View Full Version : Har SAS gjort bort sig?
Stromoren
22-04-2013, 16:22
Flög idag med "splitternya" LN-RGC "Cecilia Viking". Döm om min förvåning när jag konstaterade att enligt "Planespotters" finns redan en 737-700 med namn Cecilia Viking, nämligen LN-RRB... Vad är rätt?
RRB heter det samme som en på forumet ;) Dag Viking :)
LN-RRA heter imidlertid "Cecilia Viking" :)....
LN-RRA heter imidlertid "Cecilia Viking" :)....
Steinar Viking ;)
Når byttet LN-RRA navn?
Aldri, etter det jeg fant etter et par kjappe søk (Google henviser til denne tråden hvis man søker etter LN-RRA Cecilia Viking :p).
Stromoren
23-04-2013, 08:18
Alltså: LN-RRA Steinar
LN-RRB Dag
och LN-RGC Cecilia !
Tack för klarläggandet!
Saknar för övrigt namnen på SE-REU, -RJE och -RJF?
Flög idag med "splitternya" LN-RGC "Cecilia Viking". Döm om min förvåning när jag konstaterade att enligt "Planespotters" finns redan en 737-700 med namn Cecilia Viking, nämligen LN-RRB... Vad är rätt?
Her er det noe muffens... I forrige uke fløy jeg med LN-RRB Dag Viking fra Tromsø til Oslo. Har nettopp loggført denne på FlightMemory, og så at jeg har hatt 3 andre flighter med RRB. 2 av disse var i 2008 og den siste var i desember 2011. I alle 3 tilfellene har jeg registrert maskinen med navn Cecilia Viking.
Så her må det ha vært et navneskifte - noen som kan oppklare?
Superhai
11-11-2013, 01:38
LN-RRB "Dag Viking" tidl SE-DYC
LN-RGC "Cecilia Viking" lev 25.01.13
LN-RRA "Steinar Viking" tidl SE-DYD
LN-RRB har hatt navnet "Dag Viking" siden flyet ble levert i 30.07.07
Jeg tok og så på bilder fra 2007, og det er vanskelig å tyde hva som står der, men Viking navnet er så pass kort at det er rimelig å anta at det er "Dag" det står. Så det kan være at noen har oppdatert de ulike listene og databasene med feil navn av en eller annen årsak.
Takk for oppklaringen Superhai:) Da er det nok som du antyder, noen oversikter som ikke har væert helt på stell...
RGC är i alla fall Cecilia, henne flög jag med i fredags till GOT ;)
Saknar för övrigt namnen på SE-REU, -RJE och -RJF?
SE-REU Folke Viking
SE-RJE Ottar Viking
SE-RJF Adils Viking
http://www.youtube.com/watch?v=a5_QV97eYqM
:colgate:
Fellowship
11-11-2013, 22:27
Her er det noe muffens... I forrige uke fløy jeg med LN-RRB Dag Viking fra Tromsø til Oslo. Har nettopp loggført denne på FlightMemory, og så at jeg har hatt 3 andre flighter med RRB. 2 av disse var i 2008 og den siste var i desember 2011. I alle 3 tilfellene har jeg registrert maskinen med navn Cecilia Viking.
Så her må det ha vært et navneskifte - noen som kan oppklare?
Planespotters.net har blitt en god database å referere til. Men med LN-RRB har Planespotters rett og slett blitt feilinformert. (NB alle nettsider skal lese med en viss kritisk sans..)
Den het "Dag Viking" fra første stund, og har aldri hatt noe annet navn. Den har heller ikke hatt noen annen registrering enn nettopp LN-RRB.
jfr leveringstråden fra 2007 (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=21389&highlight=LN-RRB)
Fellowship
11-11-2013, 22:37
LN-RRB "Dag Viking" tidl SE-DYC
LN-RGC "Cecilia Viking" lev 25.01.13
LN-RRA "Steinar Viking" tidl SE-DYD
LN-RRB har hatt navnet "Dag Viking" siden flyet ble levert i 30.07.07
Jeg tok og så på bilder fra 2007, og det er vanskelig å tyde hva som står der, men Viking navnet er så pass kort at det er rimelig å anta at det er "Dag" det står. Så det kan være at noen har oppdatert de ulike listene og databasene med feil navn av en eller annen årsak.
Grunnen til forvirringen finnes her i en tråd fra 2005:
Les spesielt post nr 32 av RolfL
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=7316&highlight=SE-DYD&page=2
I Åke Hall sin bok fra 2002 kan vi lese at to av 4 737-883 som var bestilt var disse:
c/n 30471 var bestilt som en -883 og skulle opprinnelig registreres SE-DYD og få navnet Dag Viking
c/n 32276 var bestilt som en -883 og skulle opprinnelig registreres SE-DYC og få navnet Cecilia Viking
Men leveransene ble utsatt, og bestillingen av disse to ble gjort om til 2 stk 737-783 slik Rolf L skrev om i mars 2006.
Resultatet ble c/n 30471 737-783 LN-RRA Steinar Viking
og c/n 32276 737-783 Dag Viking, begge levert nye i 2007.
Så LN-RGC er eneste SAS fly som har hatt navnet Cecilia Viking.
Fellowship
11-11-2013, 22:38
http://www.youtube.com/watch?v=a5_QV97eYqM
:colgate:
Fin sang ;)
Jeg fløy LN-RRB på Rygge Airshow september 2007. Da var maskinen et par uker gammel, og bar navnet "Dag Viking".