View Full Version : Et spørsmål om overvekt
Utflyttet
17-04-2013, 21:28
Om jeg skulle hatt med meg et par ekstra koli på tur, feks 10 koli på 38 kilo hver. Hva ville det kostet hos forskjellige flyselskap?
-A
Superhai
17-04-2013, 21:38
Fått deg ny kone?
Utflyttet
17-04-2013, 21:40
Nei, dette var mer i kategorien u-hjelp. :)
Og "fått deg *ny*" impliserer vel at det har vært en "gammel" kone, så er detnoe du vet som jeg ikke vet så vær gjerne mer konkret. :p
-A
Superhai
17-04-2013, 21:46
;)
For å initiere et svar på spørsmålet er at generelt så vil ikke de fleste flyselskap akseptere så mange kolli med den vekten (om du reiser alene), ihverfall må du ta kontakt å få det godkjent på forhånd. Jeg tror nok uansett at å sende det som frakt vil være en bedre løsning og sannsynligvis billigere.
Jeg ville kontaktet selskapenes salgsrepresentatnter eller distriktssjefer. Du reiser en del. Forplikt deg til en viss omsetning, så tipper jeg du får det gratis hvis det er til et godt formål.
I Pacs var det vel en teknisk begrennsning på 9 kolli vist jeg husker riktig.(Selv om SAS sin offesielle grense er max 5 kolli per pax). Hvordan er dette nå i Altea?
Mulig det var begrensninger i PACS, men i PCI, som lå under, kunne du sjekke inn 99 kolli.
Maks grense pr kolli som bagasje er 32 kg, så tror du må ta turen til cargoavdelinga.
Stuere er bare forsikret til 32kg, så det må sendes som cargo.
Superhai
18-04-2013, 01:10
PACS kan ta maks 99 kolli, men den var lagt opp til å hoppe videre til vektfeltet etter å ha skrevet første siffer så man må tilbake for å skrive fra 10 og oppover. Sparer ihvertfall fra øyeblikk hvor man ber om 9 og får 99 kolli istedet ;)
SAS og f.eks. LH opererer med en maks grense på 45 kg, men det er i mange land begrenset via lov eller forskrifter en maks grense på 32 kg (Storbritannia, Irland, Frankrike, Spania, Sør-Afrika, Australia, NZ, Saudi-Arabia, Angola, Emiratene, Malaysia, Nederland, Sverige, osv. samt en del reguleringer gjelder lokalt på flyplasser (har med utstyr å gjøre bl.a.)) for normal bagasje. Så SAS har vurdert det som mest hensiktsmessig å ikke tillate over 32 kg.
Det er også spørsmålet om dimensjoner her og, og hvilken routing.
Rent teoretisk så må du betale om du reiser Norwegian;
98,- på nett (mellom OSL-BGO) for 2 innsjekkede kolli + 12 kg overvekt på hver (vi sier 32 kg på hvert kolli)
1 kg overvekt koster pr.d.d 69,- hos DY.
12 kg X 69,- X 2 = 1656 pluss 98,- er lik 1754,- for 2 kolli á 32kg.
Om du har mer enn to kolli betales det pr. kilo. DY tillater kun 64 kg totalt pr. passasjer, men vi ser bort i fra det.
De siste 8 kolli på 32 kg hver, ganger 69 kroner er lik 17664 kroner.
17664,-
1754,-
Totalt 19.418 kroner for 10 kolli á 32 kg.
God tur. :)
Utflyttet
18-04-2013, 05:52
Rent teoretisk så må du betale om du reiser Norwegian;
<snip>
Totalt 19.418 kroner for 10 kolli á 32 kg.
God tur. :)
Om vi serbort fra at DY ikke flyr dit dette skal, så er dette da langt billigere enn andre alternativer jeg har sjekket. ;)
-A
The Viking
18-04-2013, 08:38
Generelt er som tidligere skrevet max-grensen på 32kg/kolli.
MEN:
Som du skriver i post #2: "U-hjelp" som formål.
Ved personlig henvendelse, og hvis dcet gjelder et alment anerkjent bistandsbehov, tror jeg nok at f.eks. SAS kan være mer fleksible i forhold til prising osv??
Jeg tror LN-MOW er inne på et riktig spor - vi klarte å få en LD-3 Container gratis fra PAE via CDG til EZE. Det som teller er å holde seg til et selskap, mulighet for fleksibilitet med tanke på når. De fleste Nettverkselsap har interne organisasjoner som driver med det samme, vi har jobbet med både Air France (som velger et fokus land blant sine destinasjoner hvert år) og Virgin Atlantic som har en egen Care avdeling. Så finn ut hvem som opererer mellom A og B og ta kontakt.
Utflyttet
18-04-2013, 09:23
De eneste to selskapene som opererer til flyplassen og som har muligheter her i nord er QR (de har fått en PM) og det andre selskapet som har en egen avdeling som heter Helemaal Niet Mogelijk. Og så har jeg sendt spørsmålet til våre lilla folk.
Takker for alle råd og vink.
-A
Tommy777
18-04-2013, 09:58
De eneste to selskapene som opererer til flyplassen og som har muligheter her i nord er QR (de har fått en PM) og det andre selskapet som har en egen avdeling som heter Helemaal Niet Mogelijk. Og så har jeg sendt spørsmålet til våre lilla folk.
Takker for alle råd og vink.
-A
YGPM................
Utflyttet
18-04-2013, 10:20
YGPM...
YGA.
-A