PDA

View Full Version : SAS-fly overbooket

LN-VLE
13-04-2013, 22:20
En maskin som skulle fra Gardermoen til London, fredag kveld, måtte fly fra tre passasjerer på grunn av overbooking.

http://e24.no/naeringsliv/sas-fly-reiste-fra-tre-passasjerer/20357330

Kjedelig for de utvalgte passasjerene som mistet fredagen i London. men ordningen er sikkert lønnsom for selskapet. Selv om de noen ganger måut med kompensasjon til passasjerer for overbooking har de sikkert større inntekter på passasjerer som likevel får plass fordi noen ikke dukker opp til avgangen.

Vidar

Fly med oss
13-04-2013, 22:21
LOL, jeg leste akkurat artikkelen og skulle til å poste. E24 får det til å høres ut som om dette er første gang i verdenshistorien at noe slikt skjer.

teamseacow
13-04-2013, 22:26
Dette var da ordentlige nyheter! Huffameg, heldigvis skjer dette nesten aldri :p

Discus
13-04-2013, 22:32
Hjelpes, ingen grenser for hva avisene får seg til å skrive om.

Kjedelig for de utvalgte passasjerene som mistet fredagen i London. men ordningen er sikkert lønnsom for selskapet. Selv om de noen ganger måut med kompensasjon til passasjerer for overbooking har de sikkert større inntekter på passasjerer som likevel får plass fordi noen ikke dukker opp til avgangen.Enkelte ganger oppstår overbooking av andre årsaker enn at det er booket for mange på flighten. Det kan være flybytte, feil på seter, pax som var forsinket til forrige flight m.v.

Ser også i artikkelen:
Hverken Norwegian, Danish Air Transport eller Ryanair går inn for å overfylle avganger med flere bestillinger enn antall flyseter.Det stemmer jo, men har selv opplevd å bli stående igjen på DY-flight fra BGO siden en 738 ble erstattet av en 733, så selv om de ikke overbooker ifht. planlagte seter så kan man allikevel bli stående igjen.

I mone øyne er det for lite overbookinger nå, hadde en periode der jeg fløy veldig mye gratis pga. overbookinger.

Norge Rundt På 14 Dager
13-04-2013, 22:43
En maskin som skulle fra Gardermoen til London, fredag kveld, måtte fly fra tre passasjerer på grunn av overbooking.

http://e24.no/naeringsliv/sas-fly-reiste-fra-tre-passasjerer/20357330

Kjedelig for de utvalgte passasjerene som mistet fredagen i London. men ordningen er sikkert lønnsom for selskapet. Selv om de noen ganger måut med kompensasjon til passasjerer for overbooking har de sikkert større inntekter på passasjerer som likevel får plass fordi noen ikke dukker opp til avgangen.

Vidar

Inntresant å lese kommentarene under. Tydligvis mange som ikke er særlig inne i hvordan dette fungerer.

Tommy777
13-04-2013, 23:04
Inntresant å lese kommentarene under. Tydligvis mange som ikke er særlig inne i hvordan dette fungerer.

Tenk at den største apekatten kaller seg John Woo, en av mine favorittproducere :D;)

storg
13-04-2013, 23:39

Her ligger jo mye av problemet, kundene skjønner ikke overbooking. De har kjøpt en bilett om frakt fra A til B. At selskapet driver å overbooker gir de blankt f... i. Og det kan jeg forstå, særlig siden det blir færre og færre selskaper som gjør det. Hjelper ikke at vi som kjenner bransjen synes dette er helt normalt.

Norge Rundt På 14 Dager
13-04-2013, 23:43
Her ligger jo mye av problemet, kundene skjønner ikke overbooking. De har kjøpt en bilett om frakt fra A til B. At selskapet driver å overbooker gir de blankt f... i. Og det kan jeg forstå, særlig siden det blir færre og færre selskaper som gjør det. Hjelper ikke at vi som kjenner bransjen synes dette er helt normalt.

De fleste nettverksselskaper driver vel og overboker fortsatt. Men for Ola dunk som hvis flybevegelser i løpet av et år begrenser seg til en storbyweekend eller 2 pluss en sydentur. Er det nok en ukjent problemstilling at mange av de som reiser i jobbsammenheng har behov for flexible biletter.

Discus
14-04-2013, 00:14
Hjelper ikke at vi som kjenner bransjen synes dette er helt normalt.

Her lukter det vel at det var noen som kjente noen på desken?

storg
14-04-2013, 00:16
Her lukter det vel at det var noen som kjente noen på desken?

Garantert!!

gygrid
14-04-2013, 06:53
At det er vanlig, endrer ikke det faktum at forretningsdriften grenser til det forkastelige. Skal man først spekulere i overbookinger, bør man også tilby kompensasjon reisende er fornøyde med. Klarer man ikke å tilby tilstrekkelig kompensasjon, får man heller la være å overbooke.

Det er vel noen tusen nordmenn som de fleste av årets helger flyr over til England for å se fotball. Dyrekjøpte kampbilletter er klare. Deres ikke-refunderbare hotellrom er booket. For mange er dette årets høydepunkt. Da er det ikke veldig stas og bli vist fingeren av SAS på Gardermoen. Å bli tilbudt småpenger eller vouchers, før man vises bort til et trist hotellrom mitt i Ingenmannsland. Samt et flysete neste dag, som gjør at man bare kan glemme å komme seg på kamp.

Selv tilhører jeg de som gjerne venter litt for kompensesjon. Dessverre har det skjedd for sjelden, selv om jeg ofte har meldt meg frivillig ved innsjekk. Men noen ganger passer det rett og slett veldig dårlig. Som den gangen jeg var trøtt og sliten på vei hjem etter 15-16 timer på reisefot. Vil vitende om at jeg MÅTTE på jobb tidlig neste morgen. Etter hva jeg kunne se, så var flyet overbooket med 20-30%. Ved SAS-gaten stod det en idiot og vitset over høyttalerne om at hvis ikke flere friviliige meldte seg, så måtte han selv plukke ut frivillige. Kompensasjonen de lovet, måtte de nok ha 4-5 doblet før jeg så mye som hadde vurdert å melde meg. Jeg slapp gudskjelov gjennom nåløyet den kvelden, men jeg så mange sinte og fortvilte reisende som ble tatt til side etter deres boarding pass ble scannet.

For min del, som reisende, er det større grunn til å boikotte flyselskap som nekter deg å boarde et fly du har billett for, enn pga kabinpersonalets lønnsvilkår og hvorvidt de må betale for uniformen sin selv.

Jeg ser det kan være penger å tjene på å overbooke fly, men da burde det kompenseres nok til at det alltid er noen som melder seg frivillig til å vente. At det oppstår situasjoner vor ufrivillige flys fra, burde være forbudt ved lov. Norsk og internasjonal.

Discus
14-04-2013, 10:16
At det er vanlig, endrer ikke det faktum at forretningsdriften grenser til det forkastelige. Skal man først spekulere i overbookinger, bør man også tilby kompensasjon reisende er fornøyde med. Klarer man ikke å tilby tilstrekkelig kompensasjon, får man heller la være å overbooke.

Det er vel noen tusen nordmenn som de fleste av årets helger flyr over til England for å se fotball. Dyrekjøpte kampbilletter er klare. Deres ikke-refunderbare hotellrom er booket. For mange er dette årets høydepunkt. Da er det ikke veldig stas og bli vist fingeren av SAS på Gardermoen. Å bli tilbudt småpenger eller vouchers, før man vises bort til et trist hotellrom mitt i Ingenmannsland. Samt et flysete neste dag, som gjør at man bare kan glemme å komme seg på kamp.

Siste flyet fra SK lander på LHR kl. 21:05, første fly morgen etter lander kl. 09:20 så de har vel neppe gått glipp av en fotballkamp der borte med mindre de har begynt med natt-fotball.

Etter hva jeg kunne se, så var flyet overbooket med 20-30%. Ved SAS-gaten stod det en idiot og vitset over høyttalerne om at hvis ikke flere friviliige meldte seg, så måtte han selv plukke ut frivillige.

Jeg reiste ORD-ARN for et par år siden, og snakket med gatemanager der borte. Flyet var overbooket med 30 pax (eller rettere sagt det var 30 pax fra kvelden før som stor på venteliste, siden CPH-flighten hadde blitt kansellert). Det endte med at alle fikk være med og at gikk med fem ledige seter i tillegg. Det var ikke unormalt med 35-30 no-show iflg. de ansatte. Dette var veldig ofte pga. sent innokmne fly noe som da skaper en overbookingssituasjon på neste flight så alt forplanter seg.

For min del, som reisende, er det større grunn til å boikotte flyselskap som nekter deg å boarde et fly du har billett for, enn pga kabinpersonalets lønnsvilkår og hvorvidt de må betale for uniformen sin selv.

Feel free, men da kan du hverken fly KL, LH, SK, DY, BA, AF... :)

At det oppstår situasjoner vor ufrivillige flys fra, burde være forbudt ved lov. Norsk og internasjonal.
Jeg lurer litt på hvordan du skal løse det rent praktisk. Kansellere flighten dersom det er en pax for mye?

Hickok
14-04-2013, 10:38
Dette er en interessant problemstilling, spesielt på vinterstid, der det kan oppstå trøbbel grunnet vær og vind. Enkelte dager kan det være så ille, at alle fly blir kansellert i flere timer. Dette skaper problemer, også dagen etterpå grunnet crew som får for lite hviletid.

Hvordan skal man kunne lage en lov som forbyr å la folk stå igjen på flyplassen, men samtidig få unna disse passasjerene? Forby å selge mer enn 80-90% av setene? Dette betyr i så fall at snittprisen på billettene øker for å dekke opp inntektsbortfallet, noe som igjen gjør at færre flyr, og dermed må prisene økes, noe som igjen... og så videre. Er dette en ønskelig situasjon?

Jeg skjønner ærlig talt ikke problemet. I 98% av tilfellene der et fly er overbooket, så ender det enten med at det ikke dukker opp folk, slik at alle kommer med, evt. får en noen frivillige til å stå igjen. I 98% av de resterende 2% er det kun snakk om venting til neste avgang, som i de fleste tilfellene er innenfor få timer.

Jeg husker når jeg reiste til USA for å studere på 90-tallet. På min første tur over dammen var SAS-flyet CPH-EWR overbooket. Dette endte med at vi 4 som dro sammen alle ble booket om via ORD i stedet for mot en kompensasjon på $400 cash hver. Enden på den visen var at vi likevel rakk samme flyet MSP-RAP med en gratis bil på kjøpet. :)

Totalt sett mener jeg derfor hele problemstillingen blir feil. Summen av alle positive elementer er så pass mye større enn ulempene til ytterst få som må stå ufrivillig igjen. Kan SAS (og veldig mange andre) holde prisnivået nede på denne måten, så er det noe som kommer alle til gode. Det synes jeg vi skal være glad for, ikke slå opp med krigstyper i avisen som en skandale.

BU662
14-04-2013, 11:14
Javel, aguktida for media har trolig startet.

Overbooking er common practice hos alle nettverkselskaper. Faktisk kan man ga sa langt a si at selskaper som flyr höy-frekvente ruter og ikke overbooker mister mye mye penger. Fordi hver sete som forblir ledig kan ikke bli solgt i fremtida. Og jo mere fleksible billetter man selger, jo större er jo sjansen for no-show & rebooking.

Noen rute-omrader viser utrolig höye no-show rater. Andre viser nesten ingen no-show. Dette er noe som en godt Revenue Management vet, tar inn i betraktning og jobber med. Og - uansett hvor gode de Revenue Managers jobber - fra tid til tid vil det bli flygninger som er (voldsomt) overbooked. Men dersom man ser over en antall flygninger, sa vil man se at "spillet" gar bra og gir selskap XYZ meget positive resultater.

Pa toppen av dette intensjonelt overbooking kommer operative overbookings. Dvs ombooked pax pga kanselleringer, missed connections etc eller fordi man ma frakte en crew fra A til B pa kort varsel.

Savipix
14-04-2013, 11:22
Javel, aguktida for media har trolig startet.

Overbooking er common practice hos alle nettverkselskaper. Faktisk kan man ga sa langt a si at selskaper som flyr höy-frekvente ruter og ikke overbooker mister mye mye penger. Fordi hver sete som forblir ledig kan ikke bli solgt i fremtida. Og jo mere fleksible billetter man selger, jo större er jo sjansen for no-show & rebooking.

Noen rute-omrader viser utrolig höye no-show rater. Andre viser nesten ingen no-show. Dette er noe som en godt Revenue Management vet, tar inn i betraktning og jobber med. Og - uansett hvor gode de Revenue Managers jobber - fra tid til tid vil det bli flygninger som er (voldsomt) overbooked. Men dersom man ser over en antall flygninger, sa vil man se at "spillet" gar bra og gir selskap XYZ meget positive resultater.

Pa toppen av dette intensjonelt overbooking kommer operative overbookings. Dvs ombooked pax pga kanselleringer, missed connections etc eller fordi man ma frakte en crew fra A til B pa kort varsel.

SPOT ON! Det här är en sån ikke sak att man undrar hur den kom i tidningen men som någon skrev tidigare någon kände någon som kände någon som kände någon....

Hickok
14-04-2013, 11:23
Et annet moment å ta med i betraktningen fremover, er det at det nå tydeligvis ikke lenger vil være mulig å endre sin billett i gaten. Ved at man nå ikke bare kan "rekke et tidligere fly" vil det åpne opp for en ny problemstilling. TPI holdere vil fremover fort komme til å booke billett på 3-4 avganger for å komme med den første de rekker. Dette betyr at no-show andelen vil øke enda mer. Dette ser man allerede på sommerstid på lavfrekvente ruter, der flyene gjerne er full flere dager på forhånd. Skal man være sikker på plass på det flyet man rekker, så må man booke på 2-3 avganger i god tid på forhånd.

TOS
14-04-2013, 11:25
Siste flyet fra SK lander på LHR kl. 21:05, første fly morgen etter lander kl. 09:20 så de har vel neppe gått glipp av en fotballkamp der borte med mindre de har begynt med natt-fotball.

Det er nok en del som reiser ned samme dag som kampen er, eller som eventuelt ikke skal på kamp i London og som må påregne reisetid fra London og ut til hvor det måtte være. Tidlig kick-off kl 1245 kan da veldig gjerne gjøre det vanskelig å rekke kampen.;)

jameson82
14-04-2013, 11:38
For litt siden skulle jeg reise ifra BGO til OSL en fredags ettermiddag. Kom to timer tidligere til flyplassen en planlagt så siden jeg reiste kun med håndbagasje spurte jeg i gaten om det var ledige plasser på ett tidligere fly. Ja masse ledig var svaret men siden jeg ikke hadde flex fikk jeg ikke lov. Litt komisk ble det da min avgang var overbooket å de tilbydde € for de som kunne ta ett senere fly.

Discus
14-04-2013, 11:47
Litt komisk ble det da min avgang var overbooket å de tilbydde € for de som kunne ta ett senere fly.

En del ganger har jeg opplevd motsatt, at de roper opp og spør om det er noen som har billett til senere avgang så kan de få være med tidligere. Har selv også spurt og fått lov til å være med tidligere, men da hadde jeg sjekket belegget på forhånd og hintet om at det kanskje løste et senere problem.

BU662
14-04-2013, 11:49
Vel, dette er en annen aspekt som du beskriver jameson82.

Alle selskaper ma sikre at kundene vil betale dyrt for flexible billetter ogsa i fremtida. Dersom man na tillatter rebookings av non-flex i stor stil ved gate, sa vil disse som idag flyr pa flex og betaler dyrt for dette, kjöpe non-flexible billetter, fordi selskap XYZ blir jo alltid kundevennlig og tar dem med pa tidligere avganger.

En maksimering av kundevennlighet ikke alltid betyr at selskap kan operer profitabelt.

Likevel - for aerlighetens skyld - dette skjer fra tid til tid at ogsa non-flexible billetter blir tillatt pa tidligere avganger.

Hickok
14-04-2013, 11:50
For litt siden skulle jeg reise ifra BGO til OSL en fredags ettermiddag. Kom to timer tidligere til flyplassen en planlagt så siden jeg reiste kun med håndbagasje spurte jeg i gaten om det var ledige plasser på ett tidligere fly. Ja masse ledig var svaret men siden jeg ikke hadde flex fikk jeg ikke lov. Litt komisk ble det da min avgang var overbooket å de tilbydde € for de som kunne ta ett senere fly.

Den har de røket på flere ganger. Jeg har prøvd meg på samme tidligere med billigbillett. Jeg visste det var stor sjanse for overbookning på mitt fly (ingen billetter til salgs), og tilbød meg, helt gratis, å ta et tidligere fly. Fikk selvsagt nei i gaten, selv om jeg fortalte at det neste var overbooket. Enden på visen var selvsagt at de betalte et ukjent antall personer for å vente en avgang. :)

Insomnia4u
14-04-2013, 12:25

Er en EBG og reiser SAS innenlands kan en forandre billetten samme dag. Dette er noe som praktiseres som en "uoffisiell" regel av SGS-personale i check-in skrankene. I følge EB kundeservice dette "helt uaktuelt", så en må altså møte opp på flyplassen. Vet ikke hvordan det er med dere andre, men har ikke vært noe problem å forandre for meg ev waitliste i check-in. Men møter en ved gate ser jeg at enkelte blir avvist noen ganger. Muligens YMMV der?

Superhai
14-04-2013, 17:10
Er en EBG og reiser SAS innenlands kan en forandre billetten samme dag. Dette er noe som praktiseres som en "uoffisiell" regel av SGS-personale i check-in skrankene.

Njet. Ikke hvis billetten i seg selv ikke kan endres. Men det er tilfeller hvor det forventes uregelmessigheter, og da vil ta med enkelte på tidligere avganger. Det skjer også ved fulle fly iblant når man er helt sikker på at man må ta noen av. Når det gjelder overbooking, så vil det på de fleste rutene hvor vi selger fleksible billetter "alltid" være noshow- det er så pass sjeldent at alle møter opp at man blir overrasket. På intercont så er det vanlig med to-sifret antall noshow. Derimot på ruter til typiske turist-steder uten særlig "business"-trafikk så er det vanlig at alle dukker opp.

Når også EU mener overbooking er akseptabel praksis (men selvfølgelig mot normert kompensasjon) så kommer det til å forbli.

krølle
14-04-2013, 17:31
Hjelpes, ingen grenser for hva avisene får seg til å skrive om.

Eller forumister. :lol: Tenk 23, ehh, nei 24 om en hverdagsting.
Forstatt god søndag

gygrid
14-04-2013, 20:17
Når også EU mener overbooking er akseptabel praksis (men selvfølgelig mot normert kompensasjon) så kommer det til å forbli.
Mitt poeng er at det er ekstremt kundefiendtlig å lene seg til regelverket når man med viten og vilje selger et produkt eller tjeneste man ikke kan levere, uten å kompensere skikkelig for det. De fleste andre bransjer kan ikke holde på slik.

Stort sett går det helt sikkert bra, men når man tjener store penger på sin praksis med å overselge, burde det også vises vilje til å komme opp med en minnelig løsning med sine kunder. Om kundene og deres tilfredshet betyr noe som helst. Finner man ikke tre frivillige til å gi opp sitt sete i et fullsatt fly, sier det seg selv at kompensasjonen som ble tilbudt var for en vits å regne.

Normerte kompensasjoner er uansett latterlig. Om det ikke utvises skjønn. Det henger ikke på greip at en som fredag kveld flyr en weekend-tur til London med dyrt hotell booket (som det er for sent å avbestille) og får hele helga ødelagt, skal kompenseres likt med en som på vei hjem blir forsinket 3-4 timer etter å ha blitt bumped.

Gir man tilstrekkelig kompensasjon, vil det alltid være noen som melder seg frivillig. Har man ikke råd til å ta vare på kundene sine, burde man kanskje finne på noe annet å drive med. Hvor man ikke har kunder å forholde seg til.

Utflyttet
14-04-2013, 20:23
Mitt poeng er at det er ekstremt kundefiendtlig å lene seg til regelverket når man med viten og vilje selger et produkt eller tjeneste man ikke kan levere, uten å kompensere skikkelig for det. De fleste andre bransjer kan ikke holde på slik.

Sånn i motsetning til bussene i rushet, eller at min Meny-butikk ikke alltid har varene jeg pleier å handle, at parkeringshuset i sentrum her noen ganger ikke har ledig plass, eller skal vi åpne området rundt dette om når togene går og ikke går?

Det er ikke slik at flyselskapene selger noe de ikke vet de kan selge, det er snakk om at det under helt marginale omstendigheter kapasitetsproblemer.

-A

gygrid
14-04-2013, 20:37
Sånn i motsetning til bussene i rushet, eller at min Meny-butikk ikke alltid har varene jeg pleier å handle, at parkeringshuset i sentrum her noen ganger ikke har ledig plass, eller skal vi åpne området rundt dette om når togene går og ikke går?

Det er ikke slik at flyselskapene selger noe de ikke vet de kan selge, det er snakk om at det under helt marginale omstendigheter kapasitetsproblemer.

-A
Det er vel ser som når du kjøper en nybil, men får utlevert en 3-4 år gammel bruktbil. Og at bilselgeren strekker seg til å gi deg en tank bensin på kjøpet for tort og svie.

Hvis dette er marginale omstendigheter, så koster det de fint lite å tilby en kompensasjon reisende kan leve med. Når de heller velger å ødelegge reiseplanene til folk for å spare småpenger, fortjener de pepper.

Utflyttet
14-04-2013, 20:47
Det er vel ser som når du kjøper en nybil, men får utlevert en 3-4 år gammel bruktbil. Og at bilselgeren strekker seg til å gi deg en tank bensin på kjøpet for tort og svie.

Kjøper du en full YY-fare til nord for 100k er neppe det å bli kastet av flyet relevant. Her er det ikke snakk om noe mer enn flybilletter til et par tusenlapper.

Hvis dette er marginale omstendigheter, så koster det de fint lite å tilby en kompensasjon reisende kan leve med. Når de heller velger å ødelegge reiseplanene til folk for å spare småpenger, fortjener de pepper.

Folk vil stort sett fly for småpenger, så kan man få erstatning i småpenger. Poenget er at selskapet erstatter jo varen, om enn ikke alltid opplevelsen. De har ikke solgt opplevelsen (med mindre du faller under pakkereisedirektivet, og da er det en annen historie). Dette er tilsvarende ikke ulikt at Meny erstatter defekte varer, NSB gir deg et sete på neste tog (med litt flaks) og tilsvarende.

-A

Discus
14-04-2013, 21:00
NSB gir deg et sete på neste tog (med litt flaks) og tilsvarende.

Evt. buss for buss for tog :lol:

FamilyGuy
14-04-2013, 21:19
Kjøper du en full YY-fare til nord for 100k er neppe det å bli kastet av flyet relevant. Her er det ikke snakk om noe mer enn flybilletter til et par tusenlapper.

Folk vil stort sett fly for småpenger, så kan man få erstatning i småpenger. Poenget er at selskapet erstatter jo varen, om enn ikke alltid opplevelsen. De har ikke solgt opplevelsen (med mindre du faller under pakkereisedirektivet, og da er det en annen historie). Dette er tilsvarende ikke ulikt at Meny erstatter defekte varer, NSB gir deg et sete på neste tog (med litt flaks) og tilsvarende.

-A

Du har virkelig ikke forstått noen ting..

For enkelte, inkludert meg selv, så er et par tusenlapper mye penger. (blir til tider kvalm av sossementaliteten her inne)

Og nei, varen blir ikke erstattet, iallefall ikke om man booker akkurat det flyet av en spesiell grunn.

Takk for meg.

Dag Viking
14-04-2013, 21:26

-A

Er det ikke de med lavest bookingklasse som blir kastet av først, dersom det ikke er frivillige? Helt naturlig, og en grei løsning.
Reiseforsikring dekker vel dessuten hotell man ikke får benyttet?

gygrid
14-04-2013, 21:41
De erstatter strengt talt ikke varen. En flybillett til London fredag kveld og en lørdag morgen er overhodet ikke sammenlignbare. Hverken når det gjelder pris eller verdi. De overselger dyre flyseter og erstatter dem med langt billigere - i mange tilfeller fylles kun ellers tomme seter (vil jeg anta).

Man overselger dyre tjenester og erstatter de med billige. En praksis som gjør at mange bør ligge unna SAS. All den tid konkurrentene ikke har tilsvarende praksis. Med smålighet og grådighet skyver man ansvar og kostnader over på de reisende.

Satt på spissen, men se for deg følgende:
- jeg skal fly longhaul fra LHR lørdag morgen
- jeg betaler 2500 kr for en billett OSL-LHR
- jeg betaler 1000 kr for overnatting på LHR
- SAS-flyvningen overbookes og de er på utkikk etter frivillige til å bumpes

For meg er det uaktuelt å takke ja til et rom på Gardermoen samt et tilbud om £250 i cash eller en for meg verdiløs voucher. For ikke å glemme et sete som gikk for 500 kr på det tidspunktet jeg bestilte min billett til LHR.

Siden SAS' tilbud om kompensasjon er såpass urimelig at ikke nok folk melder seg frivillig, plukkes jeg ut og blir bumped. Flyet mitt fra LHR kan jeg bare glemme. Hvilket vel også kanselerer returbilletten min til LHR. Ny billett til min destinasjon kjøpt i siste liten koster meg fort 15-20 000.

Jada, man bør holde seg til sammenhengende billetter. Men med overnatting på LHR skulle man jo tro jeg var trygg. Skulle noe uforutsett oppstå, så er det en sak mellom meg og min reiseforsikring. Men er reiseforsikringen til hjelp når SAS velger å gi en lang faen i sine kunder? Det er jo SAS' ansvar.

Jeg risikerer merkostnader på mangfoldige tusen. Som direkte følge av et uansvarlig og grådig flyselskap uten fokus på sine kunder. Et selskap som på sin side tjente gode penger på å overselge den avgangen jeg hadde billett for.

gygrid
14-04-2013, 21:49
Det er mulig de gjør det, men i min verden strider det mot sunn fornuft at de skal være ansvarlige for andre selskapers grådighetskultur.

Bare så det er sagt. Jeg er ikke imot praksis med overbooking - jeg mener at flyselskap burde være ansvarlige for å tilby en kompensasjon god nok til at det alltid melder seg nok frivillige. Noe ethvert ansvarlig selskap vil gjøre.

storg
14-04-2013, 21:51
Er det ikke de med lavest bookingklasse som blir kastet av først, dersom det ikke er frivillige? Helt naturlig, og en grei løsning.

Så du mener at fordi man kjøper en billig bilett så er denne reisen mindre verdt?

Hickok
14-04-2013, 21:56
Det er mulig de gjør det, men i min verden strider det mot sunn fornuft at de skal være ansvarlige for andre selskapers grådighetskultur.

Bare så det er sagt. Jeg er ikke imot praksis med overbooking - jeg mener at flyselskap burde være ansvarlige for å tilby en kompensasjon god nok til at det alltid melder seg nok frivillige. Noe ethvert ansvarlig selskap vil gjøre.

Det jeg da lurer på, er hvordan du løser morgenen etter på TOS, når alle flyene fra 20-23 er innstilt eller mange timer forsinket, og de flyene som klarer å lande blir så sen at besetningen trenger tre timer ekstra på morgenen før de får fly. Dermed blir det mengder med folk som ikke rekker sine fly og må ombookes. Skal disse da nektes første avgang, siden det skal være 100% sikkert at de kommer med før de kan få billett? Hva da hvis hele dagen allerede er full og neste dag også er temmelig fullbooket? Dette blir jo i så fall spesielt, all den tid at vær ikke er god nok grunn for kompensasjon.

Utflyttet
14-04-2013, 22:10

Nei, det skal være sikkert og visst at det er langt fra alt jeg forstår meg på.

For enkelte, inkludert meg selv, så er et par tusenlapper mye penger. (blir til tider kvalm av sossementaliteten her inne)

For meg er det også mye. Jeg forsøkte bare å komme med tilsvar om at en flybillett til en tusenlapp eller to er en helt annen diskusjon enn om bilselgeren har glemt bilen til 200.000 eller mer et annet sted. For ordens skyld, jeg har ikke flydd BGO-OSL med billett-klasse over W på noen år...

Og nei, varen blir ikke erstattet, iallefall ikke om man booker akkurat det flyet av en spesiell grunn.

Varen blir erstattet, du har en kontrakt om befordring fra A til B, og den overholder SAS, din sentimentale verdi knyttet til varen er din personlige sak.

Takk for meg.

Velkommen tilbake :)

-A

Dag Viking
14-04-2013, 22:11
Så du mener at fordi man kjøper en billig bilett så er denne reisen mindre verdt?
Hvilke andre kriterier bør man bruke? Høyde? Vekt? Alder? Postnummer?
De fleste selskaper ønsker å ta vare på sine beste kunder, dvs de med dyre billetter og status. Derfor blir det sjelden de som står igjen ufrivillig.

Norge Rundt På 14 Dager
14-04-2013, 22:12

Takk for meg.

Hvis et krav om at flyselskaper ikke kan overbokke blir innført vil det bli så mye dyrere og reise at vi som synes et par tusenlapper er mye penger ikke vil ha råd til å fly.

storg
14-04-2013, 22:14
Hvilke andre kriterier bør man bruke? Høyde? Vekt? Alder? Postnummer?
De fleste selskaper ønsker å ta vare på sine beste kunder, dvs de med dyre billetter og status. Derfor blir det sjelden de som står igjen ufrivillig.

Man bør unngå å sette igjen passasjerer.

Dag Viking
14-04-2013, 22:16
Man bør unngå å sette igjen passasjerer.

Og det er et villig til å betale 10-20% mer for alle flybillettene du kjøper?

Utflyttet
14-04-2013, 22:21
De erstatter strengt talt ikke varen. En flybillett til London fredag kveld og en lørdag morgen er overhodet ikke sammenlignbare. Hverken når det gjelder pris eller verdi. De overselger dyre flyseter og erstatter dem med langt billigere - i mange tilfeller fylles kun ellers tomme seter (vil jeg anta).

Du har en kontrakt om befordring fra A til B, noen ganger via C(PH), og det er en tjeneste, ikke en vare. Du får utført tjenesten, noe forsinket.

Man overselger dyre tjenester og erstatter de med billige. En praksis som gjør at mange bør ligge unna SAS. All den tid konkurrentene ikke har tilsvarende praksis. Med smålighet og grådighet skyver man ansvar og kostnader over på de reisende.

Hva de selger tjenesten for er da knakende likegyldig så lenge du kommer til destinasjonen uten å betale mer? Det er rett nok mer enn èn historie rundtom om selskap (både i og utenfor allianser) som sier at om du dumpes fra èn flight eller har missed connection så får du ikke plass på neste flight i noe høyere booking-klasse enn hva du allerede har kjøpt. SAS er ikke et av disse selskapene i min erfaring, og har så langt jeg har hatt behov for det vært veldig liberal med rerouting og ombookinger, og det fra en kar som misliker SAS. :)

Satt på spissen, men se for deg følgende:
- jeg skal fly longhaul fra LHR lørdag morgen
- jeg betaler 2500 kr for en billett OSL-LHR
- jeg betaler 1000 kr for overnatting på LHR
- SAS-flyvningen overbookes og de er på utkikk etter frivillige til å bumpes

For meg er det uaktuelt å takke ja til et rom på Gardermoen samt et tilbud om £250 i cash eller en for meg verdiløs voucher. For ikke å glemme et sete som gikk for 500 kr på det tidspunktet jeg bestilte min billett til LHR.

Det spørs jo. Det kan hende at på den flighten morgenen etter hadde en Pandion satt seg i setet, som har en bedrift som betaler full C-pris for hans turer, om du ikke tok det setet. Så potensielt sett har du fått mange ganger den varen du kjøpte. Du ser kansje at det å se på dette som en vare er ganske så tullete og at det en tjeneste.

Når det gjelder hva billetter du har fra LHR til andre steder, så har du jo enten kjøpt en sammenhengende billett, slik at dette er da flyselskapet sitt problem. Kjøper du to seperate billetter er reglene klokkeklar på at dette er helt og holden din egen risiko.

Siden SAS' tilbud om kompensasjon er såpass urimelig at ikke nok folk melder seg frivillig, plukkes jeg ut og blir bumped. Flyet mitt fra LHR kan jeg bare glemme. Hvilket vel også kanselerer returbilletten min til LHR. Ny billett til min destinasjon kjøpt i siste liten koster meg fort 15-20 000.

Jada, man bør holde seg til sammenhengende billetter. Men med overnatting på LHR skulle man jo tro jeg var trygg. Skulle noe uforutsett oppstå, så er det en sak mellom meg og min reiseforsikring. Men er reiseforsikringen til hjelp når SAS velger å gi en lang faen i sine kunder? Det er jo SAS' ansvar.

Jeg risikerer merkostnader på mangfoldige tusen. Som direkte følge av et uansvarlig og grådig flyselskap uten fokus på sine kunder. Et selskap som på sin side tjente gode penger på å overselge den avgangen jeg hadde billett for.

Her er vel, som andre har påpekt, resieforsikting nøkkelen. Hadde du tenkt deg om, så kunne du feks:

- Tatt tilbudet om en neve euro og fått en "gratis" natt på OSL.
- Forklart flyselskapet ditt at du ikke fikk sovd i sengen i London og refundert dette.
- Bruke reiseforsikringen din til å innhente tapt reisetid.

...og satt igjen med en netto fortjeneste.

Når det gjelder kalkylen om at du er "trygg" med en overnatting på LHR så er det jo ikke nødvendigvis sant. Du må jo da bare regne på den tiden du faktisk kan hente inn; så hvis ditt alternativ til at kveldsflyet ikke kunne gå av en hvilken som helst grunn og neste alternativ får deg til LHR 0900 morgenen etterpå, så har du jo i praksis ikke mer tid på forbindelsen enn den tiden mellom 0900 og neste avgang. Å regne med en haug tid (natten) hvor du alikevel ikke har alternativ transport, det er jo bare tull.

Og som andre her påpeker, er regler fulgt er det de med billigste billetter og lavest status (en kundegruppe jeg er på full fart mot), som er først av flyet om det blir trangt om plassen. Så da er det de som har betalt minst som får unngjelde først, og da er ofte 300 EUR og en gratis natt langt mer i erstatning for tjenesten enn hva man har lagt ut.

Skal du full-finansiere en ferie anbefaler jeg et par dagers surfing i hovedstadstriangelet på billige billetter og være førstemann ut for å akseptere vouchere for å bli i igjen, i fellesferien kan man fort få godt betalt for noen dager med iPod på flyplass. :p

-A

petter380
14-04-2013, 22:24
Valgte QF for å fly A380 på LAX-SYD, og så de sendte B747. Spurte pent om å få bli og vente 24t for å fly A380. Fikk lov til det, en natt i LAX, $400 cash og alle måltider, samt fikk flydd A380 dagen derpå. Mistet en av mine 6 dager i Australia, men pytt pytt kunne vært verre? ref: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=100275

Poenget mitt er, overbooking er greit da det stort sett er mennesker som er ute og flyr og rett og slett koser seg. Det meste ordner seg om man oppfører seg :)

Utflyttet
14-04-2013, 22:25

Sett fra kontrakten sitt ståsted, helt klart. Du har fått tjenesten til en lavere pris, den har lavere verdi.

Igjen, den reisendes sentimentale verdi rundt turen er ikke den summen som står i kontrakten.

Sentimental verdi er i beste tilfelle noe man bruker når man skal forsøke forklare hvorfor man defintivt ikke burde bli tatt av flyet. Da er det bare å spille fritt i historier om døde slektninger, skillsmisser, eller bare ta en haug euro og ta det derfra.

-A

L-1011
14-04-2013, 22:25
Hur gör LCC som FR, EZY & DY? Förekommer överbokning även där eller är det något endast "fullservice" bolag gör?

storg
14-04-2013, 22:28
Og det er et villig til å betale 10-20% mer for alle flybillettene du kjøper?

Nei, jeg velger DY istedet.

Dag Viking
14-04-2013, 22:31
Nei, jeg velger DY istedet.

Nå vet jeg ikke om de overbooker eller ikke, men hvis de ikke gjør det så betaler du x% mer for billetten din for at de skal kunne fly med tomme seter på de fleste avganger.

storg
14-04-2013, 22:32
Sett fra kontrakten sitt ståsted, helt klart. Du har fått tjenesten til en lavere pris, den har lavere verdi.

Igjen, den reisendes sentimentale verdi rundt turen er ikke den summen som står i kontrakten.

Sentimental verdi er i beste tilfelle noe man bruker når man skal forsøke forklare hvorfor man defintivt ikke burde bli tatt av flyet. Da er det bare å spille fritt i historier om døde slektninger, skillsmisser, eller bare ta en haug euro og ta det derfra.

-A

Men er det kundens problem at hans opplevelse av reisensverdi ikke står i forhold til prisen han betaler? Selskapene kaster billigbiletter etter oss, skal vi kjøpe dyrere billetter fordi vi skal i begravelse?

TOS
14-04-2013, 22:33

Jeg trodde kontrakten mellom meg og flyselskapet var å frakte meg fra A til B (dvs. at det er tjenesten jeg betaler for), uavhengig av om jeg hadde betalt 1000,- eller 4000,-.

Jeg har aldri sett noe i kontrakten, men har nok ikke lett mye heller, som forteller meg at det er en større sjanse for at jeg blir satt av flyet om jeg betaler 1000,- enn om jeg betaler 4000,-. Dette har jo potensielt en ekstraverdi for meg som reisende, og flyselskapet burde kanskje orientert om dette? Så lenge det ikke gjøres klart for meg som kunde at den tjenesten jeg kjøper forringes om jeg betaler en lav sum så forstår jeg ikke helt hvorfor prisen skal spille en rolle i prioriteringen av hvem som skal ut.

(men kanskje om noen kan peke på et punkt i kontrakten som forteller meg at slik er prioriteringen så er det OK)

TOS
14-04-2013, 22:39
Nå vet jeg ikke om de overbooker eller ikke, men hvis de ikke gjør det så betaler du x% mer for billetten din for at de skal kunne fly med tomme seter på de fleste avganger.

Det er vel ikke helt slik det fungerer. Selskapet setter ikke pris på flybillettene etter hva det koster dem å fly - man setter prisen i all hovedsak etter hvor mye man tror folk er villige til å betale for å fly. Ellers kan man vanskelig forklare den store forskjellen i billettpriser mellom alle de reisende ombord på et gitt fly, og ellers kan man vanskelig forklare hvorfor flyselskap kan selge noen billetter med tap.

Det som skjer er at overbooking øker inntektene til flyselskapet. Fraværet av overbooking har ikke nødvendigvis den helt store effekten på hvilken pris man setter til sine kunder (for kundenes betalingsvilje påvirkes i liten grad av om selskapet overbooker eller ikke), for det er ikke slik at man bruker en kost+ kalkyle for prissettingen.

Discus
14-04-2013, 22:42

Så vidt jeg vet overbooker ikke DY "pr. flight" slik SK/LH/BA/KL/AF.... gjør, men de har også denied boarding-situasjoner i og med at de tilbyr gjennomgående billetter (missed connection) og flyr med både 300 og 800. Har selv blitt stående igjen på BGO med fullprisbillett pga. et flybytte "av en eller annen årsak". Prioriteringen bestod av de som dyttet og hadde spissest albuer fikk være med. Vi andre (30 pax) var så heldige at vi fikk være med neste fly da det heldig vis var ledig der, null og niks kompensasjon ut over det.

Utflyttet
14-04-2013, 22:43
Jeg trodde kontrakten mellom meg og flyselskapet var å frakte meg fra A til B (dvs. at det er tjenesten jeg betaler for), uavhengig av om jeg hadde betalt 1000,- eller 4000,-.

Dårlig forumlering fra meg. Ja, det er en tjeneste, uavhengig av pris. Men du kan betale varierende summer for tjenesten, avhengig av hvor kort tid før du bestiller, og tusen andre faktorer.

Jeg har aldri sett noe i kontrakten, men har nok ikke lett mye heller, som forteller meg at det er en større sjanse for at jeg blir satt av flyet om jeg betaler 1000,- enn om jeg betaler 4000,-. Dette har jo potensielt en ekstraverdi for meg som reisende, og flyselskapet burde kanskje orientert om dette? Så lenge det ikke gjøres klart for meg som kunde at den tjenesten jeg kjøper forringes om jeg betaler en lav sum så forstår jeg ikke helt hvorfor prisen skal spille en rolle i prioriteringen av hvem som skal ut.

(men kanskje om noen kan peke på et punkt i kontrakten som forteller meg at slik er prioriteringen så er det OK)

http://www.sas.se/upload/Sweden/Helpandcontact/Condition-of-carriage.pdf

Pkt 9.5

Den sier ikke noe om rekkefølgen, men ordlyden sier i praksis "vi velger hvem det er", og all praksis er vel at egne kortholdere, så evt alliansens kortholdere, så etter billett-type.

-A

storg
14-04-2013, 22:43

Tja, eller er det derfor de med Flex betaler litt mer for biletten? De betaler en premium for å slippe å bli med akkurat det flyet.

Dag Viking
14-04-2013, 22:45
Så vidt jeg vet overbooker ikke DY "pr. flight" slik SK/LH/BA/KL/AF.... gjør, men de har også denied boarding-situasjoner i og med at de tilbyr gjennomgående billetter (missed connection) og flyr med både 300 og 800. Har selv blitt stående igjen på BGO med fullprisbillett pga. et flybytte "av en eller annen årsak". Prioriteringen bestod av de som dyttet og hadde spissest albuer fikk være med. Vi andre (30 pax) var så heldige at vi fikk være med neste fly da det heldig vis var ledig der, null og niks kompensasjon ut over det.

Høres ut som en god måte å gjøre det på, der sikkert selskapets beste kunder ble fornøyde.:cry:

storg
14-04-2013, 22:47
Jeg skjønner godt behovet/ønsket for overbooking. Men tror at SAS og andre nok må se på hvordan de gjør dette i fremtiden. F.eks, ruter med høy frekvens vil ofte ha lavere konsekvens hvis man ikke treffer på antall. Lettere å kjøpe seg ut, og man får kanskje kunden frem noen timer forsinket. Men å overbokke på siste avgang f. eks kunne man fint latt være.

FamilyGuy
14-04-2013, 22:50
Varen blir erstattet, du har en kontrakt om befordring fra A til B, og den overholder SAS, din sentimentale verdi knyttet til varen er din personlige sak.

-A

Poenget er vel, iallefall for mitt vedkommende at produktet er verdiløst om selskapet ikke klarer å levere på gitt dato. Man bestiller jo yderst sjelden billetter på måfå.

Syns i utgangspunktet overbooking er greit, men man burde kanskje øremerket et antall billetter til dette formålet i bestillingsprosessen?

Superhai
14-04-2013, 22:57

Du får varen levert, du blir transportert til dit du skal. Ved overbooking så blir du kompensert rikelig og maksimalt er det snakk om 24 timer forsinkelse (og det skjer ekstremt sjeldent, normalt er det snakk om neste avgang som tilsier 1-5 timer. I tilfeller er ankomsten før siden vi overfører til en konkurrents direkteavgang. )

Leger, frisører, bilverksteder, hoteller, ferger, osv. overbooker. Jeg har vært hos lege og måtte vente over en time (kompensasjon? nei), jeg har vært hos frisør hvor de avviste meg på kvelden for de hadde brukt for lang tid (kompensasjon? nei.)

For ikke å nevne pakke-og budleveringsfirmaer. Opplever stadig vekk at de "glemmer" å levere, eller jeg må ta meg fri en hel dag før de begynner å true med lagerleie e.l. Plutselig ringer de at de ikke rekker å levere (kompensasjon? nei).

Butikker er utsolgt for (annonserte) varer, tapt tid (kompensasjon? nei) Nettverkseleverandøren har underdimensjonert nettverket og leverer ikke avertert kapasitet (kompensasjon? kanskje)

Onlinebutikker selger varer som de mener er på lager, men viser seg ikke å ha de likevel (kompensasjon? nei).

Jeg kan fortsette i det uendelige. Flybransjen er der du får best kompensasjon for tapt tid, de andre bransjene generelt nada (der er det aksepter det eller ...).

Discus
14-04-2013, 22:57
Jeg skjønner godt behovet/ønsket for overbooking. Men tror at SAS og andre nok må se på hvordan de gjør dette i fremtiden. F.eks, ruter med høy frekvens vil ofte ha lavere konsekvens hvis man ikke treffer på antall. Lettere å kjøpe seg ut, og man får kanskje kunden frem noen timer forsinket. Men å overbokke på siste avgang f. eks kunne man fint latt være.

Men nå vet vi jo ikke om de overbooket den avgangen kommersielt eller om det var en "operativt" overbooking. Scenariet kan ha vært at de har fått en overbookingssituasjon pga. pax som ikke kom med forrige flyet el.l.

Jeg tror ikke SAS og andre behøver å se så mye på hvordan de gjør dette, for det er normalt null problem i det store bildet. Håndtering av passasjerer ved forsikelser og irr-ops er et mye større problem, så jeg håper de bruker krefter på det isteden.

Norge Rundt På 14 Dager
14-04-2013, 22:58

Vil tro at siste avgang fra London om kvelden er typisk avgang med mange flexbilletter. Det store trykket mellom Oslo og London er ikke Ola dunk som skal på fotball, shopping eller musicaltur. Men derimot forretningreisende med behov for stor flesibilitet. Og også mange inn og ut samme dag. Sier sitt når BA på siste avgang om kvelden har 10 av 22 rader i biz.

Utflyttet
14-04-2013, 23:00
Poenget er vel, iallefall for mitt vedkommende at produktet er verdiløst om selskapet ikke klarer å levere på gitt dato. Man bestiller jo yderst sjelden billetter på måfå.

Det er godt mulig at dette er en verdi du tillegger tjenesten du har kjøpt, ikke noe du finner i deres kontrakt med deg, som du har godtatt?

-A

PS: Og joda, om du leser trip report-forumet her så vil du se at "måfå" er noe man kan få inntrykk er hovedargumentet bak veldig mange billetter. ;)

gygrid
14-04-2013, 23:11
Du har en kontrakt om befordring fra A til B, noen ganger via C(PH), og det er en tjeneste, ikke en vare. Du får utført tjenesten, noe forsinket.
-A
Og du mener det er uproblematisk? Når årsaken til forsinkelsen er at flyselskapet velger å selge tjenesten jeg har betalt for til noen andre?

Hvorfor er det passasjerer som skal ta regningen for at flyselskap bommer i sine spådommer på hvor mange med billett som dukker opp og ikke? Flyselskap tjener store penger på å overselge sine fly. Jeg vil anta at også på en rekke flyvninger hvor det betales ut kompensasjoner, så tjener flyselskapet gode penger på oversalget.

Kompensjonene er i de fleste tilfeller bra, mens de andre ganger er helt på trynet. Finner man ikke frivillige til å bli bumped, er kompensasjonen en vits. Evt. merkostnader pga oversalg bør ikke tilfalle flyselskapet, men de reisende.

Når det gjaldt situasjonen på Gardermoen hvor tre passasjerer ufrivillig ble stående igjen, er jeg sikker på at det var mange som vurderte å takke ja til kompensasjonen som ble tilbudt. SAS hadde ganske sikkert ikke trengt å strekke seg veldig mye lengre for å finne frivillige. Men de valgte og heller ødelegge helga for noen tilfeldig utvalgte. For å slippe å gi fra seg en brøkdel av de ekstra inntektene oversalget ga.

Utflyttet
14-04-2013, 23:16
Når det gjaldt situasjonen på Gardermoen hvor tre passasjerer ufrivillig ble stående igjen, er jeg sikker på at det var mange som vurderte å takke ja til kompensasjonen som ble tilbudt. SAS hadde ganske sikkert ikke trengt å strekke seg veldig mye lengre for å finne frivillige. Men de valgte og heller ødelegge helga for noen tilfeldig utvalgte. For å slippe å gi fra seg en brøkdel av de ekstra inntektene oversalget ga.

Vel, du fikk kontrakten oppfyllt, du har signert på den, så da er det der listen ligger. Nesten gang får du sikre deg på de vis du føler en nødvendig for å få den verdien du ønsker. Husk å lese ToS for det selskapet du velger.

-A

Fnate
14-04-2013, 23:21
Dette er da storm i et vannglass. Har hatt noen hundre SK flights de siste årene og antallet ganger noen ufrivillig har blitt satt igjen kan telles på en hånd.

Kjipt når det skjer men har absolutt ikke inntrykk av at SK gjør det på Amerikansk nivå. Det har skjedd meg en gang. Men jeg fikk penger til øl og da var det som det var.

Hadde det skjedd i stor skala ville jeg vært enig i at det ikke er bra.

gygrid
14-04-2013, 23:25
Vel, du fikk kontrakten oppfyllt, du har signert på den, så da er det der listen ligger. Nesten gang får du sikre deg på de vis du føler en nødvendig for å få den verdien du ønsker. Husk å lese ToS for det selskapet du velger.

-A
Joda, man lærer hvilke selskap man ikke skal fly med. Hvilke selskap som gir fullstendig faen i sine kunders interesser. Og man gjør seg tanker om hvordan ensidig fokus på profitt i et selskap også sannsynligvis vil gå på sikkerheten løs. Om ikke i dag, så i morgen.

Norge Rundt På 14 Dager
14-04-2013, 23:27
Dette er da storm i et vannglass. Har hatt noen hundre SK flights de siste årene og antallet ganger noen ufrivillig har blitt satt igjen kan telles på en hånd.

Kjipt når det skjer men har absolutt ikke inntrykk av at SK gjør det på Amerikansk nivå. Det har skjedd meg en gang. Men jeg fikk penger til øl og da var det som det var.

Hadde det skjedd i stor skala ville jeg vært enig i at det ikke er bra.

Er det ikke slik at i forhold til overbooking så har du langt bedre retter ved flying fra USA til Europa og du bruker et europeisk seslskap enn hvis du bruker et amerikansk selskap?

gygrid
14-04-2013, 23:38
Kjipt når det skjer men har absolutt ikke inntrykk av at SK gjør det på Amerikansk nivå.
Hvordan løser SK denne problematikken da? Min erfaring er stort sett med amerikanske selskap. Da har jeg fått informasjon allerede ved innsjekk at det er mulig de trenger frivillige til å bumpes. Etterfulgt av et spørsmål om dette er noe som kan være aktuelt for meg mot kompensasjon.

En rekke ganger har jeg meldt meg frivillig, men interessen har vært såpass stor og kompensasjonen er god nok til at listen over frivillige er lange. Kun en gang har jeg blitt bumped. Det var SFO-SEA og jeg fikk upgrade til F og voucher på $300 for knappe to timers venting på neste fly.

Utflyttet
14-04-2013, 23:38
Er det ikke slik at i forhold til overbooking så har du langt bedre retter ved flying fra USA til Europa og du bruker et europeisk seslskap enn hvis du bruker et amerikansk selskap?

"EU-reglene" gjelder for alle ut fra EU, og selv for EU-baserte selskap inn til EU (fra USA, Asia, etc). Sånn sett er det greitt å ha et Europeisk selskap.

-A

Utflyttet
14-04-2013, 23:40
Joda, man lærer hvilke selskap man ikke skal fly med. Hvilke selskap som gir fullstendig faen i sine kunders interesser. Og man gjør seg tanker om hvordan ensidig fokus på profitt i et selskap også sannsynligvis vil gå på sikkerheten løs. Om ikke i dag, så i morgen.

Jeg skjønner du har hatt en lei opplevelse, som tydelig er fersk og rå enda, men dette er ganske drøye påstander. Gå og tell til ti og pust litt. :)

-A

Dag Viking
14-04-2013, 23:42

God tur med FR og DY, de tar godt vare på passasjerene og overbooker ikke.
Sikkerhet er diskutert i mange nok tråder, så det lar jeg ligge.

Superhai
14-04-2013, 23:44

Det er faste beløp, det er ingen auksjon som enkelte tror. Til London så får man 500 EUR i "reisesjekker" om man er ufrivillig. Det er 3700 kr man kan bruke på nye flyreiser. Eller så kan man få 250 EUR kontant som er 1800 kr. Selv for en nordmann, så er det ganske bra. Neste London-fly går 07:50 og det er tvilsomt at selv en helgetur blir så totalt ruinert som en del her vil ha det til.

Norge Rundt På 14 Dager
14-04-2013, 23:49
Jeg skjønner du har hatt en lei opplevelse, som tydelig er fersk og rå enda, men dette er ganske drøye påstander. Gå og tell til ti og pust litt. :)

-A

Ja det var det jeg mente. Gjelder vel og uansett hvilket land man flyr utifra. Så lenge det landet er utenfor EØS og landet man skal til er med i EØS.

gygrid
14-04-2013, 23:49

-A

Jeg flyr ikke SAS, så jeg klarer meg bra.

Poenget mitt står ved lag. Når et flyselskap, etter å ha håvet inn masse ekstra penger gjennom oversalg, bevisst og med viten og vilje VELGER å ødelegge reisen for noen av sine passasjerer for å spare småpenger, så er det åpenbart hvor selskapets fokus ligger.

SAS har et valg. At de velger profitt foran tilfredse kunder, får stå for deres regning. På lengre sikt er det neppe gunstig, men slik situsasjonen er i SAS føler de kanskje ikke behov for å tenke langsiktig.

Ttech
14-04-2013, 23:52
Jeg vil anta, at omtrent 99% av dere her inne, og andre som er forbannet over overbooking ved denne episoden ikke er helt klar over hva den mulige grunnen var.

I bransjen har vi noe som kalles flybytte. Og nei, SAS har ikke enhetsflåte med KUN 189 seter i alle fly :)
Dog skal jeg ikke utelukke at dette faktisk var god gammal overbooking...

gygrid
15-04-2013, 00:01
Det er faste beløp, det er ingen auksjon som enkelte tror. Til London så får man 500 EUR i "reisesjekker" om man er ufrivillig. Det er 3700 kr man kan bruke på nye flyreiser. Eller så kan man få 250 EUR kontant som er 1800 kr. Selv for en nordmann, så er det ganske bra. Neste London-fly går 07:50 og det er tvilsomt at selv en helgetur blir så totalt ruinert som en del her vil ha det til.
Hvordan kan du si at et tilbud ingen i et fullsatt fly ønsket å takke ja til er ganske bra?

Faste summer gir ingen mening, da situasjoner som oppstår ikke er samenlignbare. Det er en vesens forskjell på det å måtte vente et par timer og det å bli nektet ombordstigning siste avgang en fredags kveld.

SAS har valgt å legge seg på minimumskompensasjonen satt av EU. Jeg finner det merkelig om de ikke viser vilje til å strekke seg ekstra for å oppnå fornøyde kunder.

Discus
15-04-2013, 00:04
SAS har valgt å legge seg på minimumskompensasjonen satt av EU. Jeg finner det merkelig om de ikke viser vilje til å strekke seg ekstra for å oppnå fornøyde kunder.

SAS tilbyr dobbelt kompensasjon i vouchers dersom kunden ønsker det, så de har strukket seg lenger enn minimum.

Superhai
15-04-2013, 00:10
Jeg flyr ikke SAS, så jeg klarer meg bra.

Hva flyr du da? Synes du snakket om USA, og der er det ikke mange selskaper som ikke overbooker. Det virker heller som du driver med en slags hatkampanje her enn å komme med så mye fornuftig. :rolleyes:

Norwegian og en del andre selskaper overbooker ikke, fordi de har mange avganger hvor det er så pass lenge til neste avgang og heller ikke har interline-avtaler slik at konsekvensene blir mye større enn for de som gjør det.

Superhai
15-04-2013, 00:12

Det er feil, SAS er en av de få selskapene som faktisk gir kompensasjon utover minimum (idag er det snart siste selskapet som fortsatt gjør det).

TOS
15-04-2013, 00:15
Jeg antar at folk stort sett bestiller den reisen som passer en best, og avvik fra denne planen vil ofte oppfattes negativt (selv om noen her synes å mene at det umulig kan være et særlig stort problem å bli denied boarding). Det er heller ikke slik at det faktum at flyselskapene overbooker nødvendigvis kommer kundene til gode, for prissettingen av billettene har lite med overbooking eller ikke å gjøre (men det kan ha en positiv innvirkning på inntektssiden til flyselskapet). Så pluss for flyselskapet, og stort sett minus for de som påvirkes av dette.

TOS
15-04-2013, 00:17
Det er feil, SAS er en av de få selskapene som faktisk gir kompensasjon utover minimum (idag er det snart siste selskapet som fortsatt gjør det).

Jeg tror kanskje poenget til gygrid er at man ved å kanskje legge noe mer på bordet for å finne frivillige (f.eks. 400EUR cash i stedet for 250EUR) ville kunne finne en minnelig løsning på overbookingen.

Superhai
15-04-2013, 00:19
Så pluss for flyselskapet, og stort sett minus for de som påvirkes av dette.

Det gir bedre kapasitet, og flyselskaper er jo generelt i konkurranse med hverandre (ihvertfall Oslo-London) så dermed vil prisen justere seg til laveste man kan selge og fortsatt tjene penger. Er ikke det hva du preker?

gygrid
15-04-2013, 00:28
Synes du snakket om USA, og der er det ikke mange selskaper som ikke overbooker.
Overbooking er ikke problemet - (i dette tilfellet) håpløs kompensasjon er det. Det er feil når ansvaret og kostnadene for overbooking skyves over på passasjernene når flyselskapene tjener gode penger på det.

Jeg har blitt bumped en gang i USA, og fikk bedre kompensasjon for to timers venting enn hva SAS-reisende fikk for å måtte overnatte på Gardermoen.

TOS
15-04-2013, 00:29
Det gir bedre kapasitet, og flyselskaper er jo generelt i konkurranse med hverandre (ihvertfall Oslo-London) så dermed vil prisen justere seg til laveste man kan selge og fortsatt tjene penger. Er ikke det hva du preker?

Jo, økt kapasitet kan nok gjøre dette - det har du rett i, så en liten pluss for noen (men ikke nødvendigvis de som rammes av overbooking). Effekten av dette vil nok i hovedsak være at man betjener noe flere kunder for de setene man tror vil stå tomme, men det er ikke opplagt at dette har en stor effekt på prisen på disse ekstra setene. Om det overbookes i veldig stor skala så kan nok saken være en annen.

Discus
15-04-2013, 00:31
O
Jeg har blitt bumped en gang i USA, og fikk bedre kompensasjon for to timers venting enn hva SAS-reisende fikk for å måtte overnatte på Gardermoen.
Hva fikk du i USA, og hva fikk de på fredag?

Dag Viking
15-04-2013, 00:31

Kapasiteten er et viktig poeng. Er ikke overrasket hvis en del rushtidsavganger mellom de 4 store i Norge kan overbookes med 40-50 personer. Dette er helt klart en fordel for mange. Ser at standby er nevnt i orginalartikkelen. Det blir ikke helt det samme. Har man valget mellom standby hos et selskap eller bekreftet plass hos konkurrenten er valget temmlig enkelt.

Og hadde DY overbooket så hadde vi kanskje sett 299,- som utropspris på en del avganger som i dag har 349,-
De vil selvsagt prise seg så lavt som mulig for å lokke flest mulig kunder, samtidlig som de sikrer god inntjening.

Som en sidenote, dette er en storm i en vannglass. Ser at avataren min sier 351 flighter på vel 4 år. På de 4 årene har jeg ikke sett noen få DB, og tilfellene de har spurt etter frivillige kan jeg telle på en hånd.
Tre ganger i mitt liv har selskapet tatt kontakt med meg og spurt om jeg vil bytte avgang. En gang tilbydde de kompensasjon og fikk ja, en gang tilbydde de ikke noe og fikk ja (jeg fikk tilbud om 800USD i reisesjekker når jeg tok kontakt med CS i ettertid) og en gang tilbydde de ikke noe og da fikk de nei.

gygrid
15-04-2013, 00:33
Hva fikk du i USA, og hva fikk de på fredag?

$300 voucher + upgrade til F.

Discus
15-04-2013, 00:34
Og de på fredag, hva fikk de?

Superhai
15-04-2013, 00:34

Så 300$ er bedre enn 500 EUR voucher?

Discus
15-04-2013, 00:36
Hvis det var det de fikk på fredag. Historien sier jo ikke noe om de fikk mer eller mindre enn det også, artikkelen viser bare til standardprisene. ;)

Martin
15-04-2013, 00:41
300 USD = 229 EUR. Da vil jeg heller ha 500 EUR, i tillegg til at en voucher hos et europeisk flyselskap antageligvis er noe jeg vil få mer bruk for enn en hos et amerikansk selskap.

Superhai
15-04-2013, 00:51
Jo, økt kapasitet kan nok gjøre dette - det har du rett i, så en liten pluss for noen (men ikke nødvendigvis de som rammes av overbooking).

Men så får de kompensasjon. Overbooking gjør selvfølgelig ikke de aller billigste billettene billigere, men nivået for hvor mange som får kjøpe det kan justeres, det samme gjelder for prisklassene oppover. Samtidig som flyselskapet kan selge flere billetter, så blir også tilgjengeligheten større også for de som kommer i siste liten og virkelig må med. Og når no-show raten er som den er, så tror jeg det i det store og hele tjener alle parter, men selvfølgelig er det ikke ideelt de få gangene hvor man ikke må ta av noen, og ikke får frivillige.

Slike kalkulerte risikoer er det i hele samfunnet, og som jeg har nevnt så er i mange andre bransjer ikke en gang en unnskyldning og få.

Superhai
15-04-2013, 00:58
Hvis det var det de fikk på fredag. Historien sier jo ikke noe om de fikk mer eller mindre enn det også, artikkelen viser bare til standardprisene. ;)

Jeg regner med de fikk det, pluss oppgradering på avgangen neste dag (hvis det er kapasitet), matkort (husker ikke satsen her, men det har vært ca 150-200 kr i slike tilfeller) pluss hotellovernatting. Det er ihvertfall det som er det vanlige, og jeg vet ikke om noen på stasjonen som er gjerrig på akkurat det. Har de fått mindre i kompensasjon så har det skjedd en feil, men da får de korrigert det hos kundeservice. Har de fått mer... vel de kan sikkert få det korrigert det ned også om de ønsker det. ;)

gygrid
15-04-2013, 01:00

Det er mulig ting har endret seg, men jeg har flere ganger fått høre at SAS vouchers er kraftig devaluert. Fra folk som aldri fikk brukt sine til noe fornuftig før de endte i søpla.

Kan den benyttes til annet enn SAS-flyvninger? Kan man benytte deler av verdien for en bestilling, og ved et senere tidspunkt bruke resten? Har den gyldighetsdato som er et år eller lengre? Jeg vet ikke, men er svaret på et eller flere av disse spørsmålene nei, så hadde cash-tilbudet vært et mye bedre tilbud for meg. Det samme gjelder den $300 voucheren jeg hadde.

pingo
15-04-2013, 06:24
Det er mulig ting har endret seg, men jeg har flere ganger fått høre at SAS vouchers er kraftig devaluert. Fra folk som aldri fikk brukt sine til noe fornuftig før de endte i søpla.

Kan den benyttes til annet enn SAS-flyvninger? Kan man benytte deler av verdien for en bestilling, og ved et senere tidspunkt bruke resten? Har den gyldighetsdato som er et år eller lengre? Jeg vet ikke, men er svaret på et eller flere av disse spørsmålene nei, så hadde cash-tilbudet vært et mye bedre tilbud for meg. Det samme gjelder den $300 voucheren jeg hadde.

Du kan kun bruge voucherne på SAS metal. Men du behøver ikke bruge hele voucheren på en gang. Den består af 4 kuponer , der kan bruges uafhængigt af hinanden. En 300€ voucher er f.ex opdelt i 4x75€.

Holloman
15-04-2013, 10:54
Just på Oslo har jag två gånger upplevt att man aktivt försökt lösa överbokning i god tid genom att ropa ut i högtalarna att om man är bokad på plan X (utan incheckat bagage) och redan är på plats så kan man få åka med planet före. Det har varit en väldigt positiv upplevelse när man "råkat ut" för det.

Discus
15-04-2013, 12:42
Jeg regner med de fikk det, pluss oppgradering på avgangen neste dag ...

Ja sikkert riktig, men poenget mitt var at artikkelen ikke sier noe om hva de konkret fikk så det er søkt å komme med påstander i tråden om at de har fått dårlig betalt. For alt vi vet kan de ha vært happy, men allikevel ringt til kompisen på desken.

Twin Otter
15-04-2013, 16:03
Just på Oslo har jag två gånger upplevt att man aktivt försökt lösa överbokning i god tid genom att ropa ut i högtalarna att om man är bokad på plan X (utan incheckat bagage) och redan är på plats så kan man få åka med planet före. Det har varit en väldigt positiv upplevelse när man "råkat ut" för det.

Overhørte en melding om akkurat dette på PA-anlegget til OSL i går. Var en SK flight til KRS som hadde ledig kapasitet.

Superhai
15-04-2013, 17:44
Fra folk som aldri fikk brukt sine til noe fornuftig før de endte i søpla.

Du kritiserer SAS til tross for at du ikke kjenner til dette overhodet skjønner jeg. Da blir jeg mer interessert i å vite hvorfor, det er vel noe annet enn overbooking som ligger under her. Voucheren kan også innløses i cash, men du får halve verdien. Du har et helt år på deg å bestemme deg for hvordan du vil bruke den. Hvis den havner i søpla, så er det ikke voucheren eller SAS sin feil.

JoeW
15-04-2013, 21:27
Norwegian og en del andre selskaper overbooker ikke, fordi de har mange avganger hvor det er så pass lenge til neste avgang og heller ikke har interline-avtaler slik at konsekvensene blir mye større enn for de som gjør det.

Men til og med Norwegian kan ha flybytte!

imm
15-04-2013, 22:26
Men til og med Norwegian kan ha flybytte!

Overbooking er en ting.
Flybytte av tekniske (og sikkert andre) årsaker regnes vel ikke som overbooking.

JoeW
15-04-2013, 22:29
Overbooking er en ting.
Flybytte av tekniske (og sikkert andre) årsaker regnes vel ikke som overbooking.

Kompensasjonsmessig (og for pax som blir denied boarding) er det vel et fett om det er pga. overbooking eller flybytte?

LN-MOW
15-04-2013, 22:36
Man kompenseres, men det er ikke en planlagt situasjon. En regulær overbooking vil være planlagt med et beregnet level.

sk931
15-04-2013, 23:11
utrolig at det er nødvendigt med 99 tråde om dette....noget som sker hver eneste dag.
og endnu mere utroligt at en avis vil bruge tid og plads på det
Hilsen Ole

Bergern
16-04-2013, 00:28
utrolig at det er nødvendigt med 99 tråde om dette....noget som sker hver eneste dag.
og endnu mere utroligt at en avis vil bruge tid og plads på det
Hilsen Ole

Helt enig i at dette ikke er spalteplasstoff, men man må da kunne diskutere praksisen på et forum som dette. Det finnes jo et alternativ til å booke over kapasitet; å la være.
Hva det enkelte selskap mener er lønnsomt styrer politikken, og så kan vi diskutere om de har rett eller ei her.

Er det ikke derfor man har slike fora?

sk931
16-04-2013, 00:50
kan være, men det ER altså ikke breaking news....Det sker hver eneste dag hos alle flyselskaber...Det er ganske enkelt et spørgsmål om indtægter...
Alle flyselskaber gør det, fordi de ved at der er mellem 5 og 10 procent noshow, altså folk som ikke finder der nødvendig at møde op endsige afmelde deres reservation...
Hilsen Ole

gygrid
16-04-2013, 00:55
Kompensasjonsmessig (og for pax som blir denied boarding) er det vel et fett om det er pga. overbooking eller flybytte?

Det er overhodet ikke et fett for meg. Da det er vesens forskjell på om mine reiseplaner går i vasken som følge av uforutsette ting og det at flyselskapet har valgt å selge setet mitt til noen annen.

JoeW
16-04-2013, 01:01
Det er overhodet ikke et fett for meg. Da det er vesens forskjell på om mine reiseplaner går i vasken som følge av uforutsette ting og det at flyselskapet har valgt å selge setet mitt til noen annen.

Wow. Vi er forskjellig. (Og du har vel strengt tatt kjøpt en transporttjeneste, ikke et spesifikt sete).

Om jeg blir denied boarding fordi flyselskap XX har valgt å sette inn det opprinnelig flyet på en annen rute av X, Y, eller Z årsak, og dermed har et mindre fly tilgjenglig for min rute -- eller om selskapet har solgt flere billetter enn det finnes seter fordi deres statistikk viser at X antall passasjerer ikke møter opp -- det er for meg revnende likgyldig når jeg står der med en denied boarding voucher i hånden. Operasjonelle og foretningsmessige beslutninger.

(Forøvrig har jeg jobbet i bransjen, og sett at minst 95% av overbooking løser seg helt enkelt -- ved at ikke alle passasjerer møter opp.)

Bergern
16-04-2013, 01:28
kan være, men det ER altså ikke breaking news....Det sker hver eneste dag hos alle flyselskaber...Det er ganske enkelt et spørgsmål om indtægter...
Alle flyselskaber gør det, fordi de ved at der er mellem 5 og 10 procent noshow, altså folk som ikke finder der nødvendig at møde op endsige afmelde deres reservation...
Hilsen Ole

Les det jeg skriver.
Vi er nok ganske enig..

gygrid
16-04-2013, 01:37
(Forøvrig har jeg jobbet i bransjen, og sett at minst 95% av overbooking løser seg helt enkelt -- ved at ikke alle passasjerer møter opp.)
Tviler ikke på at dette stemmer. Nettopp derfor syns jeg det er ekstra håpløst at det ikke tilbys rimelig kompensasjon de 5% av gangene det ikke løser seg enkelt.

Når 120 av 120 takker nei til en kompensasjon, så er det grunn til å tro at kompensasjonen er for en vits å regne.

Whoop_whoop
16-04-2013, 18:06
Tviler ikke på at dette stemmer. Nettopp derfor syns jeg det er ekstra håpløst at det ikke tilbys rimelig kompensasjon de 5% av gangene det ikke løser seg enkelt.

Når 120 av 120 takker nei til en kompensasjon, så er det grunn til å tro at kompensasjonen er for en vits å regne.

Er ikke størrelsen på kompensasjon en subjektiv oppfatning da? Hva synes du er en rimelig kompensasjon?

Forøvrig, jeg har vært borte i denied boarding, fått kompensasjon og kommet meg dit jeg skulle FØR det flyet jeg hadde opprinnelig booking på.

robms
16-04-2013, 18:58
Er ikke størrelsen på kompensasjon en subjektiv oppfatning da? Hva synes du er en rimelig kompensasjon?

Forøvrig, jeg har vært borte i denied boarding, fått kompensasjon og kommet meg dit jeg skulle FØR det flyet jeg hadde opprinnelig booking på.

Nå er det vel nettopp det Gygrid sier, at størrelsen på kompensasjon er en subjektiv oppfatning, og vil ikke nødvedigvis være lik i alle tilfeller. Det ER en forskjell på å kunne ta en senere flight samme dag, eller måtte vente til neste dag.

Poenget hans er vel ganske klart, når ingen i et helt fullt fly ønsker å frivillig motta kompensasjon mot å ta neste fly, så er ikke kompensasjonen god nok.

robms
16-04-2013, 19:17
Jeg syns det er pussig at så mange her inne mener at når man kjøper en flybillett, så har man bare kjøpt en tjeneste på befraktning fra A til B, og flyselskapet således står fritt til å oppfylle dette på hvilken som helst måte.

Min oppfatning av et billettkjøp, som jeg tror deles av de aller fleste reisende, er at man kjøper en tjeneste som skal frakte meg fra A til B, på det gitte tidspunkt, og på den bookingklasse man har bestilt (eller bedre), samt at all innsjekket bagasje skal utleveres på destinasjonen rett etter ankomst.

Så kan gjerne SAS og andre selskaper lage sine serviceavtaler og vilkår slik at de juridisk kan komme seg utenom disse faktum, men det vil likefullt så stride mot de fleste reisende sin oppfatning av handelen.

Juridisk så vil dermed ikke SAS gjøre noe feil i overbooking-situasjoner, men dersom de reisende likvel vil føle seg lurt, så kan man fort komme opp i et omdømmeproblem. Folk flest har derimot forståelse for forsinkelser og kanselleringer som følge av dårlig vær, eller tekniske problemer, fordi at man da vet at SAS prøver hvertfall så godt de kan. Alle vet at av og til så dukker det opp uforutsatte ting, det har de fleste selv opplevd selv i andre sammenhenger.

Men når ditt fly står ved gate, og forlater denne ved fastsatt tid, og du fremdeles står igjen på flyplassen selv om du har holdt din del av avtalen og møtt opp til riktig tid, så blir man forbannet. Du har et reisedokument som sier at du har plass på den angitte flighten, men SAS har valgt å selge ditt sete til noen andre også.

Så kan vi selvsagt si at dette er greit, fordi de har nevnt det i villkårene sine, eller fordi dette skjer hver dag. Men for den som mister en kveld av et weekendopphold de har gledet seg til lenge, eller for den som mister en videre forbindelse, så hjelper dette lite.

Men jeg sier ikke at overbooking i den forstand er galt, men jeg er helt enig med Gygrid i at kompensasjonen faktisk må være så god at man faktisk får frivillige til å gå av flyet. Dersom det står reisende igjen på flyplassen som faktisk føler de har gjort en god deal ved å gå av flyet, så har man en vinn-vinn-vinn situasjon. SAS slipper mediaoppslag, kundene er fornøyde og vi slipper å diskutere problemet her inne.

ILS2
16-04-2013, 19:25
Minimumskompensasjonen er fastsatt av EU i slike sammenhenger. At SAS kanskje burde strekke seg lenger når folk må bli igjen en natt, er en annen sak, og det er trolig billigere for SAS å gjøre det enn PR-kostnaden av negative presseoppslag.

Personlig synes jeg overbooking er alldeles supert. Har både ventet noen ekstra timer og en ekstra natt, og gjør det gjerne igjen.

gygrid
16-04-2013, 19:39

Selvsagt er den subjektiv. Hva en rimelig kompensasjon er, vil være forskjellig fra person til person, og ikke minst hva formålet med reisen er. Noen vil alltid ta til takke med en langt lavere kompensasjon enn hva andre vil kunne. Derfor mener jeg det er problematisk når kompensasjoner som tilbys er såpass lave at ingen melder seg frivillig - hvilket kan bety at det er de det får størst konsekvenser for som blir denied boarding.

At kompensasjonene som tilbys i mange tilfeller er gunstige, er det ingen tvil om.

Discus
16-04-2013, 20:10
(Nå går vel generelt en del i sirkel her)

Minimumskompensasjonen er fastsatt av EU i slike sammenhenger. At SAS kanskje burde strekke seg lenger når folk må bli igjen en natt, er en annen sak, ...

Som nevnt over så er SAS et av de få selskaper som tilbyr mer enn miniumkravene.

ghostern
16-04-2013, 20:27
Kanskje man burde køyre ein auksjon på det. Auke med 100kr kvar gong heilt til nokon rekker opp handa og melder seg til å bli igjen :)

Discus
16-04-2013, 20:29
Kanskje man burde køyre ein auksjon på det. Auke med 100kr kvar gong heilt til nokon rekker opp handa og melder seg til å bli igjen :)
Før EUs standardregler kom så opplevde jeg det et par ganger (på FBU tror jeg det var). Ut over det så har man jo normalt ikke tid til alt for mye dill-dall i gaten. Og normalt er det jo ofte for sent å medle seg frivillig om man nøler to minutter for da er man nummer 30 i køen.

ghostern
16-04-2013, 20:41
Ein meir realistisk tilnærming kunne vel vore å sende ein sms til alle pax for å gi beskjed om overbooking og beskrive alternativ rute, og så be om svar med minimumsbeløp folk krev for ombooking (sånn typisk BELØP XXX-melding). Deretter plukker man ut elektronisk dei som ber om minst.

The Ticketor
16-04-2013, 21:06
Vet ikke om den er så veldig realistisk, ghostern, men idéen var kul!

TOS
16-04-2013, 21:59
Vet ikke om den er så veldig realistisk, ghostern, men idéen var kul!

Nei, for med SAS IT så bør man vel ikke regne med at dette går i orden...;) Seriøst så tror jeg dette faktisk er en smal sak å implementere dersom man vil.

Discus
16-04-2013, 22:19
Nei, for med SAS IT så bør man vel ikke regne med at dette går i orden...;) Seriøst så tror jeg dette faktisk er en smal sak å implementere dersom man vil.

Det tror ikke jeg (og jeg har sett en del av de systemene på baksiden...) Ikke helt enkelt og ikke helt billig.

imm
16-04-2013, 22:22

Jeg gjorde det en gang, for en del år tilbake. Ved en feil, hadde jeg sendt 51 personer ombord i en 50 seters maskin.
Jeg oppga kompensasjon og spurte om noen ville gå av.

Folk har stort sett en grunn til at de reiser når de gjør. Mandag morgen, og folk skal på jobb, rekke møter, helekopter til nordsjøen....
Vel, ingen ville av.
Jeg høynet beløpet med 500. Ingen meldte seg.
Nye 500. Uten resultat. Men med ytterligere 500 kroner kom en hånd i været. Og saken var løst ;)

TOS
16-04-2013, 22:37
Det tror ikke jeg (og jeg har sett en del av de systemene på baksiden...) Ikke helt enkelt og ikke helt billig.

I motsetning til deg så aner jeg ikke, men ville trodd at dette måtte være en nokså enkel affære å implementere et system som i praksis er en auksjon hvor budet rapporteres inn per SMS (noe a la innsjekk per SMS). Jeg skal imidlertid ikke være påståelig...:)

LN-MOW
16-04-2013, 22:50
Ja, jeg har gjort dette selv i opptil flere flyselskaper. Til slutt biter noen alltid på. Min verste var da jeg måtte bumpe to F-gjester pga to sent ankommende Air Marshal'er som insisterte på å få være med. Det var ikke noen samarbeidsvillige og ingen ga seg før jeg sa at TSA ikke ville la oss gå før AM'ene satt ombord. I F. Det kostet oss 4 F-billetter og 1000 dollar. Pluss at hele flyet nå visste hvem AM'ene var .. jeg sørget for det ....

RWY 24
17-04-2013, 07:43
Kontraktsrett er logisk og prinsippene er stort sett de samme over hele verden. En gir et tilbud som en annen aksepterer. Vips så har man en avtale. Oppfylles den ikke, er det kontraktsbrudd. Uansett pris, og uansett om avtalen gjelder en vare eller en tjeneste (eller noe annet).

Kjøper man en flybillett med løfte om transport fra A til B innen et visst tidsrom, vil alle avvik fra dette være kontraktsbrudd. Har man betalt for et visst sete, vil det være kontraktsbrudd ikke å få det setet, med mindre tilbyder har tatt tydelig forbehold om at det du betaler for nå risikerer du å ikke få. I så fall skal du selvsagt ha pengene tilbake (med mindre de har tatt tydelig forbehold om det og). Det er dessuten helt opplagt at de fleste vil oppleve det som en ulempe å få utsatt reisen, og ikke minst få en ekstra overnatting.

All kompensasjon er erstatning for tap og ulemper ved kontraktsbrudd. Jeg antar at selskap som stadig skuffer kundene ved gjentatte kontraktsbrudd, vil miste goodwill. De kan ev. prøve å kompensere ved å gi høye nok erstatninger.

Jeg er selvsagt enig med de som mener at selskap som gjentatte ganger setter seg i en situasjon hvor de må hive ut kunder ufrivillig, behandler kundene sine dårlig. Om det er bedre planlegging, bedre holdninger eller større kompensasjon som skal til, kan markedet få bestemme.

Selv har jeg mest sans for god planlegging og gode holdninger. Og når selskapet til tross for gode holdninger og god planlegging før eller siden er nødt til å havne i en uheldig situasjon, vil selskaper som håndterer situasjonen og kundene med stil komme best ut av det med meg i alle fall.

Discus
27-05-2013, 20:08
Så er det faktisk noen som driver auksjon, på forhånd, Delta. Den vises visstnok kun til de som ikke har status

Delta has a function on their website, where they solicit VDB’s on flights that have been oversold. You can make your bid what would be your the lowest amount that you would be willing to give your seat on that specific flight.http://loyaltylobby.com/2013/05/24/very-low-delta-vdb-compensation-bid-choices-for-international-flights/

jameson82
05-10-2015, 20:45
Denne praksisen med overbooking i ferietider synes jeg helt klart man bør spare seg for

Høstferien endte i tårer for Fredrik (10) og Kristian (8). SAS-flyet til London var overbooket, og familien rakk ikke frem til fotballkampen de hadde gledet seg til siden i fjor.

London-billettene ble kjøpt nesten ett år før avreise, da SAS la billettene ut for salg. Familien Kleivdal fra Oslo var derfor sikre på at alt var i orden.

De kjøpte billetter til fotballkampen mellom Tottenham og Manchester City lørdag 26. september, som var selve hovedmålet for reisen. I tillegg skulle de feire 8-årsdagen til Kristian.

De var også i London i høstferien i fjor, men fikk ikke med seg noen fotballkamp den gangen. Heller ikke denne gangen ble det noen fotballkamp, til tross for god planlegging.

http://www.vg.no/forbruker/reise/reiselivsnyheter/hoestferien-oedelagt-av-overbooket-sas-fly/a/23536838/

LN-MOW
05-10-2015, 20:52
Surt. Men sjelden det får slike konsekvenser. Som regel er det noen som gladelig tar kompensasjonen for noen timers forsinkelse.

petter380
05-10-2015, 21:34
Lite proaktivt og tullete av SAS, dessverre ikke noe nytt.

view
05-10-2015, 21:40
Denne praksisen med overbooking i ferietider synes jeg helt klart man bør spare seg for

http://www.vg.no/forbruker/reise/reiselivsnyheter/hoestferien-oedelagt-av-overbooket-sas-fly/a/23536838/

Lørdag i høstferien er det nok ikke et veldig stort antall Plus reisende som ikke dukker opp eller plutselig forandrer planer nei. Men så lenge selskapene får muligheten til å drive på slikt, så vil de nok gjøre det.

Kjersti
05-10-2015, 22:41
Her er det penger å tjene på å booke billetter til neste høstferie som man ikke trenger! Takk for tipset, VG! :)

sexten
06-10-2015, 00:16
Dette med overbooking er jo etter kvart ein kjent sak, og grunnlaget for det er jo rimelig opplagt. Dermed reagerer eg rimelig kraftig på ein uttalelse som dette:

Årsaken til at fly overbookes, er at personer med plass på flyet ikke møter opp til avgangen, og flyet tar av med ledige seter som andre gjerne skulle ha fått. Dette fører også til store tap for flyselskapene, sier informasjonssjefen.

"Dette fører også til store tap for flyselskapene"? Really? Om nokon ikkje møter opp til avgangen sin så har den personen framleis betalt for setet. Kall i det minste ein spade for ein spade, og sei at dette vert gjort for profitten sin skyld.

Scandinavian
06-10-2015, 00:53
Om nokon ikkje møter opp til avgangen sin så har den personen framleis betalt for setet. Kall i det minste ein spade for ein spade, og sei at dette vert gjort for profitten sin skyld.

Om man har en pluss billett kan man få den refundert hvis den er ubenyttet etter avgang også, så det er ikke garantert at SAS sitter igjen med den ekstra inntekten.

LN-MOW
06-10-2015, 01:32
Det kan være så ymse. I mange tilfeller er det andre salgssteder som sitter igjen med pengene.

Man overbooker forøvrig minimalt. Men når top tier har plassgaranti frem til 24t, så kan slikt påvirke.

kosvines
06-10-2015, 04:52
Sett fra forbrukerens side er dette ganske forkastelig. Har en kjøpt billett til en avgang så skal en bli med den avgangen, såfremt det ikke er kanselleringer eller andre problemer.

Det er noe grunnleggende galt med selskaper som bevisst overbooker for å maksimere profitt (ingenting galt i å maksimere profitt forresten) og så si til folk som har betalt for et produkt at de ikke får bli med allikevel. Det at selskapet har solgt mer seter enn hva de har tilgjengelig skal aldri gå utover kundene. Det er aldeles ikke deres problem!

Bergern
06-10-2015, 09:21
Det at selskapet har solgt mer seter enn hva de har tilgjengelig skal aldri gå utover kundene. Det er aldeles ikke deres problem!

Det blir det, hvis alle møter opp. Kynisme for å fylle alle seter.
Det er dog ikke ofte dette skjer. Som oftest overbookes de lavere klassene så lenge det er plass i klassene over så man kan oppgradere for å få alle med.

sexten
06-10-2015, 09:44
Om man har en pluss billett kan man få den refundert hvis den er ubenyttet etter avgang også, så det er ikke garantert at SAS sitter igjen med den ekstra inntekten.

Er fullstendig klar over at ein kan få denne refundert. Det er jo også grunnen til at desse billettane som regel er vesentlig dyrare enn for dei akkurat like "SAS Go"-setene.

Du får meg aldri til å tru at SAS (og andre flyselskaper) er nødt til å overbooka for å gå i 0, i så tilfelle er det jo kanskje på tide å leggje ruta ned..

Som sagt, det er ikkje sjølve overbookingspraksisen eg kritiserer her. Men at SAS påtar seg "offerrollen" og uttalar at dei MÅ gjere dette, for å ikkje tapa pengar.

Boeingflyer
06-10-2015, 10:19
Som sagt, det er ikkje sjølve overbookingspraksisen eg kritiserer her. Men at SAS påtar seg "offerrollen" og uttalar at dei MÅ gjere dette, for å ikkje tapa pengar.

Det er vel ikke noen "offerrolle" det er snakk om .... Man beklager og forklarer hvorfor dette skjer. Man kan jo heller øke billettprisene med gjennomsnittlig 10-15% og redusere bruken av overbookinger. Hadde absolutt vært en fordel for oss ansatte som da kanskje kunne få en sjanse til å bruke våre "lukrative ID-billetter" .... :colgate:

Norge Rundt På 14 Dager
06-10-2015, 10:36
Her er det flere ting som skurrer, kjøpte billetten for 1 år siden. Javell, men for 1 år siden viste man ikke at Tottenham skulle ha hjemmekamp denne dagen. Terminlista ble lagt I juni I år.

Hvis målet var en PL kamp, noe man forsåvidt ville fått uansett denne helgen (Hvis lag ikke er så viktig) så er det uansett rissikosport å bastille flybillett samme dag som kamp. Burde helt klart reist dagen I forrveien, ikke bare overbooking, forsinkelser og kanselering kan skje. Kork I London kan meget vel skje. Så nei her bør faktisk foreldrene ta sin del av ansvaret.

Kjersti
06-10-2015, 12:43
Det overrasker meg å se at familien får så mye sympati, både i kommentarfeltet og her.

- Flyselskaper overbooker. Dette er den kjent sak, og det er vanligvis ikke noe problem, da det som regel alltid er noen som mer enn gjerne venter til neste fly mot god betaling. Det er ikke akkurat få avganger til London.

- De hadde ikke gledet seg til fotballkampen i et år, for på den tiden visste de ikke at akkurat den kampen skulle gå. (Dette forstår til og med jeg, som knapt nok vet hva en fotball er.)

- Satse på å rekke en fotballkamp kl 12.45 når flyet lander kl 9.20 er litt risikabelt. En hel rekke situasjoner kunne skapt forsinkelser slik at de ikke ville rukket kampen. Dette er ikke SAS sin feil - dette er dårlig planlegging eller dårlig evne til å takle uforutsette hendelser.

- Familien fikk 18 900 kr i reisegavekort eller 9450 kr i kontanter. Det må kunne kalles god betaling for en halv dags forsinkelse. Selv hvis man trekker fra fotballbillettene til 2500 kr og drosjeturen på 1500 kr (som jeg ikke mener SAS kan lastes for), sitter de igjen med en pen sum.

- Tar vi med i regnestykket at familien var de som hadde betalt minst for flybillettene av alle på flyet, ser vi at de faktisk gikk i solid overskudd på reisen.

- De kom seg til London! Samme dag, til og med! Når de sutrer over ødelagt høstferie synes jeg de heller kan sende noen tanker til de som blir stående fast på flyplasser i dagesvis på grunn av kanselleringer, eller til alle de som ikke får reist på høstferie, eller til flyktningene, eller, eller...

Det er bare for dumt å løpe til media med et slikt i-landsproblem som ikke engang er noe problem.

Hvis SAS skal ha kritikk for noe som helst, så må det være at de kunne gjort mer for å finne noen frivillige passasjerer til å vente. Jeg tviler på at samtlige på flyet hadde viktige planer i London som de sjanset på å rekke i løpet av formiddagen.

C-klasse
06-10-2015, 14:20
De skulle lande 0920. Er da ute av LHR 1020. La oss si de bodde stentralt i London. Da er det 1 time med tuben. Da er klokka 1120. Innsjekk på Hotel osv. Da er klokka 1200. Ny tube til Seven Sisters, da er klokka 1230. 30 min gange til White Hart Lane. Så ja, de hadde aldri rukket kampen uansett.

view
06-10-2015, 14:52
De skulle lande 0920. Er da ute av LHR 1020. La oss si de bodde stentralt i London. Da er det 1 time med tuben. Da er klokka 1120. Innsjekk på Hotel osv. Da er klokka 1200. Ny tube til Seven Sisters, da er klokka 1230. 30 min gange til White Hart Lane. Så ja, de hadde aldri rukket kampen uansett.

Enig, er faktisk håpløs planlegging av familien her.

WF789
06-10-2015, 14:58
Overbookinger kan jo oppstå ved at de "blir nødt" til å sette inn et mindre fly enn planlagt.
(Uten å påstå at det er tilfelle her)
Har selv opplevd å sjekke inn på en -800 og at det sto en -600 i gaten, hvorpå folk måtte stå igjen.

sexten
06-10-2015, 15:21
Det er vel ikke noen "offerrolle" det er snakk om .... Man beklager og forklarer hvorfor dette skjer. Man kan jo heller øke billettprisene med gjennomsnittlig 10-15% og redusere bruken av overbookinger. Hadde absolutt vært en fordel for oss ansatte som da kanskje kunne få en sjanse til å bruke våre "lukrative ID-billetter" .... :colgate:

Så du meiner at SAS er heilt avhengig av å overbooke for å gå i 0 på rutene sine?
Eg må berre få presisera at det er utelukkandes denne uttalelsen frå SAS eg heng meg opp i her, og vil synsa litt rundt..
Som andre har vore inne på, så har eg ikkje sånn enormt sympati for familien som hadde ein flight som var alt for tett innpå eit viktig arrangement.

TOS
06-10-2015, 15:22

Enig, er faktisk håpløs planlegging av familien her.

Tja. Det burde overhodet ikke være håpløst å kunne komme seg i tide til White Hart Lane med ankomst LHR kl 0920. Med håndbagasje er du på toget til Paddington i løpet av en halvtime, slik at du fort kan være på Paddington 1020-1030. Bor du så i Paddington-området så forteller Transport for London at jeg kan komme meg til White Hart Lane station (overground) på 35 minutter. Legg til 15 minutter i forkant og 10 minutter gange fra stasjonen til stadion så kan man nok klare det.

Jeg er imidlertid enig i at det er knapt med tid, og det er selvsagt helt opplagt at de ikke har gledet seg til denne kampen i ett år siden (som korrekt påpekt) terminlistene ble klare i midten/slutten av juni i år.:)

Det jeg synes er interessant, og som har vært diskutert her tidligere, er at man har som regel at jo billigere billett dess mer sannsynlig at det er du som står igjen når flighten går overbooket. Dette markedsføres selvsagt ikke så hardt fra SAS, så her har kunder på LCC'er en fordel når de kjøper billige billetter (for de overbooker etter sigende ikke)...;)

Billig med SAS kan mao bli kjipt om man ender opp i en tilsvarende situasjon.

LN-MOW
06-10-2015, 15:51
Det er noe grunnleggende galt med selskaper som bevisst overbooker for å maksimere profitt (ingenting galt i å maksimere profitt forresten)

Eller man kan snu det på hodet .. '.. bevisst overbooker for å unngå inntektstap'. Når kunden ikke oppfyller sin del av 'avtalen', må det være lov for selskapet å gjøre visse grep for å minimalisere konsekvensen av dette. :68:

Fnate
06-10-2015, 16:02
Det er kjipt med overbooking. Nå ble jeg nettopp offer sjæl, for et hotell som kansellerte min forhåndsbetalte booking - mest sannsynlig fordi de oppdaget at de kunne selge den dyrere til noen andre. Kompensasjon 0,- og ekstraregning på 10.000,- kroner for min del, da det er en stor konferanse. Det suger.

Det sugde sikkert for disse også, selv om man må kunne si at de planla bra dårlig.

Men så lenge man får en kompensasjon, slik man gjør i Europa føler jeg ikke at SAS overdriver sin praksis med overbooking.

Men som kunde liker jeg prinsipielt ikke konseptet med å selge flere seter enn hva man har. Det er noe grunnleggende feil med det, og det burde blø kraftig når man dummer seg ut.

Martin
06-10-2015, 16:09
Det er kjipt med overbooking. Nå ble jeg nettopp offer sjæl, for et hotell som kansellerte min forhåndsbetalte booking - mest sannsynlig fordi de oppdaget at de kunne selge den dyrere til noen andre. Kompensasjon 0,- og ekstraregning på 10.000,- kroner for min del, da det er en stor konferanse. Det suger

At et flyselskap selger noen flere seter enn de har fordi de vet av erfaring at alle ikke møter opp (som kan være fordi noen ikke gidder, fordi noen kansellerte billetten, fordi forrige fly var forsinket, etc. etc.) så er vel ikke det helt det samme som at et hotell bråbestemmer seg for å pælme ut en gjest fordi de vil ha mer penger for rommet hans?

Jeg mener altså at der flyselskapene driver med til en viss grad er greit, mens det hotellet ditt gjorde er et par hakk verre.

Synes også det var rimelig håpløs planlegging av familien. Skulle selv se et show i New York en gang, og planla først samme dag som jeg skulle ankomme byen, men ombestemte meg og tok det et par dager senere, og lurt var det for jeg ble rimelig greit forsinket takket være en thunderstorm i Chicagoområdet. Selv om disse ble rammet av overbooking, så kunne det vært minst hundre andre grunner til at de evt. ikke hadde rukket kampen.

LN-TIB
06-10-2015, 16:30
Eller man kan snu det på hodet .. '.. bevisst overbooker for å unngå inntektstap'. Når kunden ikke oppfyller sin del av 'avtalen', må det være lov for selskapet å gjøre visse grep for å minimalisere konsekvensen av dette. :68:

Det kommer jo helt an på hvordan du ser det. Dette rammer i alle tilfeller en uskyldig 3dj. part.

tango
06-10-2015, 16:44

Det er vel ingen av kundene som ikke oppfyller 'avtalen'. Det finnes vel to hovedkategorier med avtale her, og kundene oppfyller alltid sin del:

* I den ene kategorien må kunden betale enten har flyr eller ikke. Kunden betaler uansett, og selskapet er garantert inntekt.

* I den andre kategorien får kunden lov til å kansellere. Han har i utgangspunktet betalt en del ekstra for dette privilegiet; samme reise uten denne fleksibiliteten koster mindre.

Kunde oppfyller altså alltid sin del av avtalen. Selskapet, derimot, vil i noen tilfeller ikke klare å oppfylle sin del. Det er en risiko de selv har valgt å ta, og handler ikke om at kundene svikter. Det er det bare selskapet som gjør.

TOS
06-10-2015, 16:45
Det kommer jo helt an på hvordan du ser det. Dette rammer i alle tilfeller en uskyldig 3dj. part.

Godt poeng. I tillegg er det vel ikke slik at det er noen av kundene som ikke overholder avtalen. Det er i henhold til avtalen lov å ikke benytte seg av en flex billett. Det man kanskje kan si er at flyselskapet ikke overholder sin del av avtalen for de som får denied boarding, noe som vel er grunnen til at dette utløser en kompensasjon.

Discus
06-10-2015, 17:41
Det er noe grunnleggende galt med selskaper som bevisst overbooker for å maksimere profitt (ingenting galt i å maksimere profitt forresten) og så si til folk som har betalt for et produkt at de ikke får bli med allikevel. Det at selskapet har solgt mer seter enn hva de har tilgjengelig skal aldri gå utover kundene. Det er aldeles ikke deres problem!

I mange tilfeller skyldes ikke overbooking at flyet er oversolgt, men at det er byttet til et fly med mindre seteantall, transferpax har kommet sent inn, blitt sendt andre veier i systemet osv. osv. Håpet på kompensasjon i Chicago en gang, overbooket SAS-maskin med 25 pax (pga. forsinkelser på inbound pax forrige dag, alle kom med og flyet tok av med fem ledige seter...) Iflg. stasjonssjefen var det ikke unormalt med ca. 30 no-show.

Uansett i denne sitasjonen å gamble på at man får gå av flyet 09:20 på LHR er optimistisk, det går jo fort tid både i holding og taxing på LHR. Når de i tillegg har sjekket inn bagasje så er det jo neppe noe som hadde gått, selv om den gråtkvalte moren sier de "beregnet god margin".

Helt enig at det er dust å bli rammet av overbooking, om man blir pælmet av, men i dette tilfelle synes jeg det er håpløst å gå til avisen - dette kunne røket like godt ved slot-restriksjoner el.l.

sexten
07-10-2015, 12:29
I mange tilfeller skyldes ikke overbooking at flyet er oversolgt, men at det er byttet til et fly med mindre seteantall, transferpax har kommet sent inn, blitt sendt andre veier i systemet osv. osv. Håpet på kompensasjon i Chicago en gang, overbooket SAS-maskin med 25 pax (pga. forsinkelser på inbound pax forrige dag, alle kom med og flyet tok av med fem ledige seter...) Iflg. stasjonssjefen var det ikke unormalt med ca. 30 no-show.

Uansett i denne sitasjonen å gamble på at man får gå av flyet 09:20 på LHR er optimistisk, det går jo fort tid både i holding og taxing på LHR. Når de i tillegg har sjekket inn bagasje så er det jo neppe noe som hadde gått, selv om den gråtkvalte moren sier de "beregnet god margin".

Helt enig at det er dust å bli rammet av overbooking, om man blir pælmet av, men i dette tilfelle synes jeg det er håpløst å gå til avisen - dette kunne røket like godt ved slot-restriksjoner el.l.

Kvar kan du eigentleg sjå at ein flight er overbooka, og kor mange det er snakk om?

Gunnar
07-10-2015, 13:30
Den vanlige reisende vil ikke kunne se det på noen måte som jeg vet om. Den beste "indikasjonen" vil i så fall være om flyet står som "utsolgt" på flyselskapets nettside, eller om flyvningen ikke blir funnet av diverse søkemotorer som ser etter priser. Men skal du vite helt sikkert behøves tillgang fra "innsiden"...

Fnate
07-10-2015, 14:39
Den vanlige reisende vil ikke kunne se det på noen måte som jeg vet om. Den beste "indikasjonen" vil i så fall være om flyet står som "utsolgt" på flyselskapets nettside, eller om flyvningen ikke blir funnet av diverse søkemotorer som ser etter priser. Men skal du vite helt sikkert behøves tillgang fra "innsiden"...

Det er jo enkelte som har spekulert i vouchere hos United med å stadig kjøpe rimeligste economy billett på ruter som alltid ble oversolgt og fulle.

Lucky på One Mile at the time er jo en av dem. Han ble da også til slutt "bannet" av United for dette.

krølle
07-10-2015, 14:47
Med håndbagasje er du på toget til Paddington i løpet av en halvtime,

Vel, nå hadde ikke disse kun håndbagasje heller da;)

TOS
07-10-2015, 15:03
Vel, nå hadde ikke disse kun håndbagasje heller da;)

Legg til en halvtime for bagasje og man kunne fortsatt rukket kampen.;)

Men vi vet jo alle at de ikke hadde gledet seg i ett år eller at turen var kjøpt med denne kampen som formål (hvis nå de ikke er veldig godt connected med britisk FA...).

LN-MOW
07-10-2015, 16:13
Tenk om kampen hadde blitt flyttet til fredag eller mandag ..... TV-kampene flyttes jo ikke før en 2-3 måneder før kampstart .. ;)

Betha
07-10-2015, 17:00
Legg til en halvtime for bagasje og man kunne fortsatt rukket kampen.;)

Men vi vet jo alle at de ikke hadde gledet seg i ett år eller at turen var kjøpt med denne kampen som formål (hvis nå de ikke er veldig godt connected med britisk FA...).

Men la oss nå, rent hypotetisk, tenke oss at dette var noen som ikke tidligere har vært på en premier leaguekamp. Nå vet man at minst et av Arsenal og Tottenham spiller hjemme hver helg (i tillegg til Chelsea eller West Ham). Man kan altså fort tenke seg at de har kjøpt (fly)billett ett år i forkant og begynt å glede seg til kamp, uavhengig av hvilken kamp man skulle se, rett og slett man er veldig interessert i engelsk fotball.

Men det er jo selvsagt ikke like morsomt.

TOS
07-10-2015, 18:29
Men la oss nå, rent hypotetisk, tenke oss at dette var noen som ikke tidligere har vært på en premier leaguekamp. Nå vet man at minst et av Arsenal og Tottenham spiller hjemme hver helg (i tillegg til Chelsea eller West Ham). Man kan altså fort tenke seg at de har kjøpt (fly)billett ett år i forkant og begynt å glede seg til kamp, uavhengig av hvilken kamp man skulle se, rett og slett man er veldig interessert i engelsk fotball.

Men det er jo selvsagt ikke like morsomt.

Det er selvsagt riktig, men i VG står det at denne kampen var selve hovedmålet med reisen. Det kan den ikke ha vært. Det var mitt poeng. Videre var mitt poeng, som et svar på enkeltes innlegg om at dette var altfor optimistisk mht til tid tilgjengelig, at dersom dette var hovedformålet var nettopp denne kampen så er det fullt mulig å komme seg til White Hart Lane ved ankomst LHR kl 0920 (men ting skal klaffe og man må vurdere hvor man skal bo/lagre bagasje mens man er på kamp).

Bengt
07-10-2015, 20:22
Vem vet hur de hade tänkt? Jag såg något om taxi för 1500 kr. De kanske hade tänkt åka taxi till hotell, lämna bagage och fortsätta till White Hart Lane? Inte omöjligt..
Oavsett vilket så är det oerhört frustrerande att bli nekad ombordstigning.
Tänk er att någon av de som gjorde mileage runs till Spanien häromåret hade blivit nekad ombordstigning i Spanien på returen på grund av överbokning... "Ja men det borde han ju ha räknat med" eller "Bara 45 minuter det kan ju inte vara seriöst tänkt " hade man kunnat säga med samma logik som en del använder här.

Betha
07-10-2015, 20:51
Det er selvsagt riktig, men i VG står det at denne kampen var selve hovedmålet med reisen. Det kan den ikke ha vært. Det var mitt poeng. Videre var mitt poeng, som et svar på enkeltes innlegg om at dette var altfor optimistisk mht til tid tilgjengelig, at dersom dette var hovedformålet var nettopp denne kampen så er det fullt mulig å komme seg til White Hart Lane ved ankomst LHR kl 0920 (men ting skal klaffe og man må vurdere hvor man skal bo/lagre bagasje mens man er på kamp).

Det står i artikkelen, men det kan likegodt være at det var selve kampen, og ikke de konkrete lagene som var hovedmålet. Det står faktisk ikke at de kjøpte flybillettene samtidig som de kjøpte fotballbillettene heller, det er strengt tatt to forskjellige avsnitt til og med. Det er ellers flere steder å sette bagasje (f.eks er det noen puber/andre steder som er velvillige) i nærheten av White Hart Lane, som gjør at man kan klare kampen greit. I verste fall sender man mor på hotellet med bagasjen og ber henne komme seg opp så fort som mulig etterpå...

Det var egentlig ikke det viktigste i mitt innlegg dog, som gikk mer på tendensen til latterliggjøring av en familie som faktisk fikk planene sine ødelagt av ting de overhodet ikke kunne forutse eller gjøre noe med. Det syntes jeg faktisk var ganske kjipt å lese. Her var ikke du den verste på noe område, men svaret mitt kom nå engang nå, når jeg hadde lest tråden (svaret til Kjersti på forrige side derimot f.eks. var helt svart (som i fargen)).

Norge Rundt På 14 Dager
08-10-2015, 09:56
Tenk om kampen hadde blitt flyttet til fredag eller mandag ..... TV-kampene flyttes jo ikke før en 2-3 måneder før kampstart .. ;)

Blir aldri flyttet til fredag, kun fredagskamp I England hvis 2 Juldag er på en fredag.

Betha
08-10-2015, 10:50
Blir aldri flyttet til fredag, kun fredagskamp I England hvis 2 Juldag er på en fredag.
I tillegg var det europacup uken etter, dermed vil ikke en man.city kamp flyttes til søndag.

view
08-10-2015, 11:03

Fra neste år begynner PL med fredagskamp.... desverre. TV som styrer showet, og da blir det enda vanskeligere for oss (inklusiv den uheldige familien her...) å planlegge turer.

RubberT
08-10-2015, 11:51
Det som skrives i mange poster her, er i praksis at man skal gå ut i fra at man ikke kommer med flyet, eller at det blir forsinket. Det som slår meg er at alle er enige om at det er dårlig planlagt. Altså, det har blitt gjengs oppfatning om at i flyverden, der skal man ikke stole på oppgitte rutetider. Litt på samme måte som i enkelte utviklingsland, der bussen kommer når den kommer.

Synes folk det er greit å argumentere for dårlig kundebehandling med at de uansett ikke vil rekke kampen?
Noen ganger er det slik at det faktisk ikke lar seg gjøre å reise på et annet tidspunkt. Skal man da stole på tilbyderen av en vare, eller skal man holde seg hjemme?

Jeg kjenner ingen som kalukelerer slot-tider eller værhistorikk når de bestiller flybillett. Man vet når man vil være der, klasker på noe ekstra tid og bestiller ut fra pris. Dette tror jeg faktisk er ganske vanlig måte å gjøre det på for en stor andel av de som flyr.

Hickok
08-10-2015, 11:55

Ikke i år. De skal ha 4 kamper, som en test, og den første var allerede i andre serierunde, så nå er sjansen til stede.

Norge Rundt På 14 Dager
08-10-2015, 12:52
Det som skrives i mange poster her, er i praksis at man skal gå ut i fra at man ikke kommer med flyet, eller at det blir forsinket. Det som slår meg er at alle er enige om at det er dårlig planlagt. Altså, det har blitt gjengs oppfatning om at i flyverden, der skal man ikke stole på oppgitte rutetider. Litt på samme måte som i enkelte utviklingsland, der bussen kommer når den kommer.

Synes folk det er greit å argumentere for dårlig kundebehandling med at de uansett ikke vil rekke kampen?
Noen ganger er det slik at det faktisk ikke lar seg gjøre å reise på et annet tidspunkt. Skal man da stole på tilbyderen av en vare, eller skal man holde seg hjemme?

Jeg kjenner ingen som kalukelerer slot-tider eller værhistorikk når de bestiller flybillett. Man vet når man vil være der, klasker på noe ekstra tid og bestiller ut fra pris. Dette tror jeg faktisk er ganske vanlig måte å gjøre det på for en stor andel av de som flyr.

Man kan gjerne misslike overbooking, men uansett man vet at dette er noe flyselskaper faktisk driver med. Og da bør man og ta dette med I beregningen hvis man skal nå noe viktig. Og det kan ikke være noen stor bombe at fly overbookes, fly blir forsinket, kancelert med mere.

Fly kan og bli overbooket av andre grunner enn for mange solgte billetter. Og mye rart kan føre til forsinkelse, og dette er noe man bør ha I bakhodet. Jeg ville ihvertfall aldri bestilt en flytur med avgang samme dag som jeg skulle noe viktig. Vil altid reise dagen før. Er jo gjerne borte flere dager når jeg først reiser på noe, så synes jeg det er bedre å heller ha 1 ekstra dag I forkant enn I etterkant.

Norge Rundt På 14 Dager
08-10-2015, 12:53
Ikke i år. De skal ha 4 kamper, som en test, og den første var allerede i andre serierunde, så nå er sjansen til stede.

Okei takk for info, fotballen har desverre "solgt seg" til TV, media har alt for stor makt over fotballen.

TOS
08-10-2015, 13:23
Man kan gjerne misslike overbooking, men uansett man vet at dette er noe flyselskaper faktisk driver med. Og da bør man og ta dette med I beregningen hvis man skal nå noe viktig. Og det kan ikke være noen stor bombe at fly overbookes, fly blir forsinket, kancelert med mere.

Fly kan og bli overbooket av andre grunner enn for mange solgte billetter. Og mye rart kan føre til forsinkelse, og dette er noe man bør ha I bakhodet. Jeg ville ihvertfall aldri bestilt en flytur med avgang samme dag som jeg skulle noe viktig. Vil altid reise dagen før. Er jo gjerne borte flere dager når jeg først reiser på noe, så synes jeg det er bedre å heller ha 1 ekstra dag I forkant enn I etterkant.

Jeg må vel si at jeg er enig med RubberT. Det må være et formidabelt nederlag for bransjen om det er slik å forstå at man må reise en dag tidligere hvis man skal på noe viktig, fordi flyet kan være overbooket.;) Jeg tror ikke det er slik at folk som reiser på forretningsreise vil ønske å bruke en ekstra dag for hver reise man foretar seg, men jeg kan selvsagt ta feil.

learjet
08-10-2015, 13:58
Jeg må vel si at jeg er enig med RubberT. Det må være et formidabelt nederlag for bransjen om det er slik å forstå at man må reise en dag tidligere hvis man skal på noe viktig, fordi flyet kan være overbooket.;) Jeg tror ikke det er slik at folk som reiser på forretningsreise vil ønske å bruke en ekstra dag for hver reise man foretar seg, men jeg kan selvsagt ta feil.

Et veldig riktig poeng. Vi skal kunne stole på det produktet man kjøper. Enten det er bussen til by'n eller flytur.

Vi vet at det overbookes og vi vet at stort sett så går det helt fint, men her er det jo ingen tvil om at revenue management hos SAS har sovet litt. Det er ingen overraskelse at det er lite no-show i starten av høstferien.

I denne spesifikke saken, så tenker jeg også at passasjerene har vært vel optimistiske. Det handler om marginer og om å sikre seg. Har man noe viktig ved ankomst så vil de aller fleste se litt på tidsaspektet og se hva man bør gjøre for å sikre seg. Og uansett hva man gjør, så legger man som regel inn litt marginer for å sikre at man rekker frem. Skal jeg være på middag hos svigermor kl 17:00, så kjører jeg så jeg har noen minutter å gå på i tilfelle det blir litt forsinkelse underveis. Og for de aller fleste blir det det samme uansett hva målet er. Ser jeg frem til årets begivenhet så vil jeg være helt sikker på at jeg rekker det.

For noen år siden jobbet jeg med en hyggelig jente som skulle reise hjem til nord norge til jul. Så da sitter hun på jobb og ser på når hun må dra hjemmefra for å rekke flyet... Med å ta flytoget kl 9:20, så er jeg på Gardermoen kl 9:40, da har jeg god tid til å rekke flyet som går 9:55. Skal jo tross alt sjekke inn litt bagasje også....

Og familien i denne saken, har nok tenkt litt på den samme håpløse måten. Så har de i tillegg hatt maks uflaks med å bli tatt av flyet.

Bergern
08-10-2015, 14:25
Nå er vel foretningsreisende i en annen situasjon enn de som reiser på fritiden for en spesiell event.

TOS
08-10-2015, 16:01
Nå er vel foretningsreisende i en annen situasjon enn de som reiser på fritiden for en spesiell event.

Sikkert riktig. Jeg reiser imidlertid ikke en dag tidligere om jeg skal på en helge-/fotballtur, for å gardere meg mot overbooking...;)

Jeg hadde nok også regnet med å rekke en kamp kl 1245 om flyet landet 0920 (dvs rutetid).

meliiis
08-10-2015, 16:32
Å reise på morgenfly på en lørdag fra OSL til London for og se fotballkamp kl 1245 er, unnskyld uttrykket, litt "hull i huet". Det er null backup hvis flyet blir kansellert eller kraftig forsinket...

TOS
08-10-2015, 16:42
Å reise på morgenfly på en lørdag fra OSL til London for og se fotballkamp kl 1245 er, unnskyld uttrykket, litt "hull i huet". Det er null backup hvis flyet blir kansellert eller kraftig forsinket...

SAS er jo nesten verdensmester på punktlighet og kansellerer vel heller nesten ikke. Klart det ikke er mye å gå på, men gitt at flyet går på rutetid (noe de vel gjør 90-95% av gangene?) så er det helt innafor å skulle klare å rekke til White Hart Lane (med kollektivtransport og apostlenes hester).

Bergern
08-10-2015, 17:26
Sikkert riktig. Jeg reiser imidlertid ikke en dag tidligere om jeg skal på en helge-/fotballtur, for å gardere meg mot overbooking...;)

Jeg hadde nok også regnet med å rekke en kamp kl 1245 om flyet landet 0920 (dvs rutetid).

Nei, overbooking har jeg aldri gardert meg mot jeg heller. Mot red-eye derimot... Grøsss, de greiene der har jeg slutta med så langt det lar seg gjøre for lenge siden.

Foretningsreisende har (potensielt) store fordeler:
Veldig mange reiser på dyr/fleksibel billett. Fotballturisten ryker først ved overbooking.
Veldig mange reiser mye og har status hos bolaget. Fotballturisten ryker først ved overbooking.
Veldig mange reiser uten at alt står eller faller på tid og dato. Fotballturisten ryker straks kampen er over.
Veldig mange viser seg å være unnværlige likevel. Det er fotballturisten forsåvidt også, men bruker av fritiden sin og får ikke betalt.

Betha
08-10-2015, 17:31

Nå ble denne kampen med all sannsynlighet flyttet frem fra 15.00 lenge etter at de hadde kjøpt både fly og kampbilletter. Ergo var det neppe deres valg, og antakelig (jeg vil i hvertfall tro det) hadde de gjort nok forberedelser til at det skulle gå greit (noe det strengt tatt burde gjøre med litt forberedelser og to e-poster).

Norge Rundt På 14 Dager
08-10-2015, 18:15

Jeg vil vel tro at de fleste forretningsreisende med viktig ærend enten har dyre flex-billetter og eller en fin farge på statuskortet som gjør at de ikke er blant de første som må gå av flyet før avgang.

Norge Rundt På 14 Dager
08-10-2015, 18:20
Nå ble denne kampen med all sannsynlighet flyttet frem fra 15.00 lenge etter at de hadde kjøpt både fly og kampbilletter. Ergo var det neppe deres valg, og antakelig (jeg vil i hvertfall tro det) hadde de gjort nok forberedelser til at det skulle gå greit (noe det strengt tatt burde gjøre med litt forberedelser og to e-poster).

For det første siden det settes opp kamper kl 1245. Kan man ikke bare gamble på at det gjelder ikke min kamp.

Og selv om kampen hadde gått klokka 3 så ville ikke jeg reist samme dag, en ting er problemer med om du blir satt igjen, forsinkelser med fly eller inn til London med mere.

En annen ting er at det og vil være en stressende situasjon, du må fort som f komme deg fra LHR til hotellet og få sjekket inn, du må så komme deg videre fra hotellet til stadion. Dette er stress, mye bedre å reise dagen før. Reis heller en natt tidligere hjem. Hvis en natt ekstra i forhold til planlagt blir for dyrt.

Hickok
08-10-2015, 18:29

Jeg vet om flere som tar morgenflyet på lørdag (eller søndag), ser kamp og tar kveldsflyet hjem igjen,

Betha
08-10-2015, 18:42
For det første siden det settes opp kamper kl 1245. Kan man ikke bare gamble på at det gjelder ikke min kamp.

Og selv om kampen hadde gått klokka 3 så ville ikke jeg reist samme dag, en ting er problemer med om du blir satt igjen, forsinkelser med fly eller inn til London med mere.

En annen ting er at det og vil være en stressende situasjon, du må fort som f komme deg fra LHR til hotellet og få sjekket inn, du må så komme deg videre fra hotellet til stadion. Dette er stress, mye bedre å reise dagen før. Reis heller en natt tidligere hjem. Hvis en natt ekstra i forhold til planlagt blir for dyrt.

Okei, lørdag 24 oktober er raskeste reisetid fra Heatrow til White Hart Lane (togstasjonen 5 min fra stadion) 1 time og 3 minutter* med avreise Heathrow 10.30. Da har man altså over en time ekstra på seg. I tillegg har folk jeg vet om satt fra seg baggasje på steder i nærheten av stadion uten problemer tidligere (eller at mor/far ordner det og tar veien etter, sannsynligvis er ikke hotellet åpent for innsjekk, så da blir det bare å sette fra seg baggasjen), altså går det ikke mye tid til det. Far rekker tilogmed en pint før kamp, selv med alle stoppene det er på undergrunnen i helgene).

Ja det er hektisk men det er altså langt i fra trangt med tid.

Som tidligere nevnt, man kjøper billetter til en kamp, og så vet man at den kan flyttes. I dette tilfellet var det altså ikke slik at det var umulig å rekke kampen, på noen som helst måte.

Dagen etter var det forøvrig kun en premier leaguekamp, nemlig storkampen Watford-Crystal Palace. Det er jo selvsagt vanskelig å forstå hvorfor de ikke solgte billettene til Tottenham - Man.City og brukte pengene på denne kampen i stedet... (Det var og kun en Championchipkamp, i Middlesbrough). Alternativet på lørdag var West-Ham - Norwich.

Så kommer altså et annet poeng som mange har nevnt, det var høstferie. I flere kommuner er det nå vanskelig å få ferie utenom de fastlagte, og således kan det rett og slett være at det ikke var mulig å reise før denne morgenen.

Hadde det forøvrig vært andre typer forsinkelser tror jeg neppe de hadde vært i avisen. Dette var en situasjon hvor alt gikk som det skulle, og de fint hadde rukket kampen om de kom med flyet.

*https://tfl.gov.uk/plan-a-journey/
det ble veldig lang link, så linker kun til siden man kan søke på

Norge Rundt På 14 Dager
08-10-2015, 18:50
Okei, lørdag 24 oktober er raskeste reisetid fra Heatrow til White Hart Lane (togstasjonen 5 min fra stadion) 1 time og 3 minutter* med avreise Heathrow 10.30. Da har man altså over en time ekstra på seg. I tillegg har folk jeg vet om satt fra seg baggasje på steder i nærheten av stadion uten problemer tidligere (eller at mor/far ordner det og tar veien etter, sannsynligvis er ikke hotellet åpent for innsjekk, så da blir det bare å sette fra seg baggasjen), altså går det ikke mye tid til det. Far rekker tilogmed en pint før kamp, selv med alle stoppene det er på undergrunnen i helgene).

Ja det er hektisk men det er altså langt i fra trangt med tid.

Som tidligere nevnt, man kjøper billetter til en kamp, og så vet man at den kan flyttes. I dette tilfellet var det altså ikke slik at det var umulig å rekke kampen, på noen som helst måte.

Dagen etter var det forøvrig kun en premier leaguekamp, nemlig storkampen Watford-Crystal Palace. Det er jo selvsagt vanskelig å forstå hvorfor de ikke solgte billettene til Tottenham - Man.City og brukte pengene på denne kampen i stedet... (Det var og kun en Championchipkamp, i Middlesbrough). Alternativet på lørdag var West-Ham - Norwich.

Så kommer altså et annet poeng som mange har nevnt, det var høstferie. I flere kommuner er det nå vanskelig å få ferie utenom de fastlagte, og således kan det rett og slett være at det ikke var mulig å reise før denne morgenen.

Hadde det forøvrig vært andre typer forsinkelser tror jeg neppe de hadde vært i avisen. Dette var en situasjon hvor alt gikk som det skulle, og de fint hadde rukket kampen om de kom med flyet.

*https://tfl.gov.uk/plan-a-journey/
det ble veldig lang link, så linker kun til siden man kan søke på

Nei men man bør ta i betraktning at forsinkelser kan oppstå, ikke uvanlig at fly på vei til LHR må ta X antall strafferunder over og rundt London før de for lande, kan ta lang tid å få bagasje, lengste jeg har ventet var i overkant av en time (Dog ikke London). Men kan ta tid, det er da heller ikke altid tvert imot forsinkelser og problemer med tog, t-bane og visa versa i London. Så nei det der er risikosport uten like.

TOS
08-10-2015, 18:57
Jeg vil vel tro at de fleste forretningsreisende med viktig ærend enten har dyre flex-billetter og eller en fin farge på statuskortet som gjør at de ikke er blant de første som må gå av flyet før avgang.

Status hjelper ikke så mye mot forsinkelser, holding og venting på bagasje (Priority bag vet vi jo er så godt som en vits - og i alle fall ikke noe man kan stole på). Poenget er at det er fullt mulig, gitt at man kommer seg ombord på flyet og flyet får slik det normalt sett gjør, å komme seg på kamp kl 1245. Så kan man selvsagt mene sånn & slik om hvor lurt det er og hvor lite man har å gå på, men kom ikke her og fortell meg at det ikke er fullt mulig å gjennomføre. ;)

Bergern
08-10-2015, 19:15
Jeg pleier å ta hensyn til forsinkelser, men overbooking har jeg aldrhatt behov for å forholde meg til. Trolig en statusgreie.

Norge Rundt På 14 Dager
08-10-2015, 19:38
Status hjelper ikke så mye mot forsinkelser, holding og venting på bagasje (Priority bag vet vi jo er så godt som en vits - og i alle fall ikke noe man kan stole på). Poenget er at det er fullt mulig, gitt at man kommer seg ombord på flyet og flyet får slik det normalt sett gjør, å komme seg på kamp kl 1245. Så kan man selvsagt mene sånn & slik om hvor lurt det er og hvor lite man har å gå på, men kom ikke her og fortell meg at det ikke er fullt mulig å gjennomføre. ;)

Nei det for man vurdere, men opp mot overbooking er vel forretningsreisende på full-flex og eller med edelt fordelskort de som har minst og frykte.

Superhai
09-10-2015, 01:27
Jeg har jobbet med det å "ta av" passasjerer når det har vært overbooket, og i antageligvis 999 av 1000 tilfeller så løser det seg til det beste for alle parter. Nå har dessverre økonomene fått sitt å si og planlegging av slike ting skal gjøres innenfor et svært kort tidsintervall og man får mye kortere tid til å forberede seg, da må man om man ikke får frivillige rett og slett følge systemet, i stedet for å bruke tid til å finne noen som ikke rammes i like stor grad.

Jeg skulle ønske at fleksible billetter ble noe "mindre" fleksible så de som ikke benyttet disse hadde et insentiv til å kansellere de man ikke benytter, dermed så kunne man fortsatt sørget for god tilgjengelighet for fleksible billetter rett før avgang, uten at man trenger å overbooke i like stor grad. Men det er neppe realistisk.

LN-KGL
10-10-2015, 11:02
I går fikk de to guttene som ikke rakk matchen på White Heart Lane et plaster på såret, men det kan de ikke takke SAS for. Her er en artikkel fra VG i går om møte mellom de to og fotball-landslagets spille:
http://www.vg.no/forbruker/reise/reiselivsnyheter/fredrik-10-og-kristian-8-gikk-glipp-av-fotballferie-fikk-moete-landslagsheltene/a/23539580/

jb1
10-10-2015, 11:31
Dette løste seg jo greit til slutt, men jeg kan godt tenke meg at det ikke er så gøy når man står med to små som har gledet seg i lang tid til fotball i London, og man ikke kommer med flyet. Det har jo vist seg i ettertid at det ikke ble gjort opprop hvor det ble bedt om frivillige til å gi fra seg sine seter. Nye boarding pass og kompensasjon lå allerede klar ved gaten da de kom dit . Jeg har selv opplevet dette som irriterende. Nytt boardingpass via en annen by og kompensasjon lå klar ved gate. Det passet da svært dårlig med mine planer, men en henstilling om å finne noen andre ble svært uhøflig avvist og fikk vite at jeg slik var det bare. Det er ikke slik man vil behandles, hvilket jeg gav klart uttrykk for i brev senere. Jeg fikk litt mer kompensasjon da jeg ble ytterligere forsinket fordi neste fly også var forsinket. Et minstekrav bø være at det bes om frivillige og at det faktisk er mulig å si at man faktisk virkelig trenger å komme med dette flyet.

sail4fun
10-10-2015, 12:09
... Et minstekrav bø være at det bes om frivillige og at det faktisk er mulig å si at man faktisk virkelig trenger å komme med dette flyet.

Uten å ta stilling til praxis , så vil vel de fleste / alle claime at det er viktig å komme seg med flyet og man er like langt. på LHR så kan det også være lite rom for forsinkelser vs slot og da å ikke finne noen , så måtte offboarde noen og så finne bag er muligens ikke foretrukket løsning.

RescueMe
10-10-2015, 12:14
Mistenker vel at det er en ganske vanlig praksis at man i slike tilfeller opptrer truende overfor de reisende for å få de til å gi etter og ta en senere avgang. Begynner man å gi inntrykk av at noen bryr seg om passasjerene kan det bli mange som spiller på det. Samtidig er jo ikke personalet i gate ansatt for å ivareta selskapets omdømme, de skal få flyet avgårde uten for mye problemer. Omdømme får markedsavdelingen ta seg av...

jb1
10-10-2015, 12:56
Uten å ta stilling til praxis , så vil vel de fleste / alle claime at det er viktig å komme seg med flyet og man er like langt. på LHR så kan det også være lite rom for forsinkelser vs slot og da å ikke finne noen , så måtte offboarde noen og så finne bag er muligens ikke foretrukket løsning.

Nei, det er ikke alltid tilfelle. Noen bryr seg ikke om om man kommer frem noen timer senere, med litt fetere feriebudsjett. Jeg har også meldt meg frivillig en gang da noen spurte meg om det gikk, da de ikke kunne selv, men personalet gav blanke i hva de sa, og vi gikk til gaten sammen og fikk ordnet det. En annen løsning er å spørre folk når de sjekker inn om man kan reise litt senere, hvis flyet muiligens blir for fullt. KLM spurte meg om dette en gang og jeg sa ja, men til slutt var det plass ombord uansett.

Jeg er enig i at det ofte haster med å få flyet av gårde. Men dette hender jo ganske ofte, slik at visse rutiner kan man ha i selskaper rundt omkring.

Prakis rundt overbooking er jo "godkjent" av EU ettersom at det finnes regler for hva selskapene skal gjøre i slike situasjoner.

TOS
10-10-2015, 13:50
Delta hadde en melding i innsjekksautomaten om overbooket fly, og spørsmål om man er villige til å stå over til neste avgang og deretter spørsmål om hva man vil ha av kompensasjon (noen alternativer å velge mellom). Det er mao fullt mulig å finne praktiske løsninger på slikt.

Upsaker
10-10-2015, 14:22
Delta hadde en melding i innsjekksautomaten om overbooket fly, og spørsmål om man er villige til å stå over til neste avgang og deretter spørsmål om hva man vil ha av kompensasjon (noen alternativer å velge mellom). Det er mao fullt mulig å finne praktiske løsninger på slikt.

Akkurat det samme har jeg fått spørsmål om i United sine innsjekkingsautomater. Har desverre ikke turt å prøve da jeg har hatt connection og regnet bare med at dette gjaldt første flyvning.

Rland
10-10-2015, 15:51
Akkurat det samme har jeg fått spørsmål om i United sine innsjekkingsautomater. Har desverre ikke turt å prøve da jeg har hatt connection og regnet bare med at dette gjaldt første flyvning.

Forrige onsdag skulle jeg med SAS MUC-OSL kl 1300
Da jeg sjekket inn på SAS App dagen før lå det en melding om at flyet var overbooket og de søkte frivillige til å ta et senere fly.
Det var ikke aktuelt for meg.

Det var ingen annonsering i gate om at de søkte etter frivillige - så det må ha ordnet seg på en måte.
Setet ved siden av meg var ledig, men det var det eneste ledige setet jeg så

Discus
11-10-2015, 16:55
Kvar kan du eigentleg sjå at ein flight er overbooka, og kor mange det er snakk om?
I dette tilfelle snakket jeg med stasjonssjefen som stod i innsjekk. Men erfaringen min (som passasjer) er at enten så ser man tidlig at flighten er utsolgt og får tilbud ved innsjekk om å stå på "standby for denied boarding", eller så har noe raknet i siste øyeblikk så en halvfull flight plutselig er utsolgt.

Men rent generelt - det er ALT for lite overbookingstilbud om dagen :lol:

Superhai
18-10-2015, 15:21
Det er mao fullt mulig å finne praktiske løsninger på slikt.

Den gang vi hadde PACS som sjekkinn-system så kunne vi legge inn beskjed i automatene og det var til hjelp til viss grad, i Altea så er det tydeligvis ikke mulig "off-the-shelf" men tror det har vært nevnt at det skal implementeres.

bamseh
19-10-2015, 09:34
Forrige onsdag skulle jeg med SAS MUC-OSL kl 1300
Da jeg sjekket inn på SAS App dagen før lå det en melding om at flyet var overbooket og de søkte frivillige til å ta et senere fly.
Det var ikke aktuelt for meg.

Det var ingen annonsering i gate om at de søkte etter frivillige - så det må ha ordnet seg på en måte.
Setet ved siden av meg var ledig, men det var det eneste ledige setet jeg så
Vil man noen ganger få muligheten til å sjekke inn på et tidligere fly i APP?

I mitt tilfelle velger jeg ofte "siste mulige fly", og jeg kan i mange tilfeller være interessert i å ta et tidligere fly, fremfor et senere... hvis man får beskjed i om at flyet er overbooket, vil man da kunne ringe/ombooke hos SAS f.eks. (vederlagsfritt) til et tidligere fly?
(Forutsetter jo at man vet dette før man står i innsjekk/gate..)

Superhai
19-10-2015, 09:55
Overbooking er normalt beregnet utifra statistisk no-show, og man vet ikke behovet før det er stengt for innsjekk. Men ved uregelmessigheter hvor fly f.eks. "down-sizes" eller andre grunner til at bookingtallene blir hinsidige, så vil normalt stasjonene ha oversikt og mulighet til også å booke om til tidligere avganger. De som jobber på 05400 tviler jeg på har den oversikten.

Gunnar
19-10-2015, 12:05
Det hender vi får beskjed på innsjekk om å få folk som er booket på flyvning B med på tidligere flyvning A dersom de kommer tidlig nok til flyplassen på grunn av overbooking og/eller endringer i flystørrelse. Men det krever jo at folk tar kontakt med personalet i og med at ingen andre innsjekssystemer (APP, SMS, internett, automat) kan formidle tilsvarende beskjeder pr. dags dato. Man kunne evt. ønske at det ble laget et system hvor man kunne sendt en SMS og/eller e-post til de reisende at de, på grunn av overbooking/endring av flytype på flyvningen de egentlig er booket på, kan ta kontakt med personalet på flyplassen dersom de ønsker/har muligheten til å reise med et tidligere fly. Med alle vanlige forbehold om "tilgjengelig plass", ect... Da kunne man antakelig redusert problemet noe, i alle fall i forbindelse med endring av flytype.

Om man har fullflex-billett (bookingklasse C) skal man kunne endre flyvning selv i APPen. Jeg vil tro det også lar seg gjøre med vanlige flexbilletter dersom det fremdeles er ledige seter i aktuell bookingklasse. Men antakelig gjelder også begrensningen om at man på APP må sjekke inn senest 1 time før avgang, så man kan nok ikke endre avgang i APPen til noe som går om mindre enn 1 time...

Bergern
19-10-2015, 22:10
Hvor ofte forekommer det at man må flytte folk fra en flight til en annen pga overbooking?
Jeg tror ikke jeg har opplevd det selv, på mine reiser.

kekker
08-08-2018, 11:44
SAS (https://www.aftenposten.no/reise/Da-flyet-var-overbooket_-ble-Thea-15-kastet-ut--Hun-ble-geleidet-gratende-gjennom-hele-flyet-12212b.html)(tror denne artikkelen er åpen) ute i hardt vær igjen, etter at en jente på 15 år blir tatt av flyet, selv om flere personer tilbydde seg å la henne ta deres plass.

Flyet til København er overbooket, og Heinrich Sture må av. – Hun får da tilbud om å ta trenerens plass, ettersom han heller velger en alternativ reiserute. Det tilbudet takker hun ja til. Etter å ha gått på flyet og satt seg til rette, får hun så igjen beskjed om at hun likevel ikke får bli med ettersom en pilot trenger plassen hennes, sier moren Catharina Heinrich.

Er vel ikke så mye å si, annet at det er klønete håndtert og at noen burde tatt seg av dette, når man oppdaget at det bar galt avsted..

econ
08-08-2018, 11:56
Helt utrolig!!

For en elendig håndering av situasjonen av SAS.

Kan ikke si at Knut Morten Johansen i SAS er veldig god på å legge seg flat heller, når han klandrer passasjer for ikke å ha kjøpt ungdomsbillett.

Når man finner ut at passasjeren de har tenkt å kaste av er 15 år så finner man en annen. Er bare til å starte auksjon over høytaler og til slutt er det noen som melder seg.

SAS er ute og kjører for tiden

kekker
08-08-2018, 12:11
– Thea ble geleidet gråtende gjennom hele flyet selv om piloten som skulle ha hennes plass, sa at han kunne komme seg til København på en annen måte. Til og med piloten som skal overta plassen reagerer på at det er hun som blir kastet ut av flyet tross sin unge alder.

Nå sies det ikke om dette er en SAS pilot, men om vi antar det og at vedkommende flyr i uniform, så blir det hele bare helt tullete. Uansett, når noen tilbyr seg å ta støyten og du har en gråtende ungdom, så bytter man selvfølgelig og rydder i sysakene etterpå.
Jeg hadde ikke tvilt et sekund på at jeg hadde tilbudt min plass, såfremt jeg reiste uten barn, så hadde det der løst seg på en mye bedre måte.

En sak har jo alltid flere sider, men selv i min beste vilje, så sliter jeg litt med å se logikken i å sette av en gråtende ungdom, fremfor å la noen andre stå igjen.

Fnate
08-08-2018, 12:18
Det høres helt ubegripelig ut og virker helt hårreisende håndtert, basert på det vi vet nå.

Mulig det skjer ekstra mye surr om sommeren. Men på vei hjem fra AMS i går (på min standby billett) måtte de inn i flyet og hente ut en pax som hadde boardingpass men ingen billett registrert på seg. Hvordan kom hun seg om bord med det boardingpasset i det hele tatt. Det høres smått utrolig ut det også.

tdb
08-08-2018, 14:04
En pilot kunne vel også tatt et klappsete på den korte turen...

Sent from my iPhone using Tapatalk

OttoL
08-08-2018, 14:20
SAS (https://www.aftenposten.no/reise/Da-flyet-var-overbooket_-ble-Thea-15-kastet-ut--Hun-ble-geleidet-gratende-gjennom-hele-flyet-12212b.html)(tror denne artikkelen er åpen) ute i hardt vær igjen, etter at en jente på 15 år blir tatt av flyet, selv om flere personer tilbydde seg å la henne ta deres plass.

Er vel ikke så mye å si, annet at det er klønete håndtert og at noen burde tatt seg av dette, når man oppdaget at det bar galt avsted..

Så det som har skjedd her er at turen helt sikkert er bestilt gjennom et reisebyrå som ikke har lempet ut informasjon om alder til SAS. Så at dette skjer i første omgang er forsåvidt greit, fordi SAS ikke vet. Når de først blir gjort oppmerksom på at vedkommende 15 og fortsatt durer på så begynner man å stusse.

Åpenbart at noen mener at kunnskap og erfaring kommer til kort når man skal se på inntjeningen, men på sikt er jeg nå ikke så sikker. Dette er utrolig svakt håndtert.

kekker
08-08-2018, 15:37

Ja det er mye rart som ikke stemmer her, så derfor skal vi vel la være å være veldig bastante.. Men uansett logo på "pilotkortet", så burde vel det strengt tatt gått bra.

Så det som har skjedd her er at turen helt sikkert er bestilt gjennom et reisebyrå som ikke har lempet ut informasjon om alder til SAS. Så at dette skjer i første omgang er forsåvidt greit, fordi SAS ikke vet. Når de først blir gjort oppmerksom på at vedkommende 15 og fortsatt durer på så begynner man å stusse.

Åpenbart at noen mener at kunnskap og erfaring kommer til kort når man skal se på inntjeningen, men på sikt er jeg nå ikke så sikker. Dette er utrolig svakt håndtert.

At feil skjer ligger jo i sakens natur, når billetter blir bestilt alle tenkelige å utenkelige steder, men det er når det først går skeis at noen må komme inn med litt sundt vett og redde dagen.

Jeg har for mange år siden byttet bort setet mitt, til en kunde som var med på kundetur, slik at jeg kunne komme meg på plass etterhvert. Det var uproblematisk og bagasjen min sto å ventet på meg i AMS da jeg kom noen timer senere.

Så muligheten burde absolutt vært der, særlig mtp. at det er snakk om en reise fra BLL - CPH, altså kunne man vel relativt lett fått noen til å ta toget. Det tar omlag 3 - 3,5 timer.

Så alt i alt, helt merkelig og om dette medfører riktighet, utrolig svakt håndtert..

storg
08-08-2018, 15:49
På meg så virker det som hun som blir kastet av har en bilett som ikke er kjøpt sammen med gruppen. Noe som fører til at hun blir valgt ut først. Så tilbyr treneren å gå av, og da virker det som gruppebiletten blir lastet av. Men jenta beholder sin bilett. Når da de på flyplassen skal kaste av en passasjer så er det fortsatt henne som oppfyller kritereiene for å bli stående igjen best og morroa starter. Men samtidig forstår jeg ikke hvorfor en som tilbyrseg å gå av istedet ikke får lov(kan jo være noe connections osv.) Virker klønete håndtert å flyplassen.

RescueMe
08-08-2018, 15:53
Og med tanke på hvor dårlig informasjonssjefen håndterer dette er det ikke bare nede på gulvet man burde byttet ut enkelte i SAS....

Discus
08-08-2018, 19:05

Vi vet heller ikke om alle klappsetene var tatt...

På meg så virker det som hun som blir kastet av har en bilett som ikke er kjøpt sammen med gruppen. Noe som fører til at hun blir valgt ut først. Så tilbyr treneren å gå av, og da virker det som gruppebiletten blir lastet av. Men jenta beholder sin bilett. Når da de på flyplassen skal kaste av en passasjer så er det fortsatt henne som oppfyller kritereiene for å bli stående igjen best og morroa starter. Men samtidig forstår jeg ikke hvorfor en som tilbyrseg å gå av istedet ikke får lov(kan jo være noe connections osv.) Virker klønete håndtert å flyplassen.
Noen bookinger jeg har vært på med flere så har alle bags blitt taget med samme person så da ka de ikke bare kaste av en person. Da må antagelig alle bags legges igjen også. Mange muligheter her, i tillegg til alt det vi ikke vet...

PSC TOS
08-08-2018, 23:52
Kan det tenkes at den velvillige piloten skulle ut og fly aktivt etter ankomst CPH? Og at han dermed ikke fikk lov av sin ops, da avgangen han skulle fly ville blitt kansellert uten han?

OttoL
09-08-2018, 09:24
Kan det tenkes at den velvillige piloten skulle ut og fly aktivt etter ankomst CPH? Og at han dermed ikke fikk lov av sin ops, da avgangen han skulle fly ville blitt kansellert uten han?

Dette er i beste fall en teoretisk diskusjon og unnskylder på ingen måte hvor ubrukelig håndtert det er av SAS, både på bakken og i media. "sorry not sorry" til han knut morten johansen er noe av det flaueste jeg har lest på lang tid.

PSC TOS
09-08-2018, 23:50
Dette er i beste fall en teoretisk diskusjon og unnskylder på ingen måte hvor ubrukelig håndtert det er av SAS, både på bakken og i media. "sorry not sorry" til han knut morten johansen er noe av det flaueste jeg har lest på lang tid.

Ja, mitt innlegg var på ingen måte noe forsvar av den klønete håndteringen, men heller en teori om hvorfor piloten ikke kunne gå av likevel.

kekker
10-08-2018, 06:21
Ja, mitt innlegg var på ingen måte noe forsvar av den klønete håndteringen, men heller en teori om hvorfor piloten ikke kunne gå av likevel.La oss si at piloten faktisk måtte komme seg til CPH, selv om det er en av de største basene til SAS. Det er fortsatt mange voksne igjen på flyet. Skjønner det fortsatt ikke, og det spørs om det her kommer til å henge i lufta en god stund...

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk