PDA

View Full Version : ACI-SOU med Aurignys Trislander 24. mars


LN-KGL
30-03-2006, 02:00
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-1/ACI_tower.jpg
Wow, et stort bilde - men flyplassen på Alderney er ikke stor gitt, og derfor tok det bare to minutter å sjekke inn - vekten var til og med den gamle analoge typen med viser. :up:

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/200/EuroTour41.jpg http://www.plane-spotter.com/Jpegs/200/EuroTour42.jpg http://www.plane-spotter.com/Jpegs/200/EuroTour43.jpg
Så var det å komme seg utenfor terminalen - eller rettere sagt brakkene. Den nye grå brakken til høyre var venterom etter security check. Reklame var det også, ikke alt var like oppdatert - derimot var denne boarden som stod i gresset utenfor brakkene den eneste med Blue Islands på. Og så plutselig var vi tre spottere utenfor brakken - en lokal ansatt hos Blue Islands kom ut med helt nye Nikon D50. En hyggelig samtale ble det, og på slutten gikk Knoll over julenissemodus - med høffelig overrekke et eksemplar av Airways' januarutgave. :skep

Med tre spottere tilstede så ankom også vår Trislander fra Guernsey, og takset ned på rampen
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-1/G-BEVT_1.jpg

Det varte ikke lenge før vi ble ropt opp - nå var det klart for security check Alderney style. De hadde en metalldetektor som vi kunne gå gjennom, men det var alt fancy utstyr de hadde. Jakken ble "undersøk" med en kommentar - den var tung. Så var det fotosekken. Den ble lagt på undersøkelsesbenken, åpnet forsiktig og da endte vi opp med å snakke om foto en god stund - spesielt var min harddisk med kortleser veldig interessant - sånn måtte også kontrolløren ha seg. :up:
Så var det å begi seg inn på ventebrakka etter security, men det var det ikke tid til for min del siden boarding allerede var i gang når jeg kom meg ut fra sikkerhetskontrollen.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/200/EuroTour44.jpg
Vi ble ropt opp parvis og stuet inn på best mulig måte - på raden foran oss var et yngre ektepar med en liten en på armen - ingen av dem med hørselvern - det hadde vi heldigvis sett til å fått oss, eller rettere sagt kjøpt oss for 50 pence.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/200/EuroTour45.jpg http://www.plane-spotter.com/Jpegs/200/EuroTour46.jpg
Det var en litt merkelig oppstartsprosedyre for Trislanderen - halemotoren ble startet først og der satt vi og humpet uten at noen av propellene gikk rundt utenfor våre vinduer. Etterhvert kom også de to andre motorene til live og vi begynte å takse mot rullebanen. På bilde to ser man i venstre billedkant to tønner - en rød for FOD og en gule for OIL.
Mens vi takset mot/delvis på rullebanen så vi et par testosteronfasaner i ferd med å markere revir overfor naboen - hele tiden på flyplassen hadde vi hørt et dusintall avgi sine karakterisktiske skrik. Heldigvis utgjør ikke fasaner noen trussel overfor flytrafikken med sin dårlige flyegenskaper.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/200/EuroTour47.jpg
Det tok ikke lang tid å takse til enden av rullebanen - og da var det bare å line opp.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-1/G-BEVT_2.jpg
Så var det å humpe nedover rullebanen - og sannelig tror jeg ikke det var utsjekk av en ny kaptein - gamlingen i høyresetet hadde også fire gullbånd på jakkeermet. Mer bekreftelse på dette fikk jeg i Southampton mens vi ventet på vårt delikate fotoutstyr, det var tydelig en debrief i gang når alle andre var kommet av.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/200/EuroTour48.jpg http://www.plane-spotter.com/Jpegs/200/EuroTour49.jpg
Og opp i luften kom vi, og under luftinntaket kan man tydelig se restene av en gammel kanonstilling fra krigens dager. Så gikk vi over i ship-spotter-modus (noe for deg Oddgeir?) over den Engelske Kanal med østgående skip nærmeste franskesiden og vestgående nærmere midten av kanalen. Nordre deler av kanalen så ut til å være for grunn for større skip (mye lys-grønne områder som tydet på grunner).

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/200/EuroTour4A.jpg http://www.plane-spotter.com/Jpegs/200/EuroTour4B.jpg
Landkjenning var over Isle of Wight omtrent over Freshwater Bay og til babord for oss kunne man se The Needles og Alum Bay. Men det tok ikke lang tid før vi var over Yarmouth og like etter det var vi midt inne i ulldotten.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/200/EuroTour4C.jpg http://www.plane-spotter.com/Jpegs/200/EuroTour4D.jpg
Det varte og rakk synes vi før vår Trislander brøt gjennom skylaget og utførte en silkemyk landing på Southampton International Airport.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/200/EuroTour4E.jpg
Og her ser det ut til at debriefingen er i gang - gamlekapteinen på seterad 2 og nykapteinen så ut til å være i godlaget - og det hadde all grunn til. Mer behagelig tur i et så lite fly har jeg ikke opplevd, og den ekstra gromlyden satte prikken over i-en. Det så ut til at veslegutten på raden foran oss også var i godlynnet etter å ha nydt en pupp over Isle of Wight og hatt flere gode raper over the Solent.

Været var ikke det beste på SOU, så derfor ble det også her en tur til bilutleieren. Med en Focus trykkluft-diesel bar det vestover til Dorset og til en plass med fly på utstilling selvsagt, blant annet denne:
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/200/EuroTour4F.jpg
Det ble ikke land tid på Yeovilton og Fleet Air Arm Museum, men vi fikk med oss hangarskipsdelen og en vegetarlunsj (de hadde visst gått tom for kjøtt og fisk på kafeen der :skep).

Så begynner vi å nærme oss slutten på den omflakkende delen av EuroTouren, bare en flytur igjen før vi ble riktige MANnfolk - men den kommer i neste rapport.

Someone
30-03-2006, 09:41
Ser også Aurignys har reklame for flyene.

LN-KOG
31-03-2006, 22:51
Originally posted by Someone


Ser også Aurignys har reklame for flyene.

Aurigny har hatt logoprops i mange år, men er i ferd med å male om Trislanderne til vanlige farger.