PDA

View Full Version : Kort opphold i USA - problemer?


litt-amatør
30-04-2013, 09:24
Et lite spørsmål som kanskje noen av USA-kjennerne her inne kan svare på.:)

Jeg var i USA første gang i fjor. Følte meg rimelig som førestereisamatør da jeg stod i køen på EWR for immigration. Måtte vente lenge og ble dirigert fra kø til kø av morske vakter.:8:

Til slutt kom jeg frem og ble da ganske grundig forhørt. Jeg skulle besøke noen norske venner der og hadde derfor oppgitt deres leilighetsadresse som bosted. Skulle være borte fire netter. Vakten lurte veldig på dette, om jeg hadde penger til oppholdet og om jeg virkelig hadde tenkt å reise igjen etter fire dager. Til slutt kom jeg igjennom.

Spørsmålet mitt nå blir om det kan forventes problemer dersom jeg realiserer en tur på sensommeren som kun blir å reise for en natts opphold i USA i forbindelse med en middag jeg skal være med på i NY den ene kvelden. Blir ganske slitsomt, men har veldig lyst til det. Men får kanskje et forklaringsproblem i immigration? Det er ikke jobbrelatert, men denne gangen på hotell. :)

BårdK
30-04-2013, 09:53
Ikke noe problem, men du skal liksom gjøre deg fortjent til å komme inn i USA. Sitter på ARN etter en tur i Chicago, ble plukket ut i immigration og måtte vente på et bakrom - gikk greit, men ingen forklaring på hvorfor jeg ble plukket ut og sjekket ekstra - antageligvis fordi jeg har bodd et år i USA i perioden 2011-2012. Hadde da visum og reiste en del, minst like mye hazzle i immigration da.

Superhai
30-04-2013, 10:03
Sitter på ARL etter en tur i Chicago, ble plukket ut i immigration og måtte vente på et bakrom - gikk greit

I et bakrom i Burkina Faso :colgate:

Har vært i transit og ellers svært korte opphold i USA, og aldri hatt noen problemer ut av det. Det er veldig individuelt hvordan og hva som det blir spurt om, men så lenge du svarer kort konsist og komplett på det de spør om så går det nok raskt og helt fint. Det er mange som har litt "rare" reisemønster og det er de vant med.

LN-FHU
30-04-2013, 10:10
Reiste på ID sammen med en kompis og ble også spurt om hvorfor jeg skulle være bare to netter. "Cheap guitars at Guitar Center" svarte jeg og for første gang så jeg en immigrasjonsoffiser som lo høyt..... Stempel i passet,fingeravtrykk,bilde og happytrails :)
( Dette var i Chicago) :)

FlyHi
30-04-2013, 11:13
Reiste på ID sammen med en kompis og ble også spurt om hvorfor jeg skulle være bare to netter. "Cheap guitars at Guitar Center" svarte jeg og for første gang så jeg en immigrasjonsoffiser som lo høyt..... Stempel i passet,fingeravtrykk,bilde og happytrails :)
( Dette var i Chicago) :)

Min erfaring er at det går ganske let med korte ophold - specielt hvis man nævner at man rejser på "staff tickets". Det er ganske vanligt at airline staff tager korte ophold af privat karakter.

Cecilie
30-04-2013, 12:03
Da jeg reiste til SEA for å tilbringe litt over et døgn i byen, for så å reise hjem igjen, svarte jeg at jeg bare skulle være der en natt. Offiseren lurte på hvorfor og svaret var, ærlig nok, at Lufthansa hadde salg og det var disse dagene det var billigst å reise :D

Har også blitt tatt med på et bakrom (dog ikke i Burkina Faso :p) - det skjedde hver gang jeg reiste inn på mitt studentvisum i 2010-2011.

jcnorway
30-04-2013, 12:19
Reiste til Boston på MR for å sikre BA gullkortet. Hadde vel et opphold på under 24 timer. Vakten på immigration himlet med øynene da jeg fortalte årsaken til det korte oppholdet :p Men slapp gjennom på vanlig måte. Hadde samme crew hjem igjen forøvrig (som jeg også møtte på under oppholdet i BOs) så det var flere enn de på immigration som lurte på hva jeg holdt på med :lol:

Henshaw
30-04-2013, 13:22
Har da ankommet statene et par ganger uten å ha visst hvor vi skulle bo. Vært en del "Sheraton at the beach". Samme med forespørsel om hvilken flight man skal ha hjem. "Lufthansa"

Utflyttet
30-04-2013, 13:47
Jeg hadde en kort tur innom på 45 minutter for noen år siden og hadde ingen problem med å slippe inn, selv om jeg fikk et noe rart blikk etter følgende utveksling:

- Hvor kommer du fra?
- Singapore.
- Hvor skal du til?
- Frankfurt.
- Errm... hvor startet denne turen egentlig?!
- Norge.
- Hva i alle dager driver du med?!
- Mileage run.
- Aaahh... *stemple*

Lykke til. :)

-A

fluxie
30-04-2013, 13:53
Bytt ut 45 min med 6 timer, Singapore med Tokyo, og Frankfurt med Munchen, og ahhhh med hånlig latter, så har du min tur i 2010.

Thomas

SQ 777
30-04-2013, 15:09
Kun EWR transfer til BOG på 3 timer... Mange spørsmål hvorfor vi pokker skulle dit...

Helt OK, ble kjent med fyren og tilbake fra BOG vi så han sto på andre siden og samlet inn tollpapirer... Vi ropte over til ham : " "hans etternavn" , Remember us one week ago to Bogota ?". Han smilte og sa : " Guys I want to see your papers.."

Vi gikk ut mens han smilte. Vi har møtt ham tre ganger senere og de har gått rekordraskt i immigration etter en lengre samtale om Filippinene .. Han hadde girlfriend der.. Vi kaller ham vår private EWR immigration officer...

Har kun møtt hyggelige folk på EWR..

JoeW
30-04-2013, 18:18
Ble spurt grundig om staff tickets og hvordan jeg hadde råd til å reise som student. CLT opplevde jeg også som strenge, og jeg ble bedt om å bevise arbeidsforholdet mitt med company badge.

Nå som man derimot er "management consultant" av yrke har de stolt på at jeg har finansieringen i orden!

(Forøvrig aldri tatt ut til secondary screening)

SQ 777
30-04-2013, 19:02
Har også spurt om jeg er "retired" siden jeg er i USA 4-5 ganger i året.. Svarer med et smil" I am the boss" og får et smil tilbake... Tør ikke fortelle jeg er enediktator i et enkeltmannsforetak uten ansatte...:lol:

rkvalvaa
30-04-2013, 19:47
Reiste på "svipptur" til USA for noen år siden, onsdag til lørdag, ble da grillet før avgang på AMS fordi de ikke kunne se returen (multicity) og fordi jeg bare hadde håndbagasje, skikkelig ubehagelig vekter, men det gikk helt greit i immigrasjonen i Minneapolis (utrolig nok).

sentry
30-04-2013, 21:29
Har da ankommet statene et par ganger uten å ha visst hvor vi skulle bo. Vært en del "Sheraton at the beach". Samme med forespørsel om hvilken flight man skal ha hjem. "Lufthansa"

Ikke alltid dette går like greit... Jeg har flere ganger fått telefon fra fortvilede gjester som står i immigration og ikke husker adressen min. Gateadresse skal etter reglene oppgis - også hvis man skal bo på hotell - og jeg tror de er blitt ganske strenge mht akkurat dette.

Fnate
30-04-2013, 22:12
Ikke alltid dette går like greit... Jeg har flere ganger fått telefon fra fortvilede gjester som står i immigration og ikke husker adressen min. Gateadresse skal etter reglene oppgis - også hvis man skal bo på hotell - og jeg tror de er blitt ganske strenge mht akkurat dette.

Hm... Har forstått det som at de kun skal ha gateadressen om det er privat jeg. På hotell er det hotellnavn og beskrivelse:

Pedro's Inn, Los Columbinos, TX

Men Sheraton on the beach ser jeg for meg at iblandt vil vekke noe oppmerksomhet.

I det minste i USA er min erfaring, og et par kollegers ekstremt bitre erfaring, at clouet er å oppgi rett info. Det er helt utrolig idiotisk å ikke gjøre dette rett, leke tøysekopp eller hemmelighets-Frans. Dette er sikkert litt universalt, men spesielt der.

view
01-05-2013, 00:01
Aldri hatt noen problemer i USA, selv ikke med kun et par timers opphold. Canada derimot! Ikke finn på å ta en MR dit :)