PDA

View Full Version : Avstander i luften og på bakken (var: nye forslag til rettigheter for passasjerer)


IL-2
22-04-2013, 18:02
Problem: "EU-kommisjonen foreslår at flyselskapene skal slippe å tilby overnatting eller videre transport dersom den berørte flygingen er på mindre enn 250 km og ruten opereres av en maskin som har en makskapasitet på 80 seter eller mindre. "

http://www.nordlys.no/nyheter/article6617404.ece


Widerøe hevder at "Jeg tror ikke Widerøe vil følge direktivet, hvis det skulle bli vedtatt. For oss er det viktigste at våre passasjerer kommer seg til og fra og at de kan stole på oss."

Men hvor lenge varer det? Det vil bety en nokså stor ekstrakostnad for Widerøe sammenligna med konkurrenter. Jeg antar at man uansett kan løse denne ev. floka gjennom anbudene, der det er aktuelt. Regler er likevel bedre enn anbudskriterier, og dette kan føre til haugevis av problemer for folk.

storg
22-04-2013, 19:53
250 km betyr at vel at man kjører buss uansett?

LN-VLE
22-04-2013, 20:46
250 km betyr at vel at man kjører buss uansett?

Ikke nødvendigvis. Det kan være at du må over en stengt fjellovergang, eller en fergestrekning hvor mannskapet allerede ligger og snorker.



Vidar

Trevln
23-04-2013, 13:47
Tromsø - Andøya er vel ikke lange flyturen heller, men en hinsides kjøretur. Vil tro det er mange steder hvor forskjellen i luftlinje og kjørelengde med bil blir ganske stor.

LN-VLE
23-04-2013, 14:29
Tromsø - Andøya er vel ikke lange flyturen heller, men en hinsides kjøretur. Vil tro det er mange steder hvor forskjellen i luftlinje og kjørelengde med bil blir ganske stor.

Berlevåg - Mehamn er en slik strekning. 47 km i luftlinje. 5 timer å kjøre med bil. Må da over fire fjelloverganger.



Vidar

IL-2
24-04-2013, 12:22
Tromsø - Andøya er vel ikke lange flyturen heller, men en hinsides kjøretur. Vil tro det er mange steder hvor forskjellen i luftlinje og kjørelengde med bil blir ganske stor.


Såvidt over 100km i luftlinje, nesten 500km kjøretur...