View Full Version : Hvordan registrerer jeg bonusnummer hos Thai?
Hei
Jeg helt helt ny her på forumet, så ikke skyt meg hvis jeg har posta feil eller lignende :)
Bestilte for en stund siden to billetter med thai air fra oslo til bangkok, og lurer på muligheten for å etterregistere poeng. Jeg fikk ikke betalt med amex, da siden jeg bestilte på kun aksepterte visa og mastercard. Aner ikke om billettene kvalifiserer til bonuspoeng, da jeg ikke aner bookingklasse heller
Billettene kosta ikke mer enn 9780,- for begge to, på økonomi, TG955 er flighten.
Aner ikke bookingklasse?
Utreise er 17.05 kl 14.15 og hjemreise er 2.06 kl 00.55, lokal tid
Får jeg bonuspoeng på denne reisen? Hvordan går jeg frem for å få det, hvem kontakter jeg osv ? Må jeg vente til reisen er foretatt?
Tuusen takk for hjelp :)
Twin Otter
14-04-2013, 13:31
Hei og velkommen til forumet! Hvis du viser bonuskortet ditt ved innsjekking blir bonusprogrammet ditt registrert og du vil få poeng. Usikker på hvor mange poeng du vil få siden du ikke vet bookingklassen din. Lykke til!
Hei og velkommen til forumet! Hvis du viser bonuskortet ditt ved innsjekking blir bonusprogrammet ditt registrert og du vil få poeng. Usikker på hvor mange poeng du vil få siden du ikke vet bookingklassen din. Lykke til!
Hei, og takk!
Så da fremviser jeg bare mitt AmEx når jeg sjekker inn, så ordner det seg?
Hvor kan jeg finne bookingklasse?
Twin Otter
14-04-2013, 13:40
Hvis Amex er knyttet opp mot et bonusprogram skal det gå fint du.
Hvis Amex er knyttet opp mot et bonusprogram skal det gå fint du.
Ja, jeg har AmEx med eurobonus, så da burde det vel gå. Men det er flott.. Hva kan jeg forvente av EB-poeng på denne turen om den kvalifiserer til poeng på økonomi, eller gjør den det uansett?
Har lest ufattelig mye her inne før jeg registerte meg, men er mye avansert for en nybegynner som meg :)
Twin Otter
14-04-2013, 13:43
Som nevnt. Det avhenger av bookingklassen. Men usikker hvor du kan finne en oversiktl. Noen med litt bedre peiling som kan gi noen videre utfyllende svar her?
Velkommen!
Se på e-ticketen hvis du har. Har du evt. fått PNR (6-sifret, tall og bokstaver, hvis ikke Thai har andre systemer?) kan du sikkert bruke den til å logge inn og sjekke. Noen ganger står det fare basis bestående av 4 bokstaver. Da er som regel bookingklasse den første bokstaven.
Jeg har et bookingnummer og et ordrenummer fra GoToGate, men ikke noe mer :( Meget usikker på dette her
Kan og logge inn på https://www.virtuallythere.com/new/login.html, uten at jeg forstår helt hva annet jeg skal bruke denne til enn å se at flyet mitt er bekrefta og når det skal ta av
Ikke vet jeg heller hva jeg kan legge ut av forskjellige reservasjonsnummer, bookingnummer og lignende uten at det kan gå utover meg på noen måte
Opptjening på SAS EB (om det er det vi snakker om) fikser du evt. ved innsjekk, så ingen vits med å stresse mer med det. Om det er opptjening på den bookingklassen eller ikke kan du ikke gjøre stort med nå uansett. God tur!
Det enkle svaret er at du ikke må etterregistrere poengene, ettersom du ikke har reist enda. Oppgi medlemsnummeret ditt ved innsjekk, så kommer poengene inn kort tid etter reisen, uavhengig av om det er 100% eller 25%.
For å sjekke bookingklasse kan du logge inn på https://classic.checkmytrip.com med det sekssifrede referansenummeret + etternavn. Trykk på "e-ticket receipt", og se hva som står som "fare basis". Den første bokstaven angir bookingklasse. Hvis det er EuroBonus du bruker, finner du ut hvor mange poeng klassen gir her: http://www.flysas.com/templates/FlexiblePage.aspx?id=216851. Det er oppgitt ganske knotete - hvis klassen er "Economy 600" gir det 100%, hvis det er "low economy" gir det 25%. Hvis klassen ikke er oppgitt gir det ikke opptjening.
Det enkle svaret er at du ikke må etterregistrere poengene, ettersom du ikke har reist enda. Oppgi medlemsnummeret ditt ved innsjekk, så kommer poengene inn kort tid etter reisen, uavhengig av om det er 100% eller 25%.
For å sjekke bookingklasse kan du logge inn på https://classic.checkmytrip.com med det sekssifrede referansenummeret + etternavn. Trykk på "e-ticket receipt", og se hva som står som "fare basis". Den første bokstaven angir bookingklasse. Hvis det er EuroBonus du bruker, finner du ut hvor mange poeng klassen gir her: http://www.flysas.com/templates/FlexiblePage.aspx?id=216851. Det er oppgitt ganske knotete - hvis klassen er "Economy 600" gir det 100%, hvis det er "low economy" gir det 25%. Hvis klassen ikke er oppgitt gir det ikke opptjening.
Takker for godt utfyllende svar. Dessverre kommer jeg ikke inn på CheckMyTrip, men kommer inn på den jeg linket til lengre oppe her
Jeg har ikke brukt GoToGate, så jeg vet dessverre ikke hvordan det ser ut der. Men selve mail-bekreftelsen inneholder ofte bookingklassen (hos f.eks. Widerøe står det i PDF-vedlegget med kvitteringen). Hvis ikke kan du ringe eller sende mail til GTG for å få det avklart på forhånd.
Ok, for i fjor var jeg også i Thailand, men da fløy jeg med Finnair og hadde muligheten til å logge inn på CheckMyTrip, men det går altså ikke med Thai Air(?) Iallefall ikke igjennom GoToGate?
Superhai
14-04-2013, 16:42
Gotogate bruker Sabre og ikke Amadeus, så derfor må du bruke virtuallythere. Hvis det ikke er endret, så kan du gå inn på e-ticket receipt fra virtuallythere og så på fare basis. Den første bokstaven vil i de fleste tilfeller være booking klassen.
Beklager å ønske deg velkommen med det som sannsynligvis er dårlige nyheter, men det ser for meg ut som om du har bestilt de rimeligste kampanjebillettene til Thai og da er nok booking-klassen W. Disse gir etter det jeg vet ikke poeng i noe FF program. (har sjekket TG ROP, SK EB og LH M&M). De eneste poengene en får i slike tilfeller, er om kreditt-kortet en bruker, f. eks. Trumf Visa, SAS Mastercard, er koblet til et FF program. Uansett dette, så vis bonus-kortet ditt ved innsjekk!
TG pleier å operere med 2 kampanjepriser i økonomi. Den billigste bookes i en ikke poeng-givende booking-klasse og i år er prisen på ca. 4800-4900 NOK T/R OSL-BKK. Du kan imidlertid også ofte booke i den 100% poeng-givende klassen Q men da øker prisen med ca. 1000 NOK. Booker du via TG sine sider, så kommer begge alternativene opp. Booker du via andre sider vil ofte bare det billigste alternativet synes og du må ringe (med de gebyrene det kan føre med seg) og gjøre en manuell bestilling for å få ønsket booking-klasse.
Hvorvidt poengene en opptjener (10772 i TG ROP, 10800 i SK EB), er verdt prisforskjellen, får den enkelte avgjøre selv. For meg er den definitivt det.
Siden SK ikke flyr på BKK i sommer, har jeg booket en rekke slike billetter med TG (og TK i J klasse). Prisene på TG billettene, booking-klasse Q, var rundt 6000 NOK. Booker du booking-klasse Q (eller høyere) vil du kunne velge sete i hele økonomi-kabinen. Booker du i lavere klasser kan du bare forhåndsvelge sete i den bakre delen av flyet. Den fremre delen av kabinen blir først tilgjengelig når online chekin starter.
Merk at slike kampanje-billetter (Promotional Ticket) har en rekke begrensninger som de fleste overser. En Q kampanje billett med TG er ikke det samme som en normal Q klasse billett med TG... Du kan lese mer om dette her: http://www.flyertalk.com/forum/thai-airways-royal-orchid-plus/1433205-fuel-surcharge-royal-silk.html Scroll ned til posting #14.
Hei og takk for godt utfyllende svar :)
Flyselskapets reservasjonskode begynner med Q - kan dette være klassen min, da? Ingenting annet kan indikere bookingklasse
Flyselskapets reservasjonskode begynner med Q - kan dette være klassen min, da? Ingenting annet kan indikere bookingklasse
Første bokstav angir ofte booking-klassen så for din del håper jeg at det er tilfelle her også. Har du for øvrig fått reservert sete? Det virker nesten som om det ikke er gjort. Har du billett i booking-klasse Q, så skal du kunne velge sete fra hele økonomi-kabinen.
Dårlige nyheter.... Jeg har bookingklasse W. Sendte epost og førhørte meg. Spurte samtidig om oppgradering, men det vet jeg ikke om går?
Har ikke klart å reservere sete enda! Har spurt om det óg!
Ikke var det heller mulig å endre denne billetten, da den var låst... Hva skal man si? Aldri igjen!
C-klasse
15-04-2013, 11:53
Ikke var det heller mulig å endre denne billetten, da den var låst... Hva skal man si? Aldri igjen!
Det er det man får når man betaler laveste pris.
Her har du hvilke klasser man får poeng.
http://www.thaiairways.com/frequent-flyer/en/thai-and-star-alliance-airlines.htm
GinTonic
15-04-2013, 12:39
Aldri igjen? Sorry mac, ingen sympati her. Som nevnt over får du akkurat det du betaler for, hadde du bestilt hos Thai direkte hadde du fått full oversikt over både bookingklasser og fordeler/ulemper.
Men, Thai osl-bkk-osl er uansett et veldig godt produkt, dere kommer til å få en tipp topp tur, både tur og retur:)
Det jeg mente med aldri igjen, var at jeg aldri kom til å kun gå etter pris! Er helt sikker på at selve turen med Thai kommer til å bli kanon :) dårlig formulert fra min side
Takker dere for hjelp allikevel. Alltid greit å få litt påfyll av informasjon :)
Dårlige nyheter.... Jeg har bookingklasse W. Sendte epost og førhørte meg. Spurte samtidig om oppgradering, men det vet jeg ikke om går?
Har ikke klart å reservere sete enda! Har spurt om det óg!
Jeg booket nylig en tur gjennom Kilroy.no, og fikk da en virtuallythere.com-referanse. Ved innlogging der fikk jeg opp et felt kalt "Airline Reservation Code", som jeg brukte til å logge inn på Qatars side og valgte sete.
Thai har vel ingen online-mulighet for å velge sete, men hvis du finner "Airline Reservation Code" kan du sende mail med referansenummer og seteønske til contact@service.thaiairways.com. De pleier å svare veldig raskt.
Ikke for å kapre denne tråden, men siden alle spørsmål ser ut til å være svart sniker inn et ekstra for å sjekke at jeg har forstått dette rett. Er ganske ny i dette gamet jeg også (inkludert forumet, men har lusket rundt en stund :D)
Er det altså slik at man får EB poeng for alle flyvninger hos Star Alliance selskap - forutsatt høy nok bookingklasse - uavhengig av hos hvem de er booket?
I mitt tilfelle kikker jeg på noen billetter fra Singapore Airlines akkurat nå, men ikke alle kommer opp på sas.no. Kan jeg da bestille de fra Singapore Airlines og få EB-nummeret registrert ved innsjekk evt. poengene etterregistrert?
En siste oppklaring hadde vært til stor hjelp!
Ja, det er litt av poenget med allianser. Er du medlem i bonusprogrammet til ett av selskapene, kan du tjene poeng hos alle selskapene i alliansen på det ene kortet.
På samme måte, har du også fordeler dersom du har status. Jeg har sølvkort hos BA, og kunne derfor bruke loungen i Helsinki da jeg fløy derfra med Finnair her om dagen :)
The Ticketor
03-05-2013, 21:16
Når det gjelder å registrere FQTV-info på innsjekk, så vil det være opp til selskapets system dersom nummeret blir registrert kun for de flighter du sjekker inn på, eller også på returen. For å være på den sikre siden bør nummeret registreres i bookingen FØR man sjekker inn, pluss at man viser kortet på innsjekk både ut og hjem. Da skulle du være rimelig sikker på at det går som det skal.
Takk folkens! Kan ikke bli tydeligere nå :D
Nå sitter jeg i gaten på OSL og venter på ombordstigning, men jeg forstår fortsatt ikke dette med bookingklasse. Dama ved innsjekking ville registrere eurobonus nummeret mitt, men jeg trodde ikke det var noen vits når man ikke fikk poeng?
På billetten min står det en gigantisk Y - aldeles ingen tegn på bookingklasse W.
Står også "flight TG955 - class Y"
Men betyr ikke "class Y" at jeg har denne bookingklasse ..? Ting blir fryktelig uklart her
jameson82
17-05-2013, 13:30
Y=economy .
Y=economy .
Haha, hva man ikke kan... Da kan jeg vel regne med at ingen poeng kommer?
Hvorfor ville frøkna bak disken registere EBnummeret? :)
Hvorfor ville frøkna bak disken registere EBnummeret? :)
Fordi hun mest sannsynlig ikke ante at klassen du fløy ikke gav poeng ;)
Tviler på at de som sjekker inn folk på OSL sitter med en oversikt over hvilke klasser som gir hvor mange prosent, evt. hvilke som ikke gir noe.
Nei, men da er jo alt litt mer klart for meg :) tusen takk for hjelp
Man kan se i systemet hvilke klasser som gir poeng, men ikke i første bildet, så agenten ser ikke på dette så lenge man ikke sjekker billetten for noe spesielt :)