PDA

View Full Version : Korte turer med Dhaka som basecamp?

robertaas
21-04-2013, 14:27
Det er mulig at jeg vil få Dhaka som basecamp i et par uker. Er det noen som har erfaringer fra hva som er verdt å få med seg i byen og landet?

Ser også på reiser ut fra landet. Druk Air til Paro i Bhutan ser spennende ut, men de ser ikke ut til å ha flighter med datoer som passer for meg. Er det andre spennende destinasjoner man lett får med seg med Dhaka som basecamp?

Er ikke interessert i å reise til: gulflandene, India, Bangkok, Hong Kong, Singapore eller Kuala Lumpur.

Superhai
21-04-2013, 16:26
Cox' Bazaar Beach, visstnok verdens lengste ca 12 mil lang. Sundarban - mangrove og bengalsk tiger. Rajshahi hvis du er interessert i silke og tekstiler. Elvecruise - både Ganges og Brahmaputra går gjennom landet. Bangladesh har ikke mye utlendinger, de fleste turistene er lokale og noe fra India. Det er fattig så ting er ikke alltid på stell. Siden du skal være der så vet du vel allerede om at det har vært en del konflikter mellom moderate, sekulære og de mer ortodokse og fundamentale religiøse som har blusset opp siste tiden.

Klette
21-04-2013, 17:02
Jeg har vært i Dhaka mye gjennom jobben.
Det er en stor by, og de har den verste trafikken som jeg har sett. Det må bare oppleves.
Det er en by med meget dårlig infrastruktur...

Folkene er vennlige, men det kan vel sies at det ikke er mange severdigheter i byen.
Ihvertfall ikke som jeg syns er verdt å se.

De har et stort Radisson hotell som ligger langs motorveien til flyplassen.
Der er det god mat, og bar i kjelleren. Hvis en vil ha alkohol, så er det hotellbarer som de stedene de kan kjøpes, siden landet er muslimsk.
De har også basseng og treningssenter.

Litt usikker på hviken flyruter som går dit fra, men Bangkok er to timer unna.
Men siden du ikke vil dit, så er det vel bare å sjekke:

http://www.flightstats.com/go/FlightStatus/flightStatusByAirport.do;jsessionid=DE137AA5525707 4758EBCBA7E9B6F94F.web2:8009?airportCode=DAC&airportQueryType=0

robertaas
21-04-2013, 17:55
Er fullt klar over at det ikke er førstevalget for turister og at det er urolig for tiden, derfor spurte jeg om det var noe som faktisk var verdt å få med seg.

Kathmandu høres spennende ut, men finner ikke fornuftige flighter dit. Å fly via India blir for kronglete.

Yangoon høres også spennende, men å fly via Kuala Lumpur eller Bangkok blir også for kronglete.

Sri Lanka blir ganske likt og noe jeg helst tar på en annen tur.

SQ 777
21-04-2013, 18:04
Katmandu er verd kanskje en omvei..fabelaktig sted...

robertaas
21-04-2013, 18:10
Katmandu er verd kanskje en omvei..fabelaktig sted...
Blir det for kronglete å komme dit fra Dhaka så tar jeg det heller som en egen langhelg fra Norge.

Eirik
21-04-2013, 18:22
Biman flyr direkte til Kathmandu fra Dhaka.
Hvis du er interessert kan du fly DC-10 innenriks til både Sylhet og Chittagong.
Bodde på Dhaka Regency ute ved flyplassen, bra hotell med strålende takterasse med basseng og restaurant.

robertaas
21-04-2013, 18:56
Biman flyr direkte til Kathmandu fra Dhaka.
Hvis du er interessert kan du fly DC-10 innenriks til både Sylhet og Chittagong.
Bodde på Dhaka Regency ute ved flyplassen, bra hotell med strålende takterasse med basseng og restaurant.
Så også at Biman skulle fly rett dit, men klarte ikke finne flighter hverken fra websiten deres eller fra andre bookingmotorer.

Har Chittagong mere å tilby enn et morsomt navn? Har tilgang til guider online for å liste opp stedets severdigheter, men synes de som har vert der virkelig at det var verdt et besøk? Og har liten sans for å fly utrangerte flymodeller.

Takk for hotelltips for Dhaka, men vil ikke bo på hotell der. Andre kan uansett ha nytte av hotelltips for byen.

A-380
21-04-2013, 19:27
Var i Dhaka for noen uker siden. 2 dager i byen holder i massevis. Ifølge hotellet og av egen erfaring anbefales det å besøke byen Fredag og Lørdag, da dette er helligdager og trafikken er mindre kaotisk. En kjøretur på rett i overkant av en mil inn til Old Dhaka tok da ca 1 time. Sjåføren fortalte at samme tur kan ta opp til 3 timer på vanlige arbeidsdager.

Litt sør for byen skal det være en idyllisk by, men var der aldri selv. Dette skal vist være en grei dagstur.

Ifølge diverse medier så er det litt opptøyer der, men selv merket jeg ikke noe av det. Var der selv under generalstreiken, hvor politiet hadde fått frie hender for å holde ro og orden, men også da gikk det fint. Så ingen grunn til å engste seg selv om overskriftene i mediene kan virke litt skumle.

Syntes Bangladeshere var veldig hyggelige og nysgjerrige. Det er en del tiggere, og mange blikk, men følte meg aldri redd der. En tur i Oslo er verre.

Siden Kathmandu ble nevnt, så kan jeg absolutt anbefale byen, og Nepal. Storkoste meg i fjellene, selv om jeg ikke er noe friluftsmenneske.

Bhutan var også et flott møte, selv om en ikke er helt fri der, men må ha organisert tur. Selv kombinerte jeg Nepal og Bhutan på samme tur, da DrukAir flyr daglig mellom landene.

Eirik
21-04-2013, 23:25
Så også at Biman skulle fly rett dit, men klarte ikke finne flighter hverken fra websiten deres eller fra andre bookingmotorer.

Søkte kjapt på datoer i april og mai på Bimans hjemmeside nå, og flightene popper opp der.
Tror de flyr ca. 4 ganger i uken, koster 150 USD en vei.

robertaas
21-04-2013, 23:59
Søkte kjapt på datoer i april og mai på Bimans hjemmeside nå, og flightene popper opp der.
Tror de flyr ca. 4 ganger i uken, koster 150 USD en vei.
Takk, ser at de kun har lagt ut flighter frem til oktober.