PDA

View Full Version : Samme arkitekt bag CDG og DXB terminalkollaps


Guest
27-09-2004, 16:00
Kilde: www.berlingske.dk

Fransk stjernearkitekt bag to kollapsede lufthavne



I maj kollapsede en del af en nybygget lufthavnsterminal i Paris og dræbte fem mennesker. Nu er det sket igen: En bygning under opførelse i Dubais lufthavn er styrtet sammen.

Bag begge de to lufthavne står ét af fransk arkitekturs helt store navne: Paul Andreu, hvis seneste store prestige-projekt er den nye kinesiske nationalscene i Beijing med plads til 2.500 tilskuere.
Den sammenstyrtede terminalbygning i Dubai International Airport er en del af et udvidelsesprojekt til over 30 mia. danske kroner, som er en del af De Forenede Emiraters massive satsning på turisme. Terminal 3 skulle have været åbnet for passagerer i 2006.

Mindst otte arbejdere blev dræbt, da terminalen kollapsede mandag over de ca. 150 primært sydøst-asiatiske arbejdere, der arbejdede på byggeriet.. 50 andre frygtes fanget i nedfaldne bygningsdele.

Stjernearkitekten Paul Andreu har tegnet den nye lufthavn, men er ifølge nyhedsbureauet AP ikke direkte ansvarlig for konstruktionen af den bygning, der er styrtet sammen. På Dubai-lufthavnens hjemmeside angives Andreus firma, "Aeroports de Paris International", som design-konsulenter på hele lufthavnen. En talsmand herfra siger til AP, at "vi står for arkitekturen, men har intet at gøre med konstruktionen".

Den 65-årige Andreu og hans tegnestue står bag i alt 40 lufthavnsbyggerier overalt i verden. Han var således også arkitekten bag udvidelsen af Charles de Gaulle-lufthavnen i Paris, hvor en helt nyopført "finger" på Terminal 2E styrtede sammen og dræbte fire mennesker den 23 maj i år. Terminalen er for nylig blevet delvist genåbnet.

De franske myndigheder undersøger stadig, hvor ansvaret for kollapset skal lægges. Andreu var hverken dengang eller nu direkte i søgelyset, men han er indirekte blevet kritiseret for at lave arkitektur, der gør det nødvendigt at presse anvendelsen af nye materialer og nye konstruktions-teorier helt derud, hvor der ikke er erfaringer at læne sig op ad.

Omvendt er det netop denne nytænkning, der har givet Andreu megen hæder dels som arkitekt, dels fra netop de ingeniører og bygningskonstruktører, der skal udmønte arkitekturen i praktiske konstruktioner.

I 1997 blev han således hædret af British Institute of Structural Engineers for den senere sammenstyrtede Terminal E2 i Paris.

DY
27-09-2004, 16:08
Jeg går ut fra at man nå faktisk undersøker om disse arkitektene har tegnet og fått bygget ANDRE flyplassterminaler......eller andre bygg som kan kollapse hvert øyeblikk - føre var prinsippet bør iverksettes umiddelbart!

TheDane
27-09-2004, 16:23
Godt være at denne Paul skulle holde sig til at tegne noget andet end lufthavne - måske ikke så mange nye kunder til ham i fremtiden i denne branchen :(

LN-KOG
27-09-2004, 16:40
Han har vært involvert i CDG, NCE, MAD, Abu Dhabi, Doha, Jakarta, Cairo, Brunei, Kuala Lumpur, Dong Mang, Torino, Kansai, Montpellier, Bordeaux-Merignac, Orly, Manila, Hiroshima, Guadeloupe, Toulon, Santiago de Chile, Athen-Sparta, Berlin Schönefeld, Seoul, Larnaca, Harare, Atatürk (Istanbul), Bangkok, Dubai, Eldoret, Teheran-Khomeini, Shanghai, Durban, Canton, Ningbo-Dongshe (den verdenskjente). I tillegg til en haug med stadioner o.l.

Her er en samling skrytelinker:

http://www.paul-andreu.com/pages/chronologie_01.html
http://www.paul-andreu.com/pages/chronologie_02.html
http://www.paul-andreu.com/pages/chronologie_03.html
http://www.paul-andreu.com/pages/chronologie_04.html
http://www.paul-andreu.com/pages/chronologie_05.html
http://www.paul-andreu.com/pages/chronologie_07.html
http://www.paul-andreu.com/pages/chronologie_08.html
http://www.paul-andreu.com/pages/chronologie_09.html
http://www.paul-andreu.com/pages/chronologie_10.html
http://www.paul-andreu.com/pages/chronologie_11.html
http://www.paul-andreu.com/pages/chronologie_12.html
http://www.paul-andreu.com/pages/chronologie_13.html
http://www.paul-andreu.com/pages/chronologie_14.html
http://www.paul-andreu.com/pages/chronologie_15.html
http://www.paul-andreu.com/pages/chronologie_16.html
http://www.paul-andreu.com/pages/chronologie_17.html

DY
27-09-2004, 16:47
Ooops.....her bør det sjekkes nøye!

Savipix
27-09-2004, 17:07
Originally posted by LN-KOG


Han har vært involvert i CDG, NCE, MAD, Abu Dhabi, Doha, Jakarta, Cairo, Brunei, Kuala Lumpur, Dong Mang, Torino, Kansai, Montpellier, Bordeaux-Merignac, Orly, Manila, Hiroshima, Guadeloupe, Toulon, Santiago de Chile, Athen-Sparta, Berlin Schönefeld, Seoul, Larnaca, Harare, Atatürk (Istanbul), Bangkok, Dubai, Eldoret, Teheran-Khomeini, Shanghai, Durban, Canton, Ningbo-Dongshe (den verdenskjente). I tillegg til en haug med stadioner o.l.



Låter som jag borde tänka om och ändra min intenerary för nästa månad. Skall passera 3 av dessa flygplatser.

CK
27-09-2004, 17:10
ta med hard-hat! (hjelm):D

Savipix
27-09-2004, 17:12
Wilco.. NCE kommer jag inte undan hur gärna jag än vill. Närmaste alternativ blir Toulon men där har vi samma problem.

Min kära resebyrå har gett mig routingen NCE-ORY-ALC-MAD-NCE

EB
28-09-2004, 22:31
Stjernearkitekt???

Falcon
28-09-2004, 22:46
Til Andreus forsvar er det ikke hans kontor som står for all engineeringen, altså detaljkonstruksjon og beregning av laster, etc. i bygget. Og det er de lokale myndighetene som godkjenner beregningene som evt. partnere på byggteknologi utarbeider. Det er svært lite sannsynlig at det kommer til å ramle ned en haug flyterminaler i nærmeste fremtid! :)

N-3PB
28-09-2004, 22:54
Så lenge arkitekt Andreus ikke har hatt noe med heliporten på Flesland å gjøre så er jeg fornøyd.........

Flesland flyplass er by the way 50 år til neste år!!