Guest
27-09-2004, 15:00
Kilde: www.berlingske.dk
Fransk stjernearkitekt bag to kollapsede lufthavne
I maj kollapsede en del af en nybygget lufthavnsterminal i Paris og dræbte fem mennesker. Nu er det sket igen: En bygning under opførelse i Dubais lufthavn er styrtet sammen.
Bag begge de to lufthavne står ét af fransk arkitekturs helt store navne: Paul Andreu, hvis seneste store prestige-projekt er den nye kinesiske nationalscene i Beijing med plads til 2.500 tilskuere.
Den sammenstyrtede terminalbygning i Dubai International Airport er en del af et udvidelsesprojekt til over 30 mia. danske kroner, som er en del af De Forenede Emiraters massive satsning på turisme. Terminal 3 skulle have været åbnet for passagerer i 2006.
Mindst otte arbejdere blev dræbt, da terminalen kollapsede mandag over de ca. 150 primært sydøst-asiatiske arbejdere, der arbejdede på byggeriet.. 50 andre frygtes fanget i nedfaldne bygningsdele.
Stjernearkitekten Paul Andreu har tegnet den nye lufthavn, men er ifølge nyhedsbureauet AP ikke direkte ansvarlig for konstruktionen af den bygning, der er styrtet sammen. På Dubai-lufthavnens hjemmeside angives Andreus firma, "Aeroports de Paris International", som design-konsulenter på hele lufthavnen. En talsmand herfra siger til AP, at "vi står for arkitekturen, men har intet at gøre med konstruktionen".
Den 65-årige Andreu og hans tegnestue står bag i alt 40 lufthavnsbyggerier overalt i verden. Han var således også arkitekten bag udvidelsen af Charles de Gaulle-lufthavnen i Paris, hvor en helt nyopført "finger" på Terminal 2E styrtede sammen og dræbte fire mennesker den 23 maj i år. Terminalen er for nylig blevet delvist genåbnet.
De franske myndigheder undersøger stadig, hvor ansvaret for kollapset skal lægges. Andreu var hverken dengang eller nu direkte i søgelyset, men han er indirekte blevet kritiseret for at lave arkitektur, der gør det nødvendigt at presse anvendelsen af nye materialer og nye konstruktions-teorier helt derud, hvor der ikke er erfaringer at læne sig op ad.
Omvendt er det netop denne nytænkning, der har givet Andreu megen hæder dels som arkitekt, dels fra netop de ingeniører og bygningskonstruktører, der skal udmønte arkitekturen i praktiske konstruktioner.
I 1997 blev han således hædret af British Institute of Structural Engineers for den senere sammenstyrtede Terminal E2 i Paris.
Fransk stjernearkitekt bag to kollapsede lufthavne
I maj kollapsede en del af en nybygget lufthavnsterminal i Paris og dræbte fem mennesker. Nu er det sket igen: En bygning under opførelse i Dubais lufthavn er styrtet sammen.
Bag begge de to lufthavne står ét af fransk arkitekturs helt store navne: Paul Andreu, hvis seneste store prestige-projekt er den nye kinesiske nationalscene i Beijing med plads til 2.500 tilskuere.
Den sammenstyrtede terminalbygning i Dubai International Airport er en del af et udvidelsesprojekt til over 30 mia. danske kroner, som er en del af De Forenede Emiraters massive satsning på turisme. Terminal 3 skulle have været åbnet for passagerer i 2006.
Mindst otte arbejdere blev dræbt, da terminalen kollapsede mandag over de ca. 150 primært sydøst-asiatiske arbejdere, der arbejdede på byggeriet.. 50 andre frygtes fanget i nedfaldne bygningsdele.
Stjernearkitekten Paul Andreu har tegnet den nye lufthavn, men er ifølge nyhedsbureauet AP ikke direkte ansvarlig for konstruktionen af den bygning, der er styrtet sammen. På Dubai-lufthavnens hjemmeside angives Andreus firma, "Aeroports de Paris International", som design-konsulenter på hele lufthavnen. En talsmand herfra siger til AP, at "vi står for arkitekturen, men har intet at gøre med konstruktionen".
Den 65-årige Andreu og hans tegnestue står bag i alt 40 lufthavnsbyggerier overalt i verden. Han var således også arkitekten bag udvidelsen af Charles de Gaulle-lufthavnen i Paris, hvor en helt nyopført "finger" på Terminal 2E styrtede sammen og dræbte fire mennesker den 23 maj i år. Terminalen er for nylig blevet delvist genåbnet.
De franske myndigheder undersøger stadig, hvor ansvaret for kollapset skal lægges. Andreu var hverken dengang eller nu direkte i søgelyset, men han er indirekte blevet kritiseret for at lave arkitektur, der gør det nødvendigt at presse anvendelsen af nye materialer og nye konstruktions-teorier helt derud, hvor der ikke er erfaringer at læne sig op ad.
Omvendt er det netop denne nytænkning, der har givet Andreu megen hæder dels som arkitekt, dels fra netop de ingeniører og bygningskonstruktører, der skal udmønte arkitekturen i praktiske konstruktioner.
I 1997 blev han således hædret af British Institute of Structural Engineers for den senere sammenstyrtede Terminal E2 i Paris.