View Full Version : Europa er nå Electra-fri sone...
Da fant jeg en artikkel som omhandler søndag morgen når den aller siste luftdyktige L-188 Electra dro fra Coventry til sitt nye hjem i Canada. Dermed er det slutt på masser av eksos og lyden av fire sivile Allison turboprop motorer i Europa. Nå står der kun et par vrak igjen utenfor hangarene til West Atlantic og de blir neppe noen sinne luftdyktige igjen!
Artikkelen finnes her. (http://globalaviationresource.com/v2/2013/04/27/news-last-atlantic-airlines-l-188-electra-g-lofc-departs-coventry-for-final-time/?fb_source=pubv1)
Superhai
01-05-2013, 08:34
En annen pensjonist som vekkes til livet er LH som skal ha en Super Constellation flyvedyktig.
raider66
01-05-2013, 12:03
Da fant jeg en artikkel som omhandler søndag morgen når den aller siste luftdyktige L-188 Electra dro fra Coventry til sitt nye hjem i Canada. Dermed er det slutt på masser av eksos og lyden av fire sivile Allison turboprop motorer i Europa. Nå står der kun et par vrak igjen utenfor hangarene til West Atlantic og de blir neppe noen sinne luftdyktige igjen!
Artikkelen finnes her. (http://globalaviationresource.com/v2/2013/04/27/news-last-atlantic-airlines-l-188-electra-g-lofc-departs-coventry-for-final-time/?fb_source=pubv1)
Trist.... En era er over. Savner den grumme lyden og de flotte flyene på Fornebu nord!!
Beste hilsen Espen
En annen pensjonist som vekkes til livet er LH som skal ha en Super Constellation flyvedyktig.
Det er vel ikke en "Super Connie", men etterfølgeren "Starliner" LH holder på å sette i stand.
Superhai
02-05-2013, 18:25
Det er vel ikke en "Super Connie", men etterfølgeren "Starliner" LH holder på å sette i stand.
Det er selvfølgelig riktig, litt rask i labbene siden LH kaller de for Super Star.
til sitt nye hjem i Canada.
Buffalo Airways?
Tally-Ho
03-05-2013, 20:18
Da fant jeg en artikkel som omhandler søndag morgen når den aller siste luftdyktige L-188 Electra dro fra Coventry til sitt nye hjem i Canada. Dermed er det slutt på masser av eksos og lyden av fire sivile Allison turboprop motorer i Europa. Nå står der kun et par vrak igjen utenfor hangarene til West Atlantic og de blir neppe noen sinne luftdyktige igjen!
Artikkelen finnes her. (http://globalaviationresource.com/v2/2013/04/27/news-last-atlantic-airlines-l-188-electra-g-lofc-departs-coventry-for-final-time/?fb_source=pubv1)
---
En æra er over. L-188 Electra ble produsert akkuarat i overgangen til jet, og sammen med noen vingebrudd (!) ble vel dette årsaken til at de tidlig ble utfaset fra pax-markedet (med noen unntak som Varig/Brasil etc..)
Men som cargomaskiner har de gått helt til de siste årene. Fred. Olsen hadde fem av disse til rundt 1997-98, og det var allerede den gang en utfordring å finne simulator for trening av crew. To sim. var operative den gang, en i Brasil og en i Seattle. Mange gode minner fra operasjoner på flyet;-)
Tally-Ho
Northrider
06-05-2013, 21:13
Buffalo Airways?
Helt korrekt. Buffalo-Joe har ingen planer om modernisering just yet. ;)
Helt korrekt. Buffalo-Joe har ingen planer om modernisering just yet. ;)
Veeel... i forhold til resten av Bøffelflokken (DC-3, DC-4, Curtiss etc) må vel Electra kunne kalles en modernisering... :)
Det er vel ikke en "Super Connie", men etterfølgeren "Starliner" LH holder på å sette i stand.
Men Super Connie flyr også i Europa. :)
Finere utenpå enn inni, men en opplevelse å få med seg.
http://www.superconstellation.org
http://www.superconstellation.org/Events/EventList.aspx