Flyprat >
Småprat > SAS og Turkish Airlines med nytt samarbeid (codeshare)
View Full Version : SAS og Turkish Airlines med nytt samarbeid (codeshare)
http://www.hegnar.no/bors/article725935.ece
SAS og Turkish Airlines har inngått nytt samarbeid og dermed blir det enklere for skandinaver å komme seg til Tyrkia.
Synd dette ikke gjelder på longhaul også: SAS og Turkish Airlines har inngått en ny såkalt code share-avtale som gir passasjerene mulighet til enklere å nå seks destinasjoner i Tyrkia.
Pleier codeshare-samarbeid å påvirke prisene? Positivt eller negativt i så fall? Jeg tenker spesielt for oss som ikke har direkteflight, men f.eks. må reise BGO-CPH-IST-verden.
Vi har daglige codeshares med TK her i AAR....opdagede det ganske tilfældigt forleden dag.
også codeshare med Egyptair....
Det er i allefald det der står når jeg lukker ALTEA Gate op
hilsen Ole
Spacetime
17-04-2013, 13:42
Er SAS sin strategi å gradvis transformere til et reisebyrå? Det virker som strategien er å bruke SAS navnet til å selge biletter for Singapore Airlines, , Lufthansa, Turkish etc.
Er SAS sin strategi å gradvis transformere til et reisebyrå? Det virker som strategien er å bruke SAS navnet til å selge biletter for Singapore Airlines, , Lufthansa, Turkish etc.
Nu er codeshare jo ligesom ikke noget nyt i flybranchen, så tror ikke du skal lægge så meget i det.
Superhai
17-04-2013, 18:23
SAS har generelt vært mer sparsom med codeshare i forhold til LH, UA, SQ etc. Det er nok et lite paradigme-skifte, men jeg tviler på at SAS har tenkt å bli et "virtuelt" flyselskap, det er nok av nye destinasjoner på teppet. Online-priser er ofte lavere enn interline-priser, spesielt på sektorer hvor det ikke finnes sammenhengende priser og man må kombinere to.
Dette er velkomment. Når jeg har sett på billetter med SK/TK før fra KRS til IST via OSL så har billettene kun latt seg kombinere i C. Så har blitt to enkeltbilletteter på meg sist.
Innebærer dette codeshare med TK-nummer på SK sine tilbringerruter til CPH/OSL/ARN eller er det bare noen av TK sine innenriksruter som får SK-nummer?
Superhai
17-04-2013, 22:01
Innebærer dette codeshare med TK-nummer på SK sine tilbringerruter til CPH/OSL/ARN eller er det bare noen av TK sine innenriksruter som får SK-nummer?
Som jeg har skjønt så blir det også TK nummer på en hel haug av SAS sine ruter fra ulike byer og steder i Skandinavia og Finland. Edit: De er allerede lagt inn i systemet, så det er å finne TK nummer til de fleste byene i Norge.
Høres bra ut. Det betyr at det er mulig å få TRD-OSL-IST-AYT på samme booking/PNR? Men sliter med å finne det på sas.no evt. turkishairlines.com.
Frequent Traveller
18-04-2013, 11:34
http://www.hegnar.no/bors/article725935.ecePopulaert sagt, for SAS er dette en mäte ä rekke ut kjepper for ä fä de stukket i egne hjul. I klare ord, THY har begynt ä stövsuge Nord-Europa for kunder inn til sin nye kjempe-pattform v/Istanbul videre til sine nummerrike destinasjoner i Afrika, Midt-östen (og ASEAN-regionen ?). Nummerkode sharing agreements er "foten innenfor terskelen" i Skandinavia !
For SAS kan nok samarbeid innen Star-alliansen virke begge veier : när man skal tilbords med en sterk konkurrent, skal man ikke helst spise med en lang skje ?