PDA

View Full Version : CPH ser på mulighetene for US Immigration


Someone
29-04-2013, 09:46
Check-in.dk melder at CPH ser på mulighetene for å etablere amerikansk grensekontroll i CPH, i samme modell som idag finnes på SNN og snart AUH

http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=76041#.UX4kdfoayc0

Københavns Lufthavn ser på muligheden for at etablere en fremskudt amerikansk indrejsekontrol, så flypassagerer til USA allerede er på amerikansk jord, når de går ombord på flyene i CPH.

Turtle
29-04-2013, 10:21
Ikke bare Shannon men også Dublin har pre-clearance.

Hvis de begir seg ut på dette vil jo København få et kjempefortrinn i forhold til andre flyplasser i Skandinavia hva gjennomgående trafikk til USA angår. For de som må bytte fly et eller annet sted alikevel kan de jo liksågodt bruke tiden til noe fornuftig som f.eks. amerikansk immigrasjon. Er veldig godt mottatt i Dublin/Shannon ihvertfall og et godt salgsargument for Aer Lingus og det er ikke noe i veien for at det kan bli det samme for SAS (eller andre).

Cecilie
29-04-2013, 10:35
Wow! Dette var gode nyheter. Håper dette lar seg gjennomføre relativt raskt.

Hvordan foregår dette i praksis ved avgang Irland/ankomst USA? Customs må man vel gjennom uansett på amerikansk jord?

Everest
29-04-2013, 11:23
Ja, Customs og Immigration blir to forskjellige ting :)

Martin
29-04-2013, 11:30
Travelers pass through Immigration and Customs, Public Health, and Department of Agriculture inspections before boarding their aircraft

http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_border_preclearance

Altså ankommer man som en hvilken som helst domestic flight.

Cecilie
29-04-2013, 11:36
Da blir man vel også sluppet rett ut i terminalen på ankomstflyplass, slik at man unngår disse korridorene som leder frem til immigration?

F.eks på ORD så ankommer jo SAS på T5 som er en ren internasjonal terminal. Kan det da tenke seg at ankomst vil skje på en "innenriksterminal" og så blir flyet tauet til T5 før avgang tilbake til CPH/ARN?

LN-MOW
29-04-2013, 11:59
T5 har også innenriksankomster, så det er bare å åpne en annen dør i gate'n så kommer du rett inn i avgangsområdet.

Dash
29-04-2013, 12:04
Kan man da fly til LGA?

LN-MOW
29-04-2013, 12:15
Nei, LGA tar ikke ic-flighter, eller skedulerte widebodies.

Mjolnir
29-04-2013, 13:20
Hvis dette blir realitet må det jo bli en kjempefordel for SAS i konkurransen om amerikatrafikken! :) Kanskje også for DY.

MountainDew
29-04-2013, 13:22
Nassau, Bahamas har også US immigration på flyplassen. Bra for CPH om de får det til :up:

Glean EBG
29-04-2013, 14:01
De har det også på de fleste større flyplassene i Canada.

rkvalvaa
29-04-2013, 14:06
Fløy fra Montreal til Washington (DCA) for noen år siden, og da var det immigrasjon og toll på flyplassen i Montreal. Desidert beste/raskeste immigrasjon jeg har opplevd inn i USA. Vi landet da på innenriksterminalen på Reagan (har vel ikke utenlands annet enn Karibien/Bahamas) og var ute på gaten i løpet av kort tid :-)

storg
29-04-2013, 18:49
Er dette noe flyplassene betaler for? Og dermed kan stille krav til bemanning og flyt?

robertaas
30-04-2013, 19:45
Det hadde vært mere naturlig at vi fikk dette på Gardermoen. Man skal jo fly nordover fra Køben.

SASDC8
30-04-2013, 20:08
Flott at man prøver, får de dette til er plutselig CPH favoritt til mine USA transfers fremover.

jefi99
30-04-2013, 20:40
Det hadde vært mere naturlig at vi fikk dette på Gardermoen. Man skal jo fly nordover fra Køben.

Hvorfor så ikke Tromsø?
Jesus Christ!

Mjolnir
30-04-2013, 22:25
Det hadde vært mere naturlig at vi fikk dette på Gardermoen. Man skal jo fly nordover fra Køben.

Sliter litt med å se den. Det er 2 skarve avganger til USA om dagen fra tåkeheimen. Et par ganger flere på CPH.

RSL
30-04-2013, 22:43
Det hadde vært mere naturlig at vi fikk dette på Gardermoen. Man skal jo fly nordover fra Køben.

Markedet CPH-USA er større enn OSL-USA. Derfor er det ikke gitt at det er mer naturlig med preclearence på OSL.

Dag Viking
30-04-2013, 22:53
Hva har størrelsen på flyplassen med pre-clearence å gjøre? Hverken Shannon eller Dublin utmerker seg med å være spesielt store. Alle flyplasser som har kapasitet og areal burde selvsagt jobbe for å få til dette, men tipper at f.eks. OSL vil prioritere helt andre ting de neste årene. Som f.eks. å utvide tax-free sjappa.

gygrid
01-05-2013, 02:38
Det hadde vært mere naturlig at vi fikk dette på Gardermoen. Man skal jo fly nordover fra Køben.
OSL er vel en flyplass folk flest vil unngå om man ikke bor i umiddelbar nærhet?

TCAS
01-05-2013, 12:02
De forsøker å få til det samme i Abu Dhabi og protestene er store. Underskriftskampanje her: http://www.drawthelinehere.com

Someone
01-05-2013, 12:09
Underskriftkampanje mot noe som vil gjøre det lettere for flypassasjerer og kunder, og som vil tiltrekke flere reisende til USA? :sarc:

For ikke snakke om at dette vil redusere køene på amerikanske flyplassen....

TCAS
01-05-2013, 12:36
Det handler nok mest om det siste av hovedpunktene deres: It negatively impacts the U.S. economy and the global competitiveness of the U.S. airline industry.

storg
01-05-2013, 12:46
Underskriftkampanje mot noe som vil gjøre det lettere for flypassasjerer og kunder, og som vil tiltrekke flere reisende til USA? :sarc:

For ikke snakke om at dette vil redusere køene på amerikanske flyplassen....

Hvis man hadde brukt ressursene i USA ville det jo kommet flere til gode. Og det er et argument jeg kjøper. Men så lenge viljen til dette mangler er man like langt.

robertaas
01-05-2013, 16:16
Sliter litt med å se den. Det er 2 skarve avganger til USA om dagen fra tåkeheimen. Et par ganger flere på CPH.
Men det er kun fordi SAS forfordeler Køben. Det naturlige for SAS er at de som skal fly nord-vestover til Nordamerika går via OSL, de som skal nord-østover til Asia drar via Arlanda og at de som skal sørover til Afrika flyr via Køben. Til Europa må SAS ha direkteruter for å kunne konkurrere.

Om man får US immigration til OSL vil et slikt naturlig og mere effektivt trafikkmønster komme av seg selv.

robertaas
01-05-2013, 16:25
Det handler nok mest om det siste av hovedpunktene deres: It negatively impacts the U.S. economy and the global competitiveness of the U.S. airline industry.
Noen som kan forklare hvordan dette skaper problemer for disse selskapene?

Superhai
01-05-2013, 17:05
Det naturlige for SAS er at de som skal fly nord-vestover til Nordamerika går via OSL, de som skal nord-østover til Asia drar via Arlanda og at de som skal sørover til Afrika flyr via Køben.

Det naturlige er å ha en hub, som er CPH enten man liker det eller ikke. Det gir fleksibilitet, regularitet og en del stordriftsfordeler. Dessuten så ligger OSL på etterskudd i å planlegge for fremtiden - og er sannsynligvis fullt når 2017 kommer. Det å beslaglegge ekstra areal for toll- og passkontroll for en fremmed stat, skjer ikke med dagens planer. Sånn har situasjonen vært i en god del tiår, hvor CPH har bygget ut og tiltrukket seg og gjort seg populær blant selskapene - så har nordmenn diskutert om og hvor vi skal ha flyplass. Men nok om det.

Selvfølgelig vil det gjøre OSL mer attraktivt om man fikk preclearance hit - men det er mer naturlig å investere i noe slikt på en plass som er etablert og stabil.

Superhai
01-05-2013, 17:07
Noen som kan forklare hvordan dette skaper problemer for disse selskapene?

En fordel for Etihad er en ulempe for konkurrentene. Det er ikke de lokale påstigende, men connection-passasjerer som kanskje ser det som en fordel at dette skjer i Abu Dhabi. Om det er en overdrevet frykt eller ikke gjenstår å se.

Discus
01-05-2013, 17:21
Hadde OSL vært på hugget, burde de forsøkt å få til dette ifbm. utbyggingen og forsøkt seg på det rent forretningsmessig.

gygrid
01-05-2013, 18:38
Men det er kun fordi SAS forfordeler Køben. Det naturlige for SAS er at de som skal fly nord-vestover til Nordamerika går via OSL, de som skal nord-østover til Asia drar via Arlanda og at de som skal sørover til Afrika flyr via Køben. Til Europa må SAS ha direkteruter for å kunne konkurrere.

Om man får US immigration til OSL vil et slikt naturlig og mere effektivt trafikkmønster komme av seg selv.
Om svensker og dansker uansett må mellomlande for å komme seg over Atlanteren, er det vel mer attraktivt å gjøre det på Island? Både tidsmessig og når det kommet til antall reisemål i Nord-Amerika.

SAS har gjort mye dumt opp gjennom årene, men å forsøke å rute sine transatlantiske passasjerer via OSL ville nok være det dummeste de noen sinne har gjort.

teamseacow
01-05-2013, 21:55
Om svensker og dansker uansett må mellomlande for å komme seg over Atlanteren, er det vel mer attraktivt å gjøre det på Island? Både tidsmessig og når det kommet til antall reisemål i Nord-Amerika.

Personlig foretrekker jeg en lang flight i stedet for to kortere. Man får sovet mer, og flyturen oppfattes som mye raskere.