Piddien
18-04-2013, 16:21
Hei.
I går den 17. april fikk vi besøk av en eldre flott dame på vei til ny eier i Russland. Det ble en del bilder, både fra i går da hun kom, og fra i dag da hun dro videre til Helsinki. Om du tar en liten titt så håper jeg det ikke svir for mye i øynene av dette.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/N97H/DouglasDC-3CN97H_01Flesland17042013_zps58c354c6.jpg (http://s36.photobucket.com/user/Piddien/media/N97H/DouglasDC-3CN97H_01Flesland17042013_zps58c354c6.jpg.html)
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/N97H/DouglasDC-3CN97H_02Flesland17042013_zpsf7590dae.jpg (http://s36.photobucket.com/user/Piddien/media/N97H/DouglasDC-3CN97H_02Flesland17042013_zpsf7590dae.jpg.html)
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/N97H/DouglasDC-3CN97H_03Flesland17042013_zps5e942998.jpg (http://s36.photobucket.com/user/Piddien/media/N97H/DouglasDC-3CN97H_03Flesland17042013_zps5e942998.jpg.html)
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/N97H/DouglasDC-3CN97H_04Flesland17042013_zpsbcbcf2f8.jpg (http://s36.photobucket.com/user/Piddien/media/N97H/DouglasDC-3CN97H_04Flesland17042013_zpsbcbcf2f8.jpg.html)
Så tar vi en liten tur inn i maskinen der hun var parkert en liten stund ved stand 12 på Flesland.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/N97H/DouglasDC-3CN97H_07Flesland17042013_zps56d9d4a8.jpg (http://s36.photobucket.com/user/Piddien/media/N97H/DouglasDC-3CN97H_07Flesland17042013_zps56d9d4a8.jpg.html)
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/N97H/DouglasDC-3CN97H_08Flesland17042013_zps65f11433.jpg (http://s36.photobucket.com/user/Piddien/media/N97H/DouglasDC-3CN97H_08Flesland17042013_zps65f11433.jpg.html)
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/N97H/DouglasDC-3CN97H_06Flesland17042013_zps0a9f5397.jpg (http://s36.photobucket.com/user/Piddien/media/N97H/DouglasDC-3CN97H_06Flesland17042013_zps0a9f5397.jpg.html)
Slik var hun parkert en liten stund før hun tok turen ned for fuel og parkering i skogen for natten.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/N97H/DouglasDC-3CN97H_05Flesland17042013_zpse3c1c77b.jpg (http://s36.photobucket.com/user/Piddien/media/N97H/DouglasDC-3CN97H_05Flesland17042013_zpse3c1c77b.jpg.html)
I dag den 18. april gikk turen videre på ferden hjem til ny eier i Russland. Været her vest var skikkelig elendig, men fikk da tatt noen få bilder som kanskje tåler dagens lys.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/N97H/DouglasDC-3CN97H_01Flesland18042013_zpsf99dd6bc.jpg (http://s36.photobucket.com/user/Piddien/media/N97H/DouglasDC-3CN97H_01Flesland18042013_zpsf99dd6bc.jpg.html)
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/N97H/DouglasDC-3CN97H_02Flesland18042013_zps8e6838d1.jpg (http://s36.photobucket.com/user/Piddien/media/N97H/DouglasDC-3CN97H_02Flesland18042013_zps8e6838d1.jpg.html)
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/N97H/DouglasDC-3CN97H_03Flesland18042013_zps36f556e4.jpg (http://s36.photobucket.com/user/Piddien/media/N97H/DouglasDC-3CN97H_03Flesland18042013_zps36f556e4.jpg.html)
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/N97H/DouglasDC-3CN97H_04Flesland18042013_zpsbdbb804d.jpg (http://s36.photobucket.com/user/Piddien/media/N97H/DouglasDC-3CN97H_04Flesland18042013_zpsbdbb804d.jpg.html)
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/N97H/DouglasDC-3CN97H_05Flesland18042013_zps46358eb5.jpg (http://s36.photobucket.com/user/Piddien/media/N97H/DouglasDC-3CN97H_05Flesland18042013_zps46358eb5.jpg.html)
Magne Egil bidro med litt informasjon om dette flyet på en FB side, og jeg legger ved dette her slik at historien til maskinen blir litt bedre kjent.
Litt info angående N97H, Douglas DC-3C, serienummer 33613.
Det startet jo som en C-47B-40-DK og er bygget i Oklahoma City. Det hadde opprinnelig c/n 16865 men pga av at det var opptatt ble det gitt nytt nr og det er 33613. Det ble levert USAAF som 44-77281 7/7-1945. Det ble i februar 1946 levert til RFC(Reconstruction Finance Corporation). Ble bygget om til en DC-3C-S1C3G av Douglas. Flyet ble i april 1946 solgt til Raymond J.Wilson i L.A California og fikk reg'en NC53480. Men bare noen uker etter ble det solgt til en flyskole og ny reg ble NC63288. Så følger et par eierskifter og nok en flyskole i California overtar i februar 1947. Så i november 1953 kjøper Humble Oil & Refining Company i Houston Texas flyet. De forandrer i desember 1956 registreringen til det som den fortsatt har, N97H. De har flyet til de i februar 1965 solgte det til et firma i New Jersey. Men allerede i mai samme år er det tilbake hos Humble Oil, hvor det blir til de tilslutt selger det i oktober 1967. Nå er det Harrison og Wheeler i Tyler, Texas som overtar. Wheeler blir eneeier i 1974 og i 1979 blir B Inc i Texas eiere. I 1980 blir Forth Worth Apache Corp. i Euless Texas som overtar før AFS Leasing i Bluefield West Virginia overtar i 1983. Det er nå flyet begynner å fly luksuriøse charterflyvninger under navnet Sentimental Journeys og det foregår frem til 1986. Da blir forsikringspremiene for høye og opplegget legges ned. I 1988 følger et par eierskifter før det i 1992 blir kjøpt av Otis Spunkmeyer Corporation (Cookies) som hadde to DC-3 som fløy som sightseeing i San Fransisco Bay Area. Det ble fortsatt operert under navnet Sentimental Journeys. I oktober 1999 ny eier igjen, A.J Gallagher før i januar 2000 William B. Field blir eier og det blir endret til Bud Field Vintage Air Museum. Fra 17/5-2005 er det Stephen Hiller i Hayward California som er eier.
Nå skal maskinen være et flygende museum etter hva eieren sa via sin tolk som var med på turen. "Barsov Aviation Museum" Surgut, Yugra i Russland blir plassen du må reise til for å se denne i fremtiden.
Takk for titten og ha en brummende aften. :drink
I går den 17. april fikk vi besøk av en eldre flott dame på vei til ny eier i Russland. Det ble en del bilder, både fra i går da hun kom, og fra i dag da hun dro videre til Helsinki. Om du tar en liten titt så håper jeg det ikke svir for mye i øynene av dette.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/N97H/DouglasDC-3CN97H_01Flesland17042013_zps58c354c6.jpg (http://s36.photobucket.com/user/Piddien/media/N97H/DouglasDC-3CN97H_01Flesland17042013_zps58c354c6.jpg.html)
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/N97H/DouglasDC-3CN97H_02Flesland17042013_zpsf7590dae.jpg (http://s36.photobucket.com/user/Piddien/media/N97H/DouglasDC-3CN97H_02Flesland17042013_zpsf7590dae.jpg.html)
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/N97H/DouglasDC-3CN97H_03Flesland17042013_zps5e942998.jpg (http://s36.photobucket.com/user/Piddien/media/N97H/DouglasDC-3CN97H_03Flesland17042013_zps5e942998.jpg.html)
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/N97H/DouglasDC-3CN97H_04Flesland17042013_zpsbcbcf2f8.jpg (http://s36.photobucket.com/user/Piddien/media/N97H/DouglasDC-3CN97H_04Flesland17042013_zpsbcbcf2f8.jpg.html)
Så tar vi en liten tur inn i maskinen der hun var parkert en liten stund ved stand 12 på Flesland.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/N97H/DouglasDC-3CN97H_07Flesland17042013_zps56d9d4a8.jpg (http://s36.photobucket.com/user/Piddien/media/N97H/DouglasDC-3CN97H_07Flesland17042013_zps56d9d4a8.jpg.html)
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/N97H/DouglasDC-3CN97H_08Flesland17042013_zps65f11433.jpg (http://s36.photobucket.com/user/Piddien/media/N97H/DouglasDC-3CN97H_08Flesland17042013_zps65f11433.jpg.html)
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/N97H/DouglasDC-3CN97H_06Flesland17042013_zps0a9f5397.jpg (http://s36.photobucket.com/user/Piddien/media/N97H/DouglasDC-3CN97H_06Flesland17042013_zps0a9f5397.jpg.html)
Slik var hun parkert en liten stund før hun tok turen ned for fuel og parkering i skogen for natten.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/N97H/DouglasDC-3CN97H_05Flesland17042013_zpse3c1c77b.jpg (http://s36.photobucket.com/user/Piddien/media/N97H/DouglasDC-3CN97H_05Flesland17042013_zpse3c1c77b.jpg.html)
I dag den 18. april gikk turen videre på ferden hjem til ny eier i Russland. Været her vest var skikkelig elendig, men fikk da tatt noen få bilder som kanskje tåler dagens lys.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/N97H/DouglasDC-3CN97H_01Flesland18042013_zpsf99dd6bc.jpg (http://s36.photobucket.com/user/Piddien/media/N97H/DouglasDC-3CN97H_01Flesland18042013_zpsf99dd6bc.jpg.html)
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/N97H/DouglasDC-3CN97H_02Flesland18042013_zps8e6838d1.jpg (http://s36.photobucket.com/user/Piddien/media/N97H/DouglasDC-3CN97H_02Flesland18042013_zps8e6838d1.jpg.html)
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/N97H/DouglasDC-3CN97H_03Flesland18042013_zps36f556e4.jpg (http://s36.photobucket.com/user/Piddien/media/N97H/DouglasDC-3CN97H_03Flesland18042013_zps36f556e4.jpg.html)
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/N97H/DouglasDC-3CN97H_04Flesland18042013_zpsbdbb804d.jpg (http://s36.photobucket.com/user/Piddien/media/N97H/DouglasDC-3CN97H_04Flesland18042013_zpsbdbb804d.jpg.html)
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/N97H/DouglasDC-3CN97H_05Flesland18042013_zps46358eb5.jpg (http://s36.photobucket.com/user/Piddien/media/N97H/DouglasDC-3CN97H_05Flesland18042013_zps46358eb5.jpg.html)
Magne Egil bidro med litt informasjon om dette flyet på en FB side, og jeg legger ved dette her slik at historien til maskinen blir litt bedre kjent.
Litt info angående N97H, Douglas DC-3C, serienummer 33613.
Det startet jo som en C-47B-40-DK og er bygget i Oklahoma City. Det hadde opprinnelig c/n 16865 men pga av at det var opptatt ble det gitt nytt nr og det er 33613. Det ble levert USAAF som 44-77281 7/7-1945. Det ble i februar 1946 levert til RFC(Reconstruction Finance Corporation). Ble bygget om til en DC-3C-S1C3G av Douglas. Flyet ble i april 1946 solgt til Raymond J.Wilson i L.A California og fikk reg'en NC53480. Men bare noen uker etter ble det solgt til en flyskole og ny reg ble NC63288. Så følger et par eierskifter og nok en flyskole i California overtar i februar 1947. Så i november 1953 kjøper Humble Oil & Refining Company i Houston Texas flyet. De forandrer i desember 1956 registreringen til det som den fortsatt har, N97H. De har flyet til de i februar 1965 solgte det til et firma i New Jersey. Men allerede i mai samme år er det tilbake hos Humble Oil, hvor det blir til de tilslutt selger det i oktober 1967. Nå er det Harrison og Wheeler i Tyler, Texas som overtar. Wheeler blir eneeier i 1974 og i 1979 blir B Inc i Texas eiere. I 1980 blir Forth Worth Apache Corp. i Euless Texas som overtar før AFS Leasing i Bluefield West Virginia overtar i 1983. Det er nå flyet begynner å fly luksuriøse charterflyvninger under navnet Sentimental Journeys og det foregår frem til 1986. Da blir forsikringspremiene for høye og opplegget legges ned. I 1988 følger et par eierskifter før det i 1992 blir kjøpt av Otis Spunkmeyer Corporation (Cookies) som hadde to DC-3 som fløy som sightseeing i San Fransisco Bay Area. Det ble fortsatt operert under navnet Sentimental Journeys. I oktober 1999 ny eier igjen, A.J Gallagher før i januar 2000 William B. Field blir eier og det blir endret til Bud Field Vintage Air Museum. Fra 17/5-2005 er det Stephen Hiller i Hayward California som er eier.
Nå skal maskinen være et flygende museum etter hva eieren sa via sin tolk som var med på turen. "Barsov Aviation Museum" Surgut, Yugra i Russland blir plassen du må reise til for å se denne i fremtiden.
Takk for titten og ha en brummende aften. :drink