PDA

View Full Version : Norwegian tappet Lenes konto uten samtykke

TOS_EBG
24-04-2013, 10:02
Dette er kanskje forklaringen på gode resultater fra DY, ser ut til at de har innført en ny hemmelig policy, og du får ikke pengene igjen om du ikke oppdager det selv:

Norwegian tappet Lenes konto (http://www.nordlys.no/nyheter/article6620272.ece)

Lene Wisth og venninnene Elisabeth Følvik og Kirsten Linn Falch var på jentetur til København forrige helg.

På grunn av tett tåke på Gardermoen rakk de ikke returflyene hjem til henholdsvis Bodø, Stavanger og Trondheim. Flyselskapet booket dem automatisk inn på senere fly samme kveld, slik at alle kom seg hjem til slutt.

;)

teamseacow
24-04-2013, 10:34
wow! Det store beløpet på 5000 kroner (ca 1600 hver) må da absolutt ha bidratt til den gode omsetningen!

dc-8-63
24-04-2013, 10:52
Det er ikke summene som er det mest skremmende - men at Norwegian lagrer Kortnummer. Det er skikkelig dårlige rutiner.

_volcom_
24-04-2013, 11:03
OMG .

teamseacow
24-04-2013, 12:10
Det er ganske vanlig at et selskap lagrer kortnummer i en viss periode, det er Norwegian absolutt ikke alene om. At de derimot belaster kortet uten samtykke er selvfølgelig ikke lovlig. Har skjedd med meg også, da med et vesentlig større beløp (15000 kr) som jeg fikk tilbake noen dager etterpå.

dc-8-63
24-04-2013, 12:16
Det er ganske vanlig at et selskap lagrer kortnummer i en viss periode, det er Norwegian absolutt ikke alene om. At de derimot belaster kortet uten samtykke er selvfølgelig ikke lovlig. Har skjedd med meg også, da med et vesentlig større beløp (15000 kr) som jeg fikk tilbake noen dager etterpå.

Ja det finnes noen selskaper som lagrer kortnummer, men det er ikke "Best Practice" og det oppfyller ikke kravene til Sertfisering, og der ikke lenger "ganske vanlig" . Det er heller ikke noe behov for a lagre mere enn de 4-5 siste Sifferene. Det er dårlig håndverk og en stor unødvendig risko.

TOS_EBG
24-04-2013, 14:10
wow! Det store beløpet på 5000 kroner (ca 1600 hver) må da absolutt ha bidratt til den gode omsetningen!

Det er jo bare de vi vet om, for alt vi vet kan jo dette ha hendt med alle de som ble rebooket pga forsinkelser, men som ikke har sjekket kontoutskriftene sine nøye etterpå.;)

teamseacow
24-04-2013, 16:56
Det er jo bare de vi vet om, for alt vi vet kan jo dette ha hendt med alle de som ble rebooket pga forsinkelser, men som ikke har sjekket kontoutskriftene sine nøye etterpå.;)
Hehe :) Kanskje det :8:

Ja det finnes noen selskaper som lagrer kortnummer, men det er ikke "Best Practice" og det oppfyller ikke kravene til Sertfisering, og der ikke lenger "ganske vanlig" . Det er heller ikke noe behov for a lagre mere enn de 4-5 siste Sifferene. Det er dårlig håndverk og en stor unødvendig risko.
Er klar over det, og mener på ingen måte at Norwegians praksis - og alle andre bedriftene som gjør dette - er bra.

orhel
24-04-2013, 17:05
Dette gjelder tydeligvis ganske mange. Oppfølgingssak:

http://www.an.no/nyheter/article6621162.ece

Her er lesernes Norwegian-erfaringer
Etter å ha lest historien om Lene Wisth og venninnene, har en rekke lesere kontaktet AN og fortalt om sine Norwegian-erfaringer.

LN-MOW
24-04-2013, 17:15
Ja det finnes noen selskaper som lagrer kortnummer, men det er ikke "Best Practice" .....

Si det til den lille bokhandelen du vet .. ;)

dc-8-63
24-04-2013, 17:22
Det lagres vel i en profil som en godtar, tror ikke selve transaksjonene lagrer mer enn de 4 siste siffer - dog kan det muligens variere med korttype

TOS_EBG
24-04-2013, 21:37
Dette gjelder tydeligvis ganske mange. Oppfølgingssak:

http://www.an.no/nyheter/article6621162.ece

Kanskje ikke "konspirasjonsteorien" jeg lanserte over var så far fetched likevel. Ser ut til at man må følge kontoutskriftene med lupe når man flyr DY, i hvertfall om det har vært uregelmessigheter som har resultert i ombokninger.

CaptainMorgan
24-04-2013, 22:00
Dette har også jeg opplevd. Ble trukket 1300 kroner som plutselig dukket opp igjen 2 uker senere. Regner med de ble satt inn på en av Norwegians høyrentekontoer i løpet av den tiden.

robertaas
24-04-2013, 22:03
Norwegian har hatt den samme praksisen i flere år http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7107085

I tillegg til de som blir belastet uten lov ved booking og får pengene tilbake etter en måned om de oppdager det er det også endel som blir belastet 3 ganger for samme beløp om de kjøper noe ombord. Jeg kjenner til flere tilfeller her og da nekter faktisk Norwegian å betale tilbake til tross for at de får all dokumentasjon de spør etter.

Kan ikke se at det er andre norske selskaper i denne størrelsen som driver på på samme måten.

LN-MOW
24-04-2013, 22:53
Nei, dette er noe annet. Det du beskriver er banken som reserverer kjøpsbeløpet så det ser ut som dobbel belastning. Dette beløpet forsvinner etter noen dager,

Artikkelen handler om at kunder blir merbelastet for 'endret' billettpris når man reroutes i forbindelse med en uregelmessighet. Antagelig belaster man kunden når man booker om i en høyere bookingklasse. Dette er rent landeveisrøveri.

TOS
24-04-2013, 23:14
Artikkelen handler om at kunder blir merbelastet for 'endret' billettpris når man reroutes i forbindelse med en uregelmessighet. Antagelig belaster man kunden når man booker om i en høyere bookingklasse. Dette er rent landeveisrøveri.

Dette er jo fullstendig håpløst av DY! Jeg kan ikke helt få meg til å tro at dette er bevisste handlinger (altså ikke landeveisrøveri) - det må vel være en feil et eller annet sted i systemet? Det er jo også hevet over enhver tvil at DY uansett på ingen måte har autorisasjon til å belaste folks kort uten at kunden går god for dette (men hvorfor i all verden bruker folk debetkort til slikt...?).

LN-MOW
24-04-2013, 23:17
Nei, det er sikkert ikke bevisst. Det er bare 'urutinert' og tyder på at IRR-prosedyrene deres ikke er helt på stell ... Forhåpendtligvis fører dette til at man går igjennom dette og får orden på det en gang for alle.

TG923
24-04-2013, 23:24
(men hvorfor i all verden bruker folk debetkort til slikt...?).

Tja, mange som ikke har kredittkort (djevelens kort i manges øyne).
Dessuten er det jo ikke akkurat gratis/inkludert å betale med kredittkort hos DY

barca
24-04-2013, 23:33
KLM trakk 523 ekstra kr fra kredittkortet mitt for 2 uker siden. Har klaget til dem 3 ganger og de har lovet å returnere pengene veldig raskt. MEn har enda ikke fått de pengene tilbake igjen.

hifiman
24-04-2013, 23:42
KLM trakk 523 ekstra kr fra kredittkortet mitt for 2 uker siden. Har klaget til dem 3 ganger og de har lovet å returnere pengene veldig raskt. MEn har enda ikke fått de pengene tilbake igjen.

Vil anbefale deg å ta kontakt med transportklagenemda

hellbilly
25-04-2013, 07:53
barca, det samme gjorde de til meg. Ble belastet dobbelt for en oppgradering. I følge kundeservice har de opp til 4 ukers behandlingstid. Send gjerne en hendvendelse til "Rick" https://www.facebook.com/rick.kleinsma (Social Media Service Agent for KLM). Alltid fått gode og raske svar fra "Rick" :)

dc-8-63
25-04-2013, 09:41
Dette er jo fullstendig håpløst av DY! Jeg kan ikke helt få meg til å tro at dette er bevisste handlinger (altså ikke landeveisrøveri) - det må vel være en feil et eller annet sted i systemet? Det er jo også hevet over enhver tvil at DY uansett på ingen måte har autorisasjon til å belaste folks kort uten at kunden går god for dette (men hvorfor i all verden bruker folk debetkort til slikt...?).

Det må jo være feil minst 2 steder i Norwegians System for at dette skal kunne skje:

Kort informasjonen lagres på en måte som gjør at den gjenbrukes uten Kortinnehavers samtykke, underskrift eller authorisasjon.
Endring av billett som skulle være kostnadfritt resulterer i merkostnad.

Punkt nummer 1 er jo også en sikkerhets risiko - en lagrer alltså all informasjon som er nødvendig for en transaksjon - som dermed kan bli benyttet om udvedkommende tilegner seg adgang til DY sine systemer.

En ting jeg merker meg er at Norwegian aldri "tar feil" - når slike ting som dette avdekkes - blir skylden skjøvet over på handlingselskap etc. Dermed lærer aldri Norwegian av sine feil.

TOS
25-04-2013, 09:51
Hoteller lagrer vel kortinformasjon når man sjekker inn, men man må naturligvis signere og uten signatur så sliter vel hotellet med å få pengene om man bestrider transaksjonen. Jeg vil vel tro det samme gjelder i disse tilfellene. Jeg ville gått til egen bank/kredittkortselskap og bestridt transaksjonen i første omgang.

I forhold til å lagre kredittkortdetaljer så vet jeg derfor ikke om det er spesielt unikt, og vi har muligens ikke alle relevante detaljer om denne saken heller? Kanskje har de reisende dratt kortet hvis reservasjonen var knyttet til kortet (jeg husker ikke i farten om DY organiserer dette på den måten)? Dette er på ingen måte for å unnskyld DY, for jeg synes disse eksemplene vitner om særs dårlige systemer, men fordi media sjelden er en objektiv fremstiller av virkeligheten.

dc-8-63
25-04-2013, 10:04
Hoteller lagrer vel kortinformasjon når man sjekker inn, men man må naturligvis signere og uten signatur så sliter vel hotellet med å få pengene om man bestrider transaksjonen. Jeg vil vel tro det samme gjelder i disse tilfellene. Jeg ville gått til egen bank/kredittkortselskap og bestridt transaksjonen i første omgang.

I forhold til å lagre kredittkortdetaljer så vet jeg derfor ikke om det er spesielt unikt, og vi har muligens ikke alle relevante detaljer om denne saken heller? Kanskje har de reisende dratt kortet hvis reservasjonen var knyttet til kortet (jeg husker ikke i farten om DY organiserer dette på den måten)? Dette er på ingen måte for å unnskyld DY, for jeg synes disse eksemplene vitner om særs dårlige systemer, men fordi media sjelden er en objektiv fremstiller av virkeligheten.

Nei hotellene behøver ikke å lagre Kortinformasjon, de reservere et beløp (som normalt er større enn hva rommet koster) - de mottar da et "Reservered Reference" og når kunden sjekker ut så henter opp denne "Reference" (Som ikke viser hele kortnummeret) og er total regningen mindre - sender hotellet en "Comit Transaction" på det aktuelle beløpet - uten å måtte bruke kundens kort (det mellomliggende kan bli "hengende" i opptil 14 dager - normalt 3-5 dager). Er total regningen større enn det reserverte må kunden frem med kortet igjen.

Etter å ha jobbet med begge sider (bygget en betalingsløsning for et flyselskap her i Europa med 3D Secure), jobbet for Nets med deres løsninger og med en meget god kontakt i et Kredittkortselskap kjenner jeg mekanismene rimelig godt - jeg lagde i sin tid også "Involuntary Rerouting" modulen i Amadeus Fares - så jeg er ikke helt media basert^_^

Dette er dårlig håndverk av Norwegian (og jeg sier ingenting om DY's clearinghouse)

Discus
25-04-2013, 18:13
Vil anbefale deg å ta kontakt med transportklagenemda
Evt. eget kredittkortselskap/bank.

LN-VLE
04-05-2013, 10:35
Forbrukerrådet slakter feilbelastningen og mener at Norwegian skader tilliten til nettbetaling.

Selskapete har ikke lov til å belaste på nytt uten samtykke fra kunden, selv om man sitter på kortopplysninger.

http://www.dinepenger.no/regler/norwegian-tappet-konto-etter-jentetur/20364578

Vidar

TOS_EBG
22-05-2013, 10:59
Enda et eksempel fra Dine Penger:
http://www.dinepenger.no/regler/norwegian-belastet-gunnar-8-600-kroner-ekstra/20366388

Flyavgang ble kansellert:
Norwegian belastet Gunnar 8.600 kroner ekstra
Tre timer før avgang kansellerte Norwegian flighten. Etter ombooking, ble Gunnar Eidems kort belastet med 8616 kroner. – Det var ikke lett å få pengene tilbake, sier han.