View Full Version : Flyplassen som tok av ( Tempelhof artikkel )
BraathensSafe1985
27-04-2013, 06:56
Fin artikkel om Tempelhof
Flyplassen som tok av
Siden Berlins flyplass Tempelhof stengte – og ble åpnet for alle – har den hatt en magisk tiltrekning på byens befolkning.
http://www.aftenposten.no/amagasinet/Flyplassen-som-tok-av-7185712.html#.UXtYKUg4UyY
Northrider
27-04-2013, 23:52
Spennende artikkel!
Hår selv vært på guidet tour på Tempelhof, og det er et fantastisk stykke arkitektur og en utrolig historie knyttet til flyplassen. Kanskje spesielt undergangene med en stor fortid fra 2. Verdenskrig.
Anbefaler samtlige som er i Berlin og vie tid til en tur til flyplassen.
Det var en fin liten flyplass eller "Zentralflughafen" som det stod over hovedinngangen. Jeg bodde i Berlin litt før flyplassen stengte og jeg fløy derfra et par ganger. Det er eneste gangen jeg har gått til flyplassen. Litt synd den stengte, da Berlin ellers kunne ha hatt en virkelig city-flyplass.
Trist at den er stengt men samtidig forstår jeg veldig godt hvorfor de stengte den også. Leide sykkel der når vi var der i oktober. Absolutt en anbefalt opplevelse.
Jeg nåede at besøge Tempelhof med Sterling på en tur / retur en lørdag i marts 2006. Da vi landede havde jeg naturligvis kameraet klar og tog billeder til højre og venstre under gåturen ind til terminalen. Pludselig stod der en uniformeret politibetjent ved siden af mig og råbte op. Han var helt oppe i det røde felt og jeg måtte slette nogle af mine billeder mens han så på, og han blev ved med at holde foredrag om sikkerhed og flyvepladser. Til mit forsvar sagde jeg på mit bedste skoletyske: "Aber es ist doch ein sehr berümtes Flughafen!". Herefter faldt han helt ned og sagde "ja,ja du kunne jo bare have spurgt først."
I øvrigt var det en speciel oplevelse, at der ikke var længere til Potsdammer Platz end at man kunne gå.