virkelig fortausrestauranter å foretrekke år man reiser alene, slik at man kan observere folkelivet.
Ellers så vil nok reisemålene for en alenereisende også variere en del med alder. Det er nok lettere å reise alene når man holder seg godt under 50, og ugdomskategorien 20-35 har det nok aller lettest. Har en onkel som er sosialantropolog og har reist mye, han synes ikke det er kjekt å reise alene etter at ha har passer 60, da han i stadig større grad blir oppfattet som en gammal enslig pensjonist - skjønt det finnes en del av disse som også hygger seg - som den eldre amerikaneren som engasjerte ved bordene en litt sen ettermiddag i Yalta. :D Selv har jeg som mål å reise mer til de "klassiske byene" i Europa år jeg blir eldre, slik som Firenze osv, som jeg kanskje ser på som ligg kjedelig (og dyrt) nå.
Tommy777
04-05-2013, 15:15
Jeg tror dette har mye med alder å gjøre. Da jeg var yngre, reiste jeg en del på fritidsreiser alene, men i mitt voksne liv kan jeg ikke huske at jeg har reist ett eneste sted alene på ferie. Da jeg var yngre reiste jeg dog mest med kompiser.
Reiser utrolig mye i jobben alene og når jeg har fri reiser jeg selvsagt med fruen som også er reisevant, dvs er vant til å reise minst 150k miles i året eller med kamerater til diverse sportsarrangement eller andre arrangement.
Det å dra på ferie i 14 dager til syden alene (eller andre steder) uten fruen, er ikke noe jeg ville vurdert engang
Fredrik74
04-05-2013, 15:41
Jeg tror dette har mye med alder å gjøre.
Ålder och familjesituation skulle jag mena. Jag är singel så jag kan resa ensam eftersom jag inte har någon familj som jag måste/vill ha med mig. Skulle jag vara gift tror jag dock att jag skulle resa med min fru.
Jag tycker det är intressant med olika tankar om saken. Det är också intressant att många resar ensamma för frågar man runt på jobbet och så skulle nog de flesta säga att de inte gör det.
Ålder och familjesituation skulle jag mena. Jag är singel så jag kan resa ensam eftersom jag inte har någon familj som jag måste/vill ha med mig. Skulle jag vara gift tror jag dock att jag skulle resa med min fru.
Jag tycker det är intressant med olika tankar om saken. Det är också intressant att många resar ensamma för frågar man runt på jobbet och så skulle nog de flesta säga att de inte gör det.
Kan det være fordi folk er ikke vil innrømme at dem reiser alene
Jeg personlig "skjemmes" ikke av å reise alene, jeg synes det bare viser at du kan stå på egene bein og ta ansvar.
Dessuten så lærer du deg selv å kjenne.
Jeg personlig "skjemmes" ikke av å reise alene, jeg synes det bare viser at du kan stå på egene bein og ta ansvar.
Kan kanskje også skyldes at vi som har mye tid til å være på forum har den tiden fordi vi er single og barnløse. Tror ihvertfall det er større andel single blant de aktive forummedlemmene enn på den jevne arbeidsplass.
Ellers er jeg enig med Fredrik og Tommy. Hadde jeg vært gift og barnefull hadde jeg neppe sittet alene på verandaen i Jackson Hole og sprellet hvert år. Jeg reiser jo forøvrig en del med venner også. Det er hverken bedre eller dårligere. Bare anderledes.
Concorde98
04-05-2013, 16:14
Hei! Jeg er gift og liker og reise med min kone. jeg liker også å reise alene når jeg skal prøve nye flytyper og litt kreative routinger med mellomlandinger. Godt å se at andre her på forumet har samme interesse. Mine kolleger synes jeg er litt sprø! ;-)
Rart å tenke på i dag min første flytur med Scanair og DC 10. Tror jeg satt i raden foran røykerne! Da snakker vi ikke røyk sete...;-)
Ønsker alle en hyggelig lørdagskveld!
Mine kolleger synes jeg er litt sprø! ;-)
Det gjelder vel de fleste av oss ... 'Samhold gir styrke!' :lol:
Artig tråd ... kanskje vi er mer normale enn vi tror?
Skulle jag vara gift tror jag dock att jag skulle resa med min fru.
Erfaringsmessig har man ikke så mye valg :p
Fellowplane
04-05-2013, 16:48
Hehe, ja ser for meg reaksjonen når ferieplanene lanseres:
"Kjære, i sommer tenker jeg å legge ferien til Hawaii. Hvem som skal vanne plantene og ta inn posten sier du? Veeel....*kremt* Du blir jo her."
Kan ihvertfall være lurt å gjøre seg kjent med nærmeste nødutgang før man dropper den bomben.
Fly med oss
04-05-2013, 17:04
Lettere å finne award availability når man bare er én person som skal reise :stir
L1011-500
04-05-2013, 17:26
Reiser stort sett alene, og trives veldig godt med det. Som mange har nevnt gir det den fordelen at man har frihet til å gjøre akkurat hva man vil - når man vil.
Er jo mange som ser litt rart på meg når jeg sier at jeg reiser alene, men personlig har jeg ikke noe problem med å ha litt tid for meg selv - er ikke en person som må ha folk rundt meg til en hver tid ;)
(som regel kommer man også lettere i kontakt med andre mennesker når man reiser solo :) )
no-backpacker
04-05-2013, 18:04
Vittig, jeg er gift, jeg har barn og jeg er alene i "syden" nå. Både mann og barn er reisevant. Mannen reiser ekstremt mye i jobben, jeg reiser litt i jobb og er med mannen en del og sønnen er nesten voksen (18), så han vil ikke være med meg/oss lenger. (Kanskje fordi han har vært med oss rundt hele kloden allerede... ?)
Så nei, jeg har overhodet ikke dårlig samvittighet (eller ekteskapsproblemer for den saks skyld) fordi jeg svir av noen tusenlapper på fint hotell i "syden" mens mannen er på jobbreise i Polen og Tyskland. Jeg synes heller ikke andre som er gifte og har familie skal ha dårlig samvittighet fordi de av og til reiser alene på ferietur og faktisk trives med det.
Mannen hater forøvrig å reise til "syden", så skal jeg reise dit, må jeg enten reise med venninner eller alene. (Da sønnen var mindre reiste jeg alene med ham til "syden".)
Jeg vil dog heller reise alene enn å reise sammen med mange venninner, kanskje jeg er sær... ?
Xxx.
Jeg vil dog heller reise alene enn å reise sammen med mange venninner, kanskje jeg er sær... ?
Nja, tror nok bare du er mer selvstendig enn mange. Er sikker på at hvis du spør gjenger på tur etter 2/3 av reisen, vil mange si at det hadde vært deilig å reise alene i stedet. Om folk "innrømmer" det eller ikke er en annen sak, men jeg er sikker på at mange flere hadde reist alene hvis det ikke var for to ting: "stigma" ("det er trist å reise alene") og sikkerhet (særlig for jenter/damer).
Jeg liker begge deler. Det siste halvåret har jeg vært på én langtur alene og tre kortere (3-11 dager) turer med venner. På turen alene savnet jeg et par ganger selskap, men uten at det var ødeleggende på noen måte, storkoste meg hele veien. På turene med andre tenkte jeg selvfølgelig det motsatte et par ganger, å bestemme alt selv er deilig.
Er enig med flere tidligere i tråden - i tillegg til måltidene, er det dumt at man ikke har noen til å "pushe" en. Som nå, når jeg ligger på rommet i Zürich og svarer på denne tråden, i stedet for å utforske byen. *smekk på fingrene*
no-backpacker
04-05-2013, 20:53
Nja, tror nok bare du er mer selvstendig enn mange. Er sikker på at hvis du spør gjenger på tur etter 2/3 av reisen, vil mange si at det hadde vært deilig å reise alene i stedet. Om folk "innrømmer" det eller ikke er en annen sak, men jeg er sikker på at mange flere hadde reist alene hvis det ikke var for to ting: "stigma" ("det er trist å reise alene") og sikkerhet (særlig for jenter/damer).
Ja, jeg får ofte høre "tør du det da" og "du er en tøffing", og det er stort sett fra andre damer. Mannen får aldri høre det... :) Det samme gjaldt da jeg pendlet mellom Liverpool og Bergen. Om det var mannen som hadde pendlet var det få som hadde reagert, men fordi jeg pendlet ble det mye oppstyr. Tenke seg til å la mann og barn bo i Liverpool alene! Det var til og med folk som spurte om hvem som skulle lage mat når jeg var vekke! :)
Som mange over her har skrevet får også jeg en frihetsfølelse av å reise alene. Ikke bare fordi jeg kan gjøre hva jeg vil og når jeg vil, men det å vite at jeg ikke er avhengig av andre for å kunne se og oppleve verden gir meg en ekstrem frihetsfølelse. Og etter å ha blitt grisesyk i Beijing da jeg var helt alene, vet jeg at jeg skal takle det meste. :) Jeg tror mange damer hadde hatt godt av å reise alene, se hva de takler, gå litt utenfor sin egen komfortsone, kjenne litt på følelsen av å måtte stole på seg selv, fikse ting alene osv...
Xxx.
AirbusTrond
04-05-2013, 21:58
"stigma"
Ja, det er vel en barriere for en del. Men nå bor jo nesten halvparten av Oslos befolkning alene, stadig flere har reisemuligheter utefor "fellesferien", uten at potensielle reisefølger har fri samtidig, og med bedre økonomi reiser jo (de fleste her inne i hvert fall) på flere turer i året, så vil vel tro at det er mindre etter hvert... Dermed der det nok flere som etter hvert finner ut at det er helt OK (og har sine fordeler) å reise alene.
er det dumt at man ikke har noen til å "pushe" en
Veldig godt poeng! Det kjenner jeg meg veldig igjen i. Men, man skal jo huske på at det er ferie - så har man det bra på rommet, så er det ikke noe å skamme seg (så mye) over. :-D
robertaas
04-05-2013, 22:10
Var ute igår og spiste med noen venner og la merke til paret som satt nærmest oss. De satt begge opptatte på hver sin smartphone under hele måltidet og sa knappt ett ord, og det så ikke ut til at noen av dem ønsket være der.
Ser det enda oftere når jeg reiser, det kommer frem at reisen er et kompromiss ingen av dem er fornøyde med, dagens timeplan er det like lite enighet om og det er mange som stadig krangler eller er negative ovenfor hverandre. Selv om det har både negative og positive sider med å reise alene så føler jeg meg priviligert når jeg ser disse folkene som lider seg gjennom en feriereise.
Det er ellers også et kjent fenomen at folk som har få ferier gjennom året ser hverandre ordentlig kun i de store feriene. Det er den tiden de fleste par bryter opp. Det har vokst fra hverandre, men merker det først når det er ferie og de får mere til til å være sammen med partneren.
Tommy777
04-05-2013, 22:19
Var ute igår og spiste med noen venner og la merke til paret som satt nærmest oss. De satt begge opptatte på hver sin smartphone under hele måltidet og sa knappt ett ord, og det så ikke ut til at noen av dem ønsket være der.
Ser det enda oftere når jeg reiser, det kommer frem at reisen er et kompromiss ingen av dem er fornøyde med, dagens timeplan er det like lite enighet om og det er mange som stadig krangler eller er negative ovenfor hverandre. Selv om det har både negative og positive sider med å reise alene så føler jeg meg priviligert når jeg ser disse folkene som lider seg gjennom en feriereise.
Det er ellers også et kjent fenomen at folk som har få ferier gjennom året ser hverandre ordentlig kun i de store feriene. Det er den tiden de fleste par bryter opp. Det har vokst fra hverandre, men merker det først når det er ferie og de får mere til til å være sammen med partneren.
Kjent fenomen? Kjenner ingen som passer denne beskrivelsen.
Og så er det de som faktisk er glade for å ha funnet hverandre og setter pris på å tilbringe tid sammen... De finnes faktisk
robertaas
04-05-2013, 22:28
Og så er det de som faktisk er glade for å ha funnet hverandre og setter pris på å tilbringe tid sammen... De finnes faktisk
Selvsagt er det mange par som har det godt sammen, har da ikke sagt noe annet. Det går visst sport i å feiltolke nesten alt jeg skriver. Par som bryter opp gjør det uansett helst når det er ferie. Fellesferien og jul er også da krisesentrene får flest henvendelser. Og nei, det betyr ikke at absolutt alle par havner på krisesenter 2 ganger i året.
Tommy777
04-05-2013, 22:35
Selvsagt er det mange par som har det godt sammen, har da ikke sagt noe annet. Det går visst sport i å feiltolke nesten alt jeg skriver. Par som bryter opp gjør det uansett helst når det er ferie. Fellesferien og jul er også da krisesentrene får flest henvendelser. Og nei, det betyr ikke at absolutt alle par havner på krisesenter 2 ganger i året.
Kanskje ett norsk fenomen pga fellesferien?
Boeing_fan
04-05-2013, 22:46
Har vel aldri reist på ferie alene før. Unntaket er Bulgaria, dit reiser jeg ofte alene men det regner jeg ikke med da jeg har massevis av venner og bekjente samt noe familie dit jeg reiser til. Tror nok selv jeg ville følt meg ganske ensom alene på ferie, men det er vel smak og behag antar jeg. Om man trives med å reise alene er det jo ikke noe i veien for å gjøre det :)
no-backpacker
04-05-2013, 23:14
Ja og så er det de som er glade for å ha funnet hverandre og setter pris på å tilbringe tid sammen OG hver for seg. ;-) Å automatisk tro at folk som liker å reise alene, selv om de er gift, IKKE liker å reise sammen eller ikke har det bra sammen, er vel kanskje litt av dette "stigmaet" noen snakket om?
Nå er ikke jeg noe ekteskapsrådgiver eller psykolog, men jeg tror det er viktig at par kan ha det kjekt både sammen og hver for seg. Jeg digger å reise med mannen min, som er min beste venn og kjæreste selv etter 24 år sammen (møttes da vi var 16), men jeg synes også det er fint å reise alene.
Jeg har forøvrig også ofte lagt merke til akkurat det som robertaas skrev, at det finnes par som ikke sier ett eneste ord til hverandre under hele middagen når de er ute og spiser. Det forundrer meg, men jeg har ikke gjort noe analyse av fenomenet enda... :)
Xxx.
AirbusTrond
04-05-2013, 23:38
Bulgaria
Gi meg et bord med utsikt til gågata i Varna, gjerne på Happy, med en god stol, en forrett med sushi, etter raika, et par øl og en sigar på tampen, man kan kose seg da, uten forstyrrende prat om Erna Solberg, Opel eller problemet med rustende italienske trikker på rute 18.:colgate: Så kan man bare sitte der å være fornøyd med tilværelsen, seg selv, sin plass i verden og alle de vakre hyggelige menneskene.
Bare anderledes.
Dette oppsummerer mine tanker om å reise alene. Og hva mange som ikke har reist alene gjerne sliter med å forstå. En reise sammen med andre, kan sjelden sammenlignes med en reise alene. Den vil fortone seg annerledes. Både når det gjelder valg av reisemål og hva man fyller dagene med. Slik reiser sammen med andre, preges av hvem man reiser sammen med. En tur med gutta skiller seg fra en tur med svigers.
En tur med gutta skiller seg fra en tur med svigers.
Jeeeeez for en sammenligning !!! :drunk:
Takke meg til en aften med Flyverelgen!
Takke meg til en aften med Flyverelgen!
Eller elefanten... Jeg har som kjøreregel at jeg går og legger meg når jeg blir overrasket av hva elefanten sier.
no-backpacker
05-05-2013, 15:45
Hahaha, jeg sitter her muttens alene og ler høyt! :-D
Xxx.
Jeg har som kjøreregel at jeg går og legger meg når jeg blir overrasket av hva elefanten sier.
Hvis han faktisk sier noe, ville jeg kanskje også vurdert og lagt meg (inn?).
Ellers kom jeg på en kjempefordel ved å reise flere sammen da jeg ankom Zurich lufthavn i går, og bare måtte på do. Er man flere, så kan en stå ute og passe på bagasje mens den andre er på do ^_^
Hvis han faktisk sier noe, ville jeg kanskje også vurdert og lagt meg (inn?).
Ellers kom jeg på en kjempefordel ved å reise flere sammen da jeg ankom Zurich lufthavn i går, og bare måtte på do. Er man flere, så kan en stå ute og passe på bagasje mens den andre er på do ^_^
Godt poeng! Kjedelig å ta med bagasjen på do.
Sitter her og funderer litt... Jeg drømmer om å reise litt alene, har en veeesentlig større interesse for fly (interessen øker hver dag jeg er inne her) enn fruen. Hun synes det er ok å fly fra A til B og har NULL forståelse for mine nykker med valg av selskap, flytype og sitteplass.
Forrige turen til London var i C med BA og lounge var visst bare tull... mye bedre å gå å shoppe;)
Så derfor sitter jeg nå å lurer på en liten MR (eller tre i løpet av året) i håp om å kunne klare å erverve meg et gullkort (eller sølv) for første gang i mitt liv...
Har i hvertfall fått og betalt plass på MD80 MegaDO i biz, så er en begynnelse :)
Etter å ha lest deres synspunkter om temaet her ser jeg at jeg ikke er sprøyte gal, bare mer som "en av gutta" her inne.
Godt å se det er flere som tenker som meg :)
har en veeesentlig større interesse for fly (interessen øker hver dag jeg er inne her) enn fruen. Hun synes det er ok å fly fra A til B og har NULL forståelse for mine nykker med valg av selskap, flytype og sitteplass.
Det er faktisk et godt poeng mtp. soloreising: man slipper å rettferdiggjøre for reisefølget hvorfor man skal velge alternativet som koster 300 kr ekstra fordi en av flightene går med MD80, eller hvorfor man skal velge en avgang med vesentlige dårligere avgangstid fordi den går med A300 :p
rkvalvaa
05-05-2013, 22:16
Har reist mye alene, og heldigvis har jeg en kone som også er veldig glad i å reise, slik at vi har fått mange flotte turer sammen også.
Behovet for alenetid er alltid tilstede, spesiellt når man har små barn, så nå har jeg klart å lage en tradisjon av at jeg får meg noen langturer alene bla. for å dyrke flyinteressen. I fjor var det svippturer til Singapore og Chicago takket være LH sitt businesstilbud, og i sommer blir det 4 dager i San Francisco med United, slo til på tilbudet forleden. Både for å sikre nytt år med EBG (den turen gir ca 25' poeng alene), men også bare for å komme seg vekk og kose seg med selve reisen :-)
ENGM 911
05-05-2013, 23:30
Det å dra på ferie i 14 dager til syden alene (eller andre steder) uten fruen, er ikke noe jeg ville vurdert engang
Nygift eller??? :lol:
Nygift eller??? :lol:
Hvor er liker knappen :colgate:
no-backpacker
06-05-2013, 00:11
Hvor er liker knappen :colgate:
Den lette jeg også etter! :-D
xxx.
Jeg trives veldig godt å fly og oppholde meg på flyplasser alene, men kunne aldri tenkt meg å "utforske" en by alene. Så jeg flyr som regel for meg selv uavhengig om det er familien eller venner jeg er med også møtes vi der vi skal oppholde oss :)
Synes det er kjeempe deilig å reise alene. Kan bli kjedlig i lengden siden man ikke får delt opplevelsene, velger derfor å bytte litt på.
Jeg reiser som oftest alene, og trives best med det siden jeg kan bestemme alt selv. Møter som oftest mange hyggelige og interessante (og noen søte) mennesker på feriene jeg tar.
robertaas
06-05-2013, 20:25
Synes også det beste er å variere, men klarer ikke så ofte å få noen jeg kjenner med på tur.
Har av og til samtaler av typen:
-Hadde vært spennende med en tur til Kina.
-Bli med meg på min neste tur, du kan fortsatt få billige billetter.
-Du skal sikkert kun være der en uke, jeg kunne tenkt meg å være der litt lengere når jeg først reiser så langt.
-Det er en helgetur jeg skal på.
-???
Synes også det beste er å variere, men klarer ikke så ofte å få noen jeg kjenner med på tur.
-Du skal sikkert kun være der en uke, jeg kunne tenkt meg å være der litt lengere når jeg først reiser så langt.
-???
Ha ha ha... Kjenner meg igjen i den. Folk foreslår en uke i en storby, hvorpå jeg ramler av stolen og spør om de er helt sinnsyke.
Men fikk med kompis på helgetur til HKG ifjor. Cred til han.
Samme her, før ramlet folk av stolen hvis en tok en helg i NYC, ikke lenger... Men helg i Mumbai, Shanghai , Vancouver etc... Treffer de gulvet med et drønn, fortsatt, men med misjonærer som noen av oss endrer det seg nok om noen år..:wow:
robertaas
06-05-2013, 21:41
Samme her, før ramlet folk av stolen hvis en tok en helg i NYC, ikke lenger... Men helg i Mumbai, Shanghai , Vancouver etc... Treffer de gulvet med et drønn, fortsatt, men med misjonærer som noen av oss endrer det seg nok om noen år..:wow:
Det er ikke bare venner som reagerer. For noen år siden fant jeg billett til Toronto til 2400,- så jeg tok meg en liten helgetur dit. Ved immigration ble jeg tatt til side og gitt et skikkelig intervju av typen man nå kan se på diverse relalityserier fra forskjellige flyplasser.
Da jeg spurte bekreftet de at det ikke var vanlig at folk tar helgeturer fra Europa. Jeg fortalte så at dette var noe jeg gjorde til mange land rundtom i verden. De var visst ikke noe sjakktrekk for da kalte de inn forsterkninger med enda flere som skulle snakke med meg. De var veldig interessert i at jeg skulle vise visittkort som jeg ikke hadde med meg da det var en privat reise, og visittkort er ikke lengere så mye brukt. Etter ca. 20 minutter slapp de meg inn i Canada under tvil. :skep:skep:skep
no-backpacker
06-05-2013, 23:08
Ha ha ha... Kjenner meg igjen i den. Folk foreslår en uke i en storby, hvorpå jeg ramler av stolen og spør om de er helt sinnsyke.
Men fikk med kompis på helgetur til HKG ifjor. Cred til han.
Men kan ikke du foreslå for dem at dere resier sammen og så kan de være lenger? De få gangene jeg reiser med en venninne hender det at akkurat det skjer, bare at det er jeg som blir lenger. Når jeg reiser sammen med mannen reiser jeg ofte noen dager i forveien.
Xxx.
no-backpacker
06-05-2013, 23:12
Det er ikke bare venner som reagerer. For noen år siden fant jeg billett til Toronto til 2400,- så jeg tok meg en liten helgetur dit. Ved immigration ble jeg tatt til side og gitt et skikkelig intervju av typen man nå kan se på diverse relalityserier fra forskjellige flyplasser.
Dette er litt på siden... men... hvordan takler du jet-lag når du reiser for en helg? Dessverre takler jeg jet-lag dårligere og dårligere og kunne aldri tatt en helgetur over flere tidssoner da jeg rett og slett blir fysisk syk av jet-lag (får migrene i minst to dager...).
Xxx.
Men kan ikke du foreslå for dem at dere resier sammen og så kan de være lenger? De få gangene jeg reiser med en venninne hender det at akkurat det skjer, bare at det er jeg som blir lenger. Når jeg reiser sammen med mannen reiser jeg ofte noen dager i forveien.
Xxx.
Nå var det litt spøkefullt sagt, men gjelder først og fremst når folk prater om at de har vært 1 uke i ditt og 2 uker i datt. Ikke når man prater med venner om å dra på en tur, altså.
Jeg er ikke helt ko-ko... Eller jo... Men ikke på den måten :)
robertaas
07-05-2013, 09:59
Dette er litt på siden... men... hvordan takler du jet-lag når du reiser for en helg? Dessverre takler jeg jet-lag dårligere og dårligere og kunne aldri tatt en helgetur over flere tidssoner da jeg rett og slett blir fysisk syk av jet-lag (får migrene i minst to dager...).
Det er viktig å kunne slappe helt av av og sove på flyet. Når man kommer frem er det om å gjøre å raskt komme seg ut i dagslys og aktivitet. Å dra for gardinene og straks legge seg på hotellet er en skikkelig nybegynnertabbe og da vil det ta flere døgn å komme seg.
Det er viktig å kunne slappe helt av av og sove på flyet. Når man kommer frem er det om å gjøre å raskt komme seg ut i dagslys og aktivitet. Å dra for gardinene og straks legge seg på hotellet er en skikkelig nybegynnertabbe og da vil det ta flere døgn å komme seg.
Veldig godt tips :) snakker fra erfaring
Veldig godt tips :) snakker fra erfaring
Jeg og. Hilsen hotellrommet. :p
(Men skal heldigvis være i ca samme tidssone i tre-fire uker nå.)
Tommy777
07-05-2013, 13:52
Hvordan hjelper det mot migrene? Mange klarer ikke å sove på fly hver eneste gang, særlig når flyet går midt på ettermiddagen og særlig ikke sittende oppreist med setet foran deg i nesen.
Selv om du klarer å holde deg våken første dag til kvelden, betyr ikke det at du sover over natten og er oppe og klar/omstilt på morran. Det varierer fra person til person og også fra tur til tur. Noen ganger får man kun sove noen få timer
Måten du reiser på er lite gjennomtenkt og passer utrolig dårlig for de aller fleste. Ser ikke på non-backpacker som noen nybegynner, men å foreslå å komme deg ut i dagslys og springe rundt som en jojo i 2 dager er ikke ett råd jeg ville gitt til noen som har migrene. Jeg har reist hundrevis av intercontinentale reiser, sikkert ti ganger så mye som deg. Det opplegget som passer for deg er slitsomt og setter en kjempedemper på opplevelsen.
Tror ett bedre råd må være å lære seg å regne. En langweekend tur til Tokyo og en annen til Seoul gjør at du må ta 4 dager fri fra jobb og kaster bort halvannet døgn på fly. Ett bedre råd er å ta en ekstra dag fri og fly OSL-CPH-NRT kose seg noen dager deretter Ett timeshopp feks KIX-GMP og oppleve Korea noen dager før man reiser hjem. Eneste grunnen jeg kan se at det er fornuftig med en helgetur langt unna er at du trenger å opptjene poeng til status, thats it
Men historien viser at logikk ikke akkurat går hjem enkelt hos Mr. Robban :D
robertaas
07-05-2013, 15:23
Men historien viser at logikk ikke akkurat går hjem enkelt hos Mr. Robban :D
Jeg har ingen problemer med logikk eller å regne. Og aktivitetsnivået må selvsagt tilpassets hvilken form man er i når man ankommer, men å ta det rolig utendørs er en langt langt bedre løsning enn å trekke for gardinene og legge seg og sove på hotellet midt på dagen.
Andre har derimot vansker med å forstå at folk har forskjellige behov og muligheter. Og det er visst også et mange somhar stort behov for å ta opp gamle tråder av diskusjoner som de tidligere har tapt.
Det er ikke alle som kan ta fri nesten en hel uke midt i året, men én dag eller to går stort sett fint om det planlegges.
petter380
07-05-2013, 18:40
Merkelig at jeg ikke har fått med meg denne tråden tidligere, credz til thread starter!
Advarsel: mange quotes/kommentarer :p
Jeg trives godt med andre på tur, og så trives jeg godt i eget selskap siden jeg oppfører meg høfflig og pent overfor meg selv. Fordelen er jo at jeg stort sett er samkjørt med meg selv på hva jeg vil, selv om jeg noen ganger er i tvil eller uenig med meg selv om hva som er best :) Dog synes jeg det kan virke noe slitsom å reise alene i enkelte land/områder der man må passe på alt mulig rart hele tiden og kanskje løper en relativt stor risiko for å bli dårlig.
Som en tek-/science-nerd som jeg er så handler også dette temaet om trade-off (syns det ikke finnes et godt norsk ord for det). Det hele spørs hva man skal på turen / få ut av den tror jeg. Da jeg reiste til Sør-Amerika i fjor valgte jeg bevist å være med i en ukes lang tur-gruppe fordi jeg ville følt meg redd/ukomfortabel fordi jeg ikke kan spansk. Skal til Japan i jula, ingen anelse om språket der, og reiser med broren min uten problemer.
+1. Helt enig, jeg liker når folk sier: "ååå, vi skulle reist til X og Y". Da sier jeg, kanskje ikke alltid like passende, men men, ja, la oss reise på følgende tidspunkt. Vi finner et tidspunkt som passer men så går det ikke allikevel for de andre... :p Derfor reiste jeg alene på heli-skiing i 2010 og brant en latterlig sum penger. Verdt hver krone, og lever fortsatt på gode minner fra den uken. Forstår penger-unnskyldning, men tid, vel, det handler kun om prioriteringer i mine øyne :)
Jeg heller nok litt mot begge deler. Kjekt å reise på tur med min bedre halvdel.
Jeg og mange andre har jo den sære hobbyen at vi reiser kun for reisen sin del (flyturen). De turene får jeg ha får meg selv. Prøver å få til et par slike turer i året gjerne inkludert litt planespotting underveis.
Jeg er veldig glad i å reise på tur med andre, og de jeg reiser med kjenner meg såpass at de syns det er spennende og løye at jeg kan så mye "rart". Eksempelvis skal vi til DUB på torsdag, kommer til å spolere de som reiser med SK og meg i motsetning til de som fly fra TRF med Ryanair :p
Jeg har reist alene på de fleste av de lengre reisene mine og det har gått helt fint. Det fine med å reise alene er som nevnt at man står fritt til å velge det man har lyst til å gjøre, uten å måtte tenke på noen andre. Det negative er jo at det alltid er hyggelig å kunne dele nye opplevelser med venner eller familie/kjæreste.
Men som andre har sagt her: det er bedre å reise alene, enn ikke å reise i det hele tatt!
+1
Jeg tror dette har mye med alder å gjøre. Da jeg var yngre, reiste jeg en del på fritidsreiser alene, men i mitt voksne liv kan jeg ikke huske at jeg har reist ett eneste sted alene på ferie. Da jeg var yngre reiste jeg dog mest med kompiser.
Reiser utrolig mye i jobben alene og når jeg har fri reiser jeg selvsagt med fruen som også er reisevant, dvs er vant til å reise minst 150k miles i året eller med kamerater til diverse sportsarrangement eller andre arrangement.
Og livssituasjon, ikke minst. Skulle ønske jeg kunne reist utrolig mye i jobben, jobber mot det :p Og angående Syden, der har "alle" vært, det er jo ikke så kult. Jeg liker å gjøre spesielle ting, så når folk hørte at vi prøver å planlegge en tur til Nord-Korea i sommer så sa de: "Hvordan i alle dager skal dere komme dere inn?" hvor jeg sa: "Er mer skeptisk til hvordan vi skal komme oss ut!"
Helt enig. Jeg hadde ikke vært den jeg er i dag hadde jeg ikke tatt den beslutning det var å flytte utenlands alene i 2008. Utrolig skummelt der og da, men utrolig stolt og glad at jeg gjorde det nå.
Er enig med flere tidligere i tråden - i tillegg til måltidene, er det dumt at man ikke har noen til å "pushe" en. Som nå, når jeg ligger på rommet i Zürich og svarer på denne tråden, i stedet for å utforske byen. *smekk på fingrene*
*smekk* Få deg litt disiplin gutt ;) Eller betal for opplevelser før du reiser, da tvinger du deg selv ut!
Haha, samme skjedde meg i SVG i går... tok med baggen inn, var litt weird :p
Etter å ha lest deres synspunkter om temaet her ser jeg at jeg ikke er sprøyte gal, bare mer som "en av gutta" her inne.
Godt å se det er flere som tenker som meg :)
Min mening er at ingen av oss her inne er sprøyte gal, vi er alle glad i en felles hobby og så lenge vi ikke syns andre hobbyer er sprøyte gal, så er det ingen grunn for at vi skal bli sett på som det fra et annet perspektiv :) Det handler vel om å være (tro mot) seg selv!
-???
Hahaha, den ser jeg. Irriterer meg litt over at alle mine venner i YVR syns det er så langt til Europa og derfor må ha minst 2 uker fri. Dermed stopper de seg selv fra å oppleve/reise. Jeg har vært i YVR nå vel 7-8 ganger og de her en gang :p klager ikke, men jeg syns det er litt trist på deres vegne...
no-backpacker
07-05-2013, 19:51
Vedr. migrene og jet-lag: Det stemmer som Tommy sier, med migrene kan man ikke bare kjøre på, da går det veldig galt. Jeg har innfunnet meg med at jeg trenger noen dager før jeg er i stand til å gjøre noe som helst når jeg er på langturer. Jeg orker sjeldent å dra langt for mindre enn en uke, men jeg har også muligheten til det, så for meg er det ikke noe problem. :)
Xxx.
robertaas
07-05-2013, 22:33
Vedr. migrene og jet-lag: Det stemmer som Tommy sier, med migrene kan man ikke bare kjøre på, da går det veldig galt. Jeg har innfunnet meg med at jeg trenger noen dager før jeg er i stand til å gjøre noe som helst når jeg er på langturer. Jeg orker sjeldent å dra langt for mindre enn en uke, men jeg har også muligheten til det, så for meg er det ikke noe problem. :)
Om man har migrene bør man selvsagt tilpasse aktivitetene. Det er mange måter å ta det med ro og slappe av ute i dagslys.
Å ta det med ro og sove godt før man reiser samt ved straks man tar av å stille seg inn på tiden til destinasjonen hjelper til med å forhindre migrene. Og selvsagt må man ikke glemme å jevnlig drikke vann på flyturen.
Dag Viking
07-05-2013, 23:24
Drikke vann under flyturen er jo som å dra til Chamonix for å gå langrenn; sikkert fornuftig men utrolige muligheter som er totalt bortkastet.
robertaas
07-05-2013, 23:43
Drikke vann under flyturen er jo som å dra til Chamonix for å gå langrenn; sikkert fornuftig men utrolige muligheter som er totalt bortkastet.
Alkohol er vanndrivende og fører lett til dehydrering, spesielt med så tørr luft som man har på fly. Selv svak dehydrering fører raskt til migrene. For de som ikke visste det så kommer hodepinen ved bakrus av dehydrering av hjernen.
http://no.wikipedia.org/wiki/Antidiuretisk_hormon
Skal man absolutt drikke alkohol ombord så sørg i det minste for å drikke vann i tillegg.
Kommer nok litt an på hvilken side man sitter av div gardiner og hvilket flyselskap man reiser med.
Ene turen i sommer er ferien sammen med kamerat, men flygningen foregår alene pga ID billetter. Blir første gang, men tror nok jeg skal overleve det. Utelukker garantert ikke at jeg reiser på ferier alene i fremtiden heller
Glad jeg "aldri" får hodepine, så kan holde meg til annet enn vann :p
Dag Viking
08-05-2013, 10:59
Alkohol er vanndrivende og fører lett til dehydrering, spesielt med så tørr luft som man har på fly. Selv svak dehydrering fører raskt til migrene. For de som ikke visste det så kommer hodepinen ved bakrus av dehydrering av hjernen.
http://no.wikipedia.org/wiki/Antidiuretisk_hormon
Skal man absolutt drikke alkohol ombord så sørg i det minste for å drikke vann i tillegg.
Vann hjelper ikke mot jetlag som ofte er det største problemet ved slike reiser. Omtrent det eneste som er sikkert med jetlag er at det er uforutsigbart. Har snudd døgnrytmen over 200 ganger de siste årene, og det eneste riktige er å lytte til kroppen. Man vil selvsagt forsøke å tilpasse seg ny tidssone og døgnrytme, men det er først når man har hastverk og forsøker å presse inn ny døgnrytme for raskt at man virkelig går på en smell. Kroppen klarer å snu 1-1,5t pr døgn, så tålmodighet er det eneste som teller
robertaas
08-05-2013, 11:49
Vann hjelper ikke mot jetlag som ofte er det største problemet ved slike reiser.
Nå anbefaler jeg kun vann som et middel mot migrene og ikke mot jetlag, men får man migrene blir det selvsagt vanskeligere å stille seg om.
no-backpacker
08-05-2013, 11:56
Om man har migrene bør man selvsagt tilpasse aktivitetene. Det er mange måter å ta det med ro og slappe av ute i dagslys.
Å ta det med ro og sove godt før man reiser samt ved straks man tar av å stille seg inn på tiden til destinasjonen hjelper til med å forhindre migrene. Og selvsagt må man ikke glemme å jevnlig drikke vann på flyturen.
Hehe, jeg er litt usikker på om du virkelig vet hva du snakker om her? For en med migrene hjelper det ikke å sove på forhånd, da ødelagt døgnrytme i seg selv utløser et anfall. Jeg trenger bare å sove 1-2 timer for mye/lite hjemme før jeg går på en smell. DERFOR er jeg garantert migrene når jeg flytter meg over flere tidssoner.
Å ikke sove når jeg er trøtt er også en migreneutløser, så å stille seg inn på rett tid hjelper nok heller ikke...
Nei, det eneste som hjelper er nok som Dag Viking sier, å ta tiden til hjelp sammen med medisiner i bøtter og spann. DET er det jeg har funnet ut. :)
Xxx.
SudCaravelle
08-05-2013, 11:58
Vann hjelper ikke mot jetlag som ofte er det største problemet ved slike reiser.
Jeg regner med på måten du utaler deg at dette har du greie på. Jeg har faktisk alltid trodd det motsatte.
http://aviationknowledge.wikidot.com/deleted:aviation:jet-lag-and-fatigue
Jet Lag is in fact two issues. First and foremost, Jet Lag is dehydration. Our bodies are over 95% water.
SudCaravelle
08-05-2013, 12:22
Flere artige myter rundt alle fasitsvarene folk har her mot hakkekyllingen: ;)
http://jetlagformula.com/about-jet-lag/jet-lag-info/top-5-myths/
However, many jet lag contributors stem from the pressurized, dry-air nature of airplane cabins. These factors exacerbate jet lag symptoms such as dehydration, poor circulation, and headaches.
4. Wine helps you sleep and is a jet lag cure
One of the principle causes of jet lag is dehydration—and alcohol naturally dehydrates the body. While a glass of wine may make the in-flight movie better, it doesn’t help your body handle the cabin’s harsh conditions. At cruising altitudes, studies have shown that alcohol’s effects are magnified, dehydrating the body more than usual. Avoiding jet lag means not drinking wine; in fact, wine is the furthest thing from a jet lag cure.
Moderatorer: mulig splitte dette til en ”jeg vet mer om jetlag en deg - tråd”
Tror for øvrig noe som faktisk hjelper bra mot jetlag er å være i god fysisk form og være positivt innstilt. Jeg hadde litt jetlag før, men skjønte etter hvert at det var litt psykisk og ble litt oppskrytt (en dag og komme seg på per time tidsforskjell osv)
”Gøy” å se hvordan Robertaas stort sett har rett, men blir automatisk sablet ned fordi han har tråkket på folk med at han betaler billetter selv osv. tidligere.:8:
Basert på min egen erfaring med pendling på nøyaktig den samme ruten (OSL-FRA-SEA-FRA-OSL) med stort sett de samme setene (41A til Seattle - 27D fra Seattle) samme flytype (A330-300 UnderCover;) ) spiser stort sett det samme, drikker akkurat det samme ombord er jeg enig med Dag Viking - det er helt uforutsigbart: Jeg opplever allt i fra 0 JetLag til omtrent en uke med store problemer uten at jeg kan se noe som helst mønster i det.
Tilbake til Norge etter påsken var en uke med omtrent 0 søvn - mens turen hjem til Seattle nå forrige uke var helt uten JetLag. Drikker ikke spesiellt mye vann ombord, har 2 øl og en Cognac i hver retning.
Det siste halve året har som Tommy777 antydet temperaturen ombord hos Lufthansa vært helt på tryne (kjempevarmt) uten at det ser ut til ha noen virkning.
PS jeg betaler også alle mine billetter selv - uten at det ser ut til å ha noen innvirkning ;)
Dag Viking
08-05-2013, 13:23
Jeg regner med på måten du utaler deg at dette har du greie på. Jeg har faktisk alltid trodd det motsatte.
http://aviationknowledge.wikidot.com/deleted:aviation:jet-lag-and-fatigue
Foreslår at du googler litt, f.eks. har wikipedia mer korrekt informasjon. Jetlag er ikke dehydrering eller bakrus, det er kroppens klokke som ikke stemmer overens med lokal tid. Mange som blander symptomer og begreper her.
SudCaravelle
08-05-2013, 13:46
Foreslår at du googler litt, f.eks. har wikipedia mer korrekt informasjon. Jetlag er ikke dehydrering eller bakrus, det er kroppens klokke som ikke stemmer overens med lokal tid. Mange som blander symptomer og begreper her.
He he.. Wikipedia den var god. Igjen – det ser ut som det er en del forskjellige myter og meninger om jetlag, og som jeg påpeker at folk et litt bastante på hva som er fakta.
Googler man som du sier, vil man fort finne at mange mener jetlag påvirkes også av dehydrering og det er derfor viktig å holde veskebalansen. Det har jeg også alltid fått høre av våre bedriftsleger (som faktisk er spesialiserte på kunder som reiser mye) ;)
Store Norske Leksikon (som selvfølgelig ikke kan måle seg med Wikipedia) er temmelig samstemt med Robertaas (som jeg også mener, men ikke bastant vet)
http://snl.no/.sml_artikkel/jet_lag
De mener at aa drikke vann faktisk hjelper :8:
robertaas
08-05-2013, 14:14
Hehe, jeg er litt usikker på om du virkelig vet hva du snakker om her? For en med migrene hjelper det ikke å sove på forhånd, da ødelagt døgnrytme i seg selv utløser et anfall. Jeg trenger bare å sove 1-2 timer for mye/lite hjemme før jeg går på en smell. DERFOR er jeg garantert migrene når jeg flytter meg over flere tidssoner.
Du har antagelig mistolket meg, jeg har ikke sagt at man ved å legge seg opp et "overskudd" av søvn og derved bli immun mot migrene. Det jeg derimot advarer mot er å bygge seg opp et underskudd av søvn før man starter selve reisen, da får man mye lettere migrene og man kan også bruke lengere tid på å komme seg over jetlag.
Reisende #1: Jobber normalt, men ikke stresse for mye dagen før reise. Ha pakket nesten alt klart dagen før. Dra opp til flyplassen, skrive ut boardingkort der, dra til hotell i nærheten, slappe av og legge seg tidlig. Har en rask og enkel tur til flyplassen neste morgen.
Reisende #2: Har mye på jobben som skal leveres i siste liten før han drar. Mye stress og han må jobbe flere timer ekstra. Er sliten når han kommer hjem og må lete mye etter det han skal ha med seg. Ser at klær han skulle hatt med seg er skittent og tar en ekstra klesvask sent på kvelden. Kommer seg ikke i seng før lenge etter midnatt og må stå opp grytidlig for en lang og kronglete ferd til flyplassen.
Så tar begge samme lange reise over flere tidssoner. Selvsagt er ingen av de to immune mot migrene eller jetlag, men hvem tror du med mest sannsynlighet får problemer?
petter380
08-05-2013, 16:09
Kroppen klarer å snu 1-1,5t pr døgn, så tålmodighet er det eneste som teller
Bullshit! Hehe, det spørs helt på kroppen (som så mye annet), og ikke minst årstiden! Brukte 2,5 uke å stille meg fra -8 (Pacific Time) til +1 jula 2012 og 2 dager sommeren 2013. Og jo, jeg hadde da vært i Pacific tid i mer enn 4-5 måneder om gangen.
Det er en grunn for at jeg reiser langt i den alderen jeg er i nå. Dess lengre reise, dess bedre :D
Dag Viking
08-05-2013, 17:09
Bullshit! Hehe, det spørs helt på kroppen (som så mye annet), og ikke minst årstiden! Brukte 2,5 uke å stille meg fra -8 (Pacific Time) til jula 2012 og 2 dager sommeren 2013. Og jo, jeg hadde da vært i Pacific tid i mer enn 4-5 måneder om gangen.
Det er en grunn for at jeg reiser langt i den alderen jeg er i nå. Dess lengre reise, dess bedre :D
Ja, det er det vitenskapen sier. Selvsagt spiller eksterne faktorer en rolle, som f.eks. om man snur døgnet frem eller tilbake, lysforhold osv.
Egen erfaring er et snitt på 3 døgn når døgnrytmen forskyves med 7 timer (flyr vest) og 5 døgn når man snur motsatt. Man klarer selvsagt å fungere på et eller annet vis i mellomtiden også, men det er stor sjanse for å våkne om natta eller få et sterkt behov for en middagslur.
Ulempen er at man ikke på forhånd kan si når man er nok opplagt til å ha et normalt dagsprogram.
Jeg får ta en test senere i mai for å finne ut om kroppens klokke er flinkere til å tilpasse seg når den blir druknet i vann. Kanskje jeg burde ta en tur innom psykolog også, siden det visstnok bare er oppskrytt hele greia. I alle fall skal jeg være svært positivt innstilt til ære for bedriftslager med dette som spesialfelt
Siden wikipedia blir sett på som en latterlig side, kan man f.eks. se på siden til en av Norges mest erfarne flyleger. Men det er kanskje en dårlig kilde det også? http://www.flylegen.no/web/passasjerer_jetlag
no-backpacker
08-05-2013, 18:15
Du har antagelig mistolket meg, jeg har ikke sagt at man ved å legge seg opp et "overskudd" av søvn og derved bli immun mot migrene. Det jeg derimot advarer mot er å bygge seg opp et underskudd av søvn før man starter selve reisen, da får man mye lettere migrene og man kan også bruke lengere tid på å komme seg over jetlag.
Reisende #1: Jobber normalt, men ikke stresse for mye dagen før reise. Ha pakket nesten alt klart dagen før. Dra opp til flyplassen, skrive ut boardingkort der, dra til hotell i nærheten, slappe av og legge seg tidlig. Har en rask og enkel tur til flyplassen neste morgen.
Reisende #2: Har mye på jobben som skal leveres i siste liten før han drar. Mye stress og han må jobbe flere timer ekstra. Er sliten når han kommer hjem og må lete mye etter det han skal ha med seg. Ser at klær han skulle hatt med seg er skittent og tar en ekstra klesvask sent på kvelden. Kommer seg ikke i seng før lenge etter midnatt og må stå opp grytidlig for en lang og kronglete ferd til flyplassen.
Så tar begge samme lange reise over flere tidssoner. Selvsagt er ingen av de to immune mot migrene eller jetlag, men hvem tror du med mest sannsynlighet får problemer?
Jeg har gjort begge deler og får like mye migrene... Ja, migrene har mye med stress å gjøre til vanlig, men for de aller fleste med migrene er en stabil søvnrytme det aller viktigste. For min del tror jeg også det har noe med trykket i kabinen å gjøre, da jeg også ofte får migrene etter å ha fløyet korte distanser, om enn ikke fullt så ille som når jeg i tillegg snur døgnet. For meg er det helt klart det at jeg snur døgnet som utløser migrene (og jet-lag), for jeg klarer stort sett å sove om nettene, men likevel fikser ikke kroppen min det.
En annen ting er at dagslys faktisk kan trigge migrene. Jeg vet at det anbefales for vanlige folk, men om jeg går ut i dagslys når jeg er sliten er det det samme som å be om migrene.
Jeg påstår ikke at jeg kan mye om jet-lag og fly, men jeg kan MYE om migrene og det å fly... :-D MIN er faring er at det er KUN tiden som hjelper. Det går alltid 2-3 dager med migrene før jeg er i stand til å ha det kjekt på langturer. Dette har jeg innfunnet meg med og bestiller turer deretter. :) Altså, korte langturer er ikke aktuelt, da blir jeg heller hjemme. Du må gjerne prøve å overbevise meg, men det hjelper ikke, så lenge det er opp til meg kommer jeg aldri til å reise langt med mindre jeg har en uke.
Hehe, jeg ser jo at det var rimelig teit av meg å spørre om råd, siden jeg egentlig vet dette selv... :)
Xxx.
Superhai
08-05-2013, 18:38
Som skiftarbeider og aktiv reisende, så har jeg selv god erfaring med ulike forhold til dårlig søvn og jetlag osv. Møter mange som forteller sine erfaringer også. Man må se på det som en sammensatt fenomen, som er både fysiologisk og psykologisk bestemt. Og det er individuelt og har ulik effekt i ulike sammenhenger. Lys, støy, væskebalanse, soveevne, fysisk form, andre sykdommer, stress, opprømthet, irritasjon, engasjement er alle faktorer som påvirker.
For noen så er virkningen mindre merkbar og dermed er det lettere å "tvinge" kroppen inn i et nytt mønster, mens for andre så er det håpløst ettersom det utløser merkbare symptomer som migrene og andre typer smerter. Det som kan være litt farlig er at selv om man føler seg opplagt, så kan det likevel hende man er på etterskudd men legger ikke merke til det (akkurat som en mild alkoholrus) reaksjoner går saktere og man gjør ting man ikke helt skjønner at man gjorde etterpå.
Alkohol kan hjelpe på noen av de faktorene som at man stresser mindre og roer seg ned, men det er likevel vanndrivende, samme med kaffe - men som stimulerer og gjør at man kan holde ut litt lenger. Så hvilken effekt det har avhenger av hvordan man reagerer på disse. Dermed er dette svært individuelt.
robertaas
08-05-2013, 18:45
Dette er litt på siden... men... hvordan takler du jet-lag når du reiser for en helg?
Altså, korte langturer er ikke aktuelt, da blir jeg heller hjemme. Du må gjerne prøve å overbevise meg, men det hjelper ikke, så lenge det er opp til meg kommer jeg aldri til å reise langt med mindre jeg har en uke.
Jeg bare svarte på det du spurte om, jeg har aldri sagt at korte turer over mange tidssoner passer for alle.
http://www.dinepenger.no/bruke/tre-av-ti-nordmenn-oensker-aa-reise-paa-ferie-alene/23251454
Tre av ti nordmenn ønsker å reise på ferie alene. Interessant undersøkelse og artikkel. Godt at det er mange som ønsker å reise alene.
Artig "gammel" tråd.
Etter at jeg fikk kjæreste-samboer-kone har jeg selvfølgelig reist med henne. Riktig nok har hun vært på et par ferier med sin mor, uten meg, men jeg foretrekker å reise med henne. Stort sett er det jeg som legger opp feriene, jeg hadde gjerne sett at hun tok mer del i planleggingen, men når jeg planlegger så får jeg det som jeg vil og så bruker jeg henne til litt rådgivning når jeg er i tvil. Hun synes det er morsomt med litt rare reiseruter og det er helt greit å tilpasse reiseruta til flytyper. Dessuten har vi holdningen: Creating a memmory. Jo mer det går galt jo bedre husker man det. F.eks da vi ikke skjønte at toget var kommet til Delhi, så vi ble sittende på til vi var langt på nordsiden, da vi gikk på første tog tilbake til Delhi var det et utgammelt tog, som stoppet på hver melkerampe og det var knapt ståplasser igjenn.
Hun jobbet 7 år på tusenfryd, så har ikke noe imot en fornøyelsespark.
Vi har både besøkt flymuseet i Paris og vært ombord i concorde og concordski i Sinsheim og buran i Speyer. Det eneste stedet hun motvillig har vært med er https://www.miniatur-wunderland.com/ Der måtte jeg slepe henne inn, for 4 timer senere å måtte slepe henne ut. Hun har etter hvert lært at hvis jeg planlegger, så kommer vi til mange rare plasser, som er minneverdige.
Jeg får dermed se det jeg vil og er det noe hun vil så legger vi det inn i planene også.
Før jeg ble sammen med henne, i godt voksen alder, reiste jeg en del alene, det var greit det også, men godt selskap er nå det beste.
Happyflyer
10-05-2022, 02:01
Artig "gammel" tråd.
Etter at jeg fikk kjæreste-samboer-kone har jeg selvfølgelig reist med henne. Riktig nok har hun vært på et par ferier med sin mor, uten meg, men jeg foretrekker å reise med henne. Stort sett er det jeg som legger opp feriene, jeg hadde gjerne sett at hun tok mer del i planleggingen, men når jeg planlegger så får jeg det som jeg vil og så bruker jeg henne til litt rådgivning når jeg er i tvil. Hun synes det er morsomt med litt rare reiseruter og det er helt greit å tilpasse reiseruta til flytyper. Dessuten har vi holdningen: Creating a memmory. Jo mer det går galt jo bedre husker man det. F.eks da vi ikke skjønte at toget var kommet til Delhi, så vi ble sittende på til vi var langt på nordsiden, da vi gikk på første tog tilbake til Delhi var det et utgammelt tog, som stoppet på hver melkerampe og det var knapt ståplasser igjenn.
Hun jobbet 7 år på tusenfryd, så har ikke noe imot en fornøyelsespark.
Vi har både besøkt flymuseet i Paris og vært ombord i concorde og concordski i Sinsheim og buran i Speyer. Det eneste stedet hun motvillig har vært med er https://www.miniatur-wunderland.com/ Der måtte jeg slepe henne inn, for 4 timer senere å måtte slepe henne ut. Hun har etter hvert lært at hvis jeg planlegger, så kommer vi til mange rare plasser, som er minneverdige.
Jeg får dermed se det jeg vil og er det noe hun vil så legger vi det inn i planene også.
Før jeg ble sammen med henne, i godt voksen alder, reiste jeg en del alene, det var greit det også, men godt selskap er nå det beste.
Tror du er litt på villspor her mtp. trådens tema. Bra du trives å reise sammen med dama.
SudCaravelle
10-05-2022, 08:42
Ha ha.. Deilig gammel tråd.. Den konstanterer to ting for meg:
1: Savner RobertAaas som ble litt mobbet bort.
2: Er fremdeles 80% enig med 9 år yngre meg.
Jeg var en langhelg i LAX for noen uker siden og stikker en korthelg til LAX/LAS i overimorgen. Mener fremdeles at mye er mentalt, men merker jo nå at å ikke snu døgnet for mye og sove taktisk er genialt.
SAS til LAX er greit - men hjemturen går for tidlig, dvs 13.50 - Da synes jeg det er litt vanskeligere å snu klokken.
Siden jeg pleier jobbe natt i perioder på 7-14dager(kl 19-07) har jeg funnet ut av ting.
Kroppen snur ca 1t i døgnet. Så etter 7 dager jeg snudd helt om. Synes det er verre når man skal snu tilbake til dagtiden igjen, der har jeg også laget meg opplegg på hvordan.
Så korte reiser med tidssoner er noe herk for min del :) Med mindre det er noen få timer.
Når det gjelder jetlag har jeg funnet ut at å ta Melatonin i en overgangsfase i en ny tidssone hjelper veldig på søvnkvaliteten. Prøvde uten første natta i Las Vegas i påska og våkna klokka 0200. Neste dag ble Melatonin kjøpt inn og de neste nettene sov jeg tilnærmet normalt. Må vel ha resept for å få kjøpt dette i Norge.
…Melatonin kjøpt inn og de neste nettene sov jeg tilnærmet normalt. Må vel ha resept for å få kjøpt dette i Norge.
Neida, du kan fritt kjøpe melatoninpiller på apotek og/eller som dråper i helsekostbutikker.
Neida, du kan fritt kjøpe melatoninpiller på apotek og/eller som dråper i helsekostbutikker.
Sannelig, ser på nettsidene til Apotek 1 at det selges. Men doseringen er mye lavere enn det som er tilgjengelig i USA. 1 mg på Apotek 1, i USA var det etter hukommelsen 3, 5 og 10 mg til salgs.
Når det gjelder jetlag har jeg funnet ut at å ta Melatonin i en overgangsfase i en ny tidssone hjelper veldig på søvnkvaliteten. Prøvde uten første natta i Las Vegas i påska og våkna klokka 0200. Neste dag ble Melatonin kjøpt inn og de neste nettene sov jeg tilnærmet normalt. Må vel ha resept for å få kjøpt dette i Norge.
De kommer også i to varianter. En primært for innsovning og dermed med kortere effekt. Og en som mer porsjonerer ut hormonet gjennom natta