PDA

View Full Version : Connection i Beijing

CCS87
23-04-2013, 11:20
Jeg skal ut og fly med SAS og Air China fra Oslo til Guangzhou(CAN) med connection i København og Beijing(PEK) i dag.

Det jeg lurer på er om noen har erfaring med hvordan jeg håndterer bagasjen min i Beijing. Er det som i Norge, at når man skal videre med innenriksfly så må man ta bagasjen ut gjennom tollen, eller blir den sendt direkte til CAN?

For øvrig regner jeg med at jeg selv går gjennom imigration i PEK og ikke CAN?

Chriscross
23-04-2013, 11:38
Mener en fortsatt må ta ut bagasjen gå gjennpm toll og sjekke inn på nytt.

no-backpacker
23-04-2013, 15:19
Jeg har ikke hatt connection i PEK, men jeg mener at de, på flyet, sa at man måtte hente bagasjen om man skulle videre innenriks i Kina. Du vil helt sikkert få svar på dette når du sjekker inn...:)

Xxx.

Dag Viking
23-04-2013, 15:42
Jeg har ikke hatt connection i PEK, men jeg mener at de, på flyet, sa at man måtte hente bagasjen om man skulle videre innenriks i Kina. Du vil helt sikkert få svar på dette når du sjekker inn...:)

Xxx.

Vil heller anbefale å sjekke ut mest mulig på forhånd. Har opplevd at personell ved innsjekk var veldig påståelige når det gjaldt bagasje gjennom Kina. Jeg var like påståelig selv, og etter en del frem og tilbake viste det seg at jeg hadde rett. Dette gjaldt Thai, ikke SAS.
Skal jeg tippe så må du gjennom immigrasjon og toll i PEK, før du sjekker inn på bagasje på nytt.

http://en.bcia.com.cn/guide/transfer_i_d.shtml

CCS87
30-04-2013, 08:34
Da er jeg erfaringen rikere.

Veldig smooth og lett å skjønne svaret på spørsmålet i grunn når man opplever det. Kort oppsummert så opplyser de på flyet at man må hente ut bagasjen og ta den gjennom tollen. I tillegg er det på PEK meget godt skiltet til både international og domestic transfer, så ingen problemer der. De som har domestic connection slipper også å gå gjennom den vanlige tollen (som man mp på Gardermoen), men har en egen toll som leder deg rett til et nytt innsjekkingsområde og security som kun er for de med connection.

Dog var flyet fra CPH til PEK forsinket med en time, noe som gjorde connection til 1:05 i stedet for 2:05. I tillegg taxet vi i bortimot 20 minutter fra vi landet til vi var ble gate. Ble veldig hektisk, men gikk til slutt fint. Paradoksalt (som 9/10 innenlandsflyvninger i Kina) så ble vi sittende i over en time inne i flyet til CAN ved gate i PEK.

Men. Happy ending tross alt!

KristianSk
14-12-2013, 08:55
Hei,

Jeg har en 2t og 30min connection i Beijing. Ankommer fra Hong Kong og skal videre til Shanghai.

Begge strekningene er med Air China, men på separate billetter (HKG-PEK er en del av bonusreise).

Vil dette gå bra?

Takk

KristianSk
22-02-2014, 20:58
Hei,

flyr imorgen Hong kong - Beijing - Shanghai. Vil bagasjen min bli sendt rett til Shanghai eller må jeg sjekke den inn på nytt i Beijing?

Takk

Chriscross
18-08-2014, 20:18
Vurderer å ta bonustur til Pek eller Pvg og separat booking til Thailand/Singapore videre iløpet av 24t. Kan dette gjøres uten visum?

Chriscross
23-10-2016, 21:33
Hm, ser jeg igjen har samme spørsmål som for to år siden. Som prinsippfaste nordmenn kan vi vel få 24 t transfer stempel om vi skal videre fra pek eller pvg til sin.

Noen som har hørt eller lest om at en som nordmann har mødt på problemer ved å gjøre dette, noen trakasering eller lignende i passkontroll? Vil reise med to barn så vil ikke ha noe av ubehageligheter.

Hva skjer dersom man havner på sykehus forresten om en har 24t stempel og ikke visum?

sabergum
23-10-2016, 21:53
Hva skjer dersom man havner på sykehus forresten om en har 24t stempel og ikke visum?

Ser ut som man kan få visa on arrival, hvis "Owing to force majeure, transit G holders cannot leave the country within twenty-four hours by taking the original place or by taking other means of transport."

Force majeure (på engelsk ofte kalt "act of god") er vanligvis definert som hendelser utenfor den forpliktedes kontroll, så plutselig akutt sykdom eller ulykke vil nok omfattes av dette.

Chriscross
31-10-2016, 14:42
Er det noe flypasshotell i nærheten av pek? Helst gangavstand til terminalen?

Ot, men finnes det noe sånt på pvg, Shanghai?

Bergern
05-11-2016, 01:26
Er det noe flypasshotell i nærheten av pek? Helst gangavstand til terminalen?

Syns å huske at jeg gikk til Hilton i stedet for å vente på Shuttle.

Chriscross
07-09-2018, 20:08
Ok, hvor hardt bør noen slå meg i hodet dersom jeg vurdere å fly SAS I C til Pek og deretter ha separate billetter med Thai videre til BKK ca 3-4 timer senere? Gjør dette I tilfelle med kone og to barn. Vi kommer ikke til å ha visum, men flyene vil gå fra samme terminal. Reiser bare med håndbagasje.

sexten
09-09-2018, 11:08
Ok, hvor hardt bør noen slå meg i hodet dersom jeg vurdere å fly SAS I C til Pek og deretter ha separate billetter med Thai videre til BKK ca 3-4 timer senere? Gjør dette I tilfelle med kone og to barn. Vi kommer ikke til å ha visum, men flyene vil gå fra samme terminal. Reiser bare med håndbagasje.

Hei! Eg gjorde noko nesten tilsvarande når eg fauk CPH-PEK med SK, og så PEK-HKG med CX 4 timar seinare, på separate billettar.

Med mindre du allereie er sjekka inn på PEK-BKK så må du oppsøkje transfer-desken (som er rett før "vegskiljet" mellom transfer og exit). For min del var det der eg brukte lengst tid, då agenten ikkje dukkar opp før 3 timar før neste avgang med flyselskapet.

Deretter går du vidare inn i ein eigen sikkerhetskontroll/immigrasjon, før du igjen er ute igjen i terminalen. Eg vil anslå at eg brukte kanskje 20-30 minutt på heile denne operasjonen.

Kone og to barn er sjølvsagt ein ekstra faktor, men eg trur denne forbindelsen burde gå rimelig greit med mindre det skulle oppstå større forsinkelsar. Og så lenge du har meir enn 2 timars connection er du uansett dekka av reiseforsikringen.

P.S. Ikkje skriv inn passord eller anna sensitiv informasjon medan du er kopla til Airport WiFi i PEK (dette gjeld for så vidt alle offentlige nett), eg vart "keylogga" forrige gong eg var der :)

Chriscross
19-12-2018, 14:59
Kan jeg ha med forseglet vin fra Europa gjennom sikkerhetskontrollen på PEK?

Skuggenheimer
20-12-2018, 06:25
Ok, hvor hardt bør noen slå meg i hodet dersom jeg vurdere å fly SAS I C til Pek og deretter ha separate billetter med Thai videre til BKK ca 3-4 timer senere? Gjør dette I tilfelle med kone og to barn. Vi kommer ikke til å ha visum, men flyene vil gå fra samme terminal. Reiser bare med håndbagasje.Her på flyprat finner man nok endel som gjør slike krumspring pga interesse for fly generelt og SAS sin helt greie C spesielt.

Hvor hardt du bør slås i hodet må vel vurderes opp imot hvor lite fly interessert ditt reisefølge er for det er ingen tvil om at det er en merkelig omvei.

Vedr vin/sprit i forseglede taxfree poser har jeg opplevd begge varianter med 2 mnd mellomrom i år. Første gang gikk det fint og neste gang måtte jeg sette det igjen. Kunne ta det med ut å sjekke det inn men det var uaktuelt selv om jeg hadde visum men liten tid til connection..

Chriscross
22-12-2018, 10:04
Da er dette testet med kone og barn og vi er fortsatt gift. De klarte å gi oss boardingpass hele veien fra osl til bkk, antagelig fordi de holdt på med opplæring og derfor ville teste ut litt forskjellig. Hadde felles booking på bonus C osl-cph-pek og to ulike to pers i c pek-bkk og to i Y pek-bkk. Vi hadde bare håndbagasje. I Pek virker det som de automatiske gatene for scanning av pass og boardingpass ikke klarer lese bp fra sas så vil anbefale alle å få nytt ved transferdesken i pek. Det var fem automater og en manuell luke og køen ble lang bak oss. Veldig mange med sas har transfer i pek så vi.

Fikk forresten sjekket inn, men ikke printet boardingpass på nett med TG, fikk melding om at det ikke varr lov. Vil det samme gjelde for sas pek-cph? Jeg fikk printet bp pvg-cph i oktober på nett.

Snorreth
23-12-2018, 00:21
I Pek virker det som de automatiske gatene for scanning av pass og boardingpass ikke klarer lese bp fra sas så vil anbefale alle å få nytt ved transferdesken i pek. Det var fem automater og en manuell luke og køen ble lang bak oss. Veldig mange med sas har transfer i pek så vi.

Det er vel bare å være høflig med tyttebærpolitiet (ja, de er det) som står til venstre, så ordner de deg manuelt gjennom med SAS-billett. Nylig testa.
Men de blir litt stuss i gate, og de blir enda mer stuss på broa når perforeringa ikke eksisterer på billetten.
Da blir de nervøs og sjelven. Jeg bare sier Xialai, mei ban fa. Vipps.

Du snakker om hjelpeløst folkeslag med en gang noe bryter fra normen...

EDIT: Men det kan da være at du reiser med feil flyselskap videre for at boardingpasset ditt fungerer gjennom automatisk luke? Air China innenriks connection er det eneste jeg har gjort med SAS-boardingpass.