PDA

View Full Version : Utfordringen.. Oslo S - Piccadilly Circues-- Battle of the airlines

TigerBlack
13-04-2013, 17:27
Så jeg sitter nå her og leser , så slår det meg. Fristet litt å se hvem som faktisk er billigst. Så jeg satte meg selv opp med en liten utfordring.. Finne best mulig pris på transport mellom Oslo Sentrum (Jernbanetorget) , og Piccadilly Circues i London.. Jeg valgte denne destinasjonen da det er flere selskaper som flyr dit og til forsjellige flyplasser så da blir det litt konkuranse.

Følgene kriterier er brukt

* 1 voksen
*Direktefly fra Oslo/OSL definerte flyplasser
*Helgen 10-12 mai, ca en måned fra nå. I min erfaring en rimlig normal tid å bestille en helgetur før avreise.
*"Brukbare" tider reelt for en helgetur. Det vil si der jeg ville reist om jeg hadde en helg. Tidlig ut på Fredagen og på ettermiddag/kveld hjem på søndagen. Sånn at jeg er hjemme i rimlig tid og klar for jobb på mandag.
*1 bagasje
*Transport på mest hensiktsmessige måte mellom by-sentrum og flyplassen.

Selskaper og priser for biletter booket via hjemmesiden til det respektive selskap, alle gebyrer/tax tatt med betalt med debitkort.

Følgende selskaper er med i testen

*SAS, British Airways (OSL-LHR), Norwegian (OSL-LGW), Ryanair (TRF-STN)

Her er regnestykkene:

*SAS (OSL-LHR)
- Flybiletter: 4 454
- OsloS-OSL-OsloS (Flytoget) 170 x 2 =340
- LHR-Piccadilly Circues-LHR (London Underground) = 6.70GBP x2 =118

Total:4912

--
*British Airways (OSL-LHR)
-Flybiletter: 3937

Total: 4395

--
*Norwegian (OSL-LGW)
- Flybiletter: 3687
-Oslo S-OSL-OsloS (Flytoget) 170x2 =
-LGW-Piccadilly Circues-LGW (Gatwick Express) + 34.90£ return fare + London underground Victoria station-Piccadilly C = 4.50 £x2 = NOK387

Total: 4414

--
*RyanAir
- Flybiletter : 2928
- Oslo S-Torp-Oslo S (Torp expressen): Nok 380(rabatert t/r bilett:
- STN-Piccadilly Circues-STN :22,50 GBP x2 = 45GBP + 9GBP 2 soner London Underground (Liverpool st-Piccadilly): Nok 475

Total: 3783

-

Så da blir rangeringen biligst-dyrest:

1 Ryanair : 3783 kr
2 British Airways : 4395 kr
3 Norwegian: 4414 kr
4 SAS : 4912 Kr

Konklusjon, i denne sammenlikningen valgte jeg å ta med transport kostnader mellom bysenter og flyplassen. Dette er i min verden kostnader som bør taes med i beregningen da dette ofte feller hvem som er rimligst/dyrest på hele pakka. Man kan få en rimlig flybilett, men må betale igjennom øra for å komme seg til/fra flyplassen.

At Ryanair ble rimligst her er ikke veldig overaskende,skjønt de var betraktelig over der jeg hadde ventet å se dem. men det jeg finner overaskende er at Norwegian var såpass dyre. SAS lå også over der jeg hadde ventet å se dem, mens British Airways lå relativt fornuftig på bilettene og passer bra med ett ikke-LCC selskap.

At jeg gir Norwegian litt pes her er slik de fyrer løs med at de skal være så vanvittig billige på flybilettene sine, jeg hadde ærligtalt ikke ventet å se bilettpris på 3600 kr fra dem. Dette er en drøy tusenlapp mer en hva jeg hadde forventet fra dem. Det at transporten mellom LGW og byen er såpass dyr taler heller ikke i dems favør.. Når det er sakt var også Ryanair betraktelig dyrere en hva jeg ventet. Så reklamen dems har heller ikke mye med realiteten å gjøre.

Hva hadde jeg valg her ?

Ryanair er for meg ikke ett alternativ av mange årsaker, så da er det tre stk igjen.

Norwegian og British Airways kommer veldig likt ut prismessig, men av flyplassvalg og tilgang til byen hadde jeg sansynligvis valgt B A.

SAS faller ut denne gangen pga prisen. B A flyr til samme flyplass og med praktisk talt samme betingelser og da er ikke de ca 500 kronene extra på SAS noe jeg ser noe årsak å bruke.

Discus
13-04-2013, 17:34
Og så har du valgt en litt odde weekend hvis du valgte 10-12 mai, siden 9 mai er helligdag. Akkurat den helgen har ligget med veldig veldig høye priser siste mnd (søndag hjem har dratt det opp). Hadde vært artig om du tok en helg midt i juni også hvis du har tid.

Vedr. Tuben så tror jeg prisen din er feil - GBP5.50 kontant eller GBP 3.00 med Oyster off peak for zone 1-6

TigerBlack
13-04-2013, 17:44
Japp, kan ta en helg i juli for ex. ingen problem. Har fri og ikke så mye annet en å surre på nett iallefall

jeg så på tubepris på websiden dems og LHR er i sone 7 så da valgte jeg cash for sone 1-7

viste ikke at 9 mai var helligdag,men ser det er himmelspretten.. *hurra helligdagstilegg* :P

TigerBlack
13-04-2013, 18:00
Etter forslag fra Diskus henter jeg prisene fra en "vanlig" weekend midt på sommern.

14-16 juni skal være så normal som de kommer såvitt jeg kan se.

Og her var prisene mye mer hygglige ja..

Her er regnestykkene:

*SAS (OSL-LHR)
- Flybiletter: 1868

Total:2326
--
-Flybiletter: 2467

Total: 2925

--
*Norwegian (OSL-LGW)
- Flybiletter: 1756
-Oslo S-OSL-OsloS (Flytoget) 170x2 = 340
-LGW-Piccadilly Circues-LGW (Gatwick Express) + 34.90£ return fare + London underground Victoria station-Piccadilly C = 4.50 £x2 = NOK387

Total: 2483

--
*RyanAir
- Flybiletter : 961
- STN-Piccadilly Circues-STN :22,50 GBP x2 = 45GBP + 9GBP 2 soner London Underground (Liverpool st-Piccadilly): Nok 475

Total: 1816 kr

-

1 Ryanair : 1816 kr
2 SAS: 2326 kr
3 Norwegian: 2483 kr
4 British Airways: 2925

Konklusjon.. Dette var mye mer de prisene jeg ventet å se for en helg i London, valget her for min del hadde vært enkelt. SAS er en soleklar vinner, Kommer både ut veldig gunstig på pris og LHR er den flyplassen i London jeg foretrekker personlig.

Norwegian er hakk i hel, det er ikke mange kronene som skiller på totalen her og hadde DY fløyet til LHR hadde de blitt en soleklar vinner her.

BA danner baktroppen denne gangen og jeg ville av samme årsakt jeg valgte bort SAS i forrige runde valgt bort B A i denne.

_volcom_
13-04-2013, 18:37
Hvis en velger DY så selges det også off-peak day travel card med Southern train. Dette koster 15£ og gjelder en hel dag inkludert tuben i sone 1-6 i london. Og toget bruker 5min lengre tid en Gatwick Express.

Martin
13-04-2013, 18:42
Hvis en velger DY så selges det også off-peak day travel card med Southern train. Dette koster 15£ og gjelder en hel dag inkludert tuben i sone 1-6 i london. Og toget bruker 5min lengre tid en Gatwick Express.

I tillegg er også NSB billigere og nesten like raskt som Flytoget her hjemme.

Discus
13-04-2013, 18:55
jeg så på tubepris på websiden dems og LHR er i sone 7 så da valgte jeg cash for sone 1-7

Vet ikke hvor du ser, men LHR T12345 er zone 6
http://www.tfl.gov.uk/assets/downloads/standard-tube-map.gif

TOS
13-04-2013, 19:05
Som volcom skriver så kan du nok redusere kostnaden ved DY-alternativet med ca en hundrelapp.

For FR-alternativet kan du få t/r STN-Piccadilly Circus til £39.20, så du kan redusere dette alternativet med ca NOK 130,-.

Bare sånn for ordens skyld. Det gjør riktignok ikke noe med rangeringen. :) Så kan man selvsagt også inkorporere verdien av bonuspoeng for hhv SAS og BA, men det blir litt vel individuelt.

Med denne rangeringen så ville jeg nok også falt ned på SAS. Hva angår flyplass så er jeg vel litt indifferent mellom LGW og LHR. T3 er jo ikke akkurat en drømmeterminal for en uten rett farge på kortet.

WF-380
13-04-2013, 19:16
Norwegian flyr jo også TRF-LGW, og jeg får en billettpris på 1230,- for disse datoene. (Med bagasje, uten kredittkortgebyr.) Men returen til TRF er jo veldig sen da.

Everest
13-04-2013, 19:47
Jeg lurer på om total tidsbruk fra "dør til dør" burde ha vært med her :)

TigerBlack
13-04-2013, 20:03
I tillegg er også NSB billigere og nesten like raskt som Flytoget her hjemme.

ja det er sant ,men for sammenlikningen mellom selskapene som flyr på OSL har det ikke så mye å si ,men ja du kan kutte ned noe på den.

TigerBlack
13-04-2013, 20:04
Norwegian flyr jo også TRF-LGW, og jeg får en billettpris på 1230,- for disse datoene. (Med bagasje, uten kredittkortgebyr.) Men returen til TRF er jo veldig sen da.

og veldig lite hensiktsmessig.. det lille du sparer på å reise til TRF vil du få i bakhodet iform av veldig sen ankomst og transport til Oslo S igjen.

TOS
13-04-2013, 20:04
Jeg lurer på om total tidsbruk fra "dør til dør" burde ha vært med her :)

I forhold til de alternativene som er brukt for transport til/fra LGW og LHR så er ikke forskjellene store i tidsbruk. For STN er det vel rimelig å legge på et kvarter eller noe slikt i reisetid. Hvor lang tid det tar ut til Torp fra Oslo vet jeg ikke.

TigerBlack
13-04-2013, 20:06
masse flotte inspill her. Ser det er lenge siden jeg har vært i London.. er vel 2005 sist gang om jeg ikke husker feil.

Men har fått livet tilbake så begynner å bli på tide å reise litt igjen.

Robin882
13-04-2013, 20:11
Ser at VG har testet akkurat disse flyseleskapene og gitt SAS terningkast 5 (så skrytemelding fra dem på facebook). Desverre fikk jeg aldri lest denne testen da jeg ikke har VG+ (synes det er en teit tjeneste og ønsker ikke å betale/støtte noe slikt), men om noen har testen forran seg og ville ønsket å dele med oss, så hadde det vært veldig kult, om det ikke er imot noen forumregler da så klart. :)

http://pluss.vg.no/2013/04/13/1186/1186_20357213#xtor=CS1-2-20357213

SQ 777
13-04-2013, 20:24
Takk for at du tok deg tid til dette...;) Flott. Uansett alle mye dyrere enn jeg ventet..

Spesielt , veldig OT her, at vi aldri betaler mer enn underkanten av 4k til NYC med planlegging. Men for noen år siden var vi i London flere ganger året. Nå tre år siden sist...:rolleyes: Blir nok en stund til, men GBP ...

Vår øppkømming til LAS og SFO om en måned kr. 4.400....

TOS
13-04-2013, 21:20
Jeg reagerer litt på at man kritiserer beliggenheten til Stansted i vurderingen av Ryanair. Ja, den ligger litt lenger unna og det er kjappere å komme seg inn til sentrum fra LHR - litt avhengig av hvor man skal - men det tar bare drøye timen å komme seg fra STN til f.eks. Piccadilly Circus. Fra LGW vil jeg anta at dette tar ca 45 minutter, og 35-40 minutter fra LHR.

TigerBlack
13-04-2013, 21:22
Takk for at du tok deg tid til dette...;) Flott. Uansett alle mye dyrere enn jeg ventet..

Spesielt , veldig OT her, at vi aldri betaler mer enn underkanten av 4k til NYC med planlegging. Men for noen år siden var vi i London flere ganger året. Nå tre år siden sist...:rolleyes: Blir nok en stund til, men GBP ...

Vår øppkømming til LAS og SFO om en måned kr. 4.400....

Jo det var en helsikkens oppgave, men jeg gikk på den med krom nakke, pågangsmot og sterk vilje ;)

Det var ikke dum pris til LAS/SFO , men på en sånn tur velger jeg å fly economy + eller tilsvarende produkt. Dyrere ,men når du er 193 selv og reiser med en som er 196 så er 31" for lite for en så lang tur.

TG923
13-04-2013, 21:29
Hvorfor er ikke Ryanair til/fra Rygge med i "testen"?
Ser ut som det blir billigere - også busstransporten til/fra Oslo sentrum

SQ 777
13-04-2013, 21:32
Vel, vi er heldige og har Economy Plus med 35-36" som gjør valget veldig enkelt..

Discus
13-04-2013, 22:01

Som jeg nevnte, det er laaaanghelg og allerede i begynnelsen av mars lå prisene på denne helgen og 17.-mai-helgen på 3.000 kroner. London er populært og får man noen dager fri skal alle dit.

robertaas
13-04-2013, 22:47
En langhelg i mai må man nok booke i tide ja. Mine reiser i mai bestilte jeg i august, desember og januar (den siste så sent fordi en venn skulle være med og var treg).

Ellers betaler jeg 60 kr med NSB til OSL da jeg har abonnement for sone 1 og betaler kun for tilleggsbillett for 3 soner.

Tommy777
13-04-2013, 22:57
Vel, vi er heldige og har Economy Plus med 35-36" som gjør valget veldig enkelt..

Tror han mente Premium Economy, ikke ett produkt som er identisk med økonomiklasse, eneste forskjellen er litt bedre benplass

TigerBlack
13-04-2013, 23:14
Hvorfor er ikke Ryanair til/fra Rygge med i "testen"?
Ser ut som det blir billigere - også busstransporten til/fra Oslo sentrum

Jeg så valget og bare valgte en av dem uten å se først hva som ble rimligst.. Jeg kunne vel strengt tatt ta RYG-LGW med DY også.

Men jeg valgte å ta fra en flyplass og da ble OSL greiest for DY og jeg heiv ett kronestykke i lufta for FR sin del.

Norge Rundt På 14 Dager
14-04-2013, 00:20
Så jeg sitter nå her og leser , så slår det meg. Fristet litt å se hvem som faktisk er billigst. Så jeg satte meg selv opp med en liten utfordring.. Finne best mulig pris på transport mellom Oslo Sentrum (Jernbanetorget) , og Piccadilly Circues i London.. Jeg valgte denne destinasjonen da det er flere selskaper som flyr dit og til forsjellige flyplasser så da blir det litt konkuranse.

Følgene kriterier er brukt

* 1 voksen
*Direktefly fra Oslo/OSL definerte flyplasser
*Helgen 10-12 mai, ca en måned fra nå. I min erfaring en rimlig normal tid å bestille en helgetur før avreise.
*"Brukbare" tider reelt for en helgetur. Det vil si der jeg ville reist om jeg hadde en helg. Tidlig ut på Fredagen og på ettermiddag/kveld hjem på søndagen. Sånn at jeg er hjemme i rimlig tid og klar for jobb på mandag.
*1 bagasje
*Transport på mest hensiktsmessige måte mellom by-sentrum og flyplassen.

Selskaper og priser for biletter booket via hjemmesiden til det respektive selskap, alle gebyrer/tax tatt med betalt med debitkort.

Følgende selskaper er med i testen

*SAS, British Airways (OSL-LHR), Norwegian (OSL-LGW), Ryanair (TRF-STN)

Her er regnestykkene:

*SAS (OSL-LHR)
- Flybiletter: 4 454

Total:4912

--
-Flybiletter: 3937

Total: 4395

--
*Norwegian (OSL-LGW)
- Flybiletter: 3687
-Oslo S-OSL-OsloS (Flytoget) 170x2 =

Total: 4414

--
*RyanAir
- Flybiletter : 2928

Total: 3783

-

1 Ryanair : 3783 kr
2 British Airways : 4395 kr
3 Norwegian: 4414 kr
4 SAS : 4912 Kr

Konklusjon, i denne sammenlikningen valgte jeg å ta med transport kostnader mellom bysenter og flyplassen. Dette er i min verden kostnader som bør taes med i beregningen da dette ofte feller hvem som er rimligst/dyrest på hele pakka. Man kan få en rimlig flybilett, men må betale igjennom øra for å komme seg til/fra flyplassen.

At Ryanair ble rimligst her er ikke veldig overaskende,skjønt de var betraktelig over der jeg hadde ventet å se dem. men det jeg finner overaskende er at Norwegian var såpass dyre. SAS lå også over der jeg hadde ventet å se dem, mens British Airways lå relativt fornuftig på bilettene og passer bra med ett ikke-LCC selskap.

At jeg gir Norwegian litt pes her er slik de fyrer løs med at de skal være så vanvittig billige på flybilettene sine, jeg hadde ærligtalt ikke ventet å se bilettpris på 3600 kr fra dem. Dette er en drøy tusenlapp mer en hva jeg hadde forventet fra dem. Det at transporten mellom LGW og byen er såpass dyr taler heller ikke i dems favør.. Når det er sakt var også Ryanair betraktelig dyrere en hva jeg ventet. Så reklamen dems har heller ikke mye med realiteten å gjøre.

Hva hadde jeg valg her ?

Ryanair er for meg ikke ett alternativ av mange årsaker, så da er det tre stk igjen.

Norwegian og British Airways kommer veldig likt ut prismessig, men av flyplassvalg og tilgang til byen hadde jeg sansynligvis valgt B A.

SAS faller ut denne gangen pga prisen. B A flyr til samme flyplass og med praktisk talt samme betingelser og da er ikke de ca 500 kronene extra på SAS noe jeg ser noe årsak å bruke.

Når du skal ta med transportkostnader bør du jo ikke ta flytoget, som er svindyrt. Regionaltog og lokaltog har jo langt billigere billetter til Gardermoen. Pluss at det fra LGW er mye billigere å bruke lokaltog enten til Victoria eller London Brigde.

Wig-wag
14-04-2013, 07:23
Jeg gjorde noe som lignet på denne undersøkelsen i går.

Jeg kjøpte billett til Gdansk i august. Nedover på en fredag og hjem igjen på en mandag. Mandagen bevisst valgt fordi den er mye billigere enn søndag, og når man har muligheten, så.

Husker ikke tallene nøyaktig, men omtrent sånn, tur/retur med en koffert:

Ryanair fra Rygge, snaut 900,-
Norwegian fra OSL, ca. 1.600,-
SAS fra OSL: 841,-

Når man da tar med at SAS har behaglige tider på avgangene, sånn midt på dagen, mens både Ryanair og Norwegian er om kvelden begge veier, var det ikke vanskelig å velge SAS.

Spacetime
14-04-2013, 08:59
I følge en undersøkelse i VG i dag er det Norwegian som er det desidert mest populære valget for London turer: Kanskje mange har funnet ut at du kan kjøpe togbilett på internet fra National Rail. Der får du kjøpt Gatwick - London for helt ned i 5 pund. Turen med Southern Rail tok kanskje 10 min lenger enn ekspressen, men like behagelig.

"Populære Norwegian

Likevel svarte bare seks prosent av de spurte i Infact-undersøkelsen for VG at de sannsynligvis kommer til å reise med Ryanair neste gang de skal til London. Like få sier at de kommer til å reise med British Airways.

De hjemlige selskapene er mer populære. 28 prosent sier at de sannsynligvis kommer til å reise med SAS, mens hele 41 prosent - fire av ti - sier at de antakeligvis vil reise med Norwegian neste gang de skal til London.

Line Nordvold som VG traff på Norwegianflyet til London torsdag, var fornøyd med både punktlighet og service om bord, og at hun i tillegg kom rett på nett og kunne oppdatere Facebook i luften."

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10109067

sarpingen87
14-04-2013, 12:22
Jeg så valget og bare valgte en av dem uten å se først hva som ble rimligst.. Jeg kunne vel strengt tatt ta RYG-LGW med DY også.

Men jeg valgte å ta fra en flyplass og da ble OSL greiest for DY og jeg heiv ett kronestykke i lufta for FR sin del.

Du har fem muligheter for å komme deg til London fra Oslo området

Gardermoen til Heathrow med SK & BA
Gardermoen/Torp til Gatwick med DY
Torp/Rygge til Stansted med FR

Tror generelt at Ryanair fra Rygge har de laveste prisene. Og de flyr tre ganger om dagen.

TG923
14-04-2013, 19:18
Ryanair har nok en langt høyere andel passasjerer fra Oslo sentrum på flyene fra Rygge enn de har fra Torp - det viser i alle fall passasjerbelegget på Torp- og Ryggeekspressen.